גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי
אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

רוב הציבור לא מכיר אותה, אבל היא תשפיע על חייהם של מיליוני בני אדם בישראל. ממשרדה שבירושלים אולה אקסלרוד מתכננת את המטרו, מערכת הרכבות התחתיות שתעבור מתחת ל־24 רשויות מקומיות בישראל ותשנה את פני המטרופולין.

בניר עוז מגייסים כספים ממקורות פרטיים, בוחרים אדריכלים ואוספים את השברים 
תקיפה ישראלית באיראן תטלטל את שוק הנפט. מי תרוויח מהמצב? 
בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן 

בחודש אוגוסט האחרון מונתה אקסלרוד למנהלת אגף המטרו והסעת ההמונים במינהל התכנון במקומה של יעל סלומון שמונתה לסמנכ"לית התשתיות במינהל. אקסלרוד (41) מתגוררת בירושלים, והיא בעלת תואר ראשון במדעי החיים ולימודי סביבה ותואר שני בגיאוגרפיה, תכנון וסביבה באוניברסיטה העברית.

האגף שבראשו מונתה לעמוד מקדם תוכניות רבות כמו מסילות הרכבת המהירות שיעברו במנהרה לאורך תוואי החוף של חיפה, תוכניות הרכבות הקלות במטרופולינים ומסילות נוספות בנתיבי איילון, אבל הפרויקט הכי גדול שעובר תחת ידה של אקסלרוד הוא המטרו.

בראיון ראשון מאז נכנסה לתפקידה היא מצהירה על עצמה כמשתמשת "כבדה" ברכבת הקלה בירושלים ומבטיחה שינוי באיכות התכנון בערים שבהן יעבור המטרו.

 

"מעבירים את הזרקור מדירות לתשתיות"

בשנים האחרונות זכו כמעט כל תוכניות הקווים של המטרו לאישור סטטוטורי ובימים שקדמו לראיון החלו הצוותים לעבוד על התכנון המפורט ועל תכנון קווי השירות שינועו על שלוש מסילות התשתית.

"בעשורים האחרונים הפוקוס במדינה היה על יחידות דיור ואנחנו צריכים לתת פתרון למשבר הזה, אבל התשתיות נותרו מאחור, ועכשיו אנחנו מעבירים את הזרקור לתשתיות גם כתנאי לפיתוח עתידי", היא מודה.

מעבר לתוכניות הקווים אחראית אקסלרוד גם על תמ"א 70 - התוכנית למרחבי התחנות, לתוכניות שכוללות בינוי מעל מוסכי המטרו (דיפו) וכן לתוכניות הכוללות הקמת מרכזים ("האבים") תחבורתיים שיקשרו בין כל אמצעי התחבורה במטרופולין.

בשלב זה תוכנית אחת נתקעה - זו הכוללת את הקצה הצפוני של המערכת מגלילות לכפר סבא, לרעננה, להרצליה ולהוד השרון. זאת לאחר שהובעו התנגדויות רבות מצד תושבי כפר סבא בנוגע למיקום הדיפו, מוסך הרכבות שתוכנן לקום שם. ברעננה, קבוצת תושבים מתנגדת למעבר המטרו מתחת לבתיהם וקוראת להזיז את התוואי בסמוך לבית חולים לוינשטיין (ורחוק יותר מהם).

ההתנגדות הקולנית ליוותה דיונים בכנסת, החלטות של פוליטיקאים, כנסים שהופרעו, מחאות ועצומות.

דוח של החוקרת שמונתה לבחון את ההתנגדויות, המליץ להזיז את הדיפו מזרחה לכיוון טירה ולבצע שינויים מרחיקי לכת בתוכנית, אך הוועדה לתשתיות לאומיות דחתה את ההמלצות וציינה בהחלטתה כי "מדובר בשינוי שמשמעותו היא הליך ארוך ומורכב אשר עשוי לארוך מספר שנים" וכן כי "הארכת זמן התכנון תשליך באופן ישיר על היכולת לבצע את המטרו בצפון המטרופולין ובכך תיגרם פגיעה לכלל תושבי המטרופולין".

דחיית המלצות החוקרת היא דבר חריג.
"זה דבר חריג, אבל לא דבר שלא קרה בעבר. אנחנו מתקדמים לפי התוכנית המאושרת. כמובן, צריך להבין שבלי הדיפו אין מטרו. אי אפשר להגיד 'אני רוצה מטרו בכפר סבא וברעננה אבל הדיפו אצל השכנים בטירה או בטייבה'. קל להגיד דבר כזה ואני לא בטוחה שכולם מבינים את המשמעות. זה הרבה יותר מרוחק ודורש הארכה של הקו באופן שיעכב את כל 22 התחנות בשרון ופתיחת הקו תעוכב בהרבה שנים".

הפתיחה גם ככה מתוכננת לשלב השני בפרויקט, אז אם גם ככה יש עוד כמה שנים אולי אפשר לטייב את התכנון? יש חשיבות לחיבור ערים בחברה הערבית למטרו.
"באופן חד משמעי אנחנו רוצים לחבר את הקו הזה, ובהחלטה של משרד התחבורה נדרש להקים צוות ולתקצב הארכה של הקו בתוכנית נפרדת עד למסילה המזרחית (שנבנית במקביל לכביש 6 - א.ז), כי אנחנו לא רוצים לעכב את תוכנית המטרו".

"יהיו 5 מיליון איש במטרופולין"

מה עושים מול נימביסטים? איך בכל זאת מקדמים תשתיות באזור השרון? הרי הרשויות מתנגדות לא רק למטרו אלא גם הקו הצהוב של הרכבת הקלה בוטל בזמנו בגלל התנגדותן וגם פרויקט לסלילת נת"צים.
"זה אחד האתגרים הכי גדולים שלנו. אנחנו יושבים עם נציגים של רשויות מקומיות וגופי תשתית והתכנון עובר שינויים. אבל עם הנימביסטים הקלאסיים אי אפשר להגיע לפשרה. הם פשוט דבקים בעמדה ש'זה לא יהיה אצלי או לידי' ויש להם בעיה לראות את היתרון לכלל הציבור. לא משנה כמה נגיד להם שהפגיעה בנוף תהיה מינימלית, שנקדם תוכנית לבינוי מעל הדיפו וזה ייראה כמו שכונה ושתהיה הורדה מסוימת מתחת לקרקע - זה לא עוזר.

"יש ערים שדבקות בעמדה הזאת ש'אנחנו עיר של רכב פרטי ולכל משק בית יש שני רכבים' ומוותרות על תקציבים. עצוב מאוד לראות את זה, כי גם לרשויות המקומיות צריכה להיות ראייה ארוכת טווח, שזה מה שאנחנו במינהל התכנון מנסים לקדם כל הזמן לראות 20־30 שנה קדימה, ויכול להיות שיש גורמים כאלה ואחרים שאומרים 'אוקיי, אני רואה את החמש שנים הקרובות, ומעבר לזה זה פחות מעניין'".

אז מה את רואה בעוד 20־30 שנה?
"אנחנו רוצים את כל התוכניות האלו לנת"צים, לנתיבים מהירים, לשדרוג כביש 4 ויש התעוררות גם סביב הקו הצהוב (שאמור היה לעבור בערי השרון - א.ז) ויש שיח על קידום מחודש שלו כרק"ל או BRT (טכנולוגיה הדומה למטרונית בחיפה). אם ההתנגדויות יצלחו יהיה מאוד קשה: פקקים, תאונות דרכים ונזק כלכלי למשק.

"גוש דן הוא הלב העסקי של המדינה ו־62% מהתוצר העסקי נמצא בו. ב־2040 יחיו במטרופולין 5 מיליון בני אדם בהשוואה ל־3 מיליון היום. אנשים לא יפסיקו להיוולד וצריך לתת פתרונות של ניידות ונגישות. לכן, אנחנו לא יכולים להמשיך עם הגישה הזאת שלכל משפחה יש שני כלי רכב ורק ככה ננוע.

"אני גם לא בגישה קיצונית שאומרת כולם ייסעו בקורקינט, וגם לי יש רכב בבית ואני נוסעת בו כשאין ברירה. אבל אני חושבת שאנחנו כמדינה צריכים להבין ודחוף שכרגע אנחנו לא מספקים לתושבים את האלטרנטיבה.

"לדעתי אנחנו כבר באסון, והאסון רק ילך ויגדל. אנשים פשוט לא יוכלו לצאת מהבית. במקום שעה וחצי, הם יעמדו בפקקים גם ארבע שעות. אם לא נעשה מטרו בגוש דן, ואם לא נפעל לקידום מסילות מהירות וקידום שאר אמצעי התחבורה גם במרכז וגם בפריפריה - לשם אנחנו הולכים".

"המשק זקוק למטרו דווקא במיתון"

לצערנו, כרגע מתחוללת מלחמה, והיא מביאה גם למיתון כלכלי. את רואה מציאות שבה בעקבות המצב הכלכלי ידחו או יוותרו על התקצוב שנחוץ כדי להוציא את המטרו לפועל?
"המשק זקוק למטרו דווקא בתקופה של מיתון. ההשקעה הראשונית שלו היא גבוהה מאוד, אבל תוך מספר שנים הפרויקט יחזיר את עצמו ואנחנו נתחיל לראות את הצמיחה גם כלכלית, גם תחבורתית, גם בריאותית וסביבתית וכמובן חברתית. המטרו יתרום לצמצום פערים חברתיים שקיימים כרגע גם בגוש דן".

שנת הפתיחה המיועדת של המטרו היא 2034, אבל אנחנו רואים כמה שנים לוקח לחפור ארבעה קילומטרים בתל אביב במסגרת הקו הירוק. לא כל כך ברור איך יחפרו בתוך עשור 150 ק"מ.
"נכון, זה באמת חשש אמיתי, אבל גם בנת"ע וגם במשרד האוצר מנסים לבנות איזו תוכנית תפעולית כדי לעשות חלוקה לכל מיני חבילות ביצוע. אנחנו בהחלט חוששים מזה ומקווים שחוק המטרו שעבר יסייע, להבדיל מרכבות קלות ששם לא היה חוק שסייע לתיאום בין גופי התשתית השונים או מול חוקי העזר של רשויות מקומיות.

"יכול להיות שלמרות החוק יהיו הרבה עיכובים. בחברת נת"ע הציגו לנו עבודה מאוד ראשונית של חפירת מנהרה אחת והפרדה שלה במקום חפירת שתי מנהרות סמוכות, אבל זה מאוד ראשוני וכרגע עובדים בהתאם לתוכנית המקורית".

חיים גליק, מנכל נת"ע לשעבר, העריך שאין מה לדבר על לפני 2040.
"אני עדיין אופטימית שלפני 2040 ניסע במקטע הראשון. אם אנחנו לא נהיה אופטימיים אז מה יהיה? זה פרויקט חד פעמי, ולמרות הקושי ולמרות האתגרים, היתרונות הם כל כך גדולים. חייבים להיות עם הרבה סבלנות ואורך רוח. יש פה הרבה אתגרים, אבל צריך לקחת את זה כהזדמנות - גם הרשויות המקומיות - כי ברגע שפותחים את השטח מלמעלה לטובת התחנה זו הזדמנות לחדש את כל התשתיות העירוניות".

איך באמת שמים דגש על איכות התכנון? כי מינהל התכנון מדבר שנים על הצורך בתחבורה ציבורית. ועדיין, חלק מהתשתיות נראות כאילו הן נועדו בכלל לטובת מהירות הרכב הפרטי.
"אני מסכימה שיש דברים שהם תוצאות תכנוניות לא מיטביות מכל מיני סיבות. אבל עולם התכנון הוא כמו החיים, הוא כל הזמן מתפתח, אנחנו כל הזמן לומדים, גם מטעויות, ואחד התפקידים שלנו כמשרתי הציבור זה לקחת את הדברים הטובים ולנסות ליישם אותם בפרויקטים היום.

"אני חושבת ששמנו דגש מאוד מאוד גדול גם במטרו, אבל בכל התוכניות להסעת המונים שאנחנו מקדמים למרחב, על מרחב אורבני שמתממשק עם התחנות להסעת המונים.

"אנחנו באים לשרת את הנוסעים ואנחנו רוצים מרחב כמה שיותר איכותי, למשל מדרכות רחבות וכמה שיותר נגישות וקישוריות. האדם במרכז".

בישראל עולם התכנון מתפתח לאט.
"כן, באיחור. אנחנו מדינה צעירה. ביקרתי בגרמניה והם אמרו לי, 'טוב אנחנו פה מימים שהיו כאן ממלכות ומלכים'. אז במדינות צעירות אפשר קצת לסלוח. גם גולדה כבר דיברה בשנות ה־70 על המטרו ולצערי זה לא קרה. עכשיו ננסה לתקן".

"זה יהיה המטרו הכי מתקדם שיש"

על אף התוכניות המרשימות שנוצרות לאחר עימותים רבים, בסופו של דבר בישראל כמו בישראל הן נשארות על הנייר. כך, בקריית אונו הוקם פרויקט התחדשות עירונית בשטחה של תחנת מטרו עתידית ובכפר סבא הוקם בניין על תחנה נוספת.

"מאוד מצער שאנחנו צריכים להתמודד עם בנייה לא חוקית", אומרת אקסלרוד, "הבעיה שאין לנו שליטה על כל ההיתרים שניתנים בוועדות המקומיות והרבה פעמים עולים על ההיתרים כשהם כבר מבוצעים בפועל ומתגלים במקרה. אנחנו מאוד חוששים מהמקרים שאנחנו לא יודעים עליהם.

"זה עוול לפרויקט אבל גם לדיירים שציפו לפרויקט מהיר שנעצר. הסכנה הכי גדולה מבחינתנו שייבנה משהו שלא יוכל להיהרס ולא תהיה תחנה, או שתהיה תחנה פחות טובה עם פחות יציאות".

המקרים האלו שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה או שהיא יודעת ומתעלמת שזה אפילו יותר גרוע - זה מזכיר עולם שלישי.
"כן, זה מצב לא טוב, ואנחנו במקרים כאלה מערבים גם את רשות האכיפה הארצית. אני קוראת מכאן לכל הרשויות המקומיות לשמור על המטרו. זו מתנה. תשמרו עליה. לא תהיה לכם תחנה או שתהיה תחנה בלי יציאה וזאת תהיה תחנה נכה".

הקו עובר מתחת לבתים, ויש אנשים שחוששים שהעבודות יפגעו ביסודות המבנים וגם הוגשו לא מעט התנגדויות על הרקע הזה. יש דרך להרגיע אותם?
"נעשתה עבודה נרחבת ומאוד מקצועית, ולוקחים מרחק מסוים מקצה היסודות ועושים חיזוקים במקומות הנדרשים. יש כלים לטפל ואפשר לפתור הכול. לא נתכנן משהו שעלול לגרום לקריסה של מבנים או לאסונות. הבטיחות חשובה לנו וכל הדברים האלה נבחנים גם על ידי היועצים המקצועיים של היזם וגם על ידי היועצים המקצועיים של הוועדה.

"ואם בניינים לא קורסים בפריז ובלונדון שם נחפר מטרו, אני לא מאמינה שהבניינים יקרסו פה כי אנחנו עובדים לפי סטנדרטים בינלאומיים. הולכים לתכנן פה את המטרו הכי מתקדם שיש".

תחנת בת ים. ''צריך לבחון את איכות המרחב הציבורי'' / הדמיה: ארז אלה

"לא נאשר יותר צמודי קרקע"

התנגדות נוספת שאיתה צריכה אקסלרוד להתמודד היא של יזמים הטוענים שבעקבות מסי המטרו, ניתן להשיג כדאיות כלכלית רק עם עוצמות בנייה משמעותיות, כאלו שמינהל התכנון לא נוהג להעניק בקלות.

"אנחנו לא יכולים להיות מובלים כל הזמן על ידי הכלכליות. אנחנו צריכים להסתכל בצורה הוליסטית על כל התכנון האורבני סביב התחנות. לעשות עכשיו מגדלי ענק כמו במע"ר תל אביב בשכונות ברמלה? יכול להיות שדווקא מתאים לעשות 12 או 14 קומות ולא 32 קומות. מקודמים היום כ־150 פרויקטים בגדלים שונים סביב התחנות ומגיעים לוועדות התכנון ויש החלטות.

"לכן, אני לא חושבת שיש איזשהו יזם שהיה מקדם פרויקטים אם הם לא היו כלכליים. בסוף לכל אחד יש הגדרות אחרות לרווחיות, ואי אפשר לכפות על העיר מגדל של 50 קומות במקום לא מתאים כי היזם רוצה להיות מאוד רווחי", היא תוקפת.

לדבריה, "לקחנו צוות שבחן מעל 100 תקדימים מהעולם וראו שהשפעת המטרו היא ברדיוס של כקילומטר. באותם מתחמי השפעה אמרנו שניתן הנחיות תכנון כדי לנצל את היתרון של אותה מערכת הסעת המונים.

"אז לא נאשר יותר תוכניות חדשות של צמודי קרקע, וקבענו הנחיות למינימום הזכויות, ואנחנו לא יכולים לקבוע מראש מה יהיו הזכויות המקסימליות ב־109 מרחבי תחנות. מי שיקבע אותן יהיו מוסדות התכנון שיאשרו תוכניות מפורטות, אבל הרף המינימלי שלנו גבוה".

מינהל התכנון מושך יותר למודל של צפיפות כמו בברצלונה, ופחות למודל של סינגפור או של יפן מבחינת עוצמות הבנייה. אבל כשמסתכלים על קצב גידול האוכלוסייה, ואני שואל את זה בצער, אולי נכון ללכת למודל של המזרח הרחוק?
"כלומר, ללכת על ערים ורטיקליות עם המון מגדלים בצפיפות מאוד מאוד גבוהה? תמ"א 70 נותנת בסיס לתכנון מפורט ולא מציבה רף עליון.

"העמדה המקצועית שלנו שצריך להיות צפוף. צריכים להיות מגדלים איפה שזה רלוונטי. לעיר יש תשתיות והיא צריכה להתמודד עם התוספות העתידיות. אם אתה בא עכשיו ושם מגדל בכל מקום של 100 קומות, אתה צריך תשתית שתתמוך בזה.

"בד בבד עם הציפוף צריך לבחון את איכות המרחב הציבורי וכתבנו הנחיות מחייבות בתקנון וירדנו לרזולוציה של רוחב מדרכה. באופן מפתיע, הרבה רשויות מתנגדות לזה. אבל אנחנו חשבנו שבגלל הסיטואציה הייחודית של פרויקט לאומי חד פעמי, זאת הזדמנות לעשות במרחב התחנות מדרכות רחבות וכל תוכנית חדשה מעל גודל מסוים צריכה לתת שבילי אופניים.

"אי אפשר לבוא לפתוח את המרחב ולהקים תחנת מטרו ולהמשיך לנסוע מסביב ברכב כי אף אחד לא ישתמש בתחנה כזאת. זה העתיד שלנו - תכנון איכותי מוטה תחבורה ציבורית".

עוד כתבות

הפופ־אפ התארך מ־3 חודשים לשנתיים. פתיחת החנות בשרונה באוקטובר 2023 / צילום: דודי ששון

קולקציות שנסגרות שנה מראש ועדת מעריצים נאמנה: סוד הקסם של הארי פוטר בישראל

כשלושה עשורים עברו מאז שהושק הספר הראשון בסדרת הארי פוטר, ועדיין כל קולקציה ממותגת בחנויות זוכה להתנפלות, בעולם וגם בישראל ● הפעם, ההתעוררות המחודשת כוללת שלל שיתופי פעולה מקבילים עם רשתות מקומיות ובינלאומיות: "המטרה היא שתהיה חגיגה בעיניים" ● איך עובדת זכיינות של מותג על ששווה עשרות מיליארדי דולרים, ולמה זה יותר סיפור של רגש מאשר של מספרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מדדי וול סטריט קפצו ביותר מ-1.7% לאחר נתוני אינפלציה מעודדים

מדד מחירי ההוצאות לצריכה פרטית (PCE) עלה לרמה שנתית של 2.4% בנובמבר - פחות מהצפי ● נעילה שלילית באירופה בעקבות האיום החדש של טראמפ על האיחוד האירופי ● הדולר בשיא של שנתיים מול סל המטבעות ● מנכ"ל נייקי לאחר הדוחות הטובים: "נחזיר את הספורט למרכז הבמה" ● האינפלציה ברוסיה מרקיעה שחקים אך הבנק המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי, 21%

מי יעבוד בהייטק הישראלי בעוד עשור? / צילום: Shutterstock

"אם נמשיך ככה לא יהיה לנו רופאים, אנשי הייטק, מהנדסים, פשוט לא יהיו"

תוצאות מבחני TIMSS שפורסמו החודש הצביעו על צניחה חדה בהישגי התלמידים הישראלים במתמטיקה ובמדעים, כזו שלא נראתה פה כבר שנים ● במקביל מספר המועסקים במקצועות הטק בירידה, וספק אם יעמוד ביעד שהציבה לו הוועדה להגדלת ההון האנושי בתעשייה ● הקורלציה בין השניים מדאיגה רבים בענף, ומעלה שאלה על מעמדו העתידי של קטר הצמיחה של המשק ועל הכלכלה כולה

אבנר ארד, מנכ''ל משק אנרגיה / צילום: יח''צ

תעלומה בתל אביב: מה גרם לחברת האנרגיה להוסיף 390 מיליון שקל לשווי בשבוע?

מניית משק אנרגיה זינקה במעל 20% השבוע ללא דיווח מיוחד בבורסה ● גורמים בשוק טוענים כי ייתכן שמוסדיים נכנסים למניה ● סברה נוספת היא שהשימוע של רשות החשמל אליו הוזמנה בחודש שעבר,יהיה פחות מגביל מכפי שנדמה בתחילה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרון נפלה ב-17%

בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות ● מיקרון היכתה את התחזיות אך צופה האטה במכירות ● פלנטיר זכתה בחוזים מצבא ארה"ב במעל 600 מיליון דולר ● המלצות אנליסטים: בנק אוף אמריקה "נייטרלי" על מיקרון, ג'פריס ב"החזק" על נייס ● הכלכלה בארה"ב צמחה ב-3.1% ברבעון השלישי ● הבנק המרכזי של בריטניה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.75%, כך גם הבנק של יפן, 0.25% ● וגם, הסיבה לירידת מחיר הזהב

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בת"א; משק אנרגיה זינקה ב-15%, נייס וטאואר ירדו בכ-5%

מדד ת"א 90 ירד ב-1.3 ● השקל נחלש מול הדולר בהמשך להתחזקות המטבע האמריקאי בעולם ● תשואות האג"ח בישראל ממשיכות לצנוח, הפועלים: "נותרים בהמלצתנו להגדיל את החשיפה לשוק המקומי" ● כלכלני לידר שוקי הון: ישנן סיבות להתחזקות השיח על הורדת ריבית בישראל

ענבל אור בבית המשפט, היום (ד')

הבדיקה קבעה: ענבל אור נמצאה כשירה לעמוד לדין

יזמת הנדל"ן לשעבר נשלחה לבדיקת פסיכיאטרית ראשונית והיא תישאר במעצר עד הדיון שיתקיים ב-26 בדצמבר ● לאחר מעצרה השבוע, מונה לאור עורך דין מהסנגוריה הציבורית, אך היא סירבה להיות מיוצגת בהליך, והודיעה לביהמ"ש כי תייצג את עצמה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכאל ברק / צילום: לואיס גרין

המומחה שמאמין: כל מדינות האזור רוצות יציבות, חוץ ממדינה אחת

שיחה עם ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן ● על ההפיכה בסוריה, היחסים בין טורקיה לישראל והאינטרס הסעודי ● האזינו

הבור שנפער כתוצאה מנפילת הטיל בגן השעשועים / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

הטיל ששוגר מתימן הלילה: היירוט נכשל, מכתש נפער בגן המשחקים בתל אביב

צה"ל: טיל קרקע-קרקע שוגר בידי החות'ים בתימן ● שרפה פרצה בדרום תל אביב כתוצאה מהנפילה, 16 נפצעו במצב קל • חבר הלשכה המדינית של הח'ותים: "גוש דן יפו רבתי (מוארת)" ● 100 חטופים - 442 למלחמה ● עדכונים שוטפים

שולץ ומקרון. ניסיון להיאבק ביוקר המחיה / צילום: ap, Ebrahim Noroozi

מחירי המזון במדינה הזו זינקו ב-30% והממשלה פתחה את הכיס בלי חשבון

עליות המחירים מטלטלות את אירופה ב־3 השנים האחרונות ומזנקות לראש סדר היום בעיקר בצרפת ובגרמניה שנתונות במשבר ● מקרון סיבסד חשבונות אנרגיה ונתן מענקי חימום, שולץ הגדיל פנסיות והעלה את שכר המינימום ● אך האם הצעדים תרמו להורדת האינפלציה? ● למה זה עולה לנו, פרויקט מיוחד 

טול כרם (ארכיון) / צילום: Associated Press, Majdi Mohammed

צה"ל ושב"כ חיסלו את אחד מראשי תשתית הטרור בטולכרם

יורטה מטרה חשודה מול חופי ת"א, לא הופעלה התרעה על פי מדיניות • טיל קרקע-קרקע שוגר הלילה מתימן - בצה"ל אישרו שראש הקרב של הטיל ששיגרו החות'ים פגע בבית ספר ברמת גן, אין נפגעים • התקיפה הלילית בצנעא שבתימן: מחנה צבאי ותחנת כוח גדולה - מערכת החשמל קרסה באזורים נרחבים • כטב"ם תקף חוליית מחבלים בטולכרם ● 100 חטופים - 440 ימים למלחמה ● עדכונים שוטפים

לואיג'י מניון. חשוד ברצח מנכ''ל חברת ביטוח בריאות / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

פנטזיה עם מחיר: איך פושע הופך לגיבור תרבות

מרובין הוד ועד לואיג'י מניון, ההיסטוריה רצופה בסיפורים על מפרי חוק שזכו להערצת ההמון ● חוקרים מנסים להסביר איזה צורך חברתי הם ממלאים ואיך הם מותחים את גבולות הנורמה

קניון עופר רחובות / צילום: שי וליץ

היכן נמצאת ההשקעה החדשה של מליסרון

חברת הנדל"ן החלה בשיפוץ נרחב של קניון עופר רחובות, בהשקעה כוללת של 185 מיליון שקל ● מספר העסקים שנשים הקימו השנה נמצא בעלייה, הסוודר המכוער של מיקרוסופט למען יתומי המלחמה, והמינויים החדשים למנהלי קווי המטרו של נת"ע

האינפלציה מזנקת: למה כדאי להצמיד חוזה למדד / אילוסטרציה: Shutterstock

למה כדאי להצמיד חוזה של עסקאות מכר למדד המחירים לצרכן

הסכם לפירוק שיתוף נדחה במשך 14 חודשים עד שקיבל אישור מבית המשפט. המוכרים ביקשו תוספת של 1.4 מיליון שקל בשל עליית מדד המחירים לצרכן בתקופה הזו, אולם ביהמ"ש לא נענה לבקשתם וקבע כי עליית המדד אינה עניין חריג

רותם סלע בקמפיין דיסקונט / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

דיסקונט השקיע את הסכום הגבוה ביותר השבוע, אך שניים מהמתחרים עקפו אותו

הפרסומת החדשה של הבנק, שהשיק צ'אטבוט להשקעות, מתברגת במקום השלישי בזכירות - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● את הטבלה מוביל בנק לאומי ואחריו מזרחי טפחות, הפרסומת האהובה ביותר שייכת לביטוח 9

טויוטה קאמרי הייבריד / צילום: יח''צ

הנוחות לא מושלמת אבל הביצועים של הרכב הזה חזקים וצריכת הדלק שלו מרשימה

הקאמרי שומרת על עיצוב מסורתי עם רענון קל, גם בתא הנוסעים ● הנוחות לא מושלמת אבל הביצועים חזקים וצריכת הדלק שלה מרשימה

אביחי סטולרו / צילום: אלן עזריה

ב-200 מיליון שקל במזומן: אביחי סטולרו וחברת תמיס רכשו את השליטה במי עדן

המוכר הוא קונצרן פרימו ווטר, תאגיד המשקיע בעיקר בתחום המשקאות ● היקף העסקה הכולל מוערך ב-400 מיליון שקל והרוכשים יטלו חוב של כ-200 מיליון שקל על גבם

מייסדי ג'אסט, אופיר טהור ורונן בן עמי / צילום: עומר שטיין

גיוס של 30 מיליון דולר לסטארט-אפ הישראלי שנלחם בהונאות אשראי

החברה פיתחה פלטפורמה בתחום הגנת העסקים, אשר מסייעת להם להתמודד עם ביטולי עסקאות לא מוצלחים, באמצעות כלי בינה מלאכותית ● עם השלמת הסבב הנוכחי, מגיע היקף ההשקעות הכולל בחברה ל-100 מיליון דולר

מערכת חץ 3 בפעולה / צילום: משרד הביטחון

המומחה שמנסה להסביר: למה נכשל היירוט של הטיל החות׳י

טיל קרקע-קרקע ששוגר על ידי החות'ים מתימן לא הופל על ידי מערכת החץ ● תא"ל (במיל') צביקה חיימוביץ שכיהן כמפקד מערך ההגנה האווירית מסביר כיצד המערכות עובדות בזמן אמת, ואומר:"הצד השני, מנסה להשתכלל, להפיק לקחים, וללמוד מהצלחות או כישלונות"

חשבון המים מתייקר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עולה, אבל פחות: החל מינואר תעריף המים יתייקר ב-2%

רשות המים הודיעה כי תעריפי המים יתייקרו ב-2% החל מינואר, במקום ב-3.4% כמתוכנן ● התעריף לכמות המוכרת יעמוד מינואר על 7.046 שקלים למ"ק, ואילו התעריף לכל כמות נוספת יעמוד על כ־12.932 שקלים למ"ק