גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

34 אלף דולר למי שיעזוב: באירופה מעלים הילוך בניסיון להילחם בהגירה

הולנד שוקלת להכריז על מצב חירום לאומי ולבטל אישורי מקלט, גרמניה תציב שוטרים בגבולות היבשתיים כדי לפקח על הנכנסים, ושבדיה תציע מענק למבקשי מקלט שיחליטו לעזוב ● כך מתמודדים באירופה עם הנושא שמשרטט מחדש את המפה הפוליטית

מבקשי מקלט עומדים בתור לרישום במרכז מהגרים בברלין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch
מבקשי מקלט עומדים בתור לרישום במרכז מהגרים בברלין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן התקשה להסתיר את חיוכו בשבוע האחרון. מי שהפך לסמל בתוך האיחוד האירופי בשל ההתנגדות שלו לקבלת מבקשי מקלט ממדינות עולם שלישי, רואה כיצד בזו אחר זו, ממשלות אירופיות הולכות ומחריפות את הצעדים בניסיון להשיג תוצאה דומה. כאשר ממשלת גרמניה הכריזה במפתיע בימים האחרונים כי תשית מחדש בדיקות במעברי הגבול היבשתיים שלה, במטרה לגרש על הגבול מבקשי מקלט שכבר נרשמו במדינות אירופיות אחרות, אורבן לא התאפק. "ברוך הבא למועדון", הוא כתב ברשת X לקנצלר הגרמני. 

השכנות כועסות: הצעד החדש של גרמניה נגד הגירה בלתי חוקית
הגירה, כלכלה ומחאה: האם הימין הקיצוני בדרך להפוך לכוח הגדול ביותר במזרח גרמניה?
הצרפתים אמרו לא לרפורמות כלכליות ולהגירה, והם לא לבד

2024 תשבור שיאים?

מנהיגי אירופה לא מעוניינים להודות בכך, מה גם שאורבן דרס את הכללים ואת החוק האירופי במהלך הניסיון שלו "לשמור על הונגריה הומוגנית מבחינת אתנית" כפי שהוא ניסח זו, אבל הימים האחרונים בהחלט מסמנים שינוי כיוון. מדינות כמו גרמניה, שבדיה והולנד מחריפות את המאבק של נגד ההגירה הלא־חוקית, המתבצעת בחסות האמנות הבינלאומיות לדאגה לפליטים ולמבקשי מקלט ולתקנות האיחוד האירופי.

המאבק הזה נובע כתוצאה מגאות במספרי הפליטים, המהגרים ומבקשי המקלט ביבשת בשנתיים האחרונות. בשנת 2023, למשל, הוגשו יותר ממיליון בקשות מקלט במדינות האיחוד, המספר הגדול ביותר מאז משבר הפליטים של 2015-2016. בחמשת החודשים הראשונים של 2024 עמד המספר על קרוב ל־400 אלף בני אדם, כך שהשנה עשויה לשבור את השיאים. 

הקבוצות הגדולות ביותר של מבקשי המקלט הם סורים ואפגנים, והיעד הפופולרי ביותר הוא גרמניה, עם כ־31% מהכניסות של מבקשי מקלט, לפי נתוני הנציבות האירופית. התוצאה של הגל הנוכחי היא שמפלגות המתנגדות להגירה מתברגות בעמדות שלטון במדינות מערב אירופיות רבות, הציבור מצביע להן בשיעור הולך וגובר, ואירועי טרור בהם מעורבים מבקשי מקלט מגבירים את החשש בציבור מפני ההשלכות.

34 אלף דולר למי שיעזוב

בשבדיה, ממשלת הימין הנתמכת מבחוץ על־ידי מפלגת הימין המתנגדת־להגירה "הדמוקרטים החופשיים", הודיעה בסוף השבוע כי תציע בעתיד לא פחות מ־350 אלף קרונות שבדיות (34 אלף דולר) לכל מי שקיבל מקלט ויבקש לעזוב את המדינה לצמיתות.

מדינות שונות, כולל ישראל, התמודדו בדרך דומה בעבר עם הסוגיה, לצד ניסיונות גירוש ל"מדינות שלישיות" - מדינות שבהן המצב הביטחוני מאפשר קליטת פליטים. דנמרק כבר מציעה 15 אלף דולר למי שעוזב את המדינה, נורבגיה הציעה 1,400 דולר, וצרפת 2,800 דולר, אבל ניסיון העבר לא הוכיח יעילות מיוחדת של צעד זה.

לשבדים חשוב לנסות זאת, בין היתר בשל האיתות לגבי חוסר הרצון לקלוט מהגרים. "חשוב להבין שאנחנו נמצאים בעיצומו של שינוי פרדיגמה בנוגע למדיניות ההגירה שלנו", אמר שר ההגירה השבדי.

בעשור האחרון קיבלה שבדיה יותר מ־350 אלף מבקשי מקלט, במדינה שבה האוכלוסייה עמדה על כ־10.5 מיליון תושבים - השיעור הגבוה ביותר לתושב באיחוד האירופי.

המדינה סובלת מקשיים משמעותיים בשילוב המהגרים - גם מי שקיבלו מקלט ואזרחות שבדית - בחברה ההומוגנית־יחסית ותוך ניסיון לשמור על מערכת הרווחה הנדיבה. הממשלה גם הבהירה כי היא מנסה להפחית את התמיכה הסוציאלית במבקשי מקלט.

בגרמניה, התוצאות של הבחירות שהתקיימו בשתי מדינות המחוז בתחילת החודש, שהראו זינוק בתמיכה במפלגות פופוליסטיות המתנגדות להגירה, הביא לשינוי מדיניות מצד ברלין כמעט בין־לילה. משרד הפנים הגרמני הודיע בשבוע שעבר כי בהתאם לאמנת שנגן, המאפשרת במצבי חירום להציב מחדש כוחות משטרה בגבולות, בחצי השנה הקרובה יוצבו שוטרים בכל תשעת הגבולות היבשתיים של גרמניה כדי לפקח על הנכנסים. מי שבאים לגרמניה באמצעות הרכבות, האוטובוסים או בכלי רכב פרטיים, אך נרשמו כבר בתור מבקשי מקלט במדינות אחרות, עשויים להיות מגורשים, בהתאם לכללי אמנת דבלין.

הצעד הגרמני הוביל לפניקה במדינות השכנות לה. עד כה, הן הסכימו עם מעבר חופשי כמעט של מבקשי מקלט, משום שרובם כיוונו להגיע לגרמניה או לצרפת. החוקים הגרמנים הנדיבים מאפשרים למבקשי מקלט לקבל ביטוח בריאות חינם, עזרה חודשית בדיור, קצבה חודשית למשפחה, וישנה תשתית גדולה של הממשלה ושל רשתות מהגרים מקומיות לקליטה זריזה. כעת, עם החמרת האכיפה בגבולות הגרמנים, אוסטריה כבר הזהירה כי תסרב לקבל כל מי שיישלח לכיוונה מהגבול הגרמני, וגם פולין איימה במשבר מול גרמניה בנושא.

"גרמניה מתעוררת"

הולנד, מצדה, הודיעה כי היא שוקלת להכריז על מצב חירום לאומי שיאפשר לה להגביל משמעותית את הזכויות אליהן היא מחויבת מתוקף חוקי האיחוד האירופי, אמנת שנגן ואמנות בינלאומיות אחרות. הממשלה הנוכחית היא "ממשלה מקצועית" שמונתה אחרי סירוב לאפשר למנהיג הימין ההולנדי חירט וילדרס לקחת חלק ישיר בשלטון. עם זאת, המפלגה הגדולה ביותר היא ה־PVV בראשות וילדרס, והממשלה עומדת בפני לחץ רב לשנות את מדיניות ההגירה שלה, כפי שהבטיח וילדרס לבוחריו.

בין היתר, הממשלה הודיעה בסוף השבוע כי היא שוקלת לבטל את אישורי המקלט הבלתי־מוגבלים בזמן שהיא מעניקה כיום, כלומר לתלות את בקשת המקלט באופן במצב הביטחוני במדינה שממנה מגיע המבקש. היא גם שוקלת למנוע אישור לאיחוד־משפחות למי שקיבל אשרת שהייה.

"אנחנו נוקטים צעדים שיאפשרו לנו להפוך את הולנד להכי פחות אטרקטיבית בעבור מבקשי מקלט", אמר השר לענייני הגירה. כדי לעשות זאת, הולנד שוקלת להוציא צו מלכותי בדומה לנעשה במהלך מגיפת הקורונה, כדי ליישם חוקי חירום.

אורבן, מצדו, התראיין בהרחבה בימים האחרונים, כאשר השורה התחתונה של דבריו היא "אמרתי לכם". "עכשיו גרמניה מתחילה להתעורר: טרור, פשיעה, עול כלכלי וחברתי של מהגרים שלא רוצים לעבוד. כל אלה מעירים את הגרמנים. אפילו הקנצלר התעורר". הוא התלונן על כך שהונגריה נענשה בקנס כספי של כ־200 מיליון אירו על כך שאינה ממלאת אחרי חוקי האיחוד בנוגע לטיפול במבקשי מקלט (מחויבות שקיימת בעבורה משום שהיא המדינה הראשונה באיחוד אליה נכנסים מבקשי המקלט), ו"דוחפת" אותם חזרה לסרביה, בין היתר. "אל תענישו את מי שבעצם מגן עליכם", אמר ראש הממשלה ההונגרי, בפנייה לראשי האיחוד. 

עוד כתבות

אלוף (במיל') גרשון הכהן / צילום: שלומי יוסף

גרשון הכהן: "הזדמנות ליצור מחדש את הקהילה הקיבוצית"

תא"ל (במיל') אבי בניהו שוחח עם האלוף (במיל') גרשון הכהן בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט ● הכהן אמר כי "יש חשדנות בציבור, כי אם ממשלה לא עושה כל שהיא יכולה, אז זה לצרכים פוליטיים"

מערכת ''חץ 3 / צילום: Reuters, IMAGO/Ardan Fuessmann

באירופה קוראים להגדלת הוצאות ההגנה האווירית במיליארדים: "ללמוד מישראל"

אחד ממכוני המחקר המובילים באירופה ממליץ להקים מערכת הגנה אווירית ביבשת בשל האיום הרוסי, באמצעות לקיחת חוב משותף של מיליארדי אירו ● ההצעה מצטרפת ליוזמה דומה של נשיא הבנק המרכזי האירופי לשעבר ● מערכת החץ הישראלית צפויה למלא תפקיד מרכזי

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

בחיזבאללה מאיימים להגיב לפיצוצי הביפרים במדינה היום, בהם הם מאשימים את ישראל ● אלו היכולות שארגון הטרור הציג, ויש כאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

יקי נוימן, מנכל דוראל, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל דוראל: "מאמינים בישראל, בדרך להשקעה נוספת בקיבוצים בקרוב"

יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי "ענף האנרגיה המתחדשת הוא אחד הכלים הבולטים לתמוך גם בכלכלה הישראלית וגם בקיבוצים" ● וגם: איך ישפיעו תוצאות הבחירות בארה"ב על תחום האנרגיה המתחדשת?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס – Walid Berrazeg, Ann Wang Johnson Lai, ussein Malla, Bassam Masri, AP

חומרי הנפץ, המעורבות הטיוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון

עשרות גרם חומרי נפץ בכל ביפר, גישה לשרשרת האספקה, מעורבות טיוואנית וחסימת ערוץ התקשורת הבטוח של חיזבאללה ● מאחורי המתקפה המסתורית שהרעידה את אדמת לבנון

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Shutterstock

ניצחון לגוגל: האיחוד האירופי ביטל קנס בגובה 1.5 מיליארד אירו

הקנס הוטל על ענקית החיפוש ב-2019, על רקע הטענה כי גוגל הכניסה בחוזים שלה סעיפי בלעדיות שפגעו בתחרות בשוק הפרסום המקוון ● בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי קיבל את הערעור של גוגל וקבע כי הרגולטורים לא הצליחו להוכיח שהתנהלותה אכן פגעה בתחרות

אלונה בר און מו''ל גלובס / צילום: שלומי יוסף

מו"ל גלובס, אלונה בר און: "אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק ממנה"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, ציינה אלונה בר און, מו"ל גלובס, כי בזמן שהתחולל הגל הבורסאי של ההנפקות, בתעשייה הקיבוצית התמקדו דווקא בעסקאות פרטיות ● "אנחנו מייצרים עיתונות כלכלית ישראלית ערכית ומנומקת", אמרה

ד''ר נורית גל, מנכלית e-NERGY / צילום: שלומי יוסף

מנכ"לית e-NRGY: "אגירת חשמל היא המפתח להמשך כניסה של אנרגיות מתחדשות לישראל"

בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט נערך פאנל פוטנציאל האנרגיה בקיבוצים ● בפאנל השתתפו אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות; ד"ר נורית גל, מנכ"לית e-NRGY; בני רגיל מהתנועה הקיבוצית; ונעם שוויצר מבנק דיסקונט ● המשתתפים דיברו על חשיבות הקיבוצים במהפכת האנרגיה המתחדשת בישראל ● לביא: "השקענו 14 מיליון שקל בפיילוט הקמת פאנלים סולאריים ב-104 קרקעות חקלאיות"

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים הישראלית-אמריקאית סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני דרך והיקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

אייר פראנס מאריכה את ביטול הטיסות לישראל, וחברה נוספת עוצרת טיסות

אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● גם לופטהנזה הודיעה על שינויים בטיסות לישראל וממנה ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

2.5 מיליארד שקל הכנסות לקופת המדינה, כנקודת פתיחה: מכרזי הענק בשדה דב יוצאים רשמית לדרך

נפתחו להצעות שלושה מהמכרזים ברובע היוקרתי בצפון ת"א, שצפויים להכניס מיליארדים רבים למדינה • ממוצע מחירי המינימום נמוך בכ־15% בהשוואה למכרז הענק ששווק ברובע ב־2021 • המכרזים ייסגרו בתחילת נובמבר

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב

אבי לוי מנכ''ל קבוצת דיסקונט / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר מנכ"ל קבוצת דיסקונט אבי לוי על הכאוס כלכלי, ביטחוני וחברתי שהמדינה נמצאת בה, ועל הפתרונות הכלכליים האפשריים ● "באמצעות תוכניות ממשלתיות אמיצות, הקיבוצים יהיו עוגן לצמיחה כלכלית"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת סלייס: שלוש פרצות עיקריות בחוק שאפשרו הסתבכות פיננסית בהיקף כזה

הדיון בפרשת סלייס התמקד עד היום באחריותם של החברה, של סוכני הביטוח ושל הרגולטור לכשלים ● אבל האירועים סביב חברת הגמל שממנה נעלמו כמיליארד שקל מכספי החוסכים מחייבים דיון בסוגיה שנותרה עד כה בעלטה: הפרצות בחוק שאפשרו את הכשלים

פיצוץ מכשיר זימונית בתוך רכב של פעיל חיזבאללה בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

"זה מאוד מביך": פשיטה על יצרנית הביפרים של חיזבאללה

לפי דיווח, חיזבאללה הזמין מחברת גולד אפולו הטייוואנית 5,000 יחידות לפני מספר חודשים ● מייסד החברה טוען כי הפייג'רים סופקו מחברה באירופה שיש לה זכיינות לשיווק מוצריו; "המוצר לא היה שלנו", אמר, "זה רק היה המותג שלנו עליו"

אנשים מתאספים סביב אמבולנס סמוך לביה''ח האמריקאי בביירות, הערב / צילום: ap, Hassan Ammar

"טרוריסטים בפאניקה": כך מסקרים בעולם את הפיצוצים בלבנון

התקרית, שבה לפי הדיווחים מלבנון נרשמו עד כה אלפי פצועים, כ-150-200 מהם במצב קשה וכשמונה הרוגים לפחות, זכתה לכותרות ראשיות בכלי התקשורת ברחבי העולם ● "חיזבאללה ככל הנראה נפרץ, ואחת מדרכי ההתקשרות של הארגון הפכה ליעד להתקפה", נכתב ב"שפיגל" הגרמני

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר לאחר שתחקיר הניו יורק טיימס פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

שוק הפייג'רים צומח / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

עדיין כאן: שוק הפייג'רים העולמי בצמיחה ועמד ב־2023 על 74 מיליארד דולר

שוק הפייג'רים העולמי עמד ב־2023 על 74 מיליארד דולר, והצמיחה השנתית הממוצעת שלו עד 2031 צפויה לעמוד על 10.41% ● צמיחת הביקושים נובעת מפעילות מו"פ גובר, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות לשוק ושיפור חוויית הלקוח

"הצגה נועזת": מה חשבו בלבנון על מבצע הביפרים נגד חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: כלי התקשורת בלבנון בהלם אחרי פיצוצי הביפרים, חלאד משעל טוען בראיון לניו יורק טיימס שידו של חמאס על העליונה, מזכיר המדינה האמריקאי מגיע למצרים, וסקר חדש מציג לראשונה רוב בקרב הפלסטינים נגד ה-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם