מכוניות פרטיות בבסיס צה''ל / צילום: דובר צה''ל
משרד הביטחון נערך לקראת פרסום מכרז הצטיידות בכלי רכב צמודים לקצינים בדרגת רב סרן ודרגות מקבילות. המכרז צפוי להקיף כ-9,500 כלי רכב בליסינג.
● השבוע בתעשיות הביטחוניות | לסין יש מערכת יירוט חדשה בלייזר, והיא רוצה למכור אותה במזרח התיכון
● בלעדי | היערכות הנמלים למלחמה כוללת: רציפים לנמל הסיני ועיקוף מוזר ליבואני הרכב
● 50 אלף כלי רכב בדרך: סין מעלה הילוך בשוק הישראלי ושולחת מסר למערב
המכרז היה אמור לצאת במקור ברבעון האחרון של 2023, אולם בסופו של דבר נדחה. כבעבר, המכרז צפוי להתמקד בכלי רכב מהקטגוריה של סופר-מיני ומשפחתיות קטנות, או ג'יפונים בטווח מחירון משוער של עד כ-130 אלף שקל.
במכרז הראשון התכוון משרד הביטחון להקצות חלק משמעותי מהמכרז לכלי רכב חשמליים, עד כ-25%. אולם בסופו של דבר חלקם במכרז יהיה ככל הנראה מזערי, אם בכלל. זאת בשל מיעוט הדגמים החשמליים המוצעים בפלח המחיר הזה, הטווח המוגבל שלהם, ההתייקרות הצפויה שלהם בתחילת 2025 בשל הזינוק במס הקנייה, היעדר תשתית טעינה מספקת בבסיסי צה"ל ושיקולי ביטחון שונים. עם זאת ככל הידוע קיימת אופציה להמיר 20% מהיקף ההצטיידות לרכב חשמלי.
אחד החידושים המרכזיים במכרז החדש הוא דרישה מיבואני רכב שמעוניינים להשתתף במכרז להתחייב על שמירה של אבטחת הנתונים ש"נקצרים" מכלי רכב חדישים ומקושרי־רשת שמוגשים למכרז, כגון נתוני מיקום, נסועה וכדומה.
הפחתת יכולת קישוריות
בנוסף נדרשת מהיבואנים התחייבות להפחתת יכולות הקישוריות ואיסוף המידע של מערכות מולטימדיה ורכיבים "חכמים" אחרים בכלי הרכב המשתתפים, כגון מצלמות פנימיות והיקפיות, ולמנוע העברת נתונים מכלי הרכב לשרתים בחו"ל. כמו כן נדרשים המשתתפים לפקח על עדכוני תוכנה שנשלחים משרתי היצרן בחו"ל לכלי הרכב באמצעות רכיבי ה-OTA (מודמים להורדת עדכוני תוכנה), שמהווים חלק מובנה בדגמים רבים. מגבלת הנתונים צפויה להיות בעייתית במיוחד לכלי רכב מתוצרת סין, שהקישוריות שלהם לשרתים בחו"ל נחשבת משמעותית.
הדרישה להגבלת ההזרמה של נתונים לרכב וממנו היא עדיין נדירה במכרזי הצטיידות רכב בעולם, ממשלתיים או פרטיים. המדינה היחידה שמציבה דרישות כאלה כתנאי להצטיידות היא סין, שמפעילה החל מ-2021 רגולציית ביטחון פנים קפדנית לאבטחת המידע שמופק מכלי רכב "חכמים". זו כוללת בין השאר איסור על יצרני הרכב ועל גורמים חיצוניים נוספים לאסוף מידע מהרכב בעת הנסיעה והחנייה, אלא באישור מפורש של הנהג ו/או נוסעיו. בנוסף נדרשת מחיקת כל מידע פרטי רגיש על הנהג ו/או נוסעיו בתוך עשרה ימים, מוטלת חובה על כל יצרני הרכב לאחסן את נתוני הרכב רק בשרתים בתוך סין ועוד.
גם ארה"ב צפויה לפרסם בשבועות הקרובים רגולציה חדשה, שתגביל את השימוש במערכות הפעלה סיניות של כלי רכב חכמים ומקושרי רשת שנמכרים בארה"ב.
נחת בישראל: הונדה HR-V עם הנעה היברידית
חברת "מאיר" השיקה בישראל את הקרוס-אובר הקומפקטי HR-V עם מערכת הנעה היברידית. הרכב קיבל עיצוב יותר בוגר ואורכו 4.33 מטר, רוחבו 1.77 מטר, גובהו 1.58 מטר ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.61 מטר. הוא מצויד במערכת הנעה היברידית שמשלבת מנוע 1.5 ליטר בנזין ומנוע חשמלי בהספק משולב של 131 כ"ס. הוא מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות ורושם צריכת דלק ממוצעת של 18.5 ק"מ לליטר. יש לו תא נוסעים דיגיטלי ומערך מקיף של אמצעי בטיחות והתמחור בין כ-205 ל-220 אלף שקל.
טלקאר מתחילה לשווק בישראל קרוס־אובר בנזין חדש של KGM וקיה פיקנטו מחודשת
חברת טלקאר החלה את השיווק בישראל של הקרוס-אובר TORES של חברת KGM הקוריאנית (לשעבר סאנגיונג). הרכב יתחרה בפלח המרכזי של השוק מול דגמים כמו יונדאי טוסון, קיה ספורטג', ניסאן קשקאי ועוד. אורכו 4.7 מטר, רוחבו 1.9 מטר, גובהו 1.72 מטר והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.68 מטר ומצויד בתא מטען בנפח כ-600 ליטר. המנוע הוא טורבו־בנזין בנפח 1.5 ליטר, שמייצר 163 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. הרכב מוצע גם עם הנעה כפולה. יש לו מערך פיקוד דיגיטלי ואבזור תקני עשיר. המחיר מתחיל בכ־175 אלף שקל לדגם ההנעה הקדמית ומגיע עד כ־190 אלף שקל לדגם ההנעה הכפולה.
טלקאר השיקה השבוע בישראל גם את קיה פיקנטו המחודשת שעברה עיצוב מחדש, בעיקר בחרטום. תא הנוסעים מגיע עם מערך פיקוד דיגיטלי ומסך מולטימדיה מוגדל ומערך בטיחות אקטיבי מתקדם יותר. המנוע נותר עם נפח של 1.2 ליטר בהספק 79 כ"ס ותיבת הילוכים רובוטית. המחיר מתחיל בכ-105 אלף שקל.
קופרה משיקה בישראל את דגמי "ליאון" ו"פורמנטור" המחודשים
המותג "קופרה" של קבוצת פולקסווגן השיק השבוע שני דגמים מחודשים. הראשון הוא מודל 2024 המעודכן של קופרה לאון, שעברה מתיחת פנים שמתמקדת בעיקר בחזית אגרסיבית יותר, עם פגושים, גריל ופנסים חדשים. בתא הנוסעים יש מושבים חדשים, מערכת מולטימדיה חדשה עם מסך 12.9 אינץ' ועוד. יחידות ההנעה נותרו ללא שינוי וכוללות מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין בהספק 150 כ"ס ומנוע 2 ליטר טורבו־בנזין בהספק 300 כ"ס בדגם ה־VZ הספורטיבי. המחירים נעים בין כ־180 ל־260 אלף שקל בהתאם לגרסה.
במקביל הושק הדור המחודש של הקרוס־אובר קופרה "פורמנטור" שעבר עדכון חיצוני דומה וקיבל אבזור תקני עשיר יותר כולל מושבי ספורט, מערכת קול מתקדמת ועוד. היא מוצעת עם מנוע ה־1.5 ליטר טורבו בהספק 150 כ"ס ועם מנוע 2 ליטר טורבו בדגם הביצועים עם ההנעה הכפולה, שהספקו שודרג ל־333 כ"ס. המחירים נעים בין 190 ל־300 אלף שקל לפני תוספות מיוחדות.