גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחירים בשמיים, התחרות בשפל: למה אל על לא מוכרזת כמונופול?

ברשות התחרות לא ממהרים להכריז על אל על כמונופול, חרף העובדה שהיא נותרה היחידה שטסה לצפון אמריקה ולמזרח הרחוק ● שני ממונים על התחרות לשעבר סבורים כי הגיעה העת להכרזה כזו ● מנגד, מומחים טוענים כי ישנם פתרונות אחרים, וחלקם אף מצדיקים את מדיניות החברה ● אל על: "מנהלים מדיניות מוקפדת הכוללת קטימת מחירים"

מטוס אל על בנתב''ג / צילום: Shutterstock
מטוס אל על בנתב''ג / צילום: Shutterstock

בימים האחרונים, מאז שהאירועים בלבנון גרמו לחברות תעופה זרות דוגמת דלתא, בריטיש איירווייז, לופטהנזה, וויזאייר ואייר פראנס לבטל את טיסותיהן לישראל, ולרשות התעופה האירופית להמליץ שלא לטוס לאזור, שוב נשמעת ביקורת ציבורית נגד המחירים הגבוהים שגובות חברות התעופה הישראליות - ובראשן אל על.

הביקורת הזו שבה ועולה מאז פרוץ המלחמה, כאשר החברות הזרות החלו לבטל טיסות, ואל על מצאה את עצמה שולטת כמעט ללא מתחרים בקווי הטיסות ליעדים מרכזיים בעולם. מאז ההסלמה בלבנון, אל על אף הודיעה כי לא נותרו עוד מקומות בטיסותיה הקרובות לישראל וממנה.

"אלפי נוסעים עלולים להיתקע בחו"ל": גם חברות תעופה בבעלות ישראלית מבטלות טיסות 
אל על הודיעה - "כל הטיסות אזלו". כמה יעלה לכם בכל זאת לחזור מיוון? 

חלק מהביקורת מתמקד בהתנהלות המונופוליסטית לכאורה של אל על. נטען כי החברה מנצלת את המצב כדי להעלות דרמטית את המחירים, וכי לא ניכרת אכיפה מצד הרגולטור האחראי על התחום - רשות התחרות שבראשות מיכל כהן.

אחרי פרוץ המלחמה רשות התחרות דווקא החלה לבדוק את מחירי הכרטיסים שגובה אל על, אך בדיקות מסוג זה הן לרוב ממושכות וכוללות מחקר כלכלי מורכב, כך שנכון להיום הבדיקה עדיין נמשכת.

בינתיים דיווחה אל על, המנוהלת על-ידי דינה בן טל גננסיה, על הכנסות בהיקף של 839 מיליון דולר ברבעון השני של 2024 - זינוק של 33% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. אל על נהנתה מעלייה של 24% בהכנסה הממוצעת למושב ומעלייה של 17% בסכום שגבתה מהנוסעים עבור כל קילומטר טיסה. לא כולם משוכנעים כי העלייה הזו כה דרמטית, או שהיא נעשית על חשבון הנוסעים. 

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין

 

"בחירה בין גרוע לגרוע מאוד"

לדברי גורמים בענף, העלייה ברווח נובעת בראש ובראשונה מזינוק בהטסת מטען, מעלייה בתפוסה ואף מהתייעלות שכללה סגירת קווים לא רווחיים בקורונה. "חלק מהמחירים הגבוהים התייחסו בכלל לכרטיסים במחלקת עסקים - פשוט כי המקומות במחלקת תיירים נגמרו", מסבירים אותם גורמים.

לדבריהם, מאז אוגוסט קבעה אל על מחירי מקסימום לחלק מהיעדים. "בסוף, הבחירה בתקופה כזו היא בין גרוע לגרוע מאוד. החברות מתמודדות עם טיסות מלאות, מקרים רפואיים וחיילים שחייבים לטוס בגלל צו 8, ושצריך להוריד בשבילם אנשים מטיסות".

אל על הוכרזה עוד בשנות ה-2000 כמונופול בחלק מהקווים למזרח הרחוק, ולפני כעשור הוכרזה גם כמונופול בתחום אבטחת הטיסות, אך רשות התחרות אינה ממהרת להכריז עליה כמונופול בקווים לארה"ב ולאירופה - למרות שהמתחרים הזרים שביטלו טיסות השאירו לה את הזירה הזו כמעט ריקה.

לפי נתוני רשות שדות התעופה, היקף הפעילות של אל על מקרב כלל הטיסות הבינלאומיות בנתב"ג הסתכם מאז תחילת 2024 בלמעלה מ-46%, זאת בהשוואה לפחות מ-23% בשנה שעברה. בסך-הכול טסו דרך אל על יותר מ-4.3 מיליוני ישראלים מתחילת השנה, ובאוגוסט לבדו טסו איתה קרוב ל-700 אלף ישראלים. אלה היוו כ-43% מהנוסעים בנתב"ג. ועדיין, מומחים לדיני תחרות אשר שוחחו עם גלובס משרטטים תמונה מורכבת וקשה לאכיפה בתחום.

במקור נועדו דיני התחרות להתמודד עם מצב שבו חברה פועלת לדחוק את מתחריה מהשוק, ופחות עם העלאת מחירים לצרכן. המחירים נתפסו מראש כעניין שבו הצרכנים יידעו "להעניש" בעצמם את מי שמנצל אותם. התפיסה הזו השתנתה ב-2014, כאשר רשות התחרות פרסמה איסור על גביית מחיר "בלתי הוגן גבוה". החוק מאפשר לרשות להטיל קנס בגובה 8% מהמחזור ועד 110 מיליון שקל על חברות שהפקיעו מחירים, ואף להטיל קנסות אישיים על מנהלים.

בפועל, יישום האיסור על מחיר מופרז נעשה במקרים נדירים, ובית המשפט העליון צמצם עוד יותר את האפשרות של צרכנים לתבוע מכוח העילה הזו, בפסקי הדין לגבי מחירי הקוקה-קולה והקוטג'. וכאשר המצב בשוק משתנה כמעט מדי יום, כפי שמתרחש בענף התעופה מאז המלחמה, רשות התחרות נוטה עוד פחות להכריז על מונופולים - הכרזות שעשויות להתברר כמיותרות אם תוך כמה ימים החברות הזרות יחזרו לטוס לישראל. יש מי שחולק על הגישה הזו.

שטרום: "גם מונופול לחודש הוא מונופול"

"התפיסה שאין טעם להכריז עוד על מונופולים היא טעות", אומר עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על התחרות, שהכריז במהלך כהונתו על אל על כמונופול בקווים למזרח. "גם מונופול לחודש הוא מונופול. תובע פרטי יתקשה מאוד לנתח בעצמו את מצב השוק ולהוכיח בבית המשפט כי החברה ניצלה לרעה את כוחה, בלי הכרזה רשמית שהחברה היא מונופול".

לדברי שטרום, "בשביל זה יש רגולטור שצריך לתת שירות לציבור ויכול לפעול בלחיצת כפתור. חד-משמעית צריך להכריז על אל על כמונופול".

עו''ד דרור שטרום / צילום: אוריה תדמור

עו"ד רנן גרשט, שייצג את התובע נגד מחיר הקוקה-קולה, סבור כי החברות מזהות את חולשת הרשות. "תאגידים המחזיקים בכוח שוק משמעותי הפנימו היטב את החלטות העליון בפרשות הקוקה-קולה והקוטג', והתירו כל רסן במדיניות הפקעת המחירים. הם הבינו שהרגולטור לא מתכוון לעסוק בכך, ובתי המשפט ירדו מהמגרש".

מנגד, עו"ד מיכל רוטשילד, שותפה וראש מחלקת תחרות במשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו (EBN), מסויגת יותר. "אל על לא בחרה להישאר היחידה שטסה לישראל, החברות הזרות הן שביטלו. כדי להבין באמת אם אל על ניצלה את מעמדה לרעה", היא מסבירה, "צריך לבחון את המחירים שלה ושל חברות התעופה האחרות לאורך זמן, אפילו שנה-שנתיים, ולהביא בחשבון גם עלויות שהחברה ספגה, כמו ביטוחים יקרים. זה יותר מורכב מלהציג אותה כרעה בסיפור".

ואומנם, לדעת חלק מהמומחים שאיתם שוחחנו, אפשרויות הפעולה של רשות התחרות הן מוגבלות. "הכרזה על מונופול לא תפתור שום בעיה, וגם סנקציות וקנסות לא יורידו את המחירים לצרכן", מסביר אחד מהם.

מומחה אחר מוסיף כי שיטת התמחור בתעופה מבוססת על כך שקנייה בסמוך לטיסה מעלה משמעותית את המחיר - ובמלחמה רבים מזמינים מעכשיו לעכשיו. "אישית, קצת מרגיז בעיניי שהחברות הישראליות הן היחידות שממשיכות לעבוד בשיא הקצב - ובסוף חוטפות", מטעים אותו מומחה.

יצוין כי לפי החוק, הכרזה רשמית על חברה כמונופול אינה הכרחית לצורך נקיטת צעדים נגדה, ורשות התחרות מוסמכת להפעיל סנקציות גם כלפי חברה שהתנהלותה בפועל נתפסת כמונופוליסטית.

שטרום מסכים כי רשות התחרות חייבת לבדוק האם יש קשר אמיתי בין מחיר הכרטיס ובין העלויות של אל על. לדבריו, "אין הצדקה למכפילים הגבוהים שאנחנו רואים, ואם הרשות רואה מצב נמשך כזה, עליה לבדוק ולהתערב. ייתכן כי חלק מהעלויות שאל על ספגה ירדו עם הזמן".

פרופ' דיויד גילה, מומחה לדיני תחרות מאוניברסיטת תל אביב, שבעבר אף שימש כממונה על התחרות, מסביר כי "בעל מונופולין הוא מי שיש לו מעל מחצית השוק, למשל מעל מחצית הטיסות לניו יורק או כוח שוק משמעותי".

לדבריו, "נראה כי אל על עומדת בקריטריון הזה, ולכן אסור לה לנצל את הסיטואציה כדי להעלות את המחיר בצורה מופרזת. לדעתי, עלייה של 20% במחיר הכרטיס לעומת המחיר לפני המלחמה באותו קו מהווה הפרה, אם המונופול לא מראה שזה מוצדק מבחינת שינוי בעלויות שלו".

פרופ' דיויד גילה, הממונה על הגבלים לשעבר / צילום: שלומי יוסף

כיוון אפשרי נוסף לפעולה הוא מכוח דיני הגנת הצרכן. בעקבות המלחמה עבר תיקון לחוק, המסמיך את שר הכלכלה לקבוע כי עסקים שיעלו מחירים "באופן משמעותי וחריג" בתקופת חירום, מפעילים בכך "השפעה בלתי הוגנת" על הצרכן. התוצאה עשויה להיות קנסות בגובה מיליוני שקלים. לדברי גורמים המעורים בנושא, הרשות להגנת הצרכן מגבשת בימים אלה עם משרד האוצר את רשימת המוצרים שלגביהם ייושם החוק.

שר הכלכלה ניר ברקת נפגש באוגוסט עם מנהלי אל על, ארקיע וישראייר, ולדברי חלק מהמומחים שדיברו עם גלובס, זוהי דרך יעילה יותר לטיפול בזינוק במחירים לעומת דיני התחרות.

תגובות

מאל על נמסר בתגובה: "מאז 7 באוקטובר אל על מנהלת מדיניות מחירים מוקפדת הכוללת קטימת מחירים באופן שוטף, תוך תגבור היצע הטיסות ליעדים קרובים ככל שמתאפשר לה, כדי לסייע לכמה שיותר ישראלים לצאת או להיכנס לארץ. באוגוסט האחרון הודיעה החברה על הגדרת ארבעה יעדים בינלאומיים במחיר אחיד ונוח, שמהם ניתן לקחת טיסות המשך לכל העולם. טיסת הלוך-חזור ללרנקה נמכרת ב-199 דולר, לאתונה ב-299 דולר, לוינה ולדובאי ב-349 דולר, וכמחצית המחיר עבור טיסה בכיוון אחד מהיעדים האלה. לאורך כל התקופה החברה חוזרת ומדגישה כי תכנון מוקדם והזמנה מראש של כרטיסי הטיסה מאפשרים ליהנות ממחירים נוחים לכלל יעדי החברה".

מרשות התחרות נמסר: "הבדיקה מול חברת אל על נמצאת בעיצומה. ככל שתימצא הפרה של החוק על דרך של גביית מחירים גבוהים בלתי הוגנים, יינקטו צעדי אכיפה".

עוד כתבות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

טראמפ מטלטל את השווקים. האם מדובר במשבר מתוכנן או מנוף לחץ על הפד?

וול סטריט סוער והחשש מאינפלציה גובר, אך הנשיא לא עוצר ותוכנית המכסים מתקדמת בצעדי ענק ● בארה"ב מעריכים: המהלך נועד ללחוץ על הפד להפחית את הריבית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הביטוח קפץ בכ-4%, שיכון ובינוי עלתה ב-7%

חמשת הבנקים הגדולים בישראל מסכמים שנת שיא עם רווחים של כ-30 מיליארד שקל ● אל על מסכמת שנה חלומית, תעניק לעובדיה מענקים בסך 104 מיליון דולר ● האינפלציה בארה"ב הפתיעה לחיוב ● מלחמת הסחר: מהיום, מכס של 25% על יבוא מתכות לארה"ב, קנדה הודיעה כי תטיל מכסי תגמול ● משקיע העל שמזהיר: החוב של ארה"ב עלול לעבור תספורת ● אסטרטג ההשקעות של ג'יי.פי.מורגן למשקיעים בוול סטריט: "התכוננו לקנות בירידות"

רחוב קפלן + הקרייה בת''א / צילום: תמר מצפי

מתי יפונה בסיס הקריה? שני מכרזים נדחו בשלושה חודשים, שוב

המכרזים על שתי קרקעות ברחוב קפלן ידחו בשלושה חודשים ● האחד, עבור רכישת 40 יח"ד במתחם הכנרית, נדחה זו הפעם הרביעית ● שני, בדרום הקריה, נדחה בפעם השלישית ● לפי חוק ההסדרים החדש, שואפת המדינה לפנות את המתחם כולו עד 2030

שכונה באוקראינה שניזוקה מהפצצה רוסית, השבוע / צילום: Reuters

בדרך להפסקת אש? באירופה נערכים לשלוח כוח שמירת שלום לאוקראינה

אוקראינה הסכימה להצעת ארה"ב להפסקת אש בכל החזיתות והכדור במגרש של הרוסים ● כעת, אירופה שוקלת לספק כוח שייתן למדינה ערבויות ביטחוניות במקרה שייחתם הסכם שלום

חיילי מילואים / צילום: AP - Tsafrir Abayov

לראשונה: לוחמי מילואים יקבלו נקודות זיכוי ממס לפי היקף השירות

עפ"י תוכנית של שרי האוצר והביטחון, לוחמי מילואים צפויים לקבל כ־1־3 נקודות זיכוי בהתאם למספר ימי השירות ● עם זאת, ההטבה צפויה להיות מורגשת בכיס המשרתים רק בשנת 2026

אילוסטרציה: Shutterstock / צילום: Shutterstock

המחקר שמגלה כמה כסף חברות מוציאות כדי לגרום לכם להקליק על פרסומות

מחקר חדש של חברת AdScale, שנערך בקרב 766 אתרי איקומרס בישראל, מראה כי על כל שקל שחברה משקיעה בפרסום, היא מחזירה 8.4 שקל בממוצע ● ואולם רבים מבזבזים תקציבים על טרגוט לא יעיל ● וגם: כמה עולה להביא לקוח חדש דרך גוגל ופייסבוק?

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; ירידות קלות בחוזים בארה"ב

הניקיי ננעל סביב רמות הבסיס ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אינטל זינקה ב-10% במסחר המאוחר לאחר שמינתה מנכ"ל חדש ● וול סטריט ננעלה בעליות לאחר פרסום נתוני האינפלציה לחודש פברואר בארה"ב ● ובבנק אוף אמריקה מעריכים: "אנבידיה מהווה הזדמנות קנייה משתלמת מאוד ערב ועידת הטכנולוגיה"

שקע ותקע עם אורי חזקיה / צילום: חברת החשמל

מי נבחר למשרד הפרסום החדש של חברת החשמל?

אחרי למעלה מעשור בחרו בחברת החשמל להיפרד ממשרד הפרסום הקבוע ולהעביר את התקציב בגובה 40 מיליון שקל לשנתיים למקאן ת"א ● בפרטנר מקימים חטיבה חדשה, וישראל ובריטניה משתפות פעולה בתחום ההלת'טק ● אירועים ומינויים

בתי הזיקוק של בז''ן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

פינוי בז"ן ממפרץ חיפה נדחה ל-2030, אבל שמחון מתעקש: נעמוד ביעד המקורי

על פי ועדת ההיגוי של המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה, פינוי המפעלים של בז"ן ממפרץ חיפה יתעכב בחצי שנה ● ראש המנהלת, אבי שמחון, מאשים: "את משרד האנרגיה זה לא מאוד מעניין, ואין לו אינטרס לסגור את בז"ן" ● משרד האנרגיה בתגובה: "יישום החלטת הממשלה תופס מקום גדול בנפח העבודה של המשרד"

הסופר הבלגי שקרא לרצח יהודים, וזוכה בשל חופש הביטוי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חוקר ביקורתי כלפי ישראל לא יתמנה לתפקיד בכיר בממשל טראמפ, ארה"ב מטילה סנקציות נגד "השועל הכורדי" שתקף יעדים ישראלים והקהילה היהודית בבלגיה סוערת בשל זיכוי של סופר שהסית נגד יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

מימין: איתמר פנץ, אייל בן שושן, עמית גור, יוסי לוי ונועם בר דוד / צילום: רלי אברהמי

משרד עורכי הדין הוותיק יוצא למיזוג מפתיע

משרד סלומון ליפשיץ מתמזג עם משרד יוסי לוי, וכתוצאה מהמיזוג ייכנס לרשימת 20 משרדי עורכי הדין הגדולים וישנה את שמו ל"סלומון, ליפשיץ, יוסי לוי ושות'" ● החיבור בין השניים ייצור משרד המונה 100 עורכי דין

גלעד ארדן / צילום: דוברות מד''א

גלעד ארדן הודיע במפתיע: מקפיא את המועמדות לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית לשלושה חודשים

ארדן הודיע על הקפאת המועמדות ליו"ר תע"א עד שתסתיים כהונת גבי סרוסי, המתחרה בו על התפקיד, כדירקטור בחברה ● כרגע מסתמן שלסרוסי יהיה רוב של 2:4 בהצבעה

אמבולנס של מד''א בזירת פיגוע / אילוסטרציה: תיעוד מבצעי מד''א

צעיר כבן 18 נפצע בינוני בפיגוע ירי סמוך לאריאל

הפיגוע סמוך לאריאל: צעיר כבן 18 נפצע בינוני בידו מירי ● אות חיים ראשון התקבל מהחטוף אבינתן אור - מתשאולים של חטופים שהושבו לישראל בעסקה האחרונה ● כ-50 משפחות חטופים עתרו לבג"ץ נגד הפסקת אספקת החשמל לעזה ● דיווח: "ארה"ב הודיעה למצרים כי החליטה לצמצם את הסיוע הצבאי למדינה" ● 59 חטופים - 523 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

כטב''מ מתאבד מדגם אלטיוס 700M של אנדוריל / צילום: ערוץ היוטיוב הרשמי Anduril Industries

מדינות אירופה מתגייסות כדי לקנות כטב"מים לאוקראינה

מושל מחוז באוקראינה קרא למדינות אירופה "להגביר את ההשקעות בתחומי הכטב"מים" ● חברת המל"טים הטורקית בייקאר מקימה מיזם עם החברה האיטלקית לאונרדו ● לקוחה של ישראל תרכוש מל"טים מסין ● צבא ארה"ב אישר ייצור גרסה חדשה של מערכת ניווט ללא GPS ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אמיתי רצון, מנכ''ל חברת הסייבר פנטרה / צילום: איל יצהר

חד הקרן הישראלי מסתפק ב-60 מיליון דולר, ומתכנן רכישות ומיזוגים

גיוס בסדר גודל כזה נחשב צנוע לחברות בשלב זה, אך פנטרה נשארת במועדון היוניקורנים ● מאז הגיוס הקודם בסוף 2021, החברה הגדילה את הכנסותיה פי שלוש ואת מספר לקוחותיה ל-1,100

הפגנה בניו־יורק נגד מעצרו של מוחמד ח'ליל, יום שלישי / צילום: Reuters, Selcuk Acar

טראמפ נגד ה"אינתיפאדה הגלובלית": עוצר הקצאות כספים לאוניברסיטאות

מחאות, עצומות ועתירות לבתי משפט בעקבות מעצרו של מחמוד ח'ליל, מארגן של הפגנות קמפוס בקולומביה, בקריאה למנוע את גירושו ● ביטול מענק של 400 מיליון דולר לקולומביה רומז לאוניברסיטאות אחרות מה יהיה המחיר על המשך ה"אינתיפאדה"

ליפ-בו טאן / צילום: ap, Business Wire

השוק אוהב את המנכ"ל החדש של אינטל, ויש לו כנראה סיבות טובות

ליפ-בו טאן הוא האאוטסיידר הראשון שמקבל את תפקיד מנכ"ל אינטל: הוא לא גדל באינטל, בניגוד לכל קודמיו, ולא דבקה בו התרבות הארגונית האינטלית הידועה לשמצה ● לא מדובר רק במינוי של מנכ"ל חדש עם נקודת מבט טרייה על התעשייה, אלא גם בהבעת אמון מחודשת של טאן באינטל, שאת הדירקטוריון שלה עזב לאחר שנתיים

מה צפוי במדד המחירים לצרכן בחודש פברואר? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לקראת נתוני האינפלציה בישראל: מה צופים הכלכלנים?

הכלכלנים הבכירים צופים כי שיעור האינפלציה בפברואר יתמתן מעט ● עם זאת, הדרך אל יעד יציבות המחירים של בנק ישראל עוד ארוכה ● ומה צפוי בשוק הדיור?

חדשות ההייטק / צילומים: AP-Isaac Brekken, צילומי מסך מאמזון, Shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עוד סערה אנטישמית באמזון: הפעם סביב העובד שורד השבי

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק • והפעם: גל אנטישמיות מטריד בצ'אט הפנימי של אמזון ● חברת המחשבים דל הודיעה לעובדים על סיום מתכונת העבודה ההיברידית ● חברת השבבים אנבידיה משדכת בין משקיעים לסטארט-אפים ישראלים ● בצל השותפות האסטרטגית עם מיקרוסופט, חברת D-ID הישראלית מפטרת עובדים ● חדשות ההייטק

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן / צילום: בר לביא

אגד ניצחה במכרז התחבורה הציבורית הגדול ביותר בישראל

במכרז להפעלת הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן התמודדו שש קבוצות: נתיב אקספרס וסופרבוס, דן ו-Marfina, מטרופולין, CCECC, שפיר ו-CAF ואגד ● מנת"ע נמסר כי "מדובר במכרז התחבורה הציבורית הגדול והמורכב ביותר שנעשה בישראל"