גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ"י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף
ינקי קוינט, מנכ''ל רמ"י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ינקי קוינט, התייחס היום (ד') למכרז הקרקעות בקיבוץ האון בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט. הקיבוץ נמצא בהליכי פירוק והפיכה ליישוב קהילתי לאחר שנכנס לחדלות פירעון, והביקורת על רמ"י טוענות כי הקרקעות ששווקו לבניית 248 מגרשים מקרקעות האון יירכשו על-ידי עשירים בלבד, וכי לא ניתנה העדפה מספקת לחיילים משוחררים וחיילי מילואים. ראש מערכת גלובס, בר לביא, השתתף בשיחה עם קוינט.

כנס התנופה הקיבוצית | מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ליאור שמחה: "קוראים לתושבי תל אביב להתיישב בקיבוצים" 
כנס התנופה הקיבוצית | מנכ"ל דוראל, יקי נוימן: "מאמינים בישראל, בדרך להשקעה נוספת בקיבוצים בקרוב"
כנס התנופה הקיבוצית | מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"
כנס התנופה הקיבוצית | מו"ל גלובס, אלונה בר און: "אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק ממנה" 

כועסים עליך בנוגע למכרז רמ"י בקיבוץ האון. נטען שביום בהיר אחד הוצאת את שיווק הקרקעות ושינית את הכללים.
קוינט: "לא היה כתוב בתיאור התפקיד שלי שאני צריך להיות נחמד, אז אני פחות מייחס לזה חשיבות. אנחנו עובדים בצורה מקצועית ועניינית. יש מקרים מקבילים לקיבוץ האון, כמו קיבוץ משמר דוד שהתפרק בעבר. קיבוץ האון נכנס לחדלות פירעון, והמדינה הגיעה להסדר עם חבריו. המדינה מימנה להם פנסיה, את פיתוח תשתיות והעברת הקרקע החקלאית לאגודת משקי הירדן. כך נקבע בהסדר שהמגרשים של קיבוץ האון ישווקו. אנחנו מכבדים הסכמים. אנחנו גם עושים הסדרים בדומה להאון כדי ליצר עתודה של קרקעות, עם גופים ציבוריים אחרים: ממשרד הביטחון, דרך אוניברסיטאות וגם גורמים פרטיים כמו קיבוצים או אגודות אחרות.

"המשאב של קרקע על הכנרת (קיבוץ האון סמוך לאגם) - אם הייתי צריך לתכנן אותו, הייתי מתכנן אותו כחוף ציבורי. כיום בכנרת אני צריך לחכות חצי שעה כדי להגיע אל החוף. מאחר שנקבע שיש שם יישוב, אנחנו בעד כל פתרון שוויוני.

"המכרז יצא תוך מתן עדיפות לחיילי מילואים, עוד לפני ה-7 באוקטובר. נתנו הנחות וקדימות במכרזים, ו-63% מהמגרשים יוצאים לחיילי מילואים ונכי צה"ל, וזה מספר חסר תקדים. אין שם טייקונים, אוליגרכים ולא שייחים סעודים וגם לא הילדים שלהם. הגיעו משפחות מכל הארץ, וההצעות (על מחירי הקרקע) שם היו מאוד סבירות". 

"רואים ירידה במחירי הקרקעות" 

הביקורת עליכם היא שאתם מסתכלים על האקסלים ובעיקר רוצים להפוך את הקרקעות לבנייה למגורים.
קוינט: "ההערכות כאן בקהל מקודם הן שמחירי הדיור יעלו משמעותית. התפקיד שלנו הוא לספק קרקעות לכל הצרכים במשק. כמובן גם לספק קרקעות לבנייה למגורים - בראש ובראשונה. לא קל לעשות את זה. אנחנו צריכים לקחת שטחים חקלאיים, בטח עם הקיבוצים שהם שחקנים ראשונים בקרקע החקלאית. יש רוח חדשה בתנועה הקיבוצית, ומוכנים שם לחשוב על הסדרים חדשים לגבי מרכז הארץ".

ועדיין מחירי הדיור רק עולים.
"אנחנו רואים ירידה במחירי הקרקעות שאנחנו משווקים. ב-4 שנים האחרונות שיווקנו קרקעות למאות אלפי יחידות דיור, ואנחנו רואים ירידה של 20% במחירי הקרקע. עם זאת, תהליכי הבנייה מתארכים, ויחד עם הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון, ומחירי התשומות הגבוהים, מחירי הדיור עולים. הקבלנים גם מוכרים כיום בשיטת 10/90 (תשלום 10% בחתימת החוזה והיתרה בעת קבלת הדירה). יש לכך עלויות מימון גדולות שהקבלנים נוטלים על עצמם. זו הטבה של 8% ואולי יותר ממחיר הדירה".

איך בולמים את המגמה של עליית מחירי הדיור?
"צריך להמשיך להגדיל את ההיצע, לרבות להרחיב את תוכנית 'מחיר מטרה'. צריך לתת הנחה גדולה יותר בפריפריה, כדי לייצר לה עדיפות. יש לנו קושי עם זה מול משרד האוצר. נכון שמחירי הדיור יהיו הרבה יותר נמוכים בפריפריה. חשבנו לסבסד שיווק קרקעות בפריפריה יחד עם קרקעות במרכז, קראנו לזה דימונה/שרונה. צריך לתת מחירים נמוכים יותר בפריפריה ולייצר להם אטרקטיביות". 

"לא יהיה מנוס מהנפקת התעשייה האווירית בקרוב" 

עוד אמר קוינט כי בשל האילוצים התקציביים וגם מתוך הרצון לייעל את פעילותה של התעשייה האווירית, לא יהיה מנוס, והנפקתה תצא לדרך בקרוב. 

קוינט אמר כי הצורך בהנפקת התעשייה האווירית, שאותה קיווה שיצליח להשלים בעת כהונתו ברשות החברות הממשלתיות, הוא משמעותי, והוא ילך ויגבר. המדינה עשויה להערכתו לקבל ממכירת מניות התעשייה האווירית סכום של 10 עד 15 מיליארד שקל, כאשר ההנפקה להערכתו תקרה בקדנציה של המחליף שנבחר לעמוד בראש רשות החברות הממשלתיות, רועי כחלון. הכסף שיגויס בהנפקה יכול לשמש לרכש ביטחוני חשוב, אומר קוינט.

"רציתי לקדם את הנפקת התעשייה האווירית (תע"א)", אמר קוינט, "משום שכשמסתכלים על הצורך בתעשיות הביטחוניות, הוא רק ילך ויגבר. תע"א צריכה להסתכל על ייצור המל"טים בצורה מיטבית. המודלים (של חברות ביטחוניות ציבוריות) מתאפשרים בעולם למרות השיקולים הביטחוניים, תוך שהם שומרים על הדגשים הנדרשים.

"אם אנחנו רוצים שתע"א תתנהל כך, ושהמהנדסים יגיעו לשם, צריך לתת להם מניות ואופציות. ככה לכל מנהל תהיה יכולת לקבל רפרנס של מחיר המניה ולהשוות אותה למחיר מניה של תעשיות דומות בעולם ובארץ".

עם זאת, הנפקת תע"א נדונה כבר מספר עשורים. קוינט אמר כי "יש לי התכתבות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו עוד כשכיהן כשר האוצר בתחילת שנות האלפיים, אז ביקש לקדם את ההנפקה שלה".

עם זאת, הוא הוסיף כי "אנחנו קרובים לזה, בשל הצורך הכלכלי ואתגרי מדינת ישראל, בפן הכלכלי ובטח לגבי תקציב הביטחון. לא יהיה מנוס מלעשות את התהליך הזה בתקופה הקרובה".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק דיסקונט, קבוצת דוראל, התנועה הקיבוצית, התעשייה הקיבוצית וקרן קמע

עוד כתבות

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

כל העיניים נשואות להחלטה בכמה תרד הריבית, אבל זה לא בהכרח האירוע הכי חשוב שיקרה היום

הריבית בארה"ב לא ירדה כבר חמש שנים כמעט, ובשנה האחרונה היא נמצאת ברמה הגבוהה ביותר ב-23 שנה ● בשוק מנסים כעת להעריך מה יהיה שיעור ההפחתה של יו"ר הפדרל ריזרב היום, וממתינים בציפייה לנאומו של ג'רום פאוול, שיספק רמזים על מדיניות הבנק בהמשך

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בירידות; השבוע ירד מדד ת"א 35 ב-3%, הבנקים ב-3.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ● השקל נחלש ב-0.5% ל-3.77 שקלים לדולר ● אפיטומי מדיקל ירדה ב-23% ● בארה"ב כלכלנים צופים תנודתיות גבוהה בשווקים לאחר הורדת ריבית הפד ● בסין נמשכת ההאטה הכלכלית, והתחזית השנתית צומצמה ● הריבית בבריטניה נותרה לא שינוי

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"?

איור: גיל ג'יבלי

אחת ולתמיד: מהי שיטת ההשקעה המנצחת, מניות או מדדים?

השקעה באחת הכוכבות של השוק כמו אפל או אנבידיה הפכה משקיעים קטנים למולטי־מיליונרים, אבל הסיכוי של משקיעים פרטיים, ואפילו מנהלי השקעות מנוסים להכות את מדד ה־S&P 500 קטן מאוד ● אז האם כדאי לוותר על החלום לתפוס השקעה מנצחת? ● שאלת השבוע

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

אינטל אישרה שלא תמכור את השליטה, ומניית מובילאיי מזנקת במסחר

מניית מובילאיי מטפסת לאחר שאינטל הבהירה סופית כי אין בכוונתה למכור את השליטה בה ● הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מתחילת החודש כ-15% משוויה

מערכת הלייזר OW5-A50 / צילום: CHINA DEFENCE

לסין יש מערכת יירוט חדשה בלייזר, והיא רוצה למכור אותה במזרח התיכון

רוסיה משקיעה סכומים חסרי־תקדים של עשרות מיליארדי דולרים במלחמה נגד אוקראינה ● ארמניה במסע רכש של טילים ורכיבים למטוסים מהודו ● סין רוצה למכור את מערכת נשק הלייזר שלה ברחבי העולם ● וגם: הצוללת הנורבגית הבלתי־מאוישת שהשלימה בחינה פורצת דרך ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

לופטהנזה מאריכה את ביטול הטיסות עד לאמצע שבוע הבא

לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות חדות בוול סטריט; אנבידיה מזנקת ב-5%, מובילאיי ב-16%

נאסד"ק עולה ב-2.7% ● אינטל הודיעה שלא תמכור את מניותיה במובילאיי ● יממה לפני שטראמפ יכול למכור את מניותיו בטראמפ מדיה, המניה בשפל ● מטבעות ומניות הקריפטו מזנקות ● מספר דורשי האבטלה בארה"ב בשפל של 4 חודשים, מכירות הבתים בארה"ב ירדו לשפל של כשנה

הפריה חוץ-גופית במעבדה / צילום: Shutterstock, bezikus

התחתן בשנית וביקש להשתמש בעוברים מאשתו המנוחה. מה קבע ביהמ"ש?

אלמן ואשתו השנייה ביקשו להשתמש בעוברים מוקפאים מאשתו המנוחה - 20 שנה לאחר פטירתה ● האם תקנות הפריה חוץ-גופית מפלות גברים, ומדוע בית המשפט לענייני משפחה דחה את הבקשה?

מתקפת הביפרים: בעיתונות הבריטית מדווחים על "סצינות שלקוחות מסרט אימה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חשש שארה"ב תגביל יצוא נשק לישראל, הפיצוצים בלבנון בכותרות הראשיות בבריטניה והחלטת האו"ם שמסמלת את ירידת כוחה של ארה"ב  ● כותרות העיתונים בעולם 

נתב''ג, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות

החברות הבינלאומיות ממשיכות להתנדנד, וחוסר היציבות הפך לנורמה בענף התעופה הישראלי ● את הוואקום ממלאות השחקניות המקומיות, ובראשן אל על, שנותרו כאלטרנטיבה מרכזית עבור לקוחות שדורשים ודאות ● התוצאה: הישראלים משלמים ביוקר על ההיצע הנמוך

Theodor by Brown Hotels / צילום: אסף פינצ'וק

ישראל קנדה תרכוש את רשת מלונות בראון בכ-100 מיליון שקל

חברת הנדל"ן חתמה על מזכר הבנות לרכישת פעילות ובתי המלון של רשת בראון ● בנוסף מנוהל מו"מ למיזוג פעילות זו לשלד בורסאי של רוזן וטוכמאייר שיהפוך לחברה-בת בתחום המלונאות ● ראובן אלקס, שותף ומנכ"ל ישראל קנדה מלונות: "האסטרטגיה העתידית שלנו היא להתרחב מעבר לים"

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

משבר הדיור מעמיק: התחלות הבנייה ברבעון השני צנחו לשפל של ארבע שנים

ברבעון השני החלה בנייתן של כ־12,900 דירות בלבד • נתוני הלמ"ס מציגים ירידה של כ־24% בהיקפי גמר הבנייה • מספר הדירות בבנייה פעילה נותר גם הוא גבוה, על אף שירד ביחס לפרסום הקודם

הרגשת התקיעות. ''אנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, ניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו'' / אילוסטרציה: Shutterstock

תקועים? החוקר שיעזור לכם לצאת מזה

ד"ר אדם אלטר כמעט הפך לשמאי, ואז לעורך דין. אבל התקיעות שהרגיש בקריירה שלו הובילה אותו לבסוף להתמקד בפסיכולוגיה ובמיוחד במחקר של קבלת החלטות ● בספר שפרסם לאחרונה הוא מונה 100 דרכים לצאת מהתקיעות ● לפעמים צריך בכלל להסתכל אחורה ולא קדימה, הוא אומר בראיון לגלובס

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

האם הממשלה הייתה צריכה לאשר את הצעת התקציב כבר לפני חודש?

ח"כ עודד פורר טוען כי הממשלה לא עומדת בלו"ז להעברת התקציב, והשעון אכן לא לטובתה ● המשרוקית של גלובס

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר, לאחר שתחקיר ה"ניו יורק טיימס" פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה, ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

איך תשפיע הורדת הריבית בארה''ב על שוקי המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

"סיכון על": איך תשפיע הורדת הריבית בארה"ב על שוקי המניות

המשקיעים בוול סטריט מעכלים את הפחתת הריבית החדה, והחוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות חדות ● בהפניקס בית השקעות מעריכים כי הנהנות העיקריות מהפחתת הריבית יהיו חברות קטנות (Small-cap) ומניות הערך ● במקביל, ביוליוס בר מזהירים כי התנודתיות בשווקים צפויה להישאר גבוהה

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה