מטוס של בלו בירד / צילום: Shutterstock
ההסלמה בצפון בסוף השבוע, עם חיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, הייתה דרמטית במיוחד לענף התעופה הישראלי. רשויות התעופה האירופיות המליצו באופן חריג לחברות הזרות להימנע מהפעלת טיסות במרחבים האוויריים של לבנון וישראל עד סוף חודש אוקטובר. ההמלצה שלא לטוס בשמי לבנון וישראל, מעריכים גורמים בענף, צפויה להשפיע באופן משמעותי על הפעילות בארץ.
● אל על הודיעה - "כל הטיסות אזלו". כמה יעלה לכם בכל זאת לחזור מיוון?
● הרבה יותר מגל ביטולי טיסות: מאות אלפי נוסעים עלולים להיפגע מההמלצה החריגה
● זאת המדינה האירופית שתוכלו לטוס ממנה במחיר אטרקטיבי
● הטיסה בוטלה? מתי כדאי לתבוע את חברת התעופה בתביעה ייצוגית
בין היתר, חברות התעופה חוששות מהקפיצה במחירי הביטוח בעקבות הנחיית הרשויות האירופיות. חברות הביטוח קובעות את הפרמיות ואת המוכנות לבטח בכלל לפי הגדרות גופים רשמיים, ובהם סוכנויות ממשלתיות כמו EASA האירופית וה-FAA האמריקאית.
וירג'ין האריכה את ההקפאה
ואכן, מיד לאחר פרסום הודעת הרשויות האירופיות הצטצמם מספר החברות הפועלות בישראל ל-18, לאחר ששורת חברות הקפיאו פעילותן, בהן גם ענקיות כמו וויזאייר. לרשימה הצטרפו גם חברות אירופיות עם קשר ישראלי, כמו בלו בירד וטוס איירווייז, שבניגוד לחברות זרות אחרות, המשיכו בפעילות סדירה בארץ מאז אוקטובר 2023 ומילאו את הוואקום שהשאירו האחרות. כעת הן הקפיאו את פעילותן למשך יממה, נכון לכתיבה שורות אלה.
חברות נוספות שהקפיאו את פעילותן בארץ הן קורנדון יורופ, אייר אירופה, בולגריה אייר וגוליב אייר, ו-ITA היא הראשונה שהקפיאה בהתאם להמלצה, עד סוף אוקטובר.
מחר (ב') צפוי מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), שמואל זכאי, לפגוש את מנהל EASA, הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה, כדי להגיע לסיכום שיאפשר את חזרת חברות התעופה האירופיות לישראל.
בלו בירד היוונית נרכשה ב-2016 על-ידי בעלי קבוצת התיירות הישראלית קווי חופשה, אחת מהחברות הגדולות בתחום התיירות בישראל, בבעלות עמי כהן וארנון אנגלנדר. במהלך החודשים האחרונים הביעה בלו בירד אמון מלא בענף התעופה בישראל. קבוצת קווי חופשה מחזיקה גם ב-33% בחברת התעופה הקפריסאית טוס.
חברה נוספת עם קשר ישראלי, שהאריכה הקפאת טיסותיה לישראל מאז המלצת רשויות התעופה באירופה, היא וירג'ין אטלנטיק הבריטית, שעומד בראשה המנכ"ל הישראלי שי ויס.
"אלפים עלולים להיתקע"
לדברי שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, "אלפי לקוחות, ואולי אפילו עשרות אלפים, עלולים להיתקע בארץ או בחו"ל ללא אפשרות לצאת או לחזור". כהן-עורקבי קוראת למשרד התחבורה לפעול דיפלומטית מול מדינות ידידותיות כמו גרמניה, ולנהל שיח עם חברות התעופה הזרות במטרה לשנות את התפיסה ולהציע ערבויות. "אם יש צורך, יש לשקול סובסידיה או השתתפות בפרמיית הביטוח".
לדברי נחמה רונן, יו"ר קבוצת ממן, "ממשלת ישראל קופאת על שמריה ולא מגיבה מספיק מהר". רונן מציינת את הצורך הקריטי בהסברה שמטרתה להבהיר לעולם כי ישראל אינה אזור מלחמה מלא.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מ-7 באוקטובר משרד התחבורה בהנחיית השרה מירי רגב שומר על שמיים פתוחים. רשות התעופה האזרחית בקשר הדוק עם כל הרגולטורים בעולם, כדי לעדכן בסטטוס הפעולות שהיא מבצעת, בשיתוף-פעולה עם גורמי חיל האוויר ורשות שדות התעופה, לניהול הסיכונים לתעופה האזרחית".