גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בוטלה הטיסה? מתי כדאי לתבוע את חברת התעופה בתביעה ייצוגית

בשיאה של עונת התיירות, חלה הסלמה במצב הביטחוני שהביאה לביטולים דחיות ושיבושים בטיסות ● ריבוי המקרים והנפגעים מהתנהלותן של חברות התעופה העלה על סדר היום את השאלה האם כדאי לתבוע חברות תעופה בתביעה ייצוגית ● כמה זה יעלה, ומה צריך לקחת בחשבון לפני? ● גלובס עושה סדר 

אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock
אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

השנה האחרונה הייתה רצופה בדחיות, ביטולים ואיחורים בטיסות. חברות התעופה הזרות הקפיאו והחזירו את פעילותן, הסיטו טיסות ליעדים אחרים, לעתים גם החליפו מטוסים ברגע האחרון. גם חברות התעופה הישראליות לא היו חסינות למצב, בעיקר במקרים בהם חכרו מטוסים עם צוותים זרים שסירבו להגיע לארץ. מתוך הכאוס ששרר בענף צמח חוסר אמון צרכני, שהלך וגדל ככל שעבר הזמן והתרבו הביטולים. 

חברת הלואו קוסט החיפאית החדשה תתחיל לפעול בשבוע הבא, ולא מחיפה
וויזאייר חוזרת לפעילות מלאה בישראל; אלה החברות שביטלו טיסות

מערכת בתי המשפט מנהלת מאגר פומבי של תביעות ייצוגיות. בעיון במאגר עולה כי עם סיומה של פגרת בית המשפט בראשית ספטמבר, הוגשו חמש בקשות לאישור תביעות ייצוגיות נגד חברות תעופה העוסקות בנושאים שונים. 

כך, לדוגמה, בתביעה ייצוגית נגד חברה זרה, עלתה טענה כי בעת ביטול ההזמנה, כאשר מחזירים ללקוח את הסכום ששילם על הטיסה, הוא מקבל את הסכום בלי הפער של ריבית והצמדה. תביעה נוספת שהוגשה היא נגד ארקיע, ועוסקת בטיסה בה נוסעים קנו מושבים משודרגים, אך נאלצו לוותר עליהם בלית ברירה עקב החלפת המטוס ברגע האחרון. לטענת מגישי הבקשה, הנוסעים לא קיבלו חזרה את התשלום שהוסיפו בכדי לשדרג את המושב. 

השלישית היא תביעה נגד אל על, העוסקת בטענה שהחברה מתנהלת בניגוד לחוק הגנת הצרכן, במקרה שלקוח מבטל את הטיסה, כאשר הוא מקבל שובר במקום לקבל את הסכום המלא חזרה. התביעה הרביעית כנגד חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, "אתיחאד" (Etihad Airways), בטענה כי היא גובה דמי ביטול שלא כדין. בכל אחת מארבעת התביעות הללו, סכום התביעה נאמד ביותר מ-2.5 מיליון שקל.

בשנה האחרונה, בעקבות התנהלותן של חברות התעופה בעת המלחמה, מספר רב של צרכנים מיהרו להגיש תביעות ייצוגיות. עו"ד אייל נחשון, מומחה בתביעות ייצוגיות ושותף במחלקת הליטיגציה במשרד ברנע ג'פה לנדה, מסביר כי "אנשים התחילו להתעניין יותר בזכויות שלהם בביטולי הטיסות, אולי בגלל שהנושא עלה לאחרונה לסדר היום. חברות תעופה רבות נוהגות לפי תקנות אירופאיות, ולאחרונה עולות טענות מצד הצרכנים על הנזק שמסביב". 

אולם לפני שמחליטים להגיש תביעה ייצוגית, יש מספר דברים שצריך לשקול.

מהי תביעה ייצוגית?

תביעה ייצוגית היא תביעה שנועדה לטפל במקרים שבהם רבים נפגעו מאותה התנהלות, והיא מאפשרת לקבוצה גדולה לקבל פיצוי בצורה מרוכזת. בתביעה מסוג זה, התובע מייצג את האינטרסים של כל הקבוצה, שגם אם לא משתתפת בהגשת התביעה, אם זו תתקבל חבריה יוכלו ליהנות מהפיצויים או מההטבות. תביעות ייצוגיות נפוצות במקרים של נזק צרכני. 

מהם היתרונות והחסרונות של תביעה ייצוגית?

היוזם של תביעה ייצוגית עשוי לקבל תגמול גבוה, אך יש גם חסרונות, זה יכול להיות תהליך ארוך, מסוכן ויקר. לדבריו של עו"ד רונן עדיני, מומחה בתביעות ייצוגיות, "היתרון המרכזי עבור התובע הייצוגי הוא הגמול שהוא יכול לקבל אם התביעה תצליח. עם זאת, ישנם חסרונות שחשוב לשקול, כמו עלויות ההגשה שכוללות אגרה של כ-6,800 שקל, וסכום נוסף של כ-10,000 שקל בשלב ההוכחות. כמו כן, יש סיכון שחיוב הוצאות יושת על התובע אם התביעה תידחה, וההליך עצמו עלול להימשך מספר שנים".

"אם התביעה מנוהלת בצורה לא נכונה, היא עלולה לפגוע בזכותם של אחרים להגיש תביעות אישיות בעתיד", מסביר עו"ד נחשון. "בעידן הנוכחי, אנשים ממהרים להגיש תביעות כדי להיות הראשונים בתור, אך חשוב לעצור ולבדוק אם מדובר בכלי המשפטי הנכון עבור המקרה הספציפי שלהם".

מתי כדאי להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה?

כפי שמסביר עו"ד נחשון, השאלה המרכזית היא האם מדובר במקרה רוחבי או פרטני. "אם מדובר במקרה פרטי כמו שינויי מושבים או עיכוב בטיסה אחת, ייתכן שתביעה רגילה תתאים יותר. תביעה ייצוגית נועדה למקרים רחבים יותר שבהם נפגעו צרכנים רבים בצורה שיטתית". עו"ד נחשון מדגיש גם את החשיבות של בדיקה מוקדמת האם כבר הוגשה תביעה ייצוגית באותו נושא: "הגשת תביעה כפולה תיפסל, ולכן חשוב לבדוק היטב מראש".

מהו התגמול המקובל בתביעה ייצוגית נגד חברת תעופה?

בדרך כלל, בתביעות ייצוגיות נגד חברות תעופה, התגמול ליוזם התביעה ולעורכי דינו נע בין 10% ל-20% מסך הפיצוי שנפסק, כך מעיד עו"ד נחשון. לדבריו של עו"ד עדיני, "התובע הייצוגי יזכה לגמול מיוחד (מעבר לפיצוי, אותו יקבל כל אחד מחברי הקבוצה), שבדרך כלל הוא אלפי שקלים, לעיתים- כמה עשרות אלפי שקלים, ובמקרים מוצלחים במיוחד - מאות אלפי שקלים ואף יותר". 

באיזה נושאים כדאי לוותר מראש על תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה, ולפנות לתביעה רגילה במקום?

לדבריו של עו"ד נחשון, מומלץ לפנות לתביעה רגילה, ולא לתביעה ייצוגית בנושאים הנוגעים למקרים פרטניים של כבודה, שינויי הושבה, ולעיתים אף שינוי מועד טיסה וכיוצא בזאת. 

האם יש דוגמאות לתביעות ייצוגיות שהוגשו בעבר נגד חברות תעופה והצליחו? 

ישנן מספר תביעות ייצוגיות שכבר אושרו. עו"ד עדיני מספר על תביעות שהוא ניהל: "תביעה נגד חברת לוט הפולנית ואוקראין איירליינס אושרה כייצוגית בגין פרקטיקת ה'נו-שואו', שם נוסעים שהחמיצו מקטע טיסה אחד מצאו את יתר הטיסות שלהם מבוטלות ללא הודעה מוקדמת או החזר כספי. כיום התביעה מתנהלת בשלב השני כתביעה ייצוגית. גם תביעות נוספות נגד טורקיש איירליינס וסוויס מתנהלות כעת בנוגע לאותו נושא".  

תביעה נוספת הוגשה בגין מכירת טיסות פיקטיביות, כלומר טיסות שבפועל לא התקיימו בשעות או בתאריכים שהוצגו ללקוחות. עו"ד עדיני מציין מקרה של חברת "השטיח המעופף", שבמסגרתו החברה פיצתה את הלקוחות בכ-4 מיליון שקל לאחר פשרה שהושגה בעקבות תביעה ייצוגית בנושא זה. 

עוד כתבות

ליאור אשכול / צילום: אלעד מלכה

מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בשבוע הבא תסיים ליאור אשכול ארבע שנים כמנכ"לית וולט ישראל, שבהן הובילה את המהפך - מאפליקציה תל אביבית לענקית משלוחים בפריסה ארצית ● בראיון בלעדי היא מגיבה לטענות על תנאי ההעסקה של השליחים ועל ההשתוללות בכבישים, מספרת על הרגלי ההזמנות של הישראלים ועל ההתרחבות המואצת: "קוראים לזה רעב, ולא לאוכל"

נטלי משען-זכאי / צילום: יח''צ

לא רק משרדים: המנכ"לית החדשה של גב־ים צפויה לפתח גם את זרוע המגורים

אחרי שמכרה כמעט את כל החזקותיה, נראה כי דיסקונט השקעות התפנתה להשביח את מה שנשאר מהן ● בשבוע האחרון הוחלט שנטלי משען־זכאי תחליף את מנכ"ל גב־ים המיתולוגי, והקבוצה יצאה בצעד שנועד להגדיל את הסחירות במניה ● השלב הבא: 6,800 דירות מגורים

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

פתיחה ירוקה בוול סטריט; מדד PCE עומד על קצב שנתי של 2.2%

פתיחה ירוקה בוול סטריט ● מדד S&P 500 הגיע אמש לשיא ה-42 השנה ● מדד PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) ירד בחודש אוגוסט ● בסין ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 16 שנה

מתחם ברנדייס / צילום: חברת ענב

מעל 3,000 דירות מקודמות בחדרה: בזכות קרקע משלימה פרטית

חברת ענב מקדמת במתחם ברנדייס בעיר פרויקט פינוי בינוי של 223 דירות ישנות - בשילוב קרקע סמוכה ששייכת לאפריקה ישראל מגורים

שר הביטחון, יואב גלנט / צילום: דובר צה''ל

גלנט בגבול הצפון: "חיזבאללה רצה התשה, הוא מקבל כתישה"

החות'ים קיבלו אחריות לירי לתל אביב - וקשרו בין הלחימה בלבנון לתקיפות שלהם • גורם סורי טוען שישראל תקפה אתר צבאי באזור דמשק: "5 חיילים נהרגו בתקיפה ישראלית" • בן 25 נפצע בינוני במטח לטבריה: "פציעה משמעותית מרסיסים" • 4 כטב"מים יורטו במרחב הימי מול ראש הנקרה, לא הופעלה התרעה • מטח כבד לחיפה: מספר מוקדי נפילות של שברי יירוט, ללא נפגעים • כל העדכונים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

למרות ההסלמה בצפון: מדד ת"א 35 זינק ביותר מ-5% השבוע

בלשכת רה"מ מכחישים את הדיווחים על הפסקת אש ● מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ● בעקבות וול סטריט: מניות השבבים המקומיות זינקו ● מדד הביטוח זינק ב-3.5 הבנקים בכ-1.7% ● השקל התחזק בחדות מול המטבעות הזרים ● תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

מתחם מעיין שורק / צילום: יח''צ

תחנת הכוח שורק: שלוש הצעות הוגשו במכרז

מדובר במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של תחנת כוח קונבנציונלית חדשה לייצור חשמל שתוקם בשורק, בהספק של עד 900 מגה־וואט, לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה תועבר התחנה לבעלות המדינה ● הקבוצות שהגישו הצעות הן אדלטק וקבוצת מנורה מבטחים; OPC; ושיכון ובינוי אנרגיה

מירה מוראטי / צילום: ap, Barbara Ortutey

בכירה נוספת מודיעה על עזיבת OpenAI

מירה מוראטי, סמנכ"לית הטכנולוגיות (CTO) של OpenAI, הודיעה כי תעזוב את תפקידה בחברה לאחר שש וחצי שנים ● עזיבתה מגיעה על רקע כך שהחברה מנהלת סבב גיוס הון שעשוי להעריכה בשווי של מעל 150 מיליארד דולר ● מוראטי מצטרפת לגל של בכירים שעזבו את החברה בחודשים האחרונים

איור: גיל ג'יבלי

המניה שעקפה את אנבידיה: האם זה אחד התחומים המעניינים להשקעה כיום?

את הכוכבת הגדולה של סחרור הבינה המלאכותית, אנבידיה, כולם כבר מכירים, אבל יש מניה אחת שכבר עקפה אותה השנה עם תשואה של 190% – ויסטרה ● הצורך ההולך וגובר של טכנולוגיות AI באנרגיה מסדר ליצרנית החשמל ביקושים גבוהים ביותר, ולא רק לה ● שאלת השבוע

בנק Commerzbank / צילום: Shutterstock

אפילו הקנצלר מעורב: ניסיון השתלטות על הבנק הענק בגרמניה מעורר סערה

הבנק האיטלקי אוניקרדיט הגדיל את החזקותיו כדי להפוך לבעל השליטה על בנק קומרצבנק, שנחשב לשני בגודלו בגרמניה ● הקנצלר שולץ תקף: "ניסיון עוין ולא חיובי עבור הבנקים במדינה"

שלמה קרעי, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם החוק לא מעמיד תנאי כשירות לממלא־מקום יו"ר הרשות השנייה

מה אומר החוק לגבי כשירות של ממלאי־מקום בשירות הציבורי? זה תלוי בפרשנות ● המשרוקית של גלובס

2 ספינות תוצרת ישראל הגיעו לפיליפינים / צילום: באדיבות חיל הים הפיליפיני

ישראל סיפקה ספינות מלחמה למדינה באסיה

שתי ספינות התקפה מתוצרת מספנות ישראל הגיעו ב־17 בספטמבר לפיליפינים ● הספינות נושאות איתן משגרי MLR-NLOS וטילי ספייק NLOS מתוצרת רפאל ● ספינות ההתקפה מהוות רק דוגמה אחת מבין רבות לקשרי הסחר הביטחוני הנרחבים בין המדינות

"עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הרגע המכריע של חיזבאללה, האם הלבנונים העקורים יחזרו לביתם, ומצב האנטישמיות בגרמניה "הוא החמור ביותר מאז 1945" ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

צילומים: עמוס בן גרשום לע''מ, AP

דוברת הבית הלבן סותרת את נתניהו: המגעים להפוגה היו מתואמים עם ישראל

המטח לגליל: נהג נפצע בינוני מרסיסים שפגעו ברכבו בכפר מנדא • נתניהו נחת בניו יורק: "המדיניות ברורה - ממשיכים להכות בחיזבאללה ולא נפסיק עד שתושבי הצפון יחזרו לבתיהם" • צה"ל חיסל את מפקד המערך האווירי של חיזבאללה בתקיפה בדאחיה בביירות • גלנט והלוי צפו בתקיפה ואישרו תוכניות להמשך • כ-40 שיגורים במטח לגליל • עדכונים שוטפים

יניב בן, IDX ודרור גנות, ADIO / צילומים: אייל זלצברג, יח''צ , עיצוב: טלי בוגדנובסקי

100 אלף שקל לחבילה: ההצעה החדשה בשוק הפרסום הדיגיטלי

שיתוף־פעולה בין הפלטפורמות הישראליות ADIO ו־IDX יאפשר למפרסמים להעלות קמפיינים דיגיטליים שמשלבים וידאו ואודיו באמצעות פלטפורמה אחת, ולמעשה ישנה את האופן שבו פעל השוק עד כה ● "זה One Stop Shop שהוא גיים צ'יינג'ר", מסבירים הצדדים

סניף ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי / צילום: ALTO RE

אירועים ומינויים: המהלך החדש של מודי כידון

קרן הנדל"ן ALTO, שבבעלות מודי כידון ויניב מלמוד, חתמה על הסכם שכירות עם ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי, בהיקף של 24 מיליון דולר ● רשת "סאלח דבאח ובניו" פתחה את הסניף הגדול ביותר שלה באזור חיפה, ולגלידות נסטלה יש מנכ"ל חדש אחרי עשור ● אירועים ומינויים