גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קיבוץ זו אגודה שיתופית עם סל חובות - לא מועדון נדל"ן"

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על ההיבטים הרגולטוריים והתכנוניים המשפיעים על הקיבוצים ועל הקהילות הנוצרות בהם ● ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "שני מעמדות ביישוב זו קטסטרופה"

גדי ירקוני, שלומית שיחור, אסנת קמחי, אסף אלדר ועו''ד מיכה דרורי / צילום: שלומי יוסף
גדי ירקוני, שלומית שיחור, אסנת קמחי, אסף אלדר ועו''ד מיכה דרורי / צילום: שלומי יוסף

"במשך עשור, לא היה כשל אחד בהלוואות דיור לקיבוצים" - כך סיפר אסף אלדר, סמנכ"ל וראש החטיבה הבנקאית בבנק דיסקונט, במסגרת פאנל נדל"ן שהנחה סגן עורכת גלובס, דרור מרמור, בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט. באותו מושב השתתפו גם גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול; שלומית שיחור רייכמן, ראשת המועצה עמק יזרעאל; אסנת קמחי, ראש המרחב הכפרי במשרד השיכון; ועו"ד מיכה דרורי, מנהל המחלקה המשפטית של התנועה הקיבוצית.

כנס התנופה הקיבוצית | "לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים
כנס התנופה הקיבוצית | מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ליאור שמחה: "קוראים לתושבי תל אביב להתיישב בקיבוצים"
כנס התנופה הקיבוצית | מנכ"ל דוראל, יקי נוימן: "מאמינים בישראל, בדרך להשקעה נוספת בקיבוצים בקרוב"

ירקוני סיפר כי המצב ביישובים במועצה שלו "לא טוב", את התנהלות מנהלת תקומה הגדיר בתור "קטסטרופה", וציין כי בתנועה הקיבוצית רואים בהם בועה סגורה. "התוצאה של מה שקרה במלחמה יותר חזקה וכואבת ממה שרואים וחושבים, קהילתית, נפשית. אני מלך בלבנות, אבל לטפל באנשים זה הכי קשה. בנובמבר, היינו בטוחים שב־1 ביולי כל היישובים חוזרים לאשכול, ככה גם המדינה הייתה אמורה להכין. עד יולי בקושי הזיזו אבן. הצבא לא גמר את העבודה, אבל גם האנשים לא היו בנויים לחזור - גם היום. חזרה של יישוב צמוד־גדר מאוד הדרגתית וקשה. חשבתי שתוך שנה, נעבור מהבראה קהילתית לצמיחה, אבל זה ייקח יותר זמן".

בעיה המשותפת לאשכול ולמועצות אזוריות נוספות היא התמעטות הילדים. שיחור רייכמן מעמק יזרעאל סיפרה כי במועצה השנייה בגודלה בארץ מבחינת תושבים, כ־45 אלף תושבים, יש התדרדרות במספר הילדים שנולדים. "צפויים 300 עד תום השנה, ברמת דוד בשנה הבאה יש שלושה ילדים שהולכים לתינוקיה, נולדו 55 ילדים וילדות ב־2024. אחת אחת הסיבות העיקריות היא שמדינת ישראל רואה בנו נדל"ן. יש חסמים, ועדות קבלה, החלטה 86 של רמ"י. אני בעד ועדות קבלה, אין אפליה. מי שלא מתקבל, אלו אנשים שלא מתאימים לאופי הקהילתי".

כיום יש סוגיה שעומדת על הפרק בקיבוצים והיא תיקון 5 לתמ"א 35, שמשמעותו: ככל שמתקרבים למרכז הארץ, המגרשים קטנים. "ככל שמגיעים לגבולות, המגרשים יישארו חצי דונם", הסביר קמחי ממשרד השיכון. "בתמ"א 35 קבעו 328 קיבולת, אז זה נגמר. יהיו שלושה דגמים: גודל ממוצע, ויש אפשרות לעבור מדגם לדגם בהינתן תנאים. הפער בין גדי לבין שלומית הוא שבעוטף לא גובים ערך קרקע, אצל שלומית חצי דונם עולה מאות אלפי שקלים או מיליונים. באה משפחה מבוססת, עוברת ליישוב, וכך נחלשת העיר הסמוכה שממנה עבר התושב".

אלדר שפך אור על פערים רגולטוריים־משפטיים בין מימון לקיבוצים לבין מימון לערים. "בבנק דיסקונט אנחנו עובדים עם 263 קיבוצים, כמעט כולם. אנחנו נדרשים לבנקאות סופר מקצועית כשעוסקים במימון קיבוצים. קורא להלוואות לדיור 'משכנתה', אבל אנחנו מממנים את הדיור בקיבוצים ללא בטוחות, או בטוחות מורכבות שלא דומות למגזר העירוני. עשור אחורה, לא היה כשל אחד בהלוואות דיור בקיבוצים, וזה מעיד על האוכלוסייה ועל המקצוענות בחיתום ובהבנה של הרגולציה".

"בקיבוצים הייתה תנופה מחודשת, מה שעיכב זה ביורוקרטיה ומחירים"

פלונטר בין התנועה הקיבוצית לבין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) טמון כיום בעימות בין רמ"י לבין המועצה האזורית עמק הירדן, בנוגע לשיווק ומכירת המגרשים בקיבוץ האון על שפת הכנרת. מכרז שפרסמה רמ"י לקרקעות קיבוץ האון פורסם תחילה כמכרז רגיל של 248 בתים צמודי קרקע, כלומר בשיטת "כל המרבה במחיר". אך בשל הקשיים בדרך בין הצדדים, המכרז שונה כמה פעמים - עד שהתפצל לארבעה מכרזים שונים.

"הזנב מקשקש בכלב", ביקר עו"ד דרורי. "בקיבוצים הייתה תנופה מחודשת, ומה שעיכב זה ביורוקרטיה ומחירים. המאבק כיום הוא יותר בתנאים הפנימיים, בתכנון, רמ"י והמחירים, לעומת רצון האנשים, שאני מקווה שיחזור. הייתה תנופה של גידול. שיוך שהתחיל בהצלחה כי שינה נורמות ואפשר עוגן חדש. רמ"י עושה שמאות למגרשים של 2 מיליון שקל, ומה שפחות מ־400-500 אלף לא זכאי להנחה. קיבוץ זו אגודה שיתופית עם סל חובות. זה לא מועדון נדל"ן, אלא אורח חיים טוטאלי, כולל תעסוקה וקהילה".

קמחי אמרה כי בעיניה, השאלה היא כיצד בונים קהילה או יישובים עשירים. "אין חולק על זה שיש ביקושים לגור בקיבוץ האון. יש שם משפחות ותיקות, שצריכות לקלוט אנשים. קיבוץ האון נמצאת ביישובי עדיפות. המועצה ואנחנו אומרים להקים קהילות, ולא יישובים לעשירים. ביישוב סמוך, מועצה מקומית כנרת, שיווק נעשה במכרזים של רמ"י. אנשים עשירים קנו בתים ובאים בסופ"ש, זה מה שיקרה. אנשים יעשו Airbnb, והמדינה תכניס כסף. אם רוצים להקים קהילה צריך לוותר קצת על הכסף".

ראש מועצת אשכול התייחס לנושא ואמר: "איפה אני ואיפה האון". לדבריו, "אצלנו בעוטף עזה, באשכול, אין כמעט דבר שהמינהל עוצר אותנו מלעשות. לא הוא החסם, להיפך: הוא זה שיחד איתנו בתשע השנים האחרונות דאג לפתרון של חקלאות והתיישבות יחד, הבין זאת. תוכנית הקרקעות שהכפילה את הנחלות ביישובים, זו הצלחה של האזור. המלחמה עצרה את זה. חותמים בשבוע הזה על חמישה הסדרים ראשונים, קיבוצים של קרקע מיטבית, מקרקע זמנית למיטבית, לא יהיה יותר זמנית. אצלנו זה קרה לפני המלחמה, בדרום הכל מגיע מאוחר מהצפון. ראינו שההרחבות זו התקלה הכי גדולה. היה לי קיבוץ אחד עם הרחבה שהצליח להכניס כמעט את כולם. שני מעמדות ביישוב זו קטסטרופה".

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל ציינה כי ההבדל המהותי בין יישובים קהילתיים לבין קיבוצים הוא הסולידריות הכלכלית. "צורת חיים של יישובים קהילתיים וקיבוצים היא הנעלה ביותר, ולשם צריך לשאוף. החיבור בין ביטחון להתיישבות הוא קריטית. הייתה טעות של מדינת ישראל שפספסה זאת. יש מעט רגולטוריות שפועלות כמו אסנת, שדואגת למרחב הכפרי, ועושה מלחמות עולם עבור הקיבוצים והפריפריה. המדינה מפספסת את החיבור, וחובה כראשי מועצות, כתנועה קיבוצית, לדאוג לקשר חזק יותר".

ירקוני סיכם: "אנחנו מתווכחים על כסף ובתים, המדינה מזניחה 101 חטופים בעזה, וזה עוד 101 משפחות שאני רואה אותן. מי שרואה את המשפחות - רואה מה עובר עליהן, וקורא לראש הממשלה להתעשת. אי אפשר לשכנע אותי, כתושב נירים, שהישארות בציר פילדלפי יותר חשובה מלהחזיר אותם הביתה. את זה מדינת ישראל צריכה ליישם, אני מתבייש שמדברים על שר ביטחון כזה או אחר".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק דיסקונט, קבוצת דוראל, התנועה הקיבוצית, התעשייה הקיבוצית וקרן קמע

עוד כתבות

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

האם מלחמה רחבה בצפון תעלה לישראל בסחרור כלכלי?

מלחמה כוללת מול חיזבאללה תביא לטלטלה בכלכלה הישראלית, והיקפה תלוי במשך ובעוצמת הלחימה ● השקל צפוי לאבד גובה עד לרמה שתדרוש התערבות של בנק ישראל, אך כלכלנים מעריכים כי הכלכלה הישראלית ערוכה לעמוד באתגר חרף המחירים הכבדים ● ואיך נראה תרחיש האימים?

מתקפת הביפרים: בעיתונות הבריטית מדווחים על "סצינות שלקוחות מסרט אימה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חשש שארה"ב תגביל יצוא נשק לישראל, הפיצוצים בלבנון בכותרות הראשיות בבריטניה והחלטת האו"ם שמסמלת את ירידת כוחה של ארה"ב  ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים עלה בכ-1.4%, השקל נחלש מעט

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ● אי.בי.אי: בעקבות עליית המדד, האם בנק ישראל ייאלץ לבצע העלאת ריבית? ● בהראל צופים כי "הפד יפחית את הריבית ב-0.25% בלבד, והשווקים המאוכזבים יתמקדו בתחזיות המעודכנות"

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

פרשת בני שטיינמץ בשוויץ: מבקש לפסול את העד המרכזי בתביעה

שטיינמץ הורשע בשוויץ בפרשיית שוחד עובדי ציבור זרים בגינאה ונדון לשנה וחצי מאסר, לאחר שעונשו הופחת מחמש שנים ● בעת שהוא ממתין להכרעה בערעור לבית המשפט הפדרלי בז'נבה - הוא טוען כי גילה שעד המדינה הישראלי, ששימש כעד מפתח במשפט, קיבל טובת הנאה מהרשויות בשוויץ - בניגוד לחוק שם. לכן, הוא מבקש לפסול את עדותו

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

הפריה חוץ-גופית במעבדה / צילום: Shutterstock, bezikus

התחתן בשנית וביקש להשתמש בעוברים מאשתו המנוחה. מה קבע ביהמ"ש?

אלמן ואשתו השנייה ביקשו להשתמש בעוברים מוקפאים מאשתו המנוחה - 20 שנה לאחר פטירתה ● האם תקנות הפריה חוץ-גופית מפלות גברים, ומדוע בית המשפט לענייני משפחה דחה את הבקשה?

מכשירי אייפון 16 בהשקת אפל / צילום: Associated Press, Juliana Yamada

כמה יעלה אייפון 16 החדש, ומתי הוא יגיע לישראל?

אפל השיקה השבוע את דגמי האייפון החדשים, הכוללים כפתור מצלמה חדש, מסך גדול יותר למוצרי הפרו ועוד ● החברה הראשונה בישראל שמפרסמת את המחירים שלה השנה היא פלאפון, ובדומה לשמועות – המחירים דומים לשנה שעברה

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר, לאחר שתחקיר ה"ניו יורק טיימס" פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה, ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

ארוחת בוקר בארץ קדם / צילום: גליה בן חיים

בייגל ירושלמי וגבינות מהמשק: ארוחת בוקר מפנקת במקום לא צפוי

יקב משפחתי שמגיש קברנה בחצר הבית, פסל נודע שמושך מבקרים מהעולם, מסלול בין פריחת חצבים וגן אירועים שהוא גם מסעדה ● יום בעגור וגבעת ישעיהו ● חגית אברון תופרת יום

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס – Walid Berrazeg, Ann Wang Johnson Lai, ussein Malla, Bassam Masri, AP

חומרי הנפץ, המעורבות הטייוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון

עשרות גרם חומרי נפץ בכל ביפר, גישה לשרשרת האספקה, מעורבות טייוואנית וחסימת ערוץ התקשורת הבטוח של חיזבאללה ● מאחורי המתקפה המסתורית שהרעידה את אדמת לבנון

רס''ן (מיל') נאיל פוארסה וסמל תומר קרן ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו היום בלחימה בגבול הצפון

רס"ן במיל' נאיל פוארסה וסמל תומר קרן נפלו בלחימה בצפון • גלנט: רצף הפעולות שלנו יימשך • מפקד משמרות המהפכה: תגובת "הציר" לישראל תהיה קשה • נסראללה בנאום: "ישראל חצתה את כל הקווים האדומים והתנהלה באופן לא מוסרי. האם זו הכרזת מלחמה?" • כוחות צה"ל פעלו בג'נין וניהלו חילופי אש עם מחבלים • במקביל לנאום נסראללה: צה"ל תקף בשמי ביירות ● עדכונים בולטים

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הסיבה המפתיעה בגללה אפל משכה את התביעה נגד NSO

אפל הגישה לפני כשלוש שנים תביעה בסן פרנסיסקו נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שהפכה לסמל למאבק בתוכנות הפריצה והמעקב לטלפונים סלולריים ● השבוע החליטה ענקית הטכנולוגיה למשוך את התביעה ● למה? בין היתר, כי גורמי ממשל ישראליים החרימו מסמכים מ-NSO וביקשו שהמידע הרגיש לא יגיע לידיים אמריקאיות

מכוניות פרטיות בבסיס צה''ל / צילום: דובר צה''ל

משרד הביטחון יוצא במכרז לאלפי מכוניות: לראשונה יכלול דרישות אבטחת מידע

המכרז של משרד הביטחון צפוי לכלול כ-9,500 כלי רכב, והיבואנים שירצו למכור רכבים לצבא יצטרכו לאבטח מידע ● קיה פיקנטו חוזרת לישראל בגרסה מחודשת ● ועוד חדשות מענף הרכב

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

מומחים מנתחים: מה יקרה למלונות שנטשה רשת סלינה ביום שאחרי הקריסה

החזון של סלינה לרשת אירוח עולמית שפונה לקהל הצעיר התרסק יחד איתה, והגורל של אתריה בישראל נותר לא ידוע ● מומחים מעריכים שחלק מהנכסים יהפכו לאכסניות לואו־קוסט לתיירות פנים, ושלמודל התפעולי של חכירה מיזמי נדל"ן אין עוד עתיד

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

לופטהנזה מאריכה את ביטול הטיסות עד לאמצע שבוע הבא

לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

מניית תרופות ההרזיה זינקה ב-400% בתוך ימים. האם יש לה סיכוי מול ענקיות התחום?

אישור מה־FDA לגלולת ההרזיה של חברת אפיטומי, הפך אותה בן לילה ממניה בשפל לסנסציה בבורסה בתל אביב ● המשקיעים מקווים שהיא תיכנס בסערה לתחום תרופות ההרזיה הלוהט, אבל הדרך להצלחה עוד ארוכה וכרוכה בתחרות קשה מול חברות ענק ובאתגר שיווקי

עוד מכה על נוטלי המשכנאות / איור: גיל ג'יבלי

לא רק הריבית הגבוהה: המכות שנוחתות על נוטלי המשכנתאות בזו אחר זו

הריבית בישראל, בניגוד לעולם, אינה צפויה לרדת בקרוב ● כשמוסיפים לכך את האינפלציה שמרימה ראש ואת פרמיית הסיכון באג"ח הממשלתיות, מקבלים נוסחה שמייקרת את ההחזר החודשי במאות שקלים ● החדשות הרעות: זה לא צפוי להשתפר בקרוב

מערכת הלייזר OW5-A50 / צילום: CHINA DEFENCE

לסין יש מערכת יירוט חדשה בלייזר, והיא רוצה למכור אותה במזרח התיכון

רוסיה משקיעה סכומים חסרי־תקדים של עשרות מיליארדי דולרים במלחמה נגד אוקראינה ● ארמניה במסע רכש של טילים ורכיבים למטוסים מהודו ● סין רוצה למכור את מערכת נשק הלייזר שלה ברחבי העולם ● וגם: הצוללת הנורבגית הבלתי־מאוישת שהשלימה בחינה פורצת דרך ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: רפי קוץ, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המינוי, ועונשו: הלקח שאפשר ללמוד מההסתבכות של משה כחלון

הבעיה בפרשה של יונט התחילה כבר במינוי של כחלון ● הלהט"בים מרגישים מופקרים על ידי המשטרה ● וארגנטינה יכולה ללמד את ישראל על יעד הגירעון ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק