גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אינטל מתפצלת: מה קדם למהלך ההיסטורי, ההשפעה על ישראל והמכשול שבדרך

ההכרזה הדרמטית של מנכ"ל אינטל הגיעה לאחר שנים בהם סירב לשנות את מבנה החברה ● עבור העובדים בישראל לא מדובר בבשורה מהותית, אך בשוק מעריכים כי המהלך פותח דלת לרכישה חיצונית אפשרית שתשנה את התמונה ● וגם: איך סין עשויה לעצור את המהלך?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock
מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

לאחר שנים שבהם סירב לשקול את הפתרון, הודיע השבוע מנכ"ל אינטל  פט גלסינגר על כך שאינטל תתפצל לשני חלקים, וחטיבת הייצור תהפוך לחברה עצמאית עם הנהלה תפעולית משל עצמה. מדובר במהלך מוגבל: חטיבת הייצור תהפוך למעין חברה בת בשליטת אינטל והנהלתה תדווח לגלסינגר. המטרה: לגייס מיליארדי דולרים ממשקיעים חיצוניים - כמו קרנות פרייבט אקוויטי, קרנות גידור, או לקוחות, ושאלה יתווספו לשולחן בעלי המניות. 

הבדיחה שפשטה במסדרונות אינטל, ומה יקרה לטאלנטים?
הפיצול באינטל יוצא לדרך: המניה זינקה ב-8% במסחר המאוחר

אבל גם צעד זה אינו מהווה פיצול אמיתי. לשם השוואה, חברת בת אחרת של אינטל, אלטרה (Altera) העוסקת בפיתוח מעגלים אלקטרוניים מתוכננים לפי הזמנה, הוצאה מאינטל בשנה שעברה כספין־אוף: מונה לה מנכ"ל והיא פועלת באופן עצמאי לחלוטין מתוך כוונה להנפיק או למכור אותה. הכנסותיה, עם זאת, עדיין מדווחות במסגרת הדיווחים הרבעוניים של אינטל.

עבור 4,000 עובדי הייצור של אינטל ישראל לא מדובר בבשורה מהותית. עם זאת, במידה והחברה תיסחר בבורסה, אלה יוכלו לקבל מניות של חברה בעלת אפשרות צמיחה גדולים יותר ממניית אינטל. בטווח הרחוק יותר, רכישה אפשרית על ידי חברה אחרת או קרן עושר עשויה לשנות את הסטטוס ולהרעיד את האדמה תחתם.

המנייה זינקה לכ־8%

גם אם מדובר בצעד קטן וראשון בעל השפעה מוגבלת, הרי שזו עשויה להיות תחילתו של תהליך שעשוי ליצור בסופו של דבר שתי חברות נפרדות שאין ביניהן קשר: האחת מפתחת שבבים לתחום המחשוב האישי, השרתים והבינה המלאכותית, והשנייה - עוסקת בייצור שבבים מתקדמים עבור מתחרות כמו אנבידיה, קוואלקום או AMD. ההכרזה הדרמטית, שנערכה לאחר שעות המסחר, הטיסה את המנייה בקרוב ל־8%, לאחר שבשבוע האחרון כבר עלתה קרוב ל־10%.

זהו מהלך היסטורי שבו אחרונת ענקיות השבבים האמריקאיות שהחזיקו גם מפעל משל עצמן מודה בעצם כי המבנה הנוכחי כבר אינו משרת אותה או את לקוחותיה. כאשר צמחה אינטל במהלך שנות השמונים והתשעים למעמד של יצרנית השבבים המובילה בעולם בתחום המחשבים האישיים - היה בכך הגיון כלכלי רב. אינטל הצליחה להשיג אגב כך רווחיות גולמית של מעל ל־60% רוב שנות פעיולתה. אלא שבעשור האחרון חלה תפנית בתעשייה: השוק דורש כעת התמחות בשבבים מסוגים רבים: שבבי טלפונים חכמים, בינה מלאכותית, שרתים וזיכרון, ואינטל בינתיים איבדה את ההובלה על תהליכי הייצור לטובת TSMC המתחרה. זו, אגב, מעולם לא הרהרה בפיתוח שבבים משלה.

"גלסינגר יוצר מבנה עצמאי בעל הנהלה משלו, אבל כזה שכפוף אליו בסופו של דבר", אומר לגלובס ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בבנק לאומי. "עם זאת, לא יהיה מנוס מפיצול מלא ולו כדי לרכוש את אמון הלקוחות הפוטנציאליים - ענקיות השבבים שמתחרות באינטל - שרוצות לראות את מערך הייצור נפרד לחלוטין ממנה ולא מעוניינות למסור את הקניין הרוחני שלהן לחברה שגם מתחרה בהן בזרוע השניה שלה".

מאידך, מסביר אורגד, אינטל חייבת לגייס הון עתק ממשקיעים חיצוניים להשקעות במפעלים. "היא השקיעה 50 מיליארד דולר ברכישת ציוד רק בשנתיים האחרונות - בעוד שזרוע הפיתוח שלה, שסובלת מתחרות ומאובדן לקוחות שמפתחים שבבים עבור עצמם, לא מסוגלת לספק לה אותו בקצב הרצוי. במצב כזה שותפי מימון שכאלה יסכימו להיכנס רק כשחטיבת הייצור היא עסק נפרד לחלוטין".

לא ממציאה את הגלגל

אינטל לא צריכה להמציא את הגלגל: פיצול דומה התרחש לפני כמעט שני עשורים בחברה המתחרה AMD שכיום נוגסת בנתחי השוק של אינטל בתחום המחשבים האישיים, השרתים והבינה המלאכותית. ב־2008 מכרה AMD את חטיבת הייצור שלה לקרן האמירתית מובאדללה, אשר ברבות הימים הנפיקה אותה בבורסה בהצלחה.

החטיבה, ששמה כיום הוא גלובל פאונדריז, היא יצרנית השבבים השלישית בגודלה בעולם שחתומה על הסכמים יוקרתיים עם גוגל ועם משרד הביטחון האמריקאי. לאחר פרידה בייסורים, שהותירה את AMD וגלובל פאונדריז תלויות זו בזו במשך עשור - השתיים נהנות כיום מהצלחה גדולה דווקא בגלל חוסר התלות ביניהן והעובדה שכל אחת הלכה לכיוון שונה.

הפיצול בין AMD לגלובל פאונדריז נערך בתור הזהב של יחסי ארה"ב־סין, ואילו פיצול אפשרי בתוך אינטל מתרחש כעת בהקשר של מלחמה קרה בין שתי המעצמות, שהביטוי הקיצוני שלה הוא הגבלות ייצוא אמריקאיות על שבבים מתקדמים ומכונות לייצור שבבים. "גם מהלך מצומצם כמו שינוי מבנה הוני בחברה בת עשוי להידרש להחלטת הרגולטור הסיני, מדינה שבה אינטל מוכרת במיליארד דולרים", אומר יזהר גנור, ראש מחלקת המחקר בפעילים ניהול תיקי השקעות. "אני בספק אם אינטל תוכל לעבור את המהלך הזה ללא אישור מסין, שתשמח לשים מקלות בגלגלים לכל יוזמה שקשורה בביטחון הלאומי האמריקאי בתחום השבבים".

הבשורה במה שלא נאמר

לצד ההצהרה ששימחה את המשקיעים - אשר תומכים במהלך ולוחצים לקיימו מזה שנים - גלסינגר הודיע כי אינטל תעכב את בנייתם של כמה ממפעלי הדגל: המפעלים בגרמניה ובפולין יתעכבו בכשנתיים והתכניות לבניית מפעל במלזיה נגנזו. הבנייה בארה"ב לא תיפגע. גלסינגר לא הזכיר את בניית מפעל אינטל החדש בקרית גת.

יש בכך מן הבשורה לכ־4,000 עובדי היצור במקום: אינטל זונחת בינתיים פרויקטים שנמצאו בשלב מוקדם - כמו אלה בגרמניה ופולין - ומתמקדת באלה שנמצאים בשלב מתקדם - כמו המפעלים בישראל ובאירלנד. גלסינגר, נוצרי מאמין ואדוק שאוהד את ישראל, רואה בהשקת המפעל החדש בקרית גת פרויקט שנמצא בשלבי סיום ואין לפגוע בו. יחד עם זאת, אין שינוי בהחלטת אינטל לעכב את הרחבת המפעל החדש ("מוד 2") שאמור היה להתחיל בימים אלה ולהסתיים בעוד שלוש שנים.

ובכל זאת, מדובר באנחת רווחה לאלפי העובדים בישראל - גלסינגר היה יכול להתלות במלחמה או בחוסר היציבות כדי לפגוע יותר בפעילות הישראלית ולא עשה כן. מלבד הסנטימנט הפרו ישראלי, לישראל נציגות מכובדת בהנהלת פעילות הייצור, בהם הישראלי דניאל בן עטר, סגן נשיא לענייני ייצור בחברה, שסייע מאחורי הקלעים לשמור על עסקים כרגיל באינטל ישראל.

עוד כתבות

הפריה חוץ-גופית במעבדה / צילום: Shutterstock, bezikus

התחתן בשנית וביקש להשתמש בעוברים מאשתו המנוחה. מה קבע ביהמ"ש?

אלמן ואשתו השנייה ביקשו להשתמש בעוברים מוקפאים מאשתו המנוחה - 20 שנה לאחר פטירתה ● האם תקנות הפריה חוץ-גופית מפלות גברים, ומדוע בית המשפט לענייני משפחה דחה את הבקשה?

מכשירי אייפון 16 בהשקת אפל / צילום: Associated Press, Juliana Yamada

כמה יעלה אייפון 16 החדש, ומתי הוא יגיע לישראל?

אפל השיקה השבוע את דגמי האייפון החדשים, הכוללים כפתור מצלמה חדש, מסך גדול יותר למוצרי הפרו ועוד ● החברה הראשונה בישראל שמפרסמת את המחירים שלה השנה היא פלאפון, ובדומה לשמועות – המחירים דומים לשנה שעברה

תקלה מסתורית בוואטסאפ תקפה מספר רב של משתמשי אייפון בארץ / צילום: Shutterstock, Wachiwit

תקלה בוואטסאפ: האפליקציה קורסת למשתמשי אייפון

באג מסתורי גורם לכך שאפליקציית וואטסאפ באייפון קורסת בכל הפעלה ואינה נטענת ● לא ברור מה גרם לתקלה והאם יש קשר לעדכון שיצא השבוע למערכת ההפעלה של האייפון, ה-iOS 18 ● מניטור האתר downdetector, עולה כי התקלה מתרחשת בעיקר בישראל

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

האם מלחמה רחבה בצפון תעלה לישראל בסחרור כלכלי?

מלחמה כוללת מול חיזבאללה תביא לטלטלה בכלכלה הישראלית, והיקפה תלוי במשך ובעוצמת הלחימה ● השקל צפוי לאבד גובה עד לרמה שתדרוש התערבות של בנק ישראל, אך כלכלנים מעריכים כי הכלכלה הישראלית ערוכה לעמוד באתגר חרף המחירים הכבדים ● ואיך נראה תרחיש האימים?

עפולה. 17 הצעות לשני מגרשים עם 20 יח''ד / צילום: Shutterstock

מ־300 אלף שקל בנתיבות ועד 2.7 מיליון באור עקיבא: שורה של מכרזים לצמודי קרקע נסגרו לאחרונה

בשבועיים האחרונים שווקו בהצלחה מכרזים עבור 360 בתים צמודי קרקע ● הקרקעות שווקו בארבעה יישובים, וההבדלים בתמחור הקרקעות - משמעותיים למדי

שמשת רכב שהתנפצה בגלל פיצוץ ביפר בלבנון / צילום: ap, ussein Malla

גל שני של פיצוצים בלבנון; דיווח על מאות פצועים וחמישה הרוגים

הלבנונים מדווחים על נפגעים בסדרת פיצוצים נוספת בדאחיה ובדרום לבנון • לראשונה מאתמול: אזעקות רבות נשמעו באצבע הגליל, לאחר מטח של 10 רקטות לגליל המערבי • על רקע העברת אוגדה 98 מעזה לגזרה הצפונית, מפקד פיקוד צפון הצהיר: "המשימה ברורה - נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בהקדם האפשרי" • עדכונים בולטים

מתחם פייזר בחיפה / הדמיה: שוורץ בסנוסוף אדריכלים

שכונה חדשה תוקם בכפר יונה ומאות דירות בהתחדשות עירונית בחיפה

שבירו זכתה במכרז רמ"י לבניית פרויקט בצפון ת"א ותנהל מו"מ עם הבעלים הפרטיים של הקרקע ● וחברת שמן נדל"ן רוכשת מבנה לוגיסטי בשטח של 8,000 מ"ר בפתח תקווה ● חדשות השבוע בנדל"ן

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב ואמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילומים: AP, יונתן בלום, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל?

הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי להפחית את הריבית בצורה דרסטית בשנה הקרובה, אך בישראל המצב שונה לגמרי ● עפ"י הערכות כלכלנים, בעוד פחות משנה הריבית בישראל תהיה גבוהה בכ־1% מזו של הבנק האמריקאי ● איך מושפע השקל, ומה פוגע בתמריץ של המשקיעים הזרים?

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה, על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

רס''ן (מיל') נאיל פוארסה וסמל תומר קרן ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו היום בלחימה בגבול הצפון

רס"ן (מיל') נאיל פוארסה וסמל תומר קרן נפלו בלחימה בצפון • צה"ל חיסל שני מחבלים שהניחו מטענים בגבול הצפון • נסראללה בנאום: "ישראל חצתה את כל הקווים האדומים והתנהלה באופן לא מוסרי. האם זו הכרזת מלחמה?" • כוחות צה"ל פעלו בג'נין וניהלו חילופי אש עם מחבלים • במקביל לנאום נסראללה: צה"ל החל בגל תקיפות בלבנון; התרעות הופעלו בשורת יישובים בצפון • עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

האם הממשלה הייתה צריכה לאשר את הצעת התקציב כבר לפני חודש?

ח"כ עודד פורר טוען כי הממשלה לא עומדת בלו"ז להעברת התקציב, והשעון אכן לא לטובתה ● המשרוקית של גלובס

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה"ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו, ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה?

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

אינטל אישרה שלא תמכור את השליטה, ומניית מובילאיי מזנקת במסחר

מניית מובילאיי מטפסת לאחר שאינטל הבהירה סופית כי אין בכוונתה למכור את השליטה בה ● הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מתחילת החודש כ-15% משוויה

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים עלה בכ-1.4%, השקל נחלש מעט

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ● אי.בי.אי: בעקבות עליית המדד, האם בנק ישראל ייאלץ לבצע העלאת ריבית? ● בהראל צופים כי "הפד יפחית את הריבית ב-0.25% בלבד, והשווקים המאוכזבים יתמקדו בתחזיות המעודכנות"

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני-דרך ● היקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

מספר ההזמנות בעליאקספרס גדול פי שלושה מזה של המתחרים שיין וטימו

כחמישית מהישראלים קנו באוגוסט לפחות פעם אחת באתר הקניות הסיני עלי אקספרס ● בניגוד למגמה הכללית, מועדוני הצרכנות רושמים עלייה בהזמנות ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

פרשת בני שטיינמץ בשוויץ: מבקש לפסול את העד המרכזי בתביעה

שטיינמץ הורשע בשוויץ בפרשיית שוחד עובדי ציבור זרים בגינאה ונדון לשנה וחצי מאסר, לאחר שעונשו הופחת מחמש שנים ● בעת שהוא ממתין להכרעה בערעור לבית המשפט הפדרלי בז'נבה - הוא טוען כי גילה שעד המדינה הישראלי, ששימש כעד מפתח במשפט, קיבל טובת הנאה מהרשויות בשוויץ - בניגוד לחוק שם. לכן, הוא מבקש לפסול את עדותו

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס – Walid Berrazeg, Ann Wang Johnson Lai, ussein Malla, Bassam Masri, AP

חומרי הנפץ, המעורבות הטייוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון

עשרות גרם חומרי נפץ בכל ביפר, גישה לשרשרת האספקה, מעורבות טייוואנית וחסימת ערוץ התקשורת הבטוח של חיזבאללה ● מאחורי המתקפה המסתורית שהרעידה את אדמת לבנון