גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)
פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

התודעה האנושית נחשבת לאחת הסוגיות הבוערות של המדע בימינו, אבל לא הרבה נכתב על לאן השינויים שעוברים על העולם צפויים לקחת אותה. פרופ' דוד פסיג, חוקר עתידים באוניברסיטת בר אילן, הרים את הכפפה ובספרו החדש הוא מנסה להשיב על השאלה באשר לכיוון התפתחות התודעה האנושית במאה ה־21.

ראיון | בגיל 38 היא כבר מסיימת קדנציה באחת החברות הצומחות בישראל: "זה רעב ולא לאוכל"
חזית המדע | הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם האלו יהיו הזוכים הבאים בנובל 

"במשך שנים מי שעסק בחקר התודעה היו פסיכולוגים, פילוסופים, אנשי דת ועוד", מסביר פסיג. "היום, בעיקר בגלל מדעי המוח וטכניקות חדשות של סריקות מוח, זה הפך להיות נושא חם גם עבור מדענים מתחומים שונים: ביולוגיה וכימיה, פיזיקה וטכנולוגיה, ובוודאי גם פיזיקה קוונטית. העניין בתחום מתרחב והמדענים מנסים להבין מה זה תודעה, איפה היא נמצאת, מה מקורה. יש כאן סדרת שאלות שנשאלו לאורך אלפי שנים, שמקבלות ריענון בכלים חדשים שהמין האנושי מפתח וגם בדיסציפלינות חדשות".

את הספר "האני העתידי - חוויית התודעה בעתיד והשפעתה על המדע והטכנולוגיה של המאה ה־21" (הוצאת ידיעות ספרים), החליט פסיג לכתוב דווקא עכשיו, "כי אמרתי לעצמי שזה לא מספיק לחקור מה זה תודעה, אני רוצה לדעת אם יש לה כיוון של התפתחות והאם אני יכול לזהות מהו השלב הבא בהתפתחותה. את זה אף אחד לא עשה עדיין".

 

שינוי בתודעה האורבנית

"כולנו מרגישים שאנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי", מסביר פסיג. "טכנולוגיות חדשות, מדעים חדשים, הבנה חדשה של המציאות, של הסביבה וכל זה בתוך ציוויליזציה אורבנית מסיבית. שאלתי את עצמי, האם וכיצד זה קשור לשלבי התפתחותה של התודעה? אז בספר ניסיתי קודם כל להבין איך כל דיסציפלינה מגדירה תודעה, ואז שאלתי את עצמי איך אנחנו חווים את חווית התודעה הנגזרת מההגדרות השונות - איך אנחנו מרגישים את זה, שיש לנו תודעה. כל תקופה לאורך קיומו של ההומו ספיינס חוותה אחרת את התודעה. ביהדות למשל, מדברים על נשמה שיוצאת בלילה מהגוף וחוזרת בבוקר, ואתה מתפלל שיבוא היום והיא תחזור לבוראה".

בספרו, פסיג מתאר את התפתחות התודעה ואת ההבנה שלנו אותה מאז הפרה־היסטוריה ועד היום. "ואז, אני שואל איך השינויים המהותיים שאנו צפויים לעבור ישפיעו על התודעה האנושית. ואיך אופיה של חווית התודעה בשלב התפתחותה הבא ישפיע על פיתוח המדעים הבאים. ואחרי זה, אם המדע והטכנולוגיה ישתנו, אני אומר איך זה הולך לשנות את הציוויליזציה".

ההתמקדות של פסיג היא בשינויים שהוא צופה שיתרחשו בתודעה האורבנית, מכיוון ש"המין האנושי עבר נקודת ציון חשובה: כרגע כ־50% מהמין האנושי גר בערים. בעשורים הבאים 75%-80% יגורו בערים גדולות מאוד. זו ציוויליזציה חדשה ששונה ממה שהאנושות ידעה עד לא מזמן. ב־300 השנים האחרונות התחלנו את המהפכה התעשייתית, שהביאה רבים לעבור לגור בערים. והכל השתנה - מבנים משפחתיים, מבנים ארגוניים, תפיסות עולם ניהוליות ועוד".

מה בעצם אתה חוזה?
"בין השאר, מבנים ארגוניים ישתנו מקצה לקצה. אבל אגע במשהו קצת אחר: אחד המאפיינים העיקריים של התודעה שלנו זה שהיא נתנה לנו תחושה שהיא כלואה בתוך הגוף שלנו ואנחנו מנסים כל הזמן להעיר אותה ולהיות מודעים אליה. החידוש הגדול בימינו הוא שהתודעה מצליחה לצאת מה'כלא' שלה. היא עושה את זה בעזרת החפצים שמתחילים להתחבר לרשת ואנו מטביעים בהם בינה מלאכותית כדי להבין טוב יותר את המציאות. דרך הכלים האלה היא בעצם משכפלת את עצמה ויוצרת מעין רפליקות של חלקים ממנה. הרבה אנשים מפחדים מהפיתוחים הטכנולוגיים, אבל אין סיבה".

למה לא?
"כי אחד הדברים המאפיינים את התודעה זה שהיא אף פעם לא קיבלה את תנאי הקיום שלה כדבר נתון וסופי".

זקוקים לאויב מבחוץ

אז כמו שלמדנו עם טכנולוגיות בעבר להתפתח ולשנות את המהות שלנו, שזו בעצם התודעה, גם הפעם נשתנה. לכן החשש לא נכון? כי בעצם אנחנו מתייחסים לחשש בתודעה הנוכחית ולא בתודעה שתהיה?
"בדיוק. ואנחנו חושבים שזה גרוע כי אנחנו בשיא האבולוציה שלנו, אבל אנחנו רק בהתחלה שלה. כשלא קיבלנו את תנאי הגוף שלנו, פיתחנו גלגל שהניע אותנו מהר יותר מהרגליים שלנו. אחר כך פיתחנו כלים שיכולים להזיז הרים טוב יותר משרירינו, ובמאה ה־20 העצמנו את היכולות הקוגניטיביות שלנו בעזרת כלים שזוכרים טוב יותר ומנתחים כמויות אדירות של נתונים. לאחרונה הצלחנו לייצר רפליקה של התבונה שלנו, שנובעת מכמויות הנתונים שהולכים ומצטברים בזמן אמת".

הדרך עוד ארוכה כדי לייצר רפליקה טובה של תבונת האדם, אומר פסיג, אך מדגיש כי זה לא מה שמאפיין את ההומו ספיינס: "לכל הידוע לנו, רק לו יש תכונה שכשהוא יודע משהו הוא יודע שהוא יודע. זו התכונה הבסיסית של תודעה. עדיין לא התחלנו להגדירה, להבין את מקורה ואת מהותה. עתה נשאיר הרבה כלים שפיתחנו לעשות עבודה פיזית וקוגניטיבית טובה יותר מהאדם עבור האדם, ונתפנה להבין ובבוא העת גם לעשות רפליקות של התודעה בכלים העתידיים שנפתח. בתמורה, נמשיך להתפתח והתודעה תעלה שלב אחר שלב בדרך החתחתים של האבולוציה".

ראיינו את פרופ' פסיג קצת אחרי 7 באוקטובר, אז הוא אמר שהאחדות שראינו לא תחזיק מעמד.

צדקת. האם החברה זקוקה לאויב מבחוץ כדי לשרוד?
"זה לא רק אנחנו. זה כולם, כל האנושות כזו".

נצליח לצאת מהמלחמה מחוזקים?
"המאבקים והסתירות בין חלקי החברה הישראלית הם תהליך של בירור מאוד כואב בדבר מי אנחנו. תהליך הבירור הזה עבר על הרבה מאוד תרבויות שחוו את השלב שאנחנו נמצאים בו. בדרך כלל פורצת מלחמת אזרחים כחלק מתהליך בו צריך לברר משהו קשה, ואנחנו עוברים את זה דווקא די טוב, לא באלימות גדולה. אמנם אלימות מילולית בוטה ואכזרית, אבל לא פיזית. זה חלק מתהליך הבירור שאנחנו צריכים לעשות. והוא טבעי, כי כלאום וכקבוצה אתנית ודתית התחלנו שלב חדש בהיסטוריה ששונה לחלוטין ממה שהיה. המערכת הלאומית במשבר משום שהיא צריכה לברר משהו שלא ברור לה, ובדרך כלל הפתרון הוא לא אחד הצדדים של המחלוקת אלא משהו אחר שפתאום קופץ".

נגיע לזה בקרוב?
"התהליכים האלה לוקחים עשרות שנים עם עליות ומורדות. אנחנו כבר התחלנו את המחלוקות הללו מזמן, בקרוב אנחנו צפויים להגיע לפתרונות. אני חלק מכמה מאמצים מאוד חשובים, גם אצל נשיא המדינה".

נשאר אופטימי

אתה אופטימי יותר מאשר אחרי 7 באוקטובר?
"כן. כשיש מחלוקת שהיא לא לשם שמיים אז האיום מבחוץ נותן לך 'סטירה' כדי לאזן את המערכת וזה מה שקרה לנו. אנחנו עדיין עובדים על הליך הבירור שלנו, אבל הפעם ביתר רצינות כי מבינים שזה קריטי. אם לא 7 באוקטובר, אני אומר את זה בצער רב, יכול להיות שהיינו כבר עכשיו במלחמה, ממש פיזית, בין חלקי העם בישראל".

עוד כתבות

נדב צפריר, מנכ''ל צ'ק פוינט הנכנס / צילום: שלומי יוסף

עד 15.3 מיליון דולר: מה כוללת חבילת התגמולים של מנכ"ל צ'ק פוינט החדש

צ'ק פוינט מבקשת לאשר לנדב צפריר שכר בסיס שנתי של 384 אלף דולר, יעד בונוס שנתי של כ-400 אלף דולר וכן תגמול הוני הכולל מניות חסומות ואופציות במיליוני דולרים ● ומה תכלול ההקצאה ההונית למנכ"ל הקודם גיל שויד, שיעבור לתפקיד יו"ר פעיל?

איור: גיל ג'יבלי

המניה שעקפה את אנבידיה: האם זה אחד התחומים המעניינים להשקעה כיום?

את הכוכבת הגדולה של סחרור הבינה המלאכותית, אנבידיה, כולם כבר מכירים, אבל יש מניה אחת שכבר עקפה אותה השנה עם תשואה של 190% – ויסטרה ● הצורך ההולך וגובר של טכנולוגיות AI באנרגיה מסדר ליצרנית החשמל ביקושים גבוהים ביותר, ולא רק לה ● שאלת השבוע

סניף ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי / צילום: ALTO RE

אירועים ומינויים: המהלך החדש של מודי כידון

קרן הנדל"ן ALTO, שבבעלות מודי כידון ויניב מלמוד, חתמה על הסכם שכירות עם ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי, בהיקף של 24 מיליון דולר ● רשת "סאלח דבאח ובניו" פתחה את הסניף הגדול ביותר שלה באזור חיפה, ולגלידות נסטלה יש מנכ"ל חדש אחרי עשור ● אירועים ומינויים

חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אוהדי ישראל ושלדים בנאסד"ק: חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים

קרנות הביומד המקומיות כמעט התייבשו, משקיעים נרתעים מהתחום שהישראלים הכי חזקים בו - מכשור רפואי, ובשוק מזהירים: ישראל מאבדת את ההזדמנות להוביל בתחומים שנולדים ממש עכשיו, כמו AI לפיתוח תרופות ● איפה בכל זאת נמצא הכסף?

חיילי צבא לבנון מאבטחים אתר שהותקף על ידי צה''ל בדרום ביירות, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

כשהעוני בשיא והזבל ברחובות: כך הפך חיזבאללה את לבנון למאורת טרור

בשנים האחרונות וכפי שמחדדת המלחמה, לבנון הפסיקה לתפקד כמדינה ● הממשלה הזמנית לא מצליחה להיחלץ מהמשבר הכלכלי, וצבא לבנון הרשמי מתחרה עם חיזבאללה על חיילים, כאשר השכר בארגון הטרור גבוה פי 13 ● לדברי מומחים, המשאבים של חיזבאללה מאפשרים לו להרחיב את מעגלי ההשפעה משיעים דתיים לשכבות אחרות באוכלוסייה

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה

מנכ''ל ImmunAI, ד''ר נועם סולומון / צילום: ImmunAI

היוניקורן הישראלי שחתם על הסכם אסטרטגי עם ענקית התרופות אסטרהזנקה

יוניקורן הביולוגיה החישובית ImmunAI חתם על הסכם אסטרטגי עם חברת אסטרהזנקה הבריטית, בהיקף התחלתי של 18 מיליון דולר ● החברה פיתחה מודל שמאפשר לחברות התרופות לשפר את יעילות פיתוח התרופות שלהן, באמצעות בינה מלאכותית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

למרות ההסלמה בצפון: מדד ת"א 35 זינק ביותר מ-5% השבוע

בלשכת רה"מ מכחישים את הדיווחים על הפסקת אש ● מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ● בעקבות וול סטריט: מניות השבבים המקומיות זינקו ● מדד הביטוח זינק ב-3.5 הבנקים בכ-1.7% ● השקל התחזק בחדות מול המטבעות הזרים ● תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו

חתימה על צוואה / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

האם עורך דין שערך צוואה יכול גם לייצג את המתנגדים לביצועה?

עורך דין שערך צוואה ושימש כאחד משני העדים בה, ביקש לייצג את הצד שהתנגד לה ● לאחר שבית המשפט לענייני משפחה פסל אותו, הוא פנה למחוזי ● על מה הסתמך בית המשפט בהחלטתו?

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock

וורן באפט מהמר על 300 מיליארד דולר. האם הוא מפספס בגדול?

לפי הערכה, אגירת המזומנים של באפט עלתה לו בינתיים כ־60 מיליארד דולר ● בשוק מנסים להבין האם היא טומנת תחזית קודרת

אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

בוטלה הטיסה? מתי כדאי לתבוע את חברת התעופה בתביעה ייצוגית

בשיאה של עונת התיירות, חלה הסלמה במצב הביטחוני שהביאה לביטולים דחיות ושיבושים בטיסות ● ריבוי המקרים והנפגעים מהתנהלותן של חברות התעופה העלה על סדר היום את השאלה האם כדאי לתבוע חברות תעופה בתביעה ייצוגית ● כמה זה יעלה, ומה צריך לקחת בחשבון לפני? ● גלובס עושה סדר 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ישיר: נאום נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם

לקולות ביקורת בישראל ובארה"ב - ראש הממשלה נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם • גורם בסביבת רה"מ: "הוא צפוי לדבר על הזדמנויות אזוריות ו'ציר הברכה' מול 'ציר הקללה' • עם יציאתו מהמלון בניו יורק: בני משפחות חטופים ופעילי מטה המאבק הפגינו בקריאה לעסקה

ליאור אשכול / צילום: אלעד מלכה

מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בשבוע הבא תסיים ליאור אשכול ארבע שנים כמנכ"לית וולט ישראל, שבהן הובילה את המהפך - מאפליקציה תל אביבית לענקית משלוחים בפריסה ארצית ● בראיון בלעדי היא מגיבה לטענות על תנאי ההעסקה של השליחים ועל ההשתוללות בכבישים, מספרת על הרגלי ההזמנות של הישראלים ועל ההתרחבות המואצת: "קוראים לזה רעב, ולא לאוכל"

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

מודי'ס תפרסם הלילה את הדירוג החדש של ישראל: גוברות ההערכות להורדה נוספת

בפברואר האחרון רשמה מודי'ס את הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של ישראל ● אם החברה תחליט להוריד את דירוג האשראי של ישראל, היא תהפוך לחברה הראשונה שמורידה את דירוג מדינה פעמיים

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

קרן ההשתלמות הפכה לאטרקטיבית במיוחד ומסומנת כמטרה אצל האוצר / אילוסטרציה: Shutterstock

באוצר לוטשים עיניים ל-8 מיליארד שקל, וקרנות ההשתלמות בסכנה

הן נולדו בכלל כחיסכון לטווח הבינוני עם הטבות מס חריגות, אך ככל שחלף הזמן התרחקו משם והפכו לחיסכון משתלם במיוחד לכל מטרה ● עבור שכירים ועצמאים, קרנות ההשתלמות הן צ'ופר משמעותי, אולם באוצר מכנים אותן "עיוות מס" ● האם ההטבה הגדולה של אחד מכל שלושה ישראלים תצומצם, ומה החלופה שעל הפרק?

מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע

אושרה פשרה בפרשת האופיואידים: טבע תקבל מחברות הביטוח 40 מיליון דולר

כשנה אחרי שטבע סגרה את התביעות נגדה בארה"ב תמורת 4.3 מיליארד דולר, בית המשפט הכלכלי בתל אביב אישר פשרה בתביעות שהוגשו נגדה בישראל ● הסכום שישולם לטבע הוא הגבוה ביותר שהושג בתביעה נגזרת בישראל ● עורכי הדין והמבקשים יקבלו 4.8 מיליון דולר

מזכירת מחלקת האוצר ג'נט ילן. ''הכלכלה בריאה'' / צילום: Associated Press, Ajit Solanki

צניחה חופשית של 500 S&P: זה בדרך כלל מה שקורה אחרי היפוך עיקום התשואות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשאג"ח ארוכות מניבות פחות ריבית מהקצרות, מדובר בהיפוך עקום התשואות, מצב שנפתר היסטורית בהורדת ריבית של הפד, כמו זו שהתרחשה השבוע ● אלא שכשתקופת היפוך כזו נגמרת, ממש כמו עכשיו, לרוב זה מוביל למיתון ולצניחה חופשית של S&P 500 ● גם המגמות בסקטור הייצור ובשוק התעסוקה מעידות על כניסה לאזור בעייתי

מירה מוראטי / צילום: ap, Barbara Ortutey

בכירה נוספת מודיעה על עזיבת OpenAI

מירה מוראטי, סמנכ"לית הטכנולוגיות (CTO) של OpenAI, הודיעה כי תעזוב את תפקידה בחברה לאחר שש וחצי שנים ● עזיבתה מגיעה על רקע כך שהחברה מנהלת סבב גיוס הון שעשוי להעריכה בשווי של מעל 150 מיליארד דולר ● מוראטי מצטרפת לגל של בכירים שעזבו את החברה בחודשים האחרונים

האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

4 גרפים והתעלומה: האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל

לאחרונה נראה שכל אפיק השקעה מסמן תחזית אחרת וסותרת לשוק ההון האמריקאי ● מדדי המניות בראלי חסר מעצורים, שוברים שיא אחרי שיא, אבל גם הזהב, שאמור להיות כלי לגידור מפני נפילות בשוק ● תשואות האג"ח הממשלתיות, שמשקפות את הצפי לשיעור הריבית, מתמחרות הורדות ריבית חדות ● ובינתיים הנפט נסחר ברמות שפל ומשקף ציפיות להאטה ● האם הכללים של וול סטריט נכתבים מחדש?