גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לסין יש מערכת יירוט חדשה בלייזר, והיא רוצה למכור אותה במזרח התיכון

רוסיה משקיעה סכומים חסרי־תקדים של עשרות מיליארדי דולרים במלחמה נגד אוקראינה ● ארמניה במסע רכש של טילים ורכיבים למטוסים מהודו ● סין רוצה למכור את מערכת נשק הלייזר שלה ברחבי העולם ● וגם: הצוללת הנורבגית הבלתי־מאוישת שהשלימה בחינה פורצת דרך ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת הלייזר OW5-A50 / צילום: CHINA DEFENCE
מערכת הלייזר OW5-A50 / צילום: CHINA DEFENCE

חברות ביטחוניות גדולות מכל העולם, מייצרות מוצרים שונים במדינות שונות - כשהאחרונה שבהן היא רוסיה, שמעוניינת לייצר מטוסי תובלה בהודו. כל זאת, בזמן שהיא משקיעה סכומים חסרי־תקדים בתקציב הביטחון. בד־בבד, ארה"ב מציגה אמצעי חדש מתוצרת פינלנד, ובנורבגיה חוגגים ניסוי מרשים בטכנולוגיה בלתי־מאוישת תת־מימית. על כל זאת ועוד, בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית. 

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים
"צפו תגובה": המומחה שמסביר - איך בוצעה מתקפת הפייג'רים ומה יקרה עכשיו

כמה פוטין משקיע בשעת לחימה באוקראינה?

במהלך המחצית הראשונה של 2024, רוסיה השקיעה סכום חסר־תקדים של 5.3 טריליון רובל (כ־55.65 מיליארד דולר) בתחום הביטחון. כך פרסם יאניס קלוגה, חוקר במכון הגרמני לנושאים בין־לאומיים וביטחון, בהתבסס על נתוני תקציב ברשת. מדובר בעלייה של 36% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד - קרי, תוספת של 1.4 טריליון רובל (16.77 מיליארד דולר).

לפי חישוביו של קלוגה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משקיע ממוצע של 203 מיליארד רובל (2.25 מיליארד דולר) בשבוע, 29 מיליארד רובל (322.6 מיליון דולר) ביום, ו־1.2 מיליארד רובל (13.3 מיליון דולר) בשעה, בהנעת מכונת המלחמה שלו. באתר "ארמי רגונישן" מדווחים כי היקף ההשקעה של רוסיה בביטחון גדול פי שלושה מתקציב ההשכלה הגבוהה במדינה (17.2 מיליארד דולר), ויותר מפי 90 מתקציב של רפובליקת טובה (623 מיליון דולר) שבמזרח הרחוק הרוסי.

קלוגה מציין, כי חלה עלייה חדה ב"הוצאות החשאיות", שמשמשות בעיקר לרכישת נשק לחזית באוקראינה. סעיף זה הגיע לכטריליון רובל (כ־11 מיליארד דולר) ברבעון בלבד. במטרה להניע את הפלישה לאוקראינה, רוסיה משתמשת בגיוס "מתנדבים" - שכירי חרב מרוסיה ומחוצה לה. בתחום של אותם "מתנדבים", חלה עלייה ב־25% ביחס לאשתקד וזינוק של 175% מאז 2021.

רוסיה רוצה לייצר מטוסים חדשים בהודו

תאגיד המטוסים הרוסי (UAC) הגיש הצעה לייצור מטוסי תובלה מדגם איליושין Il-76MD-90A על אדמת הודו, כדי שאלו יחליפו את הצי המתיישן של 17 מטוסי איליושין Il-76MD שמשמשים את חיל האוויר ההודי מאז תחילת שנות ה־80 - כך מדווח אתר "בולגריאן מיליטארי". במוסקבה מאמינים כי הייצור בהודו יפחית את העלויות ויזרז את האספקות.

מגבלה מרכזית שמעוניינים לפתור ההודים היא שאותם מטוסים בעלי מערכות ניווט ישנות, מוגבלים ביכולת הטיסה שלהם בנתיבי תעופה אזרחיים ובין־לאומיים. בה בעת, המטוסים מהדגם החדש יעילים יותר בצריכת הדלק ובעלי טווח טיסה של 5,000 ק"מ עם מטען 52 טון. מהירות השיוט של המטוס עומדת על כ־800-780 קמ"ש, וגובה הטיסה המרבי שלו עומד על 12 אלף מטר.

מאפיין משמעותי של המטוס הוא האפשרות לפעול במקומות לא סלולים בטווח של 2,000 מטר, ועל כן, הוא פופולרי למשימות בשטחים לא מפותחים. בכל הנוגע להובלת כוחות, מסוגל האיליושין לשאת 126 לוחמים מאובזרים, או 145 מאובזרים קלות. בסיכומו של דבר, יהיה מעניין לראות כיצד מיזם כזה ייצא לפועל כשרוסיה נתונה לסנקציות.

סין רוצה למכור את מערכת נשק הלייזר שלה ברחבי העולם

סין פועלת לקידום מכירות מוצריה הביטחוניים ברחבי העולם, ובמזרח התיכון בפרט, כולל מערכת נשק הלייזר OW5-A50 - כך מדווח באתר דיפנס בלוג. את המערכת פיתח תאגיד התעשיות של צפון סין (נורינקו), וזו הציגה אותו כבר בתערוכות בערב הסעודית, בקטאר ובמצרים. נורינקו היא שחקנית משמעותית בתעשייה הביטחונית הסינית, וסיימה במקום התשיעי בעולם בדירוג 100 החברות הביטחוניות לשנת 2024 של דיפנס ניוז.

המערכת הזו מיועדת ליירט כטב"מים "נמוכים, איטיים וקטנים", אתגר מוכר בשדה הלחימה המודרני. "מערכת הלייזר OW5-A50 היא קפיצה קדימה בהצעות הטכנולוגיה הביטחונית", נמסר מנורינקו. "היא מיועדת לספק הגנה מול איומים אוויריים נפוצים". המערכת כוללת שלושה מרכיבים עיקריים: מערכת המשגר, יחידת הסוללה מקדימה, וחדר פיקוד ובקרה מאחור.

בדיפנס בלוג מציינים כי הפעילות של סין לשיווק OW5-A50 במזרח התיכון היא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר להרחבת השפעתה בשוק הביטחון העולמי. עם זאת, למערכות הגנה באמצעות לייזר יש גם חסרונות: ראשית, המערכת מיירטת בטור, מה שאומר כי במקרה של מטח, היא תיירט רק רקטה אחת - אלא אם פורסים כמה מערכות במקביל. הבעיה השנייה שמקשה על המערכת, היא השפעת מזג אוויר מעונן, אובך וערפל, שמגבילים את פעילותה.

ארה"ב הציגה משגר פיני מתקדם

צבא ארה"ב הציג במהלך ועידת "מנובר וורפייטר" בג'ורג'יה את משגר המרגמות 120 מ"מ המופעל מרחוק "נמו", מתוצרת פטריה (Patria) הפינית. המערכת, שמשקלה כ־1.9 טונות, מסוגלת לבצע עד עשרה שיגורים בדקה. המערכת משתלבת כחלק משאיפת צבא ארה"ב להעניק לנגמ"שים מדגם סטרייקר יכולות אש מהירות ומדויקות.


נגמ"שי סטרייקר מוצבים גם במזרח התיכון. בפברואר, החליטה ארה"ב להציב מערכות יירוט בלייזר על הנגמ"שים שמוצבים בעיראק. כשלושה חודשים לאחר מכן, הודה תת־מזכיר הצבא לנושאי רכש, דאג בוש, כי הביקורות לא נלהבות. זאת, לאחר שהחלו להשתמש בלייזר בהספק 50 קילו־וואט, אלא שהוא ככל הנראה גבוה מדי ביחס לזירה העיראקית ומאפייניה.

פטריה, שמייצרת את מערכת המרגמות החדשה, היא חברה פינית שהמטה שלה יושב בהלסינקי. החברה מעסיקה יותר מ־3,000 עובדים, כאשר הבעלות שלה מתחלקת בין ממשלת פינלנד (50.1%) לבין חברת קונגסברג הנורבגית (49.9%). הנורבגים רכשו את האחזקות במרץ 2016, תמורת 283.5 מיליון אירו.

הכצב"מ שהשלים בחינה פורצת דרך

עולם הבלתי־מאוישים הולך ותופס מקום מרכזי בעולם הביטחוני: באוויר, ביבשה, בים ואף מתחת לפני הים עם כצב"מים - כלים צוללים בלתי־מאוישים. כעת, חטיבת קונגסברג דיסקברי של קונגסברג הנורבגית השלימה ניסוי חשוב בכלי ה־AUV (ראשי תיבות: Autonomous underwater vehicle) - הוגין (HUGIN) "אנדיורנס". זהו כלי במשקל 8 טונות, שהצליח להשלים משימה שנמשכה כמה שבועות, וכולה הייתה אוטונומית.

במהלך המשימה, הוגין עלה וירד בעומקים שנעים בין 50 מטרים לבין 3.4 ק"מ. ה־AUV החדש כיסה מרחק של 1,200 מייל ימי, כשבעת חזרתו - שגיאת המיקום עמדה על 0.02% בלבד מהמרחק הכולל ששט. "המשימה הזו ממחישה את היכולות המתקדמות של הוגין אנדיורנס, ומאמתת את המהימנות והדיוק שלה בפעולות ממושכות ללא פיקוח", נמסר מהחברה.

מסע הרכש של ארמניה בהודו

ארמניה נמצאת במגעים עם הודו לרכישת טילי אוויר־אוויר מדגם "אסטרה" ושיפורים למטוסי סוחוי 30 - כך מדווח באתר "דה פרינט". את הטיל פיתחו DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו (המקביל של מפא"ת וסיב"ט), כאשר הוא מיועד לשיגור אל מעבר לטווח ראייה. הסיבה שבירבאן מעוניינים בטיל, היא שהודו בעצמה כבר משתמשת בו על גבי מטוסי סוחוי 30 שלה.

הליך המודרניזציה המיועד עשוי לכלול שיפורים למערכות המכ"ם, לאמצעי הלוחמה האלקטרונית ושילוב מערכות נשק מחודשות. עבור ההודים, הפנייה הזו מבורכת בגלל שבניו דלהי פועלים בכל התחומים במטרה לקדם את יוזמת "Make in India".

מהזווית הישראלית, מדובר בסיטואציה מעניינת, משום שהאויבת של ארמניה זו אחת הלקוחות הביטחוניות הבולטות שלה, אזרבייג'ן. ניתן למצוא ברשותה, בין השאר, טילי נ"ט מסדרת ספייק של רפאל, מל"טים מסדרת הרמס של אלביט, וחימושים משוטטים מדגם הארופ של התעשייה האווירית.

בד־בבד, בין ישראל להודו קיים שיתוף־פעולה ביטחוני רחב מאוד. במהלך חודש מאי, למשל, חצו את מיצר גיברלטר שתי ספינות עמוסות בחומרי נפץ שיצאו מנמל צ'נאי בהודו בדרכן לישראל.

עוד כתבות

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הסיבה המפתיעה בגללה אפל משכה את התביעה נגד NSO

אפל הגישה לפני כשלוש שנים תביעה בסן פרנסיסקו נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שהפכה לסמל למאבק בתוכנות הפריצה והמעקב לטלפונים סלולריים ● השבוע החליטה ענקית הטכנולוגיה למשוך את התביעה ● למה? בין היתר, כי גורמי ממשל ישראליים החרימו מסמכים מ-NSO וביקשו שהמידע הרגיש לא יגיע לידיים אמריקאיות

ארוחת בוקר בארץ קדם / צילום: גליה בן חיים

בייגל ירושלמי וגבינות מהמשק: ארוחת בוקר מפנקת במקום לא צפוי

יקב משפחתי שמגיש קברנה בחצר הבית, פסל נודע שמושך מבקרים מהעולם, מסלול בין פריחת חצבים וגן אירועים שהוא גם מסעדה ● יום בעגור וגבעת ישעיהו ● חגית אברון תופרת יום

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

מספר ההזמנות בעליאקספרס גדול פי שלושה מזה של המתחרים שיין וטימו

כחמישית מהישראלים קנו באוגוסט לפחות פעם אחת באתר הקניות הסיני עלי אקספרס ● בניגוד למגמה הכללית, מועדוני הצרכנות רושמים עלייה בהזמנות ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני-דרך ● היקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

מניית תרופות ההרזיה זינקה ב-400% בתוך ימים. האם יש לה סיכוי מול ענקיות התחום?

אישור מה־FDA לגלולת ההרזיה של חברת אפיטומי, הפך אותה בן לילה ממניה בשפל לסנסציה בבורסה בתל אביב ● המשקיעים מקווים שהיא תיכנס בסערה לתחום תרופות ההרזיה הלוהט, אבל הדרך להצלחה עוד ארוכה וכרוכה בתחרות קשה מול חברות ענק ובאתגר שיווקי

הפריה חוץ-גופית במעבדה / צילום: Shutterstock, bezikus

התחתן בשנית וביקש להשתמש בעוברים מאשתו המנוחה. מה קבע ביהמ"ש?

אלמן ואשתו השנייה ביקשו להשתמש בעוברים מוקפאים מאשתו המנוחה - 20 שנה לאחר פטירתה ● האם תקנות הפריה חוץ-גופית מפלות גברים, ומדוע בית המשפט לענייני משפחה דחה את הבקשה?

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

אינטל אישרה שלא תמכור את השליטה, ומניית מובילאיי מזנקת במסחר

מניית מובילאיי מטפסת לאחר שאינטל הבהירה סופית כי אין בכוונתה למכור את השליטה בה ● הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מתחילת החודש כ-15% משוויה

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

כנס התנופה הקיבוצית: ממשבר לצמיחה

במוקד כנס התנופה הקיבוצית של גלובס עמדה במכרז שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים ● הכנס, בהשתתפות מאות אורחים, התקיים במלון שפיים ● אירועים ומינויים

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

האם מלחמה רחבה בצפון תעלה לישראל בסחרור כלכלי?

מלחמה כוללת מול חיזבאללה תביא לטלטלה בכלכלה הישראלית, והיקפה תלוי במשך ובעוצמת הלחימה ● השקל צפוי לאבד גובה עד לרמה שתדרוש התערבות של בנק ישראל, אך כלכלנים מעריכים כי הכלכלה הישראלית ערוכה לעמוד באתגר חרף המחירים הכבדים ● ואיך נראה תרחיש האימים?

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

האם הממשלה הייתה צריכה לאשר את הצעת התקציב כבר לפני חודש?

ח"כ עודד פורר טוען כי הממשלה לא עומדת בלו"ז להעברת התקציב, והשעון אכן לא לטובתה ● המשרוקית של גלובס

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"?

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

בגיל 38: צמד החברים מבית הספר היסודי שחתמו השבוע על אקזיט ענק, על משחק קוביות

סופרפליי הישראלית, שנמכרה לפלייטיקה בעסקה הגדולה ביותר שביצעה ענקית הגיימינג, הוקמה ב–2019 על ידי יוצאי פלייטיקה עצמה ● לשניים, שהכירו בבית הספר, לא היה רקע בגיימינג, אבל זה לא הפריע להם לבנות חברה שנמכרה במחיר שיכול להגיע ל–2 מיליארד דולר

מכשירי אייפון 16 בהשקת אפל / צילום: Associated Press, Juliana Yamada

כמה יעלה אייפון 16 החדש, ומתי הוא יגיע לישראל?

אפל השיקה השבוע את דגמי האייפון החדשים, הכוללים כפתור מצלמה חדש, מסך גדול יותר למוצרי הפרו ועוד ● החברה הראשונה בישראל שמפרסמת את המחירים שלה השנה היא פלאפון, ובדומה לשמועות – המחירים דומים לשנה שעברה

מכוניות פרטיות בבסיס צה''ל / צילום: דובר צה''ל

משרד הביטחון יוצא במכרז לאלפי מכוניות: לראשונה יכלול דרישות אבטחת מידע

המכרז של משרד הביטחון צפוי לכלול כ-9,500 כלי רכב, והיבואנים שירצו למכור רכבים לצבא יצטרכו לאבטח מידע ● קיה פיקנטו חוזרת לישראל בגרסה מחודשת ● ועוד חדשות מענף הרכב

אייל משה, מייסד האב סקיוריטי / צילום: רובי לייבוביץ'

רשות ניירות ערך ורשות המסים ערכו חיפוש במשרדי האב סקיוריטי

החיפוש נערך במסגרת חקירת נושאי משרה בהאב סקיוריטי בחשד להפרות הנוגעות לחוקי ניירות ערך, מיסוי ופלילים ● בעבר דיווחה החברה על חשד שהמנכ"ל לשעבר, המייסד אייל משה, מעל בכספי החברה והשתמש בהם לשימושו האישי

הרגשת התקיעות. ''אנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, ניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו'' / אילוסטרציה: Shutterstock

תקועים? החוקר שיעזור לכם לצאת מזה

ד"ר אדם אלטר כמעט הפך לשמאי, ואז לעורך דין. אבל התקיעות שהרגיש בקריירה שלו הובילה אותו לבסוף להתמקד בפסיכולוגיה ובמיוחד במחקר של קבלת החלטות ● בספר שפרסם לאחרונה הוא מונה 100 דרכים לצאת מהתקיעות ● לפעמים צריך בכלל להסתכל אחורה ולא קדימה, הוא אומר בראיון לגלובס

צילומים: רפי קוץ, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המינוי, ועונשו: הלקח שאפשר ללמוד מההסתבכות של משה כחלון

הבעיה בפרשה של יונט התחילה כבר במינוי של כחלון ● הלהט"בים מרגישים מופקרים על ידי המשטרה ● וארגנטינה יכולה ללמד את ישראל על יעד הגירעון ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב