משרד אינטל בחיפה / צילום: אינטל
אחרי שורה של קיצוצים נרחבים, קיבלו השבוע עובדי אינטל בשורה מרה נוספת. רק בתחילת החודש נודע להם שתוכניות הליסינג שהיו נהוגות בחברה משך עשרות שנים בוטלו (החברה ביקשה מהעובדים להחזיר את רכבי הליסינג שלהם), וכעת יקוצצו הטבות נוספות - כמו סבסוד חשבונות סלולר והמכשירים עצמם. בנוסף, באינטל שוקלים שינויים בהטבות נוספות, כמו חופשה מיוחדת ובונוס שנתי שניתנו עד כה לעובדים. עוד שוקלים בהנהלה לצמצם בכיבוד הניתן בפינות הקפה.
● אחרי הליסינג: באינטל ישראל מבטלים גם את חשבונות הסלולר לעובדי הפיתוח
● עצירת בנייה של מפעלים ומכירת מניות מובילאיי: הדיונים בדירקטוריון אינטל החלו
קיצוץ בתוכנית הסלולרית של אינטל ישפיע רק על חלק מעובדי מרכזי הפיתוח בחיפה, פתח תקווה וירושלים - כ־7,000 איש. ככל שנודע, עובדי הייצור בקרית גת ישמרו על מכשירי הטלפון והחשבונות שקיבלו מאינטל, זאת ככל הנראה בשל העובדה ששימוש בטלפונים קריטי יותר לעבודתם במתקני הייצור. בנוסף, הגזירה לא צפויה לפגוע באנשי שיווק או מהנדסי שטח הנמצאים במגע ישיר עם לקוחות, ועובדי מערכות מידע שמספקים תמיכה ישירות לעובדים. גם חלק מעובדי ההנהלה בישראל יוכלו לשמור על המכשירים והחשבונות שסופקו להם באינטל.
לפי ההערכה, העובדים שיבוטל להם חשבון הסלולר צפויים לקבל הצעת מחיר קבוצתית מחברת סלקום עם מחירים מוזלים, וכעת נבחנת גם האפשרות להחזיר להם את התשלום על כך - אם כי לא ידוע אם הדבר התקבל על ידי ההנהלה.
מאות עובדים יושפעו
עם 11 אלף עובדים ברחבי הארץ, אינטל היא עדיין המעסיקה הפרטית הגדולה ביותר במשק הישראלי, חרף הקיצוצים שחוותה בשנים האחרונות. המספר הזה איננו סופי, שכן אינטל מתכוונת בחודש הבא לקצץ בכ־17 אלף משרות נוספות בכל העולם - כ־15% מכלל העובדים שלה. על פי ההערכה הדבר עשוי להשפיע על כמה מאות עובדים בישראל, והמספר אף עשוי להגיע לאלף.
בחודש שעבר כזכור הכריזה אינטל על תוכנית קיצוצים בשל משבר המימון אליו נקלעה בדרכה להפוך לארגון המייצר עבור חברות מתחרות. במסגרת הקיצוצים פתחה החברה תוכניות פרישה מרצון, שכוללות מענק חד־פעמי בגובה של 4־10 ואפילו 19 משכורות בתמורה לפרישה. לפי ההערכה, כמה מאות עובדים בישראל פנו להנהלה בבקשה להירשם לתוכניות אלו. עובדים שצפויים להיכנס לתוכנית הפיטורים יקבלו את ההודעה על כך בחודש הבא, והמהלך כולו צפוי להסתיים בנובמבר הקרוב.
כמה הטבות נוספות עומדים כעת לבחינה מחודשת - בהם כמה מההטבות המיוחדות שהוענקו לעובדים באינטל, ושעד היום לא קיימות בחברות המתחרות - גם אלה המצליחות ביותר. באינטל, לדוגמה, נהגו לחלק לכלל העובדים ממש עד השנה האחרונה בונוס שנתי שנע בגובה של 2־3 משכורות. הבונוס חולק בדרך כלל בחודשים ינואר או פברואר, בכל שנה שבה הייתה החברה רווחית. הטבה זו, שהכניסה אפילו לעובדים בדרגות הנמוכות ביותר כ־90־100 אלף שקל בשנה לפני מס, צפויה להיבחן בסוף השנה.
לגלובס נודע כי אינטל תדון בשכר ובבונוסים בתחילת השנה הבאה, וכי היא תודיע על ההחלטות שיתקבלו בחודש ינואר או פברואר. אם החברה תמשיך להיות הפסדית, ייתכן כי תחלק בונוס נמוך הרבה יותר מזה שנהוג עתה. עם זאת, באינטל עדיין מתכננים לשקול העלאות שכר או בונוסים לעובדים שיישארו - למרות הקיצוצים הנוכחיים, אך גם החלטה זו תתקבל רק בסוף השנה.
הטבה נוספת שעומדת על הפרק היא חופשת ה"שבתון", מנהג שאיננו קיים בחברות הייטק אחרות והובא מהאקדמיה, לפיו מקבל כל עובד אינטל חופשה של חודש שלם פעם בשבע שנים. גם בתחום זה תיערך בהנהלה חשיבה מחדש - כאשר החופשה תישמר אך ייתכן שיוטלו מגבלות על תנאי השימוש שלה ועל אופן צבירתה.
חלק מהעובדים בחברה, קל וחומר אלה שמעוניינים להישאר ולא ניגשו לתוכנית הפרישה מרצון, מתוסכלים מההחלטות. אחד מהם מספר לגלובס כי אמנם ההטבה בטלפון לא הייתה משמעותית עבורו וכי בלאו הכי עובדים רבים אינם משתמשים בה, אך הטבת הליסינג היתה פגיעה משמעותית בשכר, בהיקף של 5%. אחרים טוענים כי הפגיעה בנושא הטלפונים וכלי הרכב איננה מובנת עבור אלה שנשארו, אם החברה מקצצת לא מעט מעובדיה.
בכל מקרה, עובדים שגלובס שוחח איתם מוקירים את העובדה שאינטל מנהלת תוכניות פרישה מרצון, ורואים בכך נדיבות שנדיר לראות בתעשייה. "יותר מ־10 משכורות זה מענק נדיב ביותר", אומר אחד העובדים שמתכוון לפרוש.
ההטבות הטובות בענף
הקיצוץ בהטבות של עובדי אינטל אכן מהווה פגיעה בתנאים שלהם - אך אין בכך מהלך קיצוני שלא נעשה קודם לכן על ידי חברות אחרות. למען האמת, ההטבות באינטל היו מהטובות ביותר בישראל ב־30 השנים האחרונות. כך, מספר החברות המעניקות תוכניות ליסינג מלא לעובדיהן פחת באופן משמעותי בשנים האחרונות, זאת בעיקר לאחר שעבר החוק שמחייב עובדים לשלם את שווי המס בעצמם, והפך אחזקת ציי ליסינג על ידי החברה לכדאי פחות. המתחרה אנבידיה למשל, איננה מסבסדת תוכניות ליסינג לעובדים, אלא רק מספקת הצעות מחיר מוזלות לתוכניות ליסינג פרטי, אך העלות מוטלת כולה על העובד.
במטא, למשל, מספקים לעובדים טלפון אך מעולם לא סיפקו כלי רכב. בנוסף, כמו בחברות ענק רבות בעמק הסיליקון, במטא מעודדים הגעה לעבודה בתחבורה ציבורית או ירוקה, כמו אופניים, ומסתפקים בהחזרי הוצאות, או לכל היותר מספקים הסעות מאורגנות לעבודה.
אינטל הובילה את תנאי ההעסקה ואת ההטבות בהייטק לא לחינם - מאחר ומנייתה חלשה, היא איננה יכולה להשתמש בה כהטבה משמעותית, יתרון שיש לחברות בעלות מניה צומחת ממנה כמו אנבידיה, מיקרוסופט ומטא.
"אינטל היא מובילת דעת קהל בקרב מעסיקים רבים מאז ומתמיד - ושימשה כמגדלור בעולמות של התנהלות תעסוקתית", אומרת שרון ישראל, מנכ"לית חברת השיווק ומיתוג המעסיק אקסטרה מייל. "אינטל אף המציאה תחומים רבים כמו מיתוג מעסיק וגיוון חברתי בעבודה לפני שאר הענקיות, וייבאה אותן לישראל. אני יכולה להבין מדוע נעשים קיצוצים בתנאי העבודה וחזרה לבסיס כדי לשמור על כמה שיותר עובדים. בסוף, זה עניין של תקשורת עם העובדים - ככל שמשקפים לעובדים את הקיצוצים מראש ומשקפים להם את המחירים בדרך יותר טובה, כך אפשר לרתום אותם למהלכים גדולים מאוד".
עו"ד רוני ויסבלט, שותפה וראש מחלקת משפט העבודה במשרד AOi עבדי וקנין, אומרת מנגד כי "אחד ממושכלות יסוד בדיני עבודה הוא שמעסיק אינו רשאי לשנות הסכם עבודה בינו לבין עובדו על דעת עצמו, באופן שרירותי וללא הסכמת העובד מראש. שינויים אלה, שנעשו באופן חד־צדדי, מהווים הרעה מוחשית בתנאי ההעסקה, ועל כן עומדת לעובדים הזכות להתפטר בדין מפוטר. זכות זו מותנית בכך שיתריעו בפני החברה על אי־הסכמתם לשינויים החד־צדדיים, ויודיעו כי יתפטרו ככל ששינויים אלה לא יבוטלו".