גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק משרדים: המנכ"לית החדשה של גב־ים צפויה לפתח גם את זרוע המגורים

אחרי שמכרה כמעט את כל החזקותיה, נראה כי דיסקונט השקעות התפנתה להשביח את מה שנשאר מהן ● בשבוע האחרון הוחלט שנטלי משען־זכאי תחליף את מנכ"ל גב־ים המיתולוגי, והקבוצה יצאה בצעד שנועד להגדיל את הסחירות במניה ● השלב הבא: 6,800 דירות מגורים

נטלי משען-זכאי / צילום: יח''צ
נטלי משען-זכאי / צילום: יח''צ

בשבוע שבו כל עיני הציבור היו נשואות לצפון, נראה היה שבקבוצת דיסקונט השקעות  (דסק"ש) לא נחו לרגע. ביום ראשון הודיעו בקבוצה על סבב חילופי תפקידים, שכלל את סיום כהונתו של המנכ"ל הוותיק של חברת הנכסים המניבים גב־ים , אבי יעקובוביץ', שיעבור לכהן כסגן יו"ר גב־ים. בעלת המניות הגדולה בגב־ים היא נכסים ובניין  - ההחזקה הגדולה (והיחידה) של דסק"ש. מי שתיכנס בנעליו של יעקובוביץ' היא לא אחרת ממנכ"לית דסק"ש - נטלי משען־זכאי. וכבר ביום הראשון עם ההודעה על מינויה, שייכנס לתוקף בפברואר הקרוב, נראה שהחלו תזוזות בגב־ים.

שני המינויים הראשונים של מנכ"ל בנק הפועלים החדש 
המלחמה עולה מדרגה, פרמיית הסיכון בשיא אך השקל שומר על יציבות 

במשך יומיים (שני ושלישי) מכרה נכסים ובניין כ־8% ממניות גב־ים ללגופי השקעות ולציבור. המטרה - להכניס את החברה למדד תל אביב 90 ולהגדיל את הסחירות במניה. האם יש משמעות לרצף המהלכים הללו? למה בדסק"ש החליטו דווקא עכשיו שהגיע הזמן להחליף את המנכ"ל הוותיק? ומה מתכוונת נטלי משען־זכאי, אחת המנכ"ליות הבודדות בבורסה בתל אביב לעשות בחברה?

מאימפריה להחזקה אחת

העשור האחרון היה רווי מפולות לדסק"ש, ומתחיל עוד בקריסה מהעשור הקודם של נוחי דנקנר. אחרי כמה מעברי ידיים והר של חובות, הקבוצה נמכרה לפני שלוש שנים לקבוצה של כוכבים בשוק ההון המקומי: 30% לצחי נחמיאס (דרך חברת המכרזים הלוגיסטיים בבעלותו), 30% לאחים מיכאל ודניאל זלקינד דרך חברת ההחזקות אלקו, והשאר לבעלי מניות קטנים יותר: רמי לוי, יוסף צביאלי וחן למדן (בעל השליטה בחברת השילוח אוריין).

הירושה שקיבלו הייתה אימפריה של ממש, עם החזקות בשורה של תחומים: סלקום בסלולר, נכסים ובניין בנדל"ן, מהדרין בחקלאות ושיווק פירות וירקות (ופנטזיה קבועה גם על מימוש והשבחה נדל"נית של קרקעות חקלאיות), אלרון בהייטק, אפסילון בניהול השקעות ועוד שורה של החזקות גדולות יותר. אבל על גבה של דסק"ש רבץ חוב עתק של מיליארדי שקלים. ככל שהריבית עלתה, יכולתה לשרת את החוב הפכה מסובכת יותר, וחלק מאיגרות החוב שלה נסחרו בתשואה דו־ספרתית של 23% ששיקפה חשש לחדלות פירעון. עד שבשנת 2023 בעלי המניות שמו להם למטרה לצמצם את החוב, ודסק"ש מימשה את רוב החזקותיה, או ליתר דיוק כמעט את כולן. בהובלת משען־זכאי היא מכרה את מניותיה בסלקום לקרן פורטיסימו, את מהדרין ליצחק תשובה, את אפסילון להפניקס, ואת אלרון לחברת פמילי אופיס. כך צמצמה חוב של 2.6 מיליארד שקל ב־2022, לחוב של 1.5 מיליארד שקל במחצית הראשונה ב־2024. דסק"ש מכרה כמעט את כל החברות, חוץ מאחת - נכסים ובניין. אבל זו כנראה הייתה ועודנה רק אמצעי. האחים זלקינד ונחמיאס לא הסתירו את כוונתם האמיתית: להתקרב לגב־ים, ההחזקה המרכזית של נכסים ובניין.

המטרה: להסתער על שוק המגורים

האם ההימור על גב־ים היה מוצלח? מתחילת השנה המניה זינקה ב־6%. גב־ים אמנם צומחת בעקביות, ותחת כהונת יעקובוביץ' שנמשכה 12 שנה היא הפכה לענקית נדל"ן מניב עם 1.2 מיליון מ"ר של משרדים ופארקי הייטק ברחבי המדינה (19% הם שטחי תעשייה ולוגיסטיקה ועוד 5% שטחי מסחר). בימים אלה היא מקדמת מיזמי נדל"ן בהיקף של עוד 360 אלף מ"ר. אבל דסק"ש זקוקה ליותר. בעלי המניות בה שילמו עליה 1.1 מיליארד שקל, ומאז ההחזקה שלהם נחתכה ביותר מחצי ושווה 410 מיליון שקל.

נראה שבדסק"ש מעוניינים ללחוץ על דוושת הגז בגב־ים ולמצות את הפוטנציאל. ברבעונים האחרונים צצו שקפים חדשים במצגת חברת הנדל"ן, שמרמזים על התחום עליו היא מתכוונת להסתער: תחום המגורים. גב־ים מנופפת בפוטנציאל להקמת 6,800 דירות בפרויקטים מגוונים ברחבי הארץ, על קרקעות ובהסכמים לפרויקטי ענק של פינוי־בינוי. מקריית ים ועכו בצפון ועד לבאר שבע בדרום, כולל פרויקט יוקרתי במיוחד שיכלול 360 דירות (חלק החברה) ברחוב דפנה בלב תל אביב. לשם כך, הצמרת בדסק"ש רוצה ריענון ניהולי שיקדם את הכיוון החדש בחברה.

נטלי משען־זכאי מגיעה כסיפור הצלחה

מבחינת בעלי המניות, משען־זכאי היא סיפור הצלחה ומיצתה את משימתה המרכזית בדסק"ש - הרגעת הנושים. החברה הבת נכסים ובניין מחזיקה בשני נכסים עיקריים - 74% ממניות גב־ים ומגדל HSBC בניו יורק (כיום 10 בריאנט פארק), שערכו צנח בהתמדה, כאשר שוק המשרדים במנהטן נקלע למצוקה בעידן הריבית המטפסת, ובימים אלה שוקדים שם על מציאת שוכרים חדשים. חלק מהקומות העליונות כבר הושכרו, ולאחר המימושים והרגעת מחזיקי האג"ח בדסק"ש ונכסים ובניין הגיע השלב הבא, והוא לקחת את גב־ים לנתיב חדש. לכן הם מינו את משען־זכאי שתיכנס לתפקיד החל מפברואר 2025.

הצעד הראשון, שיצא לאחר סבב המינויים הוא מהלך פיננסי - מכירת מעל ל־8% ממניות גב־ים בתמורה למאות מיליוני שקלים. אלו, יאפשרו כאמור את הגדלת הסחירות הנדרשת שתאפשר לגב־ים להיכנס למדד ת"א 125 ומדדי דגל נוספים בעדכון הקרוב בנובמבר. כניסה כזאת תוביל למסחר ער דרך תעודות סל שעוקבות אחרי המדדים המובילים וייתכן שתמשיך להציף ערך לבעלי המניות. שווי השוק הנוכחי שלה עומד על כ־6.7 מיליארד שקל, בערך בסדר גודל שבו נסחרות חברות כמו שטראוס ומבנה.

האם צפויה דרמה בגב־ים? החברה צפויה להמשיך ולהחזיק בנכסים מניבים בעיקר בתחומי המשרדים. זה אמור להיות המשך החוזק שלה ומה שגרם לה להפוך לאטרקטיבית בעיני בעלי המניות של דסק"ש. במקביל, בזמן שבתחום המשרדים יש לא מעט תחזיות שחורות לעודף היצע, היא צפויה להתמקד בפיתוח פעילות המגורים. בעלי המניות בדסק"ש, כנראה בעיקר רוצים לראות את המניות שלהם חוזרות לצמוח. בנדל"ן זה יצריך מהם עוד הרבה סבלנות והתמדה.

עוד כתבות

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה. זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק, מיתוג ופרסום מהמובילים בעולם, לא מתרשם יותר מדי מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אמנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה למודל של פרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

2 ספינות תוצרת ישראל הגיעו לפיליפינים / צילום: באדיבות חיל הים הפיליפיני

ישראל סיפקה ספינות מלחמה למדינה באסיה

שתי ספינות התקפה מתוצרת מספנות ישראל הגיעו ב־17 בספטמבר לפיליפינים ● הספינות נושאות איתן משגרי MLR-NLOS וטילי ספייק NLOS מתוצרת רפאל ● ספינות ההתקפה מהוות רק דוגמה אחת מבין רבות לקשרי הסחר הביטחוני הנרחבים בין המדינות

בנק Commerzbank / צילום: Shutterstock

אפילו הקנצלר מעורב: ניסיון השתלטות על הבנק הענק בגרמניה מעורר סערה

הבנק האיטלקי אוניקרדיט הגדיל את החזקותיו כדי להפוך לבעל השליטה על בנק קומרצבנק, שנחשב לשני בגודלו בגרמניה ● הקנצלר שולץ תקף: "ניסיון עוין ולא חיובי עבור הבנקים במדינה"

אילוסטרציה: Shutterstock

היכונו, הנטו שלכם עשוי להישחק באלפי שקלים: כל מה שכדאי לדעת על הקפאת מדרגות המס

באוצר מתכננים להקפיא עד 2027 את ההצמדה למדד של מדרגות המס ונקודות הזיכוי ● המשמעות המיידית: עלייה בתשלום המס שנשלם ופגיעה בהכנסה הפנויה של העובדים ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ישיר: נאום נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם

לקולות ביקורת בישראל ובארה"ב - ראש הממשלה נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם • גורם בסביבת רה"מ: "הוא צפוי לדבר על הזדמנויות אזוריות ו'ציר הברכה' מול 'ציר הקללה' • עם יציאתו מהמלון בניו יורק: בני משפחות חטופים ופעילי מטה המאבק הפגינו בקריאה לעסקה

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

צילומים: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, AP-Leo Correa

הגזירה על הפנסיה: מה שווה מילה של ממשלה?

האוצר מקדם קיצוץ בהטבות הפנסיה, ומעבר לפגיעה בחוסכים משדר מסר בעייתי ● יותר מ־400 אלף דירות בצפון, בהן גרים 1.4 מיליון איש, אינן ממוגנות ● השבוע הגיע לשיא היחס השלילי למשפחות החטופים, שנאבקות כבר כמעט שנה על מנת להשיב את יקיריהן הביתה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

האיש שמנהל 400 מהנדסים בישראל ורוצה להפוך את סוני למעצמת AI

מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, נוחיק סמל, אומר בראיון לגלובס כי הבינה המלאכותית צפויה לעבור מחוות השרתים המרוחקות אל מוצרי החשמל האישיים בחמש השנים הקרובות: "בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה" ● וגם: איך השפיעה המלחמה על פעילות החברה?

קרן ההשתלמות הפכה לאטרקטיבית במיוחד ומסומנת כמטרה אצל האוצר / אילוסטרציה: Shutterstock

באוצר לוטשים עיניים ל-8 מיליארד שקל, וקרנות ההשתלמות בסכנה

הן נולדו בכלל כחיסכון לטווח הבינוני עם הטבות מס חריגות, אך ככל שחלף הזמן התרחקו משם והפכו לחיסכון משתלם במיוחד לכל מטרה ● עבור שכירים ועצמאים, קרנות ההשתלמות הן צ'ופר משמעותי, אולם באוצר מכנים אותן "עיוות מס" ● האם ההטבה הגדולה של אחד מכל שלושה ישראלים תצומצם, ומה החלופה שעל הפרק?

חתימה על צוואה / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

האם עורך דין שערך צוואה יכול גם לייצג את המתנגדים לביצועה?

עורך דין שערך צוואה ושימש כאחד משני העדים בה, ביקש לייצג את הצד שהתנגד לה ● לאחר שבית המשפט לענייני משפחה פסל אותו, הוא פנה למחוזי ● על מה הסתמך בית המשפט בהחלטתו?

שלמה קרעי, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם החוק לא מעמיד תנאי כשירות לממלא־מקום יו"ר הרשות השנייה

מה אומר החוק לגבי כשירות של ממלאי־מקום בשירות הציבורי? זה תלוי בפרשנות ● המשרוקית של גלובס

חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אוהדי ישראל ושלדים בנאסד"ק: חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים

קרנות הביומד המקומיות כמעט התייבשו, משקיעים נרתעים מהתחום שהישראלים הכי חזקים בו - מכשור רפואי, ובשוק מזהירים: ישראל מאבדת את ההזדמנות להוביל בתחומים שנולדים ממש עכשיו, כמו AI לפיתוח תרופות ● איפה בכל זאת נמצא הכסף?

צילומים: עמוס בן גרשום לע''מ, AP

דוברת הבית הלבן סותרת את נתניהו: המגעים להפוגה היו מתואמים עם ישראל

המטח לגליל: נהג נפצע בינוני מרסיסים שפגעו ברכבו בכפר מנדא • נתניהו נחת בניו יורק: "המדיניות ברורה - ממשיכים להכות בחיזבאללה ולא נפסיק עד שתושבי הצפון יחזרו לבתיהם" • צה"ל חיסל את מפקד המערך האווירי של חיזבאללה בתקיפה בדאחיה בביירות • גלנט והלוי צפו בתקיפה ואישרו תוכניות להמשך • כ-40 שיגורים במטח לגליל • עדכונים שוטפים

יוגב גרדוס ובצלאל סמוטריץ / צילום: עודד קרני, נועםמושקוביץ'-דוברות הכנסת

באוצר יוזמים: דיירים בהתחדשות עירונית יחזירו כספי סיוע

ברשות להתחדשות עירונית מתנגדים בתוקף להצעת האוצר, שלפיה דיירים בפרויקטים ישיבו מכיסם את כספי הסיוע מהמדינה ● באוצר תוקפים: "הרשות תוקעת מקלות בגלגלים"

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock

וורן באפט מהמר על 300 מיליארד דולר. האם הוא מפספס בגדול?

לפי הערכה, אגירת המזומנים של באפט עלתה לו בינתיים כ־60 מיליארד דולר ● בשוק מנסים להבין האם היא טומנת תחזית קודרת

שניצל בחלה ב–Red Shoes / צילום: עדי אופק

המזללה המפתיעה בקיבוץ שתמצאו בה ארוחה מפנקת במחיר מפנק עוד יותר

אמנות ישראלית במוזיאון שהוא יצירת מופת בעצמו, מיזם קולינרי שמציע מטעמים ביתיים מנחמים וחנות וינטג' עם אוספים נדירים ● ביקור בקיבוץ עין חרוד לרגל 103 שנה להיווסדו

חיילי צבא לבנון מאבטחים אתר שהותקף על ידי צה''ל בדרום ביירות, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

כשהעוני בשיא והזבל ברחובות: כך הפך חיזבאללה את לבנון למאורת טרור

בשנים האחרונות וכפי שמחדדת המלחמה, לבנון הפסיקה לתפקד כמדינה ● הממשלה הזמנית לא מצליחה להיחלץ מהמשבר הכלכלי, וצבא לבנון הרשמי מתחרה עם חיזבאללה על חיילים, כאשר השכר בארגון הטרור גבוה פי 13 ● לדברי מומחים, המשאבים של חיזבאללה מאפשרים לו להרחיב את מעגלי ההשפעה משיעים דתיים לשכבות אחרות באוכלוסייה

אונייה פורקת מכוניות בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

מאמצים לבלימת הזינוק הדרמטי במס הקנייה ובמחירי כלי הרכב החשמליים בישראל שצפוי בינואר ● וגם: בשבוע הבא ינחת בישראל עוד קרוס-אובר סיני חשמלי ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"