גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל דוראל: "מאמינים בישראל, בדרך להשקעה נוספת בקיבוצים בקרוב"

יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי "ענף האנרגיה המתחדשת הוא אחד הכלים הבולטים לתמוך גם בכלכלה הישראלית וגם בקיבוצים" ● וגם: איך ישפיעו תוצאות הבחירות בארה"ב על תחום האנרגיה המתחדשת?

יקי נוימן, מנכל דוראל, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף
יקי נוימן, מנכל דוראל, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"העולם, באופן כללי, עובר מהפכה בכל הקשור לחשמל" - כך אמר מנכ"ל דוראל, יקי נוימן, בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שנערך היום (ד') בקיבוץ שפיים. דוראל מתמחה במשאבי אנרגיה מתחדשת. "אומנם בתחום הזה זה לקח קצת זמן. ראינו מהפכות גדולות בענפים אחרים, כמו למשל בתחום התקשורת. אבל היום גם עולם החשמל עובר מתחנות כוח גדולות ומצריכת חשמל במרכזי ערים לאירוע מאוד מבוזר, כמו למשל ייצור חשמל במדבר או במקמות שבהם אין צריכת חשמל". 

כנס התנופה הקיבוצית | מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ליאור שמחה: "קוראים לתושבי תל אביב להתיישב בקיבוצים"
כנס התנופה הקיבוצית | מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"
כנס התנופה הקיבוצית | מו"ל גלובס, אלונה בר און: "אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק ממנה" 

"בשנים האחרונות, דוראל פורשת מערכות של אגירת אנרגיה בקיבוצים ברחבי הארץ", ציין נוימן. "המהפכה הזאת מתאימה במיוחד לישראל, מתאים לנו כמדינה לייצר חשמל בייצור מבוזר ואם מסתכלים על הקיבוצים, אז להפוך את הקיבוצים ליחידות עצמאיות שיכולות לדאוג לעצמן בלי תלות במערכת המדינית".

נוימן הוסיף כי "יש מערכות קיימות כמו בקיבוץ עוגן, מערכת לרכבים חשמליים של טסלה, שיכולות להוות תשתית ראשונית ובהמשך עוגן בעבור הקיבוץ לייצור חשמל ואנרגיה בזמני מצוקה. יש תועלות כלכליות שהן נכונות ליומיום, ויש תועלות אסטרטגיות ומיוחדות בעבור הקיבוץ לקבל את העצמאות הזאת למקרי חירום".

נוימן סיפר כי "הקיבוצים הם הראשונים שזיהו את הפוטנציאל באנרגיה מתחדשת ב-2008, והמערכות הראשונות בארץ אכן קמו בקיבוצים". לדבריו, "בדוראל נערכנו לזה עוד ב-2007, אני התחלתי באותה שנה בתור העובד הראשון של דוראל. הפעילות הראשונה הייתה בקיבוץ יטבתה, והמערכת הזאת עובדת עד היום". 

"מייצרים צמיחה שהיא קריטית" 

עוד אמר נוימן כי "הענף של אנרגיה מתחדשת הוא אחד מהכלים הבולטים לתמוך גם בכלכלה הישראלית וגם בקיבוצים, כי זו פריחה כלכלית שהיא נכונה וטובה. כל מערכת שנאחנו עושים מורידה מהמחזור מתקן לייצור חשמל מזהם, והיא גם הדרך הזולה ביותר לייצור חשמל. אנחנו בעקיפין ובמישרין גם דואגים לעתיד הילדים שלנו, גם לדואגים לסביבה וגם מוזילים את יוקר המחיה בישראל".

נוימן הוסיף כי "דוראל מאוד מאמינה בישראל, אנחנו מסיימים ממש בשנה הזאת השקעה של 3 מיליארד שקל בקיבוצים השותפים שלנו, ואנחנו בדרך להשקעה נוספת בשנתיים הקרובות ומתכננים עוד אחת עד סוף העשור. אנחנו מייצרים צמיחה שהיא קריטית".

נוימן התייחס גם לתחום המתפתח של אגרו וולטאי, תחום בו ישנו "שיתוף של חקלאות ושטח. בישראל השטח מצומצמם, וביחידת שטח אחת אנחנו מייצרים גם חקלאות וגם אנרגיה, עם סינרגיה ביניהם".

הוא פירט כי "בשיתוף עם הקיבוצים, ביחדית שטח אחת אנחנו כאמור מצלייחים לתרום גם לאנרגיה וגם לביטחון התזונתי. בקיבוץ מעלה גלבוע או בקיבוץ רבדים למשל אפשר לראות את זה מתרחש. נגיד ברבדים, כאשר בשטח אחד ישנו גידול אבוקדו, ומעליו יש פאנל סולארי. הרעיון הוא שהקולטים הסולאריים זזים, ובהינתן חיווי שמגיע מהגידול החקלאי, אנחנו משנים קצת את הזוויות כדי ליצר סינרגיה בין הגידול לחשמל, כך שבסוף שני הצדדים יוצאים נשכרים". 

השפעת הבחירות בארה"ב על תחום האנרגיה המתחדשת

נוימן התייחס גם לפעילות של דוראל בארה"ב וסיפר כי "לפני שבוע חגגנו 5 שנים לייסוד החברה האמריקאית שלנו, שמבחינת חזון ומחשבה התחילה בדיוק כמו שהתחלנו פה בארץ. את התפיסה של שיתוף-הפעולה שלנו עם הקיבוצים הבאנו לארה"ב, אל בעלי החוות והחקלאים. הרבה פעמים מתייחסים אליהם בתור החוואי הקטן שלא מבין כלום, ואפשר לקנות אותו בנזיד עדשים, אבל אנחנו באנו בתפיסה אחרת - אנחנו פרטנרים ועובדים ביחד. יש לנו היום 60 חברות שמתפרשות על שטח של 22 אלף דונם, זה בגודל של כל תל אביב. עד היום גייסנו מעל ל-2.5 מיליארד דולר, ודוראל היום פעילה בלמעלה מ-20 מדינות בארה"ב".

הוא התייחס גם לציפייה לקראת הורדת הריבית, ואמר כי "זאת בשורה של ממש לכל הסקטור שלנו, אנחנו צריכים מימון, ואנחנו עובדים עם מימון, והורדת הריבית באופן כללי תתרום לצמיחה של הענף שלנו". לדבריו, "תמיד מעריכים אותנו לפי היוון של תזרימי מזומנים במבט קדימה, ולכן זאת ברכה, וזה ייתן דחיפה חזקה מאוד לסקטור כולו".

נוימן התייחס גם לבחירות הקרבות בארה"ב ואמר כי "באופן עקרוני, התפיסה הרווחת בארה"ב היא שהדמוקרטים הם הטובים לאנרגיה מתחדשת. לדוגמה, אחרי הדיבייט התחושה הייתה שקמלה האריס הייתה טובה יותר מדונלד טראמפ, ובבוקר למחרת ראינו את המניה של דוראל עולה בשוק, עד כדי כך יש אימפקט".

עוד אמר נוימן כי "מצד אחד, החשש בשוק הסולארי האמריקאי זה שטראמפ ייבחר ואז יבצע שינויים, בין אם מנקמנות או מתפיסת עולם; ושניצחון דמוקרטי ייתן דחיפה חזקה לסקטור. אבל מצד שני, רוב הרפובליקאים מבינים שלמעשה התוכנית לתמיכה באנרגיה סולארית, בין היתר שהדמוקרטים יצרו, הובילה להשקעות עתק במדינות שרובן רפובליקאיות. כלומר, הדמוקרטים דחפו את הסקטור, אבל הרפובליקאים נהנים מזה".

לדבריו, "אני חושב שבשורה התחתונה אנחנו נהיה אדישים. בין אם אלה יהיו הדמוקרטים או הרפובליקאים שייבחרו, אנחנו נמשיך לשגשג".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק דיסקונט, קבוצת דוראל, התנועה הקיבוצית, התעשייה הקיבוצית וקרן קמע

עוד כתבות

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

מניית תרופות ההרזיה זינקה ב-400% בתוך ימים. האם יש לה סיכוי מול ענקיות התחום?

אישור מה־FDA לגלולת ההרזיה של חברת אפיטומי, הפך אותה בן לילה ממניה בשפל לסנסציה בבורסה בתל אביב ● המשקיעים מקווים שהיא תיכנס בסערה לתחום תרופות ההרזיה הלוהט, אבל הדרך להצלחה עוד ארוכה וכרוכה בתחרות קשה מול חברות ענק ובאתגר שיווקי

Theodor by Brown Hotels / צילום: אסף פינצ'וק

ישראל קנדה תרכוש את רשת מלונות בראון בכ-100 מיליון שקל

חברת הנדל"ן חתמה על מזכר הבנות לרכישת פעילות ובתי המלון של רשת בראון ● בנוסף מנוהל מו"מ למיזוג פעילות זו לשלד בורסאי של רוזן וטוכמאייר שיהפוך לחברה-בת בתחום המלונאות ● ראובן אלקס, שותף ומנכ"ל ישראל קנדה מלונות: "האסטרטגיה העתידית שלנו היא להתרחב מעבר לים"

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הסיבה המפתיעה בגללה אפל משכה את התביעה נגד NSO

אפל הגישה לפני כשלוש שנים תביעה בסן פרנסיסקו נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שהפכה לסמל למאבק בתוכנות הפריצה והמעקב לטלפונים סלולריים ● השבוע החליטה ענקית הטכנולוגיה למשוך את התביעה ● למה? בין היתר, כי גורמי ממשל ישראליים החרימו מסמכים מ-NSO וביקשו שהמידע הרגיש לא יגיע לידיים אמריקאיות

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני-דרך ● היקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

איור: גיל ג'יבלי

אחת ולתמיד: מהי שיטת ההשקעה המנצחת, מניות או מדדים?

השקעה באחת הכוכבות של השוק כמו אפל או אנבידיה הפכה משקיעים קטנים למולטי־מיליונרים, אבל הסיכוי של משקיעים פרטיים, ואפילו מנהלי השקעות מנוסים להכות את מדד ה־S&P 500 קטן מאוד ● אז האם כדאי לוותר על החלום לתפוס השקעה מנצחת? ● שאלת השבוע

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה, על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

יותר ממחצית האוכלוסייה מדווחת כי התפקוד בעבודה נפגע בעקבות המלחמה / צילום: Shutterstock

כך השפיעה המלחמה על תפקוד הישראלים בעבודה

יותר ממחצית האוכלוסייה מדווחת כי התפקוד בעבודה נפגע בעקבות אירועי השנה החולפת ● כ־5,000 איש צפויים להשתתף במרוץ השנתי של מועדון "חבר", שייצא ביום שישי הבא (27.9) מהספורטק בת"א ● ארגון בני ברית ועמותת האמנים מציגים את התערוכה של הציירת פני בלאושטיין באולם בני ברית ברחובות ● גוגל פותחת מחזור חדש באקסלרטור ה-AI האירופי שלה, שבו יקחו חלק 15 סטארט-אפים, מהם שלושה ישראלים ● אירועים ומינויים

הפריה חוץ-גופית במעבדה / צילום: Shutterstock, bezikus

התחתן בשנית וביקש להשתמש בעוברים מאשתו המנוחה. מה קבע ביהמ"ש?

אלמן ואשתו השנייה ביקשו להשתמש בעוברים מוקפאים מאשתו המנוחה - 20 שנה לאחר פטירתה ● האם תקנות הפריה חוץ-גופית מפלות גברים, ומדוע בית המשפט לענייני משפחה דחה את הבקשה?

זירת פיצוץ בחנות טלפונים בלבנון / צילום: Reuters, Hassan Hankir

בנורבגיה מופתעים לגלות שהקשר לזימוניות המתפוצצות של חיזבאללה עובר באוסלו

המשטרה הנורבגית חוקרת את מעורבות של חברה בשם "נורטה גלובל" בגל פיצוצי הזימוניות בקרב חברי חיזבאללה השבוע ● הבעלים והמנהל של החברה הוא אזרח נורבגי בשם רינזן הוז, שלפי מסמכיה מתגורר באוסלו ● במדינה הופתעו לגלות על הקשר האפשרי, והפרשה תופסת את הכותרות הראשיות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב

אייל משה, מייסד האב סקיוריטי / צילום: רובי לייבוביץ'

רשות ניירות ערך ורשות המסים ערכו חיפוש במשרדי האב סקיוריטי

החיפוש נערך במסגרת חקירת נושאי משרה בהאב סקיוריטי בחשד להפרות הנוגעות לחוקי ניירות ערך, מיסוי ופלילים ● בעבר דיווחה החברה על חשד שהמנכ"ל לשעבר, המייסד אייל משה, מעל בכספי החברה והשתמש בהם לשימושו האישי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב ואמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילומים: AP, יונתן בלום, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל?

הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי להפחית את הריבית בצורה דרסטית בשנה הקרובה, אך בישראל המצב שונה לגמרי ● עפ"י הערכות כלכלנים, בעוד פחות משנה הריבית בישראל תהיה גבוהה בכ־1% מזו של הבנק האמריקאי ● איך מושפע השקל, ומה פוגע בתמריץ של המשקיעים הזרים?

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

לופטהנזה מאריכה את ביטול הטיסות עד לאמצע שבוע הבא

לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

מכוניות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

היערכות הנמלים למלחמה כוללת: רציפים לנמל המפרץ ועיקוף מוזר ליבואני הרכב

חברת נמלי ישראל ממליצה לשרי התחבורה והאוצר על שורת צעדים לנוכח התרחבות הלחימה, ובהם הענקת רציפים לנמל המפרץ ● בנוסף, הומלץ לקדם צו יבוא לנמל אילת באופן שיחייב פריקת רכבים בו, למרות שאוניות יצטרכו להגיע לים התיכון ולעבור במפרץ סואץ פעמיים

מתוך קמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

כמעט שנה למלחמה: שתי הפרסומות הזכורות ביותר עוסקות בתמיכה בנפגעיה

הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי־טפחות, שקורא לתמוך בבעלי עסקים קטנים, ואחריה בנק דיסקונט עם קרן התמיכה בילדים - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר עלתה כבר לפני חצי שנה, ושייכת לביטוח 9

ארוחת בוקר בארץ קדם / צילום: גליה בן חיים

בייגל ירושלמי וגבינות מהמשק: ארוחת בוקר מפנקת במקום לא צפוי

יקב משפחתי שמגיש קברנה בחצר הבית, פסל נודע שמושך מבקרים מהעולם, מסלול בין פריחת חצבים וגן אירועים שהוא גם מסעדה ● יום בעגור וגבעת ישעיהו ● חגית אברון תופרת יום

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

אחרי המטח למטולה: דיווחים על עשרות תקיפות בלבנון

7 נפילות במטולה: בתים ניזוקו, דיווח על פגיעה ישירה בתחנת מד"א • רס"ן במיל' נאיל פוארסה וסמל תומר קרן נפלו בלחימה בצפון • גלנט: רצף הפעולות שלנו יימשך • מפקד משמרות המהפכה: תגובת "הציר" לישראל תהיה קשה • נסראללה בנאום: "ישראל חצתה את כל הקווים האדומים והתנהלה באופן לא מוסרי. האם זו הכרזת מלחמה?" • כוחות צה"ל פעלו בג'נין וניהלו חילופי אש עם מחבלים • במקביל לנאום נסראללה: צה"ל תקף בשמי ביירות ● עדכונים בולטים