גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיל השיוט שאיראן שיגרה לישראל הוצג במוסקבה

משטר האייתולות הציג בתערוכה במוסקבה את טיל השיוט "פאווה", אותו שיגרה איראן לעבר ישראל ב-14 באפריל השנה ● הטיל מתבסס על סדרת טילי "קודס" שפיתחו האיראנים במקור עבור החות'ים, לטובת מלחמת האזרחים בתימן ● אלו היכולות שלו

נערות איראניות יושבות ליד טיל פאווה בפארק האווירי הלאומי בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl
נערות איראניות יושבות ליד טיל פאווה בפארק האווירי הלאומי בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן מנצלת את מערכת היחסים המתהדקת שלה עם רוסיה לא רק במטרה לגרוף הכנסות ממכירת כטב"מים למכונת המלחמה של ולדימיר פוטין באוקראינה, או לטובת צבירת ידע רוסי בתחומים ביטחוניים שונים. היא מנצלת את הקשר עם מוסקבה גם לטובת הרחבת המכירות הביטחוניות שלה והצגת היכולות, כפי שקרה לאחרונה בתערוכת "ארמי 2024", שהתקיימה בחודש שעבר במוסקבה. בתערוכה, הציג משטר האיייתולות את טיל השיוט "פאווה", אותו שיגר לישראל ב־14 באפריל.

ניתוח גלובס | הטיל הבליסטי והמסר: למה איראן והחותי'ם תוקפים דווקא בימי ראשון
דוח: ישראל במקום הראשון בעולם באספקת מל"טים מתאבדים
שאלות ותשובות | רבע שעה טיסה: הטיל הבליסטי שפגע בישראל והאזהרה של החות'ים

את טיל השיוט הזה חשפו האיראנים בפברואר אשתקד, אבל הוא מתבסס על סדרת טילי "קודס" שפיתחו האיראנים במקור עבור החות'ים, לטובת מלחמת האזרחים בתימן. בדומה למערכות איראניות צבאיות רבות, החלק הארי מרכיביו נוצר באמצעות "הנדסה הפוכה". קרי, תהליך בו מצליחים לשים ידיים על אמצעי, מומחים מנתחים לעומק את מרכיביו - ואז מייצרים אחד מחודש בהליך סדרתי.

הטווח של פאווה הוא 1,650 ק"מ, כאשר המשמעות היא שמשמרות המהפכה, למשל, יכולים לשגר אותו מאיראן אל ישראל - כפי שקרה באפריל. המהירות שלו מוערכת ב־900-800 קמ"ש, שהרי בדומה לכל טיל שיוט - הוא איטי יותר מטיל בליסטי. מבחינת זמנים, בעת שהדרך של טיל בליסטי לעבר ישראל ב־14 באפריל נמשכה כ־12 דקות, זו של פאווה עמדה על כשעתיים וחצי.

פאווה, בדומה לכל טילי השיוט, מתמרן - ומכאן נובע אתגר משמעותי ביירוטו. אתר "בולגריאן מיליטארי" דיווח כי הטיל משוגר מפלטפורמות קרקעיות, ובמיוחד ממשגרים ניידים. כך, יכולים האיראנים לדלג עם הטילים לאזורים שונים, תוך שמומחים מעריכים שאת הטיל מסוגלים האיראנים גם לשגר מכלי שיט וצוללות.

מומחים בתחום: הטיל לא מהווה אתגר משמעותי למערך ההגנה האווירית של ישראל

תכונה משמעותית של פאווה היא יכולות הניווט שלו. אלו משלבים בין מערכת ניווט אינרציאלית (INS) לבין ניווט לוויני. מערכת ניווט אינרציאלית מודדת את התאוצה ומהירות הזווית כדי להבין את המיקום. מדובר במערכת שמשתמשים בה, למשל, בצוללות: גירוסקופ מודד את הזווית, במד תאוצה ובמגנומטר, שבוחן את הכיוון ביחס לשדה המגנטי של כדור הארץ.

ה־GNSS מחולק לארבע מערכות: GPS - ארה"ב; גליליאו - אירופה; ביידו - סין; וכן, גלונאס - רוסיה. במקרה של פאווה, האיראנים משתמשים ב־GPS ובגלונאס לטובת תיקוני מסלול. לכן, על אף שפאווה מיועד לטווחים רחוקים, הוא נותר מדויק. בשלב הסופי, פאווה משתמש, ככל הנראה, במערכת מעקב קרקע (TERCOM). כלומר, מערכת שמבצעת השוואה בין מפת גבהים שהוזנה מראש למערכת, במטרה לוודא את הגובה הנכון.

מומחים בתחום ששוחחו עם אתר "בולגריאן מיליטארי" אמרו כי לא נראה שהטיל, אשר 36 יחידות ממנו שוגרו לישראל ב־14 באפריל, מהווה אתגר משמעותי למערך ההגנה האווירית הישראלי. אולם, אם וכאשר יבחרו במשטר האייתוללות לבצע מאות שיגורים ממקומות שונים ולעבר מספר מטרות רב, אז הכמות היא זו שתדחוק את מערך ההגנה האווירית אל הקצה.

מערך ההגנה האווירית הישראלי כולל כמה מערכות: חץ 3 וחץ 2 של התעשייה האווירית ליירוט טילים בליסטיים, כאשר ההבדל ביניהם שחץ 3 מיועד ליירוט מחוץ לאטמוספירה, ואילו חץ 2 בתוכה. מתחתיהם, נמצאים קלע דוד וכיפת ברזל של רפאל. קלע דוד מיועד לאיומים לטווח בינוני וכיפת ברזל לאיומים לטווחים קצרים.

לצד כל אלו, ספינות סער 6 נושאות מערכות הגנה אווירית נוספות: LRAD, אחד מהמיירטים של מערכת ברק מגן (ברק MX) של התעשייה האווירית, והוא בעל טווח בינוני של 70 ק"מ. לצידו, ישנה יכולת שכבר הוכחה כמה פעמים במלחמת "חרבות ברזל" - מערכת כיפת מגן, כיפת ברזל הימית. כיפת מגן מבוססת על מערכת כיפת ברזל, ומיועדת להגן על המים הכלכליים של ישראל מול רקטות, טילי שיוט וכטב"מים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

בקרוב תתקבל החלטת המיסוי הכי חשובה למשקיעי נדל"ן. אלה האפשרויות

בסוף השנה מס הרכישה המינימלי למשקיעי נדל"ן יירד אוטומטית, אלא אם כן הממשלה תחליט אחרת ● יו"ר ועדת הכספים מעכב את החקיקה בנושא מאפריל, ובינתיים מנהל רשות המסים מזהיר מפני אי־ודאות ש"יכולה להוביל לקיפאון בשוק" ● בפני משקיעים ניצבת דילמה: לחכות לינואר ולהמר שהמס יופחת - או לרכוש עכשיו

מתחם פייזר בחיפה / הדמיה: שוורץ בסנוסוף אדריכלים

שכונה חדשה תוקם בכפר יונה ומאות דירות בהתחדשות עירונית בחיפה

שבירו זכתה במכרז רמ"י לבניית פרויקט בצפון ת"א ותנהל מו"מ עם הבעלים הפרטיים של הקרקע ● וחברת שמן נדל"ן רוכשת מבנה לוגיסטי בשטח של 8,000 מ"ר בפתח תקווה ● חדשות השבוע בנדל"ן

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה את הנתון הזה וכיכב בגדול. עם כוכבית

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה תשואות גמל ופנסיה לחמש שנים, והנתונים פנומנליים עם תשואה של יותר מ־110% לחוסכים במסלול המנייתי ● אבל הסיבה היא שבתחילת דרכן של הקרנות, לפני חמש שנים, הן ניהלו סכומים קטנים יחסית, וסכומים קטנים הרבה יותר קל להכפיל

ד''ר נורית גל, מנכלית e-NERGY / צילום: שלומי יוסף

מנכ"לית e-NRGY: "אגירת חשמל היא המפתח להמשך כניסה של אנרגיות מתחדשות לישראל"

בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט נערך פאנל פוטנציאל האנרגיה בקיבוצים ● בפאנל השתתפו אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות; ד"ר נורית גל, מנכ"לית e-NRGY; בני רגיל מהתנועה הקיבוצית; ונעם שוויצר מבנק דיסקונט ● המשתתפים דיברו על חשיבות הקיבוצים במהפכת האנרגיה המתחדשת בישראל ● לביא: "השקענו 14 מיליון שקל בפיילוט הקמת פאנלים סולאריים ב-104 קרקעות חקלאיות"

פיצוץ מכשיר זימונית בתוך רכב של פעיל חיזבאללה בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

"זה מאוד מביך": פשיטה על יצרנית הביפרים של חיזבאללה

לפי דיווח, חיזבאללה הזמין מחברת גולד אפולו הטייוואנית 5,000 יחידות לפני מספר חודשים ● מייסד החברה טוען כי הפייג'רים סופקו מחברה באירופה שיש לה זכיינות לשיווק מוצריו; "המוצר לא היה שלנו", אמר, "זה רק היה המותג שלנו עליו"

"הצגה נועזת": מה חשבו בלבנון על מבצע הביפרים נגד חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: כלי התקשורת בלבנון בהלם אחרי פיצוצי הביפרים, חלאד משעל טוען בראיון לניו יורק טיימס שידו של חמאס על העליונה, מזכיר המדינה האמריקאי מגיע למצרים, וסקר חדש מציג לראשונה רוב בקרב הפלסטינים נגד ה-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת סלייס: שלוש פרצות עיקריות בחוק שאפשרו הסתבכות פיננסית בהיקף כזה

הדיון בפרשת סלייס התמקד עד היום באחריותם של החברה, של סוכני הביטוח ושל הרגולטור לכשלים ● אבל האירועים סביב חברת הגמל שממנה נעלמו כמיליארד שקל מכספי החוסכים מחייבים דיון בסוגיה שנותרה עד כה בעלטה: הפרצות בחוק שאפשרו את הכשלים

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

אייר פראנס מאריכה את ביטול הטיסות לישראל, וחברה נוספת עוצרת טיסות

אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● גם לופטהנזה הודיעה על שינויים בטיסות לישראל וממנה ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה״ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה

אבי לוי מנכ''ל קבוצת דיסקונט / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר מנכ"ל קבוצת דיסקונט אבי לוי על הכאוס כלכלי, ביטחוני וחברתי שהמדינה נמצאת בה, ועל הפתרונות הכלכליים האפשריים ● "באמצעות תוכניות ממשלתיות אמיצות, הקיבוצים יהיו עוגן לצמיחה כלכלית"

יקי נוימן, מנכל דוראל, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל דוראל: "מאמינים בישראל, בדרך להשקעה נוספת בקיבוצים בקרוב"

יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי "ענף האנרגיה המתחדשת הוא אחד הכלים הבולטים לתמוך גם בכלכלה הישראלית וגם בקיבוצים" ● וגם: איך ישפיעו תוצאות הבחירות בארה"ב על תחום האנרגיה המתחדשת?

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

דירות קטנות מעל דיזינגוף סנטר: התוכנית השאפתנית של עיריית ת"א

עיריית ת"א החליטה לערוך תוכנית התחדשות עירונית, במסגרתה יתווספו לדיזנגוף סנטר 2.5 קומות שיכללו דירות קטנות לשכירות מסובסדת, מלונאות וחללי עבודה, ומעליהן יוקמו גינה ציבורית וגני ילדים ● האדריכל גידי בר־אוריין: "זה הפרויקט הירוק והחברתי ביותר שניתן לחשוב עליו"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

כל העיניים נשואות להחלטה בכמה תרד הריבית, אבל זה לא בהכרח האירוע הכי חשוב שיקרה היום

הריבית בארה"ב לא ירדה כבר חמש שנים כמעט, ובשנה האחרונה היא נמצאת ברמה הגבוהה ביותר ב-23 שנה ● בשוק מנסים כעת להעריך מה יהיה שיעור ההפחתה של יו"ר הפדרל ריזרב היום, וממתינים בציפייה לנאומו של ג'רום פאוול, שיספק רמזים על מדיניות הבנק בהמשך

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

הקיבוצים על המפה: כיצד השפיעו אירועי ה-7 באוקטובר על התנועה הקיבוצית

שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים עמדה במרכז כנס מיוחד של גלובס שהתקיים במלון שפיים, בהשתתפות מאות אורחים ● בכנס נידונו הווקטורים המשמעותיים של כלכלת הקיבוצים, כולל מושבים ייעודיים לאנרגיה, נדל"ן ותעשייה, לצד הנושא הקריטי של ביטחון והתיישבות ● אירועים ומינויים

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

"כאוס ניהולי והתנהלותי": חברת הנדל"ן שהשקיעה בסלינה עולה למתקפה

בבקשה לצו פתיחת הליכים נגד חברה בת של סלינה, מגלה קבוצת חג'ג' פרטים חדשים על המצב בחברת מתחמי האירוח הקורסת, ובהם עזיבת שני המייסדים ● "לא ידוע מי עדיין עובדים בחברה או עבורה, לא ברור האם יש הנהלה מתפקדת, ניהול חשבונות או כל הנדרש לתפעול המתחמים"

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר לאחר שתחקיר הניו יורק טיימס פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

2.5 מיליארד שקל הכנסות לקופת המדינה, כנקודת פתיחה: מכרזי הענק בשדה דב יוצאים רשמית לדרך

נפתחו להצעות שלושה מהמכרזים ברובע היוקרתי בצפון ת"א, שצפויים להכניס מיליארדים רבים למדינה • ממוצע מחירי המינימום נמוך בכ־15% בהשוואה למכרז הענק ששווק ברובע ב־2021 • המכרזים ייסגרו בתחילת נובמבר

מכשירי זימונית בתצוגה של חברת גולד אפולו בטייוואן / צילום: Reuters, Ann Wang

"קורבן של האירוע": החברה הקטנה שעומדת מאחורי הביפרים שהתפוצצו

גולד אפולו, שמכשירי הזימונית שלה נרכשו ע"י ארגון הטרור חיזבאללה, נוסדה בטייוואן ב-1995, בימי הזוהר של המכשירים הללו ● מדובר בחברה פרטית וקטנה שהכנסותיה אינן עולות על 10 מיליון דולר בשנה ● המנכ"ל מכחיש קשר לאירוע פיצוץ הביפרים וטוען כי החברה היא קורבן של האירוע

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני