גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המערכת המיושנת של מסרים מקודדים שמשאירה את מנהיג חמאס בחיים

השימוש של יחיא סינוואר בתקשורת לואו-טק משבש את המאמצים של ישראל להרוג אותו

יחיא סינוואר ב-2021 / צילום: ap, John Minchillo
יחיא סינוואר ב-2021 / צילום: ap, John Minchillo

המנהיג העליון של חמאס, יחיא סינוואר, עשוי היה להיות כבר מת, לולא היה עושה שימוש במערכת תקשורת מיושנת שפותחה בכלא ומגנה עליו כעת מפני רשת איסוף המודיעין של ישראל.

בלעדי | החברה הישראלית שתספק לצה"ל עשרות מערכות הגנה מפני כטב"מים 
דוח: ישראל במקום הראשון בעולם באספקת מל"טים מתאבדים 
שאלות ותשובות | סינוואר מונה לתפקיד האיש החזק בחמאס. זאת המשמעות כלפי ישראל 

סינוואר נמנע במידה רבה משיחות טלפון, הודעות טקסט ותקשורת אלקטרונית אחרת שישראל יכולה לאתר, ושהובילה למותם של מחבלים אחרים. במקום זאת, הוא משתמש במערכת מורכבת של בלדרים, קודים ופתקים בכתב יד, המאפשרים לו לכוון את פעולות חמאס גם כשהוא מסתתר במנהרות תת-קרקעיות, לדברי גורמים ערבים המסייעים בתיווך להשגת הפסקת אש.

שיטת התקשורת הזו שיבשה את כוונות צה"ל למצוא את אדריכל המתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, שבה נרצחו 1,200 בני אדם, ושעוררה את המלחמה בעזה. הריגתו או לכידתו של סינוואר יהוו ניצחון משמעותי לישראל, שעשוי לקרב את המלחמה בת 11 החודשים לסיומה. אך אפילו עם השליטה הצבאית ברצועת עזה, המודיעין הישראלי נכשל במציאתו.

סינוואר לא נראה בפומבי מאז שהחלה המלחמה בסתיו שעבר. גורמים ישראלים אמרו שהם מאמינים שהוא מסתתר בעזה.

הצצה לאופן שבו סינוואר נשאר בחיים מגיעה ממתווכים ערבים שהעבירו הודעות הלוך ושוב במהלך המגעים להפסקת האש בין חמאס וישראל, שאינם מדברים ישירות זה עם זה.

לדברי המתווכים, הודעה טיפוסית מסינוואר נכתבת כיום בכתב יד ומועברת תחילה לחבר חמאס מהימן שמעביר אותה לידי שרשרת של בלדרים, שחלקם עשויים להיות אזרחים. ההודעות הן לרוב מקודדות, עם קודים שונים עבור נמענים שונים, נסיבות שונות וזמנים שונים, על בסיס מערכת שסינוואר ואסירים אחרים פיתחו כאסירים בבתי הכלא בישראל.

לאחר מכן, לדברי המתווכים, הפתק עשוי להגיע למתווך ערבי שנכנס לעזה או לפעיל חמאס אחר. אלה משתמשים בטלפון או בשיטה אחרת כדי לשלוח את ההודעה לאנשי ארגון הטרור, כפי שהוא הוגדר בארה"ב, הנמצאים בחו"ל.

"אם הם משתמשים במכשירים אלקטרוניים כלשהם, המכשירים יאותרו"

שיטות התקשורת של סינוואר הפכו שמורות ומורכבות יותר ככל שישראל הצליחה למצוא ולחסל בכירים מחברי הארגון, ובמיוחד לאחר המתקפה בביירות שהרגה את סאלח אל-עארורי, סגן המנהיג הפוליטי של חמאס ומייסד הזרוע הצבאית של הקבוצה.

"אני די בטוח שזו אחת הסיבות העיקריות לכך שצה"ל לא מצא אותו", אמר מיכאל מילשטיין, לשעבר ראש הזירה הפלסטינית באגף המודיעין של צה"ל. "הוא באמת מקפיד מאוד על כל דפוסי ההתנהגות האישיים הבסיסיים שלו".

צה"ל סירב להגיב. חמאס סירב לענות על שאלות לגבי אופן התקשורת של סינוואר.

למודיעין הצבאי של ישראל יש כמה מהיכולות המתוחכמות בעולם ליירט תקשורת אלקטרונית, הנקראת לעתים קרובות מודיעין אותות. לאחר מותו של עארורי עבר סינוואר להודעות בכתב יד ולתקשורת בעל פה כמעט לחלוטין, ומדי פעם הוא מפיץ הקלטות קול באמצעות מעגל קטן של מסייעים, על פי מתווכים ערבים.

לאחר מותו של עארורי התרחשו עוד מספר חיסולים של בכירים בחמאס ובחיזבאללה, מה שהגביר את תחושת הפגיעות. ביולי הוציאה ישראל לפועל מתקפה אווירית מאסיבית, שלדבריה הרגה את המנהיג הצבאי הבכיר של חמאס, מוחמד דף. באותו החודש, ישראל גם הרגה לכאורה את איסמעיל הנייה, המנהיג הפוליטי של חמאס באותה עת, בטהראן. היא גם ביצעה מתקפה על בניין מגורים בביירות, שחיסלה את פואד שוכר, מנהיג חיזבאללה בכיר שחמק מארה"ב במשך עשרות שנים. מפקד חיזבאללה הופנה אל הדירה לאחר שקיבל שיחת טלפון, ככל הנראה מאדם שפרץ את רשת התקשורת הפנימית של חיזבאללה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל.

"הם יודעים שאם הם משתמשים במכשירים אלקטרוניים כלשהם, המכשירים יאותרו", אמר עזמי קשאווי, חוקר בקבוצת International Crisis Group שחי בעזה. לכן סינוואר חזר לדרכים הישנות של חמאס, אמר.

הגישה לסינוואר חשובה היום יותר מתמיד

הגישה הבסיסית של סינוואר לתקשורת חוזרת לאחור אל המערכת שבה השתמש חמאס בשנותיו הראשונות, ושמנהיג חמאס עשה בה שימוש כאשר נעצר ב-1988 ומאוחר יותר נכלא בכלא ישראלי, לפי מומחים לקבוצה.

לפני הכליאה, הקים סינוואר את משטרת ביטחון הפנים של חמאס, המכונה מג'ד, שצדה חשודים בשיתוף פעולה ושהייתה פעילה בבתי הכלא בישראל. מג'ד גייסה סוכנים בתוך הכלא בשם "סאוואעד" שהפיצו מסרים מקודדים ממדור אחד לאחר, על פי הספר 'בן חמאס' שכתב פעיל חמאס לשעבר שהפך למרגל ישראלי.

לפי הספר, היו הסאוואעד, כינוי שנגזר מהמילה הערבית לאמת היד, עוטפים אותיות כתובות בכתב יד בלחם לבן, מגלגלים אותן לכדורים, ואז נותנים להן להתייבש ולהתקשות. הסוכנים מסרו את הכדורים מחלק אחד של הכלא למשנהו כמו שחקני בייסבול, וצעקו "דואר מלוחמי החופש!"

ישראל מעריכה שסינוואר השקיע שנים בתכנון מלחמה גדולה עם ישראל, לרבות בניית רשת מנהרות ענקית. מילשטיין, איש המודיעין הצבאי הישראלי לשעבר, אמר כי ההכנות שלו כללו ככל הנראה הקמת מערכת תקשורת שתעקוף איסוף מודיעין מודרני.

השיטות יעילות כל כך עד שאלה הרודפים אחריו אינם יכולים לשלול את האפשרות שהוא אינו בעזה.

הגישה לסינוואר חשובה היום יותר מתמיד. אף שהוא היה הכוח המניע של חמאס, הקבוצה הסתמכה על גורמים מחוץ לעזה, במקומות כמו קטאר, שייצגו את האינטרסים שלה. הדבר השתנה לאחר חיסולו של הנייה בטהרן - מתקפה שיוחסה לישראל - שהוביל את הארגון למנות רשמית את סינוואר לבוס.

החלפת התפקיד הגיעה בדיוק כאשר ארה"ב הגבירה את מאמציה להבטיח הפסקת אש בעזה בתקווה להפחית את המתיחות האזורית. המשא-ומתן מורכב, וראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, העלה מספר דרישות בנקודות שנויות במחלוקת שיהיה קשה לפתור. גורמים אמריקאים מפקפקים בכך שגם סינוואר עצמו רוצה לסיים את הלחימה.

הגישה הזהירה של סינוואר האטה לעיתים את המגעים לסיום המלחמה, שגרמה עד היום למותם של יותר מ-41 אלף פלסטינים, לפי גורמי בריאות פלסטינים, שאינם אומרים כמה מן ההרוגים השתתפו בלחימה. בפיגועי ה-7 באוקטובר שעוררו את המלחמה, חטפו מחבלי חמאס כ-250 בני ערובה. 97 מתוכם נותרו עדיין בעזה, והסברה היא כי רבים מהם כבר מתים.

לא ברור אם עיכובי התקשורת הם טקטיקה של משא-ומתן

בנקודות מכריעות במשא-ומתן להפסקת אש, הפך סינוואר לבלתי ניתן להשגה. בפעמים אחרות, הוא העביר הודעות כמעט בזמן אמת. לא ברור אם עיכובי תקשורת הם טקטיקה של משא-ומתן, או תוצאה של הנהלים הנוקשים של סינוואר.

סינוואר הצליח לתקשר במהירות כשנדרש לכך. "אנו שולחים לך ולמשפחתך המכובדת את תנחומינו וברכותינו על ההקרבה הקדושה שלך", כתב במכתב להנייה באפריל, לאחר ששלושה מבניו נהרגו בתקיפה אווירית ישראלית.

מכתב זה, לפי גורמים ערבים, הגיע להנייה באמצעות שליחים שעות ספורות לאחר התקיפה.

ביוני, טסו גורמים אמריקאים בכירים, לרבות מנהל סוכנות הביון המרכזית ויליאם ברנס, למזרח התיכון כדי להניע את ישראל וחמאס להגיע להפסקת אש. ברנס ניהל שיחות עם ראש ממשלת קטאר ועם ראש המודיעין של מצרים בדוחה, שנפגשו אחר כך עם הנייה כדי לכפות על בכירי חמאס עסקה עם איום בסנקציות ובמעצר.

במהלך אותה פגישה, העביר סינוואר מסרים בזמן אמת, וחמאס סירב להסכים להפסקת הלחימה אלא אם ישראל תתחייב בכתב להפסקת אש קבועה, על פי מתווכים ערבים. לא ברור איך סינוואר העביר את ההוראות שלו.

ישראל יודעת כבר עשור לפחות שחמאס יצר מערכת טלפון קווי במנהרות התת-קרקעיות שלו. מבצע קומנדו ישראלי כושל ב-2018, שעורר חילופי אש בין ישראל לחמאס למשך כמה ימים, היה ניסיון של צה"ל להתחבר להאזין לרשת הטלפונים של חמאס, על פי הצהרה פומבית מאוחרת יותר של חמאס. צה"ל סירב להגיב על המבצע.

בתחילת המלחמה הנוכחית, ביקשו המתווכים לתווך עסקת חטופים בין ישראל לחמאס שתקדים פלישה צבאית ישראלית לרצועת עזה, ושלחו בלדרים לתוך עזה כדי לפגוש את אנשי הזרוע החמושה של חמאס ולהעביר מסרים מוצפנים.

סינוואר ארגן גם שיחות טלפון עם מתווכים ברשת הקווית של חמאס במנהרות, תוך שימוש בקודים כדי לקבוע את היום והשעה וכן בכינויים בהודעות שבהן נקבעו השיחות, אמרו מתווכים. סינוואר השתמש לפעמים בשמות של אנשים שהיו איתו בכלא כדי להסוות את זהותו האמיתית, אמרו מתווכים.

זהיר ככל שיהיה, מנהיג חמאס צריך לעשות רק טעות אחת כדי לתת לישראל חלון הזדמנויות, אמר תומס וויטינגטון, מומחה ללוחמה אלקטרונית ועמית מחקר שותף בצוות החשיבה London’s Royal United Services Institute . שבריר השנייה הזה שבו אתה שוכח את המשמעת", אמר וויטינגטון, "הוא זה שיכול לחתום על צו ההריגה שלך".

עוד כתבות

מתחם פייזר בחיפה / הדמיה: שוורץ בסנוסוף אדריכלים

שכונה חדשה תוקם בכפר יונה ומאות דירות בהתחדשות עירונית בחיפה

שבירו זכתה במכרז רמ"י לבניית פרויקט בצפון ת"א ותנהל מו"מ עם הבעלים הפרטיים של הקרקע ● וחברת שמן נדל"ן רוכשת מבנה לוגיסטי בשטח של 8,000 מ"ר בפתח תקווה ● חדשות השבוע בנדל"ן

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

בחיזבאללה מאיימים להגיב לפיצוצי הביפרים במדינה היום, בהם הם מאשימים את ישראל ● אלו היכולות שארגון הטרור הציג, ויש כאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

גדי ירקוני, שלומית שיחור, אסנת קמחי, אסף אלדר ועו''ד מיכה דרורי / צילום: שלומי יוסף

"קיבוץ זו אגודה שיתופית עם סל חובות - לא מועדון נדל"ן"

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על ההיבטים הרגולטוריים והתכנוניים המשפיעים על הקיבוצים ועל הקהילות הנוצרות בהם ● ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "שני מעמדות ביישוב זו קטסטרופה"

אלוף (במיל') גרשון הכהן / צילום: שלומי יוסף

גרשון הכהן: "הזדמנות ליצור מחדש את הקהילה הקיבוצית"

תא"ל (במיל') אבי בניהו שוחח עם האלוף (במיל') גרשון הכהן בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט ● הכהן אמר כי "יש חשדנות בציבור, כי אם ממשלה לא עושה כל שהיא יכולה, אז זה לצרכים פוליטיים"

האם ישראל מוציאה הכי הרבה על חינוך ב-OECD ביחס לתמ"ג?

כשמשווים את שיעור ההוצאה לחינוך, רצוי לשקלל את מספר התלמידים ● המשרוקית של גלובס

אבי לוי מנכ''ל קבוצת דיסקונט / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר מנכ"ל קבוצת דיסקונט אבי לוי על הכאוס כלכלי, ביטחוני וחברתי שהמדינה נמצאת בה, ועל הפתרונות הכלכליים האפשריים ● "באמצעות תוכניות ממשלתיות אמיצות, הקיבוצים יהיו עוגן לצמיחה כלכלית"

מערכת ''חץ 3 / צילום: Reuters, IMAGO/Ardan Fuessmann

באירופה קוראים להגדלת הוצאות ההגנה האווירית במיליארדים: "ללמוד מישראל"

אחד ממכוני המחקר המובילים באירופה ממליץ להקים מערכת הגנה אווירית ביבשת בשל האיום הרוסי, באמצעות לקיחת חוב משותף של מיליארדי אירו ● ההצעה מצטרפת ליוזמה דומה של נשיא הבנק המרכזי האירופי לשעבר ● מערכת החץ הישראלית צפויה למלא תפקיד מרכזי

ד''ר נורית גל, מנכלית e-NERGY / צילום: שלומי יוסף

מנכ"לית e-NRGY: "אגירת חשמל היא המפתח להמשך כניסה של אנרגיות מתחדשות לישראל"

בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט נערך פאנל פוטנציאל האנרגיה בקיבוצים ● בפאנל השתתפו אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות; ד"ר נורית גל, מנכ"לית e-NRGY; בני רגיל מהתנועה הקיבוצית; ונעם שוויצר מבנק דיסקונט ● המשתתפים דיברו על חשיבות הקיבוצים במהפכת האנרגיה המתחדשת בישראל ● לביא: "השקענו 14 מיליון שקל בפיילוט הקמת פאנלים סולאריים ב-104 קרקעות חקלאיות"

אבי בניהו בשיחה עם חיים ילין / צילום: שלומי יוסף

חיים ילין על אירועי ה-7 באוקטובר: "ביזיון טוטאלי, מערכת שהתבססה על מודיעין קרסה בדקה וחצי"

בשיחה שנערכה בין חיים ילין ותא"ל (במיל') אבי בניהו בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר ילין על תקווה לשלום, על אחריות הדרג המדיני והביטחוני ועל ההתמודדות האישית שלו ושל קהילת בארי

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה את הנתון הזה וכיכב בגדול. עם כוכבית

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה תשואות גמל ופנסיה לחמש שנים, והנתונים פנומנליים עם תשואה של יותר מ־110% לחוסכים במסלול המנייתי ● אבל הסיבה היא שבתחילת דרכן של הקרנות, לפני חמש שנים, הן ניהלו סכומים קטנים יחסית, וסכומים קטנים הרבה יותר קל להכפיל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלאקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; אינטל עלתה בכ-3%, אנבידיה ירדה ב-1%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית ● הנג סנג עלה ב-1.4% ● בשורות טובות מקפיצות את אינטל ב-6%, בהמשך למגמה החיובית אמש • בשוק ממתינים בדריכות להפחתת הריבית בארה"ב מחר; בלקרוק: "הורדת הריבית מחר לא תהיה חדה כפי שמצפים ● בסין לא מתקיים היום מסחר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

אינטל מתפצלת: מה קדם למהלך ההיסטורי, ההשפעה על ישראל והמכשול שבדרך

ההכרזה הדרמטית של מנכ"ל אינטל הגיעה לאחר שנים בהם סירב לשנות את מבנה החברה ● עבור העובדים בישראל לא מדובר בבשורה מהותית, אך בשוק מעריכים כי המהלך פותח דלת לרכישה חיצונית אפשרית שתשנה את התמונה ● וגם: איך סין עשויה לעצור את המהלך?

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים הישראלית-אמריקאית סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני דרך והיקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר לאחר שתחקיר הניו יורק טיימס פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

ד''ר הראל מנשרי / צילום: יח''צ בר אילן

"צפו תגובה": המומחה שמסביר - איך בוצעה מתקפת הפייג'רים ומה יקרה עכשיו

ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ, מסביר כי "ניתן באמצעות תוכנה ליצור עומס נתונים שיגרום למכשירי הקשר להתחמם. כשיודעים מראש שבמכשיר יש סוללת ליתיום שתתפוצץ בעקבות החימום, יודעים להביא לפיצוץ" ● לדבריו, "זה אירוע מעניין שמי שביצע אותו עשה מחשבה מבצעית מעמיקה"

"הצגה נועזת": מה חשבו בלבנון על מבצע הביפרים נגד חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: כלי התקשורת בלבנון בהלם אחרי פיצוצי הביפרים, חלאד משעל טוען בראיון לניו יורק טיימס שידו של חמאס על העליונה, מזכיר המדינה האמריקאי מגיע למצרים, וסקר חדש מציג לראשונה רוב בקרב הפלסטינים נגד ה-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הפד יוריד את הריבית בארה"ב היום. כך תכינו את תיק ההשקעות לשינוי

בשווקים מעריכים בסבירות של 100% שיו"ר הפדרל ריזרב יוריד את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה היום, לראשונה מאז 2020 ● המומחים מעריכים: איך צפויים להגיב המדדים המובילים בוול סטריט, אילו סקטורים עשויים להרוויח מהתפנית, והאם הגיע הזמן להתגונן מפני ירידות בשער הדולר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

בקרוב תתקבל החלטת המיסוי הכי חשובה למשקיעי נדל"ן. אלה האפשרויות

בסוף השנה מס הרכישה המינימלי למשקיעי נדל"ן יירד אוטומטית, אלא אם כן הממשלה תחליט אחרת ● יו"ר ועדת הכספים מעכב את החקיקה בנושא מאפריל, ובינתיים מנהל רשות המסים מזהיר מפני אי־ודאות ש"יכולה להוביל לקיפאון בשוק" ● בפני משקיעים ניצבת דילמה: לחכות לינואר ולהמר שהמס יופחת - או לרכוש עכשיו