גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לתרופת הפלא לגבריות יש תופעות לוואי. אף אחד לא מדבר עליהן

אנשי השיווק בעסקי הסטרואידים מוכרים חלומות על "חיזוקים" לחדר הכושר ולחדר המיטות, אבל רק מעטים מדברים על תופעות הלוואי ● באופן אירוני, הטסטוסטרון מגביר את הגבריות אך עלול להוריד לאפס את ספירת הזרע ● קליניקה מתמחה: "מתן מרשמים זו אמנות, לא מדע"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP- Charles Sykes, Gregory Payan, Evan Vucci ,Phelan M. Ebenhack ,Ebrahim Noroozi
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP- Charles Sykes, Gregory Payan, Evan Vucci ,Phelan M. Ebenhack ,Ebrahim Noroozi

בקניון פתוח בדלריי ביץ' בפלורידה, משווק צוות מכירות את מעיין הנעורים: בוטוקס, תרופות לירידה במשקל, והלהיט - סטרואידים לגברים המבקשים להגביר את גבריותם.

לאחר עשורים ללא התקדמות: תרופה חדשה לסכיזופרניה מחיה את השוק 
ראיון | בגיל 68 היא הטיסה את המסוק החשמלי הראשון, הפכה לאחת הנשים עם השכר הגבוה בנאסד"ק וכעת מנסה לקדם חיי נצח 

לרוב, מרפאות לא מוכרות תרופות לחולים. אבל מרפאת The Biostation היא בין מאות הקליניקות בארה"ב המרוויחות משגשוג הטיפולים בתחליף טסטוסטרון, המכונה TRT.

טסטוסטרון, סטרואיד שמחזק את השרירים ומגביר את החשק המיני, היה שמור בעבר לגברים שלא יכולים לייצר מספיק מההורמון, ואילו כיום גם גברים בריאים, רבים מהם בשנות ה-30 וה-40 לחייהם, מבקשים את הטיפול כדי להתגבר על השמנת יתר, הפרעות זקפה או ירידה טבעית בהורמונים הקשורה לגיל.

מלך הפודקאסטים ג'ו רוגן, וכוכב סרטי האקשן אלן ריצ'סון, סיפרו שהם נוטלים טסטוסטרון, כך גם המועמד לשעבר לנשיאות רוברט פ. קנדי ​​ג'וניור בן ה-70. אילון מאסק לקח את זה צעד קדימה, וצייץ מחדש פוסט שאמר ש"גברים עם T נמוך" לא יכולים לחשוב בעצמם, ו"זכרי אלפא עם T גבוה" הם מקבלי ההחלטות הטובים ביותר עבור דמוקרטיה. המנטור טוני רובינס השקיע בחברה הרושמת טסטוסטרון באמצעות טלרפואה (telehealth), והוא מקדם את הסטרואידים באינסטגרם. רשת הקמעונאות The Vitamin Shoppe הודיעה ששירות הטלרפואה שלה יציע מרשמים של טסטוסטרון.

תופעות לוואי רבות

גברים משלמים בדרך כלל בין 1,200 ל-2,600 דולר לשנה עבור טיפול בטסטוסטרון, שמוצג במודעות כאמצעי לביצועים טובים יותר בחדר הכושר ובחדר המיטות. "פעם בחורים השיקו אלף ספינות בשביל נשים. היום אנחנו מזריקים טסטוסטרון", אמר דיוויד פיבובארוב, מטופל לשעבר בקליניקת ביוסטיישן. גובהו 1.73 מטר, ועם הטיפול הוא הוסיף כשבעה ק"ג של שריר לגופו וקיצץ את אחוזי השומן שלו בשליש.

מספר המרשמים לטסטוסטרון ספיונאט, הצורה הגנרית הנמכרת בדרך כלל על ידי הקליניקות, גדל פי שמונה מאז 2010. אם מוסיפים אותם למוצרים ממותגים, סך מרשמי טסטוסטרון הוא כיום בשיא, על פי Iqvia העוקבת אחר מרשמים.

טוני רובינס. השקיע בחברה הרושמת ''מרחוק'' מרשמי טסטוסטרון / צילום: ap, Brian Ach

יש גברים שהם חסידים של הטיפול. אחרים סובלים מתופעות הלוואי שלו. פרסומות לטסטוסטרון מציינות רק לעתים נדירות את הסיכון להגדלת השדיים אצל גברים, להתכווצות האשכים, לקרישי דם ולעקרות. באופן אירוני, הגבריות שהטסטוסטרון מגביר באופן מלאכותי עלולה להוריד לאפס את ספירת הזרע. רופאי פוריות אף מדווחים על עלייה במספר הזוגות שלא יכולים להרות משום שהגבר נוטל את ההורמון, שמפחית את כמות הטסטוסטרון הטבעי שמייצר הגוף. בארט קואן, אורולוג פוריות במרפאת Posterity Health בקולורדו, אומר שאנשים נוטים להניח שחוסר פוריות הוא בעיה של נשים, אך "לעתים קרובות זה עניין של גברים".

הפסקת נטילת התרופה כרוכה בסיכון של עייפות ודיכאון במשך שבועות, בזמן שהגוף מתחיל מחדש את הייצור. גברים שמפסיקים עם התרופה עשויים גם לאבד את מבנה הגוף המשופר שלהם. חלקם אומרים שהם מעדיפים להשתמש בתורם זרע מאשר להפסיק לקחת טסטוסטרון, אמר פול שין, אורולוג פוריות בוושינגטון. היתרונות שהתרופה מעניקה למראה החיצוני, לדבריו, חשובים להם יותר מאשר "הצורך שלהם במורשת".

מרפאות טסטוסטרון טוענות כי רופאים העוסקים ברפואה מסורתית שמרניים מדי במתן מרשמים להורמון, וכי גברים יכולים להפיק תועלת מהעלאת רמות הטסטוסטרון מרמה נורמלית לרמה שרופאי המרפאה טוענים שהיא "אופטימלית". המינונים שנרשמים על ידי המרפאות נמוכים מהסטרואידים שנוטלים מפתחי גוף תחרותיים, שהשרירים שלהם מתנפחים לממדים גדולים להחריד. הממשלה הפדרלית של ארה"ב מסווגת את הטסטוסטרון כחומר מבוקר ברמת schedule 3, לצד קודאין וקטמין, בגלל הפוטנציאל לשימוש לרעה הטמון בו.

רפואה או כסף?

ביוסטיישן, שנוסדה ב-2013, הייתה חלוצה בטיפול בטסטוסטרון ושירתה אלפי מטופלים. החברה הכשירה אנשי מכירות לספר למטופלים שטיפול בטסטוסטרון לא כרוך בתופעות לוואי. המטופלים "אמורים לחוות השפעה חיובית בלבד ללא תופעות לוואי שליליות", על פי תסריט השיחה במדריך מכירות שנסקר על ידי הוול סטריט ג'ורנל. החברה לא השיבה לשאלות מדוע צוות המכירות דן בשאלות רפואיות, או אומר שלטיפול בטסטוסטרון אין תופעות לוואי.

צילומים: AP, Charles Sykes, Gregory Payan, Evan Vucci

תיאור שיטות העבודה הללו מבוסס על ראיונות עם יותר מתריסר מעובדי החברה בהווה ובעבר, עובדי קבלן ושותפים, וכן על סקירה של רישומי בית המשפט ומסמכים פנימיים.

קית' פוליס, מייסד שותף של ביוסטיישן ומנהל חוויית לקוח, אמר שהמרפאה בודקת מטופלים לפני רישום התרופות ועוקבת אחריהם במהלך הטיפול. הוא נוטל טסטוסטרון בעצמו ואמר שזה עזר לו. פוליס מחלק לצוות "לידים" ללקוחות פוטנציאליים, ודוחק בהם לדחוף למכירות באמצעות שיחות טלפון ומיילים שמשכנעים גברים להיכנס לבדיקות דם ולפגישות רפואיות. בחודש מאי, נכתב על לוח לבן במטה החברה "יעד הכנסה יומי" של 75 אלף דולר וצוינו עליו "מדדי ביצוע מרכזיים", כגון "להמיר לידים למטופלים".

עם תשע מרפאות בפלורידה, ביוסטיישן מרוויחה כ-10 מיליון דולר במכירות לשנה. הטיפולים ההורמונליים התחליפיים הם רבי המכר שלה, בהם טסטוסטרון לגברים, ואסטרוגן, פרוגסטרון וטסטוסטרון לנשים. החברה מסרה שהיא רושמת טסטוסטרון רק כשהטיפול מתאים, אם כי הסטנדרט שלה כולל גם גברים שלא היו זכאים לכך לפי הנחיות רפואיות רגילות. "הכלל מספר אחת שלנו הוא שרפואה חשובה מכסף", אמר פוליס. "אנחנו לא מוקד מכירות טלפוניות".

רוב הגברים שמגיעים למרפאות החברה בשביל טסטוסטרון יוצאים מהן עם מרשם, לדברי ד"ר מרטין בלום, שעזב מרפאה קרדיולוגית כדי להפוך לרופא הבכיר של החברה. המייסד השותף ומנכ"ל המרפאה, רוס בלום, שנשר מלימודיו בקולג' ועבד כמתווך משכנתאות, הוא בנו של ד"ר בלום. הוא דחה בקשות לתגובה. "רופאים מסורתיים לא מעריכים את היתרונות של טיפול בטסטוסטרון", אמר ד"ר בלום. "רוב הרופאים חושבים שאני שרלטן, שזאת הונאה. אבל זאת לא".

פיבובארוב היה בן 38 כשנכנס לקליניקה של ביוסטיישן במיאמי ב-2022 והתלונן על עייפות. בדיקות דם הראו שרמות הטסטוסטרון שלו מעל לממוצע, הוא אמר, אבל המרפאה רשמה לו טסטוסטרון להזרקה עצמית. לדבריו הוא הרגיש מצוין בחודש הראשון. ההזרקות העלו את רמות האנרגיה שלו, שיפרו את האימונים והטעינו את החשק המיני.

ואז הופיעו תופעות הלוואי: נדודי שינה, חרדה, אקנה ולחץ דם גבוה יותר. הוא אמר שהוא גם איבד כל תחושה במהלך יחסי מין. יחד עם זאת, האנרגיה והשריריות שהזריקות העניקו לפיבובארוב גרמו לו להמשיך לקחת את ההורמון במשך שנה, והוא ניסה תרופות אחרות כדי להקל על תופעות הלוואי. הקלינאית שלו במרפאת ביוסטיישן, אחות במקצועה, הציעה לו לעבור מזריקות לגלולת טסטוסטרון מושתלת (implanted testosterone pellet), שמשחררת את ההורמון במשך כמה חודשים. הגלולות עולות מאות דולרים. פיבובארוב אמר שהוא הרגיש כאילו "יש לו עסק עם מוכר מכוניות משומשות" וסירב. "חשבתי שזה יאפשר לי להיות סילבסטר סטאלון בשנות ה-40 לחיי, אבל היה לי מכלול שלם של בעיות", אמר. "הגעתי למסקנה שזו הסיבה לכך שרוב הרופאים לא מתעסקים עם זה".

בסתיו האחרון הוא הפסיק. פיבובארוב אמר שמעולם לא הוזהר מפני תופעות הלוואי, והתיעוד הרפואי שלו מביוסטיישן לא כולל את התלונות שהגיש בקשר אליהן. ד"ר בלום אמר שהוא דן בתופעות הלוואי עם המטופלים ורושם תרופות לטיפול בהן. מתן מרשמים לטסטוסטרון, אמר, הוא "אמנות, לא מדע בלבד". פוליס סירב לדון בעניינו של פיבובארוב, תוך ציון כללי סודיות.

אילון מאסק. ''גברים עם טסטוסטרון נמוך לא יכולים לחשוב בעצמם'' / צילום: ap, Kirsty Wigglesworth

ביוסטיישן מייצרים לידים על מטופלים חדשים מהפניות של לקוחות ומחיפושים בגוגל של גברים מתעניינים. תורים למרפאה מתחילים בבדיקת דם בעלות של 499 דולר ופגישה עם קלינאי שכותב מרשמים. הגברים מועברים לאנשי מכירות, שמכונים תומכי מטופלים, שמרוויחים עמלות. טסטוסטרון הוא מקור הכנסה אמין משום שהוא טיפול מתמשך. פוליס אמר לוול סטריט ג'ורנל שהחברה כבר לא משלמת עמלות מכירה, אלא רק בונוסים, והיא כבר לא מעסיקה תומכי מטופלים, שעובדים לשעבר תיארו כאנשי מכירות. חמישה עובדים נוכחיים מציינים את התואר שלהם כ"תומך מטופלים" בלינקדאין, ובאתר של ביוסטיישן נאמר כי כל מטופל במרפאה מקבל תומך.

"האם אתה עצוב"

ביוסטיישן מוכרת תרופות באופן ישיר, בניגוד למרפאות שבדרך כלל רושמות מרשמים לרכישה בבתי מרקחת. ד"ר בלום אמר שאין לו תמריץ כספי לרשום טסטוסטרון. "מעולם לא הייתי עשיר מספיק כדי לעסוק ברפואה רק בשביל הכיף", אמר. "כמו כולם, אני צריך להתפרנס. לשלם את החשבונות שלי". הוא העריך שהוא מסרב לרשום את הסטרואידים לכ-10% עד 15% מהגברים המבקשים לקבל אותו, לרבות אלה מתחת לגיל 35, הנמצאים במצב בריאותי שברירי או שנראה שהם מפתחי גוף.

לדברי רופאים, כמעט בלתי אפשרי להשתוות לתמונות של שחקנים המגלמים גיבורי על ושל משפיעני מדיה חברתית עוטי שרירים, ללא טיפולי סטרואידים. ההתמקדות המודרנית בדימוי הגוף הגברי התעוררה בשנות ה-80, אמר סקיפ פופ, פרופסור לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה בהרווארד. הוא זיהה מצב פסיכולוגי שנקרא דיסמורפיה של שרירים, שמתאר גברים שעסוקים באופן פתולוגי בהגדלת מסת השריר.

טיפול בטסטוסטרון זכה לתשומת לב בקרב המיינסטרים לפני עשור, כאשר חברת התרופות AbbVie, שניסתה להגביר את המכירות של ג'ל הטסטוסטרון שלה AndroGel, מימנה פרסום עבור האתר IsItLowT.com. האתר הציע חידון בן 10 שאלות ועודד גברים לשאול את הרופאים שלהם לגבי טסטוסטרון עבור בעיות נפוצות הקשורות לגיל, לרבות אנרגיה נמוכה יותר, ירידה בדחף המיני ונפח שרירים פוחת.

קליניקות טסטוסטרון רבות משתמשות כעת בחידון כדי להעריך תסמינים: האם אתה עצוב ו/או עצבני? יש לך חוסר באנרגיה? אתה נרדם אחרי ארוחת הערב? ג'ון מורלי, פרופסור בדימוס לגרונטולוגיה (חקר הזקנה) במרכז הרפואי סנט לואיס, אמר שהוא בילה כמה דקות בניסוח השאלות בזמן שישב על האסלה לפני 20 שנה, וכעת רופאים שמנסים להרוויח משתמשים בחידון שלו כדי לרשום את ההורמון באופן לא הולם.

חברות התרופות נטשו במידה רבה את שוק הטסטוסטרון, נדחקו החוצה על ידי יצרניות תרופות גנריות, וכן על ידי תביעות ייצוגיות שטענו שהתקפי לב, שבץ מוחי והפרעות רפואיות אחרות היו קשורות לטיפולים ההורמונליים. זה הותיר נתיב פתוח עבור הקליניקות לבריאות הגבר.

לאחר שראה עלייה במספר הגברים שקיבלו טסטוסטרון ממרפאת גברים והתלוננו על חוסר פוריות, התחזה ג'סטין דובין, אורולוג מ-Memorial Healthcare System בדרום פלורידה, לחולה בעצמו כדי לראות אם הקליניקות יספקו לו מרשם. הוא סיפר שהוא בן 34 ורוצה להביא ילד נוסף לעולם. רמות הטסטוסטרון שלו היו מעל לנורמה לפי הבדיקה, ובכל זאת שש מתוך שבע המרפאות המקוונות שפנה אליהן רשמו לו טסטוסטרון. דובין אמר שהוא היה המום ומאוכזב. "זה מערער את האמינות של המערכת הרפואית", אמר, כאשר קלינאים נותנים ייעוץ רפואי לא הולם. "בסופו של דבר המטופל סובל".

שבעה חודשים לאחר שהפסיק ליטול טסטוסטרון, פיבובארוב טרם חזר לתפקוד מיני תקין. רופא בקליניקה אחרת רשם לו סטרואיד אנאבולי אחר, שלדבריו הקל על תופעות הלוואי והוא מרגיש כעת אנרגטי ושרירי. משטר הטיפולים החדש שלו עולה כ-200 דולר בחודש, כרוך בסיכון ארוך טווח לסיבוכי לב וטמון בו מלכוד נוסף: "אצטרך לקחת את זה עד סוף חיי", אמר.

עוד כתבות

שמאי קמה, מנכ''ל אשטרום מגורים להשכרה / צילום: רמי זרנגר

המנכ"ל שמגלה: איך משכירים 400 דירות בתוך חמישה חודשים?

אחרי שתושבי קיבוץ בארי ויתרו על פרויקט "הדסה הקטנה" בקריית היובל בירושלים, השכירה אשטרום מגורים את כל 400 הדירות בפרויקט בתוך חמישה חודשים ● שמאי קמה, מנכ"ל החברה, מאמין במודל למרות עליות הריבית: "אנחנו שחקן לטווח ארוך והתקבלה החלטה לפתח את התחום הזה בארץ"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה שלילית בוול סטריט; עלייה במחירי הנפט לקראת מתקפה אפשרית באיראן

המסחר באירופה ננעל בירידות ● מחירי הנפט בדרך לעלייה השבועית הגדולה ביותר מזה למעלה משנה ● הניקיי ננעל בעלייה של 2%. מניות הרכב היפניות בלטו בעליות ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

הוא סולק ממכינה אחרי ארבעה חודשים, היום בגיל 33 הוא עומד בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית ● "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

ביידן נגד האפשרות לתקוף מתקני נפט: "לחשוב על חלופות"

צבא ארה"ב תקף 15 יעדים של החות'ים בתימן: "המטרות כללו יכולות צבאיות התקפיות" • שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם בצפון • אזעקות בשורת יישובים בצפון, נפילות בכמה מוקדים בגליל • שר הביטחון גלנט בגבול הצפון: "יש לנו עוד הפתעות בקנה - את חלקן נבצע בקרוב" • כל העדכונים 

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה הצטרפה לחגיגה: OpenAI השלימה גיוס ענק והערכת השווי זינקה ל-157 מיליארד דולר

גיוס ענק של 6.6 מיליארד דולר מקפיץ את השווי של OpenAI ● לפי הניו יורק טיימס, Thrive Capital השקיעה בחברה כ-1.3 מיליארד דולר, ובגיוס השתתפו גם מיקרוסופט, אנבידיה, סופטבנק, פידליטי ו-MGX

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

התחדשות עירונית. קשיים להשיג מימון עקב מצב השוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

היזמית לא הצליחה להשיג ליווי בנקאי לפרויקט וביטלה את הסכם המכירה: מה פסק בית המשפט?

רוכשת דירה בפרויקט התחדשות עירונית הגישה בקשה למתן צו מניעה זמני, לאחר שהחברה היזמית ביטלה את החוזה עימה בטענה כי לא מצאה ליווי פיננסי לפרויקט ● לטענתה, הסיבה לביטול ההסכם היא עליית מחירי הדיור, אך החברה טענה כי פעלה בהתאם לחוזה

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת עמנואל מקרון קורא לאמברגו נשק על ישראל "שישמש למלחמה בעזה" ● מהן הסיבות לקריאה של מקרון?

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי הוודאות רק צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● הורדת הדירוג על ידי סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק מהמובילים בעולם, לא מתרשם מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אומנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה לפרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל־ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים