גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב תתקבל החלטת המיסוי הכי חשובה למשקיעי נדל"ן. אלה האפשרויות

בסוף השנה מס הרכישה המינימלי למשקיעי נדל"ן יירד אוטומטית, אלא אם כן הממשלה תחליט אחרת ● יו"ר ועדת הכספים מעכב את החקיקה בנושא מאפריל, ובינתיים מנהל רשות המסים מזהיר מפני אי־ודאות ש"יכולה להוביל לקיפאון בשוק" ● בפני משקיעים ניצבת דילמה: לחכות לינואר ולהמר שהמס יופחת - או לרכוש עכשיו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

"יש סימן שאלה אחד גדול - האם בתחילת 2025 חוזרים למס רכישה של 5% (מדרגה ראשונה - אל"ו) על דירות להשקעה, או לא" - כך אמר השבוע מנהל רשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ', תוך שיגור מסר עבה מאוד לממשלה.

בלעדי | למרות 200 התנגדויות: מגדל של 42 קומות יקום סמוך להר הרצל בירושלים 
ניתוח | מצפון ועד דרום: דירה ממוצעת התייקרה ב-145 אלף שקל בתוך שמונה חודשים 

ההצעה לחלץ את מדרגות מס הרכישה מהוראות השעה ולעגן אותן בחקיקה ממתינה חודשים ארוכים על שולחנו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, להכנה לקריאה שנייה ושלישית, אך עד כה לא נקבע מועד לדיון. המדרגות כיום עומדות על 8% עד לסכום של 6.05 מיליון שקל, ו־10% מעל לסכום זה.

בינתיים, מתקרב בצעדי ענק מועד פקיעת הוראת השעה שקבעה את שיעור מס הרכישה הנוכחי עד סוף 2024. בינואר הקרוב צפוי המס לרדת חזרה למינימום של 5%. זאת, במידה והממשלה לא תעביר את החוק או לחילופין תעביר הוראת שעה חדשה שתשמר את שיעורי המס הגבוהים יותר.

באפריל השנה פרסם משרד האוצר סוג של "פשרה" שתפתור את הבעיה באורח זמני, והציע הארכה של הוראת השעה למשך שנתיים, עד סוף 2026, אך גם יוזמה זו לא אושרה עד כה.

מנהל רשות המסים לא מסתיר את התסכול שלו מהמצב. השבוע, בכנס של ארגון הקבלנים והבונים, הוא אמר כי "אין ישיבת ממשלה אחת שאני לא מעלה את הנקודה הזו מול שר האוצר ומנכ"ל המשרד. כרגע אין ודאות בשוק. על שולחנה של ועדת הכספים מונח הצו להאריך את המס בשנתיים נוספות. אי הוודאות יכולה להוביל לקיפאון בשוק".

אהרונוביץ', ששימש כסמנכ"ל מיסוי מקרקעין ברשות המסים לפני שמונה למנהל הרשות לפני שנה, התבטא לא פעם על כך שלא צריך להשתמש במערכת המס כדי לעצב התנהגות בשוק הנדל"ן. לכן, הוא גם סבור שכדאי למעט בשינויים ויש לקבע את שיעורי מס הרכישה, חרף העובדה שהוא מצהיר במפורש כי "אם שיעורי מס הרכישה ירדו, רשות המסים תגבה יותר מס" (בגלל הקפיצה הצפויה בכמות העסקאות).

פער של עשרות אלפי שקלים

מס הרכישה עלה בפעם הראשונה בשנת 2015, בעקבות מהלך של שר האוצר דאז, משה כחלון, שהכריז גם בתקשורת על מאבקו במשקיעים שקונים דירות ומעלים את הביקושים ואת המחירים על חשבון הזוגות הצעירים.

העלאה של מס הרכישה על דירה שנייה ויותר, ל־8%, נעשתה במסגרת הוראת שעה בת חמש שנים, עד לסוף שנת 2020. רגע לפני תום המועד, בעיצומה של הקורונה ומחשש לשיתוק בשוק בשל המתנת הרוכשים לירידת המס בסוף השנה, הכריז שר האוצר ישראל כ"ץ כבר ביולי 2020 על הורדת מס הרכישה בחזרה ל־5% במדרגה הראשונה.

שר האוצר הבא, אביגדור ליברמן, שראה את מחירי הדיור ממשיכים לזנק, החליט שוב להעלות את שיעורי המס לרמתם כיום, כהוראת שעה עד לסוף 2024. כעת, כשהוראת השעה הזו עומדת לפוג, מבקש האוצר לשמר את המס הגבוה באופן קבוע.

בינתיים, בזמן שהממשלה בלימבו, שוק הנדל"ן נכנס לסחרור סביב השאלה האם כדאי לחכות לינואר 2025 ולהמר ששיעורי המס ירדו. על אחת כמה וכמה כשבכל הנוגע לדירות החדשות, 2025 גם טומנת הבטחה לעליית המע"מ ב־1%, וממילא גם עליית מחירי הדיור בשיעור דומה, לרמה של 18%.

בכל הנוגע למס רכישה, מדובר בפער לא מבוטל. על דירה ממוצעת במחיר של 2 מיליון שקל, ישלם כיום רוכש מס של 160 אלף שקל. במידה ויחזרו המדרגות הישנות, הוא ישלם 106 אלף שקל בלבד (5% עד שווי של 1.29 מיליון קל ו־6% על היתרה).

"חוסר ודאות בקשר למס גורם נזק לשוק הנדל"ן. משקיעים וקונים פוטנציאליים מתחילים להקפיא רכישות עד להתבהרות התמונה, מתוך ציפייה שבסוף השנה הוראת השעה לא תוארך, ושיעורי המס יופחתו", אומר עו"ד מאיר מזרחי, מומחה למיסוי מקרקעין.

בכל מקרה, נכון להיום הפעילות בענף הנדל"ן רק הולכת ומתגברת. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ביולי האחרון נרשמה עלייה של 40.5% במכירת דירות לעומת יולי 2023, ובמכירת דירות חדשות בלבד - עלייה של כ־51%. בין מאי ליולי השנה נמכרו 24,530 דירות, עלייה של 32% בהשוואה לאותה תקופה אשתקד.

למעשה, חודש יולי בנתוני הלמ"ס הציג שיא של שנתיים בהיקף מכירת הדירות בישראל, 8,559 דירות בסך־הכול, אך לשם הפרופורציות נציין כי בראייה רחבה יותר הנתונים הללו עדיין אינם גבוהים באופן חריג: הממוצע החודשי הרב־שנתי של דירות שנמכרו עומד על 8,800 דירות.

עליית המחירים תאפיל על שאר השיקולים?

לצד הנתונים הללו, גם מחירי הדירות ממשיכים לעלות, כך שרוב הווקטורים המצביעים על רמת הפעילות בענף פונים מעלה: בחודש אוגוסט האחרון עלו מחירי הדירות ב־0.9%, כך על פי הלמ"ס - עלייה זה החודש השמיני ברציפות, אשר מסתכמת בכל אותם חודשים יחד בכמעט 7%.

בקצב הזה, מדד מחירי הדירות ישלים השנה עלייה דו־ספרתית במחירים, הרבה יותר מהשינוי שיקרה או לא יקרה בגובה המס לרוכשי דירה נוספת.

מזרחי מדגיש כי את הביטוי להססנות בשוק נראה ביתר שאת ככל שנתקרב לסוף השנה. "פעם ביומיים אני מקבל טלפון מלקוחות ששואלים מה ההערכה שלי ו'האם יקבעו את מס הרכישה'. עצם זה שיש שאלות כאלה זו בעיה. במקום שהמדינה תעזור, תיתן ודאות בתחום המיסוי ותעודד עסקאות, היא עושה בדיוק הפוך. המדינה צריכה לקבל החלטה".

בוריס קפלן, מומחה להשקעות בנדל"ן, מספר כי בינתיים נראה שהמשקיעים לא עוצרים את פעילותם למרות חוסר הוודאות והאפשרות שמס הרכישה ירד. "אני מדבר עם כ־150 משקיעים דרך קבע", אומר קפלן, "ומה שאני רואה הוא שהציבור הזה דווקא נמצא בתחושה שעכשיו הזמן לעשות עסקאות לרכישת דירות, רגע לפני עליית המחירים שבוודאי תגיע בתום המלחמה.

"בתחילת השנה אולי הייתה עצירה מסוימת, גם על רקע חוסר הוודאות בנוגע לגובה מס הרכישה, אבל ברגע שהמשקיעים ראו שמדד מחירי הדירות חוזר לעלות - הם הפסיקו להמתין. הבדל של 3% במס הרכישה הוא כמעט שום דבר לעומת קצב עליית המחירים הנוכחית, כך שלאף אחד אין סיבה לחכות. הציבור מבין שהמדינה לא מצליחה להוריד את המחירים, ולכן רץ לקנות דירה כבר עכשיו".

לדברי קפלן, "אם אכן מס הרכישה ירד ל־5% בתחילת 2025, זה רק יתדלק עוד יותר את העלייה במחירי הדירות. אני עצמי יודע, על סמך ניסיון העבר, שאם מס הרכישה ירד בצורה כזו משמעותית, אנסה לקנות כמה שיותר נדל"ן".

"לא שוק שיכול להמתין לינואר"

עו"ד טרי אלמוזלינו־ארנון, ראשת מחלקת הנדל"ן במשרד ברנע ג'פה לנדה, מסכימה כי נכון להיום נראה שהמשקיעים לא מהמרים על ירידה פוטנציאלית של מדרגות מס הרכישה. "זה לא שוק שיכול להמתין לינואר. בשנתיים האחרונות חווינו בשוק הנדל"ן את ההשפעות של עליית הריבית, של הרפורמה המשפטית, של מלחמת חרבות ברזל ושל חוסר הוודאות הכללי שהיה כאן.

"כל אלה הובילו להאטה בשוק הנדל"ן, לעצירה ועיכובים בביצוע עסקאות והיעדר ניצול הזדמנויות. במקביל, במהלך השנה החולפת הופרחו מספר בלוני ניסוי לאוויר שדיברו בעד העלאת מדרגות מס הרכישה, ולא הורדתו. היו דיבורים בממשלה על איך משתמשים בכלי של מיסוי רכישה ומיסוי מקרקעין כדאי לווסת את השוק והתגובות לכך היו זועמות. כל התופעות האלה גרמו לכך שכל עוד אין תזוזה של המצב לעומת מה שהיה אתמול או לפני חצי שנה, אין חשיבה רצינית לעצור עסקאות כדי לבדוק אולי ירדו מדרגות מס הרכישה".

עם זאת, גם אלמוזלינו־ארנון מסכימה כי "לקראת סוף השנה אולי בכל זאת אנשים יעצרו את העסקאות, אם החקיקה עדיין לא תקודם. אבל להערכתנו המס לא ירד. אני לא נביאה, אבל אם אנשים מתייעצים איתי היום אני אומרת לאנשים ברמה של 90% שהמס לא ירד. יש המון צעדים להגברת המיסוי בימים אלה, ולכן ברמת ודאות גבוה מאוד לא יתנו למדרגות מס הרכישה לרדת". 

עוד כתבות

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

פרשת בני שטיינמץ בשוויץ: מבקש לפסול את העד המרכזי בתביעה

שטיינמץ הורשע בשוויץ בפרשיית שוחד עובדי ציבור זרים בגינאה ונדון לשנה וחצי מאסר, לאחר שעונשו הופחת מחמש שנים ● בעת שהוא ממתין להכרעה בערעור לבית המשפט הפדרלי בז'נבה - הוא טוען כי גילה שעד המדינה הישראלי, ששימש כעד מפתח במשפט, קיבל טובת הנאה מהרשויות בשוויץ - בניגוד לחוק שם. לכן, הוא מבקש לפסול את עדותו

נתב''ג, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות

החברות הבינלאומיות ממשיכות להתנדנד, וחוסר היציבות הפך לנורמה בענף התעופה הישראלי ● את הוואקום ממלאות השחקניות המקומיות, ובראשן אל על, שנותרו כאלטרנטיבה מרכזית עבור לקוחות שדורשים ודאות ● התוצאה: הישראלים משלמים ביוקר על ההיצע הנמוך

מכשירי אייפון 16 בהשקת אפל / צילום: Associated Press, Juliana Yamada

כמה יעלה אייפון 16 החדש, ומתי הוא יגיע לישראל?

אפל השיקה השבוע את דגמי האייפון החדשים, הכוללים כפתור מצלמה חדש, מסך גדול יותר למוצרי הפרו ועוד ● החברה הראשונה בישראל שמפרסמת את המחירים שלה השנה היא פלאפון, ובדומה לשמועות – המחירים דומים לשנה שעברה

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר, לאחר שתחקיר ה"ניו יורק טיימס" פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה, ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב ואמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילומים: AP, יונתן בלום, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל?

הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי להפחית את הריבית בצורה דרסטית בשנה הקרובה, אך בישראל המצב שונה לגמרי ● עפ"י הערכות כלכלנים, בעוד פחות משנה הריבית בישראל תהיה גבוהה בכ־1% מזו של הבנק האמריקאי ● איך מושפע השקל, ומה פוגע בתמריץ של המשקיעים הזרים?

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

מספר ההזמנות בעליאקספרס גדול פי שלושה מזה של המתחרים שיין וטימו

כחמישית מהישראלים קנו באוגוסט לפחות פעם אחת באתר הקניות הסיני עלי אקספרס ● בניגוד למגמה הכללית, מועדוני הצרכנות רושמים עלייה בהזמנות ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

כנס התנופה הקיבוצית: ממשבר לצמיחה

במוקד כנס התנופה הקיבוצית של גלובס עמדה במכרז שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים ● הכנס, בהשתתפות מאות אורחים, התקיים במלון שפיים ● אירועים ומינויים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות חדות בוול סטריט; אנבידיה מזנקת ב-5%, מובילאיי ב-16%

נאסד"ק עולה ב-2.7% ● אינטל הודיעה שלא תמכור את מניותיה במובילאיי ● יממה לפני שטראמפ יכול למכור את מניותיו בטראמפ מדיה, המניה בשפל ● מטבעות ומניות הקריפטו מזנקות ● מספר דורשי האבטלה בארה"ב בשפל של 4 חודשים, מכירות הבתים בארה"ב ירדו לשפל של כשנה

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

עוד מכה על נוטלי המשכנאות / איור: גיל ג'יבלי

לא רק הריבית הגבוהה: המכות שנוחתות על נוטלי המשכנתאות בזו אחר זו

הריבית בישראל, בניגוד לעולם, אינה צפויה לרדת בקרוב ● כשמוסיפים לכך את האינפלציה שמרימה ראש ואת פרמיית הסיכון באג"ח הממשלתיות, מקבלים נוסחה שמייקרת את ההחזר החודשי במאות שקלים ● החדשות הרעות: זה לא צפוי להשתפר בקרוב

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים עלה בכ-1.4%, השקל נחלש מעט

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ● אי.בי.אי: בעקבות עליית המדד, האם בנק ישראל ייאלץ לבצע העלאת ריבית? ● בהראל צופים כי "הפד יפחית את הריבית ב-0.25% בלבד, והשווקים המאוכזבים יתמקדו בתחזיות המעודכנות"

עפולה. 17 הצעות לשני מגרשים עם 20 יח''ד / צילום: Shutterstock

מ־300 אלף שקל בנתיבות ועד 2.7 מיליון באור עקיבא: שורה של מכרזים לצמודי קרקע נסגרו לאחרונה

בשבועיים האחרונים שווקו בהצלחה מכרזים עבור 360 בתים צמודי קרקע ● הקרקעות שווקו בארבעה יישובים, וההבדלים בתמחור הקרקעות - משמעותיים למדי

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין

רס''ן (מיל') נאיל פוארסה וסמל תומר קרן ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו היום בלחימה בגבול הצפון

רס"ן (מיל') נאיל פוארסה וסמל תומר קרן נפלו בלחימה בצפון • צה"ל חיסל שני מחבלים שהניחו מטענים בגבול הצפון • נסראללה בנאום: "ישראל חצתה את כל הקווים האדומים והתנהלה באופן לא מוסרי. האם זו הכרזת מלחמה?" • כוחות צה"ל פעלו בג'נין וניהלו חילופי אש עם מחבלים • במקביל לנאום נסראללה: צה"ל החל בגל תקיפות בלבנון; התרעות הופעלו בשורת יישובים בצפון • עדכונים בולטים

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

תקלה מסתורית בוואטסאפ תקפה מספר רב של משתמשי אייפון בארץ / צילום: Shutterstock, Wachiwit

תקלה בוואטסאפ: האפליקציה קורסת למשתמשי אייפון

באג מסתורי גורם לכך שאפליקציית וואטסאפ באייפון קורסת בכל הפעלה ואינה נטענת ● לא ברור מה גרם לתקלה והאם יש קשר לעדכון שיצא השבוע למערכת ההפעלה של האייפון, ה-iOS 18 ● מניטור האתר downdetector, עולה כי התקלה מתרחשת בעיקר בישראל

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

משבר הדיור מעמיק: התחלות הבנייה ברבעון השני צנחו לשפל של ארבע שנים

ברבעון השני החלה בנייתן של כ־12,900 דירות בלבד • נתוני הלמ"ס מציגים ירידה של כ־24% בהיקפי גמר הבנייה • מספר הדירות בבנייה פעילה נותר גם הוא גבוה, על אף שירד ביחס לפרסום הקודם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בירידות; השבוע ירד מדד ת"א 35 ב-3%, הבנקים ב-3.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ● השקל נחלש ב-0.5% ל-3.77 שקלים לדולר ● אפיטומי מדיקל ירדה ב-23% ● בארה"ב כלכלנים צופים תנודתיות גבוהה בשווקים לאחר הורדת ריבית הפד ● בסין נמשכת ההאטה הכלכלית, והתחזית השנתית צומצמה ● הריבית בבריטניה נותרה לא שינוי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו