טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press, David Zalubowski
משרד התחבורה פרסם בימים האחרונים את העדכון לנוסחת המיסוי הירוק, לפיה נקבעת דרגת הזיהום של כלי הרכב ונקבע גובה הטבת המס הסביבתי עליהם. הנוסחה, שקיימת מאז תחילת העשור הקודם, מתעדכנת אחת לשנתיים ומשקללת את "המחיר הסביבתי" של שורה ארוכה של מזהמים הנפלטים מכלי רכב עם מנועי בעירה פנימית.
● כלמוביל נכנסת לתחום הצמ"ה: רוכשת 70% מאחת היבואניות המובילות בישראל
● מבחן דרכים | לזכותה של יונדאי ייאמר, שהיא התאמצה כדי להצדיק את ההתייקרות של הרכב הזה
● השבוע בענף הרכב | לקראת עליית המיסוי: צונאמי של עשרות אלפי כלי רכב בדרך לישראל
בהתאם לתוצאות הנוסחה, נקבע לכל דגם חדש מיובא "ציון ירוק", שמציב אותו באחת מ-15 קבוצות זיהום. בהתאם לקבוצה אליה משויך כל דגם, נקבע גובה ההטבה השקלי לה הוא זכאי (הפחתה מהמחיר ליבואן), שנע בין אפס שקלים לדגמים המזהמים ביותר (קבוצה 15) ועד כ-17 אלף שקל לדגמים הנקיים ביותר (קבוצת זיהום 1). העדכון הדו־שנתי מחמיר את הערכים, כך שכלי רכב עם רמת פליטה נתונים "זזים" מקבוצה לקבוצה, והטבת המס המגיעה להם קטנה.
נקודת התורפה העיקרית של הנוסחה היא שהיא כוללת רק "פרס" לכלי רכב נקיים, אך אינה מטילה "קנס" על כלי רכב מזהמים במיוחד. המשמעות היא שכל החמרה של הנוסחה, מקטינה את הטבת המס בעיקר לדגמים כלים "הירוקים" והנקיים ביותר ומייקרת אותם, אך אינה משפיעה כלל על הדגמים המזהמים והיקרים, שממילא השפעת המס הירוק עליהם זניחה.
גם העדכון הנוכחי, שיכנס לתוקף בתחילת 2025, עתיד לפגוע בעיקר בדגמים הזולים, הירוקים והחסכוניים ביותר בשוק, שיתייקרו בשיעור של כ-2% עד 4% בינואר, אלא אם כן יחליטו היבואנים לספוג את ההתייקרות משיקולים תחרותיים.
הרכבים שצפויים להתייקר
על־פי הערכות ראשוניות בענף הרכב, מכוניות "עירוניות", דוגמת יונדאי I10 וקיה פיקנטו, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3,000 עד 4,000 שקל. מכוניות "סופר-מיני" מקטגוריה גבוהה יותר דוגמת יונדאי I20, טויוטה יאריס וכו', יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-2,500 עד 3,000 שקל, וגם מכוניות משפחתיות גדולות יותר עם מנועי בנזין או הייבריד צפויות להתייקר במספר אחוזים.
יצוין כי האוצר בחן לאחרונה מספר חלופות מאוזנות יותר "חברתית" למיסוי הירוק, ביניהן התבססות על פליטת CO2 בלבד וקביעת רף פליטה ממוצע מקסימלי ליבואנים, שחריגה ממנו תוביל לקנסות. אך לבסוף הוחלט שלא לשנות את השיטה, בשל המורכבות הטכנית הכרוכה בכך והצורך בהכנסות "בטוחות" לסגירת הגירעון.
יצוין כי עד כה, האוצר גם נמנע מלפרסם מה יהיה גובה מס הקנייה על כלי רכב חשמליים בינואר 2025, ומאחורי הקלעים עדיין מתקיימים דיונים בנושא. ברירת המחדל היא מיסוי מלא של 83%, אולם המשרדים "הירוקים" מפעילים לחץ על האוצר למתן את ההתייקרות.