גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על
יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

בשבוע שעבר חשף גלובס כי ביום חמישי הקרוב צפויה אסיפת בעלי המניות של אל על לאשר את מינויה של עו"ד יפעת סאמט-שליט, בתו של יו"ר כלל ביטוח, חיים סאמט, לתפקיד דח"צ (דירקטורית חיצונית) בחברת התעופה. זאת, שנה לאחר שכלל ביטוח השקיעה סכום משמעותי של 60 מיליון שקל במניות אל על, כשרכשה כ-4.9% ממניותיה מידי המדינה.

תשואות אוגוסט: מסלול אחד מככב מעל כולם למרות חודש מנומנם 
ראיון | "מפעל חייו": יזם הנדל"ן שהחברה שלו זינקה ב-1,500% מאז הקורונה 

על פניו מדובר באשת מקצוע ראויה המשמשת כיועצת משפטית בחברת דיסקונט קפיטל. סימני השאלה סביב המינוי עולים בשני הקשרים לפחות: האחד - העובדה שלחברה כבר יש שלושה דח"צים מכהנים, ולכן לא ברור מה המוטיבציה למינוי דח"צ נוסף, למרות שהדבר אינו נדרש רגולטורית (הרגולטור דורש רק שניים). השני - אל על ציינה כי היא רואה בסאמט-שליט כמי שיש לה מומחיות פיננסית, אך דוניץ, חברת נדל"ן שגם בה היא משמשת כדירקטורית, מציינת בדיווחיה שאין לה מומחיות כזו.

סימן שאלה שלישי עשוי להיות נוגע לאירועים קודמים שהתרחשו באל על, לאחר ההשקעה של כלל ביטוח במניות החברה. מבדיקת גלובס עולה, כי לפני כחצי שנה (בחודש מרץ האחרון) תמכה כלל ביטוח באסיפה הכללית של אל על בביטול סעיף שיאפשר למנהליה הבכירים של חברת התעופה לקבל תוספת מענק בשווי מאות אלפי שקלים כל אחד בשנה הקרובה. כלל גם הובילה באותה אסיפה הדחת דח"צ שהיה צפוי להתמנות לכהונה נוספת.

באסיפה האמורה במרץ הצביעו כמעט כל המוסדיים המחזיקים במניית אל על נגד ביטול סעיף 7.4 למדיניות התגמול של החברה. כלל ביטוח הייתה בעלת המניות היחידה שהצביעה בעד ביטולו. מאחר שבאותו זמן הייתה בעלת המניות הגדולה ביותר מבין המוסדיים, עמדתה התקבלה והסעיף בוטל.

בכלל ביטוח ובאל על דוחים כל קשר בין האירועים, וטוענים כי בסך הכל מדובר בהקדמת מענק שמנהלי אל על היו מקבלים ממילא.

 

הסעיף שנועד ליצור מחויבות ארוכת־טווח

במה מדובר? לפי מדיניות התגמול שפרסמה אל על בספטמבר 2022 זכאי מנכ"ל החברה למענק מיוחד של עד 2% מהרווח השנתי לפני מס, ועד סכום של 3 מיליון שקל בשנה, אם הרווח השנתי של אל על יהיה 20 מיליון דולר לפחות בשנה מסוימת. המענק ליו"ר הדירקטוריון יהיה עד 90% מזה של המנכ"ל, וגם לסמנכ"לי החברה התאפשרה קבלת מענק בגובה מאות אלפי שקלים.

סעיף 7.4 למדיניות התגמול נועד לייצר מחויבות ארוכת-טווח להצלחה ולרווחים בחברת התעופה, שתוצאותיה מתאפיינות בתנודתיות גבוהה, ובו נכתב כי "על מנת להבטיח איזון בין שנים שבהן מושג רווח גבוה יחסית לשנים שבהן מושג רווח נמוך, או שבהן לא מושג רווח כלל", 30% מהמענק השנתי יהיה "מענק נדחה". את רכיב זה מהמענק יקבלו המנהלים רק אחרי שלוש שנים, וזאת רק אם הרווח לפני מס של החברה יצטבר באותן שלוש שנים ל-60 מיליון דולר לפחות.

במילים אחרות, אם הרווח המצטבר יהיה נמוך מכך, מנכ"לית החברה דינה בן טל-גננסיה לא תהיה זכאית לקבל רכיב של 900 אלף שקל מהמענק עבור שנת 2024, וגם התגמול ליו"ר הדירקטוריון עמיקם בן צבי יקטן משמעותית. המשמעות של ביטול סעיף 7.4 היא שבכירי החברה יוכלו להתחיל לקבל את המענקים על בסיס התוצאות של שנה בודדת.

לכאורה, רווח מצטבר לפני מס של 60 מיליון דולר בשלוש שנים הוא יעד קל להשגה עבור אל על, שכן רק במחצית הראשונה של 2024 הרוויחה החברה 226 מיליון דולר, וזאת אחרי רווח של 117 מיליון דולר בשנה שלפניה. אלה נוצרו ברובם הגדול בעקבות מלחמת חרבות ברזל, שגרמה לחברות התעופה הזרות לבטל את הטיסות לישראל, והפכה את אל על לשליטה כמעט מוחלטת בשמיים והזניקה את מחירי הטיסות.

אלא שמי כמו אל על יודעת כמה התחום שלה תנודתי. חברת התעופה הפסידה מיליארד דולר כמעט במצטבר בשנים 2020-2021, ימי משבר הקורונה, ועמדה בפני קריסה. נוסף על כך, צריך לזכור כי אל על ביקשה מאסיפת בעלי המניות לבטל את סעיף 7.4 בחודש מרץ, כאמור, כאשר עדיין חששה מאוד לתוצאותיה בשנה זו בעקבות פרוץ המלחמה.

אל על לא רצתה למנות את זינגר

כלל ביטוח לא נקטה מדיניות שונה מיתר המוסדיים רק בעניין מדיניות התגמול, אלא גם תמכה ביוזמת אל על לא להאריך את כהונת אחד הדירקטורים החיצוניים רו"ח יצחק זינגר, המשמש בין היתר כיו"ר דירקטוריון סנו ויו"ר חברת הנדל"ן דורסל, ומינתה במקורו את עו"ד איריס ציבולסקי חביליו.

כעת ככל הנראה תצטרף כאמור לדירקטוריון החברה גם עו"ד יפעת סאמט-שליט, בתו של יו"ר כלל חיים סאמט.

יש לציין כי בשנת 2023 נהנו דירקטורים באל על מתגמול של יותר מ-200 אלף שקל בשנה כל אחד, עבור מספר לא מבוטל של עשרות ישיבות בשנה. בשנה הקרובה, עם המעבר של אל על להון חיובי, התגמול צפוי לזנק ל-300 אלף שקל בשנה ואף יותר.

"אין קשר בין המינוי ובין כלל ביטוח"

מאל על נמסר כי "חברת אל על פועלת בהתאם להוראות הדין. יצוין, כי חברת כלל הינה גוף מוסדי גדול, אשר נכון למועד זה, ונכון למועד האסיפה הקודמת אינו בעל ענין בחברה. סעיף המענק הנדחה לטווח ארוך אשר בוטל במסגרת תיקון מדיניות התגמול, אינו שכיח בחברות ציבוריות. יודגש כי סעיף המענק הנדחה אשר בוטל, כאמור, לא קבע את הזכאות לתגמול, אלא התייחס לעיתוי התשלום בלבד. על כל פנים, הן מועמדותה של הגב' יפעת סאמט שליט לכהונה כדח"צית בחברה והן שינויים במדיניות התגמול הינם נושאים המסורים לאישור האסיפה הכללית של בעלי המניות ברוב מיוחד, בהתאם להוראות הדין, וללא התחשבות בהצבעת בעלי השליטה".

מכלל ביטוח ופיננסים נמסר, כי "אין כל קשר בין מינוי עו"ד יפעת סאמט-שליט לדירקטוריון אל על ובין כלל ביטוח או החזקתה של כלל במניות אל על, וכל ניסיון ליצור קשר בין הדברים משולל יסוד וחמור.

"כלל רכשה את מניותיה של אל על כשכבר הייתה לחברה מדיניות תגמול משנת 2022. חברת אל על היא שביקשה, בפברואר 2024, כתשעה חודשים לפני שהגב' סאמט-שליט הוצגה על ידי אל על כמועמדת לדירקטוריון, לעדכן את מדיניות התגמול שלה, וכבר אז נענתה בשלילה על מרבית הסעיפים. שני הסעיפים שאושרו במרץ 2024 עולים בקנה אחד עם מדיניות המוסדיים.

"לעניין תהליך בחירת הדירקטורים, אל על בחרה שלא להעמיד להארכת כהונה את הדח"צ רו"ח יצחק זינגר, אשר החליט להעמיד את עצמו לבחירה עצמאית. כדי לגבש החלטתה בנושא, נפגשו נציגי כלל עם נציגי דירקטוריון החברה ועם רו"ח זינגר, ולאחר שקילת הנושא, החליטה כלל להציע מועמדת נוספת כדחצי"ת, עו"ד איריס ציבולסקי חביליו, שהינה בעלת מומחיות מיוחדת בנושאי ממשל תאגידי. בהצבעה התמודדו שלושה דירקטורים על שני מקומות בדירקטוריון, כלל הצביעה עבור יצחק לוי ועו"ד איריס ציבולסקי.

"למותר לציין, ליו"ר הדירקטוריון לא היתה מעורבות כלשהי, לא בהחלטה לרכוש את מניות אל על מן המדינה וגם לא בהצבעה באסיפה הכללית על בחירת הדירקטורים ומדיניות התגמול.

"החברה פועלת ותמשיך לפעול בקפדנות על פי כל הוראות הדין, והניסיון לחבר בין ההחלטות שהתקבלו על ידי ועדת ההשקעות של כלל לגבי אל על ובין היו"ר חיים סאמט גובל בלשון הרע״.

עוד כתבות

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

יקי נוימן, מנכל דוראל, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל דוראל: "מאמינים בישראל, בדרך להשקעה נוספת בקיבוצים בקרוב"

יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי "ענף האנרגיה המתחדשת הוא אחד הכלים הבולטים לתמוך גם בכלכלה הישראלית וגם בקיבוצים" ● וגם: איך ישפיעו תוצאות הבחירות בארה"ב על תחום האנרגיה המתחדשת?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלאקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

עידו רודוי, רפי נבו, ד''ר הוגו צ'אופן ומרסלה רייזמן בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"עובדים סקרנים והשקעה בחדשנות": מה הוביל להצלחת הסטארט-אפים הקיבוציים

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על החדשנות בתעשייה הקיבוצית, שמצמיחה סטארט-אפים וחברות ציבוריות ● יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית: "מעצבנת אותי האמירה 'תעשייה מסורתית', כאילו זה משהו ישן. זו תעשייה עם מסורת"

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

בחיזבאללה מאיימים להגיב לפיצוצי הביפרים במדינה היום, בהם הם מאשימים את ישראל ● אלו היכולות שארגון הטרור הציג, ויש כאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

יעקב בכר, יו''ר משקי הקיבוצים / צילום: שלומי יוסף

יו"ר משקי הקיבוצים: "המדינה חייבת לוותר על מכרזי הקרקעות"

בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר יעקב בכר על כך שהקיבוצים מאז ומתמיד היו בפריפריה ● "אם מסתכלים על מחוז דרום ומחוז צפון, הקיבוצים מהווים 70%", ציין בכר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה״ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה

שוק הפייג'רים צומח / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

עדיין כאן: שוק הפייג'רים העולמי בצמיחה ועמד ב־2023 על 74 מיליארד דולר

שוק הפייג'רים העולמי עמד ב־2023 על 74 מיליארד דולר, והצמיחה השנתית הממוצעת שלו עד 2031 צפויה לעמוד על 10.41% ● צמיחת הביקושים נובעת מפעילות מו"פ גובר, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות לשוק ושיפור חוויית הלקוח

עפולה. 17 הצעות לשני מגרשים עם 20 יח''ד / צילום: Shutterstock

מ־300 אלף שקל בנתיבות ועד 2.7 מיליון באור עקיבא: שורה של מכרזים לצמודי קרקע נסגרו לאחרונה

בשבועיים האחרונים שווקו בהצלחה מכרזים עבור 360 בתים צמודי קרקע ● הקרקעות שווקו בארבעה יישובים, וההבדלים בתמחור הקרקעות - משמעותיים למדי

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; אינטל עלתה בכ-3%, אנבידיה ירדה ב-1%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית ● הנג סנג עלה ב-1.4% ● בשורות טובות מקפיצות את אינטל ב-6%, בהמשך למגמה החיובית אמש • בשוק ממתינים בדריכות להפחתת הריבית בארה"ב מחר; בלקרוק: "הורדת הריבית מחר לא תהיה חדה כפי שמצפים ● בסין לא מתקיים היום מסחר

אבי בניהו בשיחה עם חיים ילין / צילום: שלומי יוסף

חיים ילין על אירועי ה-7 באוקטובר: "ביזיון טוטאלי, מערכת שהתבססה על מודיעין קרסה בדקה וחצי"

בשיחה שנערכה בין חיים ילין ותא"ל (במיל') אבי בניהו בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר ילין על תקווה לשלום, על אחריות הדרג המדיני והביטחוני ועל ההתמודדות האישית שלו ושל קהילת בארי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

אנשים מתאספים סביב אמבולנס סמוך לביה''ח האמריקאי בביירות, הערב / צילום: ap, Hassan Ammar

"טרוריסטים בפאניקה": כך מסקרים בעולם את הפיצוצים בלבנון

התקרית, שבה לפי הדיווחים מלבנון נרשמו עד כה אלפי פצועים, כ-150-200 מהם במצב קשה וכשמונה הרוגים לפחות, זכתה לכותרות ראשיות בכלי התקשורת ברחבי העולם ● "חיזבאללה ככל הנראה נפרץ, ואחת מדרכי ההתקשרות של הארגון הפכה ליעד להתקפה", נכתב ב"שפיגל" הגרמני

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר לאחר שתחקיר הניו יורק טיימס פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

גדי ירקוני, שלומית שיחור, אסנת קמחי, אסף אלדר ועו''ד מיכה דרורי / צילום: שלומי יוסף

"קיבוץ זו אגודה שיתופית עם סל חובות - לא מועדון נדל"ן"

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על ההיבטים הרגולטוריים והתכנוניים המשפיעים על הקיבוצים ועל הקהילות הנוצרות בהם ● ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "שני מעמדות ביישוב זו קטסטרופה"

אבי לוי מנכ''ל קבוצת דיסקונט / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר מנכ"ל קבוצת דיסקונט אבי לוי על הכאוס כלכלי, ביטחוני וחברתי שהמדינה נמצאת בה, ועל הפתרונות הכלכליים האפשריים ● "באמצעות תוכניות ממשלתיות אמיצות, הקיבוצים יהיו עוגן לצמיחה כלכלית"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב

קניון שבעת הכוכבים, שנפתח השנה באילת / צילום: רוני בלחסן

המסחר באונליין במגמת עלייה? בישראל ייבנו בשנים הקרובות כ-90 מרכזי מסחר

השינויים בהעדפות הצרכניות יובילו לבניית 850 אלף מ"ר של שטחי מסחר חדשים, שיציעו חוויה רגשית המניעה קודם כל לבילוי - ואחר-כך גם לקנייה ● במקביל, עשרות מרכזים מסחריים ישנים ייסגרו, והקניונים יאבדו את הדומיננטיות לטובת המרכזים הפתוחים והשכונתיים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

כל העיניים נשואות להחלטה בכמה תרד הריבית, אבל זה לא בהכרח האירוע הכי חשוב שיקרה היום

הריבית בארה"ב לא ירדה כבר חמש שנים כמעט, ובשנה האחרונה היא נמצאת ברמה הגבוהה ביותר ב-23 שנה ● בשוק מנסים כעת להעריך מה יהיה שיעור ההפחתה של יו"ר הפדרל ריזרב היום, וממתינים בציפייה לנאומו של ג'רום פאוול, שיספק רמזים על מדיניות הבנק בהמשך