גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בשבוע שעבר זה קרה בחברת מוצרי הבנייה לתעשייה אינרום . איש העסקים וייבואן המלט בני ברון רכש כחמישית ממניות החברה והפך לבעל השליטה בפועל. את ההשראה ייתכן שהוא קיבל מאחת העסקאות המדוברות של השנה: רכישת המניות בשופרסל  על ידי האחים יוסי ושלומי אמיר. השניים רכשו במרץ השנה כ־25% ממניות הקמעונאית הגדולה בישראל והפכו לבעלי המניות הגדולים והמנהלים המשותפים של החברה. בכך, שופרסל חדלה מלהיות חברה ללא גרעין שליטה, במהלך שנראה שהכה גלים בשוק ההון כולו.

"כאוס ניהולי והתנהלותי": חברת הנדל"ן שהשקיעה בסלינה עולה למתקפה 
היועצת הבכירה שטוענת: זו ההזדמנות שרוב המשקיעים מישראל מפספסים 

"שיטת האחים אמיר" כפי שהיא מכונה, אמנם הופעה עוד קודם בחברות כמו דנאל ומבנה, אבל נראה שבאופן מתון יותר. והיא לא בהכרח בשורה רעה לבעלי המניות. למעשה, מאז הדיווח על המגעים בין האחים לבעלי המניות המוסדיים בשופרסל, בחודש פברואר, מניית החברה זינקה ב־67%. כעת, נראה שהפרקטיקה הזו הולכת ותופסת תאוצה, לא רק בגלל אנשי עסקים עם שאיפות גדולות, אלא גם עם תמיכה של הגופים המוסדיים, שמוכרים לאותם אנשי עסקים חלק מהנתח שלהם בחברות ציבוריות ובכך מכתירים אותם בפועל לבעלי שליטה בחברה מתוך תקווה שירעננו את השדרה הניהולית ויחתרו להצפת ערך משמעותית. אז האם למוסדיים נמאס מחברות ללא גרעין שליטה?

אינרום: המשקיעים סומכים על יבואן המלט

בחזרה לעסקת אינרום. ביום חמישי דיווחה אינרום כי ברון רוכש 21% ממניותיה מידי המוסדיים תמורת 370 מיליון שקל. בעסקה מכרו סדרה של גופים מוסדיים, בראשם אלטשולר שחם, את המניות לברון. אינרום, המנוהלת על ידי נועם שצ'לקה, מחזיקה בחברות בתחומי התעשייה והבניין, בהן חברת הצבעים נירלט.

החברה הציגה תוצאות כספיות חלשות יחסית ברבעון השני השנה, כשההכנסות עמדו על 258 מיליון שקל ובמחצית השנה הסתכמו ב־445 מיליון שקל, שחיקה של 14% עד 27%. הקיטון מיוחס להשלכות המלחמה והפגיעה בפעילות נירלט, שמפעלה בקיבוץ ניר עוז נפגע במתקפת 7 באוקטובר. הרווח הנקי נשחק ב־31% ברבעון ל־19.2 מיליון שקל ובמחצית נחתך בשליש ל־42.6 מיליון שקל.

המשקיעים, כך נראה, מקווים שברון יצליח לשקם את החברה, והמניה שלה זינקה בכ־7% מאז ההודעה על העסקה. ויש להם סיבה טובה. ברון, מייבא מלט מקפריסין ומטורקיה, בקיא בתחומי חומרי הבנייה לתעשייה, ופועל בתחומי השינוע הימי והיבשתי.

גורמים בקבוצת ברון אמרו לגלובס השבוע שהמהלך שלהם צפוי להיות פחות דרמטי מאשר בשופרסל. "הם לא באים עם הגרזן להעיף מנהלים מקומת ההנהלה ודווקא מאמינים בניסיון של המנהלים הקיימים. עם זאת, הם כן מתכננים להיכנס לדירקטוריון ולקחת חלק מאוד אקטיבי בניהול השוטף של החברה, על ידי הצעות ייעול בעולמות התובלה וההתייעלות שהם מכירים מעסקי המלט והשינוע שלו".

"המוסדיים הבינו שהם צריכים בעל שליטה"

המהלך של האחים אמיר בשופרסל לא רק היכה גלים בשוק ההון בשל אופן ההשלטות על החברה, אלא גם בגלל ההצלחה של השניים. ברבעון הראשון תחת ניהולם, הרווחים של שופרסל זינוק בכ־150% לסכום של 169 מיליון שקל. השניים הובילו שורה של מהלכים, בהם סבב קיצוצים בקומת ההנהלה, פיטורי כ־150 עובדים, הקשחת תנאי הסחר מול חלק מהספקים ומיתוג מחודש של רשת הפארם Be.

במקביל, התנאים פעלו לטובתם - כמו גם לטובת שאר השחקנים בענף המזון. המלחמה השאירה בארץ לא מעט צרכנים בשל מיעוט והתייקרות הטיסות לחו"ל, ולצד זאת נרשמו מספר "פיקים" של פאניקה מפני מתקפה איראנית, שהובילה את הצרכנים לרוץ לסופרמרקטים ולהצטייד במזון, מים ומוצרי צריכה.

מאז פברואר האחרון, כשהחלו המגעים לרכישת רבע ממניות החברה שהוחזקו בידי המוסדיים, זינקה מניית שופרסל בלא פחות מ־67%, שווי השוק הנוכחי שלה עומד על 8.3 מיליארד שקל. שני האחים רכשו אותה לפי שווי של 6 מיליארד שקל, וכבר מורווחים ביותר מ־400 מיליון שקל על הנייר. בשוק מעריכים כי ההצלחה של האחים אמיר בשופרסל "פתחה את התיאבון של המוסדיים" לחזרה למודל של בעלי שליטה.

"המוסדיים הבינו שנכון להיום, חברות ללא גרעין שליטה מתנהלות פחות טוב מחברות עם גרעין שליטה", אומר גורם בשוק שהיה מעורה בפרטי אחת העסקאות. "פעם הייתה מחשבה שבעל השליטה הוא פחות חשוב להצלחת החברה. המוסדיים חשבו שיסתדרו בלעדיו. היום הם מבינים שצריך מישהו דומיננטי שיראה שהחברה פועלת במסלול הנכון.

"כנראה שבחברות שבהם צריך לריב על כל שקל מול הספקים, כמו בשופרסל, אז צריך גם מנהלים אקטיביים יותר, כאלה שלחוצים על ההוצאות. ואכן בזמן קצר יחסית שופרסל בתקופת האחים אמיר כבר מתייעלת. אני מניח שהמוסדיים חשבו ככה גם לגבי אינרום, כשמכרו לברון חלק מהמניות שלהם. אינרום היא גם עסק שבו חשובה 'כל אגורה' ויש רצפת מכירה. המוסדיים רוצים מנהל שייעל את מרווחי הרווחיות". אותו גורם מעריך שאנחנו מתקרבים למיצוי המהלכים האלה ואולי יהיו עוד חברות בודדות שיחוו מהלכים דומים.

במקרה אחר הפכה חברת הנדל"ן סאמיט שבשליטת זוהר לוי, לבעלת המניות הגדולה ברשת תחנות הדלק והסופרמרקטים - פז. במאי רכשה סאמיט בעסקה מחוץ לבורסה 6.3% מהמניות תמורת 247 מיליון שקל וכיום היא מחזיקה ב־16% ממניות פז. מניית פז עלתה ב־18% מאז העסקה במאי, וזהו סימן למוסדיים שהנוסחה של האחים אמיר כנראה עובדת.

"יש פה אנשים פרטיים ששמים מכספם סכומים משמעותיים", מסביר גורם בשוק. "האחים אמיר שילמו 1.5 מיליארד שקל עבור רבע ממניות שופרסל, ולפז שילמו 100 מיליון שקל לקיצור תקופת אי־התחרות ביניהם. אין הרבה גורמים שיכולים להביא 1.6 מיליארד שקל מהבית, וזה גם מייצר מחויבות. בני ברון הביא בעסקה סכום של 370 מיליון שקל, זו הקרבה מאוד משמעותית לאנשים פרטיים, והמוסדיים מעריכים את זה. הם רוצים מישהו מחויב שינהל את החברות האלה".

העסקה הבאה תהיה ישראכרט?

חברה גדולה נוספת שנראה כי היא בדרך להיפרדות ממודל הניהול ללא גרעין שליטה היא ישראכרט. כבר שנים שחברות ביטוח מתחרות בניהן על רכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי. בשנה שעברה הייתה זו הראל, שנבלמה על ידי רשות התחרות. בסוף אוגוסט מנורה מבטחים הציעה להשקיע בדרך של הקצאת מניות פרטית של כשליש (32%) ממניות ישראכרט. שווי ההשקעה יהיה מעל לשווי השוק הנוכחי של ישראכרט (2.58 מיליארד שקל, לפי המכתב) "בפרמיה שתוסכם". והשבוע הצטרפה חברת ווישור גלובלטק, אשר מחזיקה בחברת הביטוח איילון, למירוץ. "אנו מציעים לדירקטוריון ישראכרט, לטובת בעלי המניות של ישראכרט, לבחון במשותף גם אפשרות לקדם מהלך של יצירת גרעין שליטה בישראכרט", כתבו בווישור.

בניגוד לשופרסל ואינרום, חברות עם פעילות כלכלית ריאלית, ישראכרט היא חברה פיננסית, ולכן הדרך לעסקה דרושה באישור הרגולטור. ייתכן שזו הסיבה שהמשקיעים מתקשים להתרגש ומניית ישראכרט עלתה רק ב־3% מאז המכתב האחרון של מנורה.

עוד כתבות

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני-דרך ● היקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

כל העיניים נשואות להחלטה בכמה תרד הריבית, אבל זה לא בהכרח האירוע הכי חשוב שיקרה היום

הריבית בארה"ב לא ירדה כבר חמש שנים כמעט, ובשנה האחרונה היא נמצאת ברמה הגבוהה ביותר ב-23 שנה ● בשוק מנסים כעת להעריך מה יהיה שיעור ההפחתה של יו"ר הפדרל ריזרב היום, וממתינים בציפייה לנאומו של ג'רום פאוול, שיספק רמזים על מדיניות הבנק בהמשך

Theodor by Brown Hotels / צילום: אסף פינצ'וק

ישראל קנדה תרכוש את רשת מלונות בראון בכ-100 מיליון שקל

חברת הנדל"ן חתמה על מזכר הבנות לרכישת פעילות ובתי המלון של רשת בראון ● בנוסף מנוהל מו"מ למיזוג פעילות זו לשלד בורסאי של רוזן וטוכמאייר שיהפוך לחברה-בת בתחום המלונאות ● ראובן אלקס, שותף ומנכ"ל ישראל קנדה מלונות: "האסטרטגיה העתידית שלנו היא להתרחב מעבר לים"

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

האם מלחמה רחבה בצפון תעלה לישראל בסחרור כלכלי?

מלחמה כוללת מול חיזבאללה תביא לטלטלה בכלכלה הישראלית, והיקפה תלוי במשך ובעוצמת הלחימה ● השקל צפוי לאבד גובה עד לרמה שתדרוש התערבות של בנק ישראל, אך כלכלנים מעריכים כי הכלכלה הישראלית ערוכה לעמוד באתגר חרף המחירים הכבדים ● ואיך נראה תרחיש האימים?

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

לופטהנזה מאריכה את ביטול הטיסות עד לאמצע שבוע הבא

לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס – Walid Berrazeg, Ann Wang Johnson Lai, ussein Malla, Bassam Masri, AP

חומרי הנפץ, המעורבות הטייוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון

עשרות גרם חומרי נפץ בכל ביפר, גישה לשרשרת האספקה, מעורבות טייוואנית וחסימת ערוץ התקשורת הבטוח של חיזבאללה ● מאחורי המתקפה המסתורית שהרעידה את אדמת לבנון

מתקפת הביפרים: בעיתונות הבריטית מדווחים על "סצינות שלקוחות מסרט אימה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חשש שארה"ב תגביל יצוא נשק לישראל, הפיצוצים בלבנון בכותרות הראשיות בבריטניה והחלטת האו"ם שמסמלת את ירידת כוחה של ארה"ב  ● כותרות העיתונים בעולם 

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

כנס התנופה הקיבוצית: ממשבר לצמיחה

במוקד כנס התנופה הקיבוצית של גלובס עמדה במכרז שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים ● הכנס, בהשתתפות מאות אורחים, התקיים במלון שפיים ● אירועים ומינויים

מכשירי אייפון 16 בהשקת אפל / צילום: Associated Press, Juliana Yamada

כמה יעלה אייפון 16 החדש, ומתי הוא יגיע לישראל?

אפל השיקה השבוע את דגמי האייפון החדשים, הכוללים כפתור מצלמה חדש, מסך גדול יותר למוצרי הפרו ועוד ● החברה הראשונה בישראל שמפרסמת את המחירים שלה השנה היא פלאפון, ובדומה לשמועות – המחירים דומים לשנה שעברה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בירידות; השבוע ירד מדד ת"א 35 ב-3%, הבנקים ב-3.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ● השקל נחלש ב-0.5% ל-3.77 שקלים לדולר ● אפיטומי מדיקל ירדה ב-23% ● בארה"ב כלכלנים צופים תנודתיות גבוהה בשווקים לאחר הורדת ריבית הפד ● בסין נמשכת ההאטה הכלכלית, והתחזית השנתית צומצמה ● הריבית בבריטניה נותרה לא שינוי

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

האם הממשלה הייתה צריכה לאשר את הצעת התקציב כבר לפני חודש?

ח"כ עודד פורר טוען כי הממשלה לא עומדת בלו"ז להעברת התקציב, והשעון אכן לא לטובתה ● המשרוקית של גלובס

רס''ן (מיל') נאיל פוארסה וסמל תומר קרן ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו היום בלחימה בגבול הצפון

רס"ן (מיל') נאיל פוארסה וסמל תומר קרן נפלו בלחימה בצפון • צה"ל חיסל שני מחבלים שהניחו מטענים בגבול הצפון • נסראללה בנאום: "ישראל חצתה את כל הקווים האדומים והתנהלה באופן לא מוסרי. האם זו הכרזת מלחמה?" • כוחות צה"ל פעלו בג'נין וניהלו חילופי אש עם מחבלים • במקביל לנאום נסראללה: צה"ל החל בגל תקיפות בלבנון; התרעות הופעלו בשורת יישובים בצפון • עדכונים בולטים

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר, לאחר שתחקיר ה"ניו יורק טיימס" פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה, ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

איך תשפיע הורדת הריבית בארה''ב על שוקי המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

"סיכון על": איך תשפיע הורדת הריבית בארה"ב על שוקי המניות

המשקיעים בוול סטריט מעכלים את הפחתת הריבית החדה, והחוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות חדות ● בהפניקס בית השקעות מעריכים כי הנהנות העיקריות מהפחתת הריבית יהיו חברות קטנות (Small-cap) ומניות הערך ● במקביל, ביוליוס בר מזהירים כי התנודתיות בשווקים צפויה להישאר גבוהה

אייל משה, מייסד האב סקיוריטי / צילום: רובי לייבוביץ'

רשות ניירות ערך ורשות המסים ערכו חיפוש במשרדי האב סקיוריטי

החיפוש נערך במסגרת חקירת נושאי משרה בהאב סקיוריטי בחשד להפרות הנוגעות לחוקי ניירות ערך, מיסוי ופלילים ● בעבר דיווחה החברה על חשד שהמנכ"ל לשעבר, המייסד אייל משה, מעל בכספי החברה והשתמש בהם לשימושו האישי

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

משבר הדיור מעמיק: התחלות הבנייה ברבעון השני צנחו לשפל של ארבע שנים

ברבעון השני החלה בנייתן של כ־12,900 דירות בלבד • נתוני הלמ"ס מציגים ירידה של כ־24% בהיקפי גמר הבנייה • מספר הדירות בבנייה פעילה נותר גם הוא גבוה, על אף שירד ביחס לפרסום הקודם

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

2.5 מיליארד שקל הכנסות לקופת המדינה, כנקודת פתיחה: מכרזי הענק בשדה דב יוצאים רשמית לדרך

נפתחו להצעות שלושה מהמכרזים ברובע היוקרתי בצפון ת"א, שצפויים להכניס מיליארדים רבים למדינה • ממוצע מחירי המינימום נמוך בכ־15% בהשוואה למכרז הענק ששווק ברובע ב־2021 • המכרזים ייסגרו בתחילת נובמבר

עוד מכה על נוטלי המשכנאות / איור: גיל ג'יבלי

לא רק הריבית הגבוהה: המכות שנוחתות על נוטלי המשכנתאות בזו אחר זו

הריבית בישראל, בניגוד לעולם, אינה צפויה לרדת בקרוב ● כשמוסיפים לכך את האינפלציה שמרימה ראש ואת פרמיית הסיכון באג"ח הממשלתיות, מקבלים נוסחה שמייקרת את ההחזר החודשי במאות שקלים ● החדשות הרעות: זה לא צפוי להשתפר בקרוב