גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה אדומה בתל אביב לאור הדיווחים על פיטורים אפשריים של שר הביטחון גלנט

מדד ת"א 90 ירד ב-2.3% ● הדולר ב-3.74 שקלים ● לאחר שזינקה אתמול ב-150%, אפיטומי מדיקל זינקה גם היום ● האינפלציה שפורסמה אתמול בישראל הפתיעה לרעה; הפניקס: "בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון על הפחתת ריבית" ● בארה"ב, דריכות גבוהה לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

יום המסחר בתל אביב ננעל בירידות שערים חדות על רקע הדיווחים על האפשרות של פיטורי שר הביטחון יואב גלנט והחלפתו בח"כ גדעון סער. מדד ת"א 35 משיל מערכו כ-1.4%, ת"א 90 צלל ב-2.3%, ות"א בנייה ירד בכ-3.7%. 

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל.

מניות שוב אנרגיה , משק אנרגיה , אקרו , אזורים , וישראל קנדה  ננעלו בירידות חדות.

מנגד, אנרג'יאן , מג'יק , אופקו הלת' , ואל על  ננעלו בעליות שערים.

16:44

הירידות בתל אביב ממשיכות. מדד ת"א 35 משיל מערכו כ-1.4%, ות"א 90 יורד בכ-2.3%. מדד הבנייה מוביל את המגמה האדומה וצולל בכ-3.5%.

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות קופצות. התשואה ל-10 שנים עולה ב-9 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.9%. התשואה לשנתיים עולה ב-8 נקודות בסיס ועומדת על 4.3%.

15:27

המסחר בבורסה בתל אביב ממשיך להתנהל בירידות, וזאת בעקבות הדיווחים על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לפטר את שר הביטחון יואב גלנט ולמנות תחתיו את גדעון סער. מוקדם יותר היום פורסם העדכון של הלמ"ס על הירידה בתוצר לנפש, ולאלה יש להוסיף את נתוני האינפלציה שפורסמו אתמול וקבעו למעשה שהריבית תישאר גבוהה בזמן הנראה לעין, מה שמוריד גם את מניות הנדל"ן. 

מדד ת"א 35 יורד ב-1.4%, ומדד ת"א 35 ב-2.4%. מדדי הנדל"ן בולטים בירידות - מדד הבנייה יורד ב-3.3%, ומדד מניב ישראל ב-3.2%. 

15:18

בריינסוויי  שעוסקת בטיפול מתקדם ולא פולשני בהפרעות מוחיות, הודיעה היום על הרחבת הגישה לפלטפורמת Deep TMS™  שלה בחוף המזרחי של ארה"ב, בעקבות הזמנה שהתקבלה לאחרונה מרשת קליניקות גדולה, הכוללת סך של 14 מערכות Deep TMS . הזמנה  זו באה בהמשך ישיר להזמנות נוספות של מערכות שהתקבלו בחברה, מה שמחזק אף יותר את מעמדה של החברה כספק מועדף בתחום בריאות הנפש.

14:53

הירידות בבורסה מחריפות כעת - מדד ת"א 35 יורד ב-1.3%, ומדד ת"א 35 נחלש ב-2.2%. מדדי הנדל"ן בולטים בירידות - מדד הבנייה יורד ב-3%, ומדד מניב ישראל ב-2.7%. 

המדד היחיד שעולה היום הוא מדד הביומד שעולה ב-1% בזכות מניית אפיטומי מדיקל שמזנקת זה היום השני ומשלימה עלייה של כ-240% ביומיים. החברה אותה מוביל יזם הביומד הסדרתי שמעון אקהויז הודיעה אתמול כי קיבלה את אישור ה-FDA לשווק בארה"ב את גלולת הרזיה המתנפחת בקיבה. שווי החברה עלה ל-300 מיליון שקל, עדיין נמוך בכ-75% מהמחיר בהנפקת החברה בת"א בדצמבר 2021. אפיטומי גם ריכזה את המחזור הגבוה ביותר בבורסה, למעלה מ-25 מיליון שקלים, אפילו יותר מהבנקים הגדולים.

14:29

גילת  הודיעה היום כי החברה הבת שלה בארה"ב, DataPath, זכתה בהזמנות של משרד ההגנה האמריקאי עבור תמיכה במערכות ליבה של המשרד, לרבות, שירותי טרמינלי לוויין, הצטיידות בטכנולוגיה ושדרוג מערכות בהיקף מצטבר של למעלה מ-5 מיליון דולר. 

14:12

המגמה השלילית בתבורסה בתל אביב נמשכת, כשהמדדים המרכזיים ת"א 35 ות"א 90 יורדים ב-1% וב-2%, בהתאמה. מדד הבנקים, שנפתח הבוקר בעליות בעקבות נתוני האינפלציה שהתפרסמו אתמול, עבר לירידה של 1%. 

מבין המדדים הענפיים בולטים בירידות מדדי הבנייה ומניב ישראל, שיורדים במעל 2.5%. 

רק 7 מבין ה-125 המניות הגדולות בישראל עולות כעת: אנרג'יאן , אודיוקודס  וממג'יק  בעיקר, הירידות הבולטות הן במניות משק אנרגיה , ישראל קנדה  ונכסים ובנין 

13:02

במקביל לדיווחים על הצטרפותו האפשרית של גדעון סער לממשלה תוך פיטורי שר הביטחון יואב גלנט הבורסה נצבעה באדום והשקל נחלש בחדות. המגמה השלילית בבורסה מתחזקת עתה ומדד ת"א 35 עובר לירידה של 1% לאחר שנסחר ברוב שעות הבוקר בעלייה. מדד ת"א 90 יורד ב-2%. בולטים בירידה מדדי הנדל"ן שיורדים במעל 2.5%. 

בנוסף, בניגוד למגמה העולמית בה נחלש הדולר מול המטבעות הזרים ובעיקר מול האירו והליש"ט, הדולר מתחזק בכ-1% מול השקל ונסחר ב-3.74 שקלים לדולר וב-4.16% לאירו. 

12:30

לאור האינפלציה הגבוהה בהרבה מהצפוי שנרשמה אתמול בישראל, 3.6%, המסחר בתל  אביב מתנהל בירידות, למעט הבנקים שיהנו עוד תקופה ארוכה מריביות גבוהות, כל המדדים הענפיים נסחרים בירידות. 

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"90 ב-1.5%. בולט בירידות מדד הבנייה שיורד ב-2% בהובלת הכשרה התחדשות , קבוצת אשטרום  וישראל קנדה 

במקביל בשוק החוב תשואות אגרות החוב רושמות היום עלייה מרשימה. תשואת האיגרת הממשלתית ל-10 שנים זינקה ב-10 נקודות בסיס ל-4.9% ותשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עלתה ל-4.29%. מדדי האג"ח הקונצרניים, תל בונד 20, 40 ו-60 עלו ב-0.3%.

בחטיבת השווקים הפיננסיים בבנק דיסקונט ציינו הבוקר ש"נמשך הניתוק בין שוק האג"ח המקומי לבין השוק האמריקאי, עם עליית תשואות לכל אורכו של העקום השקלי, ובעיקר לטווח הבינוני-ארוך. כתוצאה, נמשכת הזחילה מעלה בפער התשואות בין אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים לאג"ח האמריקאי מ-114 נ"ב ל-126 נ"ב. להערכתנו, פער התשואות נובע במידה רבה משונות גבוהה בין ציפיות הריבית בשני השווקים.

11:44

המגמה בבורסה של ת"א היא שלילית, מדד ת"א נסחר אמנם ביציבות סביב רמת הבסיס, אך זאת רק בזכות מדד הבנקים שעולה ב-כ-1% בעקבות נתוני האינפלציה אתמול. מדד ת"א 90 יורד ב-1.2%. מבין המדדים הענפיים בולטים לשלילה מדדי הנדל"ן שמשילים מעל 1% לאור ההכרה שהריבית בישראל תישאר גבוהה בטווח הנראה לעין. 

שמן נדל"ן מניב  הודיעה הבוקר על רכישת מבנה לוגיסטי תעשייתי בפתח תקווה. החברה חתמה על הסכם לרכישת מגרש בשטח 4 דונם, הכולל מבנה תעשיה בשטח של 8,000 מ"ר (לרבות שטחי חניות תת קרקעיות), באזור התעשיה קריית אריה בעיר. בתמורת תשלם שמן נדל"ן כ-60 מיליון שקל במסגרת עסקת Sale & Leaseback. שמן נדל"ן מניב שעוסקת בנדל"ן מניב בישראל נסחרת בבורסה בשווי של כ-480 מיליון שקל. 

11:00

מניית אפיטומי מדיקל  מדיקל מזנקת גם היום לאחר שאתמול זינקה במעל 150%. החברה אותה מוביל יזם הביומד הסדרתי שמעון אקהויז הודיעה אתמול כי קיבלה את אישור ה-FDA לשווק בארה"ב את גלולת הרזיה המתנפחת בקיבה. שווי החברה עלה ל-300 מיליון שקל, עדיין נמוך בכ-75% מהמחיר בהנפקת החברה בת"א בדצמבר 2021. 

בשוק המט"ח השקל נחלש הבוקר מול הדולר ב-0.6% ונסחר ב-3.73 שקלים לדולר וב-4.14 שקלים לאירו. 

10:35

המסחר בת"א מושפע הבוקר מהאינפלציה שפורסמה אתמול בערב בישראל. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומושפע בעיקר על ידי מדד הבנקים שעולה ב-1%. מדד ת"א 90 יורד ב-0.3%. 

מדדי הנדל"ן לעומת זאת שמושפעים מהריבית שצפוייה להשאר גבוהה יורדים - מדד נדל"ן ומדד מניב ישראל יורד ב-0.7%, מדד מניב חו"ל לעומת זאת עולה בכ-1%. 

המניות שבולטות במדד ת"א 125: אל על , אנרג'יאן  ואינרום , יורדות נקסט ויז'ן , נאייקס  ואלוני חץ 

10:08

עודד גולן, מנכ"ל קבוצת דור אלון , הודיע על עזיבתו את החברה לאחר 3 שנים בתפקיד ולאחר 11 שנים בתפקידים שונים בקבוצת אקסטרה-אלון רבוע כחול שבבעלות איש העסקים מוטי בן משה. בתפקידו הקודם כיהן כמנכ"ל דור אלון טכנולוגיות גז (דור גז), וליווה את בן משה בעסקיו בישראל ובעסקי האנרגיה שלו בחו"ל כ-8 שנים. 

גולן הודיע היום על בקשתו לסיים בקרוב את התפקיד, ואמר כי "הייתה זו קדנציה מרתקת, רבת אתגרים, ובשנה האחרונה - במיוחד. אבל לא פחות מכך, הייתה זו קדנציה מרובת עשייה שבמהלכה הייתה לי הזכות להוביל לצד בעל השליטה והיו"ר מוטי בן משה, והיו"ר הקודם, ישראל יניב, מהלכים עסקיים שישרתו את דור אלון בכל אחד מתחומי הפעילות שלנו גם בשנים הבאות". 

10:03

שיעור האינפלציה הגבוה בהרבה מהצפוי שפורסם אתמול בישראל והתרחקותה של הורדת הריבית נותנים את אותותיהם בפתיחת המסחר בבורסת ת"א הבוקר - המדדים המובילים נפתחו בירידות קלות, ת"א 35 ב-0.2% ות"א 90 ב-0.1%. מדד הבנקים עולה ב-0.4% ומדד הנדל"ן יורד ב-0.5%, כך גם מדד מניב ישראל. מדד מניב חו"ל מזנק בכ-1% לאור הצפי להורדת ריבית בארה"ב ביום רביעי. 

08:41

בשוק המט"ח, השקל נחלש הבוקר בכ-0.1% ונסחר ב-3.71 שקלים לדולר ו-4.12 שקלים לאירו.

08:08

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוק המניות

לאור שיעור האינפלציה הגבוה בהרבה מהצפוי שפורסם אתמול בישראל והתרחקותה של הורדת הריבית, המסחר בת"א צפוי להיפתח הבוקר במגמה שלילית. 

אתמול נפתח שבוע המסחר בשינויים קלים ובמגמה מעורבת, כשמדד ת"א 35 ירד 0.3%, ת"א 90 עלה 0.2%, מדד הבנקים ירד בכ-1%. מדדי הטכנולוגיה והדואליות רשמו עליות וקיזזו את ירידות השערים של הבנקים שמשכו  את השוק מטה. בלט מדד הביומד שעלה ב-2.2%.

מחזור המסחר נמוך, השני הכי נמוך השנה - 587 מיליון שקל. מאז תחילת 2022 היו כ-20 ימי מסחר שכולם ביום ראשון עם פחות מ-600 מיליון שקל. 

מניית אינרום  זינקה ב-8.5% במחזור ענק של 20 מיליון שקל לאחר הדיווח על מכירת 21% מהון המניות של יצרנית חומרי הבנייה ע"י המוסדיים לאיש העסקים בני ברון. 

ברון הצבעים והבלוקים: איש העסקים שרוצה "לעשות האחים אמיר" באינרום 

ווישור גלובלטק עלתה ב-5%. החברה שבשליטת אמיל וינשל, ניצן צעיר הרים וצבי ברק, פנתה לדירקטוריון ישראכרט  בהצעה לנהל משא-ומתן לקידום שיתוף-פעולה אסטרטגי או השקעה בישראכרט. ווישור מציעה בין השאר אפשרות לרכישת גרעין השליטה בישראכרט.

מניית אפיטומי מדיקל  זינקה אתמול במעל  150%. החברה שבהובלת יזם הביומד הסדרתי שמעון אקהויז הודיעה כי קיבלה את אישור ה-FDA לשווק בארה"ב את גלולת הרזיה המתנפחת בקיבה. שווי החברה זינק ל-232 מיליון שקל, עדיין נמוך בכ-75% מהמחיר בהנפקת החברה בת"א בדצמבר 2021. 

מניות נוספות שריכזו עניין אתמול: אקונרג'י  רשמה עלייה חדה של 14.6% לאחר שעדכנה כי היא נמצאת במשא-ומתן להשקעה של עד 50 מיליון אירו בחברה בת שלה באנגליה ע"י קרן השקעות מובילה בצרפת. 

מיקרונט  העוסקת בפיתוח, ייצור ומכירת מערכות מחשוב ניידות, מצלמות חכמות ומסופונים לניהול ציי רכב, דיווחה על חתימת מזכר עקרונות עם חברת ג'ין טכנולוגיות בינה, להשקעה תמורת הקצאת מניות מהותית.

דוראל אנרגיה  דיווחה על השלמת העסקה בה הושקעו בחברת הבת 400 מיליון דולר וניתנה תמיכה בערבויות לטובתה בסכום של עד 185 מיליון דולר. דוראל מתכוונת להשתמש בתמורה להשקעות בפרויקטים בארה"ב.

בלעדי | פחות חופשות ושינוי במענקים: אינטל שוקלת עוד קיצוצים אחרי ביטול הליסינג 

באסיה מתנהל הבוקר המסחר ברובו בירידות - ניקיי יורד ב-0.8%, שנחאי ב-0.5% והנג סנג ב-0.4%, מדד קוספי הדרום קוריאני עולה ב-0.2%. 

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר ללא שינוי. נסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ עדיין לא בא לידי ביטוי בשווקים. 

בוול סטריט יפתח אחר הצהריים שבוע המסחר השלישי החודש. השניים שקדמו לו היו הפוכים וקיצוניים: הראשון היה הגרוע ביותר השנה, השני היה הטוב ביותר השנה. מדד ה-S&P500 עלה בשבוע האחרון ב-4.0%, נאסד"ק עלה ב-6.0% והדאו-ג'ונס עלה ב-2.6%. מניות הטכנולוגיה תרמו לביצועים החיוביים בשבוע האחרון, בין היתר על רקע התאוששות מניית אנבידיה  לאחר שמנכ"ל החברה, ג'נסן הואנג, התייחס לביקוש הגבוה למוצרי החברה.

גם השבוע הזה יהיה תנודתי לאור החלטת הריבית הצפויה של הפד ביום רביעי. הריבית צפוייה לרדת, וזאת יותר משנה מאז העלאת הריבית האחרונה (ביולי 2023 עלתה הריבית ל-5.5%) וארבע וחצי שנים (מרץ 2020) מאז הוריד הפד את הריבית בפעם האחרונה. "השווקים על הקצה בחודש האחרון", אמר ריק ריידר, מנהל ההשקעות האג"ח הראשי של בלאקרוק.  

WSJ | למה קרן סל למניות שנזרקו מקרנות סל ומדדים לא רק הגיונית אלא גם רווחית 

במיטב מציינים שהכסף הפאסיבי שולט בשוק המניות האמריקאיות, "מהדיווח הרבעוני שפרסם הפד בשבוע שעבר, עולה שהרוכשים העיקריים של המניות בארה"ב ברבעון השני היו קרנות סל (ETF). המוסדיים, משקי הבית ובמיוחד קרנות הנאמנות מכרו מניות. זאת מגמה שכבר נמשכת בכל הרבעונים האחרונים". 

"מצב זה מבטא תופעה רחבה במסגרתה המשקיעים הפרטיים והמוסדיים מקטינים החזקה ישירה במניות ומעדיפים להיחשף אל שוק המניות באמצעות תעודות סל. בארבעת הרבעונים האחרונים קרנות סל קנו מניות בשוק האמריקאי בהיקף של כ-600 מיליארד דולר, כאשר כל יתר המשקיעים יחד, כולל הזרים, מכרו מניות בכ-500 מיליארד דולר. להשתלטות המוחלטת של ההשקעות הפאסיבית על שוק המניות יש השלכות רחבות, כגון, היחלשות הקשר בין שוק המניות לכלכלה ובין המניות הספציפיות לביצועי החברות, מתן יתרון למניות המומנטום, שהן בעיקר החברות הגדולות ביותר במדד".

"חשיפת שיא של השחקנים העיקריים למניות בשוק יחסית יקר תוך הופעת סימני היחלשות בכלכלה ממחישה את העלייה בסיכון.  בשורה התחתונה, אנו ממשיכים להמליץ על צמצום חשיפה לאפיק המנייתי לחשיפה בינונית". 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו אתמול בירידות קלות. התשואות על אג"ח ממשלת ישראל נסחרו במגמה מעורבת: האיגרת ל־10 שנים נסחרה סביב 4.81% והתשואה לשנתיים עמדה על 4.22%.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, הרחיב בסקירתו על דירוג האשראי של ישראל וכתב כי "על רקע הציפייה לפרסום דוח של מודי'ס בשבועות הקרובים, והתגברות ההערכות בדבר מהלך נרחב של צה"ל בלבנון בתקופה הקרובה, אנו מעריכים הורדת דירוג מסוימת באופן מיידי. בדוח האחרון של מודי'ס משלהי אוגוסט צוין כי למלחמה כוללת עם חיזבאללה יהיו 'השלכות שליליות משמעותיות' על דירוג ישראל". עם זאת, מדגיש שפריר, "שוק האג"ח המקומי מתמחר כבר פרמיית סיכון גבוהה, ובאשר להתרחבות הפער בין התשואות הארוכות בישראל לתשואות הממשלתיות בארה"ב, זו נובעת גם מתוואי הריבית השונה הצפוי בשנה הקרובה. בשורה התחתונה, אנו נותרים בהמלצתנו לנקוט בעת הנוכחית גישה מאוזנת/ניטרלית בשוק האג"ח המקומי (מח"מ בינוני), תוך מתן עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי".

בארה"ב, בשוק האג"ח הממשלתי, במהלך השבוע החולף התשואות ירדו לכל אורך העקום, כאשר התשואה ל-10 שנים ירדה ב-6 נ"ב לרמה של 3.66% והתשואה לשנתיים ירדה ב-9 נ"ב לרמה של 3.57%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

לאחר שבתחילת החודש נחלש השקל בחדות אל מול הדולר, ביום שישי השתנתה המגמה כשהמטבע המקומי התחזק ביותר מ־1%. הבוקר השקל נחלש בכ-0.1% ונסחר ב-3.71 שקלים לדולר ו-4.12 שקלים לאירו, וזאת בניגוד למגמה בעולם שבה הדולר נחלש מול המטבעות הזרים. הפחתת הריבית הצפויה ביום רביעי בארה"ב תרחיב את פערי הריביות בין ישראל לארה"ב, דבר שעשוי לגרום לביקושים לשקל ולהתחזקותו מול הדולר. 

מחירי הנפט עולים מעט הבוקר. נפט אמריקאי עולה בכ-0.5% ונסחר ב-69 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט ב-71.8 דולר. 

4. מאקרו

אתמול בערב התפרסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט וזה הפתיע לרעה. המחירים עלו ב-0.9% בקצב חודשי. התחזיות המוקדמות ציפו כי המדד יעלה ב-0.5%-0.6%. ב-12 החודשים האחרונים המדד עלה ל-3.6%, רחוק מתחזיות הכלכלנים שציפו לאינפלציה של 3.2%. גם מחירי הדירות עלו ב-0.9%. 

 יוני פנינג, מחדר עסקאות מזרחי טפחות התייחס למדד ואמר ש"המדד הזה גבוה באופן חריג כמובן בראייה היסטורית. הרבה מעל לטווח היעד של בנק ישראל. השפעות המלחמה על הכלכלה בכלל ומדד המחירים בפרט ממשיכות כמובן להיות בולטות. מחירי הטיסות, שעלו בצורה חדה החודש צפויים להמשיך ולהשפיע לפחות על המדדים הקרובים. למעשה, על פי שיטת המדידה הנוכחית של הלמ"ס, גם אם מחר בבוקר יחזרו לפה כל חברות התעופה הזרות, אופן המדידה של רכישת הכרטיסים במהלך אוגוסט צפוי להתבטא במדד עד חודש אפריל בשנה הבאה". 

"אבל יותר מכך, מעבר לתיקון שיבוא בשלב כזה או אחר במחירי הטיסות, גם עליית מחירי השכירות בשל המחסור בדירות צפויה לדחוף אותנו מעל היעד במדדים הבאים. ואם לא זה, אז וגם אם יתברר שענף החקלאות יצליח להתגבר על המחסור בפועלים, לקראת חגי תשרי הקרובים, עליית המע"מ בינואר כבר תדאג, כמעט בוודאות, שנבלה לפחות את החורף הקרוב הרבה מעל לף ה-3.0%. וכמו שזה נראה כעת, גבוה משמעותית מכך".

מתן שטרית, כלכלן ראשי בהפניקס התבטא לאחר פרסום האינפלציה לגבי המדיניות המוניטרית, "נגיד בנק ישראל כבר ציין כי הפחתת הריבית נדחתה למחצית השנייה של שנת 2025. איך שזה נראה כרגע, בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון בכלל על הפחתת ריבית, זאת על אף שבארה"ב תהליך הפחתות הריבית צפוי לצאת לדרך השבוע ואילו באירופה כבר הספיקו להפחית את הריבית בפעמיים במחזור הנוכחי. למי שתוהה אם הגיע הזמן לדבר שוב על העלאות ריבית - כדאי לזכור שסעיפים כמו פירות וירקות, טיסות לחו"ל והדיור מושפעים בעיקר מזעזועים בצד ההיצע, כך שהעלאת ריבית לא צפויה לסייע במיוחד ואף עשויה לפגוע בהתאוששות שבכל מקרה התמתנה מאוד. בשורה התחתונה, הריבית צפויה להישאר יציבה בעתיד הנראה לעין".

ביום רביעי יתקיים בארה"ב האירוע החשוב של השבוע כאשר הפד יפרסם את החלטת הריבית. השווקים מחולקים במידה רבה אם הבנק המרכזי יוריד את הריבית ב-25 נקודות בסיס לטווח של 5.0%-5.25% או ב-50 נקודות בסיס לטווח של 4.75%-5.0%.

ראו תחזית של מיטב בהמשך. 

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי הכלכלן הראשי של מיטב צופה שהריבית בארה"ב תרד השבוע ב-0.5%. "בניגוד לדעה הרווחת, שהשווקים ייבהלו מהורדת ריבית חדה מפני שהיא תאותת על בעיות קשות בכלכלה, השוק משקף שהמצב אולי הפוך. בימים האחרונים הסיכוי להורדת ריבית של 0.5% הגלום בחוזים עלה  לכ-50% תוך עלייה של 1.3% ב-S&P 500 ושל 1.7% בנאסד"ק. לא נהיה מופתעים שהשווקים דווקא יתאכזבו אם הפד יוריד ריבית רק ב-0.25%". 

"מלבד החלטת ריבית, הוועדה המוניטרית צפויה לפרסם תחזיות. מאז הפרסום האחרון של התחזיות ביוני האינפלציה בארה"ב כבר הספיקה לרדת מתחת לרמה שהוועדה ציפתה והאבטלה עלתה מעל הציפיות. נזכיר שביוני הפד העריך שהריבית תרד עד סוף השנה רק פעם אחת ב-0.25%".

"להערכתנו, תגובת השווקים תושפע מתחזיות הפד לא פחות מאשר מהחלטה עצמה. אנו מניחים שאם התחזית של הוועדה המוניטארית להורדות הריבית תהיה נמוכה מהתחזיות הגלומות בשווקים, גם שוק האג"ח וגם שוק המניות עלולים להתאכזב. בשורה התחתונה להערכתנו, הפד צפוי בסיכוי גבוה להוריד ריבית השבוע ב-0.5%. השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי בהחלטה ובתחזיות".

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; אינטל עלתה בכ-3%, אנבידיה ירדה ב-1%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית ● הנג סנג עלה ב-1.4% ● בשורות טובות מקפיצות את אינטל ב-6%, בהמשך למגמה החיובית אמש • בשוק ממתינים בדריכות להפחתת הריבית בארה"ב מחר; בלקרוק: "הורדת הריבית מחר לא תהיה חדה כפי שמצפים ● בסין לא מתקיים היום מסחר

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"

זירת פיצוץ בחנות טלפונים בלבנון, הערב (ד') / צילום: Reuters, Hassan Hankir

גל שני של פיצוצים בלבנון; דיווח על מאות פצועים וחמישה הרוגים

הלבנונים מדווחים על נפגעים בסדרת פיצוצים נוספת בדאחיה ובדרום לבנון • לראשונה מאתמול: אזעקות רבות נשמעו באצבע הגליל, לאחר מטח של 10 רקטות לגליל המערבי • על רקע העברת אוגדה 98 מעזה לגזרה הצפונית, מפקד פיקוד צפון הצהיר: "המשימה ברורה - נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בהקדם האפשרי" • עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

מכשירי זימונית בתצוגה של חברת גולד אפולו בטייוואן / צילום: Reuters, Ann Wang

"קורבן של האירוע": החברה הקטנה שעומדת מאחורי הביפרים שהתפוצצו

גולד אפולו, שמכשירי הזימונית שלה נרכשו ע"י ארגון הטרור חיזבאללה, נוסדה בטייוואן ב-1995, בימי הזוהר של המכשירים הללו ● מדובר בחברה פרטית וקטנה שהכנסותיה אינן עולות על 10 מיליון דולר בשנה ● המנכ"ל מכחיש קשר לאירוע פיצוץ הביפרים וטוען כי החברה היא קורבן של האירוע

ד''ר הראל מנשרי / צילום: יח''צ בר אילן

"צפו תגובה": המומחה שמסביר - איך בוצעה מתקפת הפייג'רים ומה יקרה עכשיו

ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ, מסביר כי "ניתן באמצעות תוכנה ליצור עומס נתונים שיגרום למכשירי הקשר להתחמם. כשיודעים מראש שבמכשיר יש סוללת ליתיום שתתפוצץ בעקבות החימום, יודעים להביא לפיצוץ" ● לדבריו, "זה אירוע מעניין שמי שביצע אותו עשה מחשבה מבצעית מעמיקה"

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

"כאוס ניהולי והתנהלותי": חברת הנדל"ן שהשקיעה בסלינה עולה למתקפה

בבקשה לצו פתיחת הליכים נגד חברה בת של סלינה, מגלה קבוצת חג'ג' פרטים חדשים על המצב בחברת מתחמי האירוח הקורסת, ובהם עזיבת שני המייסדים ● "לא ידוע מי עדיין עובדים בחברה או עבורה, לא ברור האם יש הנהלה מתפקדת, ניהול חשבונות או כל הנדרש לתפעול המתחמים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הפד יוריד את הריבית בארה"ב היום. כך תכינו את תיק ההשקעות לשינוי

בשווקים מעריכים בסבירות של 100% שיו"ר הפדרל ריזרב יוריד את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה היום, לראשונה מאז 2020 ● המומחים מעריכים: איך צפויים להגיב המדדים המובילים בוול סטריט, אילו סקטורים עשויים להרוויח מהתפנית, והאם הגיע הזמן להתגונן מפני ירידות בשער הדולר?

עידו רודוי, רפי נבו, ד''ר הוגו צ'אופן ומרסלה רייזמן בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"עובדים סקרנים והשקעה בחדשנות": מה הוביל להצלחת הסטארט-אפים הקיבוציים

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על החדשנות בתעשייה הקיבוצית, שמצמיחה סטארט-אפים וחברות ציבוריות ● יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית: "מעצבנת אותי האמירה 'תעשייה מסורתית', כאילו זה משהו ישן. זו תעשייה עם מסורת"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלאקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה״ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת סלייס: שלוש פרצות עיקריות בחוק שאפשרו הסתבכות פיננסית בהיקף כזה

הדיון בפרשת סלייס התמקד עד היום באחריותם של החברה, של סוכני הביטוח ושל הרגולטור לכשלים ● אבל האירועים סביב חברת הגמל שממנה נעלמו כמיליארד שקל מכספי החוסכים מחייבים דיון בסוגיה שנותרה עד כה בעלטה: הפרצות בחוק שאפשרו את הכשלים

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

אלונה בר און מו''ל גלובס / צילום: שלומי יוסף

מו"ל גלובס, אלונה בר און: "אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק ממנה"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, ציינה אלונה בר און, מו"ל גלובס, כי בזמן שהתחולל הגל הבורסאי של ההנפקות, בתעשייה הקיבוצית התמקדו דווקא בעסקאות פרטיות ● "אנחנו מייצרים עיתונות כלכלית ישראלית ערכית ומנומקת", אמרה

קניון שבעת הכוכבים, שנפתח השנה באילת / צילום: רוני בלחסן

המסחר באונליין במגמת עלייה? בישראל ייבנו בשנים הקרובות כ-90 מרכזי מסחר

השינויים בהעדפות הצרכניות יובילו לבניית 850 אלף מ"ר של שטחי מסחר חדשים, שיציעו חוויה רגשית המניעה קודם כל לבילוי - ואחר-כך גם לקנייה ● במקביל, עשרות מרכזים מסחריים ישנים ייסגרו, והקניונים יאבדו את הדומיננטיות לטובת המרכזים הפתוחים והשכונתיים

"הצגה נועזת": מה חשבו בלבנון על מבצע הביפרים נגד חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: כלי התקשורת בלבנון בהלם אחרי פיצוצי הביפרים, חלאד משעל טוען בראיון לניו יורק טיימס שידו של חמאס על העליונה, מזכיר המדינה האמריקאי מגיע למצרים, וסקר חדש מציג לראשונה רוב בקרב הפלסטינים נגד ה-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

2.5 מיליארד שקל הכנסות לקופת המדינה, כנקודת פתיחה: מכרזי הענק בשדה דב יוצאים רשמית לדרך

נפתחו להצעות שלושה מהמכרזים ברובע היוקרתי בצפון ת"א, שצפויים להכניס מיליארדים רבים למדינה • ממוצע מחירי המינימום נמוך בכ־15% בהשוואה למכרז הענק ששווק ברובע ב־2021 • המכרזים ייסגרו בתחילת נובמבר

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר לאחר שתחקיר הניו יורק טיימס פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב