גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב
בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

ישנו מיתוס שלפיו דרוש תואר מתקדם כדי להרוויח כסף במניות ביוטכנולוגיה. אבל בוב דאגן, גולש גלים נלהב שמעולם לא סיים את לימודיו בקולג', הוכיח שהתפיסה הזו מוטעית. פעמיים.

בלומברג: וויז מנהלת מגעים למכור חלק ממניותיה לפי שווי של 20 מיליארד דולר  
הטעות ההיסטורית ומה מחכה לשוק האמריקאי: ההמלצות של האיש שמנהל 11 מיליארד שקל 

ההשקעה האחרונה של דאגן, במניית Summit Therapeutics, הפכה לאחד ההימורים הגדולים בתעשייה בשנים האחרונות. המניה עלתה ביותר מ־1000% במהלך 12 החודשים האחרונים, הודות לתוצאות מוצלחות מניסוי מתקדם שהראה כי התרופה שלה, Ivonescimab, ניצחה את תרופת הסרטן שוברת הקופות של חברת מרק , Keytruda, בחולים עם סוג מסוים של סרטן ריאות. דאגן, שכבר היה מיליארדר לפני ההשקעה ב־Summit, שווה כעת כ־16 מיליארד דולר, לפי נתוני פורבס.

נדרשת עוד עבודה רבה על התרופה, ש־Summit קיבלה רישיון לייצרה מחברת הביוטק הסינית Akeso בשנת 2022. קודם כל לראות כיצד היא מתפקדת בניסויים גלובליים מחוץ לסין. אבל זו כאמור לא ההצלחה הראשונה של דאגן שהניבה לו מיליארדים מביוטכנולוגיה.

לפני כ־20 שנים החל דוגאן, חבר בכנסיית הסיינטולוגיה, לרכוש מניות בחברת ביוטכנולוגיה לא ממש ידועה, בשם Pharmacyclics. הוא התעניין במיוחד בתרופה לסרטן של החברה, Xcytrin, אחרי שאיבד את בנו לסרטן המוח. Pharmacyclics הפסיקה בסופו של דבר את הפיתוח של Xcytrin לאחר כישלונות מרובים, אך המשיכה לפתח את שוברת הקופות לטיפול בלוקמיה - Imbruvica. בשנת 2015, היא נרכשה על ידי חברת AbbVie תמורת 21 מיליארד דולר.

מכיוון שהסיכויים פועלים לרוב נגדכם, "לזכות בכל הקופה" בביוטק אפילו פעם אחת זה קשה ביותר. אבל דאגן, כיום בן 80, עשה זאת פעמיים כאמור. זה כנראה מצריך חשיבה מחודשת על האקסיומות בדבר מה שדרוש כדי להצליח בתעשייה שנדמית כעטופה במעטה בלתי חדיר של מושגים מקצועיים וטכניים, הידועים רק למומחי התחום שאוחזים במספר תארים אקדמיים.

נתן ורדי, מחבר הספר "For Blood and Money", המתאר את התפתחותן של תרופת Imbruvica ושל מולקולה מתחרה, אומר שבמהלך מחקרו שמע מלא מעט אנשים בחוגי הביוטק שלדעתם לדאגן פשוט שיחק המזל. היום אפשר להניח כי מעטים ימשיכו לטעון כך.

אז מה הסוד שלו? דבר אחד ש־ורדי מצביע עליו הוא היכולת לדעת מתי לסגת ומתי ללכת על כל הקופה בהשקעה. "לדאגן יש ניסיון של חיים שלמים בהימורים גדולים עם הכסף שלו, והוא יודע מתי להחזיק או להתקפל", ורדי כתב. "אף אחד מאיתנו לא לגמרי מבין איך הדברים האלה עובדים, אבל נהיה חייבים להודות שהוא מצליח מאוד".

העתיד בעוגיית שוקולד

דאגן, שהקים עסקים מצליחים באפייה וברובוטיקה לפני שקפץ לבריכת הביוטכנולוגיה, חושב שהתמימות שלו כאאוטסיידר, בשילוב עם האינטנסיביות שהוא מביא לכל מה שהוא עושה, אפשרו לו לנסות דברים לא שגרתיים. בראיון הוא נזכר שכאשר Pharmacyclics החליטה לפתח את מה שהפך ל־Imbruvica, היה חשש בנוגע להליך הקישור הביוכימי של רכיבים בתרופה (צורה המכונה קשרים קוולנטיים), אשר ורדי הזכיר בספרו כי באותה עת "תעשיית התרופות התנערה באופן גורף מתרכובות קוולנטיות בדיוק בגלל קביעותן".

אבל כשדאגן חקר את הנושא, הוא הבין לדבריו שגם בתרופות ותיקות כאספירין ופניצילין נוצרים קשרים קוולנטיים. וזה גרם לו להבין כי "זה לא גזר דין מוות לתרופה שלנו!".

את שש שנותיו באוניברסיטת קליפורניה, סנטה ברברה, הוא מתאר כך: "הלכתי לכל קורס, כל הרצאה, כל דבר שרציתי ללכת אליו, וחוץ מזה עשיתי את כל שאר הדברים שילדים עושים בקולג'". תואר הוא לא התכוון להוציא. "כשהייתי בן 18, התמקדתי רק בשאלה 'איך אני יוצר עושר?' וזה לא היה עניין של תואר. המשרות היחידות שהחזקתי בהן אי פעם היו כשעבדתי עבור חברות שהקמתי".

הצורך האינטנסיבי ללמוד ולעשות דברים כראוי עזר לו לדבריו להצליח ברבים מהעסקים שניהל. אחד מהמיזמים המוקדמים שלו, Paradise Bakery & Cafe, סיפק עוגיות שוקולד צ'יפס לעסקים ורשתות כמו מקדונלד'ס ודיסני וורלד, בטרם נמכר.

ראש בראש מול המובילה

"אנשים צוחקים על כך שהייתי בעסקי העוגיות, אבל זו הייתה עוגיית השוקולד־צ'יפס הנמכרת ביותר אי פעם", אמר. "אתם יודעים למה? כי הנדסנו אותה. אנחנו הנדסנו את העוגיה במיוחד כך שתהיה רכה, שתתמוסס עם הנגיסה".

ההנדסה ממלאת תפקיד חשוב עוד יותר כשמדובר ב־Ivonescimab, התרופה לסרטן שמתחרה כעת ראש בראש בתרופה הנמכרת ביותר בשוק, קיטרודה. בדומה לה גם Ivonescimab נקשרת לחלבון הנקרא PD-1, המשחרר את המערכת החיסונית לתקוף ולהרוג תאים סרטניים. אבל לתרופה זו יש גם פעולה משנית - היא חוסמת חלבון בשם VEGF, שעוזר לגוף ליצור כלי דם. גידולים צריכים הרבה דם כדי לצמוח. על ידי כך שהיא מרעיבה אותם, ובו בזמן מאפשרת למערכת החיסונית לצאת להתקפה, נראה שהתרופה מנחיתה מהלומה חזקה יותר על הגידולים. במחקר נבדקו חולים שנטלו את התרופה של Summit לחציון של 11.1 חודשים לפני שהסרטן שלהם חזר, לעומת 5.8 חודשים בלבד עבור נוטלי Keytruda.

כמה מומחים הזהירו שהפעולה הכפולה עלולה להוביל לחששות בטיחות בהמשך הדרך. בהתחשב בהיסטוריה של תופעות הלוואי שנצפו בתרופות המכוונות ל־VEGF, אנליסטים להוטים לראות נתונים נוספים כדי לוודא שאין השפעות מזיקות נוספות, ושהתרופה מסייעת לשפר את סטטיסטיקת ההישרדות של החולים.

האתגרים ועתיד המניה

אנליסטים מאמינים כי ל־Summit יש הזדמנות להתחרות בהתוויות ברחבי שוק תרופות ה־PD-1, שמגלגל 50 מיליארד דולר במכירות שנתיות. אבל הניהול של זה הוא קריטי.

"עכשיו, כשבאפשרותך להדיח את אחת התרופות האונקולוגיות החשובות אי פעם, איך מגייסים למשימה את האנשים הנכונים? איך מתכננים נכון את הניסויים הקליניים? מתי מוציאים את התרופה לשוק, ולאיזה היקף היא מגיעה?", מציף בראדלי קנינו, אנליסט מסטיפל, את השאלות הבוערות.

לנוכח גודלם העצום של האתגרים הניצבים בפני Summit, סביר להניח שהמניה תנהג בתנודתית עזה. הנה, לאחר הזינוק בעקבות פרסום הנתונים, ירדה המניה ביותר מ־20% בשבוע האחרון.

יקרה אשר יקרה לתרופה Ivonescimab של Summit, המקרה שלה לימד שיעור את ותיקי שוק הביוטכנולוגיה - הצלחה בתחום היא סיפור גדול בהרבה מתארים אקדמיים מרשימים.

עוד כתבות

התחדשות עירונית. קשיים להשיג מימון עקב מצב השוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

היזמית לא הצליחה להשיג ליווי בנקאי לפרויקט וביטלה את הסכם המכירה: מה פסק בית המשפט?

רוכשת דירה בפרויקט התחדשות עירונית הגישה בקשה למתן צו מניעה זמני, לאחר שהחברה היזמית ביטלה את החוזה עימה בטענה כי לא מצאה ליווי פיננסי לפרויקט ● לטענתה, הסיבה לביטול ההסכם היא עליית מחירי הדיור, אך החברה טענה כי פעלה בהתאם לחוזה

מנהיגי מדינות ההסכמה לקראת החתימה בוורסאי. ההסכם יצר את הסדר החדש, שהאו''ם הוא הביטוי העליון שלו / צילום: Associated Press

גבולות לאומיים: מי המציאו אותם, מי ניסו להתנגד להם, ואיך הם הפכו לנורמה של התנהגות בינלאומית

לפני המהפכה הצרפתית לא היו גבולות לאומיים. היו גבולות אימפריאליים גמישים וארצות התפשטו לכל עבר וגנבו טריטוריות מכל הבא ליד ● זה התחיל להשתנות לפני קצת יותר ממאה שנה ● מספר קטן של ארצות בעולם מסרבות להכיר חד–משמעית בגבולותיהן. ישראל היא אחת מהן. יש מחיר ● טור מורחב

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק מהמובילים בעולם, לא מתרשם מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אומנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה לפרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל־ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם אלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

הגבולות החדשים

שנה למלחמה: אלה הגבולות החדשים של ישראל בכלכלה, בחברה ובביטחון

השנה האחרונה שרטטה מחדש את מפת ישראל, הציפה שאלות ביטחוניות וכלכליות רבות ועוררה תהיות על חשיבותם של גבולות, לא רק בממד הפיזי ● איך תיראה המדינה ביום שאחרי, איזה מחיר נצטרך לשלם כדי להמשיך לחיות כאן ומה ההיסטוריה הגלובלית יכולה ללמד אותנו?

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים בנתב״ג הפעילות כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופאיות שלא לטוס לארץ עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

ד''ר זאק דבי־אהרון / איור: גיל ג'יבלי

יותר מ־3,000 צוותים ברחבי העולם ניסו למצוא פתרון לבעיה. יזם ישראלי אחד הצליח

ד"ר זאק דבי־אהרון הקים עם שותפו דני מרגלית את חברת AEYE Health שפיתחה מוצר לאבחון ללא רופא של פגיעה בראייה ● בראיון לגלובס הוא מדבר על העתיד שהוא צופה לבינה מלאכותית ברפואה, על תחרותיות, ואיך הצורך להשפיע קשור לגינה שמול בניין ההסתדרות בתל אביב ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

ביידן נגד האפשרות לתקוף מתקני נפט: "לחשוב על חלופות"

צבא ארה"ב תקף 15 יעדים של החות'ים בתימן: "המטרות כללו יכולות צבאיות התקפיות" • שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם בצפון • אזעקות בשורת יישובים בצפון, נפילות בכמה מוקדים בגליל • שר הביטחון גלנט בגבול הצפון: "יש לנו עוד הפתעות בקנה - את חלקן נבצע בקרוב" • כל העדכונים 

ארוחת בוקר בקפה עברי / צילום: חגית אברון

פעם היה כאן טוב יותר? ארבעה מקומות שיחזירו אתכם בזמן

קפה שמגיש דייסת סולת ובפלות לימון, אוסף נדיר מהשנים הראשונות למדינה, תערוכה על סודות חיי הקיבוץ ומכונות דפוס שמפיקות שלושה עמודים בחצי יממה ● לאחר שנה מתוחה, יצאנו לחפש הפסקה מההווה במקומות שמתרפקים על העבר ● חגית אברון תופרת יום

שמאי קמה, מנכ''ל אשטרום מגורים להשכרה / צילום: רמי זרנגר

המנכ"ל שמגלה: איך משכירים 400 דירות בתוך חמישה חודשים?

אחרי שתושבי קיבוץ בארי ויתרו על פרויקט "הדסה הקטנה" בקריית היובל בירושלים, השכירה אשטרום מגורים את כל 400 הדירות בפרויקט בתוך חמישה חודשים ● שמאי קמה, מנכ"ל החברה, מאמין במודל למרות עליות הריבית: "אנחנו שחקן לטווח ארוך והתקבלה החלטה לפתח את התחום הזה בארץ"

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

פרופ' דפנה קולר / איור: גיל ג'יבלי

בגיל 17 היא השלימה תואר באוניברסיטה העברית. זה המיזם החדש והמסקרן שלה

פרופ' דפנה קולר נחשבה מטאור בסטנפורד וחלוצת AI, אבל שאלה אחת של פרופסור הסיטה אותה למסלול יישומי ¡ לפני יותר מעשור היא עשתה מהפכה בגישה ללימודים כשהקימה את קורסרה, ועכשיו היא עומדת בראש חברה שרוצה לשנות את עולם הפארמה ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת עמנואל מקרון קורא לאמברגו נשק על ישראל "שישמש למלחמה בעזה" ● מהן הסיבות לקריאה של מקרון?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי