גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רק אחד נשאר: אלו המפקדים הבכירים של חיזבאללה שחוסלו

החיסול של מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה אתמול מגיע לאחר שצה"ל הצליח לחסל כמעט את כל צמרת הפיקוד של חיזבאללה ● הבכיר היחיד שנשאר הוא אבו עלי רצא, מפקד יחידת באדר שאחראית על המרחב שמצפון לנהר הליטני ועד העיר צידון

ההלוויה של מוחמד חוסיין סרור, מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein
ההלוויה של מוחמד חוסיין סרור, מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

מדינת ישראל נחלה ב־7 באוקטובר את הכישלון החמור ביותר שלה במאבק מול הטרור, לדעת רבים אף הכישלון הצורב ביותר של המדינה אי פעם. אולם, שבוע וחצי לפני שתצויין שנה למלחמת חרבות ברזל, מדינת ישראל מוצאת את עצמה גם עם ההישג הגדול ביותר שלה במאבק בטרור: השמדת כמעט כל שרשרת הפיקוד של חיזבאללה, החל  מהמזכ"ל חסן נסראללה שחוסל אתמול (ו') ועד למפקדי היחידות.

"היהלום שבכתר ומכה כבדה לאיראן": איך מסקרים בעולם את חיסול נאסרללה 

אינפוגרפיקה: דובר צה''ל

לפי הערכות: זה יהיה היורש של נסראללה

בראש ובראשונה נמצא, כמובן, נסראללה - מזכ"ל חיזבאללה מאז חיסולו ב־1992 של קודמו בתפקיד, עבאס מוסאווי. נסראללה נמנה על גרעין המייסדים של חיזבאללה, וכבר ב־1987 נשלח ללימודי דת בעיר הקדושה לשיעים באיראן, קום. לאורך קריירת הטרור הממושכת שלו, הוא הוכיח את שאיפתו להפיכת לבנון לפרובינציה של איראן, ולא למדינה משגשגת.

במאי 2000 ישראל נסוגה מרצועת הביטחון בלבנון, ובמקום לנסות לקדם ולשקם את ארץ הארזים - כבר באוקטובר אותה השנה נסראללה שילח את פעולת הרג וחטיפת שלושת חיילי צה"ל: בנימין (בני) אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד. גופותיהם הושבו לישראל בעסקת חילופי שבויים ב־2004. אירוע החטיפה הבא, של אהוד גולדווסר ואלדד רגב ביולי 2006, הביא לפרוץ מלחמת לבנון השנייה.

"אם הייתי יודע שיש סיכוי אחד למאה שחטיפת החיילים תוביל למלחמה, לא הייתי מבצע אותה", אמר נסראללה - לאחר שהבין את ההרס שגרם למדינת לבנון. המלחמה הנוכחית המחישה היטב כי חיזבאללה אמנם צבר כ־150 אלף רקטות וטילים, לפי הערכת ה־CIA, אבל נסראללה בחר בטובת "ציר ההתנגדות" בהנהגת איראן, תוך הבעת עמדתו כי "הפסקת אש בעזה תביא להפסקת אש בלבנון". תפיסתו הזו הביאה, לבסוף, לחיסולו. מי שלדעת רבים צפוי לרשת אותו הוא בן דודו שממלא את תפקיד ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה, האשם סאפי אל־דין.

כל הדרג הפיקודי הצבאי חוסל

בדרג הבא בשרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה חוסלו שלושת בעלי התפקידים: אברהים עקיל, ראש מחלקת המבצעים ומפקד כוח רדואן; פואד שוכר, רמטכ"ל ארגון הטרור והאחראי על פרויקט דיוק הטילים; ואתמול חוסל עם נסראללה עלי כרכי, מפקד חזית הדרום.

על עקיל שחוסל לפני כשבוע, הציבה ארה"ב פרס בסך 7 מיליון דולר, בגין מעורבותו בפיגוע בשגרירות ארה"ב בביירות באפריל 1983 שבו נרצחו 63 איש, ובפיגועים נגד הכוח הרב־לאומי כחצי שנה לאחר מכן, שבהם נהרגו 241 חיילים אמריקאים. באותו עשור, נטל חלק גם באירועי חטיפה. עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ב־2011, עקיל נטל חלק בכוחות חיזבאללה שהוקפצו - במטרה לסייע לבשאר אסד לשמור על משטרו. כך לפי מכון וושינגטון. בד בבד, עקיל חבר ב"מועצת הג'יהאד", הלכה למעשה המטכ"ל הצבאי של חיזבאללה שבראשו עמד שוכר. ב־2015 החליטה מזכירות האוצר האמריקאי לסווג אותו כטרוריסט מבוקש בשל פעילותו בחיזבאללה וכעבור כארבע שנים, מזכירות המדינה אף הכניסה אותו לרשימת הטרוריסטים הבינלאומיים בעלי סיווג מיוחד.

על שוכר שחוסל ב־30 ביולי, הציעה ארה"ב 5 מיליון דולר "בלבד", בגלל סיבות דומות. שוכר תפס בעשור הקודם מקום משמעותי בסיוע של חיזבאללה למשטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה, וקודם לכן נחשב למקורב מאוד לעימאד מוע'נייה, מי ששימש כמספר 2 בחיזבאללה עד שחוסל ב־2008. ב־2019, עוד לפני חיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, ישראל חשפה את מבנה הדרג הבכיר של פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה. באותה עת, בצמרת היו סולימאני ונסראללה, כשמתחתיהם מפקד כוח קודס בלבנון, מוחמד חג'אזי, שמת מהתקף לב ב־2021. תחתיהם עמדו שוכר, מפקד הלוגיסטיקה של משמרות המהפכה, עלי אסרר נורוזי, ומנהל הטכנולוגיות של פרויקט דיוק הטילים בלבנון, מג'ד נואב.

כרכי, בניגוד לשניים הקודמים, הצליח לשרוד ניסיון חיסול בפברואר, ניסיון נוסף לפני כשבוע ואת מתקפת הביפרים. כרכי, בדומה לשני מקביליו, היה מבוקש בארה"ב. במסגרת תפקידו כמפקד חזית הדרום, הוא חלש על היחידות המרחביות של חיזבאללה, נאצר, עזיז ובאדר, ונחשב למקור ידע צבאי משמעותי של חיזבאללה בלוחמת הטרור של הארגון השיעי נגד ישראל.

ביום שלישי האחרון חוסל גם אברהים קובייסי, ראש מערך הטילאות. הוא חוסל שעות ספורות לאחר שפיקד על שיגורים לעיר חיפה. מדובר בבכיר בחיזבאללה שבשנת 2000 תכנן את הפיגוע בהר דב, שבו נחטפו ונהרגו סמ"ר בינימין (בני) אברהם, סמ"ר עדי אביטן וסמ"ר עומר סועאד ז"ל. מעבר לכך, כיהן כבכיר במערך המבצעים בדרום לבנון, וגם פיקד על יחידת באדר.

חוסלו המפקדים של יחידות נאצר ועזיז

יחידות נאצר, עזיז ובאדר מתפקדות כמעין פיקודים מרחביים של חיזבאללה, אם משווים את הפעילות הצבאית של חיזבאללה לפעילות של צבא שגרתי. מבין אותם מפקדי יחידות, ב־12 ביוני חוסל סאמי טאלב עבדאללה, שבמשך כשמונה שנים כיהן כמפקד יחידת נאצר שאחראית על הצד המזרחי של גבול לבנון־ישראל. במלחמת לבנון השנייה, עבדאללה היה מפקד חטיבת בינת ג'ביל.

פחות מחודש לאחר מותו, ב־3 ביולי צה"ל חיסל את מוחמד נעמה נאצר, מפקד יחידת עזיז שאחראי על המרחב המערבי של גבול לבנון־ישראל. נאצר הצטרף לחיזבאללה בשנות ה־80, ונטל חלק במלחמת לבנון השנייה ובמלחמת האזרחים בסוריה, עד שלפני כשמונה שנים מונה למפקד יחידת עזיז. היחיד מבין השלושה שעדיין בחיים הוא אבו עלי רצא, מפקד יחידת באדר שאחראית על המרחב שמצפון לנהר הליטני ועד העיר צידון.

מכה גם לכוח רדואן

דמויות בכירות נוספות שחוסלו הן מפקד היחידה האווירית מוחמד חוסיין סרור שפעל תחת שוכר, וכן ג'ואד אל־טוויל, מפקד כוח רדואן, ואבו חסן סמיר, ראש יחידת ההדרכה של כוח רדואן שפעלו תחת עקיל. סרור שחוסל שלשום, שהיה אמון, בין השאר, על הפעלת כטב"מים וטילי שיוט, היווה מקור ידע לא רק עבור חיזבאלה. סרור גם שימש שליח חיזבאללה לתימן בנושא המערך האווירי של המורדים החות'ים.

אבו חסן סמיר חוסל בעת פגישה עם עקיל. הוא מילא כמה תפקידים בארגון הטרור השיעי ושימש כמפקד כוח רדואן בעשור החולף ועד תחילת השנה. הוא היה ממתכנני תוכנית כיבוש הגליל, והיה שותף להעמקת ההתבססות של חיזבאללה בדרום לבנון, תוך פעולות לשיפור יכולות הלחימה הקרקעיות של הארגון. מאז פרוץ המלחמה, הוא היה "המוח" מאחורי ניסיונות פיגועי החדירה והירי שביצעו חיזבאללה בגבול עם ישראל.

מי שחוסל כבר בחודש ינואר הוא מפקד כוח רדואן אל־טאוויל, שלפי דיווחים הוא אחיה של אשתו השלישית של נסראללה, הדא. כוח רדואן, היחידה המיוחדת של חיזבאללה, התאמנה במשך שנים ובהשקעות כלכליות בלתי מבוטלות עבור המטרה של "כיבוש הגליל". עם זאת, מתקפת 7 באוקטובר של חמאס הביאה לבסוף גם לפינוי יישובי קו העימות בצפון, ומאז כוח רדואן בעיקר פעל כיחידה קרבית לאורך הגבול.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

לרגל 30 שנה לסדרה "חברים", מה שמו האמצעי של צ'נדלר?

מיהו מטטרון, איזה שחקן קולנוע אמריקאי בחר את שם הבמה שלו בעקבות גיבור-על, ומתי הודפסה המהדורה הראשונה של ספר השיאים של גינס? ● הטריוויה השבועית

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

"אם היה שם - הוא לא שרד": בעולם מנסים להבין אם נסראללה חוסל

רוב הגורמים לא יודעים מה מצב בכירי חיזבאללה בכלל, והמזכ"ל חסן נסראללה בפרט ● לפי דיווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית, ההערכה הישראלית היא שנסראללה חוסל ● מהשיחות של גורמים שמקורבים לארגון הטרור השיעי עם סוכנויות הידיעות השונות, ניכר כי מנסים להקטין ככל הניתן את תוצאות התקיפה הישראלית

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי / צילום: רויטרס

"פגיעה קשה לאיראן": המומחה שמעריך האם טהרן תגיב

"אם נסראללה נהרג, זו עשויה להיות מכה עצומה לארגון, במיוחד כי לפי דיווחים היו בכירים אחרים בכוורת שנהרגו", מסביר תא"ל (מיל’) יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון ● לדבריו, "נסראללה הוא חלק מהמערכת האיראנית, וממלא בה תפקיד חשוב. עבור איראן, זו מהלומה שיהיה קשה לחיות איתה"

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה. זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק, מיתוג ופרסום מהמובילים בעולם, לא מתרשם יותר מדי מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אמנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה למודל של פרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

סיכום שווקים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: דני שם-טוב-דוברות הכנסת

השכר, קרן ההשתלמות והפנסיה - כל מה שכדאי לדעת על הגזירות של משרד האוצר

באוצר הציגו שלל צעדים כבדים במטרה למלא את הקופה ● בין היתר על המוקד, הטלת מס על קרנות ההשתלמות, קיצוץ ההטבות בפנסיה, שחיקת הנטו לשלוש שנים והקפאת מדרגות המס ● מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק?

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה איבדה 2.2%

דאו ג'ונס הוסיף היום 0.3%, נאסד"ק ירד ב-0.4% ו-S&P 500 נסוגה ב-0.2% ● ענקיות הטכנולוגיה נחלשו וחברות השבבים רשמו ירידות ● מדד PCE (מדד המחירים המועדף על הפד) ירד בחודש אוגוסט ● בסין ננעל שבוע המסחר הטוב ביותר מזה 16 שנה

הנפת דגל אוקראינה באי / צילום: ap, Michael Shtekel

הלב של הים השחור: "אי הנחש" והשליטה על נתיב הסחר במלחמת רוסיה־אוקראינה

"אי הנחש", שמשמש כציר מרכזי בסחר בים השחור, הפך בשנים האחרונות לאחד ממעוזי הקרבות בין רוסיה לאוקראינה ● "מי ששולט בו, שולט בים", אומרים אנשי צבא ● כתב וול סטריט ג'ורנל ביקר בשטח שקייב כבשה לפני שנתיים, והפך לסמל אייקוני כבר בראשית המלחמה

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: Shutterstock, mohammad kassir

ישראל שינתה גישה ובמזרח התיכון מבינים ש"בעל הבית השתגע"

ימים ספורים של יוזמה ישראלית שינו את שיח "איחוד הזירות" של נסראללה ● סינוואר רוצה הסלמה, אבל זו הפכה לחרב פיפיות שעשויה להשאיר אותו לבד

רה''מ נתניהו באו''ם / צילום: צילום מסך

נתניהו: חיסולו של נסראללה היה תנאי הכרחי להשגת היעדים שהצבנו

נתניהו הפיץ הצהרה מוקלטת, בעקבות חיסול מזכ"ל חיזבאללה נסראללה ● אזעקות הופעלו בגוש דן ובשפלה - בעקבות טיל ששוגר מתימן ויורט ● חלקי יירוט גדולים נפלו סמוך לירושלים, לא היו נפגעים ● שר החוץ כ"ץ חשף ב"פגוש את העיתונות": התנגדתי לתקיפת בכירי מועצת השורא בתחילת המלחמה ● צה"ל אישר רשמית: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חוסל ● נשיא ארה"ב ביידן: "חיסול נסראללה - צדק לקורבנות רבים" ● כל העדכונים

פרויקט של רונסון בפולין. בעיגול: עמוס לוזון/ צילומים: אתר החברה, איל יצהר

לוזון רונסון השלימה את השלב המוסדי: מנפיקה לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל

חודש לאחר חשיפת גלובס, השלימה חברת הבנייה למגורים בישראל ובפולין שבשליטת עמוס לוזון את השלב המוסדי ומכרה 24% ממניותיה תמורת 307 מיליון שקל לסדרה של גופים מוסדיים, השלב הציבורי צפוי בהמשך

מתחם ברנדייס / צילום: חברת ענב

מעל 3,000 דירות מקודמות בחדרה: בזכות קרקע משלימה פרטית

חברת ענב מקדמת במתחם ברנדייס בעיר פרויקט פינוי בינוי של 223 דירות ישנות - בשילוב קרקע סמוכה ששייכת לאפריקה ישראל מגורים

ארונות מוחזרים מאפגניסטן. הצבא תלוי במערב התיכון, וגם הבחירות / צילום: Associated Press, Jason Minto

מה אומרת לכם נושאת המטוסים הארי טרומן

בלימה, לא התקפה, אמר טרומן ב-1947 ● "מלחמות נצחיות" סחטו את החשק האמריקאי להילחם. זה כולל במיוחד את תומכי דונלד טראמפ

נתב''ג. המציאות בשוק התעופה כיום מראה כי ההשפעה על המחירים עשויה להיות מוגבלת / צילום: Shutterstock

הרבה יותר מגל ביטולי טיסות, מאות אלפי נוסעים עשויים להיפגע מההמלצה החריגה

כבר לא רק ביטולים תכופים, אלא ממש קריאה לא לטוס לכאן: ההודעה של סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי עלולה להשפיע על מאות אלפי נוסעים בחודש הקרוב ● החשש: חברות התעופה האירופאיות יפסיקו לטוס לישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מודי׳ס הנחיתה על הכלכלה הישראלית מכה חסרת תקדים ואותתה: התחתית עוד לפנינו

בהחלטה חריגה, מודי׳ס הפחיתה את דירוג האשראי של ישראל בשתי רמות והציבה אותה בשורה אחת עם מדינות כמו פרו וקזחסטן ● זאת, למרות נתוני המאקרו החזקים של ישראל ● מהשווקים הגלובליים ועד למגזר ההייטק הישראלי: מה עומד מאחורי חוסר האמון הרב שמשדרים בחברת הדירוג כלפי הכלכלה הישראלית? ● שש הערות

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

״העלאות מסים, אינפלציה ופגיעה בחסכונות״: ההשלכות האפשריות של הורדת הדירוג החריגה

ההחלטה החריגה של מודי׳ס על הורדת דירוג כפולה, לצד תחזית שלילית, עלולה להביא לכדור שלג שישפיע על הכיס של ישראלים רבים ● מהמשכנתאות, דרך המסים הישירים ועד לפנסיה - אלו ההשלכות האפשריות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם: "המלחמה תסתיים אם חמאס ייכנע - וישחרר את החטופים"

אחרי קריאות מחאה מהקהל - נתניהו החל את נאומו: "הגעתי הנה כדי להגיד את האמת" • הוא הבהיר: "ישראל משתוקקת לשלום, אבל אם חמאס לא ייכנע - נילחם עד הניצחון המוחלט" • על שחרור החטופים: "לא נוותר עד שיחזרו הביתה" • ועל האיומים מטהראן: "אין מקום באיראן שזרועה הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו" • זה "ציר הקללה" שרה"מ הציג באו"ם | ישיר מהעצרת הכללית

סניף ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי / צילום: ALTO RE

אירועים ומינויים: המהלך החדש של מודי כידון

קרן הנדל"ן ALTO, שבבעלות מודי כידון ויניב מלמוד, חתמה על הסכם שכירות עם ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי, בהיקף של 24 מיליון דולר ● רשת "סאלח דבאח ובניו" פתחה את הסניף הגדול ביותר שלה באזור חיפה, ולגלידות נסטלה יש מנכ"ל חדש אחרי עשור ● אירועים ומינויים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Gene J. Puskar, Shutterstock

סקרי בחירות בארה"ב אומרים דבר והיפוכו וממלכת כוהנים נולדת באלבניה

40 יום לבחירות בארה"ב - אל תאמינו לסקרים ● פלסטיק משוחרר לא ימוחזר ● נשק מצרי לסומליה ומשבר חדש בים סוף? ● סין מנסה טיל "שגרתי" שיגיע לארה"ב ● אלבניה מקימה מדינה עצמאית זוטא לכוהני דת מוסלמיים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הטריליונרים הראשונים? / צילומים: AP, APSEZ, Business Wire, Nati Harnik, Hiro Komae, Rick Bowmer, David Zalubowski, Jae C. Hong, Craig Mitchelldyer

108 שנה אחרי שהוכרז המיליארדר הראשון. מי יהיה הטריליונר הראשון?

בשלוש השנים הקרובות אילון מאסק צפוי לעשות היסטוריה ולהפוך לטריליונר הראשון עלי אדמות ● אבל הוא לא יישאר בצמרת לבד להרבה זמן, עד סוף העשור מועדון הטריליונרים צפוי לכלול כבר 7 חברים, לפי חברת ניתוח הדאטה הלונדונית אינפורמה ● אלה האנשים שעשויים להמציא מחדש את העושר העולמי

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

מודי'ס תפרסם הלילה את הדירוג החדש של ישראל: גוברות ההערכות להורדה נוספת

בפברואר האחרון רשמה מודי'ס את הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של ישראל ● אם החברה תחליט להוריד את דירוג האשראי של ישראל, היא תהפוך לחברה הראשונה שמורידה את דירוג מדינה פעמיים