גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המניה שעקפה את אנבידיה: האם זה אחד התחומים המעניינים להשקעה כיום?

את הכוכבת הגדולה של סחרור הבינה המלאכותית, אנבידיה, כולם כבר מכירים, אבל יש מניה אחת שכבר עקפה אותה השנה עם תשואה של 190% – ויסטרה ● הצורך ההולך וגובר של טכנולוגיות AI באנרגיה מסדר ליצרנית החשמל ביקושים גבוהים ביותר, ולא רק לה ● שאלת השבוע

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בבנק לאומי, עונה על שאלת השבוע

עליית הבינה המלאכותית צפויה לשנות חלקים ניכרים מחיינו בשנים הבאות, וחברות הטכנולוגיה פועלות להשיג יתרון תחרותי ולייצר חדשנות בתחום. מניית אנבידיה, שהיא המזוהה ביותר עם תחום ה-AI, היא המניה בעלת התשואה השנייה בגובהה במדד S&P 500, עם עלייה של 135% מתחילת השנה. יחד איתה בצמרת התשואות במדד שתי חברות נוספות: Vistra (ויסטרה) ו־Constellation (קונסטליישן), עם תשואות של 190% ו־120%, בהתאמה - שתי חברות מתחום האנרגיה וייצור החשמל. לכאורה, אין קשר בין עולמות התוכן שלהן לבין זה של אנבידיה, אך למעשה שלושתן צפויות ליהנות מגידול בביקושים על רקע סחרור ה־AI.

שאלת השבוע | אחת ולתמיד: מהי שיטת ההשקעה המנצחת, מניות או מדדים? 
שאלת השבוע | מה עומד מאחורי התרופפות הקשר בין שוק המניות בארה"ב לשער הדולר?
שאלת השבוע | מהן קרנות הפנסיה "ברירת מחדל", והאם הן מתאימות לכם?

אבל כדי להניע את מהפכת הבינה המלאכותית צריך חשמל והרבה ממנו. מרכזי נתונים מתקדמים, שמשמשים את טכנולוגיות ה־AI שכולנו מכירים כמו של ChatGPT, או קלוד, צורכים הרבה מאוד אנרגיה. לעתים אף כמות חשמל שנתית שזהה לצריכה של מדינה קטנה. הביקוש הגדל לאנרגיה מביא איתו שורה של חברות שנהנות מעלייה בהכנסות וגוזרות קופון שמן מהמפכה.

לדברי ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בבנק לאומי, חברות התשתיות הפכו להזדמנות השקעה על רקע מהפכת ה־AI. "מה שמביא את השדרוג ואת תחזיות הצמיחה קדימה זה שרתי מידע מבוססי AI, שצריכת החשמל שלהם גבוהה משמעותית משרתי מידע שהכרנו בעבר", הוא אומר. "אם ב־2023 צריכת חשמל של שרתי מידע הייתה 2.5% מסך צריכת החשמל בארה"ב, התחזית ל־2030 היא לשיעור של סביב 7%".

עליות תלת־ספרתיות מתחילת השנה

להערכת אורגד, הסגמנט המעניין בתוך סקטור התשתיות, הוא חברות שמתמקדות באנרגיה ירוקה, וזאת משום שענקיות הטכנולוגיה צריכות לעמוד ביעדי ESG (השקעה אחראית או ירוקה) של פליטת פחמן. "מקור די טוב לחשמל, שחוזר היום לאופנה, הוא אנרגיה גרעינית", הוא אומר. "היא נחשבת לכמעט לא מזהמת וכזו שאספקת החשמל בה קבועה ולא תלויה בשינויי מזג אוויר. בשנים האחרונות אין כמעט בנייה של כורים גרעיניים חדשים, גם בשל חשש מנזקים סביבתיים וגם בגלל השקעה הונית גדולה שנדרשת ותהליך רגולטורי ארוך מאוד. העולם הלך לכיוון של שמש, רוח וגז טבעי שגם הוא פחות מזהם מפחם, ולפעמים לא היה כלכלי להפעיל אפילו כורים קיימים".

אלא ששינוי הכיוון כבר בא לידי ביטוי: קונסטליישן הודיעה בשבוע שעבר על הפעלה מחדש של אחד הכורים שלה. "החברה תשקיע את הסכום הנדרש להפעיל את הכור ותספק את החשמל לדאטה־סנטר של מיקרוסופט ל־20 שנה", מציין אורגד. מדובר בכור שנסגר לפני חמש שנים והחברה תידרש להשקעה של 1.6 מיליארד דולר להשמיש אותו מחדש ולפתוח אותו ב־2028. ההודעה הקפיצה את מניית קונסטליישן ב־22% באותו יום. כאמור, קונסטליישן היא אחת מהמניות עם התשואה הגבוהה ביותר במדד S&P 500, כשהראשונה היא ויסטרה, שבה בחר להשקיע דן לואב מ־Third Point כחלק מהחשיפה שלו לתחום ה־AI. "לואב אמר שהוא לא הולך 'לרדוף' אחרי אנבידיה והשבבים, ותוקף את התחום מהכיוון של ביקוש לחשמל", מציין אורגד. "ויסטרה לא מפוקחת רגולטורית והיא יכולה לחתום על חוזים לפי תעריפי שוק חופשי, כך שיש לה יותר חופש פעולה".

הזכרת שתי מניות שעלו בשיעור תלת־ספרתי מתחילת השנה. יכול להיות שהתרומה של AI לחברות התשתיות כבר מתומחרת במניות הסקטור?

"נקודתית, יכול להיות שבטווח הקצר נראה תיקונים כלשהם. עדיין, כשמסתכלים קדימה ל־2030, הצפי הוא לעלייה בביקוש לחשמל לא רק מכיוון הדאטה סנטר אלא גם ממכוניות חשמליות, ככל שהעולם עובר ממכוניות מבוססות בנזין לחשמליות; והתחממות כדור הארץ מגדילה את הביקוש למזגנים. בסה"כ יש כמה מגמות שמובילות לעלייה בביקושים, ולכן חשיפה לסקטור, בראייה ארוכת טווח - עושה שכל ומעניינת. יש גם מניות בתחום שזינקו פחות, כאלה שמבוססות למשל יותר על גז טבעי ומתומחרות היום ברמות שלא מגלמות ציפיות מאוד גבוהות".

לצד זה, הוא מציין גם חברות שעוסקות בקירור דאטה סנטרים שפולטים המון אנרגיה. לדוגמה, חברת Vertiv. לדבריו, "זה עוד 'לווין' באותם עולמות".

הדיבידנדים גבוהים יותר מב־S&P 500

אורגד מוסיף כי בהשקעה בחברות התשתיות הוא היה מעדיף ללכת על רמת סיכון ממוצעת יחסית. "מי שפחות מעוניין להמר, יכול לרכוש ETF (תעודת סל) על הסקטור ולקבל חשיפה יפה. ב־XLU (תעודת סל - Utilities Select Sector) קונסטליישן מהווה 7%, ו־NextEra Energy שהיא גדולה יותר מהווה 14%. בלי קשר, זה סקטור שתשואות הדיבידנד בו יחסית גבוהות, החברות נוהגות לחלק חלק לא קטן מהתזרים כדיבידנד, ותשואת הדיבידנד של החברות ב־ETF היא 2.8%, גבוה מהממוצע למניה ב־S&P 500".

לדבריו, לרוב מדובר בחברות עם הוצאות הוניות גדולות, והן יחסית ממונפות - כך שירידת הריבית יכולה להיטיב איתן. "בסך הכול זה גם סקטור די דפנסיבי. לא יודעים מה יהיה בבחירות בארה"ב, והסקטור הזה יחסית מבודד מהרעשים, הוא לא במוקד כמו למשל מחירי התרופות".

יש גם סיכונים: התחרות הטכנולוגית

אבל לא הכל וורוד. אורגד אומר כי יש גם גורמי סיכון בתמונה. "גורם סיכון אחד הוא שעלויות החשמל זה נושא כאוב לענקיות הטכנולוגיה, אז כמובן שיש איפשהו מישהו שמתכנן שבבים ומישהו שכותב תוכנה שמנסים למצוא פתרונות לייעל את צריכת החשמל של המעבדים - אז התקדמות טכנולוגית בעיצוב שבבי AI כך שיצרכו פחות חשמל יכולה לגרום לכך שהתחזיות לביקושים בעתיד לא יתגשמו", הוא מסביר. "גורם סיכון אחר הוא שה־AI לא יצמח כפי שחושבים, ובפועל ההשקעות בשרתים חדשים יהיו נמוכות יותר. גורם סיכון שלישי הוא שבאמת בטווח הקצר יותר, יכול להיות שרמת התמחור גבוהה מדי ביחס לממוצע ומגלמת ציפיות גבוהות לצמיחה".

*** גילוי מלא: שאלת השבוע הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם

עוד כתבות

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

האיש שמנהל 400 מהנדסים בישראל ורוצה להפוך את סוני למעצמת AI

מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, נוחיק סמל, אומר בראיון לגלובס כי הבינה המלאכותית צפויה לעבור מחוות השרתים המרוחקות אל מוצרי החשמל האישיים בחמש השנים הקרובות: "בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה" ● וגם: איך השפיעה המלחמה על פעילות החברה?

"עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הרגע המכריע של חיזבאללה, האם הלבנונים העקורים יחזרו לביתם, ומצב האנטישמיות בגרמניה "הוא החמור ביותר מאז 1945" ● כותרות העיתונים בעולם 

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אוהדי ישראל ושלדים בנאסד"ק: חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים

קרנות הביומד המקומיות כמעט התייבשו, משקיעים נרתעים מהתחום שהישראלים הכי חזקים בו - מכשור רפואי, ובשוק מזהירים: ישראל מאבדת את ההזדמנות להוביל בתחומים שנולדים ממש עכשיו, כמו AI לפיתוח תרופות ● איפה בכל זאת נמצא הכסף?

חתימה על צוואה / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

האם עורך דין שערך צוואה יכול גם לייצג את המתנגדים לביצועה?

עורך דין שערך צוואה ושימש כאחד משני העדים בה, ביקש לייצג את הצד שהתנגד לה ● לאחר שבית המשפט לענייני משפחה פסל אותו, הוא פנה למחוזי ● על מה הסתמך בית המשפט בהחלטתו?

שטר של 200. כבר מנסים להפטר / צילום: Shutterstock

בנק ישראל מתנגד, אבל בשטח כבר נפטרים משטרות של 200 שקל

במאפייה וגם אצל הפדיקוריסטית: לקוחות מדווחים כי בתי עסק לא מחכים להחלטה רשמית על ביטול שטר ה־200 שקל, וכבר מסרבים לקבלו ● אזרחים מספרים על שימוש מוגבר בשטר ועל פריטה שלו, וכן נרשמה עלייה בהמרתו למט"ח ● האם צמצום דרמטי של השימוש במזומן יפגע בעסקים? ● בנק ישראל: "ביטול השטר אינו עומד על הפרק"

נטלי משען-זכאי / צילום: יח''צ

לא רק משרדים: המנכ"לית החדשה של גב־ים צפויה לפתח גם את זרוע המגורים

אחרי שמכרה כמעט את כל החזקותיה, נראה כי דיסקונט השקעות התפנתה להשביח את מה שנשאר מהן ● בשבוע האחרון הוחלט שנטלי משען־זכאי תחליף את מנכ"ל גב־ים המיתולוגי, והקבוצה יצאה בצעד שנועד להגדיל את הסחירות במניה ● השלב הבא: 6,800 דירות מגורים

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם האלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

נדב צפריר, מנכ''ל צ'ק פוינט הנכנס / צילום: שלומי יוסף

עד 15.3 מיליון דולר: מה כוללת חבילת התגמולים של מנכ"ל צ'ק פוינט החדש

צ'ק פוינט מבקשת לאשר לנדב צפריר שכר בסיס שנתי של 384 אלף דולר, יעד בונוס שנתי של כ-400 אלף דולר וכן תגמול הוני הכולל מניות חסומות ואופציות במיליוני דולרים ● ומה תכלול ההקצאה ההונית למנכ"ל הקודם גיל שויד, שיעבור לתפקיד יו"ר פעיל?

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

פתיחה ירוקה בוול סטריט; מדד PCE עומד על קצב שנתי של 2.2%

פתיחה ירוקה בוול סטריט ● מדד S&P 500 הגיע אמש לשיא ה-42 השנה ● מדד PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) ירד בחודש אוגוסט ● בסין ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 16 שנה

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Gene J. Puskar, Shutterstock

סקרי בחירות בארה"ב אומרים דבר והיפוכו וממלכת כוהנים נולדת באלבניה

40 יום לבחירות בארה"ב - אל תאמינו לסקרים ● פלסטיק משוחרר לא ימוחזר ● נשק מצרי לסומליה ומשבר חדש בים סוף? ● סין מנסה טיל "שגרתי" שיגיע לארה"ב ● אלבניה מקימה מדינה עצמאית זוטא לכוהני דת מוסלמיים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

קניות / צילום: שירה ספיר

בניגוד לשנים קודמות, הציבור מוציא פחות על רכישות לקראת החגים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי המצב הביטחוני משפיע כצפוי יותר על הצפון, במיוחד בענף ההסעדה

סניף ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי / צילום: ALTO RE

אירועים ומינויים: המהלך החדש של מודי כידון

קרן הנדל"ן ALTO, שבבעלות מודי כידון ויניב מלמוד, חתמה על הסכם שכירות עם ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי, בהיקף של 24 מיליון דולר ● רשת "סאלח דבאח ובניו" פתחה את הסניף הגדול ביותר שלה באזור חיפה, ולגלידות נסטלה יש מנכ"ל חדש אחרי עשור ● אירועים ומינויים

מתחם מעיין שורק / צילום: יח''צ

תחנת הכוח שורק: שלוש הצעות הוגשו במכרז

מדובר במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של תחנת כוח קונבנציונלית חדשה לייצור חשמל שתוקם בשורק, בהספק של עד 900 מגה־וואט, לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה תועבר התחנה לבעלות המדינה ● הקבוצות שהגישו הצעות הן אדלטק וקבוצת מנורה מבטחים; OPC; ושיכון ובינוי אנרגיה

מזכירת מחלקת האוצר ג'נט ילן. ''הכלכלה בריאה'' / צילום: Associated Press, Ajit Solanki

צניחה חופשית של 500 S&P: זה בדרך כלל מה שקורה אחרי היפוך עיקום התשואות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשאג"ח ארוכות מניבות פחות ריבית מהקצרות, מדובר בהיפוך עקום התשואות, מצב שנפתר היסטורית בהורדת ריבית של הפד, כמו זו שהתרחשה השבוע ● אלא שכשתקופת היפוך כזו נגמרת, ממש כמו עכשיו, לרוב זה מוביל למיתון ולצניחה חופשית של S&P 500 ● גם המגמות בסקטור הייצור ובשוק התעסוקה מעידות על כניסה לאזור בעייתי

צילומים: עמוס בן גרשום לע''מ, AP

דוברת הבית הלבן סותרת את נתניהו: המגעים להפוגה היו מתואמים עם ישראל

המטח לגליל: נהג נפצע בינוני מרסיסים שפגעו ברכבו בכפר מנדא • נתניהו נחת בניו יורק: "המדיניות ברורה - ממשיכים להכות בחיזבאללה ולא נפסיק עד שתושבי הצפון יחזרו לבתיהם" • צה"ל חיסל את מפקד המערך האווירי של חיזבאללה בתקיפה בדאחיה בביירות • גלנט והלוי צפו בתקיפה ואישרו תוכניות להמשך • כ-40 שיגורים במטח לגליל • עדכונים שוטפים

אונייה פורקת מכוניות בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

מאמצים לבלימת הזינוק הדרמטי במס הקנייה ובמחירי כלי הרכב החשמליים בישראל שצפוי בינואר ● וגם: בשבוע הבא ינחת בישראל עוד קרוס-אובר סיני חשמלי ● ועוד חדשות מענף הרכב

ליאור אשכול / צילום: אלעד מלכה

מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בשבוע הבא תסיים ליאור אשכול ארבע שנים כמנכ"לית וולט ישראל, שבהן הובילה את המהפך - מאפליקציה תל אביבית לענקית משלוחים בפריסה ארצית ● בראיון בלעדי היא מגיבה לטענות על תנאי ההעסקה של השליחים ועל ההשתוללות בכבישים, מספרת על הרגלי ההזמנות של הישראלים ועל ההתרחבות המואצת: "קוראים לזה רעב, ולא לאוכל"