גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ
JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

באוגוסט התכנסה ועדת הכלכלה כדי לדון בבעיית יוקר המחיה בתחום הרכב. בפני חברי הוועדה הוצגו נתונים שהראו, כי ההוצאות על רכישת רכב חדש, מימונו ותחזוקתו בישראל, נוסקות משנה לשנה ונוגסות חלק הולך וגדל מההכנסה הפנויה של משקי הבית בישראל.

בלעדי | סכנת התייקרות של 7,000 שקל לעשרות אלפי רכבים שנתקעו בנמל בגלל המלחמה
מבחן דרכים | המחיר גבוה, אך לרכב הזה יש יכולות שטח מהוללות 
בלעדי | בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

הדיון, שנערך בנוכחות נציגי האוצר, התמקד בכשלים תחרותיים חיצוניים, שכביכול הם שגורמים למצב זה, אך לא נאמרה בו כמעט מילה על תרומתו של מיסוי הרכב הכבד לבעיה. השבוע כבר התבשרנו על עוד גזירות מס רכב, שיכנסו לתוקף בינואר 2025, ויוסיפו עוד חומר בעירה למדורת יוקר המחיה.

הפעם כבר לא מדובר ב"סיכול ממוקד" נגד כלי רכב היברידיים או חשמליים, כפי שהיה בשנתיים האחרונות, אלא בהעלאה רוחבית של מס הקנייה, שצפויה לייקר גם את כל רכבי הבנזין שנמכרים בישראל, מהקטנים והחסכוניים ועד לדגמי הקרוס-אובר הפופולריים.

כשהצעד הזה ייכנס לתוקף, מחירי הרכב יתרחקו בעוד קפיצה מכיסם של לקוחות המעמד הבינוני, אלא אם אלה יסתכנו בהגדלת המימון לרכישת רכב.

מי שעשוי לאזן את התמונה במידה מסוימת הם קומץ רכבי בנזין מתוצרת סין, שנהנים מתמחור אגרסיבי בסיוע סבסוד של ממשלת סין ליצרנים, לטובת "אג'נדה" של כיבוש שוקי יצוא במערב. אחד מהם הוא הקרוס-אובר החדש J7 של המותג Jaecoo, מבית צ'רי הסינית הממשלתית, שנחת כאן לאחרונה.

צ'רי הפכה בשנים האחרונות לשיאנית העולם בהנפקת מותגים חדשים, שמכסים כל נישה אפשרית. והמותג החדש "ג'אקו", כפי שהוא מכונה בישראל מאותגרת השפות, מיועד לכסות נישה שמוגדרת "קרוס-אובר עירוני".

עיצוב חיצוני

אם עיצובו החיצוני נראה מוכר למישהו זה לא במקרה. הפרופיל הצדדי, הפרופורציות, הממדים, הזנב ואפילו פנסי החזית הרבועים של הרכב נראים כאילו שוכפלו מריינג'רובר "אווק" באמצעות מדפסת תלת-ממד גדולה. רק הגריל הענק בחרטום ופתחי האוויר המחורצים בפגוש הקדמי יוצרים בידול. להגנתה של צ'רי ייאמר, שהיא שותפה עסקית וקבלנית ייצור של קבוצת לנדרובר בסין, כך שההעתקה "בתוך הבית" היא לגיטימית. נגיד.

פנים הרכב

עיצוב הפנים ממזג בין אלמנטים תעשייתיים ו"קשוחים" מעולם רכבי הכביש-שטח (ע"ע לנדרובר) ובין מראה "טכנולוגי" נוסח כלי רכב חשמליים מתוצרת סין. את ניחוח הפרימיום מוסיפים דיפונים רכים ותפורים, מושבים עמוקים עם ריפוד נאה ומערך של מסכים גדולים.

הנדסת האנוש היא בנוסח טסלה ושות', עם מעט מאוד מתגים פיזיים, והעברת רוב פונקציות התפעול למסך המגע שבמרכז. בגרסה הבכירה שבה נסענו זהו מסך עצום בגודלו, 15 אינץ' כמעט, שניצב אנכית במרכז מערך הפיקוד ומוסיף לרושם היוקרתי. המסך הזה, כמו גם לוח המחוונים הדיגיטלי, נשלטים על ידי צ'יפ "ניהול קוקפיט" מתקדם של קוואלקום, והם מגיבים במהירות לפקודות, מציגים מפות וסרטים ברזולוציה טובה ומציגים היטב את סביבת הרכב באמצעות המצלמות ההיקפיות.

איכות הגימור והייצור בסביבת הנהג והנוסעים מרשימה, אך בנקודות נסתרות בתא הנוסעים, כמו למשל תא הכפפות והחלק התחתון של הקונסול, מתגלה פלסטיק מחוספס ודקיק "של פעם", ואולי גם איזה ספוג בידוד מזדמן. בלנדרובר לא תמצאו את זה. בידוד הרעשים מצוין, ומסייע רבות לנטרול צליל המנוע.

כמקובל אצל הסינים, האבזור התקני מרשים. הדגם הבכיר שבו נסענו עולה כ-200 אלף שקל, אבל מצויד בגג פנורמי ענק עם פתיחה חשמלית, דלת אחורית חשמלית, מערכת קול פרימיום, מושבים מקוררים ומחוממים, פנסים ממוחשבים ועוד רשימה ארוכה.

למרות ממדים קומפקטיים יחסית (4.5 מ' לאורך), מרחב הפנים יעיל ומותאם לצרכים של משפחות ממוצעות. סף הכניסה/יציאה ממוקם בגובה נוח לבני כל הגילים, המרחב מלפנים ומאחור סביר בהחלט עבור ארבעה מבוגרים פלוס נספח צעיר, ורק תא המטען מסתפק בנפח צנוע של 424 ליטר. יש בפלח המחיר גדולים יותר משמעותית.

מנוע וצריכת דלק

באגף ההנעה מצויד הרכב במנוע ה-1.6 ליטר טורבו-בנזין המוכר של קבוצת צ'רי, שפגשנו כבר בדגמי ה"טיגו". בגרסתו העדכנית הופחת ההספק ל-147 כ"ס כדי לעמוד בדרישות הפליטה העדכניות של אירופה. זה לא המנוע הכי חלק ומעודן שבו נתקלנו, וכאשר רוצים האצה אגרסיבית, כמו למשל בעת יציאה לעקיפה או בעלייה, הוא לוקה בהשהיה טורדנית ובצליל צורם. גם זינוק מאפס ל-100 ב-12 שניות בדגם כפול ההנעה נחשב נתון פושר בימינו. אבל תחת רגל מתונה המנוע הזה מספק ביצועים סבירים וחלקים בתנועה עירונית מתונה ובשיוט בין-עירוני ארוך טווח, והוא יענה על הציפיות של נהגים ממוצעים.

המנוע משודך לתיבה כפולת-מצמדים של צ'רי ובמבחנים שערכנו בעבר לכלים אחרים של הקבוצה לא התרשמנו מיכולותיה. אבל נראה, שמישהו לקח את הביקורת ברצינות והשקיע בתכנות חדש של התיבה, אם כי היא עדיין עלולה להיות תזזיתית במצב עצור/סע. צריכת הדלק הרשמית עומדת על כ-12.5 ק"מ לליטר בדגם כפול ההנעה, ועל סביבות 10 ק"מ בתנאים ריאליים.

על הכביש

על הכביש ניכר, שהמהנדסים השקיעו כדי להתאים את התנהגות השלדה לטעם המערבי. ההיגוי עדיין מעורפל וקליל, כמקובל אצל הסינים, אבל ניתן לתכנת אותו להוסיף יותר משקל והיזון חוזר. אחיזת הכביש של הדגם כפול ההנעה שבו נסענו סבירה בהחלט, היציבות הכיוונית במהירויות בין-עירוניות גבוהות טובה ונטיית הגוף בפניות די מתונה. הספיגה של מהמורות אספלט עירוניות די יעילה, וצריך מכשולים גדולים במיוחד כדי לגרום לרכב לחבוט בנוסעים.

גרסת ההנעה הכפולה שבה נסענו מתהדרת ביכולות שטח, שאינן טיפוסיות בפלח המחיר הזה. אבל בסופו של דבר מדובר בכלי עירוני די רך, עם מרווח גחון מתון, וספק אם זה הכלי להרפתקאות שטח. למערכת ההנעה הכפולה הזו יהיו מן הסתם יתרונות על כבישים רטובים, ואולי על דרכי עפר מזדמנות. אבל זה לא רכב אקסטרים.

מחיר

המחיר של ג'אקו J7 עם הנעה קדמית נע בין 170 ל-179 אלף שקל לדגמים מאובזרים מאוד, ואילו דגם ההנעה הכפולה עולה 199 אלף שקל, ומגיע עם חבילת אבזור שקשה למצוא גם ברכבי יוקרה שעולים כפול. יש בפלח כלים עם מערכת הנעה ויכולות דינמיות טובות יותר, וגם עם יותר ודאות לגבי ערכי הגרט העתידיים. אבל שם המשחק בפלח הזה בישראל הוא יחס המפרט-מחיר והגב השיווקי של המותג, וכאן מספק ה-J7 חבילה מרשימה.

חלק מהמתחרות

צ'רי טיגו 7

160 אלף שקל עולה בן הדוד של ה-J7, שמגיע מאותו יצרן. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו בנזין עם 183 כ"ס. רמת האבזור נמוכה מזו של ג'אקו ואין אופציה להנעה כפולה

צ'רי טיגו 7 / צילום: יח''צ

סובארו פורסטר 2024

205 אלף שקל לגרסת הבסיס. זהו קרוס-אובר גדול ומרווח עם תא נוסעים עדכני אך פחות מאובזר. המנוע הוא 2.5 ליטר בהספק 180 כ"ס עם תיבה רציפה

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

4 גרפים והתעלומה: האם וול סטריט בדרך למיתון או שהראלי רק התחיל

לאחרונה נראה שכל אפיק השקעה מסמן תחזית אחרת וסותרת לשוק ההון האמריקאי ● מדדי המניות בראלי חסר מעצורים, שוברים שיא אחרי שיא, אבל גם הזהב, שאמור להיות כלי לגידור מפני נפילות בשוק ● תשואות האג"ח הממשלתיות, שמשקפות את הצפי לשיעור הריבית, מתמחרות הורדות ריבית חדות ● ובינתיים הנפט נסחר ברמות שפל ומשקף ציפיות להאטה ● האם הכללים של וול סטריט נכתבים מחדש?

קרן ההשתלמות הפכה לאטרקטיבית במיוחד ומסומנת כמטרה אצל האוצר / אילוסטרציה: Shutterstock

באוצר לוטשים עיניים ל-8 מיליארד שקל, וקרנות ההשתלמות בסכנה

הן נולדו בכלל כחיסכון לטווח הבינוני עם הטבות מס חריגות, אך ככל שחלף הזמן התרחקו משם והפכו לחיסכון משתלם במיוחד לכל מטרה ● עבור שכירים ועצמאים, קרנות ההשתלמות הן צ'ופר משמעותי, אולם באוצר מכנים אותן "עיוות מס" ● האם ההטבה הגדולה של אחד מכל שלושה ישראלים תצומצם, ומה החלופה שעל הפרק?

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה. זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק, מיתוג ופרסום מהמובילים בעולם, לא מתרשם יותר מדי מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אמנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה למודל של פרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

"עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הרגע המכריע של חיזבאללה, האם הלבנונים העקורים יחזרו לביתם, ומצב האנטישמיות בגרמניה "הוא החמור ביותר מאז 1945" ● כותרות העיתונים בעולם 

נטלי משען-זכאי / צילום: יח''צ

לא רק משרדים: המנכ"לית החדשה של גב־ים צפויה לפתח גם את זרוע המגורים

אחרי שמכרה כמעט את כל החזקותיה, נראה כי דיסקונט השקעות התפנתה להשביח את מה שנשאר מהן ● בשבוע האחרון הוחלט שנטלי משען־זכאי תחליף את מנכ"ל גב־ים המיתולוגי, והקבוצה יצאה בצעד שנועד להגדיל את הסחירות במניה ● השלב הבא: 6,800 דירות מגורים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Gene J. Puskar, Shutterstock

סקרי בחירות בארה"ב אומרים דבר והיפוכו וממלכת כוהנים נולדת באלבניה

40 יום לבחירות בארה"ב - אל תאמינו לסקרים ● פלסטיק משוחרר לא ימוחזר ● נשק מצרי לסומליה ומשבר חדש בים סוף? ● סין מנסה טיל "שגרתי" שיגיע לארה"ב ● אלבניה מקימה מדינה עצמאית זוטא לכוהני דת מוסלמיים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

גל תורן לוקח את זוג המילואימניקים לחתונה, ואת בנק לאומי למקום הראשון בזכירות

הפרסומת של הבנק, שהיא אחת משלוש המושקעות ביותר השבוע, גם מתברגת במקום השני באהדה - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהובה ביותר, ואת ההפתעה השבועית מספקת עיריית נתיבות

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

האיש שמנהל 400 מהנדסים בישראל ורוצה להפוך את סוני למעצמת AI

מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, נוחיק סמל, אומר בראיון לגלובס כי הבינה המלאכותית צפויה לעבור מחוות השרתים המרוחקות אל מוצרי החשמל האישיים בחמש השנים הקרובות: "בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה" ● וגם: איך השפיעה המלחמה על פעילות החברה?

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם האלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

חוויה אישית ורק עשרה מקומות ישיבה: חמ"ל האוכל היפואי שהומר לביסטרו מסקרן

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

שטר של 200. כבר מנסים להפטר / צילום: Shutterstock

בנק ישראל מתנגד, אבל בשטח כבר נפטרים משטרות של 200 שקל

במאפייה וגם אצל הפדיקוריסטית: לקוחות מדווחים כי בתי עסק לא מחכים להחלטה רשמית על ביטול שטר ה־200 שקל, וכבר מסרבים לקבלו ● אזרחים מספרים על שימוש מוגבר בשטר ועל פריטה שלו, וכן נרשמה עלייה בהמרתו למט"ח ● האם צמצום דרמטי של השימוש במזומן יפגע בעסקים? ● בנק ישראל: "ביטול השטר אינו עומד על הפרק"

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

יוגב גרדוס ובצלאל סמוטריץ / צילום: עודד קרני, נועםמושקוביץ'-דוברות הכנסת

באוצר יוזמים: דיירים בהתחדשות עירונית יחזירו כספי סיוע

ברשות להתחדשות עירונית מתנגדים בתוקף להצעת האוצר, שלפיה דיירים בפרויקטים ישיבו מכיסם את כספי הסיוע מהמדינה ● באוצר תוקפים: "הרשות תוקעת מקלות בגלגלים"

נדב צפריר, מנכ''ל צ'ק פוינט הנכנס / צילום: שלומי יוסף

עד 15.3 מיליון דולר: מה כוללת חבילת התגמולים של מנכ"ל צ'ק פוינט החדש

צ'ק פוינט מבקשת לאשר לנדב צפריר שכר בסיס שנתי של 384 אלף דולר, יעד בונוס שנתי של כ-400 אלף דולר וכן תגמול הוני הכולל מניות חסומות ואופציות במיליוני דולרים ● ומה תכלול ההקצאה ההונית למנכ"ל הקודם גיל שויד, שיעבור לתפקיד יו"ר פעיל?

מנכ''ל ImmunAI, ד''ר נועם סולומון / צילום: ImmunAI

היוניקורן הישראלי שחתם על הסכם אסטרטגי עם ענקית התרופות אסטרהזנקה

יוניקורן הביולוגיה החישובית ImmunAI חתם על הסכם אסטרטגי עם חברת אסטרהזנקה הבריטית, בהיקף התחלתי של 18 מיליון דולר ● החברה פיתחה מודל שמאפשר לחברות התרופות לשפר את יעילות פיתוח התרופות שלהן, באמצעות בינה מלאכותית

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

המרוץ מתחמם: אלה שני המועמדים החדשים לרכישת ישראכרט

הקרב על השליטה ישראכרט עולה מדרגה, כאשר איש העסקים בני אלג'ם שוקל להשתלט על החברה ● במקביל מספר קמעונאים גדולים עשויים לחבור יחד למעין שותפות שתרכוש את חברת כרטיסי האשראי ● כרגע על המדף ישנן שתי הצעות רשמיות להשתלטות על ישראכרט - אחת ממנורה מבטחים והשנייה מחברת ווישור גלובלטק

סניף ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי / צילום: ALTO RE

אירועים ומינויים: המהלך החדש של מודי כידון

קרן הנדל"ן ALTO, שבבעלות מודי כידון ויניב מלמוד, חתמה על הסכם שכירות עם ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי, בהיקף של 24 מיליון דולר ● רשת "סאלח דבאח ובניו" פתחה את הסניף הגדול ביותר שלה באזור חיפה, ולגלידות נסטלה יש מנכ"ל חדש אחרי עשור ● אירועים ומינויים

אונייה פורקת מכוניות בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

מאמצים לבלימת הזינוק הדרמטי במס הקנייה ובמחירי כלי הרכב החשמליים בישראל שצפוי בינואר ● וגם: בשבוע הבא ינחת בישראל עוד קרוס-אובר סיני חשמלי ● ועוד חדשות מענף הרכב

רובע הדאחייה לאחר התקיפה הישראלית הערב / צילום: צילום מסך

צה"ל תקף את המפקדה המרכזית של חיזבאללה; היעד - נסראללה

דובר צה"ל עדכן: "כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף" • בצה"ל בוחנים אם מזכ"ל חיזבאללה נסראללה היה במקום • באל-ג'זירה טוענים: זו התקיפה הכי עוצמתית בדאחיה עד כה • ראש הממשלה נתניהו, ששוהה בניו יורק, עזב תדרוך כתבים כדי לקבל עדכון ביטחוני • כך נראית זירת התקיפה ביירות • כל העדכונים

צילומים: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, AP-Leo Correa

הגזירה על הפנסיה: מה שווה מילה של ממשלה?

האוצר מקדם קיצוץ בהטבות הפנסיה, ומעבר לפגיעה בחוסכים משדר מסר בעייתי ● יותר מ־400 אלף דירות בצפון, בהן גרים 1.4 מיליון איש, אינן ממוגנות ● השבוע הגיע לשיא היחס השלילי למשפחות החטופים, שנאבקות כבר כמעט שנה על מנת להשיב את יקיריהן הביתה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק