גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במבה עם תמונת חתן-כלה ושירי רוק במקלחת: השיווק הפרסונלי העכשווי

בתקופה שבה השפה השיווקית השלטת מבוססת על "כולנו יחד", צצים כמה מהלכים מבוססי התאמה אישית במטרה למשוך את תשומת-הלב ● הכלים הטכנולוגיים החדשים מאפשרים לשכלל את הפנייה לצרכנים, אך במקביל עולה שאלת השמירה על הפרטיות

מימין, בכיוון השעון: שמפו פינוק, טובלרון ובמבה / צילומים: סטודיו אסם, סטודיו 0304, יחצ
מימין, בכיוון השעון: שמפו פינוק, טובלרון ובמבה / צילומים: סטודיו אסם, סטודיו 0304, יחצ

בשנה החולפת, בצל המלחמה, הטלטלות והשינויים שעוברים על הצרכנים, לא מעט מותגים מבינים שמערכת היחסים בין הצדדים עוברת עדכון. למרות שלא מדובר בתהליכים שבהכרח נבעו מהמלחמה, ייתכן שהם תופסים תאוצה דווקא משום שבתקופה כה מגויסת, שבה השפה השיווקית השלטת מבוססת על "כולנו יחד", יש כוח למהלכים שרואים את הצרכן ופונים ישירות אליו. 

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"
100 אלף שקל לחבילה: ההצעה החדשה בשוק הפרסום הדיגיטלי

"הקשב של הצרכן ירד בצורה מטורפת בשנים האחרונות, כולל במלחמה. קשה לחרוט משהו בזיכרון של הצרכן ולהשיג את תשומת-ליבו", אומר יניב סבן, מייסד ומנכ"ל סבן דיגיטל מרקטינג מקבוצת וואן טכנולוגיות. "הדרך להגיע אליו היא לפנות אליו בצורה אישית ולייצר אצלו רגש, כדי לקבל ממנו תשומת-לב גבוהה ותגובה.

"היום אנחנו לא מצליחים לגרום לצרכן לראות קמפיין וידאו יותר מחמש שניות - 95% נוטשים אחרי 3-5 שניות. לעומת זאת, באינטראקציה פרסונלית אנחנו רואים 86% פתיחה וסיום של וידאו בני דקה או דקה וחצי.

"כשקופת-חולים שולחת למטופלת חדש סרטון 'וולקאם', ואומרת איפה יש סניפים בקרבת מקום מגוריה, או היכן יש טיפת חלב כי לאחרונה נולד לך תינוק, זה מייצר זמן שהייה של יותר מדקה. וכשאני עושה סיכום שנה פרסונלי ברשת שיווק של כמה כסף צברת, או מה היום שהכי הרבה קנית בו ואילו מוצרים הכי נרכשים על-ידך, אתה תסתכל כי זה אישי שלך, ואף אחד אחר לא קיבל כזה". 

מהלכים כאלה מתאפשרים בין היתר הודות לטכנולוגיית הדפסה דיגיטלית כמו של HP indigo, שמרכז הפיתוח שלה נמצא בישראל. לפי חברת המחקר precedence, היקף שוק הדפוס הדיגיטלי הגלובלי עומד היום על כ-30 מיליארד דולר וצפוי לגדול ל-46 מיליארד דולר ב-2030.

לייצר חוויה מלאה

לפני כעשור יצא המותג קוקה-קולה ב"קמפיין השמות", שבמסגרתו הודפסו על מיליוני בקבוקים שמות ישראלים שונים. המהלך היה חדשני לתקופתו ועורר שיח רחב כצפוי, אולם מאז השתכללו האמצעים למהלכים כאלה.

בחודש האחרון נרשמו בארץ שני מהלכים שמדגימים זאת היטב. הראשון שייך לאסם ולאריזות הפרסונליות של מותג במבה, במסגרת ציון 60 שנה למותג. באתר ייעודי ניתן להזמין אריזות של החטיף בעיצוב אישי עם תמונה וכיתוב לבחירת הצרכן. המחיר אינו זול - 120 שקל למארז של 20 אריזות, לעומת 70 שקל לבמבה באריזה רגילה בכמות דומה.

"המהלך הזה יושב על שתי תובנות עיקריות", מסביר נחום זימן, מנכ"ל חטיבת החטיפים והמאפים באסם-נסטלה. "האחת היא שמוצר שדורש מהצרכן יותר מאמץ והשקעה הופך עבורו למוצר בעל ערך רב יותר פי כמה ממוצר רגיל.

"השנייה, כשיש עיצוב אישי, זה לא רק חטיף שאוכלים, ואת השקית שמים בפח. האריזה הופכת למשהו ייחודי שאין עוד כמוהו, ונשמרת ברוב המקרים כמזכרת. ראינו צרכנים שמעצבים שקיות עם צילום האולטרסאונד של התינוק שבדרך, תמונה זוגית לחלק כמתנה לאורחים בחתונה ואפילו תמונה של חיית המחמד".

ומה באשר למחיר? זימן אומר כי מדובר בתהליך ייצור חדשני, "שדורש תפעול מותאם והטמעת מערכות מיוחדות שנעשו במיוחד עבור הפרויקט, ומכאן שהתמחור בהתאם".

חברה נוספת שיצאה במהלך שמבוסס על העדפות אישיות היא יוניליוור, שהוציאה סדרת שמפו ומרכך של פינוק עם קוד QR, שסריקתו מובילה לפלייליסטים שונים - בהתאם להעדפת הצרכן - שלהם ניתן להאזין בזמן המקלחת.

"בעידן הרשתות החברתיות נוצר סוג של אחידות, וזיהינו בקרב הצרכנים צורך דווקא בחוויית רכישה מותאמת אישית", מסבירה נגה בנר-סוארי, סמנכ"לית השיווק ביוניליוור ישראל. "ההחלטה לאפשר לצרכנים לבחור את הז'אנר המוזיקלי המועדף עליהם אינה רק אסטרטגיה שיווקית כדי לעודד מכר. כשצרכן רואה הצעה כזו על גבי מוצר יומיומי כמו שמפו או תחליב רחצה, נוצרת תחושת שייכות וחיבור רגשי שמתורגמת לנאמנות ארוכת טווח.

"אנחנו בעצם מציעים חוויה כוללת שמתחילה ברגע הבחירה וממשיכה לכל אורך השימוש במוצר. יש פה מסר של הבנה והערכה לאינדיבידואליות של כל צרכנית וצרכן. זו אבולוציה מתבקשת בעולם השיווק של מוצרי הצריכה. הטכנולוגיות שקיימות היום גם מאפשרות לבצע את הפרסונליזציה בצורה יעילה וגמישה, מה שיתרום להתגברות שלה ביותר ויותר קטגוריות ומוצרים".

 

הזהב של הארגונים

במבט לאחור, נראה כי השיווק הפרסונלי תפס תאוצה בישראל בשנתיים האחרונות הודות לשתי סיבות עיקריות. הראשונה נובעת מההצפה של מסרים בכל אמצעי המדיה, ובראשם הרשתות החברתיות, והצורך לבלוט בתוך בליל האפשרויות המוצעות לצרכן; והשנייה נוגעת לכלים הטכנולוגיים החדשים, שמאפשרים את לשכלל את הצעת הערך ללקוח.

"כמעט אף אחד לא זוכר את הפרסומות שרואים בסושיאל מדיה, אנחנו מפלטרים את המידע הזה החוצה", אומר גיא ביבי, מנהל קריאייטיב גלובלי ב-HP indigo, שבעזרת טכנולוגיית הדפוס הדיגיטלי שלה ניתן לייצר קמפיינים פרסונליים. "מצד שני, אם מחליפים תווית למוצר והופכים אותו לפרסונלי, זה תופס את תשומת-הלב, וצרכנים מוכנים לשלם עליו הרבה יותר. הם גם מצטלמים איתו ומעלים לרשתות החברתיות, וכך הוא מקבל הן חשיפה והן מידע על הלקוח, ששווה הרבה מאוד כסף".

ב-HP Indigo יצרו קמפיינים כאלה עבור חברות בינלאומיות רבות, ובהן נוטלה, קוקה קולה וטובלרון. "בקמפיין של טובלרון הצבנו 'שריטות' של אנשים, כמו קעקועים. כל אחד מקבל אריזה עם צבעוניות אחרת ועם אלמנטים אחרים. העיצוב היה מבוסס על קוד, וזה מה שמאפשר גמישות למרות שמדובר במיליוני אריזות".

ברמה פשוטה יותר, כיום גם ניתן לרכוש אריזות טובלרון עם שם הרוכש או המקבל בפונט המוכר של מותג השוקולד, ולהדפיס מסר אישי בצד האחורי של האריזה.

בצד הטכנולוגי, סבן מסביר כי עד לפני שנתיים המערכות שמאפשרות להטמיע את ההתאמה האישית היו יקרות ומורכבות, והתפעול שלהן היה מסובך. כעת נכנסו לשוק מערכות חדשות פשוטות יותר, קלות לתפעול ומהירות להטמעה.

לא מדובר רק בשיפור מכירות, אלא גם בשימוש בדאטה. "לארגונים חשוב שתהיה דאטה איכותית על הלקוחות, ולא כזו שתלויה במערכות חיצוניות. כשהצרכן מאשר לתקשר איתו, למשל באמצעות מועדוני לקוחות - זה הזהב של הארגונים, כי את הדאטה הם הופכים לתקשורת פרסונלית". השאלה היא כמובן כיצד עושים זאת מבלי שהלקוחות ירגישו שמדובר בפלישה לפרטיות.

וזה מוביל לשאלה הבאה: כמה עוד פרסונלי העתיד יכול להיות? "ברגע שארגונים יבינו שכך הלקוחות מגיבים להם, ייווצר כדור שלג", אומר סבן. "לא תהיה להם ברירה אלא ללכת בכיוון הזה, גם אם זה אומר לערב יותר דאטה. אם הם לא יעשו זאת, תשומת-הלב של הצרכנים כלפיהם תרד". 

עוד כתבות

טויוטה קאמרי הייבריד / צילום: יח''צ

הנוחות לא מושלמת אבל הביצועים של הרכב הזה חזקים וצריכת הדלק שלו מרשימה

הקאמרי שומרת על עיצוב מסורתי עם רענון קל, גם בתא הנוסעים ● הנוחות לא מושלמת אבל הביצועים חזקים וצריכת הדלק שלה מרשימה

מי יעבוד בהייטק הישראלי בעוד עשור? / צילום: Shutterstock

"אם נמשיך ככה לא יהיה לנו רופאים, אנשי הייטק, מהנדסים, פשוט לא יהיו"

תוצאות מבחני TIMSS שפורסמו החודש הצביעו על צניחה חדה בהישגי התלמידים הישראלים במתמטיקה ובמדעים, כזו שלא נראתה פה כבר שנים ● במקביל מספר המועסקים במקצועות הטק בירידה, וספק אם יעמוד ביעד שהציבה לו הוועדה להגדלת ההון האנושי בתעשייה ● הקורלציה בין השניים מדאיגה רבים בענף, ומעלה שאלה על מעמדו העתידי של קטר הצמיחה של המשק ועל הכלכלה כולה

יובל לנדסברג, מנכ''ל סנו / צילום: שלומי יוסף

שיעורי הרווח הגבוהים ביותר בענף המזון והטואלטיקה שייכים דווקא לשחקנית שנחשבת אפרורית

גם בלי העלאת מחירים בשנה האחרונה, גידול בביקוש מצד הציבור בישראל הוביל לשיפור בתוצאות סנו - ספקית מוצרי הניקיון והנייר לבית ● גורם בשוק: "אנשים הלכו יותר לרשתות, וסנו סיפקה להם מוצרים ברציפות" ● למה זה עולה לנו, פרויקט מיוחד

ארוחת ערב אצל ינון בארי / צילום: מרב סריג

הערבה בשיא עונתה הקולינרית: ארוחה מהחממה לצלחת תגרום לכם להתאהב

ארוחת טעימות שנערכת בחצר ביתו של השף ינון בארי בפארן מתפארת בתוצרת הנפלאה של חבל הארץ הזה ● ויש גם המלצות מסביב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

4 מדדים בבעיה גדולה אחת: למה אף גוף לא מצליח לשקף את המציאות המתייקרת

הצרכנים הישראלים הופתעו לגלות השבוע שלמרות ההתייקרויות שהם חווים בשטח,
מדד המחירים הרשמי דווקא בירידה ● כמו הלמ"ס, גם מדדים אלטרנטיביים נשענים
על דיווח המחירים העצמי שרשתות השיווק מחויבות לבצע - אך האכיפה לוקה בחסר
ולעתים הנתונים חלקיים ולא מדויקים ● כך יוקר המחיה חומק מהנתונים היבשים ● למה זה עולה לנו, פרויקט מיוחד

רחפנים של חברת אקסטנד / צילום: אקסטנד

החברה הישראלית שתספק רחפנים למשרד ההגנה האמריקאי

אקסטנד זכתה בחוזה בשווי 8.8 מיליון דולר עם משרד ההגנה האמריקאי לאספקת רחפנים לתקיפות מדויקות ● האספקה שלו מתוכננת להתחיל ברבעון הראשון של 2025

סמיר קושלה / צילום: מורג ביטן

"חשבתי שהודו היא אלופת העולם ברגולציה. עד שהגעתי לישראל"

סמיר קושלה, יו"ר דיינמיק סטאפינג סרוויסס, תאגיד כוח האדם ההודי שמעסיק כבר למעלה מ־3,500 עובדים בארץ מאז פרוץ המלחמה, מבטיח לשלוח עוד אלפים ב־2025 ● בראיון לגלובס, הוא מתייחס למצב ענף הבנייה מאז 7 באוקטובר, מספר על אתגרי הבירוקרטיה שנאלץ להתמודד איתם ומדבר על הסולרידיות העמוקה בין הודו לישראל בעקבות האירועים הביטחוניים הקשים

חניה בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel

האופוזיציה והקואליציה מצאו סוף סוף נושא שהן מסכימות עליו: לא לשלם על חניה

הדרך להפחית גודש בכביש, לפי מחקרים, היא בין היתר לייקר שימוש ברכבים ● לכך נועדה רפורמת החניה , שהכנסת דנה על דחייתה ● בדיון השבוע, חה"כ מיש עתיד והליכוד התייצבו נגד המהלך עם נציגיהם במועצת העיר ת"א, והתעלמו מגורמי מקצוע. הרי מי אוהב לפתוח את הכיס?

חשבון המים מתייקר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עולה, אבל פחות: החל מינואר תעריף המים יתייקר ב-2%

רשות המים הודיעה כי תעריפי המים יתייקרו ב-2% החל מינואר, במקום ב-3.4% כמתוכנן ● התעריף לכמות המוכרת יעמוד מינואר על 7.046 שקלים למ"ק, ואילו התעריף לכל כמות נוספת יעמוד על כ־12.932 שקלים למ"ק

הפופ־אפ התארך מ־3 חודשים לשנתיים. פתיחת החנות בשרונה באוקטובר 2023 / צילום: דודי ששון

קולקציות שנסגרות שנה מראש ועדת מעריצים נאמנה: סוד הקסם של הארי פוטר בישראל

כשלושה עשורים עברו מאז שהושק הספר הראשון בסדרת הארי פוטר, ועדיין כל קולקציה ממותגת בחנויות זוכה להתנפלות, בעולם וגם בישראל ● הפעם, ההתעוררות המחודשת כוללת שלל שיתופי פעולה מקבילים עם רשתות מקומיות ובינלאומיות: "המטרה היא שתהיה חגיגה בעיניים" ● איך עובדת זכיינות של מותג על ששווה עשרות מיליארדי דולרים, ולמה זה יותר סיפור של רגש מאשר של מספרים

סר ניק קרטר בביקור ברחוב דאונינג. לחם בבוסניה, בקוסובו, בעיראק ובאפגניסטן / צילום: Reuters, WIktor Szymanowicz

הגנרל שפיקד על הצבא הבריטי מעריך: מתי תסתיים מלחמת רוסיה-אוקראינה ומה הסיכוי למלחמת עולם שלישית?

גנרל ניק קרטר חתום יחד עם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי על ההסכם להידוק קשרי ההגנה בין ישראל ובריטניה ● בראיון לגלובס הוא מדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בין שני הצבאות: "זו דרך טובה מאוד לעשות עסקים" ● הוא סבור כי לטלטלה בסוריה "תהיה השפעה גדולה על קבלת ההחלטות האיראנית" ● ודווקא לא מתלהב מתווית "הוכח בקרב" של טכנולוגיות ישראליות: "אופי העימותים עשוי להשתנות"

''מואנה''. סרט ההמשך בכלל פותח כסדרת טלוויזיה / צילום: וולט דיסני ישראל

זה הלהיט המפתיע הגדול ביותר של דיסני, שמונה שנים לאחר שיצא לאקרנים

בזמן ש"מואנה 2" מככב בקופות, ב"מואנה" צפו עד כה יותר ממיליארד שעות ● איך הוא הפך לסרט מספר אחד בהיסטוריית הסטרימינג?

לוחמים בעזה / צילום: דובר צה''ל

פראייר מי שחותם קבע: הדאגה הגדולה של צה"ל

כשחיילים רבים חשים שהפער בין העומס המקצועי והתדמית הנהנתנית לא שווים את זה, שירות בקבע הפך לאופציה לא מושכת ● הרבה יותר משתלם, חברתית וכלכלית, להשתחרר ולהמשיך ללבוש מדים כמילואימניק ● כך הצבא דוהר לעבר מצוקה של ממש בשירות הקבע

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה המונח שניצב בראש רשימת החיפושים של גוגל בישראל לשנת 2024?

מדוע צוות טקילה של הימ"מ נקרא כך, מה היה עיסוקו הקודם של נשיא גיאורגיה, ומהו בית נחירה? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

צעירים מתעמתים עם מדענים על השאלה: האם בושם יכול להשפיע על המשיכה?

משתמשים בסוג חדש של בשמים עם "פרומונים" מדווחים על השפעות כימיות. "כמו אריה שחג סביב טרף טרי" ● בעוד הביקוש לבשמים מסוג זה עולה, המדענים מסתייגים מהשפעותיהם בטענה שהם מבוססים על אפקט הפלצבו

צילומים: NYSE, למונייד, Nasdaq, Inc, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

הכוכבת הגדולה: הישראלית שזינקה השנה ב-1,000% בוול סטריט

בדיקת גלובס מגלה ש־12 חברות כחול לבן יותר מהכפילו את שוויין השנה ● מהקאמבק של למונייד, היפו וטבע ועד לחברה שמייצרת חשמל ממים וזינקה ביותר מ־1000% ● וגם: האכזבה של החברות שהיו הגדולות מכולן

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

חודש על המדף: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בעפולה?

דירה בת ארבעה חדרים בעפולה, המתפרשת על פני שטח של 100 מ"ר, נמכרה תמורת 940 אלף שקל, לאחר שעמדה על המדף קצת יותר מחודש ● המתווכת בעסקה: "העיר הייתה שקטה יחסית בשנה האחרונה וזה קורץ למשקיעים. הדירות בעיר נמכרות מהר" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

צילומים: גיא יחיאלי, יוסי זליגר, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שופטי נתניהו מאפשרים לעדות להפוך למופע מתוזמר

שופטי נתניהו לא למדו את הלקח מניסיונותיו לחמוק מעדות ● העררים שמלמדים כמה קשה לשווק פה דירות ● ובכנסת שומרים על העשירים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מדדי וול סטריט קפצו ביותר מ-1.7% לאחר נתוני אינפלציה מעודדים

מדד מחירי ההוצאות לצריכה פרטית (PCE) עלה לרמה שנתית של 2.4% בנובמבר - פחות מהצפי ● נעילה שלילית באירופה בעקבות האיום החדש של טראמפ על האיחוד האירופי ● הדולר בשיא של שנתיים מול סל המטבעות ● מנכ"ל נייקי לאחר הדוחות הטובים: "נחזיר את הספורט למרכז הבמה" ● האינפלציה ברוסיה מרקיעה שחקים אך הבנק המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי, 21%

משפחות החטופים / צילום: אלון גלבוע

דיווח: ישראל ביקשה לכלול חיילים בעסקה ההומניטרית, חמאס הסכים ודורש פיצוי

הסוגיות שנידונות על הפרק במו"מ: נסיגת צה"ל וחזרת העקורים לצפון הרצועה ● במהלך לילה של תקיפות אמריקניות בתימן, מטוס קרב אמריקני הופל ● גורם מדיני: המחבל מרואן ברגותי לא ישוחרר אם וכאשר תבשיל עסקה • נהג מבצעי בגדוד רותם של חטיבת גבעתי נפצע קשה בתאונת דרכים מבצעית בדרום הארץ • עדכונים בולטים