גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחירים בשמיים, התחרות בשפל: למה אל על לא מוכרזת כמונופול?

ברשות התחרות לא ממהרים להכריז על אל על כמונופול, חרף העובדה שהיא נותרה היחידה שטסה לצפון אמריקה ולמזרח הרחוק ● שני ממונים על התחרות לשעבר סבורים כי הגיעה העת להכרזה כזו ● מנגד, מומחים טוענים כי ישנם פתרונות אחרים, וחלקם אף מצדיקים את מדיניות החברה ● אל על: "מנהלים מדיניות מוקפדת הכוללת קטימת מחירים"

מטוס אל על בנתב''ג / צילום: Shutterstock
מטוס אל על בנתב''ג / צילום: Shutterstock

בימים האחרונים, מאז שהאירועים בלבנון גרמו לחברות תעופה זרות דוגמת דלתא, בריטיש איירווייז, לופטהנזה, וויזאייר ואייר פראנס לבטל את טיסותיהן לישראל, ולרשות התעופה האירופית להמליץ שלא לטוס לאזור, שוב נשמעת ביקורת ציבורית נגד המחירים הגבוהים שגובות חברות התעופה הישראליות - ובראשן אל על.

הביקורת הזו שבה ועולה מאז פרוץ המלחמה, כאשר החברות הזרות החלו לבטל טיסות, ואל על מצאה את עצמה שולטת כמעט ללא מתחרים בקווי הטיסות ליעדים מרכזיים בעולם. מאז ההסלמה בלבנון, אל על אף הודיעה כי לא נותרו עוד מקומות בטיסותיה הקרובות לישראל וממנה.

"אלפי נוסעים עלולים להיתקע בחו"ל": גם חברות תעופה בבעלות ישראלית מבטלות טיסות 
אל על הודיעה - "כל הטיסות אזלו". כמה יעלה לכם בכל זאת לחזור מיוון? 

חלק מהביקורת מתמקד בהתנהלות המונופוליסטית לכאורה של אל על. נטען כי החברה מנצלת את המצב כדי להעלות דרמטית את המחירים, וכי לא ניכרת אכיפה מצד הרגולטור האחראי על התחום - רשות התחרות שבראשות מיכל כהן.

אחרי פרוץ המלחמה רשות התחרות דווקא החלה לבדוק את מחירי הכרטיסים שגובה אל על, אך בדיקות מסוג זה הן לרוב ממושכות וכוללות מחקר כלכלי מורכב, כך שנכון להיום הבדיקה עדיין נמשכת.

בינתיים דיווחה אל על, המנוהלת על-ידי דינה בן טל גננסיה, על הכנסות בהיקף של 839 מיליון דולר ברבעון השני של 2024 - זינוק של 33% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. אל על נהנתה מעלייה של 24% בהכנסה הממוצעת למושב ומעלייה של 17% בסכום שגבתה מהנוסעים עבור כל קילומטר טיסה. לא כולם משוכנעים כי העלייה הזו כה דרמטית, או שהיא נעשית על חשבון הנוסעים. 

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין

 

"בחירה בין גרוע לגרוע מאוד"

לדברי גורמים בענף, העלייה ברווח נובעת בראש ובראשונה מזינוק בהטסת מטען, מעלייה בתפוסה ואף מהתייעלות שכללה סגירת קווים לא רווחיים בקורונה. "חלק מהמחירים הגבוהים התייחסו בכלל לכרטיסים במחלקת עסקים - פשוט כי המקומות במחלקת תיירים נגמרו", מסבירים אותם גורמים.

לדבריהם, מאז אוגוסט קבעה אל על מחירי מקסימום לחלק מהיעדים. "בסוף, הבחירה בתקופה כזו היא בין גרוע לגרוע מאוד. החברות מתמודדות עם טיסות מלאות, מקרים רפואיים וחיילים שחייבים לטוס בגלל צו 8, ושצריך להוריד בשבילם אנשים מטיסות".

אל על הוכרזה עוד בשנות ה-2000 כמונופול בחלק מהקווים למזרח הרחוק, ולפני כעשור הוכרזה גם כמונופול בתחום אבטחת הטיסות, אך רשות התחרות אינה ממהרת להכריז עליה כמונופול בקווים לארה"ב ולאירופה - למרות שהמתחרים הזרים שביטלו טיסות השאירו לה את הזירה הזו כמעט ריקה.

לפי נתוני רשות שדות התעופה, היקף הפעילות של אל על מקרב כלל הטיסות הבינלאומיות בנתב"ג הסתכם מאז תחילת 2024 בלמעלה מ-46%, זאת בהשוואה לפחות מ-23% בשנה שעברה. בסך-הכול טסו דרך אל על יותר מ-4.3 מיליוני ישראלים מתחילת השנה, ובאוגוסט לבדו טסו איתה קרוב ל-700 אלף ישראלים. אלה היוו כ-43% מהנוסעים בנתב"ג. ועדיין, מומחים לדיני תחרות אשר שוחחו עם גלובס משרטטים תמונה מורכבת וקשה לאכיפה בתחום.

במקור נועדו דיני התחרות להתמודד עם מצב שבו חברה פועלת לדחוק את מתחריה מהשוק, ופחות עם העלאת מחירים לצרכן. המחירים נתפסו מראש כעניין שבו הצרכנים יידעו "להעניש" בעצמם את מי שמנצל אותם. התפיסה הזו השתנתה ב-2014, כאשר רשות התחרות פרסמה איסור על גביית מחיר "בלתי הוגן גבוה". החוק מאפשר לרשות להטיל קנס בגובה 8% מהמחזור ועד 110 מיליון שקל על חברות שהפקיעו מחירים, ואף להטיל קנסות אישיים על מנהלים.

בפועל, יישום האיסור על מחיר מופרז נעשה במקרים נדירים, ובית המשפט העליון צמצם עוד יותר את האפשרות של צרכנים לתבוע מכוח העילה הזו, בפסקי הדין לגבי מחירי הקוקה-קולה והקוטג'. וכאשר המצב בשוק משתנה כמעט מדי יום, כפי שמתרחש בענף התעופה מאז המלחמה, רשות התחרות נוטה עוד פחות להכריז על מונופולים - הכרזות שעשויות להתברר כמיותרות אם תוך כמה ימים החברות הזרות יחזרו לטוס לישראל. יש מי שחולק על הגישה הזו.

שטרום: "גם מונופול לחודש הוא מונופול"

"התפיסה שאין טעם להכריז עוד על מונופולים היא טעות", אומר עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על התחרות, שהכריז במהלך כהונתו על אל על כמונופול בקווים למזרח. "גם מונופול לחודש הוא מונופול. תובע פרטי יתקשה מאוד לנתח בעצמו את מצב השוק ולהוכיח בבית המשפט כי החברה ניצלה לרעה את כוחה, בלי הכרזה רשמית שהחברה היא מונופול".

לדברי שטרום, "בשביל זה יש רגולטור שצריך לתת שירות לציבור ויכול לפעול בלחיצת כפתור. חד-משמעית צריך להכריז על אל על כמונופול".

עו''ד דרור שטרום / צילום: אוריה תדמור

עו"ד רנן גרשט, שייצג את התובע נגד מחיר הקוקה-קולה, סבור כי החברות מזהות את חולשת הרשות. "תאגידים המחזיקים בכוח שוק משמעותי הפנימו היטב את החלטות העליון בפרשות הקוקה-קולה והקוטג', והתירו כל רסן במדיניות הפקעת המחירים. הם הבינו שהרגולטור לא מתכוון לעסוק בכך, ובתי המשפט ירדו מהמגרש".

מנגד, עו"ד מיכל רוטשילד, שותפה וראש מחלקת תחרות במשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו (EBN), מסויגת יותר. "אל על לא בחרה להישאר היחידה שטסה לישראל, החברות הזרות הן שביטלו. כדי להבין באמת אם אל על ניצלה את מעמדה לרעה", היא מסבירה, "צריך לבחון את המחירים שלה ושל חברות התעופה האחרות לאורך זמן, אפילו שנה-שנתיים, ולהביא בחשבון גם עלויות שהחברה ספגה, כמו ביטוחים יקרים. זה יותר מורכב מלהציג אותה כרעה בסיפור".

ואומנם, לדעת חלק מהמומחים שאיתם שוחחנו, אפשרויות הפעולה של רשות התחרות הן מוגבלות. "הכרזה על מונופול לא תפתור שום בעיה, וגם סנקציות וקנסות לא יורידו את המחירים לצרכן", מסביר אחד מהם.

מומחה אחר מוסיף כי שיטת התמחור בתעופה מבוססת על כך שקנייה בסמוך לטיסה מעלה משמעותית את המחיר - ובמלחמה רבים מזמינים מעכשיו לעכשיו. "אישית, קצת מרגיז בעיניי שהחברות הישראליות הן היחידות שממשיכות לעבוד בשיא הקצב - ובסוף חוטפות", מטעים אותו מומחה.

יצוין כי לפי החוק, הכרזה רשמית על חברה כמונופול אינה הכרחית לצורך נקיטת צעדים נגדה, ורשות התחרות מוסמכת להפעיל סנקציות גם כלפי חברה שהתנהלותה בפועל נתפסת כמונופוליסטית.

שטרום מסכים כי רשות התחרות חייבת לבדוק האם יש קשר אמיתי בין מחיר הכרטיס ובין העלויות של אל על. לדבריו, "אין הצדקה למכפילים הגבוהים שאנחנו רואים, ואם הרשות רואה מצב נמשך כזה, עליה לבדוק ולהתערב. ייתכן כי חלק מהעלויות שאל על ספגה ירדו עם הזמן".

פרופ' דיויד גילה, מומחה לדיני תחרות מאוניברסיטת תל אביב, שבעבר אף שימש כממונה על התחרות, מסביר כי "בעל מונופולין הוא מי שיש לו מעל מחצית השוק, למשל מעל מחצית הטיסות לניו יורק או כוח שוק משמעותי".

לדבריו, "נראה כי אל על עומדת בקריטריון הזה, ולכן אסור לה לנצל את הסיטואציה כדי להעלות את המחיר בצורה מופרזת. לדעתי, עלייה של 20% במחיר הכרטיס לעומת המחיר לפני המלחמה באותו קו מהווה הפרה, אם המונופול לא מראה שזה מוצדק מבחינת שינוי בעלויות שלו".

פרופ' דיויד גילה, הממונה על הגבלים לשעבר / צילום: שלומי יוסף

כיוון אפשרי נוסף לפעולה הוא מכוח דיני הגנת הצרכן. בעקבות המלחמה עבר תיקון לחוק, המסמיך את שר הכלכלה לקבוע כי עסקים שיעלו מחירים "באופן משמעותי וחריג" בתקופת חירום, מפעילים בכך "השפעה בלתי הוגנת" על הצרכן. התוצאה עשויה להיות קנסות בגובה מיליוני שקלים. לדברי גורמים המעורים בנושא, הרשות להגנת הצרכן מגבשת בימים אלה עם משרד האוצר את רשימת המוצרים שלגביהם ייושם החוק.

שר הכלכלה ניר ברקת נפגש באוגוסט עם מנהלי אל על, ארקיע וישראייר, ולדברי חלק מהמומחים שדיברו עם גלובס, זוהי דרך יעילה יותר לטיפול בזינוק במחירים לעומת דיני התחרות.

תגובות

מאל על נמסר בתגובה: "מאז 7 באוקטובר אל על מנהלת מדיניות מחירים מוקפדת הכוללת קטימת מחירים באופן שוטף, תוך תגבור היצע הטיסות ליעדים קרובים ככל שמתאפשר לה, כדי לסייע לכמה שיותר ישראלים לצאת או להיכנס לארץ. באוגוסט האחרון הודיעה החברה על הגדרת ארבעה יעדים בינלאומיים במחיר אחיד ונוח, שמהם ניתן לקחת טיסות המשך לכל העולם. טיסת הלוך-חזור ללרנקה נמכרת ב-199 דולר, לאתונה ב-299 דולר, לוינה ולדובאי ב-349 דולר, וכמחצית המחיר עבור טיסה בכיוון אחד מהיעדים האלה. לאורך כל התקופה החברה חוזרת ומדגישה כי תכנון מוקדם והזמנה מראש של כרטיסי הטיסה מאפשרים ליהנות ממחירים נוחים לכלל יעדי החברה".

מרשות התחרות נמסר: "הבדיקה מול חברת אל על נמצאת בעיצומה. ככל שתימצא הפרה של החוק על דרך של גביית מחירים גבוהים בלתי הוגנים, יינקטו צעדי אכיפה".

עוד כתבות

משה בר סימן טוב ופרופ' ציון חגי / צילום: כדיה לוי, יוסי כהן

ההסכמות החזיקו חודשיים: המאבק על עתיד הכשרות הרופאים בישראל התחדש

60 הימים שהוקצו להפיכת הצהרת הכוונות בין משרדי הבריאות והאוצר להסתדרות הרופאים לתוכנית ממשית להכשרת רופאים, פקעו מבלי שנחתם הסכם ● הסיבה: חשש בקרב ההסתדרות שהמתווה שהוצע ישים רק על הנייר ● האם משרד הבריאות ישבור את הכלים?

חברת ארקיע / צילום: ארקיע

חברת התעופה הישראלית שמציעה כרטיסים בפחות מ-100 דולר

ארקיע יוצאת במבצע חריג ומשווקת מאות כרטיסים באתר החברה בהנחה של 100 דולר עבור נוסעים "ספונטניים" ● בזכות ההנחה ניתן לרכוש כרטיסים ליעדים קרובים במזרח אירופה ב-50-200 דולר, לדובאי בפחות מ-300 דולר ולאירופה הקלאסית בפחות מ-400 דולר ● אלה האותיות הקטנות

אלו הסיבות להיחלשות הדולר. צילום: AP / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פתיחת השנה הכי גרועה של הדולר מאז 2008: אלו הסיבות

מדיניות המכסים של דונלד טראמפ הייתה אמורה לחזק את הדולר, אך המטבע חווה את הירידה הגדולה ביותר שלו מאז משבר הסאב-פריים ● הסיבות: חששות ממיתון ומדיניות כלכלית לא יציבה ויציאת הון מארה"ב לטובת אירופה והשווקים המתעוררים ● טראמפ נותר אופטימי: "נעשה כל-כך הרבה מיליארדים של דולרים מהמכסים, שלא נדע על מה להוציא את הכסף"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ/יוסי זמיר

ההכנסות ממסים שוברות שיאים, והגירעון בפברואר הצטמק ל-5.3%

בחודשיים הראשונים של 2025 נרשמה ירידה של 5.2% בהוצאות הממשלה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ● במקביל, לאחר השיא בהכנסות ממסים בינואר, ניכרת עדיין מגמה של גידול בהכנסות - כאשר בפברואר הן עלו לא רק על החודש המקביל ב-2024 אלא גם ב-2023

מנכ''ל קנביט תיקון עולם, רונן אלעד / צילום: יח''צ

חלוצת הקנאביס סגרה מפעל, וטבע טוענת ל"הפרת הסכם"

תיקון עולם קנביט, שהייתה הראשונה לגדל קנאביס רפואי, נותרה ללא ייצור ● היו"ר: "חבל להחזיק מפעל עם כל העלויות, כשקבלן משנה יכול לייצר לפי דרישה"

''תיפטרו מאלביט''. ההתקפה על משרדי אליאנץ בלונדון, השבוע / צילום: Reuters, PA Images

המאבק האלים נגד ישראל בבריטניה מסלים, והחברות הביטחוניות על הכוונת

המאבק הפרו־פלסטיני בבריטניה הופך בהדרגה לאחד מהאלימים ביותר ביבשת, כאשר לא רק החברות הישראליות במוקד - אלא גם גופים מקומיים כמו תאגידים, בנקים, אוניברסיטאות ואף משרדי ממשל עם קשרים לישראל ● תחקיר ה"סנדיי טיימס" מעריך: "נזק של מיליוני ליש"ט"

ההפגנות למען החטופים / צילום: ap, Ariel Schalit

המסר שהועבר למשפחות חטופים - וההערכה: "הפערים גדולים"

כוחות הביטחון פעלו הלילה בג'נין ובקבטיה במסגרת מבצע סיכול טרור ● גורם המעורה במו״מ למשפחות חטופים: "הדרג המדיני בולם את קידום העסקה במלואה" ● תקיפות נרחבות של צה"ל בסוריה; המטרות: מכ"מים ואמל"ח ● שר החוץ האמריקאי נפגש עם יורש העצר הסעודי והבהיר כי אין מקום לחמאס בשום פתרון עתידי למצב בעזה ● 59 חטופים - 522 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock / צילום: Shutterstock, Kovalova Olena

תקלה השביתה הבוקר את מערכות המסחר של מיטב ואי.בי.אי טרייד

מערכות המסחר של מיטב טרייד (ספארק) ושל אי.בי.אי טרייד לא עבדו בשל תקלה אצל חברת FMR שמספקת את השירות ● כעת בחברות עדכנו את הלקוחות כי הן חזרו לעבוד

אורן קובי / צילום: כדיה לוי

"אתה תצטער על היום הזה": כתב אישום נגד אורן קובי בשל איומים על סנגורו

קובי, איש הנדל"ן המואשם בפרשת ענק בתחום הקרקעות החקלאיות, נאשם כעת בריבוי עבירות איומים נגד אחד מסנגוריו לשעבר בהליך הפלילי המתנהל נגדו מאז שנת 2020

אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה איבדה 30% מערכה תוך חודשיים בלבד. והיא לא היחידה

ירידות חדות נרשמו במניות הטכנולוגיה הערב: אנבידיה וטסלה בלטו לרעה, אבל הירידות סחפו גם את אפל, מטא ואלפבית ● ומה קרה למניות מאז נכנס טראמפ לתפקידו?

נשיא סוריה החדש, אבו מוחמד אל-ג'ולאני / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

ישראל בנתה על הכורדים "האחים", אך לא הבינה את המציאות בסוריה

היעדר הפעילות המהותית בזירה הכורדית נבעה מהבורות הישראלית בנושא ● על רקע זה, ההסכם שעליו אמש חתם נשיא סוריה החדש אל־ג'ולאני עם מנהיג הכורדים מהווה חותמת לכישלון ישראלי בהבנת הדרכים הנכונות בסוריה למימוש היעדים של ירושלים ● וגם: מה האינטרס של טראמפ, ומה רוצה ארדואן? ● פרשנות 

נתן חץ, שמעון אבודרהם וחברי להקת משינה / צילום:  יואב אלון

אמות ציינה 60 שנות פעילות. מי הגיע לאירוע?

כ-1,000 אורחים הגיעו לאירוע שערכה אמות בהיכל התרבות בתל אביב, בהובלת היו"ר נתן חץ והמנכ"ל שמעון אבודרהם ● אמישראגז עוברת תהליך מיתוג מחדש ועולה בקמפיין בהשקעה של 4 מיליון שקל, וכפיר רמז מונה למנהל אגף ניהול הסניפים של בנק הפועלים ● אירועים ומינויים

בעלי טסלה אילון מאסק / צילום: Associated Press, Julia Demaree Nikhinson

היום השחור של אילון מאסק: כמה כסף איבד המיליארדר ביום אחד?

מניית טסלה צנחה ב-15%, הנפילה החדה ביותר מאז ספטמבר 2020, ומחקה 130 מיליארד דולר משווי השוק של החברה, ומאסק עצמו מחק כ-29 מיליארד דולר ● בתגובה לצניחה הדרמטית, הנשיא טראמפ צייץ כי יקנה "טסלה חדשה לגמרי כבר מחר בבוקר", כמחווה של תמיכה באילון מאסק

איור: Shutterstock

הסכם ממון או רישום בטאבו: מה גובר במאבק על הדירה?

בנות זוג רכשו דירה וערכו הסכם ממון שבו נרשם כי הנכס יירשם בהתאם לשיעורי המימון של כל אחת מהן ● לאחר שנפרדו, בת הזוג בעלת החלק הגדול בדירה טענה כי חלקה צריך להיות גדול יותר ● בית המשפט נאלץ להכריע

רה''מ יפן עם מנכ''ל סוכנות האנרגיה הבינ''ל (IEA) בפברואר / צילום: Reuters, Kyodo

14 שנה אחרי פוקושימה: היפנים חוזרים לאנרגיה גרעינית

אנרגיה גרעינית, שהושבתה לחלוטין בעקבות אסון פוקושימה, צפויה לחזור להיות מקור אנרגיה מרכזי עבור יפן ● עפ"י התוכנית, הייצור מאנרגיה גרעינית יעלה מ־8.5% ל־20% עד 2040, בהאצה דרמטית ביעד האנרגיות המתחדשות של יפן ביחס לתוכנית הקודמת

ההישגים התחבורתיים של ממשל ביידן נמחקו / צילום: Shutterstock, Scharfsinn

סיבוב הפרסה של אירופה ביחס לרכבי הבנזין צפוי להשפיע על היבוא לישראל

הרכב החשמלי היה אמור להיות עתיד התעשייה, אך הרגולטורים באירופה ובארה"ב דחו את הצעדים שתוכננו ● האיחוד האירופי כבר לא ממהר להוריד מהכביש רכבי בנזין, וטראמפ מוחק את הישגי קודמו ● איך זה ישפיע על השוק בישראל, ומי המרוויחים הגדולים משינוי המגמה?

מימין: פרופ' אמנון שעשוע, מייסד שותף של AI21; פרופ' יואב שוהם, מנכ''ל שותף ומייסד שותף; ואורי גושן, מנכ''ל שותף ומייסד שותף / צילום: עומר הכהן

סטארט-אפ ה-AI של אמנון שעשוע מציג מודל עסקי חדש

חברת הבינה המלאכותית AI21 משיקה את "מאסטרו" - מערכת תוכנה מבוססת בינה מלאכותית שמנהלת את כלל תהליכי הבינה המלאכותית בארגון ו"מתזמרת" אותם, כלשון החברה, באופן שיעבוד באופן הרמוני ויקטין את שיעור הטעויות ע"י ניתוח חוזר של נתונים ותהליכים

המניות הדפנסיביות בוול סטריט רושמות עליות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

לא הכול אדום: המניות שדווקא טיפסו בוול סטריט

בעוד שהצבע האדום צבע את מרבית הסקטורים בוול סטריט, בעקבות החששות ממיתון בארה"ב, מלחמת הסחר ושורה של נתוני מאקרו מאכזבים, ישנן מניות דפנסיביות שדווקא רשמו עליות ● אלו המניות שטיפסו בזמן הסערה בוול סטריט

אסותא ראשל''צ / צילום: דוברות אסותא

מחדל העוברים באסותא: המחוזי קבע כי התינוקת תישאר עם האם היולדת ובן זוגה

בשל מחדל ביחידת ההפריות באסותא ראשל"צ, הוחדר עובר לרחמה של האם הלא נכונה, שילדה אותה וגידלה אותה עם בעלה ● ביהמ"ש לענייני משפחה קבע לאחרונה כי הילדה תועבר להוריה הגנטיים - אולם כעת המחוזי הפך את ההחלטה וקבע כי יש להעדיף את זכותם ההורית של האם היולדת ובן זוגה, וזאת ממספר טעמים שעיקרם בטובת הקטינה

צילום: Shutterstock

מנבא את הזוכים בנובל: מי קיבל השנה את פרס וולף?

פרס וולף לשנת 2025 ניתן לחוקרים בתחומי חקר האיידס, התנהגות אלקטרונים בשדות מגנטיים, תהליכי ייצור של אנרגיה ירוקה יותר ועוד ● אלה הזוכים השנה