גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פעם היה כאן טוב יותר? ארבעה מקומות שיחזירו אתכם בזמן

קפה שמגיש דייסת סולת ובפלות לימון, אוסף נדיר מהשנים הראשונות למדינה, תערוכה על סודות חיי הקיבוץ ומכונות דפוס שמפיקות שלושה עמודים בחצי יממה ● לאחר שנה מתוחה, יצאנו לחפש הפסקה מההווה במקומות שמתרפקים על העבר ● חגית אברון תופרת יום

ארוחת בוקר בקפה עברי / צילום: חגית אברון
ארוחת בוקר בקפה עברי / צילום: חגית אברון

על דבר אחד כבר אפשר להמר בוודאות: התשפ"ה לא תיזכר כשנה להתגעגע אליה. עכשיו יותר מתמיד נדמה שהישראלים רוצים להתרפק על זיכרונות העבר, על אוכל מנחם של ילדות, על ריהוט וכלים מבית סבתא ועל רגעים מתוקים שחלפו. אבל האם היה פה פעם באמת יותר טוב? מבלי לערער על טעמם הערב של "בפלות" וגזוז, זיכרונות נוסטלגיים הם בעיני המתבונן.

המזללה המפתיעה בקיבוץ שתמצאו בה ארוחה מפנקת במחיר מפנק עוד יותר
כמו בארץ הפלאות: הצצה לקהילה מסקרנת בגליל שאין כמותה בעולם 
הוא הוכתר כאחד מאתרי התיירות הטובים בעולם, ויש סיכוי טוב שלא ביקרתם בו

יותר ויותר קיבוצים, חצרות, חנויות, מוזיאונים ואפילו בתי קפה ומסעדות מתהדרים באוספים, מיצגים ותפריטים בעלי ניחוחות נוסטלגיים. בחרנו ארבעה מתוך עשרות רבות שבחרו לנצור רגעים של פעם.

ספר טלפונים ומכתבים ממבצע קדש

"אני מקווה, מרים יקרה, שכשתגדלי ותהיי חיילת ישרור שלום ולא יהיה צורך בחיילים להגן על המדינה, אלא לשרתה בלבד", כך פותח גיל פנטו, אוצר ואספן, את המפגש במוזיאון לנוסטלגיה מקומית. הציטוט, שנכתב על נייר מצהיב, לקוח מתוך מכתב של חייל לאהובתו במבצע קדש 1956.

אז למה בדיוק אנחנו מתגעגעים, אם אין חדש תחת השמש? אני תוהה, בעוד הקוראים מתמוגגים מהעברית הצחה של המכתב. "נוסטלגיה, פירושה געגוע לעבר", מסביר פנטו. "בעולם המשוגע שבו אנו חיים, עם תרבות צריכה שבכל שנייה יש בה ריגוש חדש, יש משהו בתמימות ובפשטות שבה החפצים, המכתבים, מספרים את סיפור שנות הקמת המדינה. את המכתב הזה קיבלתי, כמו פריטים רבים אחרים במוזיאון, ממרים, אותה חיילת, שלימים חגגה כאן יום הולדת 80".

המוזיאון לנוסטלגיה מקומית / צילום: שרית עטר

פנטו, המכונה בידי אורחיו מחיה זיכרונות, מוכר ל"רשויות הנוסטלגיה" כאספן קפדן של יותר מאלף פריטים, מכתבים ואוספים יוצאי דופן מ־25 השנים הראשונות למדינה. ברשותו, מלבד פריטים שמעלים חיוך וגעגוע, אוסף נדיר של אופנה ישראלית מקורית משנות הארבעים, אותו הוא מציג בערבי פופ־אפ. בחלל מואר ורחב ידיים בדרום תל אביב הוא מציג ומספר את סיפורי האוספים, המסודרים לפי נושאים.

החידוש במוזיאון של פנטו הוא שהמושג "לא לגעת", המתבקש במקומות מעין אלה, לא קיים. להפך. הוא מעודד את אורחיו למשש ולדפדף בספר טלפונים ישן, להתמוגג מאוסף מפיות בד שעליה רקום "בתיאבון", ולמשך כמה שעות ענוגות להיבלע במנהרת זמן של זיכרונות, מראות וקולות שכיף להיזכר בהם.
ישראל של פעם - מוזיאון לנוסטלגיה מקומית, תל אביב

לחם אחיד, פתיתים ועותק של "דבר"

אם תרצו לקנח את החוויה במוזיאון הנוסטלגיה של פנטו בעוגת פתי בר, תוך כדי עיון בשער העיתון "דבר" המבשר על הירצחו של ארלוזורוב, המשיכו לקפה עברי, המסתתר בסמטה קטנה בתל אביב.

ממלבושן של המלצריות בחולצת פועלים מעומלנת, דרך הקיר המעוטר בתמונות של אמנים איקונים כמו מאיר אריאל ונעמי שמר ועד לריהוט בטעם של פעם - קפה עברי הוא מקום שכדאי להתפרקד על הספות המהוהות שלו, כשהנפש משתוקקת לנחמה והבטן לדייסת סולת חמה.

עוגת פתי בר בקפה עברי / צילום: חגית אברון

עיון בתפריט המודפס באותיות של פעם מעורר חיוך ואת בלוטות הנוסטלגיה. אפשר למצוא שם מנות עם קריצה לעבר - כמו בפלות מן בטעם לימון וארוחת בוקר של מקושקשת שתי ביצים, זיתים ולחם אחיד - אבל גם מנות עדכניות ועכשוויות, למי שבכל זאת נקניקיות ופתיתים לא עושים לו את זה.

קפה עברי גם משמש כמועדון הופעות ואירועים ומתקיימים בו ערבי שירה, מופעים אקוסטיים ושבתות מוזיקה קלאסית.
 קפה עברי, תל אביב

הטלוויזיה הראשונה והצריף של פעם

"בית טרומפלדור נחנך ב־1955 ושימש כבית התרבות של קיבוץ תל יוסף, שבו נערכים חגים, אירועים ומופעים. לפני כארבעה עשורים עברה הפעילות התרבותית לחדר האוכל והאולם נעזב לאנחות", אומר בחיוך שוקי שפרן, מנהל המקום.

''תערוכת המאה'' בבית טרומפלדור / צילום: רפי רובין

לרגל חגיגות ה־100 של הקיבוץ, לפני שלוש שנים, הוכשר האולם בידי חבורת ותיקים. כמו מבני תרבות רבים באזור, הוא תוכנן בידי האדריכל שמואל ביקלס, שופץ מחדש וקיבל חיים חדשים־ישנים. הוא משמש להצגת "תערוכת המאה", שהקמתה ארכה שנה וחצי.

הביקור בתערוכה חושף גם בפני העירונים שבינינו טפח מחיי חלוצי הקיבוץ. האולם מחולק לחדרי תצוגה המוקדשים להווי החיים הקיבוצי - הצריף של פעם, הטלוויזיה הראשונה במקום ואפילו הקיר מחורר חורי ההצצה למקלחת הבנות, שכמובן נתפס היום ברמות אחרות ביותר של חומרה.

עוד בתערוכה אפשר למצוא אוסף יוצא דופן של כלי הגשה מפורצלן ממלון וולדורף אסטוריה, ניו יורק, משנת 1922. אלה, לצד כלי אוכל פשוטים מפח, מרמזים שוב על הסתירה שהייתה אז בין חיי הפרולטריון הפשוטים שביקשו לעצמם בני הקיבוץ לבין השרידים המפוארים מאורח חייהם בגולה, שאותם הותירו מאחור.

עוד למדנו על הוויכוח העז שניטש בין חברי הקיבוץ על הקמת תזמורת כלי נשיפה - חמש שנים בלבד לאחר היווסדו. המצדדים בה העדיפו לקנות כלי נגינה על פני לחם וחמאה. או יותר נכון, מרגרינה. בוויכוח בין הרוח לחומר ניצחה הרוח, אם תהיתם.
תערוכת המאה, בית טרומפלדור, קיבוץ תל יוסף

כשהגופנים מסתדרים כבמטה קסם

מיכה מלכה (85), מפונה זה כשנה מקריית שמונה ומתגורר בירושלים. ובכל זאת, הוא מגיע בימים אלה לסדרייה שבכפר קיש. חיים אליאסף, הבעלים של המוזיאון היחיד בארץ לשחזור מלאכות הדפוס, עוקב בחרדת קודש אחר הקשיש ששימש כמומחה דפוס בעיתון "דבר".

הסדרייה / צילום: תמי בר שי

מלכה אוחז בידע שלא יסולא בפז. הוא מתיישב לצד המכונה בת מאה השנים, מלטף אותה בעיניו ובאחת, תחת ידיו שלא שכחו מעולם, מפעיל את הידית. כבמטה קסם מסתדרים הגופנים, הבוכנות והרצועות, והמכונה פולטת, לצהלת הנוכחים, אותיות, מילים ומשפטים. ככה זה כשהמכונה גרמנית והמפעיל אומן.

המבקרים מתמוגגים למראהו מפיח חיים במכונת דפוס נוספת שמצטרפת לאוסף הנדיר של מכונות, גלופות וסגסוגות - מילים שאף עליהן מרחפת סכנת היעלמות.

שתי מהפכות דפוס עבר אליאסף בחייו. כמי שגדל בביתו של דפס החליט, עם פרוץ המהפכה הדיגיטלית, להעניק פרספקטיבה היסטורית למונח "בהינף מקלדת". הוא ליקט, שימר, ליטש, השמיש ויצר אוסף יוצא מן הכלל של עולם דפוס בטעם של פעם.

מומלץ לבקר במקום עם קבוצה תלת־דורית כדי להבין את המהפכה - 12 שעות מפרכות של עבודת סדר הניבו בעבר שלושה עמודים מודפסים בלבד.
הסדרייה, כפר קיש

עוד כתבות

התחדשות עירונית בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבדל של חצי מיליון שקל לדירה באותה שכונה: האזור שהפך לנבנה ביותר בתל אביב

המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים אמנם ירד מעט מהשיא ועומד על 4.75 מיליון שקל, אבל הירידה נובעת משינוי בתמהיל הדירות שנמכרו - ולא מירידת מחירים ● ארבע הערות על שוק הנדל"ן בת"א

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

הוא סולק ממכינה אחרי ארבעה חודשים, היום בגיל 33 הוא עומד בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית ● "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

ניר עוז - מבט מלמעלה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

בניר עוז מגייסים כספים ממקורות פרטיים, בוחרים אדריכלים ואוספים את השברים

חברי קיבוץ ניר עוז מנסים להתחיל במלאכת השיקום, על אף שכספי הסיוע הממשלתיים טרם הגיעו ● בניר עוז מתוסכלים מהתקציב של מנהלת תקומה לשיקום הקיבוץ, שעומד על 200 מיליון שקל: "זה יספיק אולי לשליש מהתכנון" • גלובס בעקבות הקיבוץ שעבר את זוועת 7 באוקטובר, וכעת מנסה שוב לעמוד על רגליו

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם, עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, והעביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?

הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון

התחלות הבנייה בהתחדשות העירונית בירידה - בעיקר במקומות שבהם נזקקים למיגונים

כמעט 90% מהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית נרשמו במחוזות תל אביב, המרכז וירושלים ● טיוטת חוק ההסדרים לא מציעה מענה להיעדר ההיתכנות הכלכלית לפרויקטים בפריפריה

חץ דורבן, מערכת ההגנה של אלביט / צילום: אלביט

לא רק נשק: הישראליות שמככבות גם בעולם התעופה והלוויין

מערכות של אלביט במאות מיליוני דולרים יותקנו בנגמ"שים אמריקאיים חדשים, אורביט טכנולוג'יס קיבלה הזמנה מאינטגרטור מוביל באירופה וחברת מנועי בית שמש פורחת בעולם התעופה וההתייחסות של שר הביטחון לשעבר ויו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ לאירועי 7 באוקטובר ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי הוודאות רק צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● הורדת הדירוג על ידי סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה

התחדשות עירונית. קשיים להשיג מימון עקב מצב השוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

היזמית לא הצליחה להשיג ליווי בנקאי לפרויקט וביטלה את הסכם המכירה: מה פסק בית המשפט?

רוכשת דירה בפרויקט התחדשות עירונית הגישה בקשה למתן צו מניעה זמני, לאחר שהחברה היזמית ביטלה את החוזה עימה בטענה כי לא מצאה ליווי פיננסי לפרויקט ● לטענתה, הסיבה לביטול ההסכם היא עליית מחירי הדיור, אך החברה טענה כי פעלה בהתאם לחוזה

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Khalil Hamra

ידע מפקיסטן, אורניום מניז'ר וניסויים בסומליה: האם טורקיה בדרך לנשק גרעיני?

כחלק מהמדיניות של טורקיה שתופסת עצמה כמעצמה עולמית, נושא הגרעין אף הוא בא לידי ביטוי ● "באנקרה מאמינים כי הטכנולוגיה תסייע להם בקבלת כיסא קבוע במועצת הביטחון", מציינים בעיתון הטורקי הימני "טורקייה" ● "זה רק עניין של זמן עד שנשמע על התקדמות בתוכנית הגרעין של טורקיה", אומרים בעיתון 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

ביידן נגד האפשרות לתקוף מתקני נפט: "לחשוב על חלופות"

צבא ארה"ב תקף 15 יעדים של החות'ים בתימן: "המטרות כללו יכולות צבאיות התקפיות" • שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם בצפון • אזעקות בשורת יישובים בצפון, נפילות בכמה מוקדים בגליל • שר הביטחון גלנט בגבול הצפון: "יש לנו עוד הפתעות בקנה - את חלקן נבצע בקרוב" • כל העדכונים 

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP- Charles Sykes, Gregory Payan, Evan Vucci ,Phelan M. Ebenhack ,Ebrahim Noroozi

לתרופת הפלא לגבריות יש תופעות לוואי. אף אחד לא מדבר עליהן

אנשי השיווק בעסקי הסטרואידים מוכרים חלומות על "חיזוקים" לחדר הכושר ולחדר המיטות, אבל רק מעטים מדברים על תופעות הלוואי ● באופן אירוני, הטסטוסטרון מגביר את הגבריות אך עלול להוריד לאפס את ספירת הזרע ● קליניקה מתמחה: "מתן מרשמים זו אמנות, לא מדע"

מסק צבאי טס ליד קריית ים / צילום: ap, Baz Ratner

מטוס קרב של צה"ל תקף בטולכרם - הפלסטינים מדווחים על הרוגים

10 רקטות זוהו במטח לחיפה והגליל - אין נפגעים • הרמטכ"ל בגבול הצפון: "הפגיעה הקשה בחיזבאללה בכל הגזרות תימשך" • חוסל המחבל שאחראי לרצח 12 הילדים בירי למג'דל שמס • מהבוקר - כ-200 שיגורים זוהו מלבנון • ביידן על האפשרות שישראל תגיב על המתקפה מאיראן: "היום לא יקרה דבר" • בצבא אישרו - חוסל ראש שלטון חמאס ברצועת עזה: "יד ימינו של סינוואר" • כל העדכונים