גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב
הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

ברוסיה מפעילים את כל התעשייה הביטחונית של המדינה, במטרה לפגוע בכוחות האוקראיניים. בד בבד, נשיא אזרבייג'ן מבקר בביתן תע"א בתערוכת נשק במדינה, הפנטגון וסין נמצאות במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית, וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות הייצור שלה. על כל זאת ועוד, בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

פרשנות | הדילמה הישראלית בלבנון: מה לעשות במדינה הקיימת רק על הנייר?
כותרות העיתונים | "חסרת מעצורים, ישראל משפילה את אויביה": בעולם המומים מפעילות צה"ל נגד חיזבאללה 

קלצ'ניקוב, לא רק רובים

חברת קלצ'ניקוב הרוסית, שידועה בזכות הרובים המפורסמים, חשפה לאחרונה את הכטב"ם "גרנאט E-4", שלפי מוסקבה - פוגע בטנקים מסדרת "אברמס" שקיבלה אוקראינה. הכטב"ם החדש הוא חלק מסדרת גרנאט וכולל מנוע בוכנה. הכטב"ם יכול לטוס באופן אוטונומי במשך כשש שעות ולהאיץ עד ל־140 קמ"ש. גובה הפעילות שלו עומד על 2,000-500 מטר. משקל ההמראה המקסימלי שלו 45 ק"מ ומוטת הכנפיים עומדת על 3.8 מטר.

בניגוד לתחומים רבים במלחמת רוסיה־אוקראינה, מוסקבה מצליחה באמצעות כטב"מים להשבית חלק בלתי־מבוטל מהטנקים מדגם אברמס M1 שקיבלה אוקראינה. לפי דיווחים, 20 מתוך 31 הטנקים שקיבלה קייב הושמדו כתוצאה מכטב"מים. ההתפתחות הזו, כך לפי אתר בולגריאן מיליטארי, הביאה את האוקראינים למשוך את הנותרים מהחזית - במטרה לשמור עליהם.

במסגרת סל הפתרונות שפיתחו האוקראינים, נכללת גם תוספת שכבת פלדה לטנקים, שמשפרת את סיכויי ההישרדות של הצוות ב־35% בעת פגיעה. גרנאט מאתגר את האוקראינים, משום שהוא בעל יכולת איסוף ומעקב מתקדמות, שמסייעות להכוונת כוחות הארטילריה הרוסיים בפגיעה בטנקים הרבים שמקבלת אוקראינה ממדינות המערב.

נשיא אזרבייג'ן מבקר בביתן תע"א

נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, ביקר בביתן התעשייה האווירית בתערוכת ADEX 2024, אחת התערוכות הביטחוניות החשובות באירו-אסיה שמתקיימת בבאקו, בירת אזרבייג'ן. הביקור התקיים בהובלת מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, שהציג לנשיא את המערכות המתקדמות והפתרונות הטכנולוגיים המובילים של החברה. בין המערכות שהוצגו ניתן למנות את הלווין המתקדם המפותח במשותף עם סוכנות החלל באזרבייג'ן, מערכת הטילים המדויקת לורה, החימוש המשוטט הארופ, מערכת ההגנה האווירית ברק, המציעה שכבת הגנה מתקדמת מפני איומים אוויריים, טילים ימיים מדגם גבריאל 5 המיועדים להגנת חופים ולחימה ימית, וכן מטוסים רב-משימתיים ומערכות מתקדמות להגנת גבולות. אזרבייג'ן היא לקוחה בולטת של התעשייה האווירית, ומשתמשת במערכות הגנה אווירית, טילים וחימושים משוטטים מתוצרתה.

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב ביקר בביתן תע''א בתערוכת ADEX 2024 / צילום: התעשייה האווירית

בזמן המלחמה, ממשיכה התעשייה האווירית, כמו יתר החברות הביטחוניות הגדולות, להציג בתערוכות בינלאומיות חשובות כמו ADEX את מערכותיה המתקדמות, המיועדות להתמודד עם אתגרי הביטחון העתידיים בכל תחומי הלחימה - ביבשה, באוויר, בים, בחלל ובתחום הסייבר. זו הפעם החמישית שהחברה מציגה בתערוכת ADEX. 

רפאל מציגה בתערוכה במנילה

הרמטכ"ל הפיליפיני רומיאו ברונר ג'וניור ובכירי צבא נוספים ביקרו בביתן רפאל בתערוכת ADAS 2024 שמתקיימת במנילה. את הביקור הוביל תא'ל (מיל') אריאל קארו, סמנכ"ל בכיר לשיווק ברפאל שהציג את ה־Sea Breaker, טיל מדוייק המיועד לפעולות ימיות ויבשתיות מורכבות.

הרמטכ''ל הפיליפיני מבקר בדוכן של רפאל בתערוכת ADAS 2024 במנילה / צילום: רפאל

בד בבד, הוצגה ספיידר, מערכת הגנה אווירית שנמצאת בשימוש מבצעי בכמה צבאות בעולם. המערכת מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים ואל מול מגוון איומים אוויריים לרבות מל"טים, מטוסים, מסוקים וטילים בליסטיים.

מבצע מכירת הטנקים של הודו

הודו מעוניינת לשדרג את כוחות השריון שלה בטנקים חדשים, ועל כן, החליטה למכור 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 למדינות שיהיו מעוניינות בהם. גורם בכיר סיפר לאתר דיפנס בלוג, כי הטנקים ישודרגו בטרם יישלחו ללקוחות. "הטנקים יעברו מודרניזציה לפני היצוא, שתאפשר למדינות באפריקה, במזרח התיכון ובדרום מזרח אסיה ליהנות מכלים אלו", הסביר.

מאז שנות ה־70, משתמשת הודו בטנק הסובייטי, שהחלה לייצר עבור עצמה כבר בשנות ה-80. כיום, חיל השריון ההודי כולל גם כ־1,000 טנקים מדגם T-90 ו־100 טנקים מדגם "ארז'ון" המקומי. שיתוף הפעולה הטכני בין הודו לבין רוסיה, שנמשך עשרות שנים, עשוי לבוא לידי ביטוי גם לאחר שהממשל בניו דלהי יגיע לסיכום על מכירת הטנקים המיושנים.

טנק T-72 בצבא ההודי / צילום: ap, Bikas Das

טורקיה חוזרת לתלות שלה בארה"ב

בשנים האחרונות, טורקיה שואפת להרחיב את התוצרת הביטחונית המקומית שלה, כולל אפילו מטוסי קרב. אולם, בכל הנוגע למטוס הקרב הקל "הורג'ט", היא נאלצה לאחרונה לפנות לארה"ב בבקשה לרכוש מנוע F404 מזרוע התעופה של GE (ג'נרל אלקטריק). אנקרה מעוניינת להשתמש בהורג'ט, במטרה להחליף את מטוסי האימונים המיושנים מתוצרת נורת'רופ גרומן, T-38 ו־F-5.

הורג'ט הוא מטוס שבאנקרה מאוד מתגאים בו, והוא אף הוצג בסלון האווירי של קהיר. ביכולותו להגיע למהירות של 1.2 מאך ולשאת 3,000 ק"ג. מנוע F404 הוא רק אחד מבין כמה שמעוניינת בו טורקיה מג'נרל אלקטריק. לפי דיפנס פוסט, הם מעוניינים לרכוש מנועי F101, עבור מטוס הקרב מהדור החמישי שהם מפתחים, קאאן.

בה בעת, טורקיה פועלת להרחבת פסי הייצור שלה במדינות שונות, תהליך שהחברות הביטחוניות הישראליות הגדולות עושות כבר שנים. חברת "נורול מכינה", שעוסקת בייצור רכבם משוריינים, פתחה מתקן חדש בבריטניה. בדרך זו, באמצעות חברת־הבת שהוקמה NMS UK, מכירות בשוק הבריטי ייצבעו בתור רכישות מהשוק המקומי.

הפנטגון וסין במרוץ לעבר ה־6G

משרד הטכנולוגיה האלחוטית העתידנית של פנטגון הפנה את תשומת ליבו לעבר דור התקשורת החדש, 6G, במסגרת המרוץ עם סין - כך מדווח באתר דיפנס ניוז. רשתות אלו, שצפויות להיפרס כבר בעשור הבא, צפויות להיות אמינות יותר, לתמוך בצורה טובה יותר במערכות רובוטיקה ולהיות בעלות זמן אחזור נמוך. כלומר, התהליך שיעבור מרגע הפקודה לקבלת הנתון מהזיכרון יהיה קצר יותר.

תומאס רונדאו, שמנהל את המשרד האחראי בפנטגון, הסביר בשיחה עם דיפנס ניוז כי המטרה בעיסוק בנושא היא גם לדאוג שהפעלתו תהיה בטוחה. "אם נוכל להגדיר את אלו שייכנסו לזה", אמר הבכיר בפנטגון, "אז כשנייצא את הטכנולוגיות שלנו, נייצא גם את הגדרות המדיניות והרגולציות שלנו, בגלל שאלו חלק משמעותי מהמענים הטכנולוגיים".

עוד כתבות

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

בוטלה הטיסה? מתי כדאי לתבוע את חברת התעופה בתביעה ייצוגית

בשיאה של עונת התיירות, חלה הסלמה במצב הביטחוני שהביאה לביטולים דחיות ושיבושים בטיסות ● ריבוי המקרים והנפגעים מהתנהלותן של חברות התעופה העלה על סדר היום את השאלה האם כדאי לתבוע חברות תעופה בתביעה ייצוגית ● כמה זה יעלה, ומה צריך לקחת בחשבון לפני? ● גלובס עושה סדר 

חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אוהדי ישראל ושלדים בנאסד"ק: חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים

קרנות הביומד המקומיות כמעט התייבשו, משקיעים נרתעים מהתחום שהישראלים הכי חזקים בו - מכשור רפואי, ובשוק מזהירים: ישראל מאבדת את ההזדמנות להוביל בתחומים שנולדים ממש עכשיו, כמו AI לפיתוח תרופות ● איפה בכל זאת נמצא הכסף?

"עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הרגע המכריע של חיזבאללה, האם הלבנונים העקורים יחזרו לביתם, ומצב האנטישמיות בגרמניה "הוא החמור ביותר מאז 1945" ● כותרות העיתונים בעולם 

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם האלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

נדב צפריר, מנכ''ל צ'ק פוינט הנכנס / צילום: שלומי יוסף

עד 15.3 מיליון דולר: מה כוללת חבילת התגמולים של מנכ"ל צ'ק פוינט החדש

צ'ק פוינט מבקשת לאשר לנדב צפריר שכר בסיס שנתי של 384 אלף דולר, יעד בונוס שנתי של כ-400 אלף דולר וכן תגמול הוני הכולל מניות חסומות ואופציות במיליוני דולרים ● ומה תכלול ההקצאה ההונית למנכ"ל הקודם גיל שויד, שיעבור לתפקיד יו"ר פעיל?

רובע הדאחייה לאחר התקיפה הישראלית הערב / צילום: צילום מסך

צה"ל תקף את המפקדה המרכזית של חיזבאללה; היעד - נסראללה

דובר צה"ל עדכן: "כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף" • בצה"ל בוחנים אם מזכ"ל חיזבאללה נסראללה היה במקום • באל-ג'זירה טוענים: זו התקיפה הכי עוצמתית בדאחיה עד כה • ראש הממשלה נתניהו, ששוהה בניו יורק, עזב תדרוך כתבים כדי לקבל עדכון ביטחוני • כך נראית זירת התקיפה ביירות • כל העדכונים

מנכ''ל ImmunAI, ד''ר נועם סולומון / צילום: ImmunAI

היוניקורן הישראלי שחתם על הסכם אסטרטגי עם ענקית התרופות אסטרהזנקה

יוניקורן הביולוגיה החישובית ImmunAI חתם על הסכם אסטרטגי עם חברת אסטרהזנקה הבריטית, בהיקף התחלתי של 18 מיליון דולר ● החברה פיתחה מודל שמאפשר לחברות התרופות לשפר את יעילות פיתוח התרופות שלהן, באמצעות בינה מלאכותית

שטר של 200. כבר מנסים להפטר / צילום: Shutterstock

בנק ישראל מתנגד, אבל בשטח כבר נפטרים משטרות של 200 שקל

במאפייה וגם אצל הפדיקוריסטית: לקוחות מדווחים כי בתי עסק לא מחכים להחלטה רשמית על ביטול שטר ה־200 שקל, וכבר מסרבים לקבלו ● אזרחים מספרים על שימוש מוגבר בשטר ועל פריטה שלו, וכן נרשמה עלייה בהמרתו למט"ח ● האם צמצום דרמטי של השימוש במזומן יפגע בעסקים? ● בנק ישראל: "ביטול השטר אינו עומד על הפרק"

אילוסטרציה: Shutterstock

היכונו, הנטו שלכם עשוי להישחק באלפי שקלים: כל מה שכדאי לדעת על הקפאת מדרגות המס

באוצר מתכננים להקפיא עד 2027 את ההצמדה למדד של מדרגות המס ונקודות הזיכוי ● המשמעות המיידית: עלייה בתשלום המס שנשלם ופגיעה בהכנסה הפנויה של העובדים ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק

מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע

אושרה פשרה בפרשת האופיואידים: טבע תקבל מחברות הביטוח 40 מיליון דולר

כשנה אחרי שטבע סגרה את התביעות נגדה בארה"ב תמורת 4.3 מיליארד דולר, בית המשפט הכלכלי בתל אביב אישר פשרה בתביעות שהוגשו נגדה בישראל ● הסכום שישולם לטבע הוא הגבוה ביותר שהושג בתביעה נגזרת בישראל ● עורכי הדין והמבקשים יקבלו 4.8 מיליון דולר

2 ספינות תוצרת ישראל הגיעו לפיליפינים / צילום: באדיבות חיל הים הפיליפיני

ישראל סיפקה ספינות מלחמה למדינה באסיה

שתי ספינות התקפה מתוצרת מספנות ישראל הגיעו ב־17 בספטמבר לפיליפינים ● הספינות נושאות איתן משגרי MLR-NLOS וטילי ספייק NLOS מתוצרת רפאל ● ספינות ההתקפה מהוות רק דוגמה אחת מבין רבות לקשרי הסחר הביטחוני הנרחבים בין המדינות

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

המרוץ מתחמם: אלה שני המועמדים החדשים לרכישת ישראכרט

הקרב על השליטה ישראכרט עולה מדרגה, כאשר איש העסקים בני אלג'ם שוקל להשתלט על החברה ● במקביל מספר קמעונאים גדולים עשויים לחבור יחד למעין שותפות שתרכוש את חברת כרטיסי האשראי ● כרגע על המדף ישנן שתי הצעות רשמיות להשתלטות על ישראכרט - אחת ממנורה מבטחים והשנייה מחברת ווישור גלובלטק

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

יוגב גרדוס ובצלאל סמוטריץ / צילום: עודד קרני, נועםמושקוביץ'-דוברות הכנסת

באוצר יוזמים: דיירים בהתחדשות עירונית יחזירו כספי סיוע

ברשות להתחדשות עירונית מתנגדים בתוקף להצעת האוצר, שלפיה דיירים בפרויקטים ישיבו מכיסם את כספי הסיוע מהמדינה ● באוצר תוקפים: "הרשות תוקעת מקלות בגלגלים"

האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

4 גרפים והתעלומה: האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל

לאחרונה נראה שכל אפיק השקעה מסמן תחזית אחרת וסותרת לשוק ההון האמריקאי ● מדדי המניות בראלי חסר מעצורים, שוברים שיא אחרי שיא, אבל גם הזהב, שאמור להיות כלי לגידור מפני נפילות בשוק ● תשואות האג"ח הממשלתיות, שמשקפות את הצפי לשיעור הריבית, מתמחרות הורדות ריבית חדות ● ובינתיים הנפט נסחר ברמות שפל ומשקף ציפיות להאטה ● האם הכללים של וול סטריט נכתבים מחדש?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם: "המלחמה תסתיים אם חמאס ייכנע - וישחרר את החטופים"

אחרי קריאות מחאה מהקהל - נתניהו החל את נאומו: "הגעתי הנה כדי להגיד את האמת" • הוא הבהיר: "ישראל משתוקקת לשלום, אבל אם חמאס לא ייכנע - נילחם עד הניצחון המוחלט" • על שחרור החטופים: "לא נוותר עד שיחזרו הביתה" • ועל האיומים מטהראן: "אין מקום באיראן שזרועה הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו" • זה "ציר הקללה" שרה"מ הציג באו"ם | ישיר מהעצרת הכללית

מירה מוראטי / צילום: ap, Barbara Ortutey

בכירה נוספת מודיעה על עזיבת OpenAI

מירה מוראטי, סמנכ"לית הטכנולוגיות (CTO) של OpenAI, הודיעה כי תעזוב את תפקידה בחברה לאחר שש וחצי שנים ● עזיבתה מגיעה על רקע כך שהחברה מנהלת סבב גיוס הון שעשוי להעריכה בשווי של מעל 150 מיליארד דולר ● מוראטי מצטרפת לגל של בכירים שעזבו את החברה בחודשים האחרונים

חיילי צבא לבנון מאבטחים אתר שהותקף על ידי צה''ל בדרום ביירות, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

כשהעוני בשיא והזבל ברחובות: כך הפך חיזבאללה את לבנון למאורת טרור

בשנים האחרונות וכפי שמחדדת המלחמה, לבנון הפסיקה לתפקד כמדינה ● הממשלה הזמנית לא מצליחה להיחלץ מהמשבר הכלכלי, וצבא לבנון הרשמי מתחרה עם חיזבאללה על חיילים, כאשר השכר בארגון הטרור גבוה פי 13 ● לדברי מומחים, המשאבים של חיזבאללה מאפשרים לו להרחיב את מעגלי ההשפעה משיעים דתיים לשכבות אחרות באוכלוסייה

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"