גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

בתום ישיבה בת יומיים החליטו חברי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC) ברוב של 12 ל-1 על הורדת הריבית בארה"ב בשיעור חד של 0.5% לרמה של 5%. זאת, לאחר שבע פעמים ברציפות שבה הבנק המרכזי האמריקאי הותיר את הריבית ללא שינוי. מדובר בהורדת הריבית הראשונה מאז מרץ 2020. 

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה"ב
הפד יוריד את הריבית בארה"ב היום. כך תכינו את תיק ההשקעות לשינוי

ההורדה הזאת מגיעה לאחר שנתיים וחצי, במרץ 2022 החל גל בן 11 העלאות הריבית שהיה החד והמהיר ביותר בהיסטוריה - מרמה של 0% עד 5.25%-5.5% שנקבע ביולי 2023, הרמה הכי גבוהה בארה"ב מזה 23 שנה.

החלטת הפד לא הייתה קלה מאחר שנתוני המאקרו האחרונים היו מעורבים. למשל, בעוד שהכלכלה צמחה ברבעון השני ב-3% בחישוב שנתי, הצפי לרבעון השלישי הוא של 2.5% בלבד. מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על הפד זינק ל-2.5% ביולי, לעומת 3.3% שנה קודם לכן, אבל זה עדיין מעל היעד, 2%. 

פאוול: הסבלנות השתלמה

בפתח מסיבת העיתונאים שעקבה את פרסום הריבית התגאה יו"ר הפד ג'רום פאוול ש"הגישה הסבלנית שלנו הוכיחה את יעילותה, האינפלציה כעת מאוד קרובה ליעדנו והצלחנו להשיג ביטחון גבוה בכך שעליות המחירים מתכנסות לעבר היעד. הכלכלה האמריקאית, חזקה בסך הכל".

פאוול הסביר בדבריו כי ההחלטה להוריד את הריבית התקבלה בעקבות ההבנה ששוק התעסוקה ישמור על רמות אבטלה נמוכות, למרות שהוא צופה שהאבטלה תעלה ל-4.4% (4.2% כעת), "שוק התעסוקה אינו מהווה יותר מקור ללחצים אינפלציוניים", הדגיש. 

פאוול סייג כי בכל הנוגע להמשך הבנק הפדרלי יפעל בהתאם לנתונים. הוא הדגיש כי הפחתות מהירות מדי יכולות לפגוע בהתמתנות האינפלציה, ולכן כל שינוי נוסף יתבצע בזהירות המתבקשת.

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO אומר לאחר הפחתת הריבית של הפד כי "בהורדה בחצי אחוז הפד מאותת כי הוא מעריך שהמשק האמריקאי ניצח במלחמה על האינפלציה". כעת, מדגיש הרצוג המטרה המרכזית של הכלכלה האמריקאית הינה לעודד צמיחה, "בעיקר על רקע נתוני שוק התעסוקה המראים על עלייה בשיעור הלא מועסקים.
הורדת הריבית בטווח המירבי שהיה צפוי תביא לעידוד השקעות ותעסוקה בכלכלה האמריקאית ונועדה לייצר תנאים לצמיחת המשק, במצב שבו כבר אין חשש משמעותי מהתפרצות האינפלציה". 

עתה שאלת המפתח היא עד כמה תלולות ומהירות יהיו הפחתות הריבית במהלך 2024 ו-2025, כשברקע האטה כלכלית וחשש מהתפתחות מיתון מחד, ומאידך האינפלציה שעודנה מעל טווח היעד שהוגדר. תחזית הדוט פלוט, שהיא למעשה הציפיות של חברי הוועדה השונים לגובה הריבית, מראה כי חברי הפד צופים עוד שתי הורדות ריבית בגובה של רבע אחוז כל אחת ושזו תגיע ל-4.4% עד לסוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025.

התעלומה שהעסיקה את השוק

הורדת הריבית עצמה לא הייתה מפתיעה. כבר בסוף אוגוסט בישר פאוול על שינוי כיוון מוניטרי כשאמר במהלך כנס הנגידים הג'קסון הול כי "הגיע הזמן לבחון מחדש את המדיניות המוניטרית", ובכך אותת שארה"ב עומדת לבצע הקלה בשיעור הריבית בזמן הקרוב.

השאלה היחידה היתה האם הפדרל ריזרב יתחיל בהפחתת ריבית קטנה ומסורתית של 0.25%, או בחיתוך אגרסיבי של 0.5%. אלה שציפו להורדה קטנה טענו שלמרות ההאטה בכלכלה, זו אינה מסוכנת דיה ושהאינפלציה למרות שירדה, עדיין רחוקה מהיעד. אלה שבעד הורדה אגרסיבית טענו שאחרת ישנה סכנה גדולה למיתון ושהאינפלציה אינה עוד הבעיה. 

הנשיא לשעבר של הפד של ניו יורק, ביל דאדלי, העריך שהפד יבחר בקיצוץ אגרסיבי יותר, אך חשב שהוא היה צריך להתחיל בהורדת הריבית כבר קודם. "הפד היה צריך להתחיל להוריד את הריבית כבר ביולי, וכי יש הגיון משכנע שתומך בקיצוץ של 50 נקודות בסיס", כתב בפרשנות לבלומברג. "שתי המטרות  של הפד: יציבות מחירים ותעסוקה בת-קיימא מקסימלית, הושגו. זה מצביע על כך שהמדיניות המוניטרית צריכה עתה להיות ניטרלית, כזאת שלא תדכא או תעלה את הכלכלה". 

"עם זאת, הריבית לטווח הקצר נשארת הרבה מעל הניטרלית. יש לתקן את הפער הזה מהר ככל האפשר", כתב דאדלי. "אפשר אפילו לטעון שהסיכונים לשוק העבודה גדולים מהסיכונים לעלייה באינפלציה".

בבית ההשקעות בלקרוק דווקא העריכו שהורדת הריבית תהיה מתונה יותר. "הכלכלה עמידה והאינפלציה נותרה דביקה. הפחתה בריבית בסדר גודל של חצי אחוז משקפת חששות מוגזמות ממיתון, כך גם הציפיות לירידה מתמשכת באינפלציה. זו עשויה להתקרר אומנם אך באופן זמני בלבד", כתב ויי לי, אסטרטג השקעות של החברה לבלומברג.

"כשהפד מתכונן להתחיל לקצץ, השווקים מתמחרים קיצוצים עמוקים כמו אלה במיתוני העבר. אנחנו חושבים שציפיות כאלה מוגזמות. למרות העלייה האחרונה באבטלה, התעסוקה עדיין צומחת, ומגבלות ההיצע ימשיכו להפעיל לחץ כלפי מעלה על המחירים. כוח עבודה גדל, גירעונות תקציביים מתמשכים וההשפעה של שינויים מבניים כמו פיצול גאופוליטי אמורים לשמור על האינפלציה ושיעורי המדיניות גבוהים יותר בטווח הבינוני", כתב לי.

לי הוסיף שההשערות לפיהן הפד חיכה זמן רב מדי כדי להקל וכעת ייאלץ לקצץ בקצב מואץ כדי לחזק את הכלכלה, אינן במקום: "השווקים קצת מגזימים בתמחור עומק מחזור הורדת הריבית. מחזור הורדת הריבית מתחיל, אבל אולי לא עמוק כפי שנראה שהשווקים מתמחרים".

עוד כתבות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

משבר הדיור מעמיק: התחלות הבנייה ברבעון השני צנחו לשפל של ארבע שנים

ברבעון השני החלה בנייתן של כ־12,900 דירות בלבד • נתוני הלמ"ס מציגים ירידה של כ־24% בהיקפי גמר הבנייה • מספר הדירות בבנייה פעילה נותר גם הוא גבוה, על אף שירד ביחס לפרסום הקודם

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

2.5 מיליארד שקל הכנסות לקופת המדינה, כנקודת פתיחה: מכרזי הענק בשדה דב יוצאים רשמית לדרך

נפתחו להצעות שלושה מהמכרזים ברובע היוקרתי בצפון ת"א, שצפויים להכניס מיליארדים רבים למדינה • ממוצע מחירי המינימום נמוך בכ־15% בהשוואה למכרז הענק ששווק ברובע ב־2021 • המכרזים ייסגרו בתחילת נובמבר

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

לופטהנזה מאריכה את ביטול הטיסות עד לאמצע שבוע הבא

לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

מכשירי אייפון 16 בהשקת אפל / צילום: Associated Press, Juliana Yamada

כמה יעלה אייפון 16 החדש, ומתי הוא יגיע לישראל?

אפל השיקה השבוע את דגמי האייפון החדשים, הכוללים כפתור מצלמה חדש, מסך גדול יותר למוצרי הפרו ועוד ● החברה הראשונה בישראל שמפרסמת את המחירים שלה השנה היא פלאפון, ובדומה לשמועות – המחירים דומים לשנה שעברה

Theodor by Brown Hotels / צילום: אסף פינצ'וק

ישראל קנדה תרכוש את רשת מלונות בראון בכ-100 מיליון שקל

חברת הנדל"ן חתמה על מזכר הבנות לרכישת פעילות ובתי המלון של רשת בראון ● בנוסף מנוהל מו"מ למיזוג פעילות זו לשלד בורסאי של רוזן וטוכמאייר שיהפוך לחברה-בת בתחום המלונאות ● ראובן אלקס, שותף ומנכ"ל ישראל קנדה מלונות: "האסטרטגיה העתידית שלנו היא להתרחב מעבר לים"

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

מערכת הלייזר OW5-A50 / צילום: CHINA DEFENCE

לסין יש מערכת יירוט חדשה בלייזר, והיא רוצה למכור אותה במזרח התיכון

רוסיה משקיעה סכומים חסרי־תקדים של עשרות מיליארדי דולרים במלחמה נגד אוקראינה ● ארמניה במסע רכש של טילים ורכיבים למטוסים מהודו ● סין רוצה למכור את מערכת נשק הלייזר שלה ברחבי העולם ● וגם: הצוללת הנורבגית הבלתי־מאוישת שהשלימה בחינה פורצת דרך ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

מתקפת הביפרים: בעיתונות הבריטית מדווחים על "סצינות שלקוחות מסרט אימה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חשש שארה"ב תגביל יצוא נשק לישראל, הפיצוצים בלבנון בכותרות הראשיות בבריטניה והחלטת האו"ם שמסמלת את ירידת כוחה של ארה"ב  ● כותרות העיתונים בעולם 

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

כנס התנופה הקיבוצית: ממשבר לצמיחה

במוקד כנס התנופה הקיבוצית של גלובס עמדה במכרז שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים ● הכנס, בהשתתפות מאות אורחים, התקיים במלון שפיים ● אירועים ומינויים

מכוניות פרטיות בבסיס צה''ל / צילום: דובר צה''ל

משרד הביטחון יוצא במכרז לאלפי מכוניות: לראשונה יכלול דרישות אבטחת מידע

המכרז של משרד הביטחון צפוי לכלול כ-9,500 כלי רכב, והיבואנים שירצו למכור רכבים לצבא יצטרכו לאבטח מידע ● קיה פיקנטו חוזרת לישראל בגרסה מחודשת ● ועוד חדשות מענף הרכב

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

האם מלחמה רחבה בצפון תעלה לישראל בסחרור כלכלי?

מלחמה כוללת מול חיזבאללה תביא לטלטלה בכלכלה הישראלית, והיקפה תלוי במשך ובעוצמת הלחימה ● השקל צפוי לאבד גובה עד לרמה שתדרוש התערבות של בנק ישראל, אך כלכלנים מעריכים כי הכלכלה הישראלית ערוכה לעמוד באתגר חרף המחירים הכבדים ● ואיך נראה תרחיש האימים?

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

פרשת בני שטיינמץ בשוויץ: מבקש לפסול את העד המרכזי בתביעה

שטיינמץ הורשע בשוויץ בפרשיית שוחד עובדי ציבור זרים בגינאה ונדון לשנה וחצי מאסר, לאחר שעונשו הופחת מחמש שנים ● בעת שהוא ממתין להכרעה בערעור לבית המשפט הפדרלי בז'נבה - הוא טוען כי גילה שעד המדינה הישראלי, ששימש כעד מפתח במשפט, קיבל טובת הנאה מהרשויות בשוויץ - בניגוד לחוק שם. לכן, הוא מבקש לפסול את עדותו

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הסיבה המפתיעה בגללה אפל משכה את התביעה נגד NSO

אפל הגישה לפני כשלוש שנים תביעה בסן פרנסיסקו נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שהפכה לסמל למאבק בתוכנות הפריצה והמעקב לטלפונים סלולריים ● השבוע החליטה ענקית הטכנולוגיה למשוך את התביעה ● למה? בין היתר, כי גורמי ממשל ישראליים החרימו מסמכים מ-NSO וביקשו שהמידע הרגיש לא יגיע לידיים אמריקאיות

איך תשפיע הורדת הריבית בארה''ב על שוקי המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

"סיכון על": איך תשפיע הורדת הריבית בארה"ב על שוקי המניות

המשקיעים בוול סטריט מעכלים את הפחתת הריבית החדה, והחוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות חדות ● בהפניקס בית השקעות מעריכים כי הנהנות העיקריות מהפחתת הריבית יהיו חברות קטנות (Small-cap) ומניות הערך ● במקביל, ביוליוס בר מזהירים כי התנודתיות בשווקים צפויה להישאר גבוהה

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין

תקלה מסתורית בוואטסאפ תקפה מספר רב של משתמשי אייפון בארץ / צילום: Shutterstock, Wachiwit

תקלה בוואטסאפ: האפליקציה קורסת למשתמשי אייפון

באג מסתורי גורם לכך שאפליקציית וואטסאפ באייפון קורסת בכל הפעלה ואינה נטענת ● לא ברור מה גרם לתקלה והאם יש קשר לעדכון שיצא השבוע למערכת ההפעלה של האייפון, ה-iOS 18 ● מניטור האתר downdetector, עולה כי התקלה מתרחשת בעיקר בישראל

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

מניית תרופות ההרזיה זינקה ב-400% בתוך ימים. האם יש לה סיכוי מול ענקיות התחום?

אישור מה־FDA לגלולת ההרזיה של חברת אפיטומי, הפך אותה בן לילה ממניה בשפל לסנסציה בבורסה בתל אביב ● המשקיעים מקווים שהיא תיכנס בסערה לתחום תרופות ההרזיה הלוהט, אבל הדרך להצלחה עוד ארוכה וכרוכה בתחרות קשה מול חברות ענק ובאתגר שיווקי

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"?

נתב''ג, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות

החברות הבינלאומיות ממשיכות להתנדנד, וחוסר היציבות הפך לנורמה בענף התעופה הישראלי ● את הוואקום ממלאות השחקניות המקומיות, ובראשן אל על, שנותרו כאלטרנטיבה מרכזית עבור לקוחות שדורשים ודאות ● התוצאה: הישראלים משלמים ביוקר על ההיצע הנמוך