גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין יוזמה לתגובה: כך התעצבה תפיסת הביטחון של מדינת ישראל

התנהלות המלחמה מעלה שאלות לגבי האופן בו ישראל מסתדרת בשכונה ● חזרנו להיסטוריה ובדקנו כיצד התגבשה האסטרטגיה הביטחונית של ישראל ● מ"קיר הברזל" של ז'בוטינסקי, דרך התאמת הגישה מלוחמה במדינות ללוחמה בארגוני טרור ועד להשפעות 7 באוקטובר

מיקי לוי, יש עתיד (מהדורת חמש, i24 News, 22.8.24) / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת
מיקי לוי, יש עתיד (מהדורת חמש, i24 News, 22.8.24) / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

ישראל נכנסה לשלב חדש במלחמה, רגע מציון שנה לתחילתה. לפני ששלב זה התחיל, היו מי שחשבו שישראל נכנסה אליו זה מאוחר מדי: "עוד כשל - מדינת ישראל לא הגיבה כפי שצריך להגיב לאיומי החיזבאללה", אמר ח"כ מיקי לוי ב-i24 News. "אף פעם, אבל אף פעם, לא נגררנו. תמיד יזמנו, ואנחנו פה נגררים והתשלומים הם תשלומים כבדים מאוד".

למגוייסים בצו 8 אין איך להגיע לצפון ובמשרדי הביטחון והתחבורה מגלגלים אחריות 
בניר עוז מגייסים כספים ממקורות פרטיים, בוחרים אדריכלים ואוספים את השברים 

אז יהיו מי שיגידו שמוטב מאוחר, אבל דבריו של לוי כן מעלים את השאלה: כיצד התהוותה תפיסת הביטחון של ישראל? האם היא יזמה או נגררה? דאגה להגיב בהתאם או נרתעה מעימות צבאי? יצאנו למסע היסטורי.

תקופה ראשונה: קיר ברזל

לצורך הכתבה נעזרנו בספרו של פרופ' אלוף (מיל') יצחק בן-ישראל, "תפיסת הביטחון של ישראל". הוא מחלק את התגבשות תפיסת הביטחון לשלוש תקופות. הראשונה התחילה עוד בימי היישוב, לאחר מלחמת העולם הראשונה ותחילת המנדט הבריטי. הערבים היוו אז רוב בארץ ישראל, וב-1920-1921 הם יזמו פרעות אלימות נגד היישוב, הידועות כמאורעות תרפ"א.

בתגובה לפרעות, ראש בית"ר זאב ז'בוטינסקי כתב את מאמרו הידוע "על קיר הברזל", שפרש את תפיסת הביטחון שלו, אותה ניתן לתמצת בציטוט: "יכולה ההתיישבות להתפתח בחסותו של כוח שאיננו תלוי באוכלוסייה". הכוונה, כך בן-ישראל, היא שכדי שהיישוב היהודי יוכל לשרוד, יש צורך שערביי ארץ ישראל וארצות ערב יבינו שאין ביכולתם להשמיד את היישוב בכוח הזרוע. זה ייעשה באמצעות מחסום תודעתי בלתי-עביר, "קיר הברזל".

הרעיון הזה חלחל לחברה היהודית בארץ ישראל וקנה בה אחיזה רחבה. אחד מאלו שהושפעו רבות מהמאמר הוא יריבו המר של ז'בוטינסקי - שבהתאם מעולם לא טרח לתת לו קרדיט - דוד בן גוריון. לפי בן-ישראל, בן גוריון תרגם למעשים את תפיסת קיר הברזל, גם אם צעדיו נתנו לה ביטוי מעט שונה מזה שאליו כיוון המנהיג הרוויזיוניסטי.

ב-1947 בן גוריון קיים "סמינר" על תפיסת הביטחון בה המדינה העתידית צריכה להחזיק. הוא וחבריו הבינו כבר בשלב זה שישראל תהיה בעמדת נחיתות אל מול מדינות ערב בכל הקשור לכוח העמידה, כלומר היכולת להחזיק לאורך זמן, בשל הנחיתות המספרית ממנה סבל היישוב. לכן, הרעיון היה להביא על חשבון כוח העמידה "כוח מחץ" שישרת את הכוח הצבאי הזמין, יעביר במהירות את הלוחמה לשטח האויב ולהכריעו במהירות. התקווה הייתה שאחרי כמה הכרעות מהירות שכאלה הצד הערבי יוותר על רצונו להשמיד את ישראל במהלך צבאי וילמד להשלים עם קיומה. עם זאת, היה ברור שבכל זאת יש צורך בכוח עמידה כלשהו - בעיקר מבחינה כלכלית וחברתית - ולכן הוסקה המסקנה שיהיה צורך להסתמך פחות על צבא סדיר ויותר על כוחות מילואים.

תקופה שנייה: הרתעה, התרעה, הכרעה

השלב הבא בתפיסת הביטחון התחיל עם קום המדינה. בן-ישראל מסביר שהאויב המרכזי הפסיק להיות השכן הפלסטיני והפך למדינות ערב. הן, כאמור, נהנו מיתרון מספרי ושאפו להשמדתה של המדינה הצעירה. לכן היה צורך בתפיסת ביטחון ייחודית למצב.

ב-1953 בן גוריון, אז כבר ראש הממשלה ושר הביטחון, יצא לחופשה בת שלושה חודשים שבסופם הוא כתב את מסמך "18 הנקודות", שהיה לדבר הקרוב ביותר של ניסוח תפיסת ביטחון מסודרת. המסמך נקרא כך על שם 18 הסוגיות שבן גוריון העלה בו. הוא הוצג לחברי הקבינט, ולפי אלוף (מיל') יעקב עמידרור היה מדובר בסקירה מקפת - שכללה התייחסות גם לאספקטים רעיוניים וחברתיים - אך לא כזו שחרגה מהערכת מצב רב-שנתית אישית.

ועדיין, היה מדובר בנקודת ציון חשובה ומשמעותית בעיצוב אסטרטגיית הביטחון של ישראל. תפיסת הביטחון כללה חמישה יסודות: יתרון איכותי קונבנציונלי, הרתעה גרעינית, יחסים מיוחדים עם מעצמה (צרפת, ארצות הברית), עליונות טכנולוגית וכלכלית וכמו כן חוסן לאומי שיבוסס, בין היתר, על עלייה וקשר עם העם היהודי בתפוצות.

כדי להשיג את כל אלו, עוצבה ההתנהגות של חתירה לתקופות ארוכות של שקט ודחייה ככל הניתן של עימותים צבאיים, ובהינתן הצורך לחתור להכרעה מהירה ככל האפשר. תפיסה זו כונתה מאוחר יותר "משולש הביטחון", שמורכב מ"הרתעה, התרעה, הכרעה". כלומר, יכולת להרתיע את האויב מפני כניסה לעימות צבאי כדי למנוע מלחמה, מסוגלות להתריע מפני עימות מעבר לפינה והכרעה מהירה כדי להגיע לסיום מהיר של המלחמה. ככל הנראה, את הדוגמאות הטובות ביותר למימוש של תפיסת הביטחון הזו ניתן לראות במבצע קדש ובמלחמת ששת הימים.

תקופה שלישית: תוספת ההתגוננות

"תפיסת הביטחון שעוצבה על ידי ראשי המדינה עם הקמתה", כותב בן-ישראל, "הוכיחה בסופו של דבר את עצמה מעל לציפיותיהם". מדינות ערב אולי היו מסוגלות להשתקם כדי לצאת לסבבים נוספים, אבל ישראל בנתה מכונת לחימה קונבנציונלית מספיק חזקה כדי שהמלחמות יסתיימו בהכרעה לטובתה. כך היה גם במקרים של הפתעה גמורה עבורה, כמו מלחמת יום כיפור. התיאבון לצאת למלחמות נוספות מצד מדינות אלו פחת משמעותית.

למרות שתפיסת הביטחון הזו הייתה הצלחה, היא מעולם לא נוסחה באופן רשמי או מחייב, ובהתאם היא גם מעולם לא אושרה על ידי ממשלה כלשהי. אחרי פרישתו הסופית של בן גוריון מהחיים הפוליטיים היו ניסיונות לעשות כן על ידי האלוף אברהם טמיר, שהיה ראש אגף התכנון של צה"ל ובהמשך עוזרם של שרי הביטחון עזר ויצמן ואריאל שרון.

אבל מהר מאוד התברר שישנו איום חדש: ארגוני הטרור. לא היה מדובר עוד בהתמודדות עם מדינה שלה יש צבא מסודר וטריטוריה ברורה, אלא בארגונים סמי-צבאיים נוסח חיזבאללה (ובהמשך חמאס בעזה), שלא תמיד שולטים בשטח מוגדר. הדבר הביא לצורך לשנות את איום הייחוס ואת הפרדיגמה הכוללת של צה"ל.

ב-1986 ועדת משנה של ועדת החו"ב חיברה דוח שביקר את הממשלות השונות, שנמנעו מגיבוש תפיסת ביטחון שתתאים לאיום החדש. לכן, הניסיון לחבר תפיסת ביטחון מעודכנת הגיעה מהדרג הצבאי. ב-1994 הרמטכ"ל דאז אהוד ברק כתב את "עיקרי תפיסת הביטחון". מסקנתו העיקרית הייתה שכבר אין קונצנזוס פוליטי לגבי שאלות הביטחון הלאומי, ולכן יש צורך בתפיסת ביטחון שתתוחם בין תחילתה לסיומה של המלחמה. פירוש הדבר היה התמקדות בבניין הכוח מבלי לדון במדיניות. מספר שנים לאחר מכן שר הביטחון איציק מרדכי עשה ניסיון נוסף לנסח תפיסת ביטחון, שקיבל ביטוי בחמישה כרכים שמעולם לא הוצגו לקבינט.

תפנית הגיעה תחת שר הביטחון לשעבר שאול מופז. ב-2004, בהסכמת רה"מ אריאל שרון, הקים ועדה שתגבש מחדש את תפיסת הביטחון, בראשה עמד השר לשעבר דן מרידור. הוועדה עבדה ביסודיות במשך שנה וחצי, ובסופו גיבשה מסמך שרובו נשאר חסוי. זה הוגש למופז לקראת סיום תפקידו ב-2006, ואף הוצג אישית לרה"מ בפועל אהוד אולמרט ולאחר מכן בקבינט, אך מעולם לא נערכה עליו הצבעה כך שמעולם לא אושר פורמלית.

עם זאת, בפועל חלק מרכזי בו אומץ: הוספת "צלע רביעית" למשולש הביטחון - התגוננות. ההבנה הייתה שהעורף הפך לחלק מרכזי בזירת המלחמה, ולכן יש לקיים מאמצים ביטחוניים, בראייה לאומית רחבה, להגן על האוכלוסייה ועל התשתיות האסטרטגיות. ההתגוננות לא תורמת רק להפחתת הפגיעה בעורף, אלא גם להרתעה, לתחושת הביטחון ולמרחב התמרון המדיני. ההתגוננות הזו כוללת הגנה אקטיבית ופסיבית, הגנת גבולות ואבטחת נכסים רגישים.

תקופה רביעית: אחרי 7 באוקטובר

כעשור לאחר יציאת הספר של בן-ישראל קרה אירוע ששינה את המציאות בישראל: טבח ה־7 באוקטובר. פרופ' אורי בר יוסף, שספרו "מעבר לקיר הברזל" יצא בינואר האחרון, כתב שארבעת המרכיבים בתפיסת הביטחון הישראלית "כשלו לחלוטין: ההרתעה לא הרתיעה, ההתרעה לא התריעה, ההגנה לא הגנה וההכרעה בוששה לבוא". עוד הוא הוסיף ש"תפיסת הביטחון, המתבססת רק על עליונות צבאית, פשטה את הרגל". לכן, הוא מסיק, תוספת כוח לצה"ל היא לא התשובה.

רס"ן קים בר, ראש מדור פיתוח ידע מערכתי במרכז דדו, מסבירה שתפיסת הביטחון "לרוב מכילה התבטאויות או נושאים ממלכתיים, שאינם נגועים בפוליטיקה או בדת בצורה חריגה". אבל מאז חלה תמורה בעניין: אלמנטים דתיים "משפיעים על סדר היום הציבורי והמדיני באופן משמעותי". באופן דומה, ניתן לראות את מגמת "ההקצנה הדתית והפונדמנטליזם אצל אויבינו, אשר החלה משנות השבעים, בייחוד בעולם השיעי, ואצל הסונים הקיצוניים. מגמת ההקצנה הדתית באה דווקא בניגוד למגמת החילוניות המערבית, ויכולה להיות מעניינת לניתוח בהקשרי שיתופי הפעולה הבינלאומיים של מדינת ישראל, שבחלקם נפגמים לאור התבטאויות של גורמי דת קיצוניים".

עוד כתבות

הגבולות החדשים

שנה למלחמה: אלה הגבולות החדשים של ישראל בכלכלה, בחברה ובביטחון

השנה האחרונה שרטטה מחדש את מפת ישראל, הציפה שאלות ביטחוניות וכלכליות רבות ועוררה תהיות על חשיבותם של גבולות, לא רק בממד הפיזי ● איך תיראה המדינה ביום שאחרי, איזה מחיר נצטרך לשלם כדי להמשיך לחיות כאן ומה ההיסטוריה הגלובלית יכולה ללמד אותנו?

פרופ' דפנה קולר / איור: גיל ג'יבלי

בגיל 17 היא השלימה תואר באוניברסיטה העברית. זה המיזם החדש והמסקרן שלה

פרופ' דפנה קולר נחשבה מטאור בסטנפורד וחלוצת AI, אבל שאלה אחת של פרופסור הסיטה אותה למסלול יישומי ¡ לפני יותר מעשור היא עשתה מהפכה בגישה ללימודים כשהקימה את קורסרה, ועכשיו היא עומדת בראש חברה שרוצה לשנות את עולם הפארמה ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

התחדשות עירונית. קשיים להשיג מימון עקב מצב השוק / צילום: טלי בוגדנובסקי

היזמית לא הצליחה להשיג ליווי בנקאי לפרויקט וביטלה את הסכם המכירה: מה פסק בית המשפט?

רוכשת דירה בפרויקט התחדשות עירונית הגישה בקשה למתן צו מניעה זמני, לאחר שהחברה היזמית ביטלה את החוזה עימה בטענה כי לא מצאה ליווי פיננסי לפרויקט ● לטענתה, הסיבה לביטול ההסכם היא עליית מחירי הדיור, אך החברה טענה כי פעלה בהתאם לחוזה

מתקן הפקת נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock

תקיפה ישראלית באיראן תטלטל את שוק הנפט. מי תרוויח מהמצב?

מחיר הנפט זינק אתמול בכ־5.2%, בצל ההתבטאות של ג'ו ביידן כי "דנים" באפשרות למתקפה ישראלית על מתקני הנפט של איראן ● בחברת המכליות האיראנית הלאומית כבר החלו לנקוט בפעולות, ורוקנו ביום רביעי את מכלי הענק שנמצאים בטרמינל הנפט באי חארג שבצפון המפרץ הפרסי ● תקיפה של חארג לא תשפיע על ההפקה האיראנית, ואם מעוניינים לפגוע קשות באיראן, המפתח יהיה בצד ההפקה

מאור מלול, עומר אדם ונסים שריאל־גאון / צילום: עידן כהן, אירופה-ישראל

ללא ערבות אישית ומבלי שהבטיח לקוח: כך גייסה הקבוצה של עומר אדם 410 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות

לגלובס נודע כי קבוצת הענן שמאחוריה עומדים השלושה, מגייסת הלוואת ענק מבנק מזרחי טפחות לבניית חוות שרתים בצרעה ● ההערכה היא כי על העסקה התחרו מספר שחקנים, בהם בנק לאומי ● בשוק צופים כי לאחר השלמת העסקה, הקבוצה עשויה לחלוש על כ־14% מסך פעילות חוות השרתים בישראל עד סוף העשור

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Khalil Hamra

ידע מפקיסטן, אורניום מניז'ר וניסויים בסומליה: האם טורקיה בדרך לנשק גרעיני?

כחלק מהמדיניות של טורקיה שתופסת עצמה כמעצמה עולמית, נושא הגרעין אף הוא בא לידי ביטוי ● "באנקרה מאמינים כי הטכנולוגיה תסייע להם בקבלת כיסא קבוע במועצת הביטחון", מציינים בעיתון הטורקי הימני "טורקייה" ● "זה רק עניין של זמן עד שנשמע על התקדמות בתוכנית הגרעין של טורקיה", אומרים בעיתון 

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם אלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי הוודאות רק צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● הורדת הדירוג על ידי סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

ביידן נגד האפשרות לתקוף מתקני נפט: "לחשוב על חלופות"

צבא ארה"ב תקף 15 יעדים של החות'ים בתימן: "המטרות כללו יכולות צבאיות התקפיות" • שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם בצפון • אזעקות בשורת יישובים בצפון, נפילות בכמה מוקדים בגליל • שר הביטחון גלנט בגבול הצפון: "יש לנו עוד הפתעות בקנה - את חלקן נבצע בקרוב" • כל העדכונים 

המאצ'י צרוב עם אגס מוחמץ / צילום: אסף קרלה

המשבר ניכר בצלחת: השנה שעברה על המסעדנות הישראלית

הקבוצה הכי תל אביבית שהוציאה תעודת כשרות למען המטרה, הפרידה מחלום מישלן כשהוא עוד בטווח נגיעה, ושורה של סגירות כואבות ● אחרי המכה של אוקטובר המסעדות חזרו, אבל אחרת: מצומצמות, ענוות ונגישות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו

דיוויד סייבל / צילום: יח''צ Stagwell

מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"

דיוויד סייבל, מומחה שיווק מהמובילים בעולם, לא מתרשם מהטכנולוגיה שמסעירה את העולם. לשיטתו, אומנם צריך להכיר אותה מקרוב, אבל זו רק אבולוציה, "ובלי אדם לידה היא לא שווה הרבה" ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע היה ברור שנטפליקס תפנה לפרסומות, מה הוביל אותו להשקיע בסוכנות לידרס הישראלית, ביוני בלוך ובטחינה אל־ארז, ולמה גם מרלון ברנדו והנשיא קנדי היו בעצם משפיענים

הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון

התחלות הבנייה בהתחדשות העירונית בירידה - בעיקר במקומות שבהם נזקקים למיגונים

כמעט 90% מהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית נרשמו במחוזות תל אביב, המרכז וירושלים ● טיוטת חוק ההסדרים לא מציעה מענה להיעדר ההיתכנות הכלכלית לפרויקטים בפריפריה

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים