גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה"ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו, ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זה קרה. בפעם הראשונה מאז 2020 ולאחר רצף העלאות חד מאוד בפרספקטיבה היסטורית, הבנק המרכזי בארה"ב הוריד את הריבית שעמדה על שיא של 23 שנה. ההחלטה אף הייתה דרמטית במיוחד - הורדה של 50 נקודות, מ-5.5% ל-5% (ברף העליון). בכך, אותת הבנק כי האינפלציה שהרימה ראש ושברה שיא של 40 שנה מאחורינו. בהתחלה השוק קפץ ומדד ה-S&P 500 שבר את שיא כל הזמנים. בהמשך האופטימיות הזו דעכה, והשוק אף נסגר בירידות קלות. 

ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל?  
הפד הוריד את הריבית בארה"ב. כך תכינו את תיק ההשקעות לשינוי

הסיבות מאחורי ההחלטה על "ג'מבו" הורדת ריבית, איפה הפד מעריך שהיא תהיה בעוד שנה ולמה האופטימיות של הדקות הראשונות בוול סטריט התפוגגה תוך כדי דבריו של יו"ר הפד?

1הסיבה העיקרית: שוק העבודה

לפד יש שתי מטרות מרכזיות עיקריות - לשמור על יציבות מחירים ועל כלכלה איתנה. לתחושתו, לפחות המשימה הראשונה הושלמה. עכשיו הפוקוס עובר מהאינפלציה לשוק העבודה. האבטלה בארה"ב אומנם נמוכה במבט היסטורי - 4.2% - אבל הסימנים המעידים על חולשה הולכים ומתרבים.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, הסביר כי השוק אומנם הגביר את הערכתו בימים האחרונים לכך שריבית הפד תרד ברמה כה חדה (תמחר לכך היום בבוקר סיכוי של כ- 70%), אך בהינתן נתוני המאקרו החזקים יחסית ונתוני ליבת האינפלציה שהפתיעו מעט לרעה בחודש האחרון, קשה להגיד כי היה קונצנזוס לכך שהפד אכן יוריד את הריבית כך. לראייה, אמר שפריר, חציון תחזיות החזאים בבלומברג צפה הורדת ריבית של 25 נקודות בסיס בלבד.

שפריר ציין כי במסגרת הודעת הריבית, הפד הוסיף משפט לפיו "הוועדה מחויבת לתמוך במצב של תעסוקה מלאה", זאת בנוסף למשפט הקבוע על חשיבות הורדת האינפלציה אל היעד. חברי הפד הוסיפו כי הסיכונים לאי עמידה ביעד הכפול של הבנק (תעסוקה מלאה ויציבות מחירים) "מאוזנים" בעת הנוכחית. 

בפתח נאומו, אמר פאוול כי שוק העבודה "התקרר מהמצב בו היה - מחומם יתר על המידה", והוסיף כי האינפלציה התקררה משמעותית: "הגישה הסבלנית שלנו במהלך השנה האחרונה הניבה דיבידנדים. עכשיו, הסיכונים כלפי מעלה לאינפלציה פחתו, והסיכונים כלפי מטה לאבטלה עלו". לדבריו, זה ההיגיון מאחורי הורדת הריבית החדה.

כאשר האינפלציה הייתה גבוהה, אמר, המיקוד היה בה. אבל עכשיו כשהתקררה ושוק העבודה נחלש, הגיע הזמן לקובעי המדיניות לשנות את המיקוד. פאוול הזכיר את העדכון המשמעותי כלפי מטה בצמיחת המשרות במשק האמריקאי, כפי שהציגה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של ארה"ב. העדכון הראה שכלכלת ארה"ב הוסיפה כ-818,000 פחות משרות ב-2023 ותחילת 2024 ממה שהאמינו בתחילה.

בנוסף לכך, חרף ההפחתה הדרמטית, שיעור הריבית הריאלי נשאר גבוה לפי סטנדרטים היסטוריים. כרגע האינפלציה עומדת על 2.5%, ושיעור הריבית הריאלי של הפד עומד כעת על 2.5%. זה משאיר לפד מרחב רב להמשיך להוריד את הריבית אם שוק העבודה ימשיך להתרכך.

2איחרו את הרכבת או לא?

בבנק המרכזי ניסו לשדר אופטימיות בנוגע לשוק העבודה ולאותת שלא איחרו את הרכבת. לראיה, מהתחזיות של הבנק הפדרלי עולה כי האבטלה תעלה רק מעט עד לסוף השנה - לרמה 4.4% - אך תישאר יציבה גם בשנת 2025. בשורה התחתונה, לפי יו"ר הפד, הסיכונים העולים משוק התעסוקה עלו, אך הם עומדים באיזון מסויים יחד עם הסיכונים העולים מלחצי האינפלציה. פאוול אמר בנאומו כי שוק התעסוקה אומנם חזק אך מתקרר. בכך, הצדיק את ההחלטה להפחית את הריבית בצורה כה חדה - למנוע הרעה משמעותית יותר בשוק.

אחד הטיעונים שלו היה ששוק עבודה חזק הוא זמן אידיאלי להוריד ריבית. "צריך לתמוך בשוק העבודה כשהוא חזק, ולא כשמתחילים לראות פיטורים", ציין.

את תחילתו של משבר האינפלציה הנוכחי הפד פספס וטען כי היא "זמנית". רק כשהחודשים חלפו הבינו כי המחירים עולים בקצב מסחרר והביקושים לא נעצרים, עשו מעשה והקפיצו את הריבית לשיא של 23 שנה. רק הזמן יגלה אם הפעם הפעולה החדה של הפד מגיעה בזמן. אם החולשה בשוק העבודה תתגבר והאבטלה תטפס, ארה"ב עשויה להיכנס לההאטה ואף למיתון.

3המאבק במחירים עוד לא נגמר

למרות הורדת הריבית המפתיעה במידה מסוימת, פאוול הדגיש כי המאבק האינפלציוני לא תם. רמות עליית המחירים נותרו מעל היעד הנכסף של הפד, 2%, אך לבנק המרכזי יש את הביטחון המספק לכך שגם בריבית נמוכה יותר, האינפלציה בסופו של דבר תגיע ליעדה. הסיכונים, לדברי פאוול, לא תמו והוא שב וחזר לאורך מסיבת העיתונאים כי הפחתות נוספות ייתכנו רק בהתאם לנתונים. חברי הפד יבחנו את המצב וינסו למנוע עלייה מחודשת של האינפלציה מחד או נפילה מהירה בשוק העבודה מאידך.

הראייה לכך שהפד עדיין דואג למחירים הוא הצעד המנוגד להפחתה הנוכחית, הצמצום הכמותי (QT). למרות הצעד הנוכחי בחרו בועדת השווקים הפתוחה להמשיך ולצמצם את האחזקות שלהם באג"ח הממשלתי, מה שמביא לריסון מוניטרי, בייחוד בטווחי הזמן הארוכים של עקום התשואות.

הצמצום הביא לירידה באחזקות הפד בסך של 1.7 טריליון דולר וכעת עומדים בסך כולל של 7.2 טריליוני דולרים. בשל הירידה, היקף הצמצום התמתן עד כדי מחצית מאז שהחל, אך עדיין הפד פועל על מנת לשמור על רמת המחירים.

4הצמיחה המפתיעה הייתה ה-X פקטור של הפד

היכולת של הפד עד כה להתמקד בהתמתנות המחירים הייתה בזכות הצמיחה המפתיעה של הכלכלה האמריקאית. גם כאשר המדד הראה דביקות עיקשת במיוחד, בעיקר התחילת השנה, הפד יכל להמתין ולבחון את ההתפתחות המשק חודשים רבים. הצמיחה של המשק, הרבה בזכות החסכונות שהצטברו בזמן הקורונה שלפי האנליסטים החלו לאזול רק השנה, נתנה לכלכלה את ה"פוש" שהיא הייתה זקוקה לו להימנע ממיתון או האטה, לפחות בינתיים.

תחזית הנחיתה הקשה הלכה והתרחקה פעם אחר פעם. כך, הפד יכול היה לתת לריבית הגבוהה ביותר ברבע המאה האחרונה לעשות את שלה. בסופו של דבר זה עבד. בכירי הפד החלו לצבור ביטחון בנוגע להתמתנות המחירים והפוקוס שלהם יכול כעת לעבור לשוק התעסוקה. אומנם קיים ספק שלולא התרבות הסיכונים היו חברי הפד קופצים על הורדה חדה כמו הפעם, אך הצריכה הפרטית האיתנה אפשרה לפד מרחב זמן שלא זכה לו במלחמות קודמות שלו בעליות המחירים.

5לאן הולכים מכאן?

לצד החלטת הריבית ומסיבת העיתונאים של יו"ר הפד ג'רום פאוול, חברי הוועדה של הפד פרסמו את התחזיות המעודכנות שלהם לתוואי הריבית העתידי. הראל גילאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר ישראל מנתח כי מבט על גרף ה-Dot Plot, מלמד כי חברי הוועדה המוניטרית צופים ריבית של 4.4% בסוף השנה וריבית של 3.40% בשנת 2025. המשמעות הינה שהפד מתכנן להפחית את הריבית בגובה של 25 נ"ב בכל אחת משתי ההחלטות שנותרו עד סוף השנה.

"הפד הפתיע והוריד את הריבית בחצי אחוז. מדוע זו הפתעה? כי למרות שהתחזיות היו להורדה של חצי אחוז בסבירות של 65% היום, ההפתעה היא במוזיקה שבדבריו ובדברי הועדה שרמזו על הורדה נוספת של עוד חצי אחוז עד סוף השנה.

״הפד כנראה מרגיש בשליטה מוחלטת באינפלציה ורואה כיוון של 2% שנתי בעוד שהוא רואה במקביל את שוק העבודה מתקרר יחסית, וסימנים למיתון שהתגברו בחודשים האחרונים. לכן ממרום הריבית של 5.5% ופעם ראשונה מזה 4 שנים הריבית יורדת״, אומר גילאון.

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

מכוניות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

היערכות הנמלים למלחמה כוללת: רציפים לנמל המפרץ ועיקוף מוזר ליבואני הרכב

חברת נמלי ישראל ממליצה לשרי התחבורה והאוצר על שורת צעדים לנוכח התרחבות הלחימה, ובהם הענקת רציפים לנמל המפרץ ● בנוסף, הומלץ לקדם צו יבוא לנמל אילת באופן שיחייב פריקת רכבים בו, למרות שאוניות יצטרכו להגיע לים התיכון ולעבור במפרץ סואץ פעמיים

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

אינטל אישרה שלא תמכור את השליטה, ומניית מובילאיי מזנקת במסחר

מניית מובילאיי מטפסת לאחר שאינטל הבהירה סופית כי אין בכוונתה למכור את השליטה בה ● הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מתחילת החודש כ-15% משוויה

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני-דרך ● היקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

הרגשת התקיעות. ''אנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, ניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו'' / אילוסטרציה: Shutterstock

תקועים? החוקר שיעזור לכם לצאת מזה

ד"ר אדם אלטר כמעט הפך לשמאי, ואז לעורך דין. אבל התקיעות שהרגיש בקריירה שלו הובילה אותו לבסוף להתמקד בפסיכולוגיה ובמיוחד במחקר של קבלת החלטות ● בספר שפרסם לאחרונה הוא מונה 100 דרכים לצאת מהתקיעות ● לפעמים צריך בכלל להסתכל אחורה ולא קדימה, הוא אומר בראיון לגלובס

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בירידות; השבוע ירד מדד ת"א 35 ב-3%, הבנקים ב-3.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ● השקל נחלש ב-0.5% ל-3.77 שקלים לדולר ● אפיטומי מדיקל ירדה ב-23% ● בארה"ב כלכלנים צופים תנודתיות גבוהה בשווקים לאחר הורדת ריבית הפד ● בסין נמשכת ההאטה הכלכלית, והתחזית השנתית צומצמה ● הריבית בבריטניה נותרה לא שינוי

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה, על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

אייל משה, מייסד האב סקיוריטי / צילום: רובי לייבוביץ'

רשות ניירות ערך ורשות המסים ערכו חיפוש במשרדי האב סקיוריטי

החיפוש נערך במסגרת חקירת נושאי משרה בהאב סקיוריטי בחשד להפרות הנוגעות לחוקי ניירות ערך, מיסוי ופלילים ● בעבר דיווחה החברה על חשד שהמנכ"ל לשעבר, המייסד אייל משה, מעל בכספי החברה והשתמש בהם לשימושו האישי

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"?

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר, לאחר שתחקיר ה"ניו יורק טיימס" פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה, ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

צילומים: רפי קוץ, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המינוי, ועונשו: הלקח שאפשר ללמוד מההסתבכות של משה כחלון

הבעיה בפרשה של יונט התחילה כבר במינוי של כחלון ● הלהט"בים מרגישים מופקרים על ידי המשטרה ● וארגנטינה יכולה ללמד את ישראל על יעד הגירעון ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ההקלות ליזמים נגמרו. איך יגיב שוק הדיור / איור: גיל ג'יבלי

בקרוב: היזמים לא יוכלו יותר לבקש דירות נוספות. איך השוק נערך?

הקלות שבס אפשרו במשך עשרות שנים ליזמים לקבל זכויות בנייה נוספות ללא צורך בשינוי התב"ע ● אלא שהחל מינואר 2025 ההקלות אמורות להסתיים באופן מוחלט - מה שעלול להכניס את השוק, שגם ככה נמצא במשבר, לסחרור נוסף ● גלובס יצא לבדוק כיצד מתכוננים היזמים לשינוי, מה תהיה ההשפעה הצפויה על מחירי הדיור, ומה השלכות המיסוי של המהלך

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הסיבה המפתיעה בגללה אפל משכה את התביעה נגד NSO

אפל הגישה לפני כשלוש שנים תביעה בסן פרנסיסקו נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שהפכה לסמל למאבק בתוכנות הפריצה והמעקב לטלפונים סלולריים ● השבוע החליטה ענקית הטכנולוגיה למשוך את התביעה ● למה? בין היתר, כי גורמי ממשל ישראליים החרימו מסמכים מ-NSO וביקשו שהמידע הרגיש לא יגיע לידיים אמריקאיות

רס''ן (מיל') נאיל פוארסה וסמל תומר קרן ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי צה"ל נפלו היום בלחימה בגבול הצפון

רס"ן (מיל') נאיל פוארסה וסמל תומר קרן נפלו בלחימה בצפון • צה"ל חיסל שני מחבלים שהניחו מטענים בגבול הצפון • נסראללה בנאום: "ישראל חצתה את כל הקווים האדומים והתנהלה באופן לא מוסרי. האם זו הכרזת מלחמה?" • כוחות צה"ל פעלו בג'נין וניהלו חילופי אש עם מחבלים • במקביל לנאום נסראללה: צה"ל החל בגל תקיפות בלבנון; התרעות הופעלו בשורת יישובים בצפון • עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

מניית תרופות ההרזיה זינקה ב-400% בתוך ימים. האם יש לה סיכוי מול ענקיות התחום?

אישור מה־FDA לגלולת ההרזיה של חברת אפיטומי, הפך אותה בן לילה ממניה בשפל לסנסציה בבורסה בתל אביב ● המשקיעים מקווים שהיא תיכנס בסערה לתחום תרופות ההרזיה הלוהט, אבל הדרך להצלחה עוד ארוכה וכרוכה בתחרות קשה מול חברות ענק ובאתגר שיווקי

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

2.5 מיליארד שקל הכנסות לקופת המדינה, כנקודת פתיחה: מכרזי הענק בשדה דב יוצאים רשמית לדרך

נפתחו להצעות שלושה מהמכרזים ברובע היוקרתי בצפון ת"א, שצפויים להכניס מיליארדים רבים למדינה • ממוצע מחירי המינימום נמוך בכ־15% בהשוואה למכרז הענק ששווק ברובע ב־2021 • המכרזים ייסגרו בתחילת נובמבר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

כל העיניים נשואות להחלטה בכמה תרד הריבית, אבל זה לא בהכרח האירוע הכי חשוב שיקרה היום

הריבית בארה"ב לא ירדה כבר חמש שנים כמעט, ובשנה האחרונה היא נמצאת ברמה הגבוהה ביותר ב-23 שנה ● בשוק מנסים כעת להעריך מה יהיה שיעור ההפחתה של יו"ר הפדרל ריזרב היום, וממתינים בציפייה לנאומו של ג'רום פאוול, שיספק רמזים על מדיניות הבנק בהמשך

נתב''ג, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות

החברות הבינלאומיות ממשיכות להתנדנד, וחוסר היציבות הפך לנורמה בענף התעופה הישראלי ● את הוואקום ממלאות השחקניות המקומיות, ובראשן אל על, שנותרו כאלטרנטיבה מרכזית עבור לקוחות שדורשים ודאות ● התוצאה: הישראלים משלמים ביוקר על ההיצע הנמוך