גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהעוני בשיא והזבל ברחובות: כך הפך חיזבאללה את לבנון למאורת טרור

בשנים האחרונות וכפי שמחדדת המלחמה, לבנון הפסיקה לתפקד כמדינה ● הממשלה הזמנית לא מצליחה להיחלץ מהמשבר הכלכלי, וצבא לבנון הרשמי מתחרה עם חיזבאללה על חיילים, כאשר השכר בארגון הטרור גבוה פי 13 ● לדברי מומחים, המשאבים של חיזבאללה מאפשרים לו להרחיב את מעגלי ההשפעה משיעים דתיים לשכבות אחרות באוכלוסייה

חיילי צבא לבנון מאבטחים אתר שהותקף על ידי צה''ל בדרום ביירות, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein
חיילי צבא לבנון מאבטחים אתר שהותקף על ידי צה''ל בדרום ביירות, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

כחצי מיליון לבנונים עזבו את בתיהם וכפריהם מאז 8 באוקטובר, כך לפי ערוץ "אל־ערבייה" הסעודי. בשבוע האחרון סימני הלחימה והחרדה ניכרים ביתר שאת בכל עבר בדרום המדינה. המוני תושבים גדשו את הכבישים צפונה בניסיון למצוא מקלט רחוק מהפצצות צה"ל, עד כדי כך שאלו נחסמו. בביירות ובפרבריה, כולל ברובע הדאחיה של חיזבאללה, תושבים חזרו וזעקו בראיונות לכלי תקשורת - אנחנו לבד, אין מי שידאג לנו. את חוסר האונים הזה מול המלחמה המתחוללת הפגינו גם השלטונות הרשמיים. שר הפנים בממשלה הזמנית ייעץ לציבור לדבוק במנטרה "אללה ישמור על לבנון", ואמר כי אין דבר שיכול להבטיח את ביטחונם. בראיון אחר אמר כי הם פועלים למצוא פתרונות לעקורים.

פרשנות | ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"
כותרות העיתונים בעולם | "עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

למעשה, בשנים האחרונות 'מדינת לבנון' קיימת רק על הנייר. מוסדותיה לא מתפקדים גם לא למראית העין, אין נשיא, הכלכלה מרוסקת - ואת השברים חיזבאללה לקח וניצל לאינטרסים שלו.

הדוגמה הכי טובה לכך היא התחרות שמקיים ארגון הטרור על כוח אדם עם צבא לבנון החלש, סמל ממלכתי הנשען בעיקר על תמיכה מהמערב. מ־2006 עד השנה שעברה סיפקה ארה"ב 2 מיליארד דולר לצבא לבנון עבור משכורות, ואילו קטאר העבירה 60 מיליון דולר ב־2022 ו־20 מיליון דולר נוספים ביולי האחרון לאותה מטרה. הכספים הללו לא מבטיחים אופק תעסוקתי מרשים לחיילים ששכרם ההתחלתי עומד על פחות מ־100 דולר בחודש, וחלקם נדרשים לקחת עבודות נוספות כמו נהג מונית או שליחויות.

אותם חיילים מביטים אל חיזבאללה ורואים כי הם יכולים לקבל בארגון הטרור השיעי משכורות בסך כ־1,300 דולר בחודש, פי 13 (לפי דיווח של ערוץ איראן אינטרנשיונל האופוזיציוני). זהו שכר מרשים גם בהשוואה למקבילות של חיזבאללה בציר ההתנגדות של איראן. המורדים החות'ים, לדוגמה, מקבלים שכר דומה לזה של חייל בצבא לבנון.

"בעוד בטרם כניסתה לפוליטיקה, איראן בנתה את חיזבאללה בשני שלבים מוקדמים יותר: בניית כוח צבאי ויצירת מדינה חלופית", מסביר ד"ר ז'ק נריה, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, מומחה ללבנון ולשעבר יועצו המדיני של ראש הממשלה יצחק רבין. "לחיזבאללה יש 100 אלף לוחמים, כ־200 אלף איומים רקטיים, כוחות ימיים ואוויריים. זאת, לצד קבלת אמל"ח מתקדם מאיראן ויצירתו וייצורו במעבדות בסוריה ובלבנון. זהו כוח צבאי מאורגן שמחולק לאזורים, ובעל שיטה מסודרת".

"לחיזבאללה יש תוכנית שנהגתה ב־1985, להפוך את לבנון לפרובינציה ה־32 של מדינת איראן", אומר ד"ר נריה. "חיזבאללה לא נרשמו כמפלגה על ההתחלה, אלא רק בשנות ה־2000 - אז איראן נתנה אישור". ההצלחה הייתה מהירה, בזכות קהל תומכים גדול בעדה השיעית.

שיתוק פוליטי

לבנון מקיימת את המערכת הפוליטית המפוצלת שלה באמצעות חלוקת כוח בין שלוש העדות העיקריות, השיעים, הסונים והנוצרים. לפיה, התפקיד הבכיר ביותר של הקהילה השיעית הוא יו"ר הפרלמנט, תפקיד שממלא מנהיג אמל - נביה ברי. ראש הממשלה הוא סוני, נג'יב מיקאתי, והנשיא מרוני. מאז שמישל עאון סיים את הקדנציה שלו כנשיא באוקטובר 2022 לא נבחר לו מחליף, וראש הממשלה נג'יב מיקאתי מנהל ממשלת מעבר.

ואולם החלוקה הזו נגזרה ממפקד אוכלוסין מיושן ולא תקף מהמאה הקודמת. לפי ה־CIA, אוכלוסיית לבנון כללה ב־2020 67.8% מוסלמים (31.9% סונים, 31.2% שיעים וקבוצות אחרות), 32.4% נוצרים (רובם מרונים), 4.5% דרוזים, והיתר מקבוצות נוספות.

המרונים הצעירים המוכשרים והמשכילים ברובם עזבו את המדינה, המדינה נשטפה באינספור סונים שלא נספרים באוכלוסיית לבנון - חלקם פלסטינים וחלקם פליטים סורים. ולבסוף, נמנים אותם שיעים, חלקם הבלתי מבוטל עני ופחות משכיל, הבסיס של חיזבאללה שמנצל את כל הקדירה המסובכת לשליטה בפועל בנעשה במדינה.

"בשלוש מערכות הבחירות האחרונות נוצר מצב שחיזבאללה הפך לגוף שמונע ומנטרל כל החלטה בפרלמנט, אם הוא לא מעוניין בה. הם שילבו זרועות עם אמל, שתי תנועות שיעיות שמשלימות את גוש 28 חברי פרלמנט. המצב כיום הוא כזה שאם לא ייבחר הנשיא שחיזבאללה מעוניינים בו אז לא יהיה נשיא, ולא יהיה ראש ממשלה חוקי".

בכל הנוגע למדינה החלופית של חיזבאללה, מציין המומחה יליד ביירות, כי חיזבאללה הקימו מערכות חינוך, רווחה, בריאות וסופרמרקטים משלהם. "זו מערכת עצמאית שמספקת את עצמה. בתקופות של היעדר חשמל, חיזבאללה מסוגל לספק את כל הדברים. בימים האחרונים ראינו שצה"ל הפציץ יעדים בהר הלבנון, המעוז הנוצרי. אם חיזבאללה הצליחו לחדור לשם, אז השירותים שנתן הם גם לעדות האחרות. מעבר לכך, בחיסולו של אברהים עקיל, מרבית ההרוגים של חיזבאללה היו ילידי שנות ה־80 ומטה, מה שמעיד כי חיזבאללה הצליחו ליצור דור צעיר".

1.5 מיליון פליטים

הציבור בלבנון מתמודד עם משבר כלכלי חמור מאז 2019 שבמסגרתו, בין השאר, שער הלירה המקומית צנח מכ־1,500 לדולר, לכ־90 אלף כיום. מעבר לכך, התוצר לנפש במדינה כיום (כ־6,300 דולר) נמוך מזה שהיה במלחמת לבנון השנייה (כ־6,700 דולר). קצב האינפלציה השנתי בלבנון עמד בחודש אוגוסט על 35% "בלבד", לאחר שהגיע ל־215% באוקטובר אשתקד.

בין השנים 2022־2012, שיעור האזרחים שחיים מתחת לקו העוני במדינה זינק מ־12% ל־44%. לכך, מתווספים מיליוני פליטים שמכבידים על הכלכלה הרעועה. לבנון מאכלסת את מספר הפליטים הגבוה ביותר לנפש, כ־1.5 מיליון סורים, כאשר אוכלוסיית לבנון עומדת על כ־5.8 מיליון אזרחים.

הפליטים הללו חיים כבר עשור ואף יותר מכך בתנאים נוראיים, דוח הערכת הפגיעות של פליטים סורים (VaSyR) לשנת 2023, שהכינו נציבות האו"ם לפליטים, יוניסף ותוכנית המזון העולמית מצא, כי כ־52% מהם מתגוררים במקלטים מסוכנים, לא תקינים או צפופים. הצפיפות הזו יצרה מצב שבו אותם שיעים רבים שמתפנים מגיעים, בין השאר, לאזורים סונים או מרונים - ומוצאים דלתות סגורות. התוצאה היא ערי אוהלים שמוקמים בערים, עיירות וכפרים ברחבי לבנון.

המוני לבנונים נמלטים לביירות לאחר אזהרת צה''ל / צילום: ap, Mohammad Zaatari

שעות חשמל בודדות

אזרחי לבנון חשו חוסר ביטחון עוד טרם ההסלמה הנוכחית, או בכלל המלחמה. המדינה סובלת ממחסור כרוני בחשמל, כשבאוגוסט הודיעה חברת החשמל המקומית על הפסקת פעילות תחנת הכוח האחרונה במדינה שפעילה, בגין מחסור בדלק. מאז אלג'יריה שלחה דלק כפתרון זמני, אבל הבעיה לא נעלמה.

התוצאה היא החרפת הפערים החברתיים, משום שמי שיכול להרשות לעצמו גנרטורים שמעבר להיותם מזהמים - הם יקרים, הוא חיזבאללה, שמאיר מבנים, מוסדות ואפילו מנהרות ללא בעיות מיוחדות, בעזרת המימון האיראני.

סוגיה פחות מוכרת בישראל לגבי ארץ הארזים, היא שלבנון סוגרת כבר עשור של משבר אשפה חמור. הקטליזטור של המשבר הייתה סגירת מזבלת נעמה שהוקמה ב־1997 ובמקום לפעול במשך שנים ספורות, התבצעו הארכות פעילות שהחמירו את התלות. כאשר היא נסגרה ב־2015, רחובות ביירות והר הלבנון החלו להתמלא באשפה.

זו בעיה כלל ארצית, והמדינה לא מצליחה לעמוד בקצב איסוף הזבל הנדרש, שיעור פסולת זניח ממוחזר - אף שניתן היה למחזר כ־90% ממנו, ובסוף האזרחים עטופים באשפה. לפי הערכות, פרוסים ברחבי המדינה מאות אתרי פסולת בלתי חוקיים וכמחצית מהפסולת לא מטופלת כלל.

מי שמנסים לשפר את המצב הם ארגוני חברה אזרחית. אחת מהן היא "זירו ווייסט" שמנסה לעודד את האזרחים לכלכלה מעגלית. "ההשראה הגיעה מאיחוד האמירויות, שם טיפול בפסולת מחולק לסוגי חומרים - מערכת שחסרה במדינה שלנו", סיפרה מייסדת הארגון, ניבאל דאוק, בכתבה שעשו עליה בארגון ה־ILO.

חיבור כלל הבעיות הללו הביא לכך שבשבוע שעבר, בעת מתקפת פיצוצי הביפרים לדוגמה, נראו פצועים מקועקעים או בעלי זקנים מעוצבים מפונים לבתי החולים. נראות שלא מאפיינת שיעים דתיים. "במדינות נחשלות, ארגוני טרור עם משאבים עצמאיים נהנים מאיתנות", מסביר ד"ר עידו זלקוביץ', ראש התכנית ללימודי מזרח התיכון באקדמית עמק יזרעאל וחוקר בקתדרת חייקין לגאואסטרטגיה. "במקרה של חיזבאללה, הם נהנים מהכנסות מכיוונים שונים: משאבים קהילתיים של הארגון, כספים איראניים וגם כסף מהמדינה, בתור חברה בממשלה".

היכולות הכלכליות של חיזבאללה, מציין ד"ר זלקוביץ', מאפשרות לו להעניק הטבות משמעותיות ברמה הסוציאלית. "כך, נוצרת תלות בין חיזבאללה לבין תומכיו, והיכולת לשלוט במשאבים ולפזר אותם בין תומכיו - מקלה עליו בהרחבת מעגלי ההשפעה לשכבות יותר מודרניות בחברה".

עוד כתבות

חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אוהדי ישראל ושלדים בנאסד"ק: חברות הביומד מחפשות אפיקי מימון חדשים

קרנות הביומד המקומיות כמעט התייבשו, משקיעים נרתעים מהתחום שהישראלים הכי חזקים בו - מכשור רפואי, ובשוק מזהירים: ישראל מאבדת את ההזדמנות להוביל בתחומים שנולדים ממש עכשיו, כמו AI לפיתוח תרופות ● איפה בכל זאת נמצא הכסף?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Gene J. Puskar, Shutterstock

סקרי בחירות בארה"ב אומרים דבר והיפוכו וממלכת כוהנים נולדת באלבניה

40 יום לבחירות בארה"ב - אל תאמינו לסקרים ● פלסטיק משוחרר לא ימוחזר ● נשק מצרי לסומליה ומשבר חדש בים סוף? ● סין מנסה טיל "שגרתי" שיגיע לארה"ב ● אלבניה מקימה מדינה עצמאית זוטא לכוהני דת מוסלמיים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מזכירת מחלקת האוצר ג'נט ילן. ''הכלכלה בריאה'' / צילום: Associated Press, Ajit Solanki

צניחה חופשית של 500 S&P: זה בדרך כלל מה שקורה אחרי היפוך עיקום התשואות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשאג"ח ארוכות מניבות פחות ריבית מהקצרות, מדובר בהיפוך עקום התשואות, מצב שנפתר היסטורית בהורדת ריבית של הפד, כמו זו שהתרחשה השבוע ● אלא שכשתקופת היפוך כזו נגמרת, ממש כמו עכשיו, לרוב זה מוביל למיתון ולצניחה חופשית של S&P 500 ● גם המגמות בסקטור הייצור ובשוק התעסוקה מעידות על כניסה לאזור בעייתי

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם האלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

נטלי משען-זכאי / צילום: יח''צ

לא רק משרדים: המנכ"לית החדשה של גב־ים צפויה לפתח גם את זרוע המגורים

אחרי שמכרה כמעט את כל החזקותיה, נראה כי דיסקונט השקעות התפנתה להשביח את מה שנשאר מהן ● בשבוע האחרון הוחלט שנטלי משען־זכאי תחליף את מנכ"ל גב־ים המיתולוגי, והקבוצה יצאה בצעד שנועד להגדיל את הסחירות במניה ● השלב הבא: 6,800 דירות מגורים

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד

מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע

אושרה פשרה בפרשת האופיואידים: טבע תקבל מחברות הביטוח 40 מיליון דולר

כשנה אחרי שטבע סגרה את התביעות נגדה בארה"ב תמורת 4.3 מיליארד דולר, בית המשפט הכלכלי בתל אביב אישר פשרה בתביעות שהוגשו נגדה בישראל ● הסכום שישולם לטבע הוא הגבוה ביותר שהושג בתביעה נגזרת בישראל ● עורכי הדין והמבקשים יקבלו 4.8 מיליון דולר

צילומים: עמוס בן גרשום לע''מ, AP

דוברת הבית הלבן סותרת את נתניהו: המגעים להפוגה היו מתואמים עם ישראל

המטח לגליל: נהג נפצע בינוני מרסיסים שפגעו ברכבו בכפר מנדא • נתניהו נחת בניו יורק: "המדיניות ברורה - ממשיכים להכות בחיזבאללה ולא נפסיק עד שתושבי הצפון יחזרו לבתיהם" • צה"ל חיסל את מפקד המערך האווירי של חיזבאללה בתקיפה בדאחיה בביירות • גלנט והלוי צפו בתקיפה ואישרו תוכניות להמשך • כ-40 שיגורים במטח לגליל • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

למרות ההסלמה בצפון: מדד ת"א 35 זינק ביותר מ-5% השבוע

בלשכת רה"מ מכחישים את הדיווחים על הפסקת אש ● מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ● בעקבות וול סטריט: מניות השבבים המקומיות זינקו ● מדד הביטוח זינק ב-3.5 הבנקים בכ-1.7% ● השקל התחזק בחדות מול המטבעות הזרים ● תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו

אילוסטרציה: Shutterstock

היכונו, הנטו שלכם עשוי להישחק באלפי שקלים: כל מה שכדאי לדעת על הקפאת מדרגות המס

באוצר מתכננים להקפיא עד 2027 את ההצמדה למדד של מדרגות המס ונקודות הזיכוי ● המשמעות המיידית: עלייה בתשלום המס שנשלם ופגיעה בהכנסה הפנויה של העובדים ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

מודי'ס תפרסם הלילה את הדירוג החדש של ישראל: גוברות ההערכות להורדה נוספת

בפברואר האחרון רשמה מודי'ס את הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של ישראל ● אם החברה תחליט להוריד את דירוג האשראי של ישראל, היא תהפוך לחברה הראשונה שמורידה את דירוג מדינה פעמיים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ישיר: נאום נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם

לקולות ביקורת בישראל ובארה"ב - ראש הממשלה נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם • גורם בסביבת רה"מ: "הוא צפוי לדבר על הזדמנויות אזוריות ו'ציר הברכה' מול 'ציר הקללה' • עם יציאתו מהמלון בניו יורק: בני משפחות חטופים ופעילי מטה המאבק הפגינו בקריאה לעסקה

אונייה פורקת מכוניות בחיפה / צילום: דוברות נמל חיפה

בכמה יתייקרו הרכבים החשמליים בינואר? המתווה החדש שעל הפרק

מאמצים לבלימת הזינוק הדרמטי במס הקנייה ובמחירי כלי הרכב החשמליים בישראל שצפוי בינואר ● וגם: בשבוע הבא ינחת בישראל עוד קרוס-אובר סיני חשמלי ● ועוד חדשות מענף הרכב

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

סניף ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי / צילום: ALTO RE

אירועים ומינויים: המהלך החדש של מודי כידון

קרן הנדל"ן ALTO, שבבעלות מודי כידון ויניב מלמוד, חתמה על הסכם שכירות עם ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי, בהיקף של 24 מיליון דולר ● רשת "סאלח דבאח ובניו" פתחה את הסניף הגדול ביותר שלה באזור חיפה, ולגלידות נסטלה יש מנכ"ל חדש אחרי עשור ● אירועים ומינויים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט