גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה רוצה לשים סוף למחירים המופרזים של יצרני החשמל הפרטיים

רשות החשמל תערוך שימוע במטרה להגביל את המחיר שדורשים היצרנים - שלטענתה מנותק מהעלויות בפועל ● השחקנים בשוק מתרעמים על שינוי כללי המשחק. האם הציבור ישלם על כך?

התחנה הגדולה בישראל. רוטנברג באשקלון / צילום: צילום: יוסי ליאון, חברת החשמל
התחנה הגדולה בישראל. רוטנברג באשקלון / צילום: צילום: יוסי ליאון, חברת החשמל

רשות החשמל תערוך בשבועות הקרובים שימוע ליצרניות החשמל הפרטיות, במטרה לקבוע כללים חדשים שיגבילו את המחיר שהן דורשות מהמדינה. לטענת הרשות, העלויות שמגישים היצרנים מנופחות ומנותקות מהעלויות בפועל. להערכת המדינה, בעקבות הרפורמה שהיא מתכננת תעריף החשמל הביתי צפוי לרדת בשלב הראשון ב-1%-2%. 

עלות ייצור חשמל בגגות סולאריים, והמחקר שמציע פתרון זול יותר
המשנה למנכ"ל אדלטק: "החששות מפני מחסור בחשמל בישראל הם ממשיים"

הרפורמה במשק החשמל שינתה אותו מהיסוד: במקום מונופול כמעט מוחלט בייצור, כיום יותר ממחצית מייצור החשמל מגיע מתחנות כוח פרטיות. אלא שהדינמיקה החדשה יצרה מתחים בין היצרניות לבין רשות החשמל, שטוענת שהן דורשות מחירים מוגזמים. מנגד, היצרניות מתעקשות שקביעת מחיר נמוך יותר עלולה להחמיר את המחסור הצפוי בחשמל.

מאות מיליוני שקלים בשנה

כשהיצרנים הפרטיים, שמהווים כ-60% מאספקת החשמל בישראל, מוכרים חשמל למנהל המערכת (חברת נגה), הם עושים זאת בשיטה הנקראת SMP (מחיר שולי מערכתי). בכל יום היצרנים מגישים לנגה הצעות מחיר לכל חצי שעה ב-24 השעות הבאות. לאחר מכן, נגה לוקחת את כל ההצעות הזולות ביותר לכל נקודה, וקובעת את המחיר לכולם על פי ההצעה הראשונה שלא זכתה. כך, מובטח לכל מי שמייצר בפועל שירוויח לפחות קצת.

או לפחות, זו התיאוריה. בפועל, תחנות כוח הן מכונה מורכבת: עצם התנעת כל יחידה בתחנה עולה לא מעט כסף, וגם ההפעלה בעומס מינימום, הדרושה כדי לשמור על התחנה פעילה למקרה שיצטרכו אותה מאוחר יותר באותו היום, דורשת משאבים. לכן, היצרנים מקבלים פיצוי על כך: אם יחידה מסוימת בתחנה נשארת דולקת ללא שימוש, בצורה שמסבה הפסדים ליצרן - הוא יקבל תשלום מנגה בהתאם לעלויות שלו. זה נקרא "תעריף משלים".

ולפי רשות החשמל, היצרניות ניצלו את התעריפים המשלימים כדי לגבות כמויות מוגזמות של כסף. במסמך השימוע שפרסמה הרשות, היא מציינת כי התעריפים המשלימים בלבד עלו לה 440 מיליון שקל ב-2023, שהם 36% מכלל התשלומים באותה שנה. כלומר, מעל שליש מהכנסות היצרנים הגיעו אליהם בלי שייצרו מגה-וואט אחד של חשמל. נרשמו גם פערים גדולים בין העלויות של תחנות כוח עם טכנולוגיה דומה. על פי הרשות, אלו סימנים שמעידים שהעלויות האלה מנותקות מהעלות בפועל, מה שמעיד על ניסיונות לסחוט כספים נוספים מהמערכת בצורה לא הוגנת.

הפתרון שמציעים ברשות הוא פיקוח מחירים. נגה תקבע "תעריף נורמטיבי" לעלויות התנעת תחנות הכוח במקום שהן ידווחו עליהן בעצמן. מבחינת היצרנים, זה "שינוי הכללים באמצע המשחק". לטענתם, המחיר המשלים הוא חלק מהדרך שלהם לא רק לכסות את העלויות, אלא גם להחזיר את השקעות ההון שביצעו: "מחיר מפוקח כזה לא מאפשר להחזיר את עלויות ההון האדירות שנדרשות להקמה או לרכישה של תחנת כוח", אומר אחד היצרנים הגדולים, "שילמנו מיליארדים, גייסנו הון, ועכשיו משנים את הכללים. איך אפשר להתנהל ככה בשוק תחרותי?".

ומה אם היצרנים יגלגלו את אותן עלויות דרך מחיר החשמל הרגיל? במקרה כזה, מאיימים ברשות, ייקבע מחיר מקסימום גם על הייצור. הבעיה היא שלא בטוח שזה יעזור. לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, "הניסיון במוצרים מפוקחים אחרים מראה שיצרנים מתיישרים לפי מחיר המקסימום ונמנעים מתחרות, מה שהופך אותו גם למחיר מינימום".

גם ניב סבר, המשנה למנכ"ל אדלטק המחזיקים בכ-20% מייצור החשמל בישראל, אמר ש"אפשר לראות את זה בפיקוח על מחירי הדלק והלחם - מחיר מקסימום הופך מאוד מהר למחיר המינימום, כי אין סיבה להתייעל ולהשתפר". ברשות החשמל מבינים את זה, וגורמים שם מודים ש"זה בהחלט חשש שקיים. זה לא מהלך בלי עלויות. אבל המצב היום מספיק חמור, שזה יהיה שווה את זה".

החשש ממחסור גובר

בכל מקרה, הקונצנזוס בענף הוא שמתפתח מחסור אקוטי בהיצע החשמל. הרצוג מסכים כי תרחיש של חוסר בחשמל בשנת 2028 לא מופרך: "הביקוש גדל ב-3.5% בשנה, אבל לא מקימים מספיק תחנות כוח". זאת מאחר שנדרשת דרך חתחתים רגולטורית מול ועדת התשתיות הלאומיות, שכוללת התנגדויות תושבים. גם כשעוברים את המשוכה הזאת, נדרש אישור פרטני של הממשלה לכל תחנת כוח חדשה, ולאחר מכן גם מכסות לייצור חשמל.

לדברי סבר מאדלטק, "תחום האנרגיה מבוסס על השקעות ארוכות טווח, ושינוי תכוף של כללי המשחק פוגע ביכולת וברצון של שחקנים חדשים להיכנס לשוק. פיקוח מחירים משדר שהיכולת להרוויח מוגבלת, וכך קשה לייצר מתחרים חדשים ומשמעותיים".

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת סלייס: שלוש פרצות עיקריות בחוק שאפשרו הסתבכות פיננסית בהיקף כזה

הדיון בפרשת סלייס התמקד עד היום באחריותם של החברה, של סוכני הביטוח ושל הרגולטור לכשלים ● אבל האירועים סביב חברת הגמל שממנה נעלמו כמיליארד שקל מכספי החוסכים מחייבים דיון בסוגיה שנותרה עד כה בעלטה: הפרצות בחוק שאפשרו את הכשלים

אנרגיה, נדל"ן, תעשייה: כנס התנופה הקיבוצית של גלובס ובנק דיסקונט יוצא לדרך

הכנס, שמתקיים במרכז הכנסים והתרבות בשפיים, דן בווקטורים המשמעותיים ביותר של כלכלת הקיבוצים, ההתמודדות עם ה-7 באוקטובר וההשפעה על התנופה הקיבוצית

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים הישראלית-אמריקאית סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני דרך והיקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

יעקב בכר, יו''ר משקי הקיבוצים / צילום: שלומי יוסף

יו"ר משקי הקיבוצים: "המדינה חייבת לוותר על מכרזי הקרקעות"

בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר יעקב בכר על כך שהקיבוצים מאז ומתמיד היו בפריפריה ● "אם מסתכלים על מחוז דרום ומחוז צפון, הקיבוצים מהווים 70%", ציין בכר

קניון שבעת הכוכבים, שנפתח השנה באילת / צילום: רוני בלחסן

המסחר באונליין במגמת עלייה? בישראל ייבנו בשנים הקרובות כ-90 מרכזי מסחר

השינויים בהעדפות הצרכניות יובילו לבניית 850 אלף מ"ר של שטחי מסחר חדשים, שיציעו חוויה רגשית המניעה קודם כל לבילוי - ואחר-כך גם לקנייה ● במקביל, עשרות מרכזים מסחריים ישנים ייסגרו, והקניונים יאבדו את הדומיננטיות לטובת המרכזים הפתוחים והשכונתיים

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

אייר פראנס מאריכה את ביטול הטיסות לישראל, וחברה נוספת עוצרת טיסות

אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● גם לופטהנזה הודיעה על שינויים בטיסות לישראל וממנה ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

פיצוץ מכשיר זימונית בתוך רכב של פעיל חיזבאללה בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

"זה מאוד מביך": פשיטה על יצרנית הביפרים של חיזבאללה

לפי דיווח, חיזבאללה הזמין מחברת גולד אפולו הטייוואנית 5,000 יחידות לפני מספר חודשים ● מייסד החברה טוען כי הפייג'רים סופקו מחברה באירופה שיש לה זכיינות לשיווק מוצריו; "המוצר לא היה שלנו", אמר, "זה רק היה המותג שלנו עליו"

מתחם פייזר בחיפה / הדמיה: שוורץ בסנוסוף אדריכלים

שכונה חדשה תוקם בכפר יונה ומאות דירות בהתחדשות עירונית בחיפה

שבירו זכתה במכרז רמ"י לבניית פרויקט בצפון ת"א ותנהל מו"מ עם הבעלים הפרטיים של הקרקע ● וחברת שמן נדל"ן רוכשת מבנה לוגיסטי בשטח של 8,000 מ"ר בפתח תקווה ● חדשות השבוע בנדל"ן

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

אינטל מתפצלת: מה קדם למהלך ההיסטורי, ההשפעה על ישראל והמכשול שבדרך

ההכרזה הדרמטית של מנכ"ל אינטל הגיעה לאחר שנים בהם סירב לשנות את מבנה החברה ● עבור העובדים בישראל לא מדובר בבשורה מהותית, אך בשוק מעריכים כי המהלך פותח דלת לרכישה חיצונית אפשרית שתשנה את התמונה ● וגם: איך סין עשויה לעצור את המהלך?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים עלה בכ-1.4%, השקל נחלש מעט

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ● אי.בי.אי: בעקבות עליית המדד, האם בנק ישראל ייאלץ לבצע העלאת ריבית? ● בהראל צופים כי "הפד יפחית את הריבית ב–0.25% בלבד, והשווקים המאוכזבים יתמקדו בתחזיות המעודכנות"

ד''ר נורית גל, מנכלית e-NERGY / צילום: שלומי יוסף

מנכ"לית e-NRGY: "אגירת חשמל היא המפתח להמשך כניסה של אנרגיות מתחדשות לישראל"

בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט נערך פאנל פוטנציאל האנרגיה בקיבוצים ● בפאנל השתתפו אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות; ד"ר נורית גל, מנכ"לית e-NRGY; בני רגיל מהתנועה הקיבוצית; ונעם שוויצר מבנק דיסקונט ● המשתתפים דיברו על חשיבות הקיבוצים במהפכת האנרגיה המתחדשת בישראל ● לביא: "השקענו 14 מיליון שקל בפיילוט הקמת פאנלים סולאריים ב-104 קרקעות חקלאיות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלאקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

גדי ירקוני, שלומית שיחור, אסנת קמחי, אסף אלדר ועו''ד מיכה דרורי / צילום: שלומי יוסף

"קיבוץ זו אגודה שיתופית עם סל חובות - לא מועדון נדל"ן"

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על ההיבטים הרגולטוריים והתכנוניים המשפיעים על הקיבוצים ועל הקהילות הנוצרות בהם ● ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "שני מעמדות ביישוב זו קטסטרופה"

מערכת ''חץ 3 / צילום: Reuters, IMAGO/Ardan Fuessmann

באירופה קוראים להגדלת הוצאות ההגנה האווירית במיליארדים: "ללמוד מישראל"

אחד ממכוני המחקר המובילים באירופה ממליץ להקים מערכת הגנה אווירית ביבשת בשל האיום הרוסי, באמצעות לקיחת חוב משותף של מיליארדי אירו ● ההצעה מצטרפת ליוזמה דומה של נשיא הבנק המרכזי האירופי לשעבר ● מערכת החץ הישראלית צפויה למלא תפקיד מרכזי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; אינטל עלתה בכ-3%, אנבידיה ירדה ב-1%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית ● הנג סנג עלה ב-1.4% ● בשורות טובות מקפיצות את אינטל ב-6%, בהמשך למגמה החיובית אמש • בשוק ממתינים בדריכות להפחתת הריבית בארה"ב מחר; בלקרוק: "הורדת הריבית מחר לא תהיה חדה כפי שמצפים ● בסין לא מתקיים היום מסחר

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

"כאוס ניהולי והתנהלותי": חברת הנדל"ן שהשקיעה בסלינה עולה למתקפה

בבקשה לצו פתיחת הליכים נגד חברה בת של סלינה, מגלה קבוצת חג'ג' פרטים חדשים על המצב בחברת מתחמי האירוח הקורסת, ובהם עזיבת שני המייסדים ● "לא ידוע מי עדיין עובדים בחברה או עבורה, לא ברור האם יש הנהלה מתפקדת, ניהול חשבונות או כל הנדרש לתפעול המתחמים"