גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ
JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

באוגוסט התכנסה ועדת הכלכלה כדי לדון בבעיית יוקר המחיה בתחום הרכב. בפני חברי הוועדה הוצגו נתונים שהראו, כי ההוצאות על רכישת רכב חדש, מימונו ותחזוקתו בישראל, נוסקות משנה לשנה ונוגסות חלק הולך וגדל מההכנסה הפנויה של משקי הבית בישראל.

בלעדי | סכנת התייקרות של 7,000 שקל לעשרות אלפי רכבים שנתקעו בנמל בגלל המלחמה
מבחן דרכים | המחיר גבוה, אך לרכב הזה יש יכולות שטח מהוללות 
בלעדי | בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

הדיון, שנערך בנוכחות נציגי האוצר, התמקד בכשלים תחרותיים חיצוניים, שכביכול הם שגורמים למצב זה, אך לא נאמרה בו כמעט מילה על תרומתו של מיסוי הרכב הכבד לבעיה. השבוע כבר התבשרנו על עוד גזירות מס רכב, שיכנסו לתוקף בינואר 2025, ויוסיפו עוד חומר בעירה למדורת יוקר המחיה.

הפעם כבר לא מדובר ב"סיכול ממוקד" נגד כלי רכב היברידיים או חשמליים, כפי שהיה בשנתיים האחרונות, אלא בהעלאה רוחבית של מס הקנייה, שצפויה לייקר גם את כל רכבי הבנזין שנמכרים בישראל, מהקטנים והחסכוניים ועד לדגמי הקרוס-אובר הפופולריים.

כשהצעד הזה ייכנס לתוקף, מחירי הרכב יתרחקו בעוד קפיצה מכיסם של לקוחות המעמד הבינוני, אלא אם אלה יסתכנו בהגדלת המימון לרכישת רכב.

מי שעשוי לאזן את התמונה במידה מסוימת הם קומץ רכבי בנזין מתוצרת סין, שנהנים מתמחור אגרסיבי בסיוע סבסוד של ממשלת סין ליצרנים, לטובת "אג'נדה" של כיבוש שוקי יצוא במערב. אחד מהם הוא הקרוס-אובר החדש J7 של המותג Jaecoo, מבית צ'רי הסינית הממשלתית, שנחת כאן לאחרונה.

צ'רי הפכה בשנים האחרונות לשיאנית העולם בהנפקת מותגים חדשים, שמכסים כל נישה אפשרית. והמותג החדש "ג'אקו", כפי שהוא מכונה בישראל מאותגרת השפות, מיועד לכסות נישה שמוגדרת "קרוס-אובר עירוני".

עיצוב חיצוני

אם עיצובו החיצוני נראה מוכר למישהו זה לא במקרה. הפרופיל הצדדי, הפרופורציות, הממדים, הזנב ואפילו פנסי החזית הרבועים של הרכב נראים כאילו שוכפלו מריינג'רובר "אווק" באמצעות מדפסת תלת-ממד גדולה. רק הגריל הענק בחרטום ופתחי האוויר המחורצים בפגוש הקדמי יוצרים בידול. להגנתה של צ'רי ייאמר, שהיא שותפה עסקית וקבלנית ייצור של קבוצת לנדרובר בסין, כך שההעתקה "בתוך הבית" היא לגיטימית. נגיד.

פנים הרכב

עיצוב הפנים ממזג בין אלמנטים תעשייתיים ו"קשוחים" מעולם רכבי הכביש-שטח (ע"ע לנדרובר) ובין מראה "טכנולוגי" נוסח כלי רכב חשמליים מתוצרת סין. את ניחוח הפרימיום מוסיפים דיפונים רכים ותפורים, מושבים עמוקים עם ריפוד נאה ומערך של מסכים גדולים.

הנדסת האנוש היא בנוסח טסלה ושות', עם מעט מאוד מתגים פיזיים, והעברת רוב פונקציות התפעול למסך המגע שבמרכז. בגרסה הבכירה שבה נסענו זהו מסך עצום בגודלו, 15 אינץ' כמעט, שניצב אנכית במרכז מערך הפיקוד ומוסיף לרושם היוקרתי. המסך הזה, כמו גם לוח המחוונים הדיגיטלי, נשלטים על ידי צ'יפ "ניהול קוקפיט" מתקדם של קוואלקום, והם מגיבים במהירות לפקודות, מציגים מפות וסרטים ברזולוציה טובה ומציגים היטב את סביבת הרכב באמצעות המצלמות ההיקפיות.

איכות הגימור והייצור בסביבת הנהג והנוסעים מרשימה, אך בנקודות נסתרות בתא הנוסעים, כמו למשל תא הכפפות והחלק התחתון של הקונסול, מתגלה פלסטיק מחוספס ודקיק "של פעם", ואולי גם איזה ספוג בידוד מזדמן. בלנדרובר לא תמצאו את זה. בידוד הרעשים מצוין, ומסייע רבות לנטרול צליל המנוע.

כמקובל אצל הסינים, האבזור התקני מרשים. הדגם הבכיר שבו נסענו עולה כ-200 אלף שקל, אבל מצויד בגג פנורמי ענק עם פתיחה חשמלית, דלת אחורית חשמלית, מערכת קול פרימיום, מושבים מקוררים ומחוממים, פנסים ממוחשבים ועוד רשימה ארוכה.

למרות ממדים קומפקטיים יחסית (4.5 מ' לאורך), מרחב הפנים יעיל ומותאם לצרכים של משפחות ממוצעות. סף הכניסה/יציאה ממוקם בגובה נוח לבני כל הגילים, המרחב מלפנים ומאחור סביר בהחלט עבור ארבעה מבוגרים פלוס נספח צעיר, ורק תא המטען מסתפק בנפח צנוע של 424 ליטר. יש בפלח המחיר גדולים יותר משמעותית.

מנוע וצריכת דלק

באגף ההנעה מצויד הרכב במנוע ה-1.6 ליטר טורבו-בנזין המוכר של קבוצת צ'רי, שפגשנו כבר בדגמי ה"טיגו". בגרסתו העדכנית הופחת ההספק ל-147 כ"ס כדי לעמוד בדרישות הפליטה העדכניות של אירופה. זה לא המנוע הכי חלק ומעודן שבו נתקלנו, וכאשר רוצים האצה אגרסיבית, כמו למשל בעת יציאה לעקיפה או בעלייה, הוא לוקה בהשהיה טורדנית ובצליל צורם. גם זינוק מאפס ל-100 ב-12 שניות בדגם כפול ההנעה נחשב נתון פושר בימינו. אבל תחת רגל מתונה המנוע הזה מספק ביצועים סבירים וחלקים בתנועה עירונית מתונה ובשיוט בין-עירוני ארוך טווח, והוא יענה על הציפיות של נהגים ממוצעים.

המנוע משודך לתיבה כפולת-מצמדים של צ'רי ובמבחנים שערכנו בעבר לכלים אחרים של הקבוצה לא התרשמנו מיכולותיה. אבל נראה, שמישהו לקח את הביקורת ברצינות והשקיע בתכנות חדש של התיבה, אם כי היא עדיין עלולה להיות תזזיתית במצב עצור/סע. צריכת הדלק הרשמית עומדת על כ-12.5 ק"מ לליטר בדגם כפול ההנעה, ועל סביבות 10 ק"מ בתנאים ריאליים.

על הכביש

על הכביש ניכר, שהמהנדסים השקיעו כדי להתאים את התנהגות השלדה לטעם המערבי. ההיגוי עדיין מעורפל וקליל, כמקובל אצל הסינים, אבל ניתן לתכנת אותו להוסיף יותר משקל והיזון חוזר. אחיזת הכביש של הדגם כפול ההנעה שבו נסענו סבירה בהחלט, היציבות הכיוונית במהירויות בין-עירוניות גבוהות טובה ונטיית הגוף בפניות די מתונה. הספיגה של מהמורות אספלט עירוניות די יעילה, וצריך מכשולים גדולים במיוחד כדי לגרום לרכב לחבוט בנוסעים.

גרסת ההנעה הכפולה שבה נסענו מתהדרת ביכולות שטח, שאינן טיפוסיות בפלח המחיר הזה. אבל בסופו של דבר מדובר בכלי עירוני די רך, עם מרווח גחון מתון, וספק אם זה הכלי להרפתקאות שטח. למערכת ההנעה הכפולה הזו יהיו מן הסתם יתרונות על כבישים רטובים, ואולי על דרכי עפר מזדמנות. אבל זה לא רכב אקסטרים.

מחיר

המחיר של ג'אקו J7 עם הנעה קדמית נע בין 170 ל-179 אלף שקל לדגמים מאובזרים מאוד, ואילו דגם ההנעה הכפולה עולה 199 אלף שקל, ומגיע עם חבילת אבזור שקשה למצוא גם ברכבי יוקרה שעולים כפול. יש בפלח כלים עם מערכת הנעה ויכולות דינמיות טובות יותר, וגם עם יותר ודאות לגבי ערכי הגרט העתידיים. אבל שם המשחק בפלח הזה בישראל הוא יחס המפרט-מחיר והגב השיווקי של המותג, וכאן מספק ה-J7 חבילה מרשימה.

חלק מהמתחרות

צ'רי טיגו 7

160 אלף שקל עולה בן הדוד של ה-J7, שמגיע מאותו יצרן. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו בנזין עם 183 כ"ס. רמת האבזור נמוכה מזו של ג'אקו ואין אופציה להנעה כפולה

צ'רי טיגו 7 / צילום: יח''צ

סובארו פורסטר 2024

205 אלף שקל לגרסת הבסיס. זהו קרוס-אובר גדול ומרווח עם תא נוסעים עדכני אך פחות מאובזר. המנוע הוא 2.5 ליטר בהספק 180 כ"ס עם תיבה רציפה

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הנשק הגרעיני של ישראל "נחשף" במארב דיפלומטי של קטאר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: קטאר רוצה שישראל תהיה תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית; לטורקיה ולישראל יש אינטרסים מנוגדים לסורים, וזה מדאיג את ארה"ב; וטראמפ נלחם באנטישמיות בקמפוסים אבל לא באנטישמיות בממשל שלו ● כותרות העיתונים בעולם 

זיו אבירם ואמנון שעשוע / צילום: איל יצהר

העימות בין המוסדיים לבין שעשוע ואבירם שמקשה על שיקום אורקם

לאחר שהתחרות מצד חברות בינה מלאכותית, יחד עם המלחמה בעזה, הביאה את חברת משקפי הראייה החכמים למשבר שהותיר אותה עם פחות ממאה עובדים, אורקם מתקשה להשתקם, בשל מחלוקות מול המשקיעים המוסדיים ● כדי לאשר תוכנית חדשה לשיקום החברה, המוסדיים מוכנים לדון בתנאים המפליגים שניתנו להם בזמן ההשקעה

בתי הזיקוק של בז''ן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

פינוי בז"ן ממפרץ חיפה נדחה ל-2030, אבל שמחון מתעקש: נעמוד ביעד המקורי

על פי ועדת ההיגוי של המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה, פינוי המפעלים של בז"ן ממפרץ חיפה יתעכב בחצי שנה ● ראש המנהלת, אבי שמחון, מאשים: "את משרד האנרגיה זה לא מאוד מעניין, ואין לו אינטרס לסגור את בז"ן" ● משרד האנרגיה בתגובה: "יישום החלטת הממשלה תופס מקום גדול בנפח העבודה של המשרד"

מימין: איתמר פנץ, אייל בן שושן, עמית גור, יוסי לוי ונועם בר דוד / צילום: רלי אברהמי

משרד עורכי הדין הוותיק יוצא למיזוג מפתיע

משרד סלומון ליפשיץ מתמזג עם משרד יוסי לוי, וכתוצאה מהמיזוג ייכנס לרשימת 20 משרדי עורכי הדין הגדולים וישנה את שמו ל"סלומון, ליפשיץ, יוסי לוי ושות'" ● החיבור בין השניים ייצור משרד המונה 100 עורכי דין

הבניין בלילינבלום 31 בת''א, שבו נמצא אחד המשרדים של החברה / צילום: איל יצהר

בית תוכנה או משרד? ההחלטה שחסכה לחברה 750 אלף שקל בארנונה

עיריית תל אביב רצתה לחייב את חברת Moveo בתעריף ארנונה למשרדים, הגבוה פי 2.5 מהתעריף לבית תוכנה ● החברה טענה כי 159 מתוך 217 עובדיה הם מומחים לתוכנה, שעיקר עיסוקם הוא בכתיבת תוכנות ולא בנתינת שירות, וטענתה התקבלה

דניאל כהן, מנכ''ל ושותף בקבוצת הפיננסים פרופיט / צילום: ענבל מרמרי

המנכ"ל שבטוח: בזמנים של אי ודאות, כדאי להשקיע במסלול הזה

דניאל כהן, מנכ"ל ושותף בקבוצת הפיננסים פרופיט, מציע "לנשום עמוק" ולחכות שהגל הנוכחי בבורסה האמריקאית יחלוף, ומסביר כיצד פיזור נכון יכול להגן על הכסף ● בנוסף, הוא מביע ביקורת על קיצוץ ההטבות שהאוצר יוזם בגמל להשקעה, ומדבר על האפשרות שהמתכננים הפיננסיים ייכנסו לאפיק קרנות הנאמנות ● מפגש שלישי בסדרת המפגשים "המסלול לצמיחה פיננסית" בשיתוף פרופיט

איור: גיל ג'יבלי

האירו רושם זינוק חסר תקדים: ממה המשקיעים צריכים להיזהר?

אירופה נמצאת בצומת דרכים היסטורית  ● קובי לוי מבנק לאומי סבור כי אם התוכנית של גרמניה תאושר, האירו והמניות באירופה ימשיכו לזנק ● ליצואנים הישראלים כדאי להגדיל את גידור המטבע בשער הנוכחי, ליבואנים כדאי להפחית רכישות האירו ● נתון בשבוע

שכונת רחביה ירושלים / צילום: אוריה תדמור

מכה לעיריית ירושלים: לא תגבה היטל על תוכנית התחדשות עירונית ברחביה

בית המשפט קבע כי התוכנית שנועדה לחדש את השכונה הירושלמית פטורה מתשלום היטל השבחה ● הסיבה: לא ניתן להוכיח כי אכן העלו את שווי הנכסים וקיים סיכוי נמוך לביצוע הפרויקטים ● האם פסק הדין ישפיע גם על תוכנית הרובעים בתל אביב?

כטב''מ מתאבד מדגם אלטיוס 700M של אנדוריל / צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי Anduril Industries

מדינות אירופה מתגייסות כדי לקנות כטב"מים לאוקראינה

מושל מחוז באוקראינה קרא למדינות אירופה "להגביר את ההשקעות בתחומי הכטב"מים" ● חברת המל"טים הטורקית בייקאר מקימה מיזם עם החברה האיטלקית לאונרדו ● לקוחה של ישראל תרכוש מל"טים מסין ● צבא ארה"ב אישר ייצור גרסה חדשה של מערכת ניווט ללא GPS ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ליפ-בו טאן / צילום: ap, Business Wire

השוק אוהב את המנכ"ל החדש של אינטל, ויש לו כנראה סיבות טובות

ליפ-בו טאן הוא האאוטסיידר הראשון שמקבל את תפקיד מנכ"ל אינטל: הוא לא גדל באינטל, בניגוד לכל קודמיו, ולא דבקה בו התרבות הארגונית האינטלית הידועה לשמצה ● לא מדובר רק במינוי של מנכ"ל חדש עם נקודת מבט טרייה על התעשייה, אלא גם בהבעת אמון מחודשת של טאן באינטל, שאת הדירקטוריון שלה עזב לאחר שנתיים

חנות תחפושות בישראל / צילום: כדיה לוי

תחפושות ומשלוחי מנות: אלה הענפים שרשמו זינוק בהכנסות בזכות פורים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי הענפים הקשורים באופן ישיר לחג, כמו מזון והלבשה, נהנים מתנופה

אינטל / צילום: Shutterstock

אינטל מינתה מנכ"ל חדש, מניית החברה מזנקת במסחר המאוחר

כשלושה חודשים לאחר פרישתו של פט גלסינגר, מונה מנכ"ל חדש לאינטל: ליפ-בו טאן, דירקטור לשעבר בחברה ולשעבר מנכ"ל קיידנס העולמית ● טאן מונה לדירקטוריון אינטל בספטמבר 2022, ופרש ממנו באוגוסט 2024 על רקע חילוקי דיעות אסטרטגיים עם ההנהלה ● מניית אינטל קופצת במסחר המאוחר

חיילי מילואים / צילום: AP - Tsafrir Abayov

לראשונה: לוחמי מילואים יקבלו נקודות זיכוי ממס לפי היקף השירות

עפ"י תוכנית של שרי האוצר והביטחון, לוחמי מילואים צפויים לקבל כ־1־3 נקודות זיכוי בהתאם למספר ימי השירות ● עם זאת, ההטבה צפויה להיות מורגשת בכיס המשרתים רק בשנת 2026

גלעד ארדן / צילום: דוברות מד''א

גלעד ארדן הודיע במפתיע: מקפיא את המועמדות לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית לשלושה חודשים

ארדן הודיע על הקפאת המועמדות ליו"ר תע"א עד שתסתיים כהונת גבי סרוסי, המתחרה בו על התפקיד, כדירקטור בחברה ● כרגע מסתמן שלסרוסי יהיה רוב של 2:4 בהצבעה

הנתונים של חברות הביטוח עומדים להיחשף / איור: Shutterstock

מה באמת מרוויחות חברות הביטוח מהפוליסות שהן מוכרות? התקן החדש שמטלטל את הענף

התקן החדש IFRS 17 ידרוש מהחברות לבצע שינויים מרחיקי לכת, כגון הפרדה בין רווחי החיתום להשקעות ודיווחים על רווחים עתידיים ● בין השפעות השינוי, שייכנס חלקית לתוקף כבר בדוחות הקרובים, מגדל וכלל צפויות להציג קפיצה משמעותית ברווחים ● וגם: הבכיר שהוביל את המהלך ברשות שוק ההון וכיום מלווה חברות ביטוח ביישום התקן

קניות בכרטיס אשראי / צילום: Shutterstock

כרטיסי אשראי: כאל שיאנית הרווח, מקס חזקה במימון רכב

חברות האשראי מציגות עלייה בהיקף פעילותן אשתקד, בעקבות קניות מוגברות של הציבור ● שכר המנכ"לים - גבוה מבבנקים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן / צילום: בר לביא

אגד ניצחה במכרז התחבורה הציבורית הגדול ביותר בישראל

במכרז להפעלת הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן התמודדו שש קבוצות: נתיב אקספרס וסופרבוס, דן ו-Marfina, מטרופולין, CCECC, שפיר ו-CAF ואגד ● מנת"ע נמסר כי "מדובר במכרז התחבורה הציבורית הגדול והמורכב ביותר שנעשה בישראל"

חדשות ההייטק / צילומים: AP-Isaac Brekken, צילומי מסך מאמזון, Shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עוד סערה אנטישמית באמזון: הפעם סביב העובד שורד השבי

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק • והפעם: גל אנטישמיות מטריד בצ'אט הפנימי של אמזון ● חברת המחשבים דל הודיעה לעובדים על סיום מתכונת העבודה ההיברידית ● חברת השבבים אנבידיה משדכת בין משקיעים לסטארט-אפים ישראלים ● בצל השותפות האסטרטגית עם מיקרוסופט, חברת D-ID הישראלית מפטרת עובדים ● חדשות ההייטק

טיל החץ / צילום: דוברות משרד הביטחון

דוחות התעשייה האווירית: זינוק של 55% ברווח הנקי ושיא בצבר ההכנסות

התעשייה האווירית סיכמה את שנת 2024 עם שיא בצבר ההכנסות שהסתכם בכ־25 מיליארד דולר ● בפילוח גאוגרפי נרשמה ירדה בהכנסות מאסיה ועלייה בהכנסות מישראל ואירופה

שקע ותקע עם אורי חזקיה / צילום: חברת החשמל

מי נבחר למשרד הפרסום החדש של חברת החשמל?

אחרי למעלה מעשור בחרו בחברת החשמל להיפרד ממשרד הפרסום הקבוע ולהעביר את התקציב בגובה 40 מיליון שקל לשנתיים למקאן ת"א ● בפרטנר מקימים חטיבה חדשה, וישראל ובריטניה משתפות פעולה בתחום ההלת'טק ● אירועים ומינויים