גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק מהמובילים בעולם, לא מתרשם מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אומנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה לפרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל־ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell
דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

בשבת של ה־7 באוקטובר היה דיוויד סייבל (Sable), מומחה שיווק ופרסום מהמובילים בעולם, במלון ביפו, לשם הגיע עם בני משפחתו כדי לחגוג בר־מצווה משפחתית ולבלות את חג הסוכות ושמחת תורה. כאדם מאמין ושומר שבת, הוא התעורר בשעה מוקדמת וחיכה לזמן התפילה.

ראיון | בגיל 38 היא כבר מסיימת קדנציה באחת החברות הצומחות בישראל: "זה רעב ולא לאוכל"
100 אלף שקל לחבילה: ההצעה החדשה בשוק הפרסום הדיגיטלי

"היינו אמורים להתחיל להתפלל רק בשמונה, אבל קמנו מוקדם. הסתכלנו על הטיילת והים, השמיים היו כחולים ויפים - בדיוק כמו כשהסתכלתי עליהם ב־11 בספטמבר ב־2001 בניו יורק. אמרתי לאשתי, שהיא צברית, כמה נהדר זה שכבר בשעה כזו יש אנשים על החוף, חלק בביקיני וחלק עם חיג'אב. ואז ראיתי חסידים שהולכים לתפילה, וזה ממש עשה אותי שמח. חמש דקות אחר־כך נשמעה אזעקה, ומצאתי את עצמי במקלט".

מיהרתם לחפש טיסה חזרה לארה"ב?
"לא. נשארנו עוד שבוע בארץ. תרמנו, הסתובבנו עם דיוויד ברוזה. לא רצו לגייס אותי - הייתי בצבא בצעירותי - אבל הלוואי והייתי יכול. הרגשתי נבגד ופגיע, במיוחד שמתי שם טוב, שהבן שלו עומר חטוף, הוא חבר טוב שלי. כשחזרתי לארה"ב ניסיתי להסביר לאמריקאים מה קורה בישראל, שכולם מעורבים מדרגה ראשונה, וזה מאוד אישי, אבל הרוב שם לא מכירים אף אחד. מבחינתם זה רק משהו שרואים בטלוויזיה".

סייבל, בן 70, מתגורר בניו יורק ומכהן מאז אוקטובר 2023 כסגן יו"ר קבוצת הפרסום העולמית Stagwell, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ־1.9 מיליארד דולר. בעבר שימש כמנכ"ל הגלובלי של קבוצת הפרסום יאנג אנד רוביקאם ולאחר מכן כיו"ר שלה, וטיפל במיתוג של חברות ענק כמו קוקה־קולה, מיקרוסופט, דל, סיטי בנק, קלוגס ויוניליוור.

הוא מתגאה בכך שעבד לאורך השנים לא רק עם חברות פורצ'ן טן, אלא גם עם סטארט־אפים מתחילים. בשנים האחרונות הוא יושב בבורד של אמריקן איגל ומשמש כחבר הנהלה ב־UNCF ובספיישל אולימפיקס.

למרות שהוא נטוע עמוק בארה"ב, הישראליות, כפי שניתן להבין, היא חלק בלתי נפרד ממנו. וכך, לפני כחודשיים הכריזה סטאגוול על רכישת סוכנות הדיגיטל לידרס שייסדו ערן ניזרי ויהונתן ערמי, המתמחה בשיווק משפיענים ועובדת עם כ־300 מיליון יוצרי תוכן ברחבי העולם.

ערן ניזרי / צילום: איל יצהר

"אחרי הסכמי אברהם הסתכלנו על העתיד, וראינו עתיד עוצמתי באזור שאנחנו רוצים להיות חלק ממנו", מסביר סייבל את המהלך. "עשינו השנה שמונה רכישות מסביב לעולם, ואת לידרס רכשנו כי היא חברה גלובלית שעובדת באירופה. הם מתאימים לטכנולוגיות שיש לנו, ולחברות האחרות שרכשנו.

"כשפגשתי את ערן והצוות שלו מאוד, התפעלנו מהגישה שלהם ומהאופן שהם מסתכלים על השוק. לא צריך הרבה כדי לדעת למצוא משפיענים, אבל לבחור את הנכונים זו אמנות - וזו הסיבה שהתעניינו בהם. עוד לא סיימנו במזרח התיכון, יש לנו תוכנית־על, ואולי יהיו עוד רכישות של חברות ישראליות".

"זה הישג אדיר ואבן־דרך משמעותית עבור לידרס", אומר ניזרי על העסקה. "הכרתי את דיוויד לראשונה כשהייתי מפרסם צעיר, והערצתי את הדמות שלו. הוא היה אז, ונשאר עד היום, אחד הלידרים החשובים והמשפיעים ביותר בתעשיית הפרסום העולמית.

"המשאבים והיכולות של סטאגוול הם פורצי דרך עבור הלקוחות שלנו, ויאפשרו לנו להרחיב את שירותי הדיגיטל, הקריאייטיב, התוכן וה־AI שלנו, ולהפוך למשרד הדיגיטל עם הטכנולוגיות והיכולות הכי מתקדמות בישראל".

עם כל הכבוד לקים קרדשיאן

עולם הפרסום עבר לא מעט שינויים בעשור האחרון, אבל סייבל מסרב להתרגש מהם. "בסוף היום, מאז שציירו על קירות המערות, יש תקשורת. עם השנים אנחנו מרחיבים את הערוצים, הדיגיטל למשל הביא לנו את האפשרות לאינטראקציה מיידית, וזה הכוח שלו. אבל חוץ מזה, הכול אבולוציה. אם זה ברודקאסט או סטרימינג, זה לא באמת משנה. השינוי הגדול הוא אפשרות התגובה המיידית".

זה הופך את העבודה של פרסומאים יותר מסובכת?
"זה לא יותר קשה, זה יותר מעניין. יש יותר אתגר, אבל מותג עדיין צריך לתת ערך גבוה לצרכן ולדבר אליו בשפה שלו ובערוצים שהוא רוצה. בסוף יש פסיכולוגיה מאחורי העבודה שלנו. תסתכלי למשל על מרלן ברנדו בסרט 'חשמלית ושמה תשוקה'. הוא עמד עם טי־שירט בגשם וצעק 'סטלה סטלה', ותוך שבוע זה מה שכולם קנו.

"כשג'ון פ' קנדי הושבע לנשיא, הוא היה הראשון שלא חבש כובע להשבעה. חברת סטטסון, שנחשבה מספר 1 בתחום הכובעים, 'אכלה אותה'. פתאום כולם הפסיקו לקנות כובעים. אנשים כמו קנדי וברנדו היו בעצם משפיענים, וההבדל בינם לבין המשפיענים של היום הוא שהדיגיטל נתן לנו את האפשרות לשתף ולקבל תגובה".

בניגוד לנטייה לבדוק כמה עוקבים יש לכל משפיען ומשפיענית, סייבל מאמין דווקא בננו־משפיענים. הוא לא היחיד, כמובן, אבל כשהדברים באים ממנו, זה אחרת. "לפעמים 5,000 עוקבים מייצרים מעורבות יותר אמיתית", הוא מסביר. "לקים קרדשיאן יש זיליון עוקבים, והיא עולה המון למפרסמים, מיליון דולר לפוסט אחד או שניים במקרה הטוב. האם זה באמת טוב לי? לה זה בטוח טוב, אבל כולם יידעו ששילמתי לה, אז האם זה עדיף על פני 20 אנשים אחרים שהעוקבים באמת מקשיבים להם ובוטחים בהם?".

כולם מתלהבים יותר מדי מ־AI

איזה כוח יש לבינה המלאכותית בעולם הפרסום?
"אני לא מתלהב מ־AI. בעיניי, זה רק עוד כלי, שמאפשר למשל לקבל אינסייטים יותר מהר. בינה מלאכותית ג'נרטיבית משמשת לשיפור ביצועים, אבל זו אבולוציה, לא מהפכה. אפילו הדיגיטל לא היה מהפכה. המהפכה היחידה הייתה כשגוטנברג המציא את הדפוס. ומשם זה הגיע לאינטרנט.

"לפני הדפוס, כל הידע היה אצל העשירים, כי ספרים היו מאוד יקרים ונכתבו בכתב־יד. לאדם הממוצע לא היה ידע בכלל. אולי היו אנשים שקראו את התנ"ך, אבל לא יותר מזה. ופתאום נהייתה התפוצצות מידע. מאז המידע מופץ ביעילות רבה יותר, הוא מסודר היטב, והנה הגענו לבינה המלאכותית. יש מקומות שהשימוש בה הוא מדהים, אבל בינה מלאכותית בלי אדם לידה לא שווה הרבה.

"זה כמו עם הסייבר והביטקוין, שלכאורה יכלו להוריד את הערך של כל מטבע, אבל זה עדיין לא קרה. מספר החברות שרדפו אחרי זה כי הן היו מודאגות הוא משוגע. חשבו שבלוקצ'יין זה הדבר, ומי שלא ישים שם את מרכז הכובד הפיננסי שלו יפגר אחרי כולם - וזה לא קרה.

"כולנו צריכים להוציא את עצמנו מכל הידה־ידה סביב בינה מלאכותית. פעם אנשים היו מוסיפים e ליד השם שלהם כדי שיידעו שהם דיגיטליים, היום כולם שמים AI. אם תקני קפה מהבוטקה בקצה הרחוב, הוא יגיד לך 'עשיתי את זה עם AI'. דאטה זה נהדר, כי זה מסביר לך מה קרה לפני שנייה, דקה או שנה, ואני יכול להסתכל על זה ולחזות מה יהיה בעתיד. אבל מה שהפך את הפרסום לעוצמתי זה הקריאייטיב שיודע איך לדבר עם אנשים".

למרות כל האמור, לסייבל ברור שכולם חייבים ללמוד היום "טכנולוגיה ו־AI, אחרת לא תהיה בעסק שלנו. אבל אני אומר לצעירים: תקראו את התנ"ך ואת הקוראן, הארי פוטר, שייקספיר וקונאן דויל, ואז תבינו למה אנשים עדיין מתייחסים אליהם כל־כך הרבה שנים אחרי שהם נכתבו. הפכנו אותם למחזות, תוכניות טלוויזיה, אירועים ומרצ'נדייז. למה? כי הם מחברים בין הנשמות של אנשים. וזו העבודה שלנו".

 

סכם לי את הפרסומת במשפט אחד

ב־2021 הקים סייבל סוכנות פרסום בוטיקית בשם DoAble יחד עם שני שותפים, אך לפני קצת פחות משנה בחר להצטרף לחברת השיווק הדיגיטלי סטאגוול, שייסד מארק פן ב־2015. "כל חברות הפרסום הגדולות בנו את עצמן כחברות לגאסי, ועם הזמן קנו טכנולוגיה. אנחנו בדיוק ההפך: אנחנו חדשים יותר, והתחלנו עם טכנולוגיה, אבל היא אף פעם לא המסר", הוא מסביר.

"כשאנשים מראים לי מצגת, אני שואל 'מה נאום המעלית שלך'. הם אומרים: 'הנה הספוט, ככה זה ייראה באינסטגרם ובטיקטוק, זה מתחיל עם מיליון טיפות באוויר, ואז זיקוקים, ובסוף יש עוד משהו. אבל זו הדרך להוציא לפועל דברים, זה לא רעיון. הפילטר לבחינת הדברים הוא כזה: אם תצפה בספוט של פרסומת - בטיקטוק או בכל מקום אחר - ואחרי זה לא תוכל לסכם במשפט אחד או מקסימום משפט וחצי מה אמרו שם, כנראה שזה היה גרוע".

פרסומות הפכו לחלק בלתי נפרד מטיקטוק. לדעתך גם המעבר למודל פרסום בסטרימינג היה בלתי נמנע?
"בוודאי. זה כמו שהשיקו לראשונה את סנאפ, ונשבעו שלעולם לא יהיה שם פרסום. בזמנו עשיתי פרזנטציה לחבורת משקיעים בוול סטריט, ואמרתי שתוך שנתיים סנאפ יכניסו פרסומות, כי כל המערכת שלהם בנויה לכך. וכמובן, זה מה שקרה. אותו דבר עם נטפליקס - כבר בהשקה חזיתי שזה מה שיקרה, כי המודל המקורי שלהם לא היה בר־קיימא. כמו שיש היום באנדלים של שירותי סטרימינג, נראה גם באנדלים של פרסום. כשמכניסים לתוך זה גם שידורי ספורט חיים, זה גיים צ'יינג'ר".

לרגש יש תפקיד חשוב בהחלטות רכישה, אבל בימינו הצרכן מוצף במסרים שמנסים לעורר בו רגש. איך מותג יכול בכל זאת לבלוט?
"גם בשנות ה־70 אמרו שאנשים מוצפים במסרים. ההבדל הוא שעם התפתחות הערוצים והאינטראקטיביות, ההצפה התגברה, ועכשיו אנחנו ממש קבורים תחתיה. יש כאלה שבוחרים באסטרטגיית פרסום שבה אתה מתמקד במכירות חד־פעמיות ולא במערכת יחסים ארוכה עם הלקוח, וזה משהו שיכול לעבוד בהתחלה, אבל לא לאורך זמן".

כדוגמה מביא סייבל את ווארבי פרקר, חברת המשקפיים שהתפרסמה בכך ששלחה ללקוחות חמישה זוגות למדידה בחינם, וגם הציעה משלוח חזרה בחינם. "הם נשבעו שהם לעולם לא יפתחו חנות פיזית, ושכל מה שהם עושים יכול להתקיים באונליין. עכשיו, לא רק שיש להם חנויות, אפשר גם למצוא אותם מפרסמים בטלוויזיה הליניארית. מותג חזק שמשתמש נכון ברגש הופך למותג מנצח".

בשנים האחרונות הפכה מגמת ההיפר־פרסונליזציה לפופולרית בשיווק, אך סייבל מתריע מפני פספוס של המטרה. "הבעיה עם פרסונליזציה, כפי שהצביע לסטר וונדרמן (מנכ"ל ב־WPP, שהיה ידוע כאבי השיווק הישיר), היא ש'לרכך' משהו זה לא פתרון. למשל, כשהתחילו לעבוד עם מערכות ה־CRM, הן משכו מידע בלי יותר מדי מחשבה אסטרטגית. אז במקום שאקבל מכתב שנפתח במילים 'דיוויד היקר', קיבלתי מכתב שנפתח ב'דיוויד סייבל היקר'. אבל זה לא גורם לנו להרגיש שהמותג מכיר אותנו, אלא להפך: הוא ממש לא מכיר אותנו.

"הסכנה שלך כמותג היא שרק תיראה כאילו אכפת לך, והלקוח יידע שממש לא. עדיף לנהוג כמו אמזון ופשוט לכתוב 'הי, אולי אתה עשוי להתעניין במשהו כמו המוצר הזה'. בהיפר־פרסונליזציה אתה מפספס משהו אנושי, כי אתה מתבסס על דאטה במקום באמת להכיר מישהו".

השראה עסקית ממורה לשעבר

סייבל, נשוי ואב לשניים, גדל בריברדייל שבברונקס. הוא מגדיר את עצמו כ"דוס לייט, שומר שבת וכשרות, לא בא עם כיפה לעבודה. בהתחלה לא ידעתי מה לעשות בימי שישי בחורף, כי הייתי חייב לצאת הביתה. ידעתי שבפעם הראשונה שאפר את זה, אהיה בצרות. אבל כל השנים הצלחתי".

את דרכו בעולם הפרסום החל ב־1976, וכעבור שלוש שנים עלה לישראל והקים כאן את משרד הפרסום "ממסר אריאלי" יחד עם רפי מלינוביץ. המשרד התמחה בתחום ההייטק, שהיה אז בחיתוליו, ובתעשיות ביטחוניות. לאחר מכן שירת בצה"ל כחובש קרבי, וכעבור כמה שנים חזר לארה"ב, אך נותר מעורב רגשית בנעשה בארץ - גם עסקית.

ב־2012 השקיע באמצעות יאנג אנד רוביקאם בחברת אינטרלוד של יוני בלוך. "אחרי שאתה פוגש את יוני, אי־אפשר שלא לאהוב אותו ולרצות לעבוד איתו. באותו זמן, טכנולוגיית הווידאו האינטראקטיבית שהוא הציע נראתה לי מקורית ומעניינת, כי היא נתנה למשתמש את השליטה, אז החלטנו להשקיע בו. 

"שמחתי לתת לו את המשרד הראשון שלו בניו יורק, כי זו הייתה השקעה נהדרת במישהו ובמשהו עם פוטנציאל גדול. בשבילי, עצם זה שהייתה לי אפשרות ללמוד מיוני, נתן ערך לעצמי וללקוחות שלי, כי זה איפשר לי גישה לרעיונות חדשים וטכנולוגיה חדשה".

יוני בלוך / צילום: אלון בנארי

כמה שנים אחר־כך, ב-2020, מונה סייבל ליו"ר טחינה אל־ארז של משפחת זאהר, שעמדה בפני כניסה לשוק האמריקאי. "הייתי בבורד של החברה ושימשתי כיועץ, ואני עדיין מאוד קרוב למשפחת זאהר", הוא מספר. "חשבתי שזה קריטי לתמוך בעסק ערבי־ישראלי, וזו הייתה חוויה לימודית אדירה עבורי. 

"הייתי עד לאפליה שממנה הם סובלים, ושאבתי השראה מכך שהם תמיד הסתכלו על הצד החיובי וראו בעצמם ישראלים למרות הכול - והם עדיין חשים כך. התרשמתי גם מהאופן שבו הם תמכו בקהילת הלהטב"ק בחברה הערבית, למרות האיומים שהם קיבלו והעובדה שלא פעם המוצרים שלהם נזרקו או נהרסו בחנויות ערביות בשל כך. 

ג'וליה זהר, טחינה אל ארז / צילום: איל יצהר

"בצד העסקי, שאבתי השראה מג'וליה זהר, שהייתה מורה בבית ספר שאיבדה את בעלה, לקחה עסק כושל והפכה אותו למוצר פרימיום. היא בנתה מפעל מודרני שמבוסס על חיבור בין בניית פס ייצור לטכנולוגיה ישראלית ופיתוח מכל העולם. הייתי גאה להיות חלק מהתשוקה שלה להרחיב את הפעילות לארה"ב, וזה גם עבד מאוד יפה עד הקורונה. בסופו של דבר, כהשקעה אישית, היה לזה את ה־ROI הכי גבוה שהשגתי מכל מה שעשיתי".

עוד כתבות

סמיר קושלה / צילום: מורג ביטן

"חשבתי שהודו היא אלופת העולם ברגולציה. עד שהגעתי לישראל"

סמיר קושלה, יו"ר דיינמיק סטאפינג סרוויסס, תאגיד כוח האדם ההודי שמעסיק כבר למעלה מ־3,500 עובדים בארץ מאז פרוץ המלחמה, מבטיח לשלוח עוד אלפים ב־2025 ● בראיון לגלובס, הוא מתייחס למצב ענף הבנייה מאז 7 באוקטובר, מספר על אתגרי הבירוקרטיה שנאלץ להתמודד איתם ומדבר על הסולרידיות העמוקה בין הודו לישראל בעקבות האירועים הביטחוניים הקשים

רחפנים של חברת אקסטנד / צילום: אקסטנד

החברה הישראלית שתספק רחפנים למשרד ההגנה האמריקאי

אקסטנד זכתה בחוזה בשווי 8.8 מיליון דולר עם משרד ההגנה האמריקאי לאספקת רחפנים לתקיפות מדויקות ● האספקה שלו מתוכננת להתחיל ברבעון הראשון של 2025

מכוניות שנפרקו בנמל המפרץ בחיפה / צילום: דוברות נמל המפרץ

לקראת העלאת המס בינואר: אלו כלי הרכב שיתייקרו הכי הרבה

תחשיבים ראשוניים של יבואני רכב חושפים כי כתוצאה משינויי המס, עליית מחירי המחירון ברבים מדגמי הבנזין וההייבריד העממיים צפויה לעמוד בממוצע על כ-4,000 שקל - עם פגיעה ממוקדת בדגמים הזולים יותר ● וגם: הרכבים החשמליים החדשים שהגיעו לארץ ● השבוע בענף הרכב

ארוחת ערב אצל ינון בארי / צילום: מרב סריג

הערבה בשיא עונתה הקולינרית: ארוחה מהחממה לצלחת תגרום לכם להתאהב

ארוחת טעימות שנערכת בחצר ביתו של השף ינון בארי בפארן מתפארת בתוצרת הנפלאה של חבל הארץ הזה ● ויש גם המלצות מסביב

רואה מרחוק / צילום: באדיבות יס

ההתמקדות של "רואה מרחוק" בלקות של הגיבורה דחקה הצידה את הסיפור עצמו

בשנים האחרונות עלו סדרות בלש שבמרכזן גיבור בעל ליקוי תפקודי ● סדרה חדשה שעלתה ביס מציבה במרכזה בלשית לקוית ראייה שמצליחה לפענח פשעים בעזרת מוקדנית בשם סאני - שהופכת לעיניים שלה ● העיוורון חורג ממטאפורה ייחודית למוטיב שכל העלילה נשענת עליו

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

שכן גילה כי חומה חילקה חצר באופן לא שווה. מה קבע ביהמ"ש?

בני זוג גילו כי החצר המשותפת חולקה באופן לא שווה במשך עשרות שנים - ודרשו לפנות את שכניהם. איך הכריע השופט? ● אדם שעבד כ־40 שנה כטועם טבק דרך עישון פיתח מחלת ריאות. ביטוח לאומי סירב להכיר במחלה כפגיעה בעבודה - והתקפל ● חברה ביקשה למנוע מעובד שפוטר, מומחה בתחום האלחוט, להתקשר עם לקוחותיה ולהתחרות בה - בית הדין דחה את הבקשה ● 3 פסקי דין בשבוע

כוחות חות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

הם יצרו איום גלובלי והחלו להתנתק מהציר האיראני. מה החות'ים רוצים?

בזמן שהלחימה מול הציר האיראני בעצימות נמוכה, החות'ים שומרים על קו התקפי מול ישראל, שכולל שליחת טילים בליסטים, האחרון בהם בשבת ● מומחים טוענים: "ההשפעה הדתית של טהרן גרמה לחוסר נחת בחלק משורותיהם"

מי יעבוד בהייטק הישראלי בעוד עשור? / צילום: Shutterstock

"אם נמשיך ככה לא יהיה לנו רופאים, אנשי הייטק, מהנדסים, פשוט לא יהיו"

תוצאות מבחני TIMSS שפורסמו החודש הצביעו על צניחה חדה בהישגי התלמידים הישראלים במתמטיקה ובמדעים, כזו שלא נראתה פה כבר שנים ● במקביל מספר המועסקים במקצועות הטק בירידה, וספק אם יעמוד ביעד שהציבה לו הוועדה להגדלת ההון האנושי בתעשייה ● הקורלציה בין השניים מדאיגה רבים בענף, ומעלה שאלה על מעמדו העתידי של קטר הצמיחה של המשק ועל הכלכלה כולה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

חודש על המדף: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בעפולה?

דירה בת ארבעה חדרים בעפולה, המתפרשת על פני שטח של 100 מ"ר, נמכרה תמורת 940 אלף שקל, לאחר שעמדה על המדף קצת יותר מחודש ● המתווכת בעסקה: "העיר הייתה שקטה יחסית בשנה האחרונה וזה קורץ למשקיעים. הדירות בעיר נמכרות מהר" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אביחי סטולרו / צילום: אלן עזריה

ב-200 מיליון שקל במזומן: אביחי סטולרו וחברת תמיס רכשו את השליטה במי עדן

המוכר הוא קונצרן פרימו ווטר, תאגיד המשקיע בעיקר בתחום המשקאות ● היקף העסקה הכולל מוערך ב-400 מיליון שקל והרוכשים יטלו חוב של כ-200 מיליון שקל על גבם

חניה בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel

האופוזיציה והקואליציה מצאו סוף סוף נושא שהן מסכימות עליו: לא לשלם על חניה

הדרך להפחית גודש בכביש, לפי מחקרים, היא בין היתר לייקר שימוש ברכבים ● לכך נועדה רפורמת החניה , שהכנסת דנה על דחייתה ● בדיון השבוע, חה"כ מיש עתיד והליכוד התייצבו נגד המהלך עם נציגיהם במועצת העיר ת"א, והתעלמו מגורמי מקצוע. הרי מי אוהב לפתוח את הכיס?

צילומים: גיא יחיאלי, יוסי זליגר, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שופטי נתניהו מאפשרים לעדות להפוך למופע מתוזמר

שופטי נתניהו לא למדו את הלקח מניסיונותיו לחמוק מעדות ● העררים שמלמדים כמה קשה לשווק פה דירות ● ובכנסת שומרים על העשירים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

צעירים מתעמתים עם מדענים על השאלה: האם בושם יכול להשפיע על המשיכה?

משתמשים בסוג חדש של בשמים עם "פרומונים" מדווחים על השפעות כימיות. "כמו אריה שחג סביב טרף טרי" ● בעוד הביקוש לבשמים מסוג זה עולה, המדענים מסתייגים מהשפעותיהם בטענה שהם מבוססים על אפקט הפלצבו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכאל ברק / צילום: לואיס גרין

המומחה שמאמין: כל מדינות האזור רוצות יציבות, חוץ ממדינה אחת

שיחה עם ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן ● על ההפיכה בסוריה, היחסים בין טורקיה לישראל והאינטרס הסעודי ● האזינו

מישל קישקה, קפקא אחד, מאה פעמים, 2024 / צילום: מתוך התערוכה, באדיבות הספרייה הלאומית

התערוכה שחושפת את הקושי של קפקא עם היהדות

מאה שנים לאחר שביקש לשרוף את כל כתביו, תערוכה חדשה בספריה הלאומית חושפת לציבור אוצרות נבחרים מתוך הארכיון של הסופר היהודי ● מכתביו עולה דמותו של קפקא האדם: שאף שלא היה ציוני התעניין ביהדותו

האינפלציה מזנקת: למה כדאי להצמיד חוזה למדד / אילוסטרציה: Shutterstock

למה כדאי להצמיד חוזה של עסקאות מכר למדד המחירים לצרכן

הסכם לפירוק שיתוף נדחה במשך 14 חודשים עד שקיבל אישור מבית המשפט. המוכרים ביקשו תוספת של 1.4 מיליון שקל בשל עליית מדד המחירים לצרכן בתקופה הזו, אולם ביהמ"ש לא נענה לבקשתם וקבע כי עליית המדד אינה עניין חריג

צוללת התקיפה הגרעינית הרוסית ארחנגלסק / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

הצוללת החדשה של רוסיה והמסרים שהיא מעבירה לכל העולם

רוסיה מפתחת את צוללת התקיפה הגרעינית החדשה שלה שתימסר לצי הרוסי בקיץ 2025 ● הרחפן הטורקי לאיסוף מודיעין שאנקרה מיצאת לאפריקה ● ובעלי היאכטות שמטמיעים מערכות הגנה מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בייגלים ב–Xoho / צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של Xoho

בית הקפה הוותיק הזה קיבל ורסיה חדשה אבל שמר על הקלאסיקות

סיור מודרך על הסודות האפלים של בן גוריון, קפה שמתהדר בכל הקלאסיקות האמריקאיות וסלון ספרותי שמקיים ערבי יין ● יצאנו לתל אביב כדי להוריד קצת את ה-FOMO ● חגית אברון תופרת יום

''מואנה''. סרט ההמשך בכלל פותח כסדרת טלוויזיה / צילום: וולט דיסני ישראל

זה הלהיט המפתיע הגדול ביותר של דיסני, שמונה שנים לאחר שיצא לאקרנים

בזמן ש"מואנה 2" מככב בקופות, ב"מואנה" צפו עד כה יותר ממיליארד שעות ● איך הוא הפך לסרט מספר אחד בהיסטוריית הסטרימינג?

צילומים: Thomas Mukoya, CHRISTOPHER ALUKA BERRY/reuters, Evan Agostini/Invision,Lucy Nicholson

"רעל עכברים, הונאה": הם התחרו מי משמיץ יותר את הביטקוין. מה דעתם עליו היום?

וול סטריט ג'ורנל חזר לאמירות של כמה מענקי ההשקעות האמריקאיים ביחס למטבעות הקריפטו, ובדק אם השיאים בשווי הביטקוין לאחרונה והרוחות שמנשבות מכיוון הממשל החדש שינו את דעתם ● אז מה חושבים כיום בכירי הבנקים, ההשקעות וקרנות הגידור על המטבע הדיגיטלי