גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir
מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

קרוב לשנה הדהד מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את מדיניות איחוד הזירות, בהבטחה ש"רק הפסקת אש ברצועת עזה תביא להפסקת אש בלבנון". והנה, בכוח הזרוע, הצליחה ישראל להביא את ארגון הטרור לקיים, לכל הפחות, מגעים שמעידים מעבר לכל ספק: מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב 
פרשנות | הדילמה הישראלית בלבנון: מה לעשות במדינה הקיימת רק על הנייר? 

פיצוצי ביפרים ומכשירי קשר, לפי פרסומים זרים, חיסול מרבית הבכירים הצבאיים בארגון וחשיפת תוכנית דגל של הפיכת בתי שיעים למחסני טילים, העידו על עומק הידע המודיעיני שצברה ישראל בלבנון. יחיא סינוואר, כמובן, חפץ בהסלמה בלבנון - בהיעדר יכולות צבאיות משמעותיות נגד ישראל. אולם, הוא לא לקח בחשבון כי הכישלון הקולוסלי מול חמאס נבע, בין השאר, מהמיקוד של מערכת הביטחון בחיזבאללה. השבוע הצליחה ישראל להראות לכל המזרח התיכון ש"בעל הבית השתגע". מבלי להיכנס לדעות פוליטיות, העובדות מלמדות כי באזורנו מבינים כוח. בכירי ירושלים, אגב, התמכרו להגנה במקום להתרכז בהתקפה וביוזמה, כמו במבצע קדש ובמלחמת ששת הימים.

בצדק רב מדינת ישראל גאה במערך ההגנה האווירית שלה, כזה שמדינות העולם מתקנאות בו. אולם הגנה במזרח התיכון היא אקמול שמקל על סימפטומים. והנה, הפלא ופלא, ימים ספורים של כתישה ישראלית בלבנון, לכל הפחות שינו את שיח איחוד הזירות של חיזבאללה. ממצב של "אין על מה לדבר", רואים כי יש על מה לדבר. ומדוע? היוזמה עברה מחיזבאללה, שסופר את הרוגיו ונזקיו בקצב גבוה, לישראל. בארגון הטרור לא יודעים מאיזה אמצעי אלקטרוני עלולה לבוא המכה הבאה.

הזדמנות שלא תחזור?

סינוואר רצה הסלמה, אך זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד. בד בבד, נסראללה חוטף חבטות וחושש להחזיר. חיזבאללה שיגר טיל לתל אביב, אף שהוא יכול לשגר עשרות ויותר במטח בודד. נסראללה לא מעוניין לשבור את הכלים, כי הוא חושש מנוק־אאוט למדינת לבנון ככלל ולחיזבאללה בפרט שממנו יהיה קשה להתאושש. על כן, ייתכן כי דווקא כעת - מול ישראל ניצבת הזדמנות שלא תחזור לרסק את חיזבאללה.

מנגד, עומדת על כף המאזניים הזדמנות, לטענת ארה"ב וצרפת, להשגת פתרון מדיני ארוך טווח. הפתרון היחיד ששווה לישראל לוותר עבורו על ההזדמנות לכתוש את חיזבאללה הוא מימוש החלטה 1701 שתרחיק את אנשיו של נסראללה אל מעבר לליטני. אם לכך אפשר להוסיף את השלב הסופי, האסטרטגי והמהותי, של הסרת משטר חמאס מעזה - דיינו.

תוך כדי הניהול הטקטי המרשים של הלחימה בצפון, ישראל צריכה להביט בפרספקטיבה רחבה על המתרחש באזור. המיליציות הפרו־איראניות בעיראק משגרות כטב"מים, מסוכנים ככל שיהיו, אבל כאלו שלא יכריעו את המלחמה. אלו ופטרוניהם בעיראק לא ישושו להשתתף במלחמה כלל־אזורית. ומדוע? לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מלפני ימים ספורים, היעד האסטרטגי שלהם לנסיגת הכוחות האמריקאיים מעיראק צפוי להתממש ב־2026. מלחמה כלל־אזורית במעורבות אמריקאית צפויה למנוע או לכל הפחות לעכב זאת.

איראן מחוץ לאירוע

השאלה חשובה מכל היא מה רוצים בטהרן. התשובה לכך היא להתקדם בתוכנית הגרעין. במשך שנה שלמה, המלחמה שירתה אותם בעצם הסטת תשומת הלב העולמית: לאחר שהסכם הגרעין התיר להם העשרת אורניום מוגבלת בהיקפה ל־3.67%, כיום איראן מחזיקה ב־164.7 ק"ג אורניום מועשר ל־60%. לפי סבא"א, חסרים לטהרן 2 ק"ג בלבד להגעה לכמות תיאורטית, שאם תועשר יותר, תספיק לארבע פצצות גרעין.

אלא שבחודשים האחרונים קרו בטהרן רצף אירועים שלשם שינוי לא קשור לישראל: הנשיא האולטרה־שמרן אברהים ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק, ובמקומו נבחר הנשיא הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן. אז אמנם שום צעד באיראן לא מתבצע ללא אישור המנהיג העליון, אבל בכל זאת יש השפעה לממשלה בעלת תפיסות שונות.

במסגרת המדיניות של פזשכיאן להתקרב למערב כדי להקל את עול הסנקציות על אזרחי איראן, הוא בחר לסגנו את ג'וואד זריף, שזכה לתהילה עולמית בתור שר החוץ שהביא להסכם הגרעין ב־2015. "חיזבאללה מסוגלים להגן על עצמם", אמר השבוע זריף בראיון ל־CNN באנגלית האמריקאית שאימץ בתואר השני והדוקטורט באוניברסיטת דנבר.

זהו היה מסר איראני כלל־עולמי: למערב - אנחנו פתוחים לשיחות; ולחיזבאללה - אנחנו מחוץ לאירוע, לפחות כרגע. בטהרן מבינים כי מלחמה רב־זירתית לא תשרת את האינטרסים הנוכחיים שלהם, הן בגלל המגעים שעשויים להביא להסכם גרעין מחודש והקלת העיצומים והן כשהבחירות בארה"ב מעבר לפינה. אם מלחמה כזו תפרוץ בעת הקרובה, הם עלולים למצוא את עצמם בלי הסכם ועם דונלד טראמפ, שוב, כנשיא.

עוד כתבות

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה. זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק, מיתוג ופרסום מהמובילים בעולם, לא מתרשם יותר מדי מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אמנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה למודל של פרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

המרוץ מתחמם: אלה שני המועמדים החדשים לרכישת ישראכרט

הקרב על השליטה ישראכרט עולה מדרגה, כאשר איש העסקים בני אלג'ם שוקל להשתלט על החברה ● במקביל מספר קמעונאים גדולים עשויים לחבור יחד למעין שותפות שתרכוש את חברת כרטיסי האשראי ● כרגע על המדף ישנן שתי הצעות רשמיות להשתלטות על ישראכרט - אחת ממנורה מבטחים והשנייה מחברת ווישור גלובלטק

מנכ''ל ImmunAI, ד''ר נועם סולומון / צילום: ImmunAI

היוניקורן הישראלי שחתם על הסכם אסטרטגי עם ענקית התרופות אסטרהזנקה

יוניקורן הביולוגיה החישובית ImmunAI חתם על הסכם אסטרטגי עם חברת אסטרהזנקה הבריטית, בהיקף התחלתי של 18 מיליון דולר ● החברה פיתחה מודל שמאפשר לחברות התרופות לשפר את יעילות פיתוח התרופות שלהן, באמצעות בינה מלאכותית

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתחם ברנדייס / צילום: חברת ענב

מעל 3,000 דירות מקודמות בחדרה: בזכות קרקע משלימה פרטית

חברת ענב מקדמת במתחם ברנדייס בעיר פרויקט פינוי בינוי של 223 דירות ישנות - בשילוב קרקע סמוכה ששייכת לאפריקה ישראל מגורים

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

גל תורן לוקח את זוג המילואימניקים לחתונה, ואת בנק לאומי למקום הראשון בזכירות

הפרסומת של הבנק, שהיא אחת משלוש המושקעות ביותר השבוע, גם מתברגת במקום השני באהדה - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהובה ביותר, ואת ההפתעה השבועית מספקת עיריית נתיבות

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

האיש שמנהל 400 מהנדסים בישראל ורוצה להפוך את סוני למעצמת AI

מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, נוחיק סמל, אומר בראיון לגלובס כי הבינה המלאכותית צפויה לעבור מחוות השרתים המרוחקות אל מוצרי החשמל האישיים בחמש השנים הקרובות: "בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה" ● וגם: איך השפיעה המלחמה על פעילות החברה?

מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע

אושרה פשרה בפרשת האופיואידים: טבע תקבל מחברות הביטוח 40 מיליון דולר

כשנה אחרי שטבע סגרה את התביעות נגדה בארה"ב תמורת 4.3 מיליארד דולר, בית המשפט הכלכלי בתל אביב אישר פשרה בתביעות שהוגשו נגדה בישראל ● הסכום שישולם לטבע הוא הגבוה ביותר שהושג בתביעה נגזרת בישראל ● עורכי הדין והמבקשים יקבלו 4.8 מיליון דולר

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Gene J. Puskar, Shutterstock

סקרי בחירות בארה"ב אומרים דבר והיפוכו וממלכת כוהנים נולדת באלבניה

40 יום לבחירות בארה"ב - אל תאמינו לסקרים ● פלסטיק משוחרר לא ימוחזר ● נשק מצרי לסומליה ומשבר חדש בים סוף? ● סין מנסה טיל "שגרתי" שיגיע לארה"ב ● אלבניה מקימה מדינה עצמאית זוטא לכוהני דת מוסלמיים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יוגב גרדוס ובצלאל סמוטריץ / צילום: עודד קרני, נועםמושקוביץ'-דוברות הכנסת

באוצר יוזמים: דיירים בהתחדשות עירונית יחזירו כספי סיוע

ברשות להתחדשות עירונית מתנגדים בתוקף להצעת האוצר, שלפיה דיירים בפרויקטים ישיבו מכיסם את כספי הסיוע מהמדינה ● באוצר תוקפים: "הרשות תוקעת מקלות בגלגלים"

אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

בוטלה הטיסה? מתי כדאי לתבוע את חברת התעופה בתביעה ייצוגית

בשיאה של עונת התיירות, חלה הסלמה במצב הביטחוני שהביאה לביטולים דחיות ושיבושים בטיסות ● ריבוי המקרים והנפגעים מהתנהלותן של חברות התעופה העלה על סדר היום את השאלה האם כדאי לתבוע חברות תעופה בתביעה ייצוגית ● כמה זה יעלה, ומה צריך לקחת בחשבון לפני? ● גלובס עושה סדר 

שטר של 200. כבר מנסים להפטר / צילום: Shutterstock

בנק ישראל מתנגד, אבל בשטח כבר נפטרים משטרות של 200 שקל

במאפייה וגם אצל הפדיקוריסטית: לקוחות מדווחים כי בתי עסק לא מחכים להחלטה רשמית על ביטול שטר ה־200 שקל, וכבר מסרבים לקבלו ● אזרחים מספרים על שימוש מוגבר בשטר ועל פריטה שלו, וכן נרשמה עלייה בהמרתו למט"ח ● האם צמצום דרמטי של השימוש במזומן יפגע בעסקים? ● בנק ישראל: "ביטול השטר אינו עומד על הפרק"

שר הביטחון, יואב גלנט / צילום: דובר צה''ל

גלנט בגבול הצפון: "חיזבאללה רצה התשה, הוא מקבל כתישה"

החות'ים קיבלו אחריות לירי לתל אביב - וקשרו בין הלחימה בלבנון לתקיפות שלהם • גורם סורי טוען שישראל תקפה אתר צבאי באזור דמשק: "5 חיילים נהרגו בתקיפה ישראלית" • בן 25 נפצע בינוני במטח לטבריה: "פציעה משמעותית מרסיסים" • 4 כטב"מים יורטו במרחב הימי מול ראש הנקרה, לא הופעלה התרעה • מטח כבד לחיפה: מספר מוקדי נפילות של שברי יירוט, ללא נפגעים • כל העדכונים

קרן ההשתלמות הפכה לאטרקטיבית במיוחד ומסומנת כמטרה אצל האוצר / אילוסטרציה: Shutterstock

באוצר לוטשים עיניים ל-8 מיליארד שקל, וקרנות ההשתלמות בסכנה

הן נולדו בכלל כחיסכון לטווח הבינוני עם הטבות מס חריגות, אך ככל שחלף הזמן התרחקו משם והפכו לחיסכון משתלם במיוחד לכל מטרה ● עבור שכירים ועצמאים, קרנות ההשתלמות הן צ'ופר משמעותי, אולם באוצר מכנים אותן "עיוות מס" ● האם ההטבה הגדולה של אחד מכל שלושה ישראלים תצומצם, ומה החלופה שעל הפרק?

יירוטים של כיפת ברזל מעל חיפה / צילום: ap, Baz Ratner

המכרז שנסגר השבוע לשיווק מאות דירות בקריית אתא הוא רק סממן אחד לשקיעתה של חיפה

חיזבאללה מגדיר את הירי לעבר חיפה כרף חדש ומשמעותי, אך היא כבר לא העיר החשובה שזכורה לו מפעם ● שקיעתה כמטרופולין, לצד התפוררות הציפיות שלה להיות בירת הצפון, החלו הרבה לפני המלחמה ● בעוד היישובים הסמוכים נהנים מפריחה נדל"נית, חיפה מדשדשת

מתחם מעיין שורק / צילום: יח''צ

תחנת הכוח שורק: שלוש הצעות הוגשו במכרז

מדובר במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של תחנת כוח קונבנציונלית חדשה לייצור חשמל שתוקם בשורק, בהספק של עד 900 מגה־וואט, לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה תועבר התחנה לבעלות המדינה ● הקבוצות שהגישו הצעות הן אדלטק וקבוצת מנורה מבטחים; OPC; ושיכון ובינוי אנרגיה

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט