גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה אומרת לכם נושאת המטוסים הארי טרומן

בלימה, לא התקפה, אמר טרומן ב-1947 ● "מלחמות נצחיות" סחטו את החשק האמריקאי להילחם. זה כולל במיוחד את תומכי דונלד טראמפ

ארונות מוחזרים מאפגניסטן. הצבא תלוי במערב התיכון, וגם הבחירות / צילום: Associated Press, Jason Minto
ארונות מוחזרים מאפגניסטן. הצבא תלוי במערב התיכון, וגם הבחירות / צילום: Associated Press, Jason Minto

בשנה האחרונה התוודענו אל נשיאים אמריקאיים מתים באמצעות נושאות המטוסים הקרויות על שמם: ג'רלד פורד, דווייט אייזנהאואר ועכשיו ממש הארי טרומן.

קשה לחשוב על נוכחות מעוררת השראה יותר מזו של טרומן. על שמו נקראה 'דוקטרינת טרומן', או 'תורת הבלימה'. הוא הכריז עליה בנאום בקונגרס, במרץ 1947. היא נועדה להגן על הארצות החופשיות, או חופשיות יחסית, מפני השתלטות קומוניסטית. הנשכרות המיידיות היו טורקיה ויוון, אבל שנתיים אחר כך, בקשר ישיר עם הנאום ההוא, קמה ברית נאט"ו, שפרשה את מטרייתה על פני מערב אירופה ודרומה.

פרשנות | הדילמה הישראלית בלבנון: מה לעשות במדינה הקיימת רק על הנייר? 
פרשנות | וושינגטון קוראת היסטוריה, ונזכרת בכאב בפגישתה הראשונה עם איברהים עקיל
פרשנות | מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

"מן הדין שתהיה זו מדיניותה של ארה"ב לתמוך בעמים חופשיים, הנאבקים נגד הנסיונות לשעבדם, בין אם הניסיונות באים מצד מיעוטים מזוינים, או מופעלים באמצעות לחצים חיצוניים", אמר טרומן.

ביום ההוא נולדה 'המלחמה הקרה'. היא נמשכה 40 שנה ויותר. תוצאותיה בשום פנים לא היו אחידות. היא התקשתה להגן על חירותם של הרבה עמים באפריקה, באסיה ובאמריקה הלטינית. לרוע המזל, הדמוקרטיות המערביות העדיפו לא פעם את חברתם של עריצים, רק מפני שהיו אנטי־קומוניסטים. אבל היא נחלה הצלחה יוצאת מן הכלל באירופה. אלמלא דוקטרינת הבלימה של טרומן, סביר בהחלט להניח שההתפשטות הסובייטית לא הייתה נעצרת בנהר האלבה של גרמניה, אלא רק בחוף האטלנטי של צרפת ושל חצי האי האיברי; וסביר להניח שכולנו היינו חופשים הרבה פחות.

לא חיבה ולא איבה

טרומן חילץ את אמריקה מן המסורת הבדלנית, שכיוונה את ענייני החוץ שלה ב־150 השנה הראשונות של קיומה. אמריקה אמנם יצאה מפעם לפעם למלחמות, אבל מיהרה להתפרק מנשקה, ולפזר את צבאותיה, מייד לאחר שהמלחמות הסתיימו.

היא שאבה את השראתה ממכתב הפרידה של נשיאה הראשון ג'ורג' וושינגטון. גיבור מלחמת העצמאות האמריקאית הפגיע בבני ארצו (ב־1797) שלא לכונן "בריתות קבועות", והזהיר אותם שלא להעמיד "חיבה או איבה" ביסוד יחסי החוץ שלהם. הוא אמר להם, במידת הקיצור, לוותר על אמוציות.

קשה להגיד על האמריקאים שכזה ראו וקידשו. הם בהחלט פיתחו חיבות ואיבות, לפעמים עד כדי הגזמה. אבל עד 1947 הם נטו להניח שעבודת המשמרת שלהם להצלת בעלי ברית מסתיימת עם הירייה האחרונה.

התנהגותו של סטלין לאחר מלחמת העולם השנייה שינתה את גישתם. כאשר טרומן הציע "בלימה" פעילה של הסובייטים, הוא רכב על גל גדול של איבה כלפי הקומוניסטים ופחד מפני השפעתם. גם אם לפחד ההוא היו צדדים פתולוגיים, כמו מקארתיזם, הוא היה מעוגן בעובדות.

בשנים הבאות של המלחמה הקרה, ביטויים שלה עוררו התנגדות ניכרת באמריקה, כמו ההתערבות בווייטנאם. אבל לפחות עד נפילת החומה בברלין, ב־1989, רוב האמריקאים תמכו בניציותה הפעילה של ארצם. סוף הקומוניזם העיר את הנטייה הבדלנית, אם גם לאט ובהדרגה.

מלחמות אפגניסטן ועיראק העניקו תוקף מיוחד לבדלנות המתחדשת. הן לא רק עלו בחייהם של 7,000 אמריקאים, וגבו בין ארבעה לשישה טריליון דולר, אלא הן חשפו קרע מעמיק בין 'האליטות' של וושינגטון לבין מיליוני אמריקאים ב'הינטרלנד', אזורי־הפנים של אמריקה, בייחוד במערב התיכון, שהוא במקרה גם שדה המערכה העיקרי בבחירות.

טראמפ נגד "המלחמות הנצחיות"

פעם אחר פעם בחודשים האחרונים, טראמפ מזהיר את שומעיו מפני "מלחמת עולם שלישית" בעטיה של מדיניות החוץ האמריקאית ה"כושלת". רק הוא עומד בין העולם לבין השלישית, הוא אומר.

נאומיו מאבדים הרבה מבהירותם. מפעם לפעם הוא משמיע שטויות מביכות, כמו ניסיונו להסביר לפועלי רכב מודאגים במישיגן, שהאיום הגדול ביותר על מקומות העבודה שלהם נשקף מצד "נשק גרעיני". אבל הכיוון ברור: להפיק את מירב התועלת האלקטורלית מרגשי הבדלנות.

די לראות מה קרה לאחוזי התמיכה המרשימים באוקראינה בחודשים שלאחר פלישת רוסיה. עכשיו, בעיני מיליוני אמריקאים, אוקראינה היא אבן ריחיים, הסוחטת את לשדם, ומסבכת אותם במלחמה אפשרית עם רוסיה. אל מלחמה כזאת יישלחו בראש ובראשונה ילדיהם, מפני שצבא המתנדבים האמריקאי תלוי במידה מופרזת במעמד בינוני נמוך של ערים קטנות במערב התיכון.

מוטב לדעת, שאותו הדבר עצמו אמור גם במזרח התיכון. אולי כדאי ש־58% מן הישראלים המצפים לטראמפ בקוצר רוח (סקר של ערוץ 12) יתפנו להרהר במשמעות של נשיא בדלני בבית הלבן, הלהוט לנתק את אמריקה מבריתותיה ההיסטוריות ולהתכחש להתחייבויותיה בהגנת החירות.

אמריקה משלמת עכשיו מחיר על אי ההבנה האסטרטגית העצומה שהתפתחה בה בשוך המלחמה הקרה. היא לא הביאה בחשבון את הצורך לחתור אל עולם רב־קוטבי, ושקעה בשגיונות אימפריאליים. היא יצאה למה שטראמפ ואחרים קוראים 'המלחמות הנצחיות' (forever wars). זה התרחש בעיקר תחת נשיא רפובליקאי (בוש הבן), אבל דמוקרטים תמכו בו. ביידן, אז סנאטור רב השפעה, הצביע לטובת מלחמה בעיראק ב-2002. הוא לא חדל מאז להתחרט, גם בפומבי. הוא לא יניח לאמריקה להסתבך במלחמה חדשה בחודשי נשיאותו האחרונים.

ה-Don’t שלו הוא גלגול של ה'בלימה' בנוסח טרומן, שכמו ביידן בא ממעמד בינוני נמוך בעיר שדה קטנה. טרומן רצה לבלום התפשטות, לא להשיב את הגלגל אחור. 42 שנה עברו בין נאום טרומן לבין התפוררות הגוש הסובייטי. אין זה מקרה שהוא אחד הנשיאים הנערצים ביותר בהיסטוריה האמריקאית, והוא ראוי בהחלט לנושאת המטוסים שלו. נפנפו־נא לה לשלום, אם תיתקלו בה במקרה.

עוד כתבות

חקלאי בשדה אורז במחוז ניאיגטה / צילום: Shutterstock

ממשלת יפן רצתה לשמור על החקלאים וגרמה למחסור לאומי ולזינוק מחירי האורז

החום שפגע ביבולים, לצד מדיניות ארוכה של מגבלות יבוא, הובילו למחסור חריף באורז ביפן ● מומחים מציינים כי דווקא ההגנה על חקלאות האורז המקומית, חלק מהותי מהתרבות, אחראית למצוקה ● והאם יש לקח לישראל, ששיבחה לאחרונה את תוכנית ביטחון המזון היפנית

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה. זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק, מיתוג ופרסום מהמובילים בעולם, לא מתרשם יותר מדי מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אמנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה למודל של פרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, shutterstock

הורדת דירוג כפולה: מודי'ס מנחיתה מכה על הכלכלה הישראלית

באופן חריג, הודיעה חברת הדירוג על הורדת דירוג כפולה לישראל, לציון של Baa1, עם תחזית שלילית ● בהחלטה נכתב כי "הסיכון הגיאופוליטי התגבר באופן משמעותי, הכלכלה הישראלית לא תתאושש במהירות" וכי ישנה "ירידה באיכות המוסדות והממשל של ישראל, אשר לא היו אפקטיביים בצורה מלאה במניעת פעולות הפוגעות במדדי האשראי" ● הציון החדש מציב את ישראל לצד כלכלות כמו קזחסטאן

שניצל בחלה ב–Red Shoes / צילום: עדי אופק

המזללה המפתיעה בקיבוץ שתמצאו בה ארוחה מפנקת במחיר מפנק עוד יותר

אמנות ישראלית במוזיאון שהוא יצירת מופת בעצמו, מיזם קולינרי שמציע מטעמים ביתיים מנחמים וחנות וינטג' עם אוספים נדירים ● ביקור בקיבוץ עין חרוד לרגל 103 שנה להיווסדו

סיכום שווקים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: דני שם-טוב-דוברות הכנסת

השכר, קרן ההשתלמות והפנסיה - כל מה שכדאי לדעת על הגזירות של משרד האוצר

באוצר הציגו שלל צעדים כבדים במטרה למלא את הקופה ● בין היתר על המוקד, הטלת מס על קרנות ההשתלמות, קיצוץ ההטבות בפנסיה, שחיקת הנטו לשלוש שנים והקפאת מדרגות המס ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מודי׳ס הנחיתה על הכלכלה הישראלית מכה חסרת תקדים ואותתה: התחתית עוד לפנינו

בהחלטה חריגה, מודי׳ס הפחיתה את דירוג האשראי של ישראל בשתי רמות והציבה אותה בשורה אחת עם מדינות כמו פרו וקזחסטן ● זאת, למרות נתוני המאקרו החזקים של ישראל ● מהשווקים הגלובליים ועד למגזר ההייטק הישראלי: מה עומד מאחורי חוסר האמון הרב שמשדרים בחברת הדירוג כלפי הכלכלה הישראלית? ● שש הערות

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

הסיפור על המפונה שנסעה לקרית שמונה בשביל להכין מטבוחה, וטנק צה''לי חסם אותה / צילום: שחר טל

הגעגועים הביתה, והתקוות שהתנפצו: חיי המפונים דרך עדשת האינסטגרם

כבר כמעט שנה שאלפים מפונים מביתם בצפון ובדרום ● כשאין פתרון באופק צמחו באינסטגרם עמודים שמבקשים לשתף במעט את מה שעובר על מי שהפכו פליטים במדינתם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

סופו של נסראללה: אדריכל הטרור שהוביל את חיזבאללה מאז 1992

ישראל הצליחה לחסל את מנהיג חיזבאללה במתקפה אווירית מאסיבית על המטה הראשי של ארגון הטרור ● נסראללה, אח בכור לשמונה, לא הגיע ממשפחה דתית, אך בגיל 9 החל להפוך למוסלמי אדוק ● את קודמו בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה הוא הכיר בעיראק - ולמרות החרטה על מלחמת לבנון השנייה, הוא התכונן בשנים האחרונות למלחמה נוספת עם ישראל

מתחם ברנדייס / צילום: חברת ענב

מעל 3,000 דירות מקודמות בחדרה: בזכות קרקע משלימה פרטית

חברת ענב מקדמת במתחם ברנדייס בעיר פרויקט פינוי בינוי של 223 דירות ישנות - בשילוב קרקע סמוכה ששייכת לאפריקה ישראל מגורים

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה איבדה 2.2%

דאו ג'ונס הוסיף היום 0.3%, נאסד"ק ירד ב-0.4% ו-S&P 500 נסוגה ב-0.2% ● ענקיות הטכנולוגיה נחלשו וחברות השבבים רשמו ירידות ● מדד PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) ירד בחודש אוגוסט ● בסין ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 16 שנה

פרויקט של רונסון בפולין. בעיגול: עמוס לוזון/ צילומים: אתר החברה, איל יצהר

לוזון רונסון השלימה את השלב המוסדי: מנפיקה לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל

חודש לאחר חשיפת גלובס, השלימה חברת הבנייה למגורים בישראל ובפולין שבשליטת עמוס לוזון את השלב המוסדי ומכרה 24% ממניותיה תמורת 307 מיליון שקל לסדרה של גופים מוסדיים, השלב הציבורי צפוי בהמשך

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock

וורן באפט מהמר על 300 מיליארד דולר. האם הוא מפספס בגדול?

לפי הערכה, אגירת המזומנים של באפט עלתה לו בינתיים כ־60 מיליארד דולר ● בשוק מנסים להבין האם היא טומנת תחזית קודרת

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד

רה''מ נתניהו באו''ם / צילום: צילום מסך

נתניהו: חיסולו של נסראללה היה תנאי הכרחי להשגת היעדים שהצבנו

נתניהו הפיץ הצהרה מוקלטת, בעקבות חיסול מזכ"ל חיזבאללה נסראללה ● אזעקות הופעלו בגוש דן ובשפלה - בעקבות טיל ששוגר מתימן ויורט ● חלקי יירוט גדולים נפלו סמוך לירושלים, לא היו נפגעים ● שר החוץ כ"ץ חשף ב"פגוש את העיתונות": התנגדתי לתקיפת בכירי מועצת השורא בתחילת המלחמה ● צה"ל אישר רשמית: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חוסל ● נשיא ארה"ב ביידן: "חיסול נסראללה - צדק לקורבנות רבים" ● כל העדכונים

ההלוויה של מוחמד חוסיין סרור, מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

רק אחד נשאר: אלו המפקדים הבכירים של חיזבאללה שחוסלו

החיסול של מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה אתמול מגיע לאחר שצה"ל הצליח לחסל כמעט את כל צמרת הפיקוד של חיזבאללה ● הבכיר היחיד שנשאר הוא אבו עלי רצא, מפקד יחידת באדר שאחראית על המרחב שמצפון לנהר הליטני ועד העיר צידון

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה