גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבדל של חצי מיליון שקל לדירה באותה שכונה: האזור שהפך לנבנה ביותר בתל אביב

המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים אמנם ירד מעט מהשיא ועומד על 4.75 מיליון שקל, אבל הירידה נובעת משינוי בתמהיל הדירות שנמכרו - ולא מירידת מחירים ● ארבע הערות על שוק הנדל"ן בת"א

התחדשות עירונית בתל אביב / צילום: Shutterstock
התחדשות עירונית בתל אביב / צילום: Shutterstock

תל אביב רותחת: מצד אחד שיא בהיצע דירות חדשות לא מכורות ומצד שני שיא במחירים. אם מתמקדים בדירות חדשות - 2024 היא השנה השנייה בגובה המכירות של דירות אלה בעשור האחרון, ומשנת השפל של 2023 השוק התל אביבי קפץ למעלה.

בדקנו את הממדים השונים של הפעילות הנדל"נית בתל אביב.

1 התחלות בנייה והיצע

תל אביב היא עיר פעילה מאוד מבחינת העשייה הנדל"נית שבה. אמנם בשנים האחרונות גנבה ממנה ירושלים את התואר "העיר הנבנית ביותר", אך גם ללא התואר הזה, נרשמו בעיר יותר מ־31 אלף התחלות בנייה ב־7 השנים האחרונות. מדובר בסדר גודל של עיר קטנה שנבנתה בתל אביב.

היצע הדירות בעיר מגיע לכ־9,000 יחידות דיור (יח"ד) חדשות שהוחל בהקמתן ושטרם נמכרו, והוא עולה והולך.

למעשה, קשה להתייחס לטענות שמחירי הדירות בעיר עולים כתוצאה ממחסור בהיצע, שעה שההיצע רק עולה ובשבעת החודשים הראשונים של השנה הוא קפץ ב־14%. זה מורה שההיפך הוא הנכון: קצב הבנייה בעיר עולה על קצב הרכישות, וזה עוד לא הסוף.

"בצפון העיר ממוקדים יזמי הנדל"ן הגדולים בשדה דב, שבו עומדים להתקיים מכרזים לכ־7,000 יח"ד. אין קבלן רציני שלא מתעניין בהם. בתוך העיר יש המון בנייה. הייתה הקפאת היתרים בעבר ע"י העירייה, בגלל תוכניות הרובעים, ובזמן האחרון הייתה הקפאה מצד יזמי נדל"ן עקב המלחמה, אבל מכיוון שמדובר בהתחדשות עירונית, הם מחוייבים לדיירים והם יוצאים לבנייה", אומר השמאי אריה קמיל.

2המחירים

מחיר דירת 4 חדרים ממוצעת בתל אביב הגיע ברבעון השני של השנה ל־4.75 מיליון שקל, על פי הלמ"ס. יצוין כי ברבעון השני של 2023 חצה המחיר הממוצע של דירת ארבעה חדרים בעיר את רף ה־5 מיליון שקל, והגיע ל־5.14 מיליון, ואולם הדבר אינו מעיד על ירידה במחירי הדירות, אלא על תמהיל רכישה שונה ומיעוט עסקאות.

בשנה שעברה החלו החברות הפועלות בשדה דב להפעיל את מערכי המכירות שלהן. המכירות במתחם הגיעו לרמות של 78 אלף שקל למ"ר. התוצאה - ריבוי עסקאות יוקרה במתחם העתידי הזה, שהעלו אז את המחירים הממוצעים בעיר.

גם כך, מחירי העסקאות בתל אביב גבוהים במידה ניכרת מהערים המתחרות בה - גבעתיים, רמת השרון והרצליה - והעיר מחזקת את מעמדה כאי בנוף הנדל"ן הישראלי.

אולם על אף המחיר ההתחלתי המאוד גבוה של הדירות במתחם, השיא כנראה עדיין לא הגיע. ברבעון השלישי של השנה נרשמו כ־40 עסקאות בדה דב, והמחירים כבר עלו לרמה של 82 אלף שקל למ"ר. עם זאת, כמות העסקאות פחתה מעט לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, שהייתה "הסיפתח" השיווקי לשכונה זו.

לסיכום, ניתן לומר כי המחיר הממוצע לדירה בעיר ירד, אך את הירידה צריך לייחס לשינוי בתמהיל העסקאות (עליו נפרט בהמשך) ולא לירידה אבסוליטית במחירי הדירות בעיר.

3מספר העסקאות

בעוד 2023 הייתה אחת משנות השפל בעשור האחרון מבחינת מספר העסקאות על דירות חדשות, השנה הנוכחית היא השנייה בגובהה מבחינה זו, אחרי 2021.

בהיבט הזה, מה שקורה בעיר חריג מבחינה לאומית, שכן 2021 הייתה שנת שיא מבחינת רכישת דירות בישראל, ואילו השנה הזו צפויה להניב רק כ־60% מהמספרים של אז. במילים אחרות, בתל אביב חזרו לקנות דירות חדשות הרבה יותר מאשר בשאר חלקי הארץ.

העלייה במספר העסקאות גם יצרה תמהיל מגוון בהרבה מזה של השנה שעברה, מה שגרר אחריו ירידה במחיר הממוצע של דירה שנרכשה בעיר, אך לא באמת ירידת מחירים.

"אני לא זוכרת תקופה שבה מחירי הדירות בתל אביב באמת ירדו", אומרת שירלי ורנר, זכיינית רי/מקס אושן בתל אביב.

"מינואר עד מאי הייתה תקופה עם רמות ביקוש מאוד מאוד גבוהות", היא מספרת. "ביוני הייתה רגיעה. ביולי עוד פעם עלייה ואוגוסט הוא בדרך כלל חודש שהוא פחות טוב בשוק, וכך היה גם באוגוסט הזה. עכשיו אנחנו מתחילים להרגיש התעוררות. מעניין ששוב יש התעניינות גבוהה יחסית גם בדירות יוקרה, של 15 מיליון שקל ומעלה".

4האזורים המובילים

האזור הלוהט ביותר בתל אביב הוא יד אליהו, שלפי ורנר מרכז אליו כמות גדולה מאוד של עסאות. "יש שם תמהיל מאוד מגוון של נכסים, מדירות להשקעה ועד דירות חדשות. הרבה הקונים מחפשים דירות חדשות בפרויקטים של התחדשות עירונית ופרויקטים של יד ראשונה", היא מסבירה. "אני לא עושה אני את השיווק שלהם, אבל אני יודעת שיש להם קצב מכירות יחסי גבוה".

בדקנו מדגמית את אזור מזרח יד אליהו, בסביבת רחוב נגבה ושדרות החי"ל, ומצאנו שמחירי הדירות החדשים לא השתנו באופן מהותי מאלה של לפני שנה והם מגיעים לכ־43 אלף שקל למ"ר. להערכתנו הדבר נובע מכך שמדובר באזור הנבנה ביותר בעיר, עם כמות גדולה מאוד של פרויקטים בהתחדשות עירונית.

"יש הבדל בין צפון יד אליהו לדרום יד אליהו. בצפון השכונה מחירי דירות ארבעה חדרים הם סביב 4 מיליון שקל. בדרום השכונה המחירים יורדים ל־3.5 מיליון שקל בממוצע. לפני שבועיים מכרנו דירת ארבעה חדרים בבניין חדש, עם מרפסת שמש וממ"ד, חניה קרובה, מחסן וכמובן מעלית ב־3.5 מיליון שקל", מספרת ורנר.

ורנר מספרת שמשקיעים רבים מנצלים את המחירים הסבירים יחסית, כמו גם תושבים מחוץ לעיר שרואים בשכונה עוגן לדירה ראשונה בעיר.

רובעים 3 ו־4, המשתרעים משני הצדדים של אבן גבירול, מנקזים אליהם ביקוש גדול מצד אוכלוסייה ותיקה ומבוססת בעיר. רובע 4 כולל את כל השכונות ממזרח לעירייה, ועד לנחל הירקון כולל אזור כיכר המדינה, מזרח יהודה המכבי ובבלי. רובע 3 הוא החלק המערבי של העיר, שכולל בין היתר את רחובות דיזנגוף, בן גוריון, ארבע הארצות ואוסישקין.

"ברובעים 3 ו־4 יש התחדשות עירונית, אבל ביחס לשטח של האזור, זה עוד לא המון ורוב הדירות הן עדיין דירות יד שנייה. מי שמתעקש על ממ"ד, זה בעיקר זוגות מבוגרים שרוצים לגור קרוב למרכזי בילוי ותרבות. המחיר מתחיל ב־60 אלף שקל למ"ר בבניינים ישנים בלי מעלית ובלי חניה ויכול להגיע גם ל־75־80 אלף שקל למ"ר אם מתקרבים לים. הפערים ממש גדולים בין סוגי המוצר", אומרת ורנר.

מחירי דירות חדשות ברובע 4 באזור כיכר המדינה מגיעים כיום ל־68 אלף שקל למ"ר בממוצע, עלייה של כ־5% לעומת המחירים ששולמו בשנה שעברה. ברובע 3 מבוצעות מעט עסקאות על דירות חדשות, שכן עיקר הפרויקטים של התחדשות עירונית בו הם של תמ"א 38/1 (הגרסה המוקדמת של התמ"א), שקטנים בהרבה מהגרסה המתקדמת יותר (תמ"א 38/2) וכוללים פחות דירות. גם כך, אין הרבה פרויקטים של התחדשות ברובע זה, עקב גודל המגרשים הקטן. מכל מקום, העסקאות שכן בוצעו באחרונה ברובע זה, דומות לממוצע המחירים של רובע 4.

"אני חושב שמה שמביא את הרוכשים לפרויקטים האלה, זה הפחד שהמחירים יעלו מיד עם תום המלחמה, ביחד עם עזרה מאסיבית מההורים ומבצעי ה־20%/80% של היזמים. הרבה אנשים רוכשים דירה לעוד ארבע שנים כשהם משלחמים 10%־20% מהדירה, וזה גורם שמאוד מדרבן אותם", אומר קמיל. "במבצעים האלה אתה מקבל הנחה ריאלית מסוימת, והמחיר הסופי הוא פחות מ־50־60 אלף שקל למ"ר. עוד דבר שאני רוצה לציין זה גודלי הדירות שנרכשות, שלא פעם מגיעים ל־2־3 חדרים, כך המחיר הסופי אינו מאוד גבוה".

גם ב"מזרח הרחוק" של תל אביב, בשכונת המשתלה, יש רמות מחירים אחרות. אמנם אין בה הרבה פרויקטים חדשים, אך העסקאות הבודדות משם מדברות על מחיר ממוצע של 50 אלף שקל למ"ר, בעוד שברמת אביב ג' בפרויקט התחדשות עירונית המחירים המקובלים עומדים על כ־65 אלף שקל בממוצע, עוד עדויות לפערים העצומים של המחירים בין המקומות השונים בעיר.

מדוע כל זה קורה? אין ספק שלדברים שנאמרו, כמו מבצעי ה־20%/80% והתחושה שאין סיכוי שהמחירים ירדו בקרוב יש קשר חזק למתרחש. מה שמגביר עוד יותר את השוק הנוכחי הוא השפל ב־2022־2023 שגרם לרבים לעלות על הגדר בשנה שעברה, והיום הם יורדים ממנה. וכשהם יורדים - הם מחליטים לרכוש, ולהיצע הגדול שממשיך לגדול יש משמעות נמוכה יותר בתנודות המחירים.

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP- Charles Sykes, Gregory Payan, Evan Vucci ,Phelan M. Ebenhack ,Ebrahim Noroozi

לתרופת הפלא לגבריות יש תופעות לוואי. אף אחד לא מדבר עליהן

אנשי השיווק בעסקי הסטרואידים מוכרים חלומות על "חיזוקים" לחדר הכושר ולחדר המיטות, אבל רק מעטים מדברים על תופעות הלוואי ● באופן אירוני, הטסטוסטרון מגביר את הגבריות אך עלול להוריד לאפס את ספירת הזרע ● קליניקה מתמחה: "מתן מרשמים זו אמנות, לא מדע"

אדם ברודי וקריסטן בל ב''רק לא זה''. ידוע מראש / צילום: באדיבות נטפליקס

נוצרייה מגיעה לארוחת ערב ומתאהבת ברב: "רק לא זה" לא עושה שירות טוב ליהדות

סדרה שעלתה לנטפליקס מציגה התאהבות מקרית בין בחורה ברוטלית, לבין בן למשפחה יהודית המתנגדת להתבוללות ● הסדרה אמנם מציגה שלל ביטויים של היהדות, אבל לא מותירה משהו שראוי לקהל הישראלי להתגאות בו

מאור מלול, עומר אדם ונסים שריאל־גאון / צילום: עידן כהן, אירופה-ישראל

ללא ערבות אישית ומבלי שהבטיח לקוח: כך גייסה הקבוצה של עומר אדם 410 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות

לגלובס נודע כי קבוצת הענן שמאחוריה עומדים השלושה, מגייסת הלוואת ענק מבנק מזרחי טפחות לבניית חוות שרתים בצרעה ● ההערכה היא כי על העסקה התחרו מספר שחקנים, בהם בנק לאומי ● בשוק צופים כי לאחר השלמת העסקה, הקבוצה עשויה לחלוש על כ־14% מסך פעילות חוות השרתים בישראל עד סוף העשור

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

פרופ' דפנה קולר / איור: גיל ג'יבלי

בגיל 17 היא השלימה תואר באוניברסיטה העברית. זה המיזם החדש והמסקרן שלה

פרופ' דפנה קולר נחשבה מטאור בסטנפורד וחלוצת AI, אבל שאלה אחת של פרופסור הסיטה אותה למסלול יישומי ¡ לפני יותר מעשור היא עשתה מהפכה בגישה ללימודים כשהקימה את קורסרה, ועכשיו היא עומדת בראש חברה שרוצה לשנות את עולם הפארמה ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

מנהיגי מדינות ההסכמה לקראת החתימה בוורסאי. ההסכם יצר את הסדר החדש, שהאו''ם הוא הביטוי העליון שלו / צילום: Associated Press

גבולות לאומיים: מי המציאו אותם, מי ניסו להתנגד להם, ואיך הם הפכו לנורמה של התנהגות בינלאומית

לפני המהפכה הצרפתית לא היו גבולות לאומיים. היו גבולות אימפריאליים גמישים וארצות התפשטו לכל עבר וגנבו טריטוריות מכל הבא ליד ● זה התחיל להשתנות לפני קצת יותר ממאה שנה ● מספר קטן של ארצות בעולם מסרבות להכיר חד–משמעית בגבולותיהן. ישראל היא אחת מהן. יש מחיר ● טור מורחב

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה שלילית בוול סטריט; עלייה במחירי הנפט לקראת מתקפה אפשרית באיראן

המסחר באירופה ננעל בירידות ● מחירי הנפט בדרך לעלייה השבועית הגדולה ביותר מזה למעלה משנה ● הניקיי ננעל בעלייה של 2%. מניות הרכב היפניות בלטו בעליות ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

מסק צבאי טס ליד קריית ים / צילום: ap, Baz Ratner

מטוס קרב של צה"ל תקף בטולכרם - הפלסטינים מדווחים על הרוגים

10 רקטות זוהו במטח לחיפה והגליל - אין נפגעים • הרמטכ"ל בגבול הצפון: "הפגיעה הקשה בחיזבאללה בכל הגזרות תימשך" • חוסל המחבל שאחראי לרצח 12 הילדים בירי למג'דל שמס • מהבוקר - כ-200 שיגורים זוהו מלבנון • ביידן על האפשרות שישראל תגיב על המתקפה מאיראן: "היום לא יקרה דבר" • בצבא אישרו - חוסל ראש שלטון חמאס ברצועת עזה: "יד ימינו של סינוואר" • כל העדכונים

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק מהמובילים בעולם, לא מתרשם מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אומנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה לפרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל־ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים בנתב״ג הפעילות כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופאיות שלא לטוס לארץ עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

האשם סאפי א־דין / צילום: מתוך ויקיפדיה

אחראי התקציבים שמנהל מיליארדים: היורש של נסראללה שהיה יעד לתקיפת צה"ל

ישראל ניסתה הלילה לחסל את האשם סאפי א־דין בן ה־60 בן דודו של נסראללה ויורשו המיועד בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה ● תוצאות התקיפה טרם התבררו ● המועצה המבצעת בראשותו מנהלת את הפעילות הפוליטית, הכלכלית והסוציאלית של הארגון ● בדומה לנסראללה, הוא מחזיק בקשרים אינטימיים עם הפטרונים באיראן, ותפיסתו הדתית קיצונית

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Khalil Hamra

ידע מפקיסטן, אורניום מניז'ר וניסויים בסומליה: האם טורקיה בדרך לנשק גרעיני?

כחלק מהמדיניות של טורקיה שתופסת עצמה כמעצמה עולמית, נושא הגרעין אף הוא בא לידי ביטוי ● "באנקרה מאמינים כי הטכנולוגיה תסייע להם בקבלת כיסא קבוע במועצת הביטחון", מציינים בעיתון הטורקי הימני "טורקייה" ● "זה רק עניין של זמן עד שנשמע על התקדמות בתוכנית הגרעין של טורקיה", אומרים בעיתון