גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקועים? החוקר שיעזור לכם לצאת מזה

ד"ר אדם אלטר כמעט הפך לשמאי, ואז לעורך דין. אבל התקיעות שהרגיש בקריירה שלו הובילה אותו לבסוף להתמקד בפסיכולוגיה ובמיוחד במחקר של קבלת החלטות ● בספר שפרסם לאחרונה הוא מונה 100 דרכים לצאת מהתקיעות ● לפעמים צריך בכלל להסתכל אחורה ולא קדימה, הוא אומר בראיון לגלובס

הרגשת התקיעות. ''אנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, ניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו'' / אילוסטרציה: Shutterstock
הרגשת התקיעות. ''אנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, ניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו'' / אילוסטרציה: Shutterstock

חצי שנה לתוך התואר במדעי השמאות, ד"ר אדם אלטר (Adam Alter) ידע שהוא במקום הלא נכון, אבל לא ידע להסביר בדיוק מדוע, או מה הוא רוצה לעשות במקום זאת. ייתכן שהוא היה הופך לשמאי אלמלא היה עומד בפני דד־ליין: אם יפסיק את הלימודים עד חצי שנה מתחילתם, לא יצטרך להחזיר את המלגה שקיבל. בהחלטה של רגע הוא פרש מהלימודים, ואז בילה כמה חודשים בשאלה מה הוא מתכוון לעשות עם שארית חייו. הוא היה תלמיד מבטיח, בלי שום כיוון לעתיד. 

חזית המדע | זו אחת ההמצאות הגדולות של זמננו, היא נולדה במקרה בזמן מלחמה, והיא לא היחידה
חזית המדע | החוקרת שמציגה: שלוש דרכים שיעזרו לכם לשפר את הזיכרון שלכם

הוא הרגיש כל־כך תקוע, וחשב - בטח יש עוד אנשים במצבי, שמרגישים שהם במקום שאינו נכון להם ולא בטוחים איך לצאת ממנו. אולי אחקור את זה? כך הוא הגיע לתחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית, אבל לא מיד. הוא העביר עוד שנים כעורך דין לפני שהבין שהאינסטינקט הזה היה נכון, והייעוד שלו הוא בתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית והחברתית. היום הוא מרצה בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת ניו יורק ומתמחה במחקר של קבלת החלטות.

"רוב האנשים מרגישים שהם תקועים בדברים קטנים או גדולים בחייהם", הוא אומר לגלובס בראיון בהתכתבות. "אני עורך המון סקרים בנושא הזה, וכמעט כולם אומרים שיש לפחות אספקט אחד בחייהם שהם תקועים בו". באחד הסקרים שערך, 70% מהנבדקים הצליחו לחשוב על מקום שבו הם תקועים יחסית בקלות, ובין אלה 80% אמרו שהם תקועים כבר יותר מחודש. מעל 50% אמרו שהם תקועים כבר שנים או אפילו עשורים.

"מגוון האופנים שבהם אנשים יכולים להיתקע הוא עצום. אנשים מרגישים תקועים בעבודה, במערכות יחסים, מבחינה פיננסית, תקועים יצירתית, תקועים אינטלקטואלית ועוד", אומר אלטר. 

 

כשהפער בין הרצון לחיים מתרחב

אלטר מגדיר תקיעות "מצב שבו אדם נמצא בסיטואציה שהוא לא רוצה להיות בה, לאורך זמן. אנחנו מדברים לא על תסכול רגעי, אלא על תחושה מתמשכת שהחיים אינם מתאימים לרצונות ולשאיפות, שמשהו בחיים שלו לא עובד".

אלטר מבהיר שהוא אינו מדבר על תקיעות הנובעת ממצב שאינו ניתן לשינוי, כמו מגפת הקורונה או מלחמה, אלא על מצב שבו אנחנו רוצים משהו וחושבים שהיינו אמורים להיות מסוגלים להשיג אותו, אבל קשה לנו לפעול לטובת המטרה או שהפעולות שלנו מעלות חרס. לפעמים אנחנו לא יודעים בדיוק מהו הדבר שאנחנו רוצים, וזה סוג התקיעות הקשה ביותר, אבל אנחנו יודעים שאנחנו רוצים שינוי, והישארות במקום עלולה לגרום לנו מצוקה של ממש.

"לפעמים אנשים יודעים בדיוק איך ולמה הם תקועים - נניח, הם לא אוהבים את העבודה שלהם אבל חוששים או לא יודעים איך למצוא עבודה חדשה, או שהם מתנהגים בדפוס מסוים, שהם יודעים שהוא הרסני אבל לא יודעים איך להפסיק לפעול לפיו.

ולפעמים התקיעות מורכבת יותר לאפיון ולתיאור. אנשים מרגישים אולי תחושת שעמום, או Ennui, כלומר היעדר התרגשות והיעדר סקרנות מהעולם, או חוסר נוחות שקשה לדעת מה מקורו ולכן גם קשה יותר לזהות מה יכול לשפר אותו. במקרים כאלה, הרבה יותר מורכב לנוע לקראת פתרון".

האזור המסוכן של האמצע

לפני כשנה יצא לאור בארה"ב ספרו של אלטר, Anatomy of a Breakthrough: How to Get Unstuck When It Matters, המפרט לא פחות מ־100 דרכים לצאת מתקיעות. הספר הפך לרב־מכר, מה שמעיד אולי על ממדי התופעה.

מה האסטרטגיה שלך ליציאה מתקיעות?
"רוב האנשים רוצים לפעול באופן מיידי בעוד שמה שחשוב הוא קודם כול לנהל את התגובה הרגשית לתקיעות ולתכנן את היציאה ממנה מבחינה אסטרטגית, כדי לא להשקיע את האנרגיה במקום הלא נכון".

הסיבות שבגללן בני אדם נתקעים הן גם המפתחות לפתור את הבעיה, אומר אלטר, ולכן הדבר הראשון שאפשר לעשות הוא לבדוק איפה הבעיה. "אני קורא לזה 'שמאות חיכוכים'. חיכוכים הם המקומות שלא מאפשרים להתקדם".

הסיבות לתקיעות מגוונות, אבל הראשונה שבהן קשורה בעובדה הפשוטה שקשה להשיג מטרות, למשל משום שאנחנו עלולים ליפול קורבן ל"בעיית האמצע". אנחנו יודעים שכאשר רואים מטרה באופק, התנועה לכיוונה תהיה מהירה יותר ומלאת מוטיבציה. עכברים ירוצו מהר יותר במבוך כשהם רואים את הפרס בסוף, כאילו התמלאו פתאום בכוחות חדשים. צרכנים יקנו הרבה יותר מהר את כוס הקפה התשיעית והעשירית בכרטיסייה המקנה להם כוס קפה חינם. זו התנהגות כמעט אוניברסלית. כשאנחנו מזהים מטרה אנחנו מתחילים את דרכנו לכיוונה במהירות, מאבדים מוטיבציה וכוח באמצע הדרך, וברגע שהמטרה נראית בהישג יד, המוטיבציה חוזרת.

לכן, טוען אלטר, ככל שיהיו מטרות ביניים רבות יותר פזורות לאורך הדרך, כך נתקדם מהר יותר. מרתוניסטים רבים מחלקים את המרתון ליעדים רבים וקטנים, משום שאינם יכולים להרשות לעצמם לוותר על מוטיבציית ההתחלה־סוף אפילו לרגע אחד. זהו גם הרעיון מאחורי המנטרות "צעד צעד" או "יום ביומו".

אבל שלא תמיד אנחנו רואים את המטרות בצורה ברורה, ולפעמים אפילו חושדים שאנחנו הולכים בכלל בכיוון ההפוך. מחקרים מצאו שהרגע שבו אנשים מוכנים לבצע מעשים שאינם תואמים את ערכיהם המוסריים אינו מתרחש כשהמטרה כבר באופק ואנחנו מתקשים להתאפק. לא, ברגע הזה דווקא יש לנו מוטיבציה להתאמץ וללכת אליה בדרך הישר. צעדים נואשים שעלולים לפגוע בנו בהמשך אנחנו עושים כשאנחנו אכן נואשים, וזה קורה באמצע.

אפקט המישור והדרך לצאת ממנו

אלטר טוען בספרו שגם כשהיעד לא ברור אנחנו יכולים להשתמש בטריק של חלוקת הדרך למקטעים. נניח שאנחנו רוצים לפעול לקראת החלפת עבודה. אלטר מציע בכלל לא להגדיר את העבודה החדשה כיעד הראשון, אלא את התהליך עצמו. לדוגמה, אפשר להגדיר כמטרה הכנת רשימה של סוג המשרות שבהן אנחנו מעוניינים. אחר־כך, רק לסמן מקומות עבודה פוטנציאליים. בהמשך, רק ליצור רשימת אנשי קשר. אם נשכיל באמת להתייחס לכל אחת מהמשימות הללו כמטרה בפני עצמה, שאחרי שסיימנו אותה מגיע לנו להרגיש שהגשמנו משהו, תהיה לנו יותר מוטיבציה לעשות זאת. מסע של אלף מייל מתחיל בצעד אחד, ומתברר שגם מסע שאיננו יודעים כמה מיילים נצטרך ללכת בו ולאיזה כיוון מתחיל באותו צעד.

הליכה צעד אחר צעד היא עצה טובה גם במובן הכי מילולי שלה, אומר אלטר: "ישנם מחקרים שמראים כי חברות שבהן מעודדים את העובדים לקום ולהתהלך מעת לעת מגיעות ליותר רעיונות חדשניים".

סיבה אוניברסלית נוספת לתקיעות יכולה להיות "אפקט המישור" (Plateau effect). כלומר, כמעט כל דבר שאנחנו מבצעים לאורך זמן באותו אופן ימנע התקדמות. אם אנחנו מתעמלים תמיד באותו אופן, בשלב מסוים נגיע לקצה גבול יכולתנו. אם ננסה לדלות רעיונות מאותם מאגרי יצירתיות, בסופו של דבר אולי נמצא שהם יבשים. אלטר שואל, מדוע רבים מהאנשים הכי יצירתיים בעולם עוברים משבר יצירתיות סביב גיל 40־50? בין היתר בגללל אפקט המישור.

"מה שעוזר במקרה הזה הוא פשוט להבין שההיתקעות היא חלק מהחיים; לדעת שאנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, שניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו מהתקיעות, ושההתקדמויות הכי מעניינות מגיעות מתהליכים כאלה של תקיעה־חילוץ, שוב ושוב", אומר אלטר.

"יש לנו אשליה כאילו התהליך היצירתי אמור לזרום בקלות, ואם זה לא מגיע בקלות, אז סימן שמשהו טוב כבר לא יגיע. אבל דווקא ההתמדה מול הקושי היא זו שבדרך־כלל מאפשרת לאנשים להביא את הרעיונות הייחודיים והטובים ביותר. הרגע הזה שבו דברים לא זורמים בקלות הוא הרגע שבו הקסמים היצירתיים מתרחשים".

ללבוש בגדים שלא הייתם לובשים

יש הבדל בין אנשים עם אופי שונה או רקע אישי שונה בגישה שלהם לתקיעות?
"יש ראיות לכך שאנשים מתרבויות מזרח־אסיאתיות סובלים פחות מתקיעות, כי התרבות והדת שלהם מכילות את הרעיון של שינויי גורל ומזל, של תנודתיות, בעוד שתרבות המערב מספרת לנו שהתקדמות תמידית לקראת משהו היא זכות מולדת.

"מעבר לזה, יש אנשים עם סקרנות טבעית שאוהבים לבדוק כל מיני אפשרויות ואז הם יוצאים מתקיעות מהר יותר, בעוד שאחרים מרגישים שהתקיעות מציפה אותם ורואים בה סימן לכישלון אישי. הם נכנסים למעגל שלילי שמזין את עצמו".

לדברי אלטר, כל אחד יכול להפוך לאדם סקרן אם יקפיד על שלוש הפעולות הבאות: "לשאול שאלות על כל תופעה שבה נתקלים; להחזיק רשימה של דברים שמסקרנים אתכם או לא פתורים עבורכם; ולבסוף - להעביר את החיים במצב Browse ולא Search, כלומר להרשות לעצמכם להיתקל במידע באופן אקראי ולא דרך אלגוריתם שכוון ספציפית אליכם. למשל, להיכנס לספרייה ולמצוא ספר על נושא שלא עסקתם בו עד היום, או להתחיל בשיחה עם אדם ברחוב.

"אם אתם רוצים ממש לשבור שגרה ולראות את העולם אחרת, נסו לאמץ זהות חלופית, כתרגיל. לבשו בגדים שלא הייתם לובשים, הציגו את עצמכם כמישהו אחר בגבולות החוק והאתיקה, הציגו את עצמכם בשם אחר".

היציאה מהגבולות הלוחצים ביותר, גבולות העצמי, היא תהליך משחרר מחשבתית ורגשית.

לקבל את התרחיש הכי גרוע שלכם

לצד היתקעויות הנובעות מעצם העובדה שהשגת מטרה דורשת מאמץ ומוטיבציה, ישנן היתקעויות הנובעות מהטיות רגשיות, קוגניטיביות או התנהגותיות, ואלה הרגשיות הן שמעוררות את המצוקה הגדולה ביותר.

במקרה של הטיה רגשית, אנחנו יודעים מה עלינו לעשות, אבל מרגישים שאין לנו הכוחות לפעול. לפעמים מדובר בדיכאון, שדורש טיפול, אבל לא תמיד.

אם אנחנו מתפקדים היטב בתחומים רבים אבל עוצרים את עצמנו בתחום מסוים, אלטר מציע לזהות את המקומות שבהם השינוי מאיים עלינו, ואז לנסות לדמיין את התרחיש הגרוע ביותר, ולנסות לקבל אותו. קוראים לזה "קבלה רדיקלית" (Radical Acceptance). כשאנחנו מבינים שנוכל להתמודד גם אם הפחדים שלנו יתממשו, קל לנו יותר למסגר את האיומים כאתגרים.

בעיה רגשית נוספת עלולה להיות פרפקציוניזם. אנחנו לא יוצרים כי אנחנו חושבים ששום דבר לא טוב מספיק, או שאנחנו לא בוחרים משרה או דירה או בן/בת זוג משום שאלה לעולם אינם מושלמים. במקרה כזה, עלינו לשכנע את עצמנו שאנחנו בוחרים בחירה שניתנת לשינוי, ואם היא ניתנת לשינוי, הרי שהיא לא צריכה להיות הבחירה המושלמת. היא צריכה רק להיות בחירה טובה יותר ממה שיש לנו עכשיו (ולפעמים אין לנו כרגע כלום).

"אחת הדמויות המעניינות שפגשתי בתחום הזה הוא המוזיקאי והסופר ג'ף טוידי", מספר אלטר. "הדרך שלו לצאת ממצבים של מעצור כתיבה היא לנסות לכתוב את הדבר הגרוע ביותר שהוא יכול להעלות על דעתו, בכוונה. אם אתה מומחה בתחום מסוים, זה לא כל־כך קשה לכתוב משהו גרוע, ומתברר שלכתוב משהו גרוע זה יותר טוב לשחרור התקיעות מאשר לא לכתוב בכלל".

תתחילו להסתכל אחורה והצדה

לדברי אלטר, כשאנחנו נתקלים באתגר, אנחנו כל הזמן מחפשים סימנים מהסביבה אם עלינו להתמיד או לוותר. בחלק מהמקרים, אנחנו מפענחים לא נכון את הסימנים ומוותרים מוקדם מדי. לדוגמה, המחשבה שאם הרעיון לא בא בקלות, סימן שהוא לא טוב - זהו רמז סביבתי מוטעה והוא גורם לנו להרים ידיים מוקדם מכפי שבאמת כדאי לנו.

"אחת האסטרטגיות המעניינות לצאת מתקיעות יצירתית היא לתאר את הבעיה לאדם אחר, עדיף אדם חכם אבל שנמצא מחוץ לסיטואציה. אם מדובר בתקיעות בעבודה, אפשר לדבר עם אדם ממקצוע אחר. אם מדובר בתקיעות בזוגיות, אפשר לדבר עם מישהו מרקע תרבותי אחר", אומר אלטר, או שבכלל תשקלו ללכת אחורה, בניגוד לאינטואיציה שלכם.

חוסר היכולת של בני אדם ללכת אחורה, כותב אלטר בספרו, היא אחת הסיבות לתקיעות קוגניטיבית, כלומר, תקיעות יצירתית או רעיונית. בעיר סואנת, האם הייתם מוכנים לקחת אוטובוס בכיוון ההפוך ליעד שלכם כדי להגיע לתחנת הרכבת התחתית וכך לחצות את העיר מהר יותר, או שהייתם מעדיפים לקחת אוטובוס שמתקדם לעבר היעד? רובנו נבחר באופציה הראשונה רק אם אפליקציית הניווט תבטיח לנו שחור על גבי מסך שכך נגיע מהר יותר, אבל ההרגשה היא שזה צעד מאוד לא אינטואיטיבי.

כך גם כאשר אנחנו מחפשים את הדרך קדימה לקראת המטרות שלנו. אלטר מציע שבמקרים של תקיעות מתסכלת, שאין לה פתרון משמעותי במבט קדימה, ננסה לשאול את עצמנו מה יקרה אם נסתכל גם אחורה, שזה אומר - להיות לבד כדי למצוא זוגיות חדשה, להתחיל מקצוע חדש עם משרה פחות מכניסה ומכובדת, לחתוך שותפות עסקית יציבה שמועילה לנו אך מקשה עלינו להתפתח וכדומה.

ולא רק אחורה, אלא גם הצידה. לפעמים צריך לנטוש דרך לגמרי כדי ללכת בכיוון אחר. בשבוע שעבר כתבנו במדור זה על המצאות שנולדו במקרה, משום שהמדענים שהמציאו אותן היו פתוחים מספיק כדי להבין שהטעות שעשו הובילה אותם לדרך חדשה. לדברי אלטר, לפעמים אנחנו מנסים לפלס דרך קדימה בכוח, בעוד שדרך מעט צדדית עשויה להיות נוחה יותר ויש בה פחות חיכוך.

התרבות המערבית מלמדת שאם נתעקש ונעבוד קשה, בסוף חלומותינו יתגשמו, אבל לפעמים פשוט לא נכון להמשיך בדרך שאנחנו לא רואים בה תועלת. לפעמים הדרך קדימה כרוכה בהגדרה מחדש של המטרות.

האם המטרה היא להשיג משרה מסוימת או סיפוק? קצב ריצה מסוים או בריאות? כשמרחיבים את ההגדרות, גם האפשרויות לפתרון מתרחבות. 

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב

צילומים: AP-Susan Walsh, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

״המשבר האנושי הגדול ביותר של זמננו״, ואין ג׳אנק פוד לפני 9

"גזענות" היא הסיבה להתעלמות מסודאן, "המשבר האנושי הגדול ביותר של זמננו" ● הבנק המרכזי האמריקאי הביס את האינפלציה ● בבחירות בארה"ב קמלה האריס מובילה בסקרים ובשוקי ההימורים ● אש אוקראינית עולה לשמיים ● ובבריטניה אין שומן או סוכר לפני 21:00 בערב ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

לופטהנזה מאריכה את ביטול הטיסות עד לאמצע שבוע הבא

לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

אינטל אישרה שלא תמכור את השליטה, ומניית מובילאיי מזנקת במסחר

מניית מובילאיי מטפסת לאחר שאינטל הבהירה סופית כי אין בכוונתה למכור את השליטה בה ● הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מתחילת החודש כ-15% משוויה

שמשת רכב שהתנפצה בגלל פיצוץ ביפר בלבנון / צילום: ap, ussein Malla

גל שני של פיצוצים בלבנון; דיווח על מאות פצועים וחמישה הרוגים

הלבנונים מדווחים על נפגעים בסדרת פיצוצים נוספת בדאחיה ובדרום לבנון • לראשונה מאתמול: אזעקות רבות נשמעו באצבע הגליל, לאחר מטח של 10 רקטות לגליל המערבי • על רקע העברת אוגדה 98 מעזה לגזרה הצפונית, מפקד פיקוד צפון הצהיר: "המשימה ברורה - נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בהקדם האפשרי" • עדכונים בולטים

ההקלות ליזמים נגמרו. איך יגיב שוק הדיור / איור: גיל ג'יבלי

בקרוב: היזמים לא יוכלו יותר לבקש דירות נוספות. איך השוק נערך?

הקלות שבס אפשרו במשך עשרות שנים ליזמים לקבל זכויות בנייה נוספות ללא צורך בשינוי התב"ע ● אלא שהחל מינואר 2025 ההקלות אמורות להסתיים באופן מוחלט - מה שעלול להכניס את השוק, שגם ככה נמצא במשבר, לסחרור נוסף ● גלובס יצא לבדוק כיצד מתכוננים היזמים לשינוי, מה תהיה ההשפעה הצפויה על מחירי הדיור, ומה השלכות המיסוי של המהלך

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

פרשת בני שטיינמץ בשוויץ: מבקש לפסול את העד המרכזי בתביעה

שטיינמץ הורשע בשוויץ בפרשיית שוחד עובדי ציבור זרים בגינאה ונדון לשנה וחצי מאסר, לאחר שעונשו הופחת מחמש שנים ● בעת שהוא ממתין להכרעה בערעור לבית המשפט הפדרלי בז'נבה - הוא טוען כי גילה שעד המדינה הישראלי, ששימש כעד מפתח במשפט, קיבל טובת הנאה מהרשויות בשוויץ - בניגוד לחוק שם. לכן, הוא מבקש לפסול את עדותו

ארוחת בוקר בארץ קדם / צילום: גליה בן חיים

בייגל ירושלמי וגבינות מהמשק: ארוחת בוקר מפנקת במקום לא צפוי

יקב משפחתי שמגיש קברנה בחצר הבית, פסל נודע שמושך מבקרים מהעולם, מסלול בין פריחת חצבים וגן אירועים שהוא גם מסעדה ● יום בעגור וגבעת ישעיהו ● חגית אברון תופרת יום

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

כנס התנופה הקיבוצית: ממשבר לצמיחה

במוקד כנס התנופה הקיבוצית של גלובס עמדה במכרז שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים ● הכנס, בהשתתפות מאות אורחים, התקיים במלון שפיים ● אירועים ומינויים

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הסיבה המפתיעה בגללה אפל משכה את התביעה נגד NSO

אפל הגישה לפני כשלוש שנים תביעה בסן פרנסיסקו נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שהפכה לסמל למאבק בתוכנות הפריצה והמעקב לטלפונים סלולריים ● השבוע החליטה ענקית הטכנולוגיה למשוך את התביעה ● למה? בין היתר, כי גורמי ממשל ישראליים החרימו מסמכים מ-NSO וביקשו שהמידע הרגיש לא יגיע לידיים אמריקאיות

מערכת הלייזר OW5-A50 / צילום: CHINA DEFENCE

לסין יש מערכת יירוט חדשה בלייזר, והיא רוצה למכור אותה במזרח התיכון

רוסיה משקיעה סכומים חסרי־תקדים של עשרות מיליארדי דולרים במלחמה נגד אוקראינה ● ארמניה במסע רכש של טילים ורכיבים למטוסים מהודו ● סין רוצה למכור את מערכת נשק הלייזר שלה ברחבי העולם ● וגם: הצוללת הנורבגית הבלתי־מאוישת שהשלימה בחינה פורצת דרך ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

וול סטריט ננעלה בעליות חדות; דאו ג'ונס ו-S&P 500 בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-2.5% ● אינטל הודיעה שלא תמכור את מניותיה במובילאיי שזינקה ב-15% ● מטבעות ומניות הקריפטו זינקו ● בניגוד לציפיות, מניות הבנקים עלו ● יממה לפני שטראמפ יכול למכור את מניותיו בטראמפ מדיה, המניה בשפל ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, נובה,מאנדיי וצים זינקו

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני-דרך ● היקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

מומחים מנתחים: מה יקרה למלונות שנטשה רשת סלינה ביום שאחרי הקריסה

החזון של סלינה לרשת אירוח עולמית שפונה לקהל הצעיר התרסק יחד איתה, והגורל של אתריה בישראל נותר לא ידוע ● מומחים מעריכים שחלק מהנכסים יהפכו לאכסניות לואו־קוסט לתיירות פנים, ושלמודל התפעולי של חכירה מיזמי נדל"ן אין עוד עתיד

אייל משה, מייסד האב סקיוריטי / צילום: רובי לייבוביץ'

רשות ניירות ערך ורשות המסים ערכו חיפוש במשרדי האב סקיוריטי

החיפוש נערך במסגרת חקירת נושאי משרה בהאב סקיוריטי בחשד להפרות הנוגעות לחוקי ניירות ערך, מיסוי ופלילים ● בעבר דיווחה החברה על חשד שהמנכ"ל לשעבר, המייסד אייל משה, מעל בכספי החברה והשתמש בהם לשימושו האישי

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה"ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו, ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה?

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין