גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וורן באפט מהמר על 300 מיליארד דולר. האם הוא מפספס בגדול?

לפי הערכה, אגירת המזומנים של באפט עלתה לו בינתיים כ־60 מיליארד דולר ● בשוק מנסים להבין האם היא טומנת תחזית קודרת

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock
וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock

אסטרטגיית ההשקעה של וורן באפט בשנה האחרונה היא תעלומה בשוק ההון. כבר כמעט שנה שחברת ההחזקות שלו, ברקשייר הת'וואיי , צוברת מזומנים בהיקפים כמעט בלתי נתפסים ובעיקר מממשת מניות. בסוף הרבעון השני של השנה היו בקופה של ברקשייר יתרות מזומנים בהיקף של לא פחות מ־277 מיליארד דולר, לעומת 168 מיליארד דולר "בלבד" בסוף שנת 2023. בסוף הרבעון הנוכחי, שמסתיים בשבוע הבא, הסכום הזה צפוי לגדול עוד יותר, ל־300 מיליארד דולר לפי ההערכות. 

היכונו, הנטו שלכם עשוי להישחק באלפי שקלים: כל מה שכדאי לדעת על הקפאת מדרגות המס
עד 15.3 מיליון דולר: מה כוללת חבילת התגמולים של מנכ"ל צ'ק פוינט החדש 

ברקשייר הת'וואיי ממשיכה לממש מניות בהחזקות בולטות שלה, ובמקביל, מצמצמת את היקפי הרכישה העצמית של מניותיה (Buy Back). בבארונ'ס ציינו כי כבר היום, ברקשייר הת'וואיי היא החברה בעלת קופת המזומנים הגדולה ביותר בארה"ב, הרבה יותר מחברות ביג טק כמו אפל או גוגל. 

המימוש הבולט ביותר של ברקשייר הת'וואיי ברבעונים האחרונים היה במניות אפל - ההחזקה המרכזית שלה שבאפט אוהב לכנות "היהלום של ברקשייר". היא מכרה כמחצית מההחזקה שלה באפל, בסכומים שהוערכו בעשרות רבות של מיליארדי דולרים, מה שכמובן תרם לגידול בהר המזומנים שלה. במקביל, ברקשייר הת'וואיי מממשת גם מניות של בנק אוף אמריקה, ורק השבוע היא דיווחה על מכירה של למעלה מ־21.5 מיליון מניות בנק אוף אמריקה בכ־863 מיליון דולר. בכך, נמשכה המגמה של השבועות האחרונים של מימושים במניות הבנק, שהסתכמו במיליארדי דולרים. 

בשוק תוהים מה בדיוק רואים וורן באפט ואנשיו בברקשייר הת'וואיי, ומדוע הם מעדיפים לצבור מזומנים (והשקעות באיגרות חוב) על חשבון מציאת הזדמנויות השקעה בשוק ההון. מוקדם יותר השנה, באסיפת בעלי המניות השנתית של ברקשייר הת'וואיי, באפט נשאל על מדיניות הקצאת המזומנים של החברה, ומה בכוונתו לעשות איתם. הוא השיב כי "אני לא חושב שלמישהו שיושב סביב השולחן הזה יש איזשהו מושג איך להשתמש בכסף הזה ביעילות, לכן אנחנו לא משתמשים בו. אנחנו פועלים רק במגרש שאנחנו אוהבים". הוא הוסיף אז, "זה לא שיש לי שביתת רעב או משהו כזה, פשוט דברים לא אטרקטיביים (מניות בשוק) ויש דרכים שזה יכול להשתנות. נראה אם הדברים ישתנו". למעשה, הודה באפט, החברה מעדיפה לקבל תשואה על ההחזקה באג"ח של ממשלת ארה"ב, עד שדברים ישתנו ושתימצא איזו הזדמנות בשוק. 

גם מניית ברקשייר הת'וואיי עצמה כנראה לא נחשבת הזדמנות מספקת עבור החברה, וברבעון השני היקף הרכישות העצמיות ירד משמעותית והסתכם בכ־345 מיליון דולר, לעומת כ־2.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה. 

בינתיים, השוק האמריקאי ממשיך לעלות, וייתכן שבאפט מפספס תשואות שהיה יכול להשיג אם היה מקצה חלק מהמזומנים להשקעות בשוק. כך למשל איש העסקים והמשקיע סמיר ארורה מחברת Helios Capital העריך לאחרונה שהישיבה של באפט על הגדר גרעה ממנו רווחים פוטנציאליים של כ־60 מיליארד דולר. הוא חישב את הסכום על בסיס עלייה של כ־50% בשוק האמריקאי בשנתיים האחרונות, ועל בסיס החזקה של ברקשייר הת'וואיי באג"ח ממשלתיות שמניבות תשואה של סביב 5% בשנה. 

לכן, עולה השאלה האם באפט יודע או מזהה משהו שמשקיעים אחרים בשוק לא מזהים. לאחרונה אמר משקיע בשם ביל סמיד, שמחקה את אסטרטגיית ההשקעה של באפט, שהמימושים של ברקשייר הת'וואיי בהחזקות הבולטות שלו, אפל ובנק אוף אמריקה, הן למעשה עדויות לפיהן באפט מתכונן לנפילה בשווקים. לדבריו, יש דמיון רב לפעולות בהן נקט באפט בשנת 1999, בשיא בועת הדוט.קום, כשהזהיר את השוק שהעליות לא יימשכו לנצח. עם זאת, משקיעים אחרים סבורים שהמימושים באפל ובבנק אוף אמריקה מגיעים אך ורק כדי לאזן את תיק ההשקעות של באפט, לאחר ששתי ההשקעות הללו תפסו נתחים גבוהים מדי מהתיק. נזכיר שבחודש מאי גילתה ברקשייר הת'וואיי לשוק מי ההשקעה החדשה שלה, שנשמרה בסודיות במשך מספר רבעונים. זו הייתה חברת הביטוח Chubb, שברקשייר רכשה בה נתח של כמה מיליארדי דולרים. 

אבל אם המהלכים של ברקשייר הת'וואיי מסמנים ציפיות לנפילה בשוק ובהנחה שהציפיות האלה נכונות, ההימור של באפט יתברר כצעד כמעט גאוני. ברקשייר תוכל ליהנות מהזדמנויות רכישה טובות במחירים נוחים. 

עוד כתבות

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה

קניות / צילום: שירה ספיר

בניגוד לשנים קודמות, הציבור מוציא פחות על רכישות לקראת החגים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי המצב הביטחוני משפיע כצפוי יותר על הצפון, במיוחד בענף ההסעדה

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם האלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

"עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הרגע המכריע של חיזבאללה, האם הלבנונים העקורים יחזרו לביתם, ומצב האנטישמיות בגרמניה "הוא החמור ביותר מאז 1945" ● כותרות העיתונים בעולם 

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד

2 ספינות תוצרת ישראל הגיעו לפיליפינים / צילום: באדיבות חיל הים הפיליפיני

ישראל סיפקה ספינות מלחמה למדינה באסיה

שתי ספינות התקפה מתוצרת מספנות ישראל הגיעו ב־17 בספטמבר לפיליפינים ● הספינות נושאות איתן משגרי MLR-NLOS וטילי ספייק NLOS מתוצרת רפאל ● ספינות ההתקפה מהוות רק דוגמה אחת מבין רבות לקשרי הסחר הביטחוני הנרחבים בין המדינות

רובע הדאחייה לאחר התקיפה הישראלית הערב / צילום: צילום מסך

צה"ל תקף את המפקדה המרכזית של חיזבאללה; היעד - נסראללה

דובר צה"ל עדכן: "כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף" • בצה"ל בוחנים אם מזכ"ל חיזבאללה נסראללה היה במקום • באל-ג'זירה טוענים: זו התקיפה הכי עוצמתית בדאחיה עד כה • ראש הממשלה נתניהו, ששוהה בניו יורק, עזב תדרוך כתבים כדי לקבל עדכון ביטחוני • כך נראית זירת התקיפה ביירות • כל העדכונים

אילוסטרציה: Shutterstock

היכונו, הנטו שלכם עשוי להישחק באלפי שקלים: כל מה שכדאי לדעת על הקפאת מדרגות המס

באוצר מתכננים להקפיא עד 2027 את ההצמדה למדד של מדרגות המס ונקודות הזיכוי ● המשמעות המיידית: עלייה בתשלום המס שנשלם ופגיעה בהכנסה הפנויה של העובדים ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

האיש שמנהל 400 מהנדסים בישראל ורוצה להפוך את סוני למעצמת AI

מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, נוחיק סמל, אומר בראיון לגלובס כי הבינה המלאכותית צפויה לעבור מחוות השרתים המרוחקות אל מוצרי החשמל האישיים בחמש השנים הקרובות: "בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה" ● וגם: איך השפיעה המלחמה על פעילות החברה?

האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

4 גרפים והתעלומה: האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל

לאחרונה נראה שכל אפיק השקעה מסמן תחזית אחרת וסותרת לשוק ההון האמריקאי ● מדדי המניות בראלי חסר מעצורים, שוברים שיא אחרי שיא, אבל גם הזהב, שאמור להיות כלי לגידור מפני נפילות בשוק ● תשואות האג"ח הממשלתיות, שמשקפות את הצפי לשיעור הריבית, מתמחרות הורדות ריבית חדות ● ובינתיים הנפט נסחר ברמות שפל ומשקף ציפיות להאטה ● האם הכללים של וול סטריט נכתבים מחדש?

שטר של 200. כבר מנסים להפטר / צילום: Shutterstock

בנק ישראל מתנגד, אבל בשטח כבר נפטרים משטרות של 200 שקל

במאפייה וגם אצל הפדיקוריסטית: לקוחות מדווחים כי בתי עסק לא מחכים להחלטה רשמית על ביטול שטר ה־200 שקל, וכבר מסרבים לקבלו ● אזרחים מספרים על שימוש מוגבר בשטר ועל פריטה שלו, וכן נרשמה עלייה בהמרתו למט"ח ● האם צמצום דרמטי של השימוש במזומן יפגע בעסקים? ● בנק ישראל: "ביטול השטר אינו עומד על הפרק"

בנק Commerzbank / צילום: Shutterstock

אפילו הקנצלר מעורב: ניסיון השתלטות על הבנק הענק בגרמניה מעורר סערה

הבנק האיטלקי אוניקרדיט הגדיל את החזקותיו כדי להפוך לבעל השליטה על בנק קומרצבנק, שנחשב לשני בגודלו בגרמניה ● הקנצלר שולץ תקף: "ניסיון עוין ולא חיובי עבור הבנקים במדינה"

מזכירת מחלקת האוצר ג'נט ילן. ''הכלכלה בריאה'' / צילום: Associated Press, Ajit Solanki

צניחה חופשית של 500 S&P: זה בדרך כלל מה שקורה אחרי היפוך עיקום התשואות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשאג"ח ארוכות מניבות פחות ריבית מהקצרות, מדובר בהיפוך עקום התשואות, מצב שנפתר היסטורית בהורדת ריבית של הפד, כמו זו שהתרחשה השבוע ● אלא שכשתקופת היפוך כזו נגמרת, ממש כמו עכשיו, לרוב זה מוביל למיתון ולצניחה חופשית של S&P 500 ● גם המגמות בסקטור הייצור ובשוק התעסוקה מעידות על כניסה לאזור בעייתי

פרויקט של רונסון בפולין. בעיגול: עמוס לוזון/ צילומים: אתר החברה, איל יצהר

לוזון רונסון השלימה את השלב המוסדי: מנפיקה לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל

חודש לאחר חשיפת גלובס, השלימה חברת הבנייה למגורים בישראל ובפולין שבשליטת עמוס לוזון את השלב המוסדי ומכרה 24% ממניותיה תמורת 307 מיליון שקל לסדרה של גופים מוסדיים, השלב הציבורי צפוי בהמשך

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

למרות ההסלמה בצפון: מדד ת"א 35 זינק ביותר מ-5% השבוע

בלשכת רה"מ מכחישים את הדיווחים על הפסקת אש ● מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ● בעקבות וול סטריט: מניות השבבים המקומיות זינקו ● מדד הביטוח זינק ב-3.5 הבנקים בכ-1.7% ● השקל התחזק בחדות מול המטבעות הזרים ● תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו

חתימה על צוואה / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

האם עורך דין שערך צוואה יכול גם לייצג את המתנגדים לביצועה?

עורך דין שערך צוואה ושימש כאחד משני העדים בה, ביקש לייצג את הצד שהתנגד לה ● לאחר שבית המשפט לענייני משפחה פסל אותו, הוא פנה למחוזי ● על מה הסתמך בית המשפט בהחלטתו?

חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אוהדי ישראל ושלדים בנאסד"ק: חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים

קרנות הביומד המקומיות כמעט התייבשו, משקיעים נרתעים מהתחום שהישראלים הכי חזקים בו - מכשור רפואי, ובשוק מזהירים: ישראל מאבדת את ההזדמנות להוביל בתחומים שנולדים ממש עכשיו, כמו AI לפיתוח תרופות ● איפה בכל זאת נמצא הכסף?

מירה מוראטי / צילום: ap, Barbara Ortutey

בכירה נוספת מודיעה על עזיבת OpenAI

מירה מוראטי, סמנכ"לית הטכנולוגיות (CTO) של OpenAI, הודיעה כי תעזוב את תפקידה בחברה לאחר שש וחצי שנים ● עזיבתה מגיעה על רקע כך שהחברה מנהלת סבב גיוס הון שעשוי להעריכה בשווי של מעל 150 מיליארד דולר ● מוראטי מצטרפת לגל של בכירים שעזבו את החברה בחודשים האחרונים

יניב בן, IDX ודרור גנות, ADIO / צילומים: אייל זלצברג, יח''צ , עיצוב: טלי בוגדנובסקי

100 אלף שקל לחבילה: ההצעה החדשה בשוק הפרסום הדיגיטלי

שיתוף־פעולה בין הפלטפורמות הישראליות ADIO ו־IDX יאפשר למפרסמים להעלות קמפיינים דיגיטליים שמשלבים וידאו ואודיו באמצעות פלטפורמה אחת, ולמעשה ישנה את האופן שבו פעל השוק עד כה ● "זה One Stop Shop שהוא גיים צ'יינג'ר", מסבירים הצדדים