גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מ"בלוקונים" ועד למגדלי הענק: כך השתנתה הדירה הממוצעת בישראל לאורך השנים

שטח הדירה הממוצעת בישראל עלה בהתמדה לאורך השנים, עד שהיום קשה להאמין שבראשית ימי המדינה הוא עמד על כ־22 מ"ר בלבד ● כך השפיעו שנות הצנע, מלחמת ששת הימים, גלי העליות, מגפת הקורונה ועוד על תכנון הדירות בישראל

צילום: משה מילנר-לע''מ / צילום: משה מילנר-לע''מ
צילום: משה מילנר-לע''מ / צילום: משה מילנר-לע''מ

​כיצד השתנתה "הדירה הישראלית" במהלך השנים, עד שהגיעה לצורתה הנוכחית? מתברר שהרבה מאוד עבר עליה מאז שנותיה הראשונות של המדינה ועד היום, וסביר להניח שהיא תשתנה עוד, משום שהמדינה משתנה, אנחנו משתנים, הזמנים משתנים, וכפועל יוצא גם הצרכים, וכל אלה משנים את הדירות.

התמודדות שורדי הנובה: הסם שהחמיר את הטראומה 
כך הפך שמן הזית למוצר המתייקר של השנה 

כך למשל, רבות מהדירות שנבנו עד שנות ה־90 לא צוידו במיגון כלל ודייריהן תלויים עד היום במקלטים ציבוריים; באחרות הוקמו מקלטים פרטיים בקומות הקרקע, אך כידוע, גם הם אינם מספיקים כיום כשזמן ההתרעה התקצר. אחת התוצאות - שוק הדירות מיד שנייה ללא ממ"דים מבוקש פחות ע"י רוכשי דירה למגורים ויותר על ידי משקיעים.

מרפסת הכביסה יוצאת מהמטבח

בשנותיה הראשונות של המדינה הצרכים היו אחרים, וכמובן בסיסיים הרבה יותר. למדינה הקטנה הגיעו מאות אלפי עולים חדשים בתוך שנים בודדות, שחייבו אותה לבנות דירות - ומהר.

זמן קצר לאחר הקמת המדינה, ב־1949, החלה המדינה להקים יחידות דיור קטנות במבנים שכונו "בלוקונים", על שם הבלוקים החלולים שבהם השתמשו לצורך בנייתם.

מבנים אלה היו חד ודו־משפחתיים קטנים, עם רצפת בטון, גג עץ וכיסוי רעפים. שטחם היה 22 מ"ר ו־36 מ"ר.

צילום: לע''מ

שני העשורים שלאחר מכן, של שנות ה־50 וה־60, שמבחינה כלכלית זכורים כשנות מיתון וצנע, היו עידן שיכוני הרכבת. אלה כללו בעיקר דירות בנות 2־3 חדרים בטיפוסי שיכונים של קוביות ושל טורים (רכבת). שטח הדירות הללו הגיע ל־30־65 מ"ר.

פנים הדירות הללו היה צנוע מאוד, והן התאפיינו בחדרים קטנים ורב תכליתיים, למשל מרפסת הכביסה שיצאה מהמטבח, שימשה גם כמזווה.

בספר "אבני הבניין של השיכון הציבורי - שישה עשורים של בנייה עירונית ביוזמה ציבורית בישראל", שיצא לאור ע"י משרד השיכון, כתבה האדריכלית ד"ר הדס שדר, כי דירות קבע שהוקמו באותה תקופה היו בשטח ממוצע של 37 מ"ר, ואולם מדובר בממוצע שהתקבל בין שטחי דירות שהוקמו ע"י יזמים פרטיים לבין כאלו שהוקמו בדיור ציבורי - ואלה מהטיפוס הראשון היו גדולות בהרבה.

על פי הלמ"ס, בעשור השני לאחר הקמת המדינה כ־90% מהדירות שבנייתן החלה בימים ההם היו של עד שלושה חדרים, ורובן המוחלט נבנו ע"י המדינה, ששלטה אז בתחום הבנייה. הדירות הגדולות יותר, שנבנו בעיקר בבנייה פרטית - הן אלה שסיפקו את הדירות הגדולות יותר.

צילום: משה מילנר-לע''מ

מעלית, חניה ושירותים כפולים

אחרי מלחמת ששת הימים המצב הכלכלי השתפר מאוד וגם צורכי המגורים של הישראלים השתנו.

בניית דירות 2 חדרים (כלומר כאלה שיש בהן רק סלון וחדר שינה אחד) צומצמה מאוד, ואת מקומן תפסו יותר דירות של 3 ו־4 חדרים.

גם תכנון הדירות השתפר בהדרגה, במיוחד בפרויקטים פרטיים (כלומר, לא ביוזמה ממשלתית). רוב הדירות באותם ימים היו של שלושה חדרים, בשטחים של 70־75 מ"ר, אבל החלו להיבנות גם יותר דירות ארבעה חדרים.

בשנות ה־70 התוודעו רוכשי הדירות לראשונה לשני פריטים שבהמשך יהפכו לנורמה מקובלת: מעלית וחניה פרטית. כך, למשל, היה בשיכון בבלי בתל אביב. המבנים שהוקמו באותם ימים ברחובות כמו בני דן והרב קוסובסקי, היו קטנים יחסית לשיכונים הגסים של שנות ה־50 וה־60, מעוצבים בצורה שנראתה אז חדשנית, אך גם מאובזרים במעליות ובחניות פרטיות.

צילום: אבי אוחיון- לע''מ

גם התכנון הפנימי של הדירות עבר שינוי באותם ימים: יזמים רבים החלו לבנות חדר שירותים נוסף, שיועד לאורחים (בעוד שחדר השירותים הראשי שימש את בני הבית), ודירות שנבנו כך פורסמו כ"בעלות ש"כ", כלומר שירותים כפולים.

התוצאה הראשונה של שינוי זה הוא הגדלה משמעותית של שטחי הדירות: בדיקה שערכנו על שטחי מאות דירות 4 חדרים שנרכשו בעשורים השונים של המדינה העלתה כי השטח של דירות 4 חדרים שהוקמו בשנות ה־50 הגיע ל־87 מ"ר בממוצע, בשנות ה־60 וה־70 הוא כבר עלה ל־91 מ"ר בממוצע, והדירות שהוקמו בסוף שנות השבעים היו גדולות יותר.

הפיכת המעליות למוצר זול יחסי אפשרה הקמת מבנים גבוהים יותר, ולמעשה בימים ההם נולדו ה"מגדלים" - שהיו אז בני 8־9 קומות בלבד. שטחי דירות 4 חדרים קפצו ל־98 מ"ר בממוצע.

חיפוי אבן במקום טיח, קפיצה בגובה הבניינים

הקפיצה הזו היא תולדה של שלושה שינויים חשובים שהתחוללו באותם ימים: הראשון הוא הליך הפרטה שעברו חברות הבנייה הגדולות מאותם ימים, שהיו עד אז בשליטת ההסתדרות והממשלה - שיכון עובדים, שיכון ופיתוח (כיום אזורים), סולל בונה ועוד; השני היה העלייה הגדולה מהמדינות שהרכיבו עד אז את ברית המועצות; השלישי - מלחמת המפרץ שהולידה את הממ"דים.

שני אלה, ביחד עם עידוד ותמרוץ של הממשלה להקים פרויקטים מהר ובאיכויות תכנון טובות, פתיחת המשק הישראלי ליבוא והפסקת הסתמכות רק על יצרני אביזרי בנייה מקומיים, העלו שוב את הסטנדרטים של הדירות שהוקמו אז.

צילום: איל יצהר

בשנות ה־90 המאוחרות, קבלנים הכניסו לשימוש את חיפויי האבן שהחליפו את חיפויי הטיח, לשירותים הוכנסו אסלות מונובלוק, וגם צבעי הריצוף והשיש קיבלו מגוון רחב יותר.

בהדרגה כמעט נעלמו דירות 3 חדרים ובשנות ה־90 וה־2000. דירות 4 חדרים הפכו לדירות המבוקשות ביותר.

צילום: איל יצהר

בשנים האחרונות גודלה של דירת 4 חדרים כבר מגיע ל־110 מ"ר בממוצע, ומוסיף לגדול. דירות 5 חדרים החלו לתפוס פופולריות בקרב הרוכשים.

בינתיים חלה קפיצה גם בגודל הבניינים ולא רק הדירות. לפי נתוני הלמ"ס, 16% מהדירות נבנות בבניינים של 100 דירות ומעלה, כ־20% בבניינים של 50־99 דירות, כרבע בבניינים של 20־49 דירות, וכל השאר בבניינים קטנים יותר.

 

העתיד: דחיפה חזרה לדירות קטנות

כפי שראינו, שטח הדירות בישראל נמצא במגמת עלייה מאז הקמת המדינה, והגורמים שהביאו לכך רלוונטיים גם במציאות העכשווית.

העבודה מהבית, שהשתרשה בעולם בעקבות הקורונה, גרמה ליותר ויותר יזמים לתכנן דירות שיאפשרו לבעליהן לעבוד בהן בנוחות.

הביקוש לסוג זה של דירות צפוי לגדול, ככל שמשקי בית צעירים יתיישבו בפריפריה, אך ישמרו על מקומות עבודתם במרכז, ופקקי התנועה יתארכו, מה שיחייב לשמור את השטחים הגדולים של הדירות, ואולי אף להגדילם יותר.

מהצד השני, יש גורמים שלוחצים לכיוון ההפוך, כלומר להורדת מספר החדרים והקטנת שטח הדירה.

הגורם הראשון הוא מחירי הדירות. אלה מקשים על משקי הבית להגיע לדירה בהישג יד. גם דירות שנבנות במסגרת "דירה בהנחה" ו"מחיר למשתכן", קטנות מעט יותר מהנהוג בשוק החופשי.

הגורם השני הוא הדמוגרפיה: התרבות משקי בית קטנים - משפחות יחידניות, פרודים, וזוגות מבוגרים - מעלים את הביקוש לדירות קטנות יותר.

עוד כתבות

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית: הממשלה מנסה לכפות סבסוד תלמידי ישיבות בניגוד לבג"ץ

גלי בהרב מיארה חזרה על כך שהממשלה לא רשאית לסבסד את לימודיהם של מי שחבים בגיוס ● לדבריה: "לא ניתן למנוע זכאות לסבסוד של כלל האוכלוסיה הזכאית רק כדי לכפות פתרון שיאפשר לסבסד את משפחות תלמידי הישיבות"

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

אחיו של סינוואר, חאלד משעל או בכלל חליל אל־חיא? מי יירש את יחיא סינוואר

חיסול סינוואר מהווה מכה מורלית, תודעתית וארגונית לחמאס וכעת עולה השאלה מי יחליף אותו ● אלא שהמומחים תמימי דעים שאין דמות מובהקת שמתאימה לתפקיד ● האם יהיה זה האח הצעיר או ״הטייקון של חמאס״? מי עוד על הפרק ומה תרצה איראן

מאפים בפטיסרי התאומות / צילום: לה ז'ומל

מסלול בטבע, תערוכה ופחמימה הגונה: איך תעבירו את ימי החג

יקב עטור פרסים בעמק חפר, שלושה פטיסרי מגונדרים בהרי ירושלים, קטיף עצמי בחווה חקלאית בנגב המערבי, תצפית על ציפורים בעמק המעיינות ועוד שלל פינות חמד ואוצרות קולינריים ● דגמנו את המקומות המומלצים בחמישה אזורים בארץ שעוד נהנים משקט יחסי ● חגית אברון תופרת יום

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

אל על רוצה לרכוש את השליטה בישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל

אל על מצטרפת למרוץ לרכישת חברת כרטיסי האשראי בשיעור החזקה גבוה מההצעות האחרות ● במכתב ששלחה היום להנהלת החברה היא מבקשת לקבוע פגישה עם חברי הנהלת ישראכרט עם צאת החג "בכדי לקדם נמרצות וללא שום דיחוי את ההסכם"

חיילי צה''ל בתמרון בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חמישה לוחמי גולני נפלו בדרום לבנון

במהלך פעילות באחד מהכפרים באזור פשטו הכוחות על מבנה בן מספר קומות ואיתרו פירים תת-קרקעיים ואמצעי לחימה • בשלב מסוים, אש נפתחה על הכוחות - שהגיבו באש וחיסלו ארבעה מחבלים • שלושה מהלוחמים נהרגו במקום, שניים אחרים פונו לבית החולים במסוק ונפטרו מפצעיהם • מספר חיילים נפצעו באירוע - מצבם מוגדר קל עד בינוני

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

טיילור סוויפט היא המוזיקאית העשירה בעולם, את מי עקפה בדירוג?

מה מקורו של הפתגם "אם אין אני לי מי לי", מי היה אוגוסט לנדמסר ובאיזו מדינה יש הכי הרבה אזורי זמן? ● הטריוויה השבועית

העבודה הראשונה שלי / צילום: מנחם רייס

העבודה הראשונה של רמי לוי ומנכ"לית אל על, ומה היא מלמדת על המשך הקריירה שלהם

בעלי קבוצת פוקס מכר חולצות מודפסות כבר בבית הספר היסודי, מנכ"ל וולט היה סבל במעבר הגבול עם ירדן, מייסדת חברת הביטוח ליברה עבדה בקיוסק, ומנכ"לית אל על התחילה בכלל בבנק הפועלים ● אחרי שנים בעולם העסקי, בכירי המשק מספרים לערן גפן על הג'וב הראשון שלהם, שגם עיצב את מי שהם היום

מייסדי חברת טרייל סקיוריטי. משמאל לימין: נדב זינגרמן, זוהר ויטנברג, רועי מוטעי / צילום: יח''צ

חברת סייבר אלמונית בת פחות משנה נמכרת לפי שווי של 162 מיליון דולר

סייארה ממזגת אל תוכה את החברה האלמונית הישראלית טרייל, שפעלה עד כה מתחת לרדאר ● העסקה, שרובה במניות סייארה, משקפת לנרכשת שווי של 162 מיליון דולר ● בשתי החברות סייברסטארטס של גילי רענן היא משקיעה בולטת

אוניית פאלומה של מנו ספנות, 1990 / צילום: באדיבות מנו ספנות

10 שעות במעבורת: למה אנחנו כבר לא שטים מחיפה לקפריסין

גל ביטולי הטיסות גרם לרבים להיזכר במעבורות שחיברו מדי יום בין חיפה לאיים הסמוכים, והיו יכולות להיות פתרון נפלא לעשרות אלפי הישראלים שנתקעו באירופה ● בכירי עולם הספנות מספרים על דעיכת תיירות המעבורות לטובת הקרוזים היוקרתיים, ומסבירים למה זה כבר לא ריאלי להחיות את קווי השיט הנוסטלגיים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מניות השבבים נפלו, אנבידיה ב-4.5%

נאסד"ק ירד ב-1% ● מניית ASML נפלה וגררה את מניות השבבים ● מחירי הנפט ירדו בכ-5% ● טראמפ מדיה נפלה בפתאומיות ובמחזור חריג, לאחר שזינקה ב-13% בתחילת המסחר ● מניית רשת בתי המרקחת וולגרינס זינקה ב-16%, סוגרת 1,200 סניפים ● ישראליות: טאבולה וטבע זינקו, נובה וקמטק נפלו ● עונת הדוחות: סיטיגרופ, גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה עקפו את הציפיות

נשיא צרפת עמנואל מקרון ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: Reuters, REUTERS

נתניהו בריאיון בצרפת: "מקרון מסלף את ההיסטוריה, קריאתו מבישה"

ראש הממשלה תקף את נשיא צרפת בריאיון שפורסם בעיתון צרפתי - וטען: "מצפים מבעלי בריתנו ליחס אחר" ● נתניהו תקף את מקרן שאמר כי "האו"ם יצר את ישראל", והשיב: "מי שהקים את את המדינה הם לוחמי מלחמת העצמאות, בהם שורדי השואה" ● נתניהו הדגיש: המאבק נגד חמאס, חיזבאללה ואיראן - משותף גם למדינות המערב

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

מקרון נגד ישראל: חברות ישראליות יוכלו להופיע בתערוכת הנשק, אבל לא להציג שום מוצר

12 חברות ישראליות שהיו צפויות להציג בתערוכה הביטחונית הימית היוקרתית "יורונאבאל" בנובמבר, הורחקו ממנה, אולם בהמשך דווח כי יוכלו להשתתף בלי שיוכלו להציג שום עמדה או ציוד ● לעומת זאת לטורקיה יתאפשר להופיע ●  לאחרונה, קרא נשיא צרפת לאמברגו נשק על ישראל

ענת כנפו תבור / צילום:  אורן קאן

מה חושבת מנהלת הגמל הגדולה בישראל על הטרנד הלוהט של המשקיעים

ענת כנפו תבור, מנהלת חברת הגמל הגדולה בישראל, לא מתלהבת מהריצה של הציבור להשקיע במדד האמריקאי: "ה–S&P 500 הפך להיות גימיק" ● היא קוראת להתחיל לחסוך מוקדם, "כבר מהעבודה הראשונה", ולהשאיר את הכסף בקרנות ההשתלמות, גם אם יוטל עליהן מיסוי ● וגם: ההסבר שלה למעבר של לקוחות מאלטשולר שחם למתחרים

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

דאו ג'ונס ננעל בשיא חדש; מניות השבבים עלו

בורסות אירופה ננעלו בעליות, נעילה אדומה בבורסות אסיה ● הבנק המרכזי בגוש האירו הוריד את הריבית - בפעם השלישית השנה ● דוחות נטפליקס צפויים להתפרסם לאחר סיום המסחר בוול סטריט הערב

עוגיות ריפעת / צילום: נירית גור קרבי

ממש לא רק קוסקוס ומטבוחה: ספר הבישול שחושף את כל מה שפספסנו במטבח המרוקאי

שתי בשלניות שהכירו באינסטגרם עומדות מאחורי ספר חדש שעושה את הכבוד הראוי למטבח המגוון ששואב מהשפעות ספרדיות, צרפתיות, פורטוגזיות ואפילו בריטיות ● והמלצה לנוסעים למרוקו: התרחקו ממסעדות

האינפלציה בספטמבר מפתיעה לטובה - קצב שנתי של 3.5%; עליית מחירי הדירות התמתנה

ירידות בולטות נרשמו בסעיפי תחבורה, תרבות ובידור, הלבשה והנעלה ופירות טריים ● עליות נרשמו בסעיפי ירקות טריים, שירותי חינוך וריהוט וציוד לבית ● מחירי הדירות באוגוסט עלו ב-0.3% בלבד, לאחר עליות חדות בחודשים הקודמים ● בראייה שנתית מחירי הדירות זינקו ביותר מ-6% ● מזרחי טפחות: "הנתון של היום רחוק מכזה שיצדיק העלאת ריבית בנובמבר"

אל''ם (במיל') מעין לינר / צילום: דובר צה''ל

"רכשנו ושכרנו כל גנרטור אפשרי": הקצינה שדאגה לגג למאות אלפי מילואימניקים בחזית

אל"מ מעיין לינר, ראש מחלקת שיווק והעתקת מחנות ותשתיות בצה"ל, לא דמיינה שתצטרך לארגן מקומות לינה, מקלחות ומכבסות למאות אלפי חיילים שגויסו בבת אחת למלחמה ● בראיון לרגל פרישתה, היא משיבה לביקורת על תנאי החיילים בשטח ומספרת איך ייבנו המוצבים החדשים

מפעל של ASML / צילום: ap, Peter Dejong

החברה ההולנדית שמתרסקת ב-16% ולוקחת איתה את אנבידיה ומניות השבבים

חברת ASML פרסמה את תוצאות הרבעון השלישי, שעמדו על נתון נמוך מציפיות השוק ● כעת מנייתה נופלת בוול סטריט, ומורידה גם את ענקיות השבבים ● בין הנתונים המרכזיים שהבהילו את המשקיעים: ירידה של מעל 3 מיליארד דולר בתחזית המכירות של 2025

מכשירי זימונית בתצוגה של חברת גולד אפולו בטייוואן / צילום: Reuters, Ann Wang

דיווח: המודיעין הישראלי שיווק את הביפרים עם חומר הנפץ באמצעות חנויות מזויפות ברשת

לפי תחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס, הומצא "סיפור כיסוי" לסוללה שהוכנסה למכשירי הביפרים, שהכילה חומר נפץ פלסטי שלא היה ניתן לגלות ברנטגן • מכשיר הביפר שווק כבעל סוללה חדשנית שמחזיקה ל-85 ימים • סוכן המכירות מכר את הביפרים לארגון במחיר נמוך יחסית

נטפליקס / צילום: Shutterstock

נטפליקס מכה את התחזיות ברבעון השלישי; המניה עולה

ענקית הסטרימינג פרסמה את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון השלישי ● החברה דיווחה על הכנסות של 9.83 מיליארד דול בעוד התחזיות עמדו על 9.77 מיליארד דולר ● מספר המנויים המשלמים של נטפליקס עמד על 282.7 מיליון, לעומת צפי ל-282.15 מיליון