גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"?

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner
משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

טבען של מלחמות שהן מתארכות, מסתבכות, מגיעות למקומות לא מתוכננים ומצריכות לא רק שינויי כיוון אלא גם שינויי הנהגה. אבל זה לעולם לא קורה מסיבות טובות. נבחרת מנצחת אינה מוחלפת.

סינוואר מתכונן ל"מלחמת התשה", והאם נתניהו נופל בפח של איראן
"טרוריסטים בפאניקה": כך מסקרים בעולם את הפיצוצים בלבנון

בעימות הטלויזיה בין קמלה הריס לדונלד טראמפ, הריס ציטטה את בעלי הכהונות הבכירות ביותר במערכת הביטחון הלאומי של נשיאות טראמפ: ראש סגל הבית הלבן לשעבר (גנרל, שדרגתו גבוהה מרב-אלוף), שר הגנה לשעבר ויועץ לשעבר לביטחון לאומי.

כל השלושה הכריזו בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים, כי טראמפ אינו ראוי להיות נשיא. טראמפ לא אהב את הציטוט. כן, הוא פיטר אותם. "לא באופן נעים במיוחד. הם עשו דברים רעים, או מילאו תפקיד רע. אני פיטרתי אותם".

כמובן, עצם המלים "אתה מפוטר" (you’re fired), היו סימן ההיכר המפורסם והמכניס ביותר שלו בהיותו המארח בתוכנית הטלוויזיה 'המתמחה' (The Apprentice). טראמפ אהב גנרלים, אבל גם בז להם. הוא אמר למשל שהוא מיטיב לדעת יותר מן הגנרלים שלו איך לטפל בדאעש. הגנרלים חרקו שיניים בזוכרם שטראמפ השתמט פעם אחר פעם מגיוס למלחמת וייטנאם.

הוא לגלג על ג'ו ביידן שהוא מעולם לא פיטר איש. אפשר רק לנחש מה יעץ טראמפ לבני הזוג נתניהו, במועדון הגולף שלו בפלורידה בחודש יולי.

לקבל את הצבא בהשאלה

ההיסטוריה האמריקאית אינה משופעת בפיטורי מפקדים עליונים בזמן מלחמה. הפיטורים המפורסמים ביותר של מפקד בכיר מאוד באו ב-1862, בתחילת השנה השנייה של מלחמת האזרחים, כאשר הנשיא לינקולן הגיע למסקנה (וההיסטוריונים הסכימו איתו), שאין לצבאות הצפון שום סיכוי כל זמן שבראשם עומד גנרל ג'ון מקללן, קצין צעיר והססן, שהאמין תמיד כי כוחותיו עדיין אינם מוכנים.

"אם אין לך מה לעשות בצבא", אמר לו לינקולן על פי הסיפור, "האם אוכל לקבל אותו בהשאלה?". לינקולן פיטר את הגנרל מקץ שנה אחת של פיקוד. רק היורש של יורשו הצליח להוביל את הצפון לניצחון, שלוש שנים אחר כך. אגב, מקללן היה יריבו של לינקולן בבחירות לנשיאות ב-1864, והובס. יורש-יורשו של מקללן, גנרל גרנט, נבחר לנשיא ב-1868.

חילופי המשמרות המפורסמים ביותר של שתי המלחמות המפורסמות ביותר היו אלה של ממשלות בריטניה וצרפת, בעיצומן של מלחמת העולם הראשונה ושל מלחמת העולם השנייה. הם התרחשו על סף ייאוש. בשלושה מארבעת המקרים הם אומנם הצילו את המצב. פעם רביעית, בצרפת, הם קיבעו את ההתמוטטות.

לבריטניה, כמו לארה"ב (עד 1947), לא היה משרד מרכזי לענייני ביטחון ומלחמה. השר הצבאי הבכיר ביותר בפרוץ מלחמת העולם הראשונה היה שר הצי, וינסטון צ'רצ'יל. הוא היה נועז, או בעצם הרפתקן, והוביל את בריטניה אל ניסיון הנחיתה הכושל והעקוב מדם בגליפולי, טורקיה, ב-1915.

הוא מעולם לא קיבל עליו את האחריות, אבל גליפולי נפקדה עליו, ועיכבה את התקדמותו, במשך 25 השנה הבאות. הוא פוטר מן הצי, והתנדב להיות מג"ד בחזית צרפת. בסופו של דבר, ראש הממשלה דייוויד לויד ג'ורג' החזיר אותו לממשלה כשר לענייני חימוש.

לויד ג'ורג' עצמו נעשה ראש הממשלה מכוח הפיכת חצר ב-1916, בשעה שדמה של בריטניה ניגר כמים בשדות פלנדריה, בלגיה. הוא עשה יד אחת עם האופוזיציה, כדי להיפטר מראש הממשלה הרברט אסקווית'. בזיכרונותיו הוא הסביר את ההבדל בין ראש ממשלה טוב לראש ממשלה מצוין בזמן מלחמה. אין זה מספיק שהוא ניחן "באומץ, בקור רוח ובשיקול דעת. עליו להיות גם בעל חזון, דמיון ויוזמה, ולהפגין כושר התמדה, בהתייעצות מתמדת… מה טוב אם הוא מבורך גם בכושר לנהל קרב גדול".

"הנמר" הצרפתי בכלובו

לויד ג'ורג' הוביל את בריטניה לניצחון, במחיר עצום. שמות הנופלים מכסים עד היום את הכתלים באוניברסיטאות היוקרה. היסטוריונים אמרו שטובי הדור נפלו בשדות הקרב, והורישו את בריטניה לבינוניים.

הצרפתים התלבטו בדילמה דומה. ב-1917 נפלה ממשלת קואליציה שברירית, והאיש החזק והבוטה ביותר של הפוליטיקה הצרפתית, ז'ורז' קלמנסו, אשר כונה "הנמר", התייצב בראש קבינט מלחמה. הוא ייצב את החזית, חיזק את רוח העם, ואפשר לצרפת לחכות לאמריקאים, שהכריעו את הכף כעבור שנה.

צ'רצ'יל כתב על עליית קלמנסו: "הוא נראה כמו חיית טרף, המתהלכת אנה ואנה בתוך כלובה". האנשים שבחוץ "עשו כמיטב יכולתם למנוע את עלייתו, אבל משעה שעלה, הם הרגישו שאין להם ברירה אלא לציית".

צ'רצ'יל עצמו הוחזר אל משרד הצי ב-1939, מייד לאחר שהיטלר פלש לפולין. ראש הממשלה שהחזיר אותו, צ'מברלין, נכנע לדרישת הציבור ללא חשק. תשעה חודשים אחר כך, צ'מברלין עצמו התפטר.

המפלגה השמרנית השלטת קיבלה את צ'רצ'יל ברגשות מעורבים, בעצם היום שבו הנאצים פלשו למערב אירופה. הוא היה איש רב-פגמים, אבל הוא הציל את בריטניה, ובעצם את המערב כולו.

בדיוק באותו הזמן, צרפת התמוטטה. המפקד העליון פוטר, וקודמו הוחזר מסוריה (אז בשלטון צרפת), כדי לנסות ולהציל את המולדת. הוא רק הצליח לשכנע את הפוליטיקאים לבקש את רחמי היטלר.

הרפובליקה הרומאית העתיקה נהגה למנות דיקטטורים בזמן מלחמה, אבל הגבילה את תקופת הפיקוד שלהם על הצבא לשישה חודשים. הסידור הזה עבד לא רע במשך מאות שנים, עד שגנרל שאפתן אחד, יוליוס קיסר, גילה שאין כל צורך לציית לחוקי הסנאט, והרפובליקה נפלה.

סמכויות כמעט רודניות

מייסדי הרפובליקה האמריקאית למדו את ההיסטוריה הרומאית. בניגוד לרושם של זמננו, כהונת הנשיא שהם יצרו לא נועדה להיות חזקה. "המפקד העליון של הכוחות המזוינים" היה תואר ריק בימי שלום, מפני שלא היה לאמריקה צבא של ממש. בימי מלחמה, כאשר הוקם צבא, הצטברו סמכויות כמעט רודניות בידי הנשיא.

טדי רוזוולט, ראשון נשיאי המאה ה-20, הצטער עד אחרון ימיו שניטל ממנו הסיכוי להיחשב ל"נשיא גדול", בהיעדר מלחמה בזמן כהונתו. במקום לכבוש יבשת הוא נאלץ להסתפק בהקמת פארקים לאומיים.

דודנו הרחוק, פרנקלין רוזוולט, היה המפקד העליון של הכוחות המזוינים בזמן המלחמה הגדולה מכולן, מלחמת העולם השנייה. ב-14 ביולי 1942 הוא השיב בכתב על המלצת הגנרלים והאדמירלים שלו להעדיף את הבסת יפן על פני הבסת גרמניה. תשובתו, בכתב יד, מוצגת בארכיון של הספרייה הקרויה על שמו.

אורכה הוא בערך 70 מילה. הוא קרא, הוא חשב, והנה תשובתו: "לא מאושר לפי שעה".

בתנופת קולמוס, רוזוולט העמיד את קציניו במקומם, הכפיף אותם לרצונו, ושינה את מהלך ההיסטוריה. הם צייתו לו, אולי מפני שעדיין לא היו טלגרם וטיקטוק.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בירידות; השבוע ירד מדד ת"א 35 ב-3%, הבנקים ב-3.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ● השקל נחלש ב-0.5% ל-3.77 שקלים לדולר ● אפיטומי מדיקל ירדה ב-23% ● בארה"ב כלכלנים צופים תנודתיות גבוהה בשווקים לאחר הורדת ריבית הפד ● בסין נמשכת ההאטה הכלכלית, והתחזית השנתית צומצמה ● הריבית בבריטניה נותרה לא שינוי

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

משבר הדיור מעמיק: התחלות הבנייה ברבעון השני צנחו לשפל של ארבע שנים

ברבעון השני החלה בנייתן של כ־12,900 דירות בלבד • נתוני הלמ"ס מציגים ירידה של כ־24% בהיקפי גמר הבנייה • מספר הדירות בבנייה פעילה נותר גם הוא גבוה, על אף שירד ביחס לפרסום הקודם

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

האם הממשלה הייתה צריכה לאשר את הצעת התקציב כבר לפני חודש?

ח"כ עודד פורר טוען כי הממשלה לא עומדת בלו"ז להעברת התקציב, והשעון אכן לא לטובתה ● המשרוקית של גלובס

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

כנס התנופה הקיבוצית: ממשבר לצמיחה

במוקד כנס התנופה הקיבוצית של גלובס עמדה במכרז שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים ● הכנס, בהשתתפות מאות אורחים, התקיים במלון שפיים ● אירועים ומינויים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

כל העיניים נשואות להחלטה בכמה תרד הריבית, אבל זה לא בהכרח האירוע הכי חשוב שיקרה היום

הריבית בארה"ב לא ירדה כבר חמש שנים כמעט, ובשנה האחרונה היא נמצאת ברמה הגבוהה ביותר ב-23 שנה ● בשוק מנסים כעת להעריך מה יהיה שיעור ההפחתה של יו"ר הפדרל ריזרב היום, וממתינים בציפייה לנאומו של ג'רום פאוול, שיספק רמזים על מדיניות הבנק בהמשך

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב

מכוניות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

היערכות הנמלים למלחמה כוללת: רציפים לנמל המפרץ ועיקוף מוזר ליבואני הרכב

חברת נמלי ישראל ממליצה לשרי התחבורה והאוצר על שורת צעדים לנוכח התרחבות הלחימה, ובהם הענקת רציפים לנמל המפרץ ● בנוסף, הומלץ לקדם צו יבוא לנמל אילת באופן שיחייב פריקת רכבים בו, למרות שאוניות יצטרכו להגיע לים התיכון ולעבור במפרץ סואץ פעמיים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס – Walid Berrazeg, Ann Wang Johnson Lai, ussein Malla, Bassam Masri, AP

חומרי הנפץ, המעורבות הטייוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון

עשרות גרם חומרי נפץ בכל ביפר, גישה לשרשרת האספקה, מעורבות טייוואנית וחסימת ערוץ התקשורת הבטוח של חיזבאללה ● מאחורי המתקפה המסתורית שהרעידה את אדמת לבנון

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

האם מלחמה רחבה בצפון תעלה לישראל בסחרור כלכלי?

מלחמה כוללת מול חיזבאללה תביא לטלטלה בכלכלה הישראלית, והיקפה תלוי במשך ובעוצמת הלחימה ● השקל צפוי לאבד גובה עד לרמה שתדרוש התערבות של בנק ישראל, אך כלכלנים מעריכים כי הכלכלה הישראלית ערוכה לעמוד באתגר חרף המחירים הכבדים ● ואיך נראה תרחיש האימים?

נתב''ג, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות

החברות הבינלאומיות ממשיכות להתנדנד, וחוסר היציבות הפך לנורמה בענף התעופה הישראלי ● את הוואקום ממלאות השחקניות המקומיות, ובראשן אל על, שנותרו כאלטרנטיבה מרכזית עבור לקוחות שדורשים ודאות ● התוצאה: הישראלים משלמים ביוקר על ההיצע הנמוך

ההקלות ליזמים נגמרו. איך יגיב שוק הדיור / איור: גיל ג'יבלי

בקרוב: היזמים לא יוכלו יותר לבקש דירות נוספות. איך השוק נערך?

הקלות שבס אפשרו במשך עשרות שנים ליזמים לקבל זכויות בנייה נוספות ללא צורך בשינוי התב"ע ● אלא שהחל מינואר 2025 ההקלות אמורות להסתיים באופן מוחלט - מה שעלול להכניס את השוק, שגם ככה נמצא במשבר, לסחרור נוסף ● גלובס יצא לבדוק כיצד מתכוננים היזמים לשינוי, מה תהיה ההשפעה הצפויה על מחירי הדיור, ומה השלכות המיסוי של המהלך

"הצגה נועזת": מה חשבו בלבנון על מבצע הביפרים נגד חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: כלי התקשורת בלבנון בהלם אחרי פיצוצי הביפרים, חלאד משעל טוען בראיון לניו יורק טיימס שידו של חמאס על העליונה, מזכיר המדינה האמריקאי מגיע למצרים, וסקר חדש מציג לראשונה רוב בקרב הפלסטינים נגד ה-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

עוד מכה על נוטלי המשכנאות / איור: גיל ג'יבלי

לא רק הריבית הגבוהה: המכות שנוחתות על נוטלי המשכנתאות בזו אחר זו

הריבית בישראל, בניגוד לעולם, אינה צפויה לרדת בקרוב ● כשמוסיפים לכך את האינפלציה שמרימה ראש ואת פרמיית הסיכון באג"ח הממשלתיות, מקבלים נוסחה שמייקרת את ההחזר החודשי במאות שקלים ● החדשות הרעות: זה לא צפוי להשתפר בקרוב

הפריה חוץ-גופית במעבדה / צילום: Shutterstock, bezikus

התחתן בשנית וביקש להשתמש בעוברים מאשתו המנוחה. מה קבע ביהמ"ש?

אלמן ואשתו השנייה ביקשו להשתמש בעוברים מוקפאים מאשתו המנוחה - 20 שנה לאחר פטירתה ● האם תקנות הפריה חוץ-גופית מפלות גברים, ומדוע בית המשפט לענייני משפחה דחה את הבקשה?

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

מומחים מנתחים: מה יקרה למלונות שנטשה רשת סלינה ביום שאחרי הקריסה

החזון של סלינה לרשת אירוח עולמית שפונה לקהל הצעיר התרסק יחד איתה, והגורל של אתריה בישראל נותר לא ידוע ● מומחים מעריכים שחלק מהנכסים יהפכו לאכסניות לואו־קוסט לתיירות פנים, ושלמודל התפעולי של חכירה מיזמי נדל"ן אין עוד עתיד

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה"ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו, ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב ואמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילומים: AP, יונתן בלום, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל?

הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי להפחית את הריבית בצורה דרסטית בשנה הקרובה, אך בישראל המצב שונה לגמרי ● עפ"י הערכות כלכלנים, בעוד פחות משנה הריבית בישראל תהיה גבוהה בכ־1% מזו של הבנק האמריקאי ● איך מושפע השקל, ומה פוגע בתמריץ של המשקיעים הזרים?