גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המזללה המפתיעה בקיבוץ שתמצאו בה ארוחה מפנקת במחיר מפנק עוד יותר

אמנות ישראלית במוזיאון שהוא יצירת מופת בעצמו, מיזם קולינרי שמציע מטעמים ביתיים מנחמים וחנות וינטג' עם אוספים נדירים ● ביקור בקיבוץ עין חרוד לרגל 103 שנה להיווסדו

שניצל בחלה ב–Red Shoes / צילום: עדי אופק
שניצל בחלה ב–Red Shoes / צילום: עדי אופק

בשישי האחרון, בעוד טבעת ההתרעות מתהדקת, נסענו לקיבוץ עין חרוד מאוחד, שחגג את יום הולדתו ה־103. בכניסה קיבל את פנינו עלם חמודות. "איחוד או מאוחד?", שאלנו בתמימות. חיוך גדול התפשט על פניו, "ודאי שמאוחד", ענה. מיד הבנו שגם בחלוף יותר משבעה עשורים מהפילוג שחצה קיבוצים, קהילות ומשפחות, הנרטיב עדיין מפעם.

בייגל ירושלמי וגבינות מהמשק: ארוחת בוקר מפנקת במקום לא צפוי
כמו בארץ הפלאות: הצצה לקהילה מסקרנת בגליל שאין כמותה בעולם
הוא הוכתר כאחד מאתרי התיירות הטובים בעולם, ויש סיכוי טוב שלא ביקרתם בו

10:00 | משהו לראות: הפרשנות של לנדאו ותורמקין

התיישבנו בבית הקפה ביקלס, הטובל בקיסוס, פסלים ופרחים. שתינו קפה והתבוננו בקרואים, שהתקבצו לקראת פתיחת התערוכה "יצירות מופת". המשכן לאמנויות, המוזיאון הראשון בתולדות היישוב הציוני שנוסד עם קום המדינה, תוכנן בידי האדריכל שמואל ביקלס. בכל אחד מאולמותיו בוקע אור טבעי המאיר את היצירות, כך שבכל שעה ייראה המקום אחרת.

אבי לובין, אוצר התערוכה, כינס את הקרואים שזכו להצצה טרם הפתיחה, וסיפר שהרעיון החל כמעין בדיחה. "בתקופת הקורונה, ובהמשך ימות ההפיכה המשטרית ועד למלחמה הנוכחית, אמרנו שמאתגר לנסוע למוזיאונים ולתערוכות בחו"ל". כך ניצת הרעיון לתערוכה שבה יציגו אמנים ישראלים בני דורות שונים את הפרשנות שלהם ליצירות מופת מתולדות האמנות המערבית.

יוסף קריספל, ללא כותרת (בכחוס), 2014 במשכן לאמנויות / צילום: באדיבות המשכן לאמנויות

בתערוכה מוצגות כ-300 עבודות של 47 אמנים ואמניות, בהם סיגלית לנדאו, משה גרשוני, יגאל תומרקין ועוד.
"יצירות מופת", המשכן לאמנויות

11:00 | עוד משהו לראות: איחוד, מאוחד ומה שביניהם

חצינו את הכביש למוזיאון בית שטורמן, שם אצרה עפרה ברעם תערוכה חדשה ושמה "הפילוג" על התקופה שבה התפצלה התנועה הקיבוצית בעקבות חילוקי דעות אידאולוגיים, עימות חריף שפילג אפילו משפחות.

סיירנו המומות בין מיצג חלוקת הישיבה בחדר האוכל שחולק בין הניצים לבין כותרת ישנה על גבי נייר עיתון מצהיב הזועקת: "בעין חרוד נשכחה המילה שלום".
"הפילוג", מוזיאון בית שטורמן

12:00 | משהו לקנות: מדבש אבוקדו ועד סניקרס נדירות

בהיותי חובבת מרכולים של קיבוצים ירדנו במשעולים, מתמוגגות מנופו של הגלבוע, לכיוון "הכול בו", המכולת שבה, כך סיפרו לי, יש כל מה שצריך.

המקום הראשון שאליו יש לגשת שם, לבטח בימי טרום ראש השנה, הוא מדף הדבש של מכוורות עין חרוד, דבש נהדר המופק מפריחת פרחי בר, שיזף או דרדר. גם דבש האבוקדו שלהן זכה בפרסים בתחרויות בינלאומיות.

עוד שוטטנו בין מדפי המרכול, נהנים מאווירת השבת שבפתח, ומצאנו סניקרס מבית מותג מפורסם העולות במרכז כפליים. כמובן רכשנו למזכרת עותק של "הדרך לעין חרוד" (עמוס קינן) במהדורה מיוחדת לרגל חג המאה של הקיבוץ.
 הכול בו, עין חרוד מאוחד 

13:00 | עוד משהו לקנות: מאורת קסמים לחובבי חפצים

רבקה'לה רובל נולדה טרום תקופת הפילוג. מלבד אישיות ססגונית, רהוטה, השוצפת סיפורים בקצב מסחרר, היא מנהלת מפעל יזמות וינטג' ויד שנייה מהמעלה הראשונה. "יד אחרת" היא מאורת קסמים לחובבי חפצים וסיפורים - מוזיאון, חנות וארכיון.

הקדישו מבט למבנה היפהפה שבו זיהינו מיד את האדריכל, אותו ביקלס, שנודע לנו בשל חלונות הגיליוטינה שלו מוקדם יותר. תאורה רכה מבחוץ נשפכה על החפצים והאוספים הנדירים של פריטים הקמים לתחייה בזכות סיפוריה של רובל.
יד אחרת

14:00 | משהו לאכול: קציצות שמנמנות וצ'יפס לוהט

למראה "המנשקה", אותו כלי קיבוצי לאחסון אוכל עשוי פח, לפתה אותנו תחושת הרעב. סמוך ל"יד אחרת" שוכן Red Shoes, יצור כלאיים קולינרי קיבוצי, בין פאב, מזללה ופונדק.

שניצל ב-Red Shoes / צילום: עדי אופק

הזמנו שניצל בתוך חלה של שבת, עסיסי וקריספי, ספון בין שתי פרוסות עבות מלווה בגזוז משמש טעים שהזכיר לנו ילדות נשכחת. עוד טעמנו צ'יפס לוהט, קציצות בקר שמנמנות ובעיקר נפעמנו מהמחירים הכיפיים, המאפשרים לאכול ארוחה טעימה ללא טרוניה.
Red Shoes

15:00 | משהו לנשמה: פרויקט הנצחה שובר לב

"רוקמים נרות נשמה" הוא פרויקט הנצחה מפעים ושובר לב, פרי יוזמתה של שי אייל, מורה לאמנות, חשיבה יצירתית ומחנכת בחינוך המיוחד.

רוקמים נרות נשמה, בית טרומפלדור, תל יוסף / צילום: אייל בן מנחם

ב-7 באוקטובר היא ישבה מול המרקע בתדהמה, וללא כל כוונה ומטרה מוגדרת החלה לרקום את שמות החללים על גבי נרות נשמה. מאז ועד היום הצטרפו למיזם 120 רוקמות מרחבי הארץ, ואת המדפים באולם מאכלסים יותר מ־1,600 נרות.

התצוגה מוצגת במוזיאון בית טרומפלדור, המרתק בפני עצמו, שבו חתמנו את ביקורנו בעוד מהדהדות מילותיו: "במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון, שם יעבור גבולנו".
רוקמים נרות נשמה, בית טרומפלדור, תל יוסף

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Gene J. Puskar, Shutterstock

סקרי בחירות בארה"ב אומרים דבר והיפוכו וממלכת כוהנים נולדת באלבניה

40 יום לבחירות בארה"ב - אל תאמינו לסקרים ● פלסטיק משוחרר לא ימוחזר ● נשק מצרי לסומליה ומשבר חדש בים סוף? ● סין מנסה טיל "שגרתי" שיגיע לארה"ב ● אלבניה מקימה מדינה עצמאית זוטא לכוהני דת מוסלמיים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נדב צפריר, מנכ''ל צ'ק פוינט הנכנס / צילום: שלומי יוסף

עד 15.3 מיליון דולר: מה כוללת חבילת התגמולים של מנכ"ל צ'ק פוינט החדש

צ'ק פוינט מבקשת לאשר לנדב צפריר שכר בסיס שנתי של 384 אלף דולר, יעד בונוס שנתי של כ-400 אלף דולר וכן תגמול הוני הכולל מניות חסומות ואופציות במיליוני דולרים ● ומה תכלול ההקצאה ההונית למנכ"ל הקודם גיל שויד, שיעבור לתפקיד יו"ר פעיל?

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

איור: גיל ג'יבלי

המניה שעקפה את אנבידיה: האם זה אחד התחומים המעניינים להשקעה כיום?

את הכוכבת הגדולה של סחרור הבינה המלאכותית, אנבידיה, כולם כבר מכירים, אבל יש מניה אחת שכבר עקפה אותה השנה עם תשואה של 190% – ויסטרה ● הצורך ההולך וגובר של טכנולוגיות AI באנרגיה מסדר ליצרנית החשמל ביקושים גבוהים ביותר, ולא רק לה ● שאלת השבוע

אונייה פורקת מכוניות בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

מאמצים לבלימת הזינוק הדרמטי במס הקנייה ובמחירי כלי הרכב החשמליים בישראל שצפוי בינואר ● וגם: בשבוע הבא ינחת בישראל עוד קרוס-אובר סיני חשמלי ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

צילומים: עמוס בן גרשום לע''מ, AP

דוברת הבית הלבן סותרת את נתניהו: המגעים להפוגה היו מתואמים עם ישראל

המטח לגליל: נהג נפצע בינוני מרסיסים שפגעו ברכבו בכפר מנדא • נתניהו נחת בניו יורק: "המדיניות ברורה - ממשיכים להכות בחיזבאללה ולא נפסיק עד שתושבי הצפון יחזרו לבתיהם" • צה"ל חיסל את מפקד המערך האווירי של חיזבאללה בתקיפה בדאחיה בביירות • גלנט והלוי צפו בתקיפה ואישרו תוכניות להמשך • כ-40 שיגורים במטח לגליל • עדכונים שוטפים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם: "המלחמה תסתיים אם חמאס ייכנע - וישחרר את החטופים"

אחרי קריאות מחאה מהקהל - נתניהו החל את נאומו: "הגעתי הנה כדי להגיד את האמת" • הוא הבהיר: "ישראל משתוקקת לשלום, אבל אם חמאס לא ייכנע - נילחם עד הניצחון המוחלט" • על שחרור החטופים: "לא נוותר עד שיחזרו הביתה" • ועל האיומים מטהראן: "אין מקום באיראן שזרועה הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו" • זה "ציר הקללה" שרה"מ הציג באו"ם | ישיר מהעצרת הכללית

האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

4 גרפים והתעלומה: האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל

לאחרונה נראה שכל אפיק השקעה מסמן תחזית אחרת וסותרת לשוק ההון האמריקאי ● מדדי המניות בראלי חסר מעצורים, שוברים שיא אחרי שיא, אבל גם הזהב, שאמור להיות כלי לגידור מפני נפילות בשוק ● תשואות האג"ח הממשלתיות, שמשקפות את הצפי לשיעור הריבית, מתמחרות הורדות ריבית חדות ● ובינתיים הנפט נסחר ברמות שפל ומשקף ציפיות להאטה ● האם הכללים של וול סטריט נכתבים מחדש?

מזכירת מחלקת האוצר ג'נט ילן. ''הכלכלה בריאה'' / צילום: Associated Press, Ajit Solanki

צניחה חופשית של 500 S&P: זה בדרך כלל מה שקורה אחרי היפוך עיקום התשואות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשאג"ח ארוכות מניבות פחות ריבית מהקצרות, מדובר בהיפוך עקום התשואות, מצב שנפתר היסטורית בהורדת ריבית של הפד, כמו זו שהתרחשה השבוע ● אלא שכשתקופת היפוך כזו נגמרת, ממש כמו עכשיו, לרוב זה מוביל למיתון ולצניחה חופשית של S&P 500 ● גם המגמות בסקטור הייצור ובשוק התעסוקה מעידות על כניסה לאזור בעייתי

מנכ''ל ImmunAI, ד''ר נועם סולומון / צילום: ImmunAI

היוניקורן הישראלי שחתם על הסכם אסטרטגי עם ענקית התרופות אסטרהזנקה

יוניקורן הביולוגיה החישובית ImmunAI חתם על הסכם אסטרטגי עם חברת אסטרהזנקה הבריטית, בהיקף התחלתי של 18 מיליון דולר ● החברה פיתחה מודל שמאפשר לחברות התרופות לשפר את יעילות פיתוח התרופות שלהן, באמצעות בינה מלאכותית

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע

אושרה פשרה בפרשת האופיואידים: טבע תקבל מחברות הביטוח 40 מיליון דולר

כשנה אחרי שטבע סגרה את התביעות נגדה בארה"ב תמורת 4.3 מיליארד דולר, בית המשפט הכלכלי בתל אביב אישר פשרה בתביעות שהוגשו נגדה בישראל ● הסכום שישולם לטבע הוא הגבוה ביותר שהושג בתביעה נגזרת בישראל ● עורכי הדין והמבקשים יקבלו 4.8 מיליון דולר

צילומים: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, AP-Leo Correa

הגזירה על הפנסיה: מה שווה מילה של ממשלה?

האוצר מקדם קיצוץ בהטבות הפנסיה, ומעבר לפגיעה בחוסכים משדר מסר בעייתי ● יותר מ־400 אלף דירות בצפון, בהן גרים 1.4 מיליון איש, אינן ממוגנות ● השבוע הגיע לשיא היחס השלילי למשפחות החטופים, שנאבקות כבר כמעט שנה על מנת להשיב את יקיריהן הביתה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ליאור אשכול / צילום: אלעד מלכה

מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בשבוע הבא תסיים ליאור אשכול ארבע שנים כמנכ"לית וולט ישראל, שבהן הובילה את המהפך - מאפליקציה תל אביבית לענקית משלוחים בפריסה ארצית ● בראיון בלעדי היא מגיבה לטענות על תנאי ההעסקה של השליחים ועל ההשתוללות בכבישים, מספרת על הרגלי ההזמנות של הישראלים ועל ההתרחבות המואצת: "קוראים לזה רעב, ולא לאוכל"

שטר של 200. כבר מנסים להפטר / צילום: Shutterstock

בנק ישראל מתנגד, אבל בשטח כבר נפטרים משטרות של 200 שקל

במאפייה וגם אצל הפדיקוריסטית: לקוחות מדווחים כי בתי עסק לא מחכים להחלטה רשמית על ביטול שטר ה־200 שקל, וכבר מסרבים לקבלו ● אזרחים מספרים על שימוש מוגבר בשטר ועל פריטה שלו, וכן נרשמה עלייה בהמרתו למט"ח ● האם צמצום דרמטי של השימוש במזומן יפגע בעסקים? ● בנק ישראל: "ביטול השטר אינו עומד על הפרק"

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה

חתימה על צוואה / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

האם עורך דין שערך צוואה יכול גם לייצג את המתנגדים לביצועה?

עורך דין שערך צוואה ושימש כאחד משני העדים בה, ביקש לייצג את הצד שהתנגד לה ● לאחר שבית המשפט לענייני משפחה פסל אותו, הוא פנה למחוזי ● על מה הסתמך בית המשפט בהחלטתו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מגמה מעורבת בוול סטריט; בורסות אירופה ננעלו בעליות

הדאקס הוסיף לערכו כ-1.4%, הפוטסי עלה ב-0.4% והקאק עלה ב-0.6% ● חברת הפארמה בריסטול-מאיירס סקוויב מתחזקת לאחר שה-FDA אישר את התרופה שפיתחה לטיפול בסכיזופרניה במבוגרים ● מדד PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) ירד בחודש אוגוסט ● בסין ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 16 שנה