גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מלחמה רחבה בצפון תעלה לישראל בסחרור כלכלי?

מלחמה כוללת מול חיזבאללה תביא לטלטלה בכלכלה הישראלית, והיקפה תלוי במשך ובעוצמת הלחימה ● השקל צפוי לאבד גובה עד לרמה שתדרוש התערבות של בנק ישראל, אך כלכלנים מעריכים כי הכלכלה הישראלית ערוכה לעמוד באתגר חרף המחירים הכבדים ● ואיך נראה תרחיש האימים?

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA
תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

בפעולה אחת, שמיוחסת לפי דיווחים זרים לישראל, אלפי זימוניות של אנשי חיזבאללה התפוצצו, פצעו אלפים מהם והרגה מספר פעילים. "מבצע הביפרים", כפי שהוא מכונה, תפס כנראה את ארגון הטרור מלבנון לא מוכן, פגע בבכירים בארגון ועורר את זעמו של חיזבאללה, ובהתאם גם את הכוננות בירושלים וכתוצאה מכך גם בשווקים.

"צפו תגובה": המומחה שמסביר - איך בוצעה מתקפת הפייג'רים ומה יקרה עכשיו
הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

הבורסה בתל אביב, כך נראה ממתינה בדריכות לתפנית בעלילה בצפון. כך, עם תחילת הדיווחים על הפעולה בלבנון שוק ההון הישראלי שינה כיוון, מדד ת"א 35 ירד ב־1% ומדד ת"א 90 השיל מערכו כמעט 2%. מדד הפחד, שאמור לאמוד את התנודתיות בשוק, זינק ברגע בכ־6%.

והדאגה הכלכלית מהחזית הצפונית לא משתקפת רק בבורסה. בדוח האחרון של חברת דירוג האשראי מודי'ס נכתב כי עימות כולל מול חיזבאללה יביא ל"השלכות שליליות משמעותיות" על דירוג האשראי. לפי הערכות שונות בשוק, ההשלכות הללו עשויות להיות אף הפחתת דירוג מידיית בשתי רמות - צעד חריג במיוחד.

מה יהיה המחיר הכלכלי של מלחמה בצפון? גלובס שאל את המומחים לגבי שלושה תרחישים.

המשך של מלחמת ההתשה

כבר חודשים ארוכים שמתנהלת סוג של מלחמת התשה בצפון. טילים וכטב"מים בלתי פוסקים משוגרים לעבר יישובי הצפון ופוגעים בגוף ובנפש של אזרחים וחיילים בקו העימות. עשרות אלפי ישראלים מפונים מביתם כבר תקופה ארוכה וחלק מהיישובים הסמוכים לגבול הרוסים לחלוטין. מנגד צה"ל אישר שהוא פועל בעומק שטח לבנון וחיל האוויר הישראלי תוקף ללא הפסקה יעדי טרור במדינה הצפונית.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, אומר לגלובס כי "השווקים כרגע מתמחרים בעיקר את ההתנהלות הנוכחית. לכן, המצב הנוכחי יימשך עם תנודות חזקות של השווקים לאור האירועים הגאו־פוליטיים המתרחשים מדי יום ביומו". זבז'ינסקי מציין כי אומנם התמחור למצב הנוכחי כבר קיים בשוק, אך הפעילות הכלכלית בישראל נפגעת, ולכן "מצב בו האי‏־ודאות תימשך לאורך זמן יפגע בכלכלה הישראלית וכמו כן תמונת המצב כפי שהיא נשקפת לשחקנים הגלובליים תידרדר אף היא".

אורי גרינפלד, אסטרטג וכלכלן ראשי באגם לידרים מוסיף כי ברגע שיש חוסר ודאות מתמשך "השוק מגיב לכך בצורה של תנודתיות, ועל כן אנו רואים את המדדים יורדים בשל האירועים הגאו־פוליטיים". הוא מציין כי גם בצל המצב הנוכחי, הבורסה המשיכה לעלות בטווחי הזמן הארוכים יותר, בעיקר בשל העובדה ש"הכלכלה מתפקדת ורווחי החברות לא נפגעו בצורה קשה". עם זאת, חוסר הוודאות יכולה לפגוע ולדחות השקעות עתידיות שיחכו ליציבות ביטחונית.

למעשה, מדובר גם בתרחיש הבסיס של משרד האוצר שמשרד האוצר נערך אליו. במשרד בונים את תקציב 2025 סביב ההנחה שהלחימה בצפון ובדרום תיפסק עד סוף השנה. אומנם הצפי שהוא שבכל זאת תתוקצב מערכת הביטחון להפעלת כוחות מילואים נרחבים משמעותית מאשר בשנים קודמות, אבל לא בהוצאות שמשקפות לחימה מלאה.

השורה התחתונה: המצב שהשוק מתמחר כבר היום. השקעות עתידיות ייפגעו, האינפלציה צפויה לעלות והחוב הממשלתי יעלה

תרחיש הבלהות: מלחמה רחבה ומתמשכת

לאחר חיסול בכירי חמאס וחיזבאללה בחודשים האחרונים בלבנון ובאיראן, הכוננות בצפון עלתה. אם ישראל צועדת לקראת מלחמה רחבה, בדומה לזו שמתקיימת בעזה בשנה האחרונה, צפוי תרחיש קשה הרבה יותר לכלכלה הישראלית.

המדינה לא חושפת את העלות המדוייקת של גיוס המילואים הכללי. אבל, לפי נתוני האוצר, העלות לגיוס חייל מילואים אחד לחודש בודד עומדת על כ־48 אלף שקל בממוצע - כמעט כפול בהשוואה לחייל סדיר. תכפילו את זה בכמעט 12 חודשי לחימה, במכפלת כל הסד"כ שהופעל בתחילת המלחמה, כ־300 אלף אנשי מילואים - ותגיעו לסכומים שיכולים לטלטל את תקציב המדינה, כ־172 מיליארד שקל. לא סתם טרודים במשרד האוצר משימוש פזרני מדי, לעמדתם, של צה"ל בימי מילואים במערכים הלא־לוחמים.

זבז'ינסקי סבור כי "במקרה של לחימה עצימה יותר בצפון, נראה השפעה ודאית על השווקים, אך מהלך מוגבל גם בזמן וגם בהיקף עשוי להפחית את חוסר הוודאות בסופו של דבר".

"מלחמה כוללת ורחבה", הוא ממשיך, "היא אירוע שכעת לא מתומחר בשווקים. הגירעון יזנק בוודאות. במקום רף של 6.6% עד 7%, הוא יעלה. זה יקרה לא רק בגלל עלות המלחמה של הממשלה, אלא גם בצד ההכנסות, שכן הפעילות הכלכלית תיחלש".

כמו כן, פרמיית הסיכון של ישראל, תעלה כתוצאה מהרעה במצב הביטחוני. הפעולות בצפון כבר גררו עלייה במרווחי התשואות בין ישראל לבין ארה"ב, יתרה מכך, בזמן שהריביות בארה"ב ובאירופה יורדות, בישראל הן לא צפויות לרדת בקרוב, ולכן המרווחים הללו צפויים לגדול אף יותר.

בגזרת המט"ח, השקל צפוי להיחלש אל מול המטבעות המרכזיים, מה שעלול להזניק את האינפלציה. גורם בשוק מעריך בשיחה עם גלובס כי השקל צפוי לצנוח בכ־10 אגורות (מרמה של 3.78 שקלים לדולר בה הוא נמצא היום) אם תיפתח מלחמה כוללת.

עם זאת, ספק אם הדולר יגיע לרמה של יותר מ־4 שקלים. זבז'ינסקי אומר כי "צריך לזכור שבנק ישראל מוכן למכור דולרים, הם זמינים עדיין מאז תחילת המלחמה והבנק יכנס מהר מאוד לתמונה. לכן לא בטוח שנראה פיחות עז". כזכור, בנק ישראל הציג תוכנית בתחילת המלחמה למכור 30 מיליארדי דולרים מסך היתרות העצומות שברשותו, עד כה מכר כ־8.5 מיליארדים בלבד, והתוכנית עדיין מצוייה בשק הכלים שברשותו.

גרינפלד מוסיף כי "אם יש פגיעה מתמשכת כלכלית בפעילות במשק. שוק המניות ירד בחדות. יש גם השלכות מימון אדירות, הגירעון ינסק ועלות החוב תגדל. בנק ישראל יהיה בבעיה מבחינת היכולת להעלות ריבית בזמן מיתון, ברתחיש אימים כזה, ניכנס לסחרור כלכלי.

השורה התחתונה: הגירעון יזנק ועלות החוב תגדל, שוק המניות יצנח בחדות ובנק ישראל יתערב כדי לייצב את השקל. ניכנס ל"סחרור כלכלי"

מצב הביניים: מבצע שיימשך שבועות בודדים

ויש גם תרחיש ביניים, מצב בו ישראל תבצע פעולה קרקעית מסוימת בלבנון אך כזו שלא תידרדר למלחמה עצימה ותימשך שבועות בודדים. גרינפלד מסביר שקשה להעריך את ההשפעה של תרחיש כזה: "הפעם האחרונה שישראל נפגעה כלכלית כתוצאה ממלחמה הייתה לפני יותר מ־20 שנה, באינתיפאדה השנייה, כשהמרכז הכלכלי של ישראל נפגע והפעילות שובשה. אם גם בתרחיש ביניים נראה מתקפות טילים חסרות תקדים על ישראל, הכלכלה הישראלית תיפגע בהתאם. ברגע שאנשים לא יצאו לצרוך ופעילות של חברות תופסק, תהיה פגיעה".

בין כך ובין כך, ללא סיום של הלחימה, חוסר הוודאות במשק הישראלי יהפוך לסטטוס־קוו. החרפה ביטחונית תהיה קטליזטור להרעה נוספת במשק, בהתאם להתפתחויות הגאו־פוליטיות. אבל יש גם את הצד האופטימי. בינתיים בכל התרחישים הכלכלה הישראלית לא צפויה לקרוס, או להיפגע אנושות.

ובתרחיש האופטימי ביותר של סיום הלחימה ועסקת חטופים התמונה הכלכלית צפויה להתהפך ברגע לחיוב. ירידה בפרמיית הסיכון בעקבות הפסקת לחימה ועסקת חטופים תביא לעלייה בשער המטבע ולירידה באינפלציה. כמו כן, התחזיות של בנק ישראל והאוצר מציגות כי לאחר המלחמה צפויה עלייה חדה בצריכה הפרטית ובתוצר והיא עשויה להשיב את ישראל למגמת הצמיחה של בטרם המלחמה. בנוסף, ללא חוסר הוודאות הביטחוני, ייתכן כי יחזרו לישראל השקעות זרות. סיום חיובי למצב הנוכחי יחזיר את ישראל לאחת הפעולות שהיא אולי הכי טובה בהן - התאוששות.

השורה התחתונה: אם מלחמה קצרת טווח תביא לעצירה כלכלית תהיה פגיעה בכלכלה אבל מוגבלת. אם מבצע קצר יסיים את המתיחות בצפון, הוא עשוי להביא להתייצבות כלכלית.

עוד כתבות

אייל משה, מייסד האב סקיוריטי / צילום: רובי לייבוביץ'

רשות ניירות ערך ורשות המסים ערכו חיפוש במשרדי האב סקיוריטי

החיפוש נערך במסגרת חקירת נושאי משרה בהאב סקיוריטי בחשד להפרות הנוגעות לחוקי ניירות ערך, מיסוי ופלילים ● בעבר דיווחה החברה על חשד שהמנכ"ל לשעבר, המייסד אייל משה, מעל בכספי החברה והשתמש בהם לשימושו האישי

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

לופטהנזה מאריכה את ביטול הטיסות עד לאמצע שבוע הבא

לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

משבר הדיור מעמיק: התחלות הבנייה ברבעון השני צנחו לשפל של ארבע שנים

ברבעון השני החלה בנייתן של כ־12,900 דירות בלבד • נתוני הלמ"ס מציגים ירידה של כ־24% בהיקפי גמר הבנייה • מספר הדירות בבנייה פעילה נותר גם הוא גבוה, על אף שירד ביחס לפרסום הקודם

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

כנס התנופה הקיבוצית: ממשבר לצמיחה

במוקד כנס התנופה הקיבוצית של גלובס עמדה במכרז שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים ● הכנס, בהשתתפות מאות אורחים, התקיים במלון שפיים ● אירועים ומינויים

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

פרשת בני שטיינמץ בשוויץ: מבקש לפסול את העד המרכזי בתביעה

שטיינמץ הורשע בשוויץ בפרשיית שוחד עובדי ציבור זרים בגינאה ונדון לשנה וחצי מאסר, לאחר שעונשו הופחת מחמש שנים ● בעת שהוא ממתין להכרעה בערעור לבית המשפט הפדרלי בז'נבה - הוא טוען כי גילה שעד המדינה הישראלי, ששימש כעד מפתח במשפט, קיבל טובת הנאה מהרשויות בשוויץ - בניגוד לחוק שם. לכן, הוא מבקש לפסול את עדותו

נתב''ג, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות

החברות הבינלאומיות ממשיכות להתנדנד, וחוסר היציבות הפך לנורמה בענף התעופה הישראלי ● את הוואקום ממלאות השחקניות המקומיות, ובראשן אל על, שנותרו כאלטרנטיבה מרכזית עבור לקוחות שדורשים ודאות ● התוצאה: הישראלים משלמים ביוקר על ההיצע הנמוך

הרגשת התקיעות. ''אנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, ניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו'' / אילוסטרציה: Shutterstock

תקועים? החוקר שיעזור לכם לצאת מזה

ד"ר אדם אלטר כמעט הפך לשמאי, ואז לעורך דין. אבל התקיעות שהרגיש בקריירה שלו הובילה אותו לבסוף להתמקד בפסיכולוגיה ובמיוחד במחקר של קבלת החלטות ● בספר שפרסם לאחרונה הוא מונה 100 דרכים לצאת מהתקיעות ● לפעמים צריך בכלל להסתכל אחורה ולא קדימה, הוא אומר בראיון לגלובס

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

ארוחת בוקר בארץ קדם / צילום: גליה בן חיים

בייגל ירושלמי וגבינות מהמשק: ארוחת בוקר מפנקת במקום לא צפוי

יקב משפחתי שמגיש קברנה בחצר הבית, פסל נודע שמושך מבקרים מהעולם, מסלול בין פריחת חצבים וגן אירועים שהוא גם מסעדה ● יום בעגור וגבעת ישעיהו ● חגית אברון תופרת יום

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה, על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב ואמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילומים: AP, יונתן בלום, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל?

הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי להפחית את הריבית בצורה דרסטית בשנה הקרובה, אך בישראל המצב שונה לגמרי ● עפ"י הערכות כלכלנים, בעוד פחות משנה הריבית בישראל תהיה גבוהה בכ־1% מזו של הבנק האמריקאי ● איך מושפע השקל, ומה פוגע בתמריץ של המשקיעים הזרים?

איך תשפיע הורדת הריבית בארה''ב על שוקי המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

"סיכון על": איך תשפיע הורדת הריבית בארה"ב על שוקי המניות

המשקיעים בוול סטריט מעכלים את הפחתת הריבית החדה, והחוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות חדות ● בהפניקס בית השקעות מעריכים כי הנהנות העיקריות מהפחתת הריבית יהיו חברות קטנות (Small-cap) ומניות הערך ● במקביל, ביוליוס בר מזהירים כי התנודתיות בשווקים צפויה להישאר גבוהה

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

בגיל 38: צמד החברים מבית הספר היסודי שחתמו השבוע על אקזיט ענק, על משחק קוביות

סופרפליי הישראלית, שנמכרה לפלייטיקה בעסקה הגדולה ביותר שביצעה ענקית הגיימינג, הוקמה ב–2019 על ידי יוצאי פלייטיקה עצמה ● לשניים, שהכירו בבית הספר, לא היה רקע בגיימינג, אבל זה לא הפריע להם לבנות חברה שנמכרה במחיר שיכול להגיע ל–2 מיליארד דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה"ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו, ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה?

צילומים: AP-Susan Walsh, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

״המשבר האנושי הגדול ביותר של זמננו״, ואין ג׳אנק פוד לפני 9

"גזענות" היא הסיבה להתעלמות מסודאן, "המשבר האנושי הגדול ביותר של זמננו" ● הבנק המרכזי האמריקאי הביס את האינפלציה ● בבחירות בארה"ב קמלה האריס מובילה בסקרים ובשוקי ההימורים ● אש אוקראינית עולה לשמיים ● ובבריטניה אין שומן או סוכר לפני 21:00 בערב ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

וול סטריט ננעלה בעליות חדות; דאו ג'ונס ו-S&P 500 בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-2.5% ● אינטל הודיעה שלא תמכור את מניותיה במובילאיי שזינקה ב-15% ● מטבעות ומניות הקריפטו זינקו ● בניגוד לציפיות, מניות הבנקים עלו ● יממה לפני שטראמפ יכול למכור את מניותיו בטראמפ מדיה, המניה בשפל ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, נובה,מאנדיי וצים זינקו

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

מתוך קמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

כמעט שנה למלחמה: שתי הפרסומות הזכורות ביותר עוסקות בתמיכה בנפגעיה

הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי־טפחות, שקורא לתמוך בבעלי עסקים קטנים, ואחריה בנק דיסקונט עם קרן התמיכה בילדים - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר עלתה כבר לפני חצי שנה, ושייכת לביטוח 9

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בירידות; השבוע ירד מדד ת"א 35 ב-3%, הבנקים ב-3.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש ב-0.5% ל-3.77 שקלים לדולר ● אפיטומי מדיקל ירדה ב-23% ● בארה"ב כלכלנים צופים תנודתיות גבוהה בשווקים לאחר הורדת ריבית הפד ● בסין נמשכת ההאטה הכלכלית, והתחזית השנתית צומצמה ● הריבית בבריטניה נותרה לא שינוי