גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיש שמנהל 400 מהנדסים בישראל ורוצה להפוך את סוני למעצמת AI

מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, נוחיק סמל, אומר בראיון לגלובס כי הבינה המלאכותית צפויה לעבור מחוות השרתים המרוחקות אל מוצרי החשמל האישיים בחמש השנים הקרובות: "בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה" ● וגם: איך השפיעה המלחמה על פעילות החברה?

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר
נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

"רוב הבינה המלאכותית נמצא כיום בענן", אומר נוחיק סמל, מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, הסניף המקומי של פעילות השבבים של ענקית הטכנולוגיה היפנית, בראיון לגלובס. המשמעות של כך היא שהעיבוד של צ'אטבוט למשל, או ביצוע יכולת של כלי כזה או אחר, מתרחש בענן. אולם המצב הזה, מסביר סמל בראיון, לא יכול להימשך עוד זמן רב. "יש מידע שקשה לשלוח בענן, כי אלו קבצים כבדים מדי. זה דורש הרבה משאבי מחשוב, יש בעיות של פרטיות וזה עולה יותר מדי כסף". 

מטא השיקה את הדגם הראשוני של משקפי ה-AR; המניה מזנקת
עד 15.3 מיליון דולר: מה כוללת חבילת התגמולים של מנכ"ל צ'ק פוינט החדש

לכן, אומר סמל, בעוד כחמש שנים המיקוד יעבור, ויגיע השלב הבא במעבדי הבינה המלאכותית. "הפתרון הוא לשים חלק מהעיבוד במכשירי קצה (כמו סמארטפון למשל, נ"ט), בצורה לוקאלית. בעצם, במקום להעביר את הקובץ עצמו, צריך להעביר רק את המטא־דאטה. בשביל לעשות את זה, צריך כוח עיבוד מאוד גדול בעלות נמוכה - וזה בדיוק מה שאנחנו עושים כבר המון שנים".

 

סמל מודע לכך שהחברות שמשתמשות בעיבוד בינה מלאכותית לא מצליחות להרוויח מכך כסף, ומסיבה זו, כך נטען, לא מדובר בבשורה אמיתית, עדיין. "הבינה המלאכותית היום מרוכזת בצד של השרתים הגדולים, והבעיה הכי גדולה היא של עלויות", הוא אומר. "אנחנו מאמינים שחלק מהעיבוד יעבור להיות לוקאלי, כי זה פותר כמה בעיות".

אז אתם עושים סוג של דמוקרטיזציה לבינה מלאכותית בקצה.
"יש עוד חברות ובתחומים נוספים, אבל כן, אנחנו עושים דמוקרטיזציה לבינה מלאכותית בתחום הויז'ן סנסינג (עולם הצילום והראייה הממוחשבת, נ"ט). זה קורה הרבה יותר לאט, אבל ללא ספק המטוטלת תטה יותר לשם".

זה השלב הבא של שבבי הבינה המלאכותית?
"זה עדיין בחיתולים, אבל אני חושב שהאיזון בין הקצה לענן בכל התחום של הבינה המלאכותית עומד להשתנות. ייקח לזה זמן, והבינה המלאכותית תעבור למכשירי הקצה - בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה או מכשירים שונים".

19 שנה באותה החברה בשוק השבבים

סמל (51), גר בכפר סבא, נשוי ואב לשלושה ילדים. זהו הראיון הראשון שהוא עושה מאז שהוא בתפקיד, ואפשר להניח כי את ההחלטה הזאת הוא קיבל מתוך הבנה שהגיע הזמן שיכירו את פעילות השבבים הנחבאת יחסית בסוני בכלל ובישראל בפרט.

"אנשים לא באמת מכירים את חברת סוני", הוא אומר. "בעיקר בראייה של החברה הישראלית - סוני זה טלוויזיות ופלייסטיישן. למעשה, חצי מהחברה עוסקת בתוכן, כמו מוזיקה, סרטים וגיימינג, אבל לסוני יש גם בנקים וחברת ביטוח. ובצד של האלקטרוניקה, לסוני יש ביזנס של טלפונים, אודיו, טלוויזיות, שעונים ועוד - שאלו חלק קטן מהביזנס של החברה. ויש גם ביזנס של צ'יפים - לשם אנחנו שייכים".

חצי מהקריירה שלו עבד סמל בסטארט־אפ, ואת החצי השני העביר בתאגיד גדול (במקרה שלו יפני). לימים הוא הצטרף לקבוצה שהקימה את חברת אלטר, שהתמתחה במודמים סלולריים לתחום של IoT. לפני שמונה שנים חברת סוני היפנית רכשה את הפעילות הזו. שם הוא עובד כבר 19 שנים בתפקידים שונים (מניהול מוצר ועד הנדסה), ובחמש השנים האחרונות הוא המנכ"ל של החברה.

לדבריו, סוני היא אחת מחברות הצ'יפים הגדולות בעולם היום. רוב הביזנס של החברה עוסק בייצור חיישנים למצלמות, וכל השימוש הוא שימוש פנימי. לדוגמה, אם אתם תסתכלו על מערך הצילום של האייפון, תגלו שם את החיישנים שמפתחים בסוני סמיקונדוקטור. אבל לא רק זה - גם בתחום האוטומוטיב (טכנולוגיות לעולם הרכב, נ"ט), גם בתעשייה וגם בתחום הצרכני והמובייל.

המרכז הישראלי יכפיל את עצמו?
אז מה הסניף הישראלי של סוני, שמונה כ־400 עובדים בסך הכל (15 אלף עובדים בכל סוני סמיקונדקטור בעולם), עושה בעצם? מאז הרכישה של אלטר, החברה עוסקת כאמור בצ'יפים לתחום ה־IoT - כלומר תקשורת סלולרית בין מכונות. החברה התפתחה גם לתחומים נוספים. סמל מפרט את שלושת האלמנטים שמפתחים בישראל: חישה (סנסינג), חישוב (קומפיוט) ותקשורת (קומניקציה, להעביר לענן).

"החישה (הפעולה של חיישן, נ"ט) בסוני מבוססת אור", הוא מסביר. "אנחנו מתעסקים בקומפיוט. אנחנו מעבדים את המידע בחלק של הקצה, ואנחנו מתעסקים בתקשורת כדי להעביר את המידע לענן - שם יש מערכות מורכבות יותר". לדבריו, הפיתוח הזה נכנס לכל תחום בחיים שלנו, מהבית החכם, דרך רכבים שמדברים ביניהם. "תחשבו נגיד שהמקרר יידע לדווח לחברה שהמדחס עומד לקרוס וכדאי להזמין את הטכנאי - עוד לפני שזה קרה. יהיה חיישן שיאזין לפעילות ויהיה מד טמפרטורה - אז זה החישה. ואז יש עיבוד, קומפיוט בקצה, ואת זה מעבירים לענן, וככה הכל יפעל", הוא מסביר. וזה בדיוק מה שהם עושים כאן בישראל.

לאורך הראיון, סמל לא חושש להראות שסוני סמיקונדקטור ישראל לא מפחדת מכישלון, ושהיא יכולה לחבר בין נקודות רוחב בחברה הגלובלית. הוא לא יהיה מוכן להודות בזה, אבל מדבריו עולה כמעט כאילו הסניף הישראלי הוא זה שמבצע את החיבורים החשובים ביותר עבור התאגיד היפני הגלובלי.

מה האתגרים שלכם?
"אני חושב שהבעיות שאנחנו מתמודדים איתן הן בעיות של חברות תעשייתיות ל־B2B. לדוגמה, משבר של אספקה מאוד גדול של אחרי הקורונה. אנשים קנו הרבה מאוד רכיבים, נוצר היום עודף של מלאי, ואז הייתה ירידה. אני מעריך שאנחנו בסוף הירידה הזו. 2024 היא שנת התאוששות".

ביחס למלחמה, הוא מבהיר כי בחברה לא בוצעו דחיות ושינויים, ואף לקוח לא נפגע: "עבדנו מאוד קשה, כ־15% מהעובדים היו במילואים. בהתחלה היה שוק. גם היפנים שונים מהחברות המערביות - הם רחוקים מהעולם של מלחמות ומעדיפים להיות ניטרליים. ובכל זאת, לא היו לחצים. הדבר היחיד שמפריע לנו זה שהם לא יכולים לבוא לפה, אבל את זה פתרנו בזה שאנחנו טסים אליהם".

יש מספיק טאלנט לגייס?
"התשובה היא כן. היו תקופות קשות, אבל השוק יחסית במצב טוב היום".

ומה לגבי המעבר למעבדי בינה מלאכותית בקצה? זה אומר שב־5 השנים הקרובות מספר העובדים כאן בישראל יוכפל?
"אני מקווה".

עוד כתבות

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

פרויקט של רונסון בפולין. בעיגול: עמוס לוזון/ צילומים: אתר החברה, איל יצהר

לוזון רונסון השלימה את השלב המוסדי: מנפיקה לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל

חודש לאחר חשיפת גלובס, השלימה חברת הבנייה למגורים בישראל ובפולין שבשליטת עמוס לוזון את השלב המוסדי ומכרה 24% ממניותיה תמורת 307 מיליון שקל לסדרה של גופים מוסדיים, השלב הציבורי צפוי בהמשך

"עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הרגע המכריע של חיזבאללה, האם הלבנונים העקורים יחזרו לביתם, ומצב האנטישמיות בגרמניה "הוא החמור ביותר מאז 1945" ● כותרות העיתונים בעולם 

אונייה פורקת מכוניות בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

מאמצים לבלימת הזינוק הדרמטי במס הקנייה ובמחירי כלי הרכב החשמליים בישראל שצפוי בינואר ● וגם: בשבוע הבא ינחת בישראל עוד קרוס-אובר סיני חשמלי ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

פתיחה ירוקה בוול סטריט; מדד PCE עומד על קצב שנתי של 2.2%

פתיחה ירוקה בוול סטריט ● מדד S&P 500 הגיע אמש לשיא ה-42 השנה ● מדד PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) ירד בחודש אוגוסט ● בסין ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 16 שנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

איור: גיל ג'יבלי

המניה שעקפה את אנבידיה: האם זה אחד התחומים המעניינים להשקעה כיום?

את הכוכבת הגדולה של סחרור הבינה המלאכותית, אנבידיה, כולם כבר מכירים, אבל יש מניה אחת שכבר עקפה אותה השנה עם תשואה של 190% – ויסטרה ● הצורך ההולך וגובר של טכנולוגיות AI באנרגיה מסדר ליצרנית החשמל ביקושים גבוהים ביותר, ולא רק לה ● שאלת השבוע

בנק Commerzbank / צילום: Shutterstock

אפילו הקנצלר מעורב: ניסיון השתלטות על הבנק הענק בגרמניה מעורר סערה

הבנק האיטלקי אוניקרדיט הגדיל את החזקותיו כדי להפוך לבעל השליטה על בנק קומרצבנק, שנחשב לשני בגודלו בגרמניה ● הקנצלר שולץ תקף: "ניסיון עוין ולא חיובי עבור הבנקים במדינה"

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

המרוץ מתחמם: אלה שני המועמדים החדשים לרכישת ישראכרט

הקרב על השליטה ישראכרט עולה מדרגה, כאשר איש העסקים בני אלג'ם שוקל להשתלט על החברה ● במקביל מספר קמעונאים גדולים עשויים לחבור יחד למעין שותפות שתרכוש את חברת כרטיסי האשראי ● כרגע על המדף ישנן שתי הצעות רשמיות להשתלטות על ישראכרט - אחת ממנורה מבטחים והשנייה מחברת ווישור גלובלטק

מירה מוראטי / צילום: ap, Barbara Ortutey

בכירה נוספת מודיעה על עזיבת OpenAI

מירה מוראטי, סמנכ"לית הטכנולוגיות (CTO) של OpenAI, הודיעה כי תעזוב את תפקידה בחברה לאחר שש וחצי שנים ● עזיבתה מגיעה על רקע כך שהחברה מנהלת סבב גיוס הון שעשוי להעריכה בשווי של מעל 150 מיליארד דולר ● מוראטי מצטרפת לגל של בכירים שעזבו את החברה בחודשים האחרונים

קרן ההשתלמות הפכה לאטרקטיבית במיוחד ומסומנת כמטרה אצל האוצר / אילוסטרציה: Shutterstock

באוצר לוטשים עיניים ל-8 מיליארד שקל, וקרנות ההשתלמות בסכנה

הן נולדו בכלל כחיסכון לטווח הבינוני עם הטבות מס חריגות, אך ככל שחלף הזמן התרחקו משם והפכו לחיסכון משתלם במיוחד לכל מטרה ● עבור שכירים ועצמאים, קרנות ההשתלמות הן צ'ופר משמעותי, אולם באוצר מכנים אותן "עיוות מס" ● האם ההטבה הגדולה של אחד מכל שלושה ישראלים תצומצם, ומה החלופה שעל הפרק?

שניצל בחלה ב–Red Shoes / צילום: עדי אופק

המזללה המפתיעה בקיבוץ שתמצאו בה ארוחה מפנקת במחיר מפנק עוד יותר

אמנות ישראלית במוזיאון שהוא יצירת מופת בעצמו, מיזם קולינרי שמציע מטעמים ביתיים מנחמים וחנות וינטג' עם אוספים נדירים ● ביקור בקיבוץ עין חרוד לרגל 103 שנה להיווסדו

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

למרות ההסלמה בצפון: מדד ת"א 35 זינק ביותר מ-5% השבוע

בלשכת רה"מ מכחישים את הדיווחים על הפסקת אש ● מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ● בעקבות וול סטריט: מניות השבבים המקומיות זינקו ● מדד הביטוח זינק ב-3.5 הבנקים בכ-1.7% ● השקל התחזק בחדות מול המטבעות הזרים ● תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו

שלמה קרעי, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם החוק לא מעמיד תנאי כשירות לממלא־מקום יו"ר הרשות השנייה

מה אומר החוק לגבי כשירות של ממלאי־מקום בשירות הציבורי? זה תלוי בפרשנות ● המשרוקית של גלובס

קניות / צילום: שירה ספיר

בניגוד לשנים קודמות, הציבור מוציא פחות על רכישות לקראת החגים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי המצב הביטחוני משפיע כצפוי יותר על הצפון, במיוחד בענף ההסעדה

מתחם ברנדייס / צילום: חברת ענב

מעל 3,000 דירות מקודמות בחדרה: בזכות קרקע משלימה פרטית

חברת ענב מקדמת במתחם ברנדייס בעיר פרויקט פינוי בינוי של 223 דירות ישנות - בשילוב קרקע סמוכה ששייכת לאפריקה ישראל מגורים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ישיר: נאום נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם

לקולות ביקורת בישראל ובארה"ב - ראש הממשלה נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם • גורם בסביבת רה"מ: "הוא צפוי לדבר על הזדמנויות אזוריות ו'ציר הברכה' מול 'ציר הקללה' • עם יציאתו מהמלון בניו יורק: בני משפחות חטופים ופעילי מטה המאבק הפגינו בקריאה לעסקה