גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם: "המלחמה תסתיים אם חמאס ייכנע - וישחרר את החטופים"

אחרי קריאות מחאה מהקהל - נתניהו החל את נאומו: "הגעתי הנה כדי להגיד את האמת" • הוא הבהיר: "ישראל משתוקקת לשלום, אבל אם חמאס לא ייכנע - נילחם עד הניצחון המוחלט" • על שחרור החטופים: "לא נוותר עד שיחזרו הביתה" • ועל האיומים מטהראן: "אין מקום באיראן שזרועה הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו" • זה "ציר הקללה" שרה"מ הציג באו"ם | ישיר מהעצרת הכללית

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (ו') בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. "ישראל משתוקקת לשלום", הבהיר בפתח נאומו, אחרי שכמה דיפלומטים עזבו את האולם במחאה. "אנחנו לא רוצים ליישב את עזה, המלחמה יכולה להסתיים עכשיו". נתניהו קרא על בימת האו"ם לשחרור החטופים, ושיגר מסר מאיים לטהראן: "אין מקום שלא נגיע אליו". כל הכותרות מהנאום.

פרשנות | ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע" 
ראיון | הוא תומך נלהב של ישראל. זה עלה לו במשרתו 

נאום נתניהו, הכותרות המרכזיות:

  • "הגעתי הנה כדי להגיד את האמת - ישראל רוצה שלום, והיא גם תעשה שלום", אמר נתניהו בפתח נאומו, אחרי קריאות מחאה מהקהל.
  • הוא התייחס לאירועי שבעה באוקטובר: "מחבלים ביצעו זוועות שלא ניתן לדמיין, לא ננוח עד שכל החטופים יחזרו".
  • על המצב ברצועה אמר: "אם חמאס יישאר בשלטון - הוא יתקוף את ישראל שוב. אנחנו לא רוצים ליישב את עזה".
  • רה"מ קרא להחזיר את הסנקציות נגד איראן, ושיגר מסר מאיים: "אם תפגעו בנו - אנחנו נפגע בכם"
  • "התוקפנות של טהראן תסכן כל מדינה במזרח התיכון, ומדינות רבות בשאר העולם", הוא הוסיף.

 נאום נתניהו המלא 

"לא התכוונתי להגיע לכאן השנה. ארצי נמצאת במלחמה, והיא נלחמת על חייה, אבל אחרי ששמעתי את השקרים וההכפשות שהוטחו בארצי על ידי דוברים בפודיום הזה, החלטתי להגיע לכאן ולהעמיד דברים על דיוקם. החלטתי לבוא לכאן כדי לדבר בשם העם שלי, בשם ארצי ובשם האמת.

"וזוהי האמת: ישראל רוצה שלום. ישראל משתוקקת לשלום. ישראל עשתה שלום בעבר - ותעשה שלום גם בעתיד. יחד עם זאת, אנו מתמודדים עם אויב אכזר שרוצה להשמידנו, ועלינו להגן על עצמנו מפני המרצחים הללו.

"האויבים שלנו שואפים לא רק להחריב אותנו, הם רוצים להחריב את הציביליזציה המשותפת שלנו ולהחזיר את כולנו אל עידן חשוך של טרור ושל רודנות. בשנה שעברה הייתי כאן ואמרתי שאנו מתמודדים עם אותה בחירה שהציג משה לפני אלפי שנים, כאשר עמדנו להיכנס לארץ המובטחת - אמר לנו משה שהפעולות שלנו יקבעו אם נוריש לדורות הבאים קללה או ברכה. וזוהי הברירה שבפניה אנו ניצבים היום.

"הקללה של התוקפנות הבלתי נלאית של איראן, או ברכה של פיוס היסטורי בין ערבים ליהודים. בימים שלאחר אותו נאום, הברכה שעליה דיברתי התמקדה אף יותר. הסכם נורמליזציה בין ערב הסעודית לבין ישראל נראה קרוב מתמיד. אבל אז גם הגיעה הקללה של 7 באוקטובר. אלפי מחבלי חמאס בתמיכת איראן מעזה נכנסו לישראל על אופנועים, על טנדרים, וביצעו זוועות שלא ניתן להעלות על הדמיון. הם רצחו יותר מ-1,200 אנשים, הם ערפו ראשים של גברים, אנסו נשים, הם שרפו משפחות שלמות בעודן בחיים, רצחו תינוקות, במראות שמזכירים את השואה של הנאצים. הם חטפו 251 בני אדם מיותר מ-10 מדינות וגררו אותם למרתפים ולמנהרות של עזה.

"ישראל החזירה כבר 154 חטופים, לרבות 117 שחזרו בחיים. אני רוצה להבטיח לכם שאנחנו לא ננוח ולא נשקוט עד שנחזיר את החטופים לעמוד. הנותרים, וחלק מבני משפחות החטופים נמצאים כאן עמנו היום. אני מבקש מכם לעמוד. נמצאים איתנו אלי שתיוי, אשר בנו עידן נחטף ממסיבת הנובה. זה היה כל פשעו, מסיבה. והמרצחים הרצחניים הללו חטפו אותו. קובי סמרנו, אשר בנו יונתן נרצח ושהגופה שלו נלקחה למנהרות החמאס. הם מחזיקים בגופה כבת ערובה. סאלין אל-אטרש, אשר אחיו מוחמד, חייל ערבי ישראל ואמיץ נרצח, וגם גופתו שלו נחטפה לעזה, וכך גם הגופה של ענבר, בתה של יפעת היימן, אשר נרצחה בברוטליות באותה מסיבה.

"נמצא עמנו גם שרון שרעבי, אשר אחיו יוסי נרצח והוא מתפלל שאחיו הגדול אלי, אשר עדיין מוחזק חטוף בעזה, יחזור. נמצא איתנו יזהר ליפשיץ, מקיבוץ ניר עוז שנחרב על ידי המחבלים לשמחתנו הצלחנו לשחרר את אימו יוכבד, אבל אביו עדיין נמק במנהרות החמאס שהן הגיהינום. אני מבטיח לכם שאנו נחזיר את אהוביכם הביתה ואנו נעשה כל מאמץ עד שנשיג מטרה קדושה זו.

"ב-8 באוקטובר תקף חיזבאללה מלבנון ומאז הם שיגרו יותר מ-8,000 רקטות וטילים על הערים שלנו, על הילדים, המבוגרים, האזרחים. כעבור חודשיים החות'ים, בתמיכת איראן, בתימן, גם הם שיגרו טילים על ישראל שזאת הייתה הראשונה מבין כ-150 שיגורים. המיליציות בסוריה ובעיראק, שגם הן נתמכות על ידי איראן, גם הן תקפו את ישראל כמה פעמים. כמו כן, מחבלים פלסטינים ביהודה ושומרון, גם הם בתמיכת איראן, ביצעו פיגועים בישראל. ובפעם הראשונה תקפה איראן ישירות מהטריטוריה של איראן והם ירו טילים בליסטיים וטילי שיוט לעבר ישראל. לי יש מסר לצוררים מטהראן: אם אתם תפגעו בנו, אנחנו נפגע בכם. אין שום מקום באיראן אשר זרועה הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו. הדבר נכון לגבי המזרח התיכון כולו. החיילים של ישראל הם לא צאן שהולך לטבח, הם נלחמו בחזרה עם אומץ יוצא מן הכלל והקרבה הירואית.

"יש לי מסר גם לעצרת כאן וגם לעולם מחוץ לבניין הזה: אנחנו מנצחים! גבירותי ורבותי, בעוד ישראל מגנה על עצמה מפני איראן ומלחמת 7 החזיתות - הקו המפריד בין הקללה לברכה הוא ברור יותר מאי פעם. זוהי המפה שהצגתי כאן בשנה שעברה, וזו מפה של ברכה. זה מראה את ישראל ואת שותפותיה הערביות אשר מייצרות את האזור המחבר בין אסיה לאירופה, בין האוקיינוס ההודי לבין הים התיכון. מעבר לגשר הזה שאנו בונים, אנחנו נסלול מסילות רכבת, נפרוס סיבים אופטיים וזה יטיב עם בני האדם.

"תסתכלו על המפה הזאת, זאת מפה של קללה, זו מפה של קשת הטרור אשר יצרה איראן ואשר היא פורשת מהאוקיינוס ההודי ועד המזרח התיכון. הקשת הזו סגרה מעברים ימיים בינלאומיים וזה מפסיק סחר וזה הורס מדינות מבפנים ומביא חורבן ואומללות על מיליונים. מצד אחד, יש לנו כאן ברכה ורודה, עתיד של תקווה. בצד השני אנו רואים עתיד קודר של יאוש.

"אם אתם חושבים שהמפה הקודרת הזאת זו קללה רק עבור ישראל, אם כך אתם חושבים, חשבו שנית. מכיוון שהתוקפנות של איראן, אם לא יעצרו אותה, הדבר יסכן כל מדינה במזרח התיכון וגם עוד מדינות רבות בשאר העולם, כי איראן רוצה לכפות את הרדיקליות שלה גם מעבר למזרח התיכון, ולכן היא מממנת תאי טרור ב-5 יבשות, ולכן היא בונה טילים בליסטיים עם ראשי נפץ גרעיניים כדי לאיים על כל העולם.

"במשך יותר מדי זמן ניסו לפייס את איראן, והעולם עוצם עין כלפי התוקפנות שלה - גם החיצונית וגם הפנימית, אז יש לעצור את התוקפנות הזאת ויש לעצור זאת עכשיו! אומות העולם צריכות לתמוך בעם האמיץ השוכן באיראן, אשר רוצה להיפטר מהמשטר הרע הזה.

"צריכים לתמוך בישראל לא רק בהדיפת התוקפנות האיראנית, צריך להצטרף גם לישראל בעצירת תכנית הגרעין האיראנית. ובגוף הזה, במועצת הביטחון, אנחנו נקיים דיון בעוד כמה חודשים, ואני קורא למועצת הביטחון להחזיר לתוקפן שוב את הסנקציות כנגד איראן, כי עלינו לעשות כל שבכוחנו כדי לוודא שאף פעם לא תשיג איראן נשק גרעיני. במשך עשורים רבים אני מזהיר את העולם מפני תוכנית הגרעין האיראנית. הפעולות שלנו הצליחו לדחות את התכנית בכעשור, אבל לא הצלחנו לעצור אותה לחלוטין, השגנו עיכוב, אבל לא עצירה. כעת רוצה איראן לעבור שלב ושתהיה לה יכולת נשק גרעינית.

"אם כן, למען השלום והביטחון של כל המדינות שלכם. למען השלום והביטחון של העולם כולו, אסור לנו לאפשר לזהלקרות. אני יכול להבטיח לכם שישראל תעשה כל שבכוחה כדי לוודא שזה לא יקרה. אם כן, גבירותי ורבותי, השאלה הניצבת לפנינו היא פשוטה. שתי המפות הללו שהראיתי לכם, איזו מהן תעצב את עתידנו? האם זו תהיה הברכה של שלום ושגשוג עבור השכנים, השותפים הערבים ושאר העולם, או שמא תהיה זו קללה של איראן ובנות חסותה אשר מפיצות טבח והרס בכל העולם.

"ישראל כבר עשתה את הבחירה שלה - אנחנו החלטנו לקדם את הברכה. אנחנו בונים שותפות למען שלום עם שכנותינו הערביות, בעודנו נאבקים בכוחות הטרור הנאבקים על השלום הזה. במשך כמעט שנה הלוחמים והלוחמות האמיצים של צה"ל מצליחים להילחם בהצלחה כנגד צבא הטרור של החמאס שהיה בעזה. מאז הפלישה לישראל בלם הצבא הזה 4,000 מחבלים והוא היה חמוש ביותר מ-15 אלף רקטות. היו להם יותר מ- 250 מייל של מערכות של מנהרות - יותר ממערכת הסאבווי של ניו יורק, והם השתמשו בזה כדי להביא להרס מעל.

"מאז צה"ל הצליח לתפוס יותר ממחצית המחבלים, להרוס כ-90% מארסנל הטילים ולהרוס חלקים חשובים במערכת המנהרות. במבצעים צבאיים מוצלחים הצלחנו להרוס כמעט את כל גדודי הטרור של חמאס. 23 מתוך 24 גדודים. וכדי להשלים את המשימה, עכשיו אנחנו באמת מבטלים את יכולות הלחימה הנותרות של חמאס. אנחנו מחסלים את המנהיגים שנותרו ואת תשתיות הטרור. אבל כל הזמן הזה, ואני אחזור ואומר זאת שוב, אנחנו נשארים ממוקדים במשימה הקדושה שלנו - החזרת החטופים הביתה. ואנחנו לא נעצור עד שנשיג את המטרה הזאת.

"גבירותי ורבותי, גם עם היכולות הצבאיות המצומצמות מאוד של החמאס, עדיין יש למחבלים איזשהו כוח שלטוני בעזה, מתוך כך שהם גונבים את המזון שאנו מאפשרים לסוכנויות הסיוע להכניס לעזה. הם גונבים את האוכל, החמאס, ואחר כך הם מעלים את המחירים. הם קודם כל ממלאים את הבטן שלהם, ואחר כך ממלאים את הקופות שלהם בכסף שהם מוכרים את האוכל. הם פשוט מוכרים את המזון הזה במחירים מופקעים, וכך הם נשארים בשלטון.

"יש לשים גם לכך קץ, ואנו פועלים על מנת לשים לכך קץ. והסיבה פשוטה, מפני שאם חמאס יישאר בשלטון, הוא שוב יחמש את עצמו ויתקוף את ישראל שוב ושוב, כפי שנשבע לעשות. לכן, החמאס חייב להיעלם! תארו לעצמכם, אלה שאומרים "חמאס חייב להישאר וצריך להיות חלק מהשלטון בעזה". תארו לכם אם במלחמת העולם השניה היו מאפשרים לנאצים להמשיך לשלוט בגרמניה, זה מגוחך, זה לא קרה אז וזה לא יקרה היום. ולכן, ישראל תדחה כל יכולת של חמאס לשלוט בעזה.

"אנחנו לא רוצים ליישב את עזה, מה שאנחנו רוצים זה אזור מפורז ולהסיר את הרדיקליות מהמקום, ורק אז נוכל להבטיח שהסיבוב הזה של הלחימה יהיה אחרון. אנו מוכנים לעבוד עם שותפים אזוריים ואחרים כדי לתמוך בממשל אזרחי בעזה, ובאשר לחטופים, יש לי מסר לשובים העזתיים - שחררו אותם! שחררו את כולם! אלה שחיים היום חייבים לחזור בחיים. הגופות של אלה שרצחתם בברוטליות, חייבות לחזור למשפחות שלהם! המשפחות שנמצאות כאן היום ואחרות, שיוכלו לקבור את אהוביהם במקום שבו יוכלו להתאבל ולזכור. המלחמה הזו חייבת להסתיים עכשיו.

"כל מה שצריך לקרות הוא שהחמאס ייכנע, יניח את נשקו וישחרר את כל החטופים. אבל אם לא יעשו כן, אנחנו נאבק עד שנשיג את הניצחון המוחלט. אין חלופה לניצחון הזה.

"ישראל חייבת גם להכריע את החיזבאללה בלבנון. חיזבאללה הוא ארגון טרור חזק מאין כמותו בעולם כיום. יש לו זרועות אשר מגיעות לכל מקום בעולם. הם רצחו יותר אמריקנים ויותר צרפתים מאשר כל קבוצת טרור, פרט לבן לאדן. הם רוצחים אזרחים של הרבה מדינות שיושבות כאן באולם והוא תקף את ישראל ללא כל פרובוקציה.

"יום אחרי הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר, חיזבאללה החל לתקוף את ישראל וכ-60 אלף מאזרחינו נאלצו לעזוב את בתיהם בצפון והפכו לפליטים בארצם. חיזבאללה הפך את הערים המשגשגות בצפון לערי רפאים. רק תארו לעצמכם אם המחבלים היו לוקחים אל פאסו והיו הופכים אותה לעיר רפאים, תארו לעצמכם כמה זמן הממשל באמריקה היה מוכנה לסבול את הדבר הזה - יום, שבוע, חודש? אני לא מניח שאולי אפילו יום אחד היו סובלים את הדבר הזה, אבל ישראל סובלת את המצב הזה כבר שנה שלמה. באתי לכאן היום כדי לומר מספיק הוא מספיק!".

רגע לפני תחילת הגעתו של נתניהו לעצרת הכללית של האו"ם, נתקל נתניהו במחאה מול המלון שבו מתאכסן בניו יורק. פעילי מטה משפחות החטופים, לצד רבנים ובני משפחות - בקריאה לראש הממשלה להגיע לעסקת חטופים. דנה צוויגרך, מובילת מטה המשפחות בניו יורק, אמרה: "אנחנו פה כדי שראש הממשלה שלנו ידע שהקהילות היהודיות והישראליות בארה"ב עומדות בסולידריות עם משפחות החטופים, כולנו מצפים ממנו לעשות את המהלך המנהיגותי הנכון ולהחזיר אותם הביתה בעסקה מיידית".

עוד כתבות

איור: גיל ג'יבלי

המניה שעקפה את אנבידיה: האם זה אחד התחומים המעניינים להשקעה כיום?

את הכוכבת הגדולה של סחרור הבינה המלאכותית, אנבידיה, כולם כבר מכירים, אבל יש מניה אחת שכבר עקפה אותה השנה עם תשואה של 190% – ויסטרה ● הצורך ההולך וגובר של טכנולוגיות AI באנרגיה מסדר ליצרנית החשמל ביקושים גבוהים ביותר, ולא רק לה ● שאלת השבוע

פרויקט של רונסון בפולין. בעיגול: עמוס לוזון/ צילומים: אתר החברה, איל יצהר

לוזון רונסון השלימה את השלב המוסדי: מנפיקה לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל

חודש לאחר חשיפת גלובס, השלימה חברת הבנייה למגורים בישראל ובפולין שבשליטת עמוס לוזון את השלב המוסדי ומכרה 24% ממניותיה תמורת 307 מיליון שקל לסדרה של גופים מוסדיים, השלב הציבורי צפוי בהמשך

רובע הדאחייה לאחר התקיפה הישראלית הערב / צילום: צילום מסך

צה"ל תקף את המפקדה המרכזית של חיזבאללה; היעד - נסראללה

דובר צה"ל עדכן: "כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף" • בצה"ל בוחנים אם מזכ"ל חיזבאללה נסראללה היה במקום • באל-ג'זירה טוענים: זו התקיפה הכי עוצמתית בדאחיה עד כה • ראש הממשלה נתניהו, ששוהה בניו יורק, עזב תדרוך כתבים כדי לקבל עדכון ביטחוני • כך נראית זירת התקיפה ביירות • כל העדכונים

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

בנק Commerzbank / צילום: Shutterstock

אפילו הקנצלר מעורב: ניסיון השתלטות על הבנק הענק בגרמניה מעורר סערה

הבנק האיטלקי אוניקרדיט הגדיל את החזקותיו כדי להפוך לבעל השליטה על בנק קומרצבנק, שנחשב לשני בגודלו בגרמניה ● הקנצלר שולץ תקף: "ניסיון עוין ולא חיובי עבור הבנקים במדינה"

נטלי משען-זכאי / צילום: יח''צ

לא רק משרדים: המנכ"לית החדשה של גב־ים צפויה לפתח גם את זרוע המגורים

אחרי שמכרה כמעט את כל החזקותיה, נראה כי דיסקונט השקעות התפנתה להשביח את מה שנשאר מהן ● בשבוע האחרון הוחלט שנטלי משען־זכאי תחליף את מנכ"ל גב־ים המיתולוגי, והקבוצה יצאה בצעד שנועד להגדיל את הסחירות במניה ● השלב הבא: 6,800 דירות מגורים

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

2 ספינות תוצרת ישראל הגיעו לפיליפינים / צילום: באדיבות חיל הים הפיליפיני

ישראל סיפקה ספינות מלחמה למדינה באסיה

שתי ספינות התקפה מתוצרת מספנות ישראל הגיעו ב־17 בספטמבר לפיליפינים ● הספינות נושאות איתן משגרי MLR-NLOS וטילי ספייק NLOS מתוצרת רפאל ● ספינות ההתקפה מהוות רק דוגמה אחת מבין רבות לקשרי הסחר הביטחוני הנרחבים בין המדינות

צילומים: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, AP-Leo Correa

הגזירה על הפנסיה: מה שווה מילה של ממשלה?

האוצר מקדם קיצוץ בהטבות הפנסיה, ומעבר לפגיעה בחוסכים משדר מסר בעייתי ● יותר מ־400 אלף דירות בצפון, בהן גרים 1.4 מיליון איש, אינן ממוגנות ● השבוע הגיע לשיא היחס השלילי למשפחות החטופים, שנאבקות כבר כמעט שנה על מנת להשיב את יקיריהן הביתה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

האיש שמנהל 400 מהנדסים בישראל ורוצה להפוך את סוני למעצמת AI

מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, נוחיק סמל, אומר בראיון לגלובס כי הבינה המלאכותית צפויה לעבור מחוות השרתים המרוחקות אל מוצרי החשמל האישיים בחמש השנים הקרובות: "בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה" ● וגם: איך השפיעה המלחמה על פעילות החברה?

"עורמה ישראלית": חיזבאללה ברגע המכריע ביותר מאז היווסדו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הרגע המכריע של חיזבאללה, האם הלבנונים העקורים יחזרו לביתם, ומצב האנטישמיות בגרמניה "הוא החמור ביותר מאז 1945" ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מגמה מעורבת בוול סטריט; בורסות אירופה ננעלו בעליות

הדאקס הוסיף לערכו כ-1.4%, הפוטסי עלה ב-0.4% והקאק עלה ב-0.6% ● חברת הפארמה בריסטול-מאיירס סקוויב מתחזקת לאחר שה-FDA אישר את התרופה שפיתחה לטיפול בסכיזופרניה במבוגרים ● מדד PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) ירד בחודש אוגוסט ● בסין ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 16 שנה

מזכירת מחלקת האוצר ג'נט ילן. ''הכלכלה בריאה'' / צילום: Associated Press, Ajit Solanki

צניחה חופשית של 500 S&P: זה בדרך כלל מה שקורה אחרי היפוך עיקום התשואות

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשאג"ח ארוכות מניבות פחות ריבית מהקצרות, מדובר בהיפוך עקום התשואות, מצב שנפתר היסטורית בהורדת ריבית של הפד, כמו זו שהתרחשה השבוע ● אלא שכשתקופת היפוך כזו נגמרת, ממש כמו עכשיו, לרוב זה מוביל למיתון ולצניחה חופשית של S&P 500 ● גם המגמות בסקטור הייצור ובשוק התעסוקה מעידות על כניסה לאזור בעייתי

''החירות מובילה את העם'' של אז'ן דלקרואה / צילום: ויקיפדיה

'החירות מובילה את העם': שיקום של סמל מפעים

הציור של אז'ן דלקרואה מ־1830, שעבר לאחרונה רסטורציה בלובר, התעלה מעל מקורותיו במהלך הזמן: תחילה הפך לייצוג מרגש של הרפובליקניות הצרפתית, אחר כך של צרפת עצמה, ולאחר מכן של מהפכה מעבר לגבולותיה

מתחם מעיין שורק / צילום: יח''צ

תחנת הכוח שורק: שלוש הצעות הוגשו במכרז

מדובר במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של תחנת כוח קונבנציונלית חדשה לייצור חשמל שתוקם בשורק, בהספק של עד 900 מגה־וואט, לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה תועבר התחנה לבעלות המדינה ● הקבוצות שהגישו הצעות הן אדלטק וקבוצת מנורה מבטחים; OPC; ושיכון ובינוי אנרגיה

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

מודי'ס תפרסם הלילה את הדירוג החדש של ישראל: גוברות ההערכות להורדה נוספת

בפברואר האחרון רשמה מודי'ס את הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של ישראל ● אם החברה תחליט להוריד את דירוג האשראי של ישראל, היא תהפוך לחברה הראשונה שמורידה את דירוג מדינה פעמיים

אילוסטרציה: Shutterstock

היכונו, הנטו שלכם עשוי להישחק באלפי שקלים: כל מה שכדאי לדעת על הקפאת מדרגות המס

באוצר מתכננים להקפיא עד 2027 את ההצמדה למדד של מדרגות המס ונקודות הזיכוי ● המשמעות המיידית: עלייה בתשלום המס שנשלם ופגיעה בהכנסה הפנויה של העובדים ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock

וורן באפט מהמר על 300 מיליארד דולר. האם הוא מפספס בגדול?

לפי הערכה, אגירת המזומנים של באפט עלתה לו בינתיים כ־60 מיליארד דולר ● בשוק מנסים להבין האם היא טומנת תחזית קודרת

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

גל תורן לוקח את זוג המילואימניקים לחתונה, ואת בנק לאומי למקום הראשון בזכירות

הפרסומת של הבנק, שהיא אחת משלוש המושקעות ביותר השבוע, גם מתברגת במקום השני באהדה - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהובה ביותר, ואת ההפתעה השבועית מספקת עיריית נתיבות