גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה ננעלה בירידות; השבוע ירד מדד ת"א 35 ב-3%, הבנקים ב-3.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש ב-0.5% ל-3.77 שקלים לדולר ● אפיטומי מדיקל ירדה ב-23% ● בארה"ב כלכלנים צופים תנודתיות גבוהה בשווקים לאחר הורדת ריבית הפד ● בסין נמשכת ההאטה הכלכלית, והתחזית השנתית צומצמה ● הריבית בבריטניה נותרה לא שינוי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

בתום שבוע סוער שכלל הסלמות בטחוניות ובשורות כלכליות מקומיות רעות ננעל הערב שבוע המסחר בת"א בירידות.

למרות ההתחלה האופטימיות בזכות הורדת הריבית אתמול בארה"ב שגררה עליות בכל העולם, החשש להסלמה גרר את הבורסה לירידות בסוף יום המסחר -  מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 ב-0.6%. מדד הבנקים ירד ב-1%.

במקביל השקל נחלש ב-0.5% ונסחר ב-3.778 שקלים לדולר אחד. 

בסיכום שבועי  השילו המדדים כ-4%. מדד ת"א 35 ירד ב-3.1%, ת"א 90 ב-4.5% ומדד הבנקים ירד ב-4.1%. 

מניית אפיטומי מדיקל  שזינקה מתחילת השבוע בכ-400% בעקבות אישור גלולת ההרזיה שלה, חוות היום מימושים וירדה היום במעל 20%. 

16:54

החשש מהסלמה: הירידות בבורסה מתגברות כעת - מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 יורד ב-0.6%. מדד הבנקים יורד ב-1%. במקביל השקל נחלש ב-0.5% ונסחר ב-3.778 שקלים לדולר אחד. 

16:18

כשעה  לפני נעילת המסחר והיציאה לסוף שבוע העליות שאפיינו את רוב שעות המסחר פחתו לנוכח החשש להסלמה וטרם נאומו של נאסרללה. מדד ת"א 35 נסחר ללא שינוי ות"א 90 יורד ב-0.1%. מדד הבנקים יורד ב-0.4%. 

מדד הדואליות עולה בעקבות העליות המצופות בוול סטריט ב-0.7%, בולטות בו קנון, טבע  ופריון נטוורק 

14:47

עליות קלות בת"א. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.2%. בולטים לחיוב ת"א טכנולוגיה שמטפס בכ-0.9% ות"א דואליות שמטפס ב-0.7%. מנגד, ת"א ביומד משיל מערכו כ-1%.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עולים ב-0.2%. אגרות החוב הממשלתיות עולות קלות. התשואה ל-10 שנים נסחרת סביב 4.99% והתשואה לשנתיים עומדת על 4.36%.

13:13

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק כעת מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש ב-0.6% מול השקל ונסחר בשעה זו סביב 3.749 שקלים. האירו נחלש ב-0.2% ועומד כעת על 4.19 שקלים.

רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מסביר כי להתחזקות השקל היום יש שתי סיבות: "האחת, היחלשות הדולר בעולם, בעקבות הורדת הריבית בשיעור החד של חצי אחוז בארה"ב. הדולר מאבד חצי אחוז גם כנגד האירו והליש"ט. בנוסף, העליות הן לאור החוזים על מדדי המניות של ארה"ב, שעולים בחוזקה כעת. החוזה על הנאסד"ק עולה ב-2% כעת. עליות כה חזקות גוררות גידול של החשיפה למט"ח של גופים מקומיים ואלו פועלים לקזז זאת ע"י רכישת שקלים.

"יחד עם זאת, נוכח התחזקות הדולר גם כנגד האירו, חלק מהסיפור הוא גם מקומי.
אינני מזהה נתון או התפתחות כלכלית מהיום שעשויים להסביר את החלק המקומי ולדעתי ניתן לקשור זאת לתנודתיות היומיומית החדה המאפיינת את שוק המט"ח כאן כבר תקופה ארוכה.

"תנודתיות זו ניכרת לעין, אך נטולת כיוון מוגדר. כך, בשבוע האחרון לא חל כמעט שינוי בשער השקל כנגד הדולר ובחודש האחרון נרשם פיחות "סביר" של אחוז אחד.
כל עוד לא יהיה שינוי של ממש בפנדמנטלס של שוק ובעיקר בסביבה המדינית-ביטחונית, סביר להניח כי תימשך תנועתיות ניכרת, יומיומית ותוך-יומית, של השקל, אך ללא פריצה לכיוון זה או אחר.

"ניתן לומר כי השקל-דולר נמצא בעמדת המתנה להכרעות בעיקר בזירה הביטחונית והפיסקאלית. ביקור כלכלני מודיס בארץ ותוצאותיו עשוי להוות את נקודת המבחן הבאה של השוק".

12:30

מניית חברת אקוואריוס מנוע , העוסקת בפיתוח ומכירת מנועים וגנרטורים מבוססי בעירה פנימית, מזנקת בשעה זו בכ-40% לאחר שדיווחה הבוקר כי דירקטוריון החברה אישר לפעול לרישום מניות החברה למסחר נאסד"ק. 

12:00

העליות בת"א התמתנו מעט. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.5% ות"א 90 עולה בשיעור דומה. 

בשוק המט"ח המקומי, השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש מול השקל ב-0.4% ועומד בשעה זו על 3.76 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול המטבע המקומי ועומד על 4.196 שקלים בשעה זו.

10:44

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.7% ות"א 90 קופץ בכ-1.1%. 

מניית ישראל קנדה  בולטת לחיוב ומטפסת בכ-3.5% לאחר שדווח כי חברת הנדל"ן יוצאת במהלך מורכב שתכליתו הכנסת פעילות המלונאות שלה לשלד בורסאי, ובמקביל ניהול מגעים להכנסת רשת מלונות בראון לתוכו. ישראל קנדה, שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר ובניהולו של הראשון, הודיעה על חתימת שני מזכרי הבנות לרכישת פעילות מלונות בראון בישראל וביוון. במקביל נפתח משא-ומתן למיזוג ישראל קנדה מלונאות לשלד הבורסאי די.אן.איי שבשליטת רוזן וטוכמאייר. 

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה ירוקה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-1.5%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנייה קופץ בכ-2% ומוביל את המגמה החיובית.

בולטות לחיוב מניות דוניץ , אקרו , דלתא גליל , אלקטרה נדלן  וורידיס .

מנגד, טאואר , הפניקס , אלביט מערכות , מזרחי טפחות  וקמטק  נסחרות בירידות.

09:24

סוכנות הדירוג פיץ' העלתה את דירוג החוב של טבע , מרמה של BB מינוס לרמה של BB, עם אופק חיובי. מדובר עדיין בדירוג ספקולטיבי (ולא דירוג השקעה), וחוב המדורג בדירוג זה נחשב לפחות פגיע בטווח הקצר אך יש בו אי-ודאות. לפי פיץ', העלאת הדירוג משקפת את ההתקדמות של טבע בהפחתת החוב, חזרה לצמיחה ושיפור היעילות התפעולית, והאופק החיובי משקף את הציפיות שטבע תמשיך להפחית חוב, לצמוח ולגוון את בסיס ההכנסות תוך צמצום העלויות הקשורות להליכים המשפטיים. נוסף על כך הם מזכירים שטבע מתכננת למכור את חטיבת חומרי גלם שלה, מה שיגביר את הגמישות הפיננסית שלה. בסוף הרבעון השני החוב של טבע הסתכם ב-18.6 מיליארד דולר.

08:15

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות שערים. אמש (ד'), המסחר בבורסת ת"א ננעל בעליות שערים וזאת למרות החשש מהסלמה בטחונית בצפון לאור הדיווחים על גל השני של פיצוצים ברחבי לבנון. מדד ת"א 35 עלה ב-0.2%, ת"א 90 ב-0.6% ומדד הבנקים ב-1.4%, מניות הטכנולוגיה ירדו ב-0.6%. 

בקרב המדדים הענפיים, מתחילת חודש ספטמבר ת"א ביומד מוביל את המגמה החיובית וזאת לאור הזינוק המרשים של 300% במניית אפיטומי מדיקל. מנגד, מדד ת"א נפט וגז הציג את הביצועים החלשים ביותר מתחילת החודש כשהשיל מערכו כ-6%. ת"א 35 ירד בכ-4.3% מתחילת החודש ומתחילת השנה עלה ב-7.4% בלבד.

אחת ולתמיד: מהי שיטת ההשקעה המנצחת, מניות או מדדים? 

נקסט ויז'ן , המייצרת מצלמות מיוצבות לכלי רכב וכלי טיס, דיווחה על קבלת הזמנה לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים בסכום כולל של כ-2.6 מיליון דולר. מהחברה מסרו כי בדומה לעסקאות קודמות, 50% מהתמורה שולמה כמקדמה במועד ההזמנה. היתרה תשולם לאחר אספקת ההזמנה הצפויה עד לסוף שנת 2024. המניה נסחרה בעליות קלות.

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה את הנתון הזה וכיכב בגדול. עם כוכבית 

הבוקר (ה') באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה ירוקה. הניקיי קופץ בכ-2.7%, בורסת שנגחאי עולה ב-0.6%, ההנג סנג עולה בכ-1.8% והקוספי עלה ב-0.2%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות שערים חדות הבוקר.

אמש (ד'), בשעה 21:00 שעון ישראל, הפד החליט על הורדת הריבית בארה"ב בשיעור חד של 0.5% לרמה של 5% (הרחבה מטה). זאת, לאחר שבע פעמים ברציפות שבה הבנק המרכזי האמריקאי הותיר את הריבית ללא שינוי. מדובר בהורדת הריבית הראשונה מאז מרץ 2020. 

ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל 

בהמשך לכך, המסחר בוול סטריט ננעל אמש (ד') בירידות קלות של 0.3% בכל המדדים, נאסד"ק, דאו ג'ונס ו-S&P 500, לאחר שחווה תנודתיות רבה.

במחלקת מחקר אסטרטגיית הון בבנק יוליוס בר כתב האנליסט מתיו רצ'טר, כי "השפעת הורדת הריבית היא לרוב סיכון-על בשוקי המניות. מחזורי הורדת הריבית בארה"ב מאז 1980 מראים כי מדד S&P 500 הניב ביצועים ממוצעים של 14.2% בתוך 12 חודשים מהורדת הריבית הראשונה, אך זאת תוך תנודתיות גבוהה ומתמשכת בשווקים". הכלכלנים צופים המשך הורדות ריבית בארה"ב בנובמבר ובדצמבר, עד רמה של 4.75% בסוף 2024.

"במקרה הנוכחי נוספים אי-בהירות לגבי תוצאת הבחירות בארה"ב, חשש מהאטה כלכלית וגורמים עונתיים שיחד מעלים את רמת התנודתיות. למרות זאת" מדגיש רצ'טר, "המומחים צופים כי זהו חלק מתיקון זמני במגמה השורית הנוכחית בשוק, ולכן מומלץ למשקיעים להחזיק במניות צמיחה אמריקאיות מובילות".

בלקרוק  ומיקרוסופט  ריכזו עניין אמש לאחר שדווח כי הן חוברות בשיתוף פעולה ומקימות קרן בשווי של 30 מיליארד דולר שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה שיתמכו בשוק הבינה מלאכותית. יחד עם חברת ההשקעות MGX של איחוד האמירויות הערביות, החברות יחפשו הון פרטי של 30 מיליארד דולר ובעזרתו למנף את הכסף להשקעות פוטנציאליות של עד 100 מיליארד דולר. ההשקעות בתשתיות יהיו ברובן בארה"ב, כאשר חלק מהכספים ייפרסו במדינות השותפות בארה"ב.

גם פלנטיר  ריכזה עניין לאחר שדווח כי בנק אוף אמריקה מזהה פוטנציאל במניה. לפי הבנק, ההחלטה על כניסתה למדד ה-S&P 500 מהעת האחרונה מספקת למשקיעים רבים אפשרות לבחון מחדש לעומק את עסקיה.הבנק העלה את מחיר היעד למניה מ-30 ל-50 דולר - גבוה בכ-35% משוויה הנוכחי, בהמלצת "קנייה", תוך שהוא מציין כי הפתרונות שמספקת פלנטיר בתחום ניתוח ביג דאטה רלוונטי למשתמשים פוטנציאליים רבים ותומך בתימחור פעילות החברה.

בסיטי חיוביים לגבי מניית דל . בבנק מסמנים כמה מנועי צמיחה פוטנציאליים בפעילות חברת המחשבים, בהם עלייה צפויה בביקושים למחשבים אישיים ולתשתיות בתחום המיחשוב, כמו גם יוזמות שמקדמת החברה בתחום הבינה המלאכותית. זאת נוסף להצטרפות מניית דל למדד ה-S&P 500, מה שמסייע לביצועי מניות. מחיר היעד של סיטי למניית דל עומד על 160 דולר, גבוה בכ-37% משוויה הנוכחי העומד פחות מ-120 דולר, בהמלצת "קנייה". המלצת "קנייה" נוספת קיבלה דל בימים האחרונים מחברת בנקאות ההשקעות Evercore, במחיר יעד של 140 דולר.

בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי קיבל אמש (ה') את הערעור שהגישה ענקית החיפוש אלפאבית  וביטל קנס בגובה 1.5 מיליארד אירו (כ-1.7 מיליארד דולר), שהוטל עליה בשנת 2019. הקנס הוטל על־ידי הנציבות האירופית, בטענה כי גוגל ניצלה את מעמדה הדומיננטי בשוק הפרסום המקוון, כדי למנוע תחרות.

במסגרת ההחלטה, השופטים קבעו כי הרגולטורים האירופיים שגו בחקירתם, ובכך קיבלו את טענות החברה. בין היתר, טענו השופטים בהחלטתם כי האיחוד לא הצליח להוכיח שאותם חוזים של גוגל אכן פגעו בצרכנים, או עזרו לחברה לחזק את מעמדה הדומיננטי בשווקי הפרסום המקוונים ברשת החיפוש. עם זאת, פסק הדין עשוי עדיין להגיע לערעור נוסף, בבית המשפט העליון של האיחוד האירופי.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב נרשמו אמש (ד') ביקושים קלים: תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים ירדה ב-3 נ"ב ל-4.97% ותשואת האיגרת לשנתיים ל-4.35%. באג"ח הקונצרניות עלו מדדי התל בונד, 20, 40 ו-60 בכ-0.2%. 

אמש דווח כי מידרוג מותירה על כנו דירוג מנפיק A1.il לישרוטל  עם אופק הדירוג יציב. במידרוג הדגישו כי השיקולים העיקריים לדירוג נבעו מסיכון גבוה יחסית של ענף המלונאות בשל מאפיינים עונתיים ותנודתיים, מיצוב בולט בשוק המלונאות בישראל עם נוכחות דומיננטיות במרכזי התיירות במדינה וניסיון מלונאי רב שנים, התחזקות תיירות הפנים על חשבון הטיסות לחו"ל צפויה להוסיף ולתרום ליציבות בשיעורי התפוסה בהכנסות החברה, ומינוף נמוך ורווחיות הולמת תורמים ליחסי כיסוי מהירים יחסית ויציבים. 

בארה"ב תשואות האג"ח רשמו עלייה, כשהתשואה באיגרת הממשלתית ל-10 שנים טיפסה ל-3.6%, ובאיגרת לשנתיים עלתה לשער של 3.6%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל שב להתחזק בצהריי רביעי מול הדולר, ששערו עמד על 3.76, שקלים. האירו נחלש ונסחר בשער של 4.18 שקלים. הבוקר (ה'), השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים. שער הדולר-שקל עומד על 3.79 שקלים ושער האירו-שקל נסחר סביב 4.2 שקלים.

יונתן ברנד, מנכ"ל אולטרה פיננסים, ציין כי "על רקע ההסלמה בגבול הצפון והתגברות האי ודאות, אנו צופים התחזקות של הדולר מול השקל. בכל מקרה המסחר צפוי להיות תנודתי, בהתאם לרגישות השחקנים בשוק. חוזי הגידור ואמצעי ההגנה צפויים להתייקר אף הם".

עוד להערכת ברנד, "הורדת הריבית בארה"ב תהיה גורם שיתמוך בשמירת ערכו של השקל מול הדולר, אך תוסיף למורכבות קבלת ההחלטות של נגיד בנק ישראל".

בשוק הסחורות, הנפט הגולמי נחלש ל-68 דולר לחבית, מחיר חבית נפט מסוג ברנט ירד ל-72 דולר לחבית.

4. מאקרו

כאמור, הפד הוריד את הריבית בארה"ב בשיעור חד של 0.5% לרמה של 5%. לראשונה מזה 4 וחצי שנים את הריבית ב-0.5%. בפתח מסיבת העיתונאים שעקבה את פרסום הריבית התגאה יו"ר הפד ג'רום פאוול ש"הגישה הסבלנית שלנו הוכיחה את יעילותה, האינפלציה כעת מאוד קרובה ליעדנו והצלחנו להשיג ביטחון גבוה בכך שעליות המחירים מתכנסות לעבר היעד. הכלכלה האמריקאית, חזקה בסך הכל".

פאוול הסביר בדבריו כי ההחלטה להוריד את הריבית הגיעה בעקבות ההבנה ששוק התעסוקה ישמור על רמות אבטלה נמוכות, למרות שהוא צופה שהאבטלה תעלה ל-4.4% (4.2% כעת), "שוק התעסוקה אינו מהווה יותר מקור ללחצים אינפלציוניים", הדגיש.

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO אמר לאחר הפחתת הריבית של הפד כי "בהורדה בחצי אחוז הפד מאותת כי הוא מעריך שהמשק האמריקאי ניצח במלחמה על האינפלציה". כעת, מדגיש הרצוג המטרה המרכזית של הכלכלה האמריקאית הינה לעודד צמיחה, "בעיקר על רקע נתוני שוק התעסוקה המראים על עליה בשיעור הלא מועסקים.
הורדת הריבית בטווח המירבי שהיה צפוי תביא לעידוד השקעות ותעסוקה בכלכלה האמריקאית ונועדה לייצר תנאים לצמיחת המשק, במצב שבו כבר אין חשש משמעותי מהתפרצות האינפלציה". 

בהמשך היום צפויה להתקיים החלטת הריבית בבריטניה. על פי התחזיות המוקדמות, הבנק המרכזי צפוי להותיר את הריבית על כנה ברמה של 5%.

5. תחזית

בבנק אוף אמריקה ביצעו סקר בקרב מנהלי קרנות השקעות גלובליים, ממנו עולה כי הסנטימנט העולמי משתפר. "כ-80% מהמשיבים לסקר מאמינים שתרחיש ה'נחיתה הרכה' בכלכלה יתממש", כתבו בבנק. השיפור בסנטימנט מתרחש לראשונה מאז חודש יוני. הוא מלמד כי הסבירות בקרב משקיעים לתרחיש מיתון הולכת ופוחתת, כאשר כשני שלישים מהנשאלים סבורים שמיתון עולמי "אינו סביר".

בבנק יוליוס בר מזהים כי "ההאטה הכלכלית בסין נמשכת" ובהתאם עודכנה מטה את תחזית הצמיחה ל-2024. "הפעילות הכלכלית בסין הצטמצמה במהלך חודש אוגוסט, כשנתונים כמו מכירות קמעונאיות, ייצור תעשייתי והשקעות בנכסים קבועים היו מתחת לתחזיות. מגזר הנדל"ן המשיך להתכווץ, והסימנים לחידוש הצמיחה המקומית לא נראים באופק. לאור זאת, תחזית הצמיחה של סין לשנה זו הופחתה מ-4.7% ל-4.5%, מה שגרר הורדת התחזית לשנת 2025 מצמיחה של 4.2% לשיעור של 4.0%.

עוד כתבות

אייל משה, מייסד האב סקיוריטי / צילום: רובי לייבוביץ'

רשות ניירות ערך ורשות המסים ערכו חיפוש במשרדי האב סקיוריטי

החיפוש נערך במסגרת חקירת נושאי משרה בהאב סקיוריטי בחשד להפרות הנוגעות לחוקי ניירות ערך, מיסוי ופלילים ● בעבר דיווחה החברה על חשד שהמנכ"ל לשעבר, המייסד אייל משה, מעל בכספי החברה והשתמש בהם לשימושו האישי

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין

מכוניות פרטיות בבסיס צה''ל / צילום: דובר צה''ל

משרד הביטחון יוצא במכרז לאלפי מכוניות: לראשונה יכלול דרישות אבטחת מידע

המכרז של משרד הביטחון צפוי לכלול כ-9,500 כלי רכב, והיבואנים שירצו למכור רכבים לצבא יצטרכו לאבטח מידע ● קיה פיקנטו חוזרת לישראל בגרסה מחודשת ● ועוד חדשות מענף הרכב

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר, לאחר שתחקיר ה"ניו יורק טיימס" פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה, ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

אינטל אישרה שלא תמכור את השליטה, ומניית מובילאיי מזנקת במסחר

מניית מובילאיי מטפסת לאחר שאינטל הבהירה סופית כי אין בכוונתה למכור את השליטה בה ● הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מתחילת החודש כ-15% משוויה

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

האם הממשלה הייתה צריכה לאשר את הצעת התקציב כבר לפני חודש?

ח"כ עודד פורר טוען כי הממשלה לא עומדת בלו"ז להעברת התקציב, והשעון אכן לא לטובתה ● המשרוקית של גלובס

צילומים: רפי קוץ, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המינוי, ועונשו: הלקח שאפשר ללמוד מההסתבכות של משה כחלון

הבעיה בפרשה של יונט התחילה כבר במינוי של כחלון ● הלהט"בים מרגישים מופקרים על ידי המשטרה ● וארגנטינה יכולה ללמד את ישראל על יעד הגירעון ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ארוחת בוקר בארץ קדם / צילום: גליה בן חיים

בייגל ירושלמי וגבינות מהמשק: ארוחת בוקר מפנקת במקום לא צפוי

יקב משפחתי שמגיש קברנה בחצר הבית, פסל נודע שמושך מבקרים מהעולם, מסלול בין פריחת חצבים וגן אירועים שהוא גם מסעדה ● יום בעגור וגבעת ישעיהו ● חגית אברון תופרת יום

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

הפריה חוץ-גופית במעבדה / צילום: Shutterstock, bezikus

התחתן בשנית וביקש להשתמש בעוברים מאשתו המנוחה. מה קבע ביהמ"ש?

אלמן ואשתו השנייה ביקשו להשתמש בעוברים מוקפאים מאשתו המנוחה - 20 שנה לאחר פטירתה ● האם תקנות הפריה חוץ-גופית מפלות גברים, ומדוע בית המשפט לענייני משפחה דחה את הבקשה?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

וול סטריט ננעלה בעליות חדות; דאו ג'ונס ו-S&P 500 בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-2.5% ● אינטל הודיעה שלא תמכור את מניותיה במובילאיי שזינקה ב-15% ● מטבעות ומניות הקריפטו זינקו ● בניגוד לציפיות, מניות הבנקים עלו ● יממה לפני שטראמפ יכול למכור את מניותיו בטראמפ מדיה, המניה בשפל ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, נובה,מאנדיי וצים זינקו

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס – Walid Berrazeg, Ann Wang Johnson Lai, ussein Malla, Bassam Masri, AP

חומרי הנפץ, המעורבות הטייוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון

עשרות גרם חומרי נפץ בכל ביפר, גישה לשרשרת האספקה, מעורבות טייוואנית וחסימת ערוץ התקשורת הבטוח של חיזבאללה ● מאחורי המתקפה המסתורית שהרעידה את אדמת לבנון

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

מספר ההזמנות בעליאקספרס גדול פי שלושה מזה של המתחרים שיין וטימו

כחמישית מהישראלים קנו באוגוסט לפחות פעם אחת באתר הקניות הסיני עלי אקספרס ● בניגוד למגמה הכללית, מועדוני הצרכנות רושמים עלייה בהזמנות ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

שמשת רכב שהתנפצה בגלל פיצוץ ביפר בלבנון / צילום: ap, ussein Malla

גל שני של פיצוצים בלבנון; דיווח על מאות פצועים וחמישה הרוגים

הלבנונים מדווחים על נפגעים בסדרת פיצוצים נוספת בדאחיה ובדרום לבנון • לראשונה מאתמול: אזעקות רבות נשמעו באצבע הגליל, לאחר מטח של 10 רקטות לגליל המערבי • על רקע העברת אוגדה 98 מעזה לגזרה הצפונית, מפקד פיקוד צפון הצהיר: "המשימה ברורה - נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בהקדם האפשרי" • עדכונים בולטים

מערכת הלייזר OW5-A50 / צילום: CHINA DEFENCE

לסין יש מערכת יירוט חדשה בלייזר, והיא רוצה למכור אותה במזרח התיכון

רוסיה משקיעה סכומים חסרי־תקדים של עשרות מיליארדי דולרים במלחמה נגד אוקראינה ● ארמניה במסע רכש של טילים ורכיבים למטוסים מהודו ● סין רוצה למכור את מערכת נשק הלייזר שלה ברחבי העולם ● וגם: הצוללת הנורבגית הבלתי־מאוישת שהשלימה בחינה פורצת דרך ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הרגשת התקיעות. ''אנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, ניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו'' / אילוסטרציה: Shutterstock

תקועים? החוקר שיעזור לכם לצאת מזה

ד"ר אדם אלטר כמעט הפך לשמאי, ואז לעורך דין. אבל התקיעות שהרגיש בקריירה שלו הובילה אותו לבסוף להתמקד בפסיכולוגיה ובמיוחד במחקר של קבלת החלטות ● בספר שפרסם לאחרונה הוא מונה 100 דרכים לצאת מהתקיעות ● לפעמים צריך בכלל להסתכל אחורה ולא קדימה, הוא אומר בראיון לגלובס

מתוך קמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

כמעט שנה למלחמה: שתי הפרסומות הזכורות ביותר עוסקות בתמיכה בנפגעיה

הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי־טפחות, שקורא לתמוך בבעלי עסקים קטנים, ואחריה בנק דיסקונט עם קרן התמיכה בילדים - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר עלתה כבר לפני חצי שנה, ושייכת לביטוח 9

ההקלות ליזמים נגמרו. איך יגיב שוק הדיור / איור: גיל ג'יבלי

בקרוב: היזמים לא יוכלו יותר לבקש דירות נוספות. איך השוק נערך?

הקלות שבס אפשרו במשך עשרות שנים ליזמים לקבל זכויות בנייה נוספות ללא צורך בשינוי התב"ע ● אלא שהחל מינואר 2025 ההקלות אמורות להסתיים באופן מוחלט - מה שעלול להכניס את השוק, שגם ככה נמצא במשבר, לסחרור נוסף ● גלובס יצא לבדוק כיצד מתכוננים היזמים לשינוי, מה תהיה ההשפעה הצפויה על מחירי הדיור, ומה השלכות המיסוי של המהלך

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

מומחים מנתחים: מה יקרה למלונות שנטשה רשת סלינה ביום שאחרי הקריסה

החזון של סלינה לרשת אירוח עולמית שפונה לקהל הצעיר התרסק יחד איתה, והגורל של אתריה בישראל נותר לא ידוע ● מומחים מעריכים שחלק מהנכסים יהפכו לאכסניות לואו־קוסט לתיירות פנים, ושלמודל התפעולי של חכירה מיזמי נדל"ן אין עוד עתיד

Theodor by Brown Hotels / צילום: אסף פינצ'וק

ישראל קנדה תרכוש את רשת מלונות בראון בכ-100 מיליון שקל

חברת הנדל"ן חתמה על מזכר הבנות לרכישת פעילות ובתי המלון של רשת בראון ● בנוסף מנוהל מו"מ למיזוג פעילות זו לשלד בורסאי של רוזן וטוכמאייר שיהפוך לחברה-בת בתחום המלונאות ● ראובן אלקס, שותף ומנכ"ל ישראל קנדה מלונות: "האסטרטגיה העתידית שלנו היא להתרחב מעבר לים"