גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפד יוריד את הריבית בארה"ב היום. כך תכינו את תיק ההשקעות לשינוי

בשווקים מעריכים בסבירות של 100% שיו"ר הפדרל ריזרב יוריד את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה היום, לראשונה מאז 2020 ● המומחים מעריכים: איך צפויים להגיב המדדים המובילים בוול סטריט, אילו סקטורים עשויים להרוויח מהתפנית, והאם הגיע הזמן להתגונן מפני ירידות בשער הדולר?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היום (ד') בשעה 21:00 (שעון ישראל) צפויה להתפרסם ההחלטה שמשקיעים בכל העולם מחכים לה כבר יותר משנה. אם התחזיות בשווקים נכונות, יו"ר הפזרל ריזרב, ג'רום פאוול, יודיע על הורדת ריבית - לראשונה מאז 2020. בשוק חלוקים לגבי השאלה בכמה הריבית תרד - אם ב-0.5% לרמה של 5%, או אם ב-0.25% לרמה של 5.25% - אבל כולם תמימי דעים שהיא הולכת לכיוון אחד, למטה.

הנתונים מגלים: תסריט האימים של הכלכלנים עשוי להתגשם בישראל 
פסיכולוגיה בלי גרוש: אלה הטעויות הנפוצות שעולות למשקיעים ביוקר 

איך ההחלטה הדרמטית תשפיע על המשקיע הישראלי? שאלנו את המומחים. "לא מדובר במהלך מפתיע", אומר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות. "זהו מהלך שבא אחרי משבר מקומי בארה"ב, והוא במידה רבה מתוכנן. להערכתי בטווח הבינוני, השוק יתכנס ויתחיל לייצב את עצמו מול עולם של ריבית הולכת ופוחתת. זו מגמת הריבית הצפויה לא רק בארה"ב, אלא גם באירופה, בבריטניה ובעוד מקומות. השפעת ההורדה על השווקים היא חלקית, משום שהם נערכו לצעד הזה".

מניות

איך יגיבו המדדים ואיזה סקטורים ירוויחו

בבית ההשקעות מיטב, מעריכים כי "קיים סיכוי גבוה שריבית הפד תרד ב-0.5%". בסקירה שפרסמו השבוע, עליה חתום הכלכלן הראשי במיטב אלכס זבז'ינסקי, נכתב כי "בניגוד לדעה הרווחת, שהשווקים ייבהלו מהורדת ריבית חדה מפני שהיא תאותת על בעיות קשות בכלכלה, השוק משקף שהמצב אולי הפוך. בימים האחרונים הסיכוי להורדת ריבית של 0.5% הגלום בחוזים עלה מכ-15% לכ-50% (ביומיים האחרונים הסיכוי עלה עוד יותר לכ-65%, ח"ש) תוך עלייה במדד S&P 500 ובנאסד"ק. לא נהיה מופתעים אם השווקים דווקא יתאכזבו אם הפד יוריד ריבית רק ב-0.25%".

במיטב צופים כי "תגובת השווקים תושפע מתחזיות הפד לא פחות מאשר מההחלטה עצמה. אנו מניחים שאם התחזית של הוועדה המוניטרית להורדות הריבית תהיה נמוכה מהתחזיות הגלומות בשווקים (ירידה של 1.25% עד סוף 2024 וב-1.4% נוספים ב-2025) גם שוק האג"ח וגם שוק המניות עלולים להתאכזב". כלומר, תשואות האג"ח יעלו ושוק המניות יירד.

אחרי שנתיים וחצי של ריבית גבוהה, טמיר שפירא, מנכ"ל חברת קרנות הנאמנות אילים מסביר כי "ההתחלה של הורדות הריבית בארה"ב זו בשורה שיכולה להיות משמעותית מאוד לסקטורים שלמים ברכיב המנייתי בתיק".

"זו בשורה גדולה עבור כל מה שקשור לעולם הנדל"ן, ששיעורי הריבית הם קריטיים לפעילות המימון שלו. גם האנרגיה ירוקה, שבה המון פרוייקטים הם עתירי חוב, יהנו מכך. סקטור נוסף הוא תחום התשתיות בארה"ב. יש שם המון פרויקטים לשיקום תשתיות לאומיות, דברים שנתקעו קצת כי הייתה בעיית מימון בעת הריבית הגבוה. זה יאפשר לחברות להתחיל לפעול".

מה באשר לענקיות טכנולוגיה? הן, לדברי שפירא, פחות יושפעו. "מניות שבע המופלאות (אפל, גוגל, פייסבוק, טסלה, אנבידיה, אמזון ומיקרוסופט), פחות צפויות להיות מושפעות משיעור הריבית. משום שאלה חברות עתירות במזומנים. עם זאת, חברות ה-AI הבינוניות בגודלן, יותר רגישות לשיעור הריבית. הפעילות העסקית שלהן מאוד מוטת ריבית. ככה שאנחנו רואים עוד דחיפה נוספת אפשרית לסקטור הזה".

סקטור נוסף בארה"ב שלדברי שפירא עשוי להיות מושפע לחיוב מהורדת ריבית הוא הבנקים האזוריים בארה"ב. "הם גופים עתירי חוב. לכן כשמורידים את הריבית הפעילות שלהם יכולה לקבל בוסט. רק על סמך ציפיות להפחתה הייתה התאוששות בחודשים האחרונים במניות שלהם. וזה ילך ויגבר ככל שהציפיות יתממשו".

אג"ח ממשלתיות

הישראליות עדיפות על האמריקאיות?

התשואות על איגרות החוב הממשלתיות בארה"ב צונחות בעקביות בשבועות האחרונים בציפייה דרוכה להורדת ריבית. כשהריבית עולה, הריבית על החוב הממשלתי עולה גם היא ואיתה התשואה לפדיון. עם הצפי להורדת ריבית, התשואות יורדות. אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נסחר כיום בתשואה של כ-3.5% שמגלמת הורדות ריבית חדות ומהירות. "אפשר עדיין לקבע תשואות ולרכוש אג"ח במשך חיים ממוצע בינוני ל-3-5 שנים", אומר שפירא. הוא ממליץ לשקול להרחיב את איגרות החוב בטווחים הללו.

לעומת זאת, רונן מנחם ממזרחי טפחות, סבור שההזדמנות חלפה. "השוק בארה"ב מגלם באפיק הסולידי את ההורדות הבאות. לכן הזדמנויות ההשקעה שהיו בשוק הזה נוצלו במהלך השנה שחלפה".

אבל בזמן שתשואות האג"ח בארה"ב יורדות, מקבילותיהן הישראליות דווקא מזנקות. המלחמה המתמשכת, החשש מהסלמה בצפון ושורת הפתעות לרעה בגזרת האינפלציה בישראל, כולם הולכים ומרחיקים את הורדות הריבית המקומיות. לכן, תשואות האג"ח הממשלתיות של ישראל ל-10 שנים התנתקו מהמגמה האמריקאית והן נסחרות בתשואה של כ-4.9%. אמנם מדובר בהזדמנות לתשואה גבוהה יותר, אבל המומחים מסבירים שהיא מגלמת גם סיכון גדול יותר. "החולשה של האג"ח של ממשלת ישראל נובעת מהתהליכים הפנים-מדינתיים אצלנו", אומר שפירא. "כיום האג"ח הממשלתיות הארוכות כאן, מגלמות תרחיש של 3% אינפלציה מדי שנה לכמה שנים קדימה".

שפירא ממליץ על רכישת אג"ח שקליות בטווח זמן בינוני-ארוך במקביל לקניית אג"ח חברות צמודות מדד בדירוגים גבוהים, כדי לפצות על תרחיש של זינוק אינפלציוני.

מט"ח

מה צפוי לקרות לשער הדולר?

הורדות ריבית מטבען מחלישות את המטבע המקומי. לכן, בחודשים האחרונים הדולר נחלש מול סל המטבעות. ואכן בימים האחרונים, עד להסלמה של יום שלישי השקל התחזק מול הדולר בכ-1%, כאשר כמחצית מהעלייה, לפי אומדן של בנק ישראל, מיוחסת ל"השפעות עולמיות", שניתן להניח כי מדובר בהיחלשות הדולר בעולם. עם זאת, חוסר הוודאות בשוק המקומי מעיבה על המטבע הישראלי.

האם המשמעות היא שכדאי לנטרל את התיק מפני השפעות מט"ח? שפירא מאילים מציין שכדאי לשמור על רכיב צמוד מט"ח בתיק, כלומר כזה שחשוף לתנודות בשער הדולר. "אנחנו משלבים כיום רכיב מט"ח של 10%-15% בתיקי ההשקעות בתור ממתן תנודה". אבל אם אתם מחזיקים בחשיפה גבוהה למט"ח, בין השאר דרך מניות שנסחרות בוול סטריט או דרך תעודות סל וקרנות שעוקבות אחרי המדדים המובילים נאסד"ק ו-S&P 500, ניתן לשקול לגדר חלק מההשקעה באפיקים מנוטרלי מט"ח.

עוד כתבות

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

לופטהנזה מאריכה את ביטול הטיסות עד לאמצע שבוע הבא

לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

כנס התנופה הקיבוצית: ממשבר לצמיחה

במוקד כנס התנופה הקיבוצית של גלובס עמדה במכרז שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים ● הכנס, בהשתתפות מאות אורחים, התקיים במלון שפיים ● אירועים ומינויים

צילומים: רפי קוץ, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המינוי, ועונשו: הלקח שאפשר ללמוד מההסתבכות של משה כחלון

הבעיה בפרשה של יונט התחילה כבר במינוי של כחלון ● הלהט"בים מרגישים מופקרים על ידי המשטרה ● וארגנטינה יכולה ללמד את ישראל על יעד הגירעון ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

משבר הדיור מעמיק: התחלות הבנייה ברבעון השני צנחו לשפל של ארבע שנים

ברבעון השני החלה בנייתן של כ־12,900 דירות בלבד • נתוני הלמ"ס מציגים ירידה של כ־24% בהיקפי גמר הבנייה • מספר הדירות בבנייה פעילה נותר גם הוא גבוה, על אף שירד ביחס לפרסום הקודם

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

האם מלחמה רחבה בצפון תעלה לישראל בסחרור כלכלי?

מלחמה כוללת מול חיזבאללה תביא לטלטלה בכלכלה הישראלית, והיקפה תלוי במשך ובעוצמת הלחימה ● השקל צפוי לאבד גובה עד לרמה שתדרוש התערבות של בנק ישראל, אך כלכלנים מעריכים כי הכלכלה הישראלית ערוכה לעמוד באתגר חרף המחירים הכבדים ● ואיך נראה תרחיש האימים?

הרגשת התקיעות. ''אנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, ניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו'' / אילוסטרציה: Shutterstock

תקועים? החוקר שיעזור לכם לצאת מזה

ד"ר אדם אלטר כמעט הפך לשמאי, ואז לעורך דין. אבל התקיעות שהרגיש בקריירה שלו הובילה אותו לבסוף להתמקד בפסיכולוגיה ובמיוחד במחקר של קבלת החלטות ● בספר שפרסם לאחרונה הוא מונה 100 דרכים לצאת מהתקיעות ● לפעמים צריך בכלל להסתכל אחורה ולא קדימה, הוא אומר בראיון לגלובס

עפולה. 17 הצעות לשני מגרשים עם 20 יח''ד / צילום: Shutterstock

מ־300 אלף שקל בנתיבות ועד 2.7 מיליון באור עקיבא: שורה של מכרזים לצמודי קרקע נסגרו לאחרונה

בשבועיים האחרונים שווקו בהצלחה מכרזים עבור 360 בתים צמודי קרקע ● הקרקעות שווקו בארבעה יישובים, וההבדלים בתמחור הקרקעות - משמעותיים למדי

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

האם הממשלה הייתה צריכה לאשר את הצעת התקציב כבר לפני חודש?

ח"כ עודד פורר טוען כי הממשלה לא עומדת בלו"ז להעברת התקציב, והשעון אכן לא לטובתה ● המשרוקית של גלובס

מתקפת הביפרים: בעיתונות הבריטית מדווחים על "סצינות שלקוחות מסרט אימה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חשש שארה"ב תגביל יצוא נשק לישראל, הפיצוצים בלבנון בכותרות הראשיות בבריטניה והחלטת האו"ם שמסמלת את ירידת כוחה של ארה"ב  ● כותרות העיתונים בעולם 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס – Walid Berrazeg, Ann Wang Johnson Lai, ussein Malla, Bassam Masri, AP

חומרי הנפץ, המעורבות הטייוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון

עשרות גרם חומרי נפץ בכל ביפר, גישה לשרשרת האספקה, מעורבות טייוואנית וחסימת ערוץ התקשורת הבטוח של חיזבאללה ● מאחורי המתקפה המסתורית שהרעידה את אדמת לבנון

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה, על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

2.5 מיליארד שקל הכנסות לקופת המדינה, כנקודת פתיחה: מכרזי הענק בשדה דב יוצאים רשמית לדרך

נפתחו להצעות שלושה מהמכרזים ברובע היוקרתי בצפון ת"א, שצפויים להכניס מיליארדים רבים למדינה • ממוצע מחירי המינימום נמוך בכ־15% בהשוואה למכרז הענק ששווק ברובע ב־2021 • המכרזים ייסגרו בתחילת נובמבר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב ואמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילומים: AP, יונתן בלום, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל?

הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי להפחית את הריבית בצורה דרסטית בשנה הקרובה, אך בישראל המצב שונה לגמרי ● עפ"י הערכות כלכלנים, בעוד פחות משנה הריבית בישראל תהיה גבוהה בכ־1% מזו של הבנק האמריקאי ● איך מושפע השקל, ומה פוגע בתמריץ של המשקיעים הזרים?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב

נתב''ג, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות

החברות הבינלאומיות ממשיכות להתנדנד, וחוסר היציבות הפך לנורמה בענף התעופה הישראלי ● את הוואקום ממלאות השחקניות המקומיות, ובראשן אל על, שנותרו כאלטרנטיבה מרכזית עבור לקוחות שדורשים ודאות ● התוצאה: הישראלים משלמים ביוקר על ההיצע הנמוך

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני-דרך ● היקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

איור: גיל ג'יבלי

אחת ולתמיד: מהי שיטת ההשקעה המנצחת, מניות או מדדים?

השקעה באחת הכוכבות של השוק כמו אפל או אנבידיה הפכה משקיעים קטנים למולטי־מיליונרים, אבל הסיכוי של משקיעים פרטיים, ואפילו מנהלי השקעות מנוסים להכות את מדד ה־S&P 500 קטן מאוד ● אז האם כדאי לוותר על החלום לתפוס השקעה מנצחת? ● שאלת השבוע

עוד מכה על נוטלי המשכנאות / איור: גיל ג'יבלי

לא רק הריבית הגבוהה: המכות שנוחתות על נוטלי המשכנתאות בזו אחר זו

הריבית בישראל, בניגוד לעולם, אינה צפויה לרדת בקרוב ● כשמוסיפים לכך את האינפלציה שמרימה ראש ואת פרמיית הסיכון באג"ח הממשלתיות, מקבלים נוסחה שמייקרת את ההחזר החודשי במאות שקלים ● החדשות הרעות: זה לא צפוי להשתפר בקרוב