גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלב של הים השחור: "אי הנחש" והשליטה על נתיב הסחר במלחמת רוסיה־אוקראינה

"אי הנחש", שמשמש כציר מרכזי בסחר בים השחור, הפך בשנים האחרונות לאחד ממעוזי הקרבות בין רוסיה לאוקראינה ● "מי ששולט בו, שולט בים", אומרים אנשי צבא ● כתב וול סטריט ג'ורנל ביקר בשטח שקייב כבשה לפני שנתיים, והפך לסמל אייקוני כבר בראשית המלחמה

הנפת דגל אוקראינה באי / צילום: ap, Michael Shtekel
הנפת דגל אוקראינה באי / צילום: ap, Michael Shtekel

רצועת האדמה הסלעית הזו, הממוקמת כ־32 קילומטר מהחוף, עדיין מראה את הצלקות שהותיר המאמץ העיקש של אוקראינה להשיבה. האי הזה בים השחור מכוסה בשרידים של ציוד צבאי רוסי, מבנים שהפכו לשלדים וערימות של הריסות.

ממשלת יפן רצתה לשמור על החקלאים וגרמה למחסור לאומי ולזינוק מחירי האורז 
ישראל סיפקה ספינות מלחמה למדינה באסיה 

לפני קצת יותר משנתיים, שני חיילי קומנדו אוקראינים טסו מעל האי בהליקופטר ובחנו את ההרס, לפני שהחלו במשימה קטנה אך חשובה. במשך שבועות, אוקראינה הפציצה את הכוחות הרוסים שנותרו על האי באמצעות ארטילריה וטילים, עד שלבסוף אילצה אותם לסגת. ימים ספורים לאחר הנסיגה הגיעו אנשי הקומנדו והניפו את דגל אוקראינה.

וול סטריט ג'ורנל ערך ביקור נדיר ב"אי הנחש" בתחילת החודש ודיבר עם קצינים מיחידת טימור, יחידה עילית של סוכנות הביון הצבאי האוקראינית, שהשתתפו בכיבוש מחדש של השטח בקיץ 2022. הם חשפו פרטים חדשים על אחד הפרקים החשובים במלחמה בין המדינות.

יותר מניצחון סמלי

אוקראינה עדיין קוצרת את פירות כיבוש האי, אשר העניק לה דריסת רגל בים השחור והיה חבל הצלה לכלכלה הנאבקת שלה בכך שפתח מחדש יצוא בשווי מיליארדים. בשעות הבוקר המוקדמות של אחד הימים השמשיים האחרונים, היה ניתן לראות קו של אוניות תבואה המתפתלות לאורך החוף מנמל אודסה הראשי של אוקראינה מתוך כלי שיט קטן שהפליג לכיוון האי.

כיבוש האי מחדש היה גם ניצחון סמלי עבור אוקראינה. השטח של 40 דונם צבר מעמד אייקוני ביום הראשון של המלחמה, כאשר ספינות קרב רוסיות התקרבו ודרשו מהמשמר האוקראיני להיכנע. הכוחות האוקראינים השיבו ברדיו כי הספינות "יכולות ללכת לעזאזל", מעשה התנגדות שאפיין את רוח הלחימה של אוקראינה והונצח מאוחר יותר על בול ובשירים.

רוסיה עדיין מתנגדת לאחיזת אוקראינה באי. ב־24 באוגוסט, יום העצמאות האוקראיני, מוסקבה אף שיגרה טילים לעבר הכוחות בשטח, והותירה מספר חיילים עם זעזוע מוח. הג'ורנל ביקר באי באישור הצבא האוקראיני והסכים שלא להציג אתרים צבאיים רגישים שעלולים לסכן את הביטחון.

''אי הנחש'' הפך לסמל במלחמה / צילום: מתוך ויקיפדיה

שליטה על הים

אי הנחש היה במשך מאות שנים שנוי במחלוקת בין מעצמות הים השחור בשל מיקומו האסטרטגי. לאחר שאוקראינה הכריזה על עצמאותה מברית המועצות בשנת 1991, קייב חיזקה את נוכחותה באי כדי לתמוך בטענתה על המים סביבו. זה כלל גם בניית מוזיאון ללוחם היווני המיתולוגי אכילס, שלפי האגדה נקבר באי. "כפי שאומר הפתגם ההיסטורי, 'מי ששולט ב'אי הנחש', שולט בים'", אמר קצין בסוכנות הביון הצבאי של אוקראינה בראיון. בהתאם, לאחר שכבשה אותו בפברואר 2022, רוסיה מיהרה להעביר לאי טילים נגד מטוסים ומערכות שיגור רקטות.

מאמצי אוקראינה לכבוש מחדש את האי החלו באפריל עם טביעתה של ה"מוסקבה", ספינת הדגל של הצי הרוסי בים השחור. אז החלה אוקראינה להפציץ את השטח באינטנסיביות, הטביעה ספינות רוסיות והשמידה מסוק מיד לאחר נחיתתו. "מהרגע שהתחלנו לעבוד בצורה שיטתית מאמצע יוני 2022, לקח שבועיים עד שהם נאלצו לנטוש את האי", אמר קצין המודיעין הצבאי האחראי על הפעולה, הידוע בכינויו 'שייקספיר'.

'מחווה של רצון טוב'

ב-30 ביוני, מוסקבה הודיעה כי היא מוציאה את כוחותיה מהאזור, במה שכינתה "מחווה של רצון טוב". אז, שלח שייקספיר את שני אנשי הקומנדו בהליקופטר, כולל קצין בן 38 הידוע בכינויו 'רעמסס', לבדוק אם הרוסים אכן עזבו. הם בחרו בכלי שיט קטן, כי היה קשה לזהות אותו במכ"ם והוא נשא רק אקדחים. הם לבשו מכנסיים קצרים וחולצות הוואי כדי להעמיד פנים שהם תיירים אם ייתפסו או יגיעו למים הרומניים. סיגנל מהרדיו הראה כי כוחות מיוחדים רוסיים עדיין נמצאים על האי, אך הם לא פתחו באש ופונו מאוחר יותר בסירה. רעמסס והטייס חזרו במהרה והפילו את הדגל.

זהו סוג הגישה הלא קונבנציונלית שהמודיעין הצבאי האוקראיני ידוע בו. הסוכנות מנוהלת על־ידי לוטננט גנרל קירילו בודאנוב, קצין בקבע בן 38 שמוערך על־ידי אנשיו בזכות פשיטות הקומנדו שלו בחצי האי קרים, לאחר שרוסיה השתלטה עליו ב-2014.
זמן קצר לאחר טיסת הגירוקופטר, כוחות מיוחדים אוקראיניים נחתו לזמן קצר על האי והניפו דגל אוקראיני בחלקו התחתון, לפני שרוסיה הפציצה את האזור בטילים ממטוס קרב.

רעמסס, איש צבא בקבע, יחד עם חמישה אנשי קומנדו נוספים מיחידת טימור, חזרו למשימה חשאית יותר, כדי להבטיח את שליטת אוקראינה על האי. הם התקרבו לצוק בצידו המערבי של האי, בכלי שיט נמוך בשעות החשכה. ארבעה מהם, בהנהגת רעמסס, טיפסו על הצוק והתקדמו באיטיות דרך מבנים וציוד שהיו ממולכדים בקפידה על־ידי הרוסים הנסוגים. באמצע הגשם והערפל, הם החלו בפינוי מוקשים ואספו מסמכים שנותרו בחופזה. רעמסס מצא מחדש את הדגל שהפיל והניף אותו.

מזג האוויר החריף בזמן שהיו על החוף. בדרכם חזרה ליבשה, גלים אלימים השביתו את שני המנועים של הסירה ואז הציפו אותה, ואילצו אותם לעבור לכלי שיט מתנפח ללא מנוע, עם משוטים בלבד. הסירה נסחפה במהרה לים, לכיוון אסדות קידוח הגז בהן חנו חיילים רוסים. רעמסס ניסה לעודד את אנשיו במצב שנראה חסר־תקווה. "חבר'ה, אני צריך לגדל את הבן שלי", הוא אמר. "אני לא אוותר כל כך בקלות. אף אחד לא ייכנע בלי קרב".

צוות הקומנדו בילה את הלילה בריקון מים ששטפו את דפנות הסירה וניפוח תדיר של הסירה במשאבה. חייל אחר, המוכר בשם הנטר, ניסה לקרוא לעזרה בקשר. בעודם עומדים על מזח ביבשה, שייקספיר שמע מסר קצר ומקוטע: "כאן הנטר, מישהו שומע אותי?". שייקספיר השיב וקיבל מיקום משוער.

ללא עזרה בהישג יד, וכשהסירה עדיין נסחפת לכיוון אסדות הקידוח המוחזקות בידי הרוסים, שאל רעמסס את שאר האנשים כמה מחסניות יש להם לרובים שלהם. לכל אחד היו בערך שלוש או ארבע מחסניות, שזה בקושי מספיק כדי להתמודד עם מעוז רוסי.
"אני אהיה קבוצת ההסתערות", אמר רעמסס, מנסה להקליל את המצב. "אתם יכולים לגבות אותי".

אז, בשמיים שמעל ראשם, הם ראו ג'ירוקופטר שנשלח על־ידי שייקספיר כדי לחפש אותם. הם שיגרו זיקוק, והטייס לבסוף זיהה אותם והכווין סירה להציל אותם, לאחר 28 שעות בים. רעמסס חזר מאוחר יותר לאי עם צוות, כדי להשלים את ניקוי המוקשים ולהקים מוצב. החיילים מקבלים אספקה על־ידי סירות מהירות קטנות שקופצות מפסגות הגלים ומתנפצות אל העמקים, מטלטלות את השטים בהן, היושבים על הרצפה ואוחזים בחבלים.

למרות ההרס ברחבי האי והאיום הרוסי המתמשך, ישנם רגעים של שלווה. באחד הימים האחרונים, שחו החיילים במים החמים שהיו צלולים מספיק כדי להבחין ברכב משוריין רוסי שטבע.

ההריסות באי, לאחר הקרבות / צילום: ap, Ukrainian Defence Ministry Press Office

הקרב הגדול באזור זה של הים השחור מתנהל כעת על כמה אסדות קידוח ממזרח לאי. אוקראינה נלחמת לגרש כוחות רוסים שהציבו שם ציוד כדי לעקוב אחרי הכוחות האוקראינים ואחרי טילים ומזל"טים שאוקראינה משתמשת בהם כדי לפגוע בחצי האי קרים הכבוש.

יחידת טימור המיוחדת שלחה לאחרונה כתריסר סירות מהירות לתקוף את האסדות, כשהיא יורה ממכונות ירייה ומפילה מטוס קרב רוסי מודרני מסוג Su-30SM, לפני שנסוגה.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

שריפה שפרצה בזירת התקיפה בביירות, הערב / צילום: ap, Bilal Hussein

בישראל מעריכים שנסראללה חוסל; צה"ל תוקף את מחסני הנשק של חיזבאללה בביירות

בישראל מעריכים: נסראללה היה בבונקר שהותקף - ולא שרד • אחרי התקיפה בדאחיה: אזעקות בצפון, דובר צה"ל: "כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף" • גורם ישראלי: "ישראל הולכת למלחמה" • שר החוץ של ארה"ב בלינקן: "זה רגע מסוכן במזרח התיכון" • עקב ההתפתחויות הדרמטיות: ראש הממשלה נתניהו החליט להקדים את חזרתו ארצה, וימריא הלילה מניו יורק • כל העדכונים

הטריליונרים הראשונים? / צילומים: AP, APSEZ, Business Wire, Nati Harnik, Hiro Komae, Rick Bowmer, David Zalubowski, Jae C. Hong, Craig Mitchelldyer

108 שנה אחרי שהוכרז המיליארדר הראשון. מי יהיה הטריליונר הראשון?

בשלוש השנים הקרובות אילון מאסק צפוי לעשות היסטוריה ולהפוך לטריליונר הראשון עלי אדמות ● אבל הוא לא יישאר בצמרת לבד להרבה זמן, עד סוף העשור מועדון הטריליונרים צפוי לכלול כבר 7 חברים, לפי חברת ניתוח הדאטה הלונדונית אינפורמה ● אלה האנשים שעשויים להמציא מחדש את העושר העולמי

''צעצוע של סיפור'', שנעשה באנימציה ממוחשבת. ''יצאתי מהאולם ואמרתי: זה הסוף של האנימציה הדו־ממדית'' / צילום: Shutterstock

מה איבדה דיסני בגלל הטכנולוגיה ואיך תמציא את עצמה מחדש

ההצלחה המטאורית של סרטי האנימציה הממוחשבת קברה את השיטה המסורתית של דיסני ● אלא שבסרט חדש גדולי האנימטורים מתעקשים: כל מה שצריך הם אמביציה טכנית וסיפור מצוין

סיכום שווקים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: דני שם-טוב-דוברות הכנסת

השכר, קרן ההשתלמות והפנסיה - כל מה שכדאי לדעת על הגזירות של משרד האוצר

באוצר הציגו שלל צעדים כבדים במטרה למלא את הקופה ● בין היתר על המוקד, הטלת מס על קרנות ההשתלמות, קיצוץ ההטבות בפנסיה, שחיקת הנטו לשלוש שנים והקפאת מדרגות המס ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק?

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

ליאור אשכול / צילום: אלעד מלכה

מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בשבוע הבא תסיים ליאור אשכול ארבע שנים כמנכ"לית וולט ישראל, שבהן הובילה את המהפך - מאפליקציה תל אביבית לענקית משלוחים בפריסה ארצית ● בראיון בלעדי היא מגיבה לטענות על תנאי ההעסקה של השליחים ועל ההשתוללות בכבישים, מספרת על הרגלי ההזמנות של הישראלים ועל ההתרחבות המואצת: "קוראים לזה רעב, ולא לאוכל"

נתב''ג. המציאות בשוק התעופה כיום מראה כי ההשפעה על המחירים עשויה להיות מוגבלת / צילום: Shutterstock

הרבה יותר מגל ביטולי טיסות, מאות אלפי נוסעים עשויים להיפגע מההמלצה החריגה

כבר לא רק ביטולים תכופים, אלא ממש קריאה לא לטוס לכאן: ההודעה של סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי עלולה להשפיע על מאות אלפי נוסעים בחודש הקרוב ● החשש: חברות התעופה האירופאיות יפסיקו לטוס לישראל

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה. זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק, מיתוג ופרסום מהמובילים בעולם, לא מתרשם יותר מדי מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אמנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה למודל של פרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

פרויקט של רונסון בפולין. בעיגול: עמוס לוזון/ צילומים: אתר החברה, איל יצהר

לוזון רונסון השלימה את השלב המוסדי: מנפיקה לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל

חודש לאחר חשיפת גלובס, השלימה חברת הבנייה למגורים בישראל ובפולין שבשליטת עמוס לוזון את השלב המוסדי ומכרה 24% ממניותיה תמורת 307 מיליון שקל לסדרה של גופים מוסדיים, השלב הציבורי צפוי בהמשך

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

לרגל 30 שנה לסדרה "חברים", מה שמו האמצעי של צ'נדלר?

מיהו מטטרון, איזה שחקן קולנוע אמריקאי בחר את שם הבמה שלו בעקבות גיבור-על, ומתי הודפסה המהדורה הראשונה של ספר השיאים של גינס? ● הטריוויה השבועית

רה''מ נתניהו באו''ם / צילום: צילום מסך

נתניהו: חיסולו של נסראללה היה תנאי הכרחי להשגת היעדים שהצבנו

נתניהו הפיץ הצהרה מוקלטת, בעקבות חיסול מזכ"ל חיזבאללה נסראללה ● אזעקות הופעלו בגוש דן ובשפלה - בעקבות טיל ששוגר מתימן ויורט ● חלקי יירוט גדולים נפלו סמוך לירושלים, לא היו נפגעים ● שר החוץ כ"ץ חשף ב"פגוש את העיתונות": התנגדתי לתקיפת בכירי מועצת השורא בתחילת המלחמה ● צה"ל אישר רשמית: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חוסל ● נשיא ארה"ב ביידן: "חיסול נסראללה - צדק לקורבנות רבים" ● כל העדכונים

פרופ' וולטר בלוק / צילום: פרטי

"עמדותיך לא רצויות פה": הפרופסור המוערך שנזרק ממכון המחקר שלו אחרי 40 שנה בגלל תמיכה בישראל

פרופ' וולטר בלוק הוא מהאינטלקטואלים הבכירים בתנועה הליברטריאנית ● אך מכון המחקר שבו היה חבר במשך עשורים הדיח אותו בשל עמדותיו הציוניות: "נאמר לי שאני מוצץ דם עם מניעים רשעים" ● בראיון הוא מסביר למה ישראל מעוררת יותר אמוציות מהפלות והגירה, ואיך זה להיות חלק מכת

ההלוויה של מוחמד חוסיין סרור, מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

רק אחד נשאר: אלו המפקדים הבכירים של חיזבאללה שחוסלו

החיסול של מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה אתמול מגיע לאחר שצה"ל הצליח לחסל כמעט את כל צמרת הפיקוד של חיזבאללה ● הבכיר היחיד שנשאר הוא אבו עלי רצא, מפקד יחידת באדר שאחראית על המרחב שמצפון לנהר הליטני ועד העיר צידון

פלורנטין, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

8 מתוך 10 השכונות המועדפות על הייטקיסטים נמצאות בתל אביב

הקרבה למשרדים, האווירה הליברלית והמשכורת המאפשרת מגורים באזורים מבוקשים, הביאו לכך שאחד מכל ארבעה תושבים בשכונות הצפוניות של תל אביב הוא הייטקיסט ● מחקר חדש שערכה חברת מדלן, שהגיע לידי גלובס, מלמד על העדפות המגורים של אנשי ההייטק ● ובאילו ערים גדולות שיעורם נמוך במיוחד?

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

״העלאות מסים, אינפלציה ופגיעה בחסכונות״: ההשלכות האפשריות של הורדת הדירוג החריגה

ההחלטה החריגה של מודי׳ס על הורדת דירוג כפולה, לצד תחזית שלילית, עלולה להביא לכדור שלג שישפיע על הכיס של ישראלים רבים ● מהמשכנתאות, דרך המסים הישירים ועד לפנסיה - אלו ההשלכות האפשריות

ברק רבינוביץ' / צילום: אייל רגב

הוא עלה לישראל והתגייס לצבא בגיל 24, היום הוא מנהל קרן של חצי מיליארד דולר

"הכסף החכם נמצא בישראל, והוא לא הולך לשום מקום. יש משקיעים מאוסטרליה, צ'ילה, איסטנבול, מדינות המפרץ. פיצוץ הביפרים בלבנון הוא קמפיין אדיר לטכנולוגיה כאן" ● שיחה קצרה עם ברק רבינוביץ', שותף-מנהל בקרן F2